Ik wil een utp kabeltje trekken (ingraven in de grond dus) van m'n tuinhuis naar m'n woonhuis. Nu las ik op een site een waarschuwing om utp bekabeling nooit buitenshuis te trekken in verband met bliksemgevaar. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik kan me voorstellen dat het gevaarlijk is als de kabel open en bloot ligt. Maar wordt in dit geval de bekabeling niet verder afgeschermd door de grond waarin 'ie ingegraven ligt? Thanks in advance voor alle hulp!
hmmm, ik was het ook net van plan, me buurvrouw gratis inet te spekken, maar als dat echt bliksemgevaar oplevert, neemt ze maar een hetnet accountje
dan ga ik niet spitten
Bliksemgevaar onder de grond lijkt me sterk.
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
Sja, elke kabel kan wel geraakt worden door de bliksem.....
ToeTerdeToeTToeT! | May the ToeT be with you | There is no ToeT | specs
Still the gentleman ;)
[Clan of ToeT]
Herinner met net dat ook bij telefoonlijnen je schade kunt krijgen aan modems en compu's bij blikseminslag.. door inductie. Oplossing: trek de telefoonstekker uit het contact tijdens onweer. Ik denk dat ik die utp kabel lekker ingraaf, en dan bij onweer wel even trouw de stekkertjes aan beide kanten uit de switches trekken.
Een stroom kabel naar bv een schuurtje ligt ook gewoon door de tuin en die loopt meer risico om geraakt te worden omdat daar ook echt flink spanning op staat.
Het lijkt me dus niet echt gevaarlijk, en mocht je het niet vertrouwen dan trek je toch ff je utp kabel uit je hub bij onweer.
Het lijkt me dus niet echt gevaarlijk, en mocht je het niet vertrouwen dan trek je toch ff je utp kabel uit je hub bij onweer.
Ik denk dat ze op die site bedoelden utp kabels in de open lucht, bv. via je waslijn :-) Dat lijkt me inderdaad wel gevaarlijk.. maar via de grond dus inderdaad niet zo.
euh ja da's eigenlijk logisch natuurlijk (johan imitatie
) nie an ged8..
Verwijderd
Ik neem aan dat we hier niet van Chello spreken ?Op maandag 11 juni 2001 11:45 schreef Flipke het volgende:
Internet @ lightning speed
ik zou er welff een pvc buis omheen doen ipv hem zo onder de grond te leggen...
trouwens, dat spul werkt prima buiten, hier lopen 2 UTP kabels van de ene keuken naar de andere, hangen 8 meter boven de grond...gaat al 8 maanden goed. In de winter ideaal: natte kabels die bevriezen-> ideale dataoverdracht, door perfecte koeling
trouwens, dat spul werkt prima buiten, hier lopen 2 UTP kabels van de ene keuken naar de andere, hangen 8 meter boven de grond...gaat al 8 maanden goed. In de winter ideaal: natte kabels die bevriezen-> ideale dataoverdracht, door perfecte koeling
Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat
Vergeet niet de kabel in een grijse PVC buis (slagvast) onder de grond te plaatsen! De vochtige grond kan de rubbermantel van de UTP kabel aantasten. Je krijgt anders van die leuke foutmeldingen
Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...
niet dus. De bliksem trekt naar de leidingen met laagste spanning toe. Hoog trekt naar laag. Vandaar dus dat met regelmaat telefoonlijnen getroffen worden en (bijna) nooit electriciteitsleidingen...Op maandag 11 juni 2001 11:49 schreef Hutspot het volgende:
Een stroom kabel naar bv een schuurtje ligt ook gewoon door de tuin en die loopt meer risico om geraakt te worden omdat daar ook echt flink spanning op staat.
Diep ingraven in een PVC buis moet overigens het risico wel minimaliseren...
"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."
Nou GarBaGe je hebt ook niet veel van Blikseminslagen begrepen.
Je kan een blikseminslag het beste zien als een druppel die in een plas water valt.
Je krijgt kringen van electriciteit die zich uitzetten vanuit het punt van inslag.
Alles wat geleidt zal de golf sneller verplaatsen dan de gewone grond. Wat dus resulteert in het beinvloeden van kabels/waterleidingen etc.
Ook zie je vaak dat zand glas wordt op de plaastsen waar de bliksem geconcentreerd door de grond is gegaan. (Dus vaak aan kabels/en buizen e.d.)
Je kan als oplossing een grote shield om de kabel maken.
Om helemaal zeker te zijn van je zaak kan je verschillende lagen gebruiken.
In het midden de UTP, daaromheen PVC buis, daaromheen een GOEDE shield (denk aan dat sok-achtige spul wat ook in speciale grondkabels zit), en daarom heen weer een PVC.
Dan aan BEIDE uiteinden de shield verbindinden met OF een grote pin in de grond, of de aarde pen in het huis, maar dan ACHTER de stoppenkast (dus werkelijk in de aardepen en niet op het huiscircuit).
