beter 10 servers in de lucht dan 1 op de grond
10 uur is erg weinig voor een CRT, gezien het feit dat een CRT tienduizenden uren kan draaien (Bij netjes gebruik)
Enige nadelen:
- Lawaaierig
- Zwaar, log en lomp
- CRT burn bij statisch beeld
Voordelen:
- Zeer groot beeld mogelijk
- Weinig slijtage
De ideale projectie afstand is 3 tot 8 meter bij die dingen, een goed doek is ook aan te bevelen..
Lampen? Ik ga er vanuit dat dit een CRT beamer is dus met 3 beeldbuizen werkt.
€600,- is een redelijke prijs voor het beestje lijkt me.
Verwijderd
maar dus hoe kan je zien of die nog helemaal goed is ?
hij hangt in een cafe waar hij op de tuner stond aangesloten ( om tv mee te kijken) dus ik denk voor voetbal wedstrijden
en hij is dus in gebruik dus ook al afgesteld lijkt mij
waar moet ik rekening mee houden als ik die ga kopen ?
[ Voor 4% gewijzigd door redpen op 12-07-2003 12:35 ]
Deze projectoren geven naar mijn mening echter een veel mooier beeld dan een LCD projector (voor films dat. voor computerbeelden zijn LCD projectoren geschikter/scherper)
Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself
Even wat dingen die je van tevoren moet weten:
(let op, bij onderstaand ga ik uit van een schatting naar aanleiding van het plaatje. Ik weet verder niet welk model het is, het is dus een schatting.)
Allereerst moet je zo'n ding uiterst precies instellen voor een goed beeld. Er wordt met drie hele felle beeldbuizen via een lens geprojecteerd. Een rood, groen en blauwe. De groene gaat recht vooruit, de rode en blauwe onder een kleine hoek zodat deze precies over de groene heen vallen. Echter is dit voor iedere afstand weer anders en zul je hier iedere keer als je 'm verplaatst opnieuw moeten instellen. Dus ook wanneer je 'm koopt moet je de boel weer opnieuw configureren. De convergentie (en blauw en rood over elkaar heen leggen) gaat via een raster met allemaal puntjes. Al deze puntjes moet je apart slepen en over elkaar heen zetten.
Daar komt nog wat anders bij, want de oudere goedkopere modellen zijn veelal 'analoge bakken'. Dat wil zeggen dat je niet alles via een menu en afstandbediening kunt instellen, maar je aan een hele berg kleine potmeters moet gaan draaien. Dat is een lastig werk. Uiteindelijk is het wel te doen hoor, je moet er veel tijd voor nemen en het is anderen ook prima gelukt, maar weet waar je aan begint. Ik geloof namelijk niet dat iemand een digitale wegdoet voor die prijs (begint toch meestal tussen de 1000,- en 1500,- euro voor de instapmodellen (sony 1251/52 of barco800/801 bijv)).
Daarnaast de buizen. Belangrijk is de staat van de buizen. Deze kun je goed bekijken door de lenzen er af te halen en direct op de beeldbuis te kijken. Neem iets van een lamp mee. Ook goed is om een wit beeld te projecteren. De zogeheten 'burn in' of 'wear' is te herkennen aan bruine vlekken. Hoe donkerder hoe erger.
Nu geloof ik niet helemaal dat de projector maar 10 uur is gebruikt. Of althans, het is best mogelijk, maar dan heeft hij 'm tweedehands gekocht en issie daarvoor al vaker gebruikt door een ander. Ook is het mogelijk dat niet altijd het volledige fosforvlak van de beeldbuis is gebruikt. Als je zo'n apparaat ophangt heb je altijd een vaste beeldgrootte. Heb je echter een kleiner scherm, dan moet je het beeld horizontaal inkrimpen. Dat betekend ook dat de buitenste rand van de beeldbuis niet gebruikt wordt en dat het binnenste stuk door veelvuldig gebruik is gaan verkleuren. Als jij dan straks weer het volledige fosfor oppervlak wilt gaan gebruiken dan zit je met een verkleurde rand. (Dit is zover ik weet aardig op te lossen met het programma burn-relief, maar daar heb ik geen verdere info over. Alsnog is het beter wanneer die verkleuring er niet zit.)
