Hier even een klein vraagje over de mogelijkheden van het ingraven van UTP.
We zijn hier met een projectje bezig, ik wil een netwerk-kabel trekken van het bedrijf van m'n ouders naar ons huis. Omdat het een en ander nu verbouwd word en er meedere kabels naar ons huis vanaf het bedrijf worden gelegd (denk aan Telefoon)
nou zoch ik dus naar een UTP kabel die geschikt is om het iig de eerst komende 20 jaar wel vol te houden onder de grond.
Nou vond ik via de search al een paar oplossingen
UTP kabel ingraven in tuin
UTP-kabel bestendig tegen weersinvloeden??
maar de duidelijkheid ontbreekt me daar nog een beetje aan :
- gewone UTP kabel in een PVC pijp (zo'n gele voor electro)
- STP (ik was er al achter dat deze BETER shielded was dan UTP maar of ik nou veel heb aan die Shielded functie)
- FTP (Folied, schijnt beter te beschermen maar ook daar vraag ik me af of dit geschik is voor onder de grond)
- Kant en klaar ingepakte UTP kabel, die ze bijv ook bij de KPN gebruiken ( alleen dan natuurlijk VEEEEEEL dikker )
Over de prijs enzo van UTP STP en FTP kon ik wel wat vinden, maar de laatste kabel, die ik alleen maar kan beschrijven, heb ik niks over kunnen vinden.
Wie kan mij wat meer info geven over met name de laatste kabel, en heeft ervaringen met een van de andere methode.
EDIT
Ik lees net ook een stukje over data-verlies op c.a 100m
hebben de soort kabels daar ook nog invloed op ?
We zijn hier met een projectje bezig, ik wil een netwerk-kabel trekken van het bedrijf van m'n ouders naar ons huis. Omdat het een en ander nu verbouwd word en er meedere kabels naar ons huis vanaf het bedrijf worden gelegd (denk aan Telefoon)
nou zoch ik dus naar een UTP kabel die geschikt is om het iig de eerst komende 20 jaar wel vol te houden onder de grond.
Nou vond ik via de search al een paar oplossingen
UTP kabel ingraven in tuin
UTP-kabel bestendig tegen weersinvloeden??
maar de duidelijkheid ontbreekt me daar nog een beetje aan :
- gewone UTP kabel in een PVC pijp (zo'n gele voor electro)
- STP (ik was er al achter dat deze BETER shielded was dan UTP maar of ik nou veel heb aan die Shielded functie)
- FTP (Folied, schijnt beter te beschermen maar ook daar vraag ik me af of dit geschik is voor onder de grond)
- Kant en klaar ingepakte UTP kabel, die ze bijv ook bij de KPN gebruiken ( alleen dan natuurlijk VEEEEEEL dikker )
Over de prijs enzo van UTP STP en FTP kon ik wel wat vinden, maar de laatste kabel, die ik alleen maar kan beschrijven, heb ik niks over kunnen vinden.
Wie kan mij wat meer info geven over met name de laatste kabel, en heeft ervaringen met een van de andere methode.
EDIT
Ik lees net ook een stukje over data-verlies op c.a 100m
hebben de soort kabels daar ook nog invloed op ?
edit:
straks heb ik er iets van 100 a 200 meter van nodig
straks heb ik er iets van 100 a 200 meter van nodig
[ Voor 14% gewijzigd door CRiMiNaL op 13-07-2003 23:35 ]
... MMORPG Addict.