Overigens werkt de shield ook ontstorend, als het niet de bliksemafleidende functie heeft
Je kan een blikseminslag het beste zien als een druppel die in een plas water valt.
Je krijgt kringen van electriciteit die zich uitzetten vanuit het punt van inslag.
Alles wat geleidt zal de golf sneller verplaatsen dan de gewone grond. Wat dus resulteert in het beinvloeden van kabels/waterleidingen etc.
Ook zie je vaak dat zand glas wordt op de plaastsen waar de bliksem geconcentreerd door de grond is gegaan. (Dus vaak aan kabels/en buizen e.d.)
Je kan als oplossing een grote shield om de kabel maken.
In het midden de UTP, daaromheen PVC buis, daaromheen een GOEDE shield (denk aan dat sok-achtige spul wat ook in speciale grondkabels zit), en daarom heen weer een PVC.
Dan aan BEIDE uiteinden de shield verbindinden met OF een grote pin in de grond, of de aarde pen in het huis, maar dan ACHTER de stoppenkast (dus werkelijk in de aardepen en niet op het huiscircuit).
Overigens werkt de shield ook ontstorend, als het niet de bliksemafleidende functie heeft
We live in a primitive time don't we, neither savage nor wise. Half measures are the curse of it; any rational society would either kill me or put me to some use.
via de grond kunnen ze wel degelijk geraakt worden. alleen zijn de draden boven de grond makkerlijker te bereiken en dus ook eerder te treffen.... net zoals met het inslaan in een boom... hij zal eerder in een hoge boom inslaan dan in een laag boompje.Op maandag 11 juni 2001 11:54 schreef Slambam_ het volgende:
Ik denk dat ze op die site bedoelden utp kabels in de open lucht, bv. via je waslijn :-) Dat lijkt me inderdaad wel gevaarlijk.. maar via de grond dus inderdaad niet zo.
hier zou een slimme opmerking kunnen staan
maar die staat er niet
Als je onder de grond een kruispunt van draden hebt trekt dat de bliksem ook extra goed aan en dan kun je zeker wel schade oplopen aan je computer.
Helpen surgeprotects daar niet tegen? (van APC ofzo)
Verwijderd
da's de ENIGE manier om bij chello wat snelheid te krijgen....Op maandag 11 juni 2001 11:57 schreef wbeelen het volgende:
[..]
Ik neem aan dat we hier niet van Chello spreken ?
neem anders ftp of stp kabel (folied en shielded) deze zijn beter voor dit soort werk
if broken it is, fix it you should
Verwijderd
En daar kom je nu achter hadden ze dat nie tijdens de installatie kennen vertellen. Kga et meteen probere.Op maandag 11 juni 2001 14:24 schreef Fatboy_of_Nirvana het volgende:
[..]
da's de ENIGE manier om bij chello wat snelheid te krijgen....
als je een knooppunt van kabels hebt dan heb je dus een hogere concentratie aan "stroom" daar liggen dus een grotere "aantrekkings-kracht".Op maandag 11 juni 2001 14:23 schreef Bigs het volgende:
Als je onder de grond een kruispunt van draden hebt trekt dat de bliksem ook extra goed aan en dan kun je zeker wel schade oplopen aan je computer.
als de bliksem erin in slaat dan heb je echt een groot probleem.. ik denk dat je moederbord/ethernetkaart niks anders meer is dan een hoopje tin en veel rook.
als je dan toch nog een kabel gaat leggen doe er dan wel een hard-pvc buis erom heen... voor het geval je over een jaar in de tuin gaat spitten en je overhoopt de kabel raakt
maar die staat er niet
Neem dan STP en doe die in een tuinslang en graaf dat in .. Mocht er dan ooit nog bliksem op komen, zorg dan dat de 2 aangesloten pc's ge-aard zijn. En dat je er voor verzekerd bent.
Je kan ook advies vragen bij een buiten-kabel bedrijf (bestaan die?).
Tuinslang ter bescherming, en isoleert goed, STP is beter afgeschermd, dus isoleert ook.. alles wel wat duurder, en wat beter.. Utp is kwetsbaar en de mantel zal snel slijten/verweren buiten (rubber droogt uit enzo). Iets meer geld uitgeven zal je dus wel terugverdienen.
Je kan ook advies vragen bij een buiten-kabel bedrijf (bestaan die?).