Ook moet je rekening houden met de handelbaarheid van het apparaat. CRT projectors zijn altijd zwaar. Hoewel als dit een 7 inch model is schat ik 'm in op rond de 40 kg, maar dat is een schatting. Eerder genoemde instap modellen zijn rond de 65kg.) En klein zijn ze ook niet, ga uit van 80cm tot 100cm diep ofzo. Dit moet je wel kwijt kunnen aan je plafond. En daarnaast moet je plafond het ook nog eens houden
Een buis vervangen zal denk ik zo'n 600,- tot 800,- euro gaan kosten ofzo? Zeer ruwe schatting, ik weet dat ze van de barco 808 zo'n 1000,- euro kosten en van de 800 iets van 700 euro ofzo. Dus pin me er absoluut niet op vast, ik weet namelijk niet eens welk model het hier betreft, maar ik vermoed een wat oudere analoge 7 inch. Maargoed, het is in ieder geval niet 100,- euro per buis ofzo
Als laatste is het aansturen nog van belang. Het is een beetje afhankelijk wat je er mee wilt gaan doen. Als je films wilt gaan kijken (dvd) is het verstandig om een zogeheten progressive scan speler er op aan te sluiten (het beeld wordt in 1 keer opgebouwd itt. interlaced). Echter zijn er maar weinig losse dvd spelers die dit kunnen (er zijn wel progressive spelers, maar die werken veelal met een progressive YUV uitgang, wat jij moet hebben is een RGBHV uitgang). Het is makkelijker om er dan een losse PC voor neer te zetten. Met programma's als powerstrip kun je dan je beeldsignaal aanpassen zodat de projector het begrijpt (je kunt niet altijd direct de vga aansluiten namelijk). Maar het is dan dus erg gewenst om er een losse pc voor te gebruiken. Die kosten komen er dan ook nog eens bij.
Nu klinkt bovenstaande tekst misschien afschrikkend. Misschien is dat ook wel terecht want het moet je echt van tevoren duidelijk zijn waar je aan begint. Even zo'n ding neerzetten, aansluiten en filmpjes kijken zal niet direct gaan. Er zit nogal wat werk en planning in. Natuurlijk kun je ook gewoon met wat minder tevreden zijn, geen pc als dvd speler gebruiken, geen goed scherm, kleiner fosfor oppervlak, enz. Maar voor het beste resultaat ben je gewoon aardig wat werk kwijt.
Maar als het dan eenmaal werkt, dan heb je ook wel een erg mooi plaatje
interessante links:
http://www.htforum.nl/yabbse/
ik kan hem nu voor 400 euro halen hij zegt dat het buizen zijn maar dat terzijde
hun waren de eerste koper van die beamer
de beamer is compleet digitaal door een menu gestuurd (er zit een afstands bediening bij)
er zit svideo op coax en tulp stekkers
ik kan hem donderdag werkende zien bij hem in het cafe en hij zij ook dat er geen inbrand punten inzatten want hij had mar heel weinig gebrand
als ik die dus ga halen zal hij gebruikt worden op een pc dat is ook het engiste wat ik heb
het scherm en kabels zitten er allemaal bij
ik ga dus donderdag eerst erheen om te kijken hij hangt daar dus nog.
nog een klein vraagje die beamer moet die persee hangen of kan je hem ook ergens op zetten ?
[ Voor 30% gewijzigd door redpen op 12-07-2003 16:01 ]
Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.
Verwijderd
Als er niks te zien is aan die beamer dan zou ik hem gewoon nemen. Het is een gok maar dat is het altijd met 2 hands spul.
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2003 19:22 ]
Verwijderd
Ja, verschuif hem dan ook nietEe crt moet volgens mij altijd ophangen of gefixeerd zitten ivm met de ingewikkelde afstelling. Stel dat je hem op een krat bier zet en hij verschuift een cm dan is het beeld niet meer synchroon.