Tuinslang ter bescherming, en isoleert goed, STP is beter afgeschermd, dus isoleert ook.. alles wel wat duurder, en wat beter.. Utp is kwetsbaar en de mantel zal snel slijten/verweren buiten (rubber droogt uit enzo). Iets meer geld uitgeven zal je dus wel terugverdienen.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.
tuinslang zal op een gegeven moment toch ook gaan uitdrogen etc.... doe er dan gewoon pvc omheen..... en maak het water dicht.... niet dat je er water in moet doen. Maar dan kan er in iedergeval geen water _in_ komen... en dus dat je kabel stukken langer meegaat. Ben je echt bikkel dan doe je de utp /stp kabel in een koperen waterleiding.... weet neit wat het met je signaal doet.. maar volgens mij is het gewoon een extra schield...dus ook extra afscherming.... als je die leiding dan ook nog grond... ben je al helemaal in orde tegen bliksem inslag: de leiding dient dan als kooi van faraday of hoe heet die gast?
perfect toch.. lekker 100mbit er overheen jassen.
perfect toch.. lekker 100mbit er overheen jassen.
maar die staat er niet
Van de hitte ja, die wordt veroorzaakt door de weerstand. Maar goed, niet echt belangrijk.Op maandag 11 juni 2001 13:37 schreef WarMaster het volgende:
Die shield in grondkabels is ervoor dat als je de grondkabel beschadigd en de spanningsvoerende draad raakt je iig via de aarde gaat, en dus zelf minder kans hebt op een optater.Je kan als oplossing een grote shield om de kabel maken.
Een aarde in een huis zit nooit via de 'stoppenkast' (groepenkast). Deze draad is nooit, en mag ook nooit onderbroken worden (een aardlek heeft hier maar zijdelings mee te maken).Dan aan BEIDE uiteinden de shield verbindinden met OF een grote pin in de grond, of de aarde pen in het huis, maar dan ACHTER de stoppenkast (dus werkelijk in de aardepen en niet op het huiscircuit).
Geloof me, als die bliksem daarin inslaat, helpt zo'n shieldje echt niet meer.Overigens werkt de shield ook ontstorend, als het niet de bliksemafleidende functie heeft
Als een bliksem niet direct inslaat kan de statische elektriciteit al genoeg zijn om de boel te vernielen. Surgeprotects kunnen helpen, maar verwacht er niet teveel van.Op maandag 11 juni 2001 14:23 schreef Bigs het volgende:
Nog een tip die ik wel vaker zag hier: doe er gewoon grijze slagvaste pvc-pijp omheen, dat moet voldoende zijn.
Een gewone buitenkabel voor 220v mag tegenwoordig ook in de grond gelegd worden, als er maar zo'n slagvaste pijp omheen zit. Waarom dan moeilijk doen met je utp?
ToeTerdeToeTToeT! | May the ToeT be with you | There is no ToeT | specs
Still the gentleman ;)
[Clan of ToeT]
Da's maar 11Mbps (MAXIMAAL)Op dinsdag 12 juni 2001 08:43 schreef den the man het volgende:
of wireless.
Glasvezel zou idd kunnen. Alleen jammer dat het zo FOKing duur is..
Het beste kun je FTP in een PVC leggen. En dan een meter of 2 onder de grond..
Als de bliksem inslaat, gebeurt het en daar kun je bijna niks aan doen..
Maar ach, hoevaak onweert het nou in Nederland
HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.
en dan ook nog pricies bij jouw huis.....
VangenopBetaalwater.nl Het platform om ervaringen over betaalwater in Frankrijk te delen met andere karpervissers zodat iedereen kan vangen op betaalwater!
Woont ie ergens op een boerderij ofzo. Dat die kabel 2 weilanden moet overbruggen ofzo. Dan heb je idd kans dat er iets inslaat. Gewoon in de tuin niet (Tenminste, ik neem aan dat er bomen of huizen staan).
Bliksem slaat toch in op het hoogste punt dat het kan vinden. En via dat naar de grond. (mm, dan raakt ie de kabel
)..
Ik zou gewoon FTP neergooien in je tuin. Kans 1 op de zoveel miljoen (Waarschijnlijk miljard) dat de bliksem precies in jou 6mm dikke (F)(U)(S)(SF)TP kabel inslaat..
Bliksem slaat toch in op het hoogste punt dat het kan vinden. En via dat naar de grond. (mm, dan raakt ie de kabel
Ik zou gewoon FTP neergooien in je tuin. Kans 1 op de zoveel miljoen (Waarschijnlijk miljard) dat de bliksem precies in jou 6mm dikke (F)(U)(S)(SF)TP kabel inslaat..
HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.
Inderdaad, da's 10Mbps netto meestal. Maar heb jij dan een internetverbinding die sneller is dan 10Mbps? Lijkt me een beetje sterk...Da's maar 11Mbps (MAXIMAAL)
Was het maar waar.. Maar toch.. Je merkt het wel als je netwerk op 100Mbit draait..
(Ook als er meerdere computers over 1 @Home aansluiting draaien DMV Linux Gateway).
En als je op 10Mbit wilt blijven, kun je net zo goed COAX in de grond gooien..
Ik ga er gewoon van uit dat hij ook shares etc heeft. En dan is 10Mbit errug
(Ook als er meerdere computers over 1 @Home aansluiting draaien DMV Linux Gateway).
En als je op 10Mbit wilt blijven, kun je net zo goed COAX in de grond gooien..
Ik ga er gewoon van uit dat hij ook shares etc heeft. En dan is 10Mbit errug
Pagina: 1