Overigens zijn CRT's niet echt licht, dus je verschuift hem niet zo snel. Je kan natuurlijk ook aftekenen op de vloer waar 'ie staat ... kan je hem altijd exact terugzetten.
Het is de vraag wat voor buizen erin zitten en welke resolutie deze aankunnen. Als de buizen goed zijn, is 400 euro een leuke prijs om lekker te spelen
Verwijderd
dus die herrie is het probleem niet
en hij komt op een kastje waarschijnlijk te staan en zal dus ook niet verplaats worden
ps hij werd gebruik om tv mee te kijken in een cafe (dus voetbal bijv)
dus ik denk dat hij minimaal 800 bij 600 is
maar dat zie ik donderdag allemaal
waar moet ik trouwens op letten als ik die ga kopen ?
[ Voor 7% gewijzigd door redpen op 13-07-2003 01:39 ]
Prijs en specs van je beamer zijn altijd welkom...
Misschien kunnen we een dealtje maken.
En je kunt er denk ik wel van uit gaan dat de verkoper niet helemaal de waarheid spreekt. De beamer ziet er optisch redelijk oud uit, vergeeld etc. Eerste eigenaar en 10 uur gedraaid kan mijns inziens niet. Wellicht is hij geretuped, maar dan zou hij niet voor dat geld weggaan.
Verder moet je kijken welke scanrate hij aankan. Ik vermoed dat dit een 15Khz videoprojector is, hetgeen betekend dat je nooit een pc erop kunt aansluiten (op een andere manier dan via tv-out) en dus geen gebruik kunt maken van progressive scan.
De projector had ook geen 5 bnc board erin zitten? Vraag na of je die er later wel zelf kunt bijzetten (mocht de projector toch een hogere scanrate hebben dan 15Khz) om je pc optimaal te kunnen gebruiken.
Vraag eens waar hij hem vandaan heeft (ivm onderdelen mocht er iets defect gaan). Sony's en Barco's zijn redelijk gangbaar, maar voor andere merken wordt het al moeilijker om reserveonderdelen te krijgen.
Hij hing overigens in een café?
Dan zou ik het apparaat heel goed nakijken. Als hij een tijdlang in een rokerige omgeving heeft gehangen zal dat het chassis en tupes geen goed doen.
Als er voetbalwedstrijden op gekeken zijn moet je goed opletten of er geen tv-logo ingebrand is. Gezien zij in een redelijk verlichte ruimte gebruikt is heb je kans dat het contrast en helderheid volledig open staan, iets wat niet goed is voor de levensduur. Kijk daarom even als je hem ziet waarop deze waardes staan. Staan ze laag, zal dat wel goed zitten.
Persoonlijk zou ik er nog even goed over nadenken. €400 / 600 lijkt weinig, maar als hij straks verborgen gebreken heeft en je moet onderdelen hebben/vervangen zou je nog wel eens voor verassingen kunnen komen te staan.
Een barco in de 600 reeks of een sony in de 10xx reeks zijn ook niet meer zo duur en hele goede alternatieven.
Mail eens met rob dingen of frank doorhof op htforum. Zei zullen je voor iets meer aan een veel betere projector kunnen helpen.
[ Voor 17% gewijzigd door bjorn op 13-07-2003 19:20 ]
maar ik heb dus begrepen dat ik moet kijken naar :
goed opletten of er geen tv-logo ingebrand is. Gezien zij in een redelijk verlichte ruimte gebruikt is heb je kans dat het contrast en helderheid volledig open staan,
en of hij verder geen inbrand plekken heeft dus met wit scherm testen
kijken of de brand uren maybe in het menu staan ?
Pas op school moest ik op een "gewone" beamer een presentatie geven en het apparaat viel na ongeveer een 15 minuten uit. Later bleek dat deze beamer defect was, hoewel dit absoluut niet aan de beeldkwaliteit e.d. te merken was.
Was volgens mij een warmteprobleem, in dit geval.
(Fans e.d werkte perfect dus het zal wel een (duur) electronica probleem geweest zijn))
Natuurlijk kleine kans dat deze beamer ook een dergelijk probleem heeft, maar je weet nooit.
(Een half uurtje in de kroeg zitten is natuurlijk nooit echt erg!)
mcb1
De nieuwe versie van mijn beamer staat bij Sony nog steeds in het assortiment en kost nieuw zo'n 40000 $ De oorspronkelijke aanschafprijs zal waarschijnlijk ook in die orde van grootte geweest zijn (10 - 40 duizend gulden, of meer)
Dat 'ie vergeeld is in een kroeg, dat wil ik wel geloven. Kroegen zijn het meest schadelijk voor electronica.
Ik heb zelf een CRT-beamer (Sony 1270) van pak 'm beet 13 jaar oud.
Dat ding is ~70 kg en 80*60*40 cm, met 2 lawaaiige 12 cm fans erin.
Nu heb ik 'm een klein beetje scheef naar boven ingesteld staan en hij is dus alleen in het midden van het beeld scherp.
Ik heb er een onderhouds- en configuratie handleiding bij van +/- 100 pagina's (die je ook echt nodig hebt, de eerste keer), dus ik kan bevestigen dat het instellen best veel geduld vergt.
Met name de lenzen komen dus vrij precies (als je meer dan 640*480 wilt afbeelden) en het zijn er ook nog eens 3 ook.
Als 'ie een aantal jaren in de rook gehangen heeft, zul je waarschijnlijk de hele beamer uit elkaar moeten halen, om de lenzen en de tubes te reinigen. Weet hierbij wat je doet, want een fout en je bent 400 euro (in jouw geval) armer. De "lampen" moet je namelijk vrij voorzichtig mee zijn (bevestigings-schroeven die je rechtstreeks op het glas vastdraait) en als je een lens niet perfect terug plaatst, krijg je het beeld echt niet makkelijk meer goed scherp (de lenzen zijn rond, maar niet puntsymetrisch) Daarnaast kun je de lenzen pas goed afregelen als 'ie 20 mins aanstaat met een wit oppervlak geprojecteerd, ivm de warmtewerking.
Zorg hoe dan ook dat je er een uitgebreide handleiding bij hebt.
Vaak is de electronica niet echt ontworpen om door de consument ingesteld te worden (stekkers die je moet verwisselen om het beeld te spiegelen die naast de hoogspanning zitten)
Kortom de aanschafprijs is onwaarschijnlijk laag en verhaaltje klinkt ongeloofwaardig, dus houd rekening met een hoop gesleutel, waarbij technisch inzicht (en ervaring met electronica) een must is.
Mischien een idee voor de opstelling:
Ik wil 'm zelf vertikaal gaan zetten (kastje omheen bouwen) met een grote spiegel erboven, onder 45 graden. M'n scherm zal dan wel groter moeten worden dan nu (nu: 180 cm breed)
Oh en neem een paar (sterke) mensen mee om 'm van het plafond af te halen, ik weet uit ervaring dat je een beamer van ~70 kg niet lang boven je hoofd kunt tillen.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
maar ik zie het donderdag wel allemaal ik kijk eerst of hij het uberhaupt wel doet en dan kijk ik dus ook even rond in het menu eventueel een beetje uitzoomen ofzo (hij is digitaal met een afstands bediening te bedienen) en dus kan ik maybe ook het aantal brand uren vinden
maar ik zie het wel
als hij werkt neem ik hem vrijdag mee en dan zal hij hier op mijn kamer eens mooi wat filmpjes laten zien
[ Voor 54% gewijzigd door redpen op 14-07-2003 00:10 ]
Verwijderd
Uitzoomen gaat niet lukken met een CRT. Deze hebben geen zoomlens. Er is ook maar 1 plek per projectie-oppervlakte/breedte (hoe je 't wil bekijken) waar de PJ ideaal staat en je het fosfor-oppervlak maximaal gebruikt.eventueel een beetje uitzoomen ofzo (hij is digitaal met een afstands bediening te bedienen)
Met de afstandsbediening kan je de o.a. PJ convergeren en inputs kiezen. Soms/meestal zit er op een CRT ook een AB op de projector zelf.
Voor E 400,- kun je niet veel verliezen, als die goed werkt heb je voor errug weinig een mooi apparaat. En anders, tja dan was het maar 400,-
Divide and conquer.
en ik hoorde net dat hij als ik de antenne kabel erop aansluit gewoon als tv werkt
afmetingen zijn iets van 20 hoog 60 lang en 40 ofzo breed
Zeker 5 wedstrijden van 2 minuten??redpen schreef op 14 July 2003 @ 23:48:
ze hebben de beamer alleen gebruikt bij psv wedstrijden voor het cafe
en ik hoorde net dat hij als ik de antenne kabel erop aansluit gewoon als tv werkt![]()
![]()
![]()
Die 10 minuten zijn dus sowieso bullshit.. Geeft niet, tenzij het apparaat 4 jaar lang elke dag alle voetbalwedstrijden (
Divide and conquer.
Imho kunnen ze je zoveel vertellen.....redpen schreef op 14 July 2003 @ 23:48:
ze hebben de beamer alleen gebruikt bij psv wedstrijden voor het cafe
en ik hoorde net dat hij als ik de antenne kabel erop aansluit gewoon als tv werkt![]()
![]()
![]()
Wacht maar rustig af, kijk hoe ie werkt als je 'm bekijkt, let op het eerder genoemde wear.
Kijk op het ook al eerder genoemde HT forum voor meer info, daarnaast gaf ShittyOldMan ook al een hoop info.
Belangrijkste voor ons voor we wat kunnen zeggen: SPECS, of op z'n minst model/typenr.
En voor jezelf moet je gewoon bepalen: Wil je een CRT (ruimte/lompheid/instellen is veel werk) of spaar je door voor een compacte lcd/dlp projector? (met weer duurdere lampen bv)
Ik heb hier ook ergens een CRT staan, model antiek. Op zich leuk, maar 400 eur is toch bijna 1000 echte guldentjes.... En ZO super is een crt ook weer niet, als je een erg oude koopt.
Kortom: Vergelijk een aantal (goedkopere) LCD projectors, zodat je een vergelijking kan trekken met deze gebruikte CRT, en maak dan de keuze wat voor JOUW interessant is:
- Een gebruikte, maar goede CRT (een beetje CRT roeleert boven LCD)
- Een nieuwe, compacte, lcd projector.
Laat je niet overbluffen, en koop bewust: 't is geen patatje
Er staat toch echt steeds 10 uur...wimpie schreef op 15 July 2003 @ 00:09:
[...]
Zeker 5 wedstrijden van 2 minuten??
Die 10 minuten zijn dus sowieso bullshit.. Geeft niet, tenzij het apparaat 4 jaar lang elke dag alle voetbalwedstrijden () heeft laten zien..
Verwijderd
A(-sociaal) I(mproviserend) M(anagment) in Breda?mcb1 schreef op 13 July 2003 @ 23:11:
Ik zou ook nog effe een biertje pakken daar en kijken hoe lang het apparaat blijft werken.
Pas op school moest ik op een "gewone" beamer een presentatie geven en het apparaat viel na ongeveer een 15 minuten uit. Later bleek dat deze beamer defect was, hoewel dit absoluut niet aan de beeldkwaliteit e.d. te merken was.
Was volgens mij een warmteprobleem, in dit geval.
(Fans e.d werkte perfect dus het zal wel een (duur) electronica probleem geweest zijn))
Natuurlijk kleine kans dat deze beamer ook een dergelijk probleem heeft, maar je weet nooit.
(Een half uurtje in de kroeg zitten is natuurlijk nooit echt erg!)
?????A(-sociaal) I(mproviserend) M(anagment) in Breda??????
Wat wil je nu zeggen?
mcb1