Nieuw 512 MB, oude 512 MB wordt niet herkend?

Pagina: 1
Acties:

• DrSnuggles
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-05-2024

DrSnuggles

Terrapin Station

Topicstarter
Speccies:

EPoX 8KHa+ Rev 2.0
AMD Athlon XP2000+ @ 166x10
GeForce IV Ti 4280 128 MB
512 MB DDR
1x 40 GB 7200 RPM 8MB Cache

Ik heb een nieuw reepje RAM gekocht. Nog een 512 MB. De oude was van Apacer en deze nieuwe is van Samsung..

Als ik de nieuwe erbij prik, dan wordt deze niet herkent (of de oude niet meer, iig, hij blijft 512 MB DDR aangeven). De reepjes los werken wel goed. Ik heb ook alle combinaties al geprobeerd in de DIMM sloten..

Weet iemand hoe ik beide reepjes werkend kan krijgen in dit systeem?

ps. Ik had al gezocht, want ik me vaag iets herinneren als een topic als deze. Maar ik ik kon op dit probleem niet echt specifiek zoeken.

Learn something new every day.

• jpvk007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-08 20:20
bios op default? anders moet je eens kijken of je nog een apacer reep kan krijgen/ruilen bij winkel

• DrSnuggles

DrSnuggles

Terrapin Station

Topicstarter
Ik heb de nieuwe van iemand overgekocht, dus ruilen gaat helaas niet :(.. Maar het zou toch ook samen met elkaar moeten kunnen werken?

• Frenkpie
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-08 08:39

Frenkpie

"Crocs Rule !"

het kan liggen aan t feit dat t allebei van een ander merk is, en zijn allebei de reepjes PC2100 die opdezelfde CAS latency draaien? en zijn allebei de chips double of single sided?

want als ze daarin verschillen heb je toch redelijk grote kans dat t niet metelkaar kan samenwerken..

ow wat je wel zou kunnen proberen is je bios flashen naar de nieuwste versie en dan proberen, dat ZOU misschien kunnen werken.

[ Voor 19% gewijzigd door Frenkpie op 11-07-2003 15:53 ]

Verwijderd

Zie je in windows of in de bios maar 512Mb? En welke versie windows gebruik je?

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-07 15:22
je zou nog een bios update kunnen proberen: http://www.epox.nl/english/support/bios/socketa.htm

• DrSnuggles

DrSnuggles

Terrapin Station

Topicstarter
BIOS update heb ik al. Win XP als OS. En ik zie zowel 512 MB als in Windows als in de BIOS..

Van de Apacer weet i kdat hij CL van 2 heeft. Van de Samsung moet ik ff vragen aan de verkoper..

Verwijderd

Bios updatje misschien?

• DrSnuggles

DrSnuggles

Terrapin Station

Topicstarter
Bal0n schreef op 11 July 2003 @ 19:05:
BIOS update heb ik al. Win XP als OS. En ik zie zowel 512 MB als in Windows als in de BIOS..

Van de Apacer weet i kdat hij CL van 2 heeft. Van de Samsung moet ik ff vragen aan de verkoper..

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-05 19:00
Er zijn mobo's die verschillende merken RAM niet willen slikken. Of het kan zijn dat 1 van de reepjes meer of minder chippies heeft dan de ander. heeft iets te maken met 128bit of 256bit

dikzak

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-07 15:22
al geprobeerd om in het bios het geheugen zo traag mogelijk in te stellen :?

CAS latency op 3
RAS to CAS (oid) op 3

enzovoorts..

• DrSnuggles

DrSnuggles

Terrapin Station

Topicstarter
Dat zal ik eens proberen Twiekert, :)

Nee het is niet gelukt. Heb bijna alle CL's en timings geprobeerd enzo, maar het wil allemaal niet baten :(.. Ach nouja, dan heb ik een 512 MB latje over, misschien als ik nog een keer een pc'tje wil bouwen..

Er kan van mij wel een slotje op, tenzij iemand nog echt iets weet..

[ Voor 90% gewijzigd door DrSnuggles op 12-07-2003 14:00 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Chello200 schreef op 11 juli 2003 @ 21:32:
Er zijn mobo's die verschillende merken RAM niet willen slikken. Of het kan zijn dat 1 van de reepjes meer of minder chippies heeft dan de ander. heeft iets te maken met 128bit of 256bit
Je eerste opmerking kan kloppen, namelijk dat soms zonder duidelijk aanwijsbare redenen twee modules gewoon niet op hetzelfde mobo willen samenwerken. Het klinkt alsof dat hier aan de hand is.

De tweeede daarentegen klopt niet. Je chipset bepaalt tot welke dichteheden chips ondersteund worden, maar lager mag altijd. Als de twee chips los goed werken zullen ze het samen ook goed doen wat dit betreft. Sommige chipsets hebben een krappe beperking op het aantal datalijnen die ze aankunnen, maar deze twee reepjes gebruiken samen max 4 datalijnen, wat op ieder modern chipset goed gaat.

Oslik blyat! Oslik!

• Dr. Cheeks
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-08 17:51
Er bestaan zat mobo's die niet meer dan 512Mb RAM ondersteunen (zeker mobo's van een jaar of 3 oud). Geen idee wat de specs zijn van jouw EPoX 8KHa+, maar je kan 's in je mobo-manual kijken wat de maximaal ondersteunde hoeveelheid RAM is...

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-07 17:18

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Modbreak: veel te schreeuwerige post die weinig toevoegt geedit

[ Voor 93% gewijzigd door dion_b op 12-07-2003 18:39 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• vanke014
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-09-2025

vanke014

Format C: Y/Y ?

Dr.Cheeks schreef op 12 July 2003 @ 14:29:
Er bestaan zat mobo's die niet meer dan 512Mb RAM ondersteunen (zeker mobo's van een jaar of 3 oud). Geen idee wat de specs zijn van jouw EPoX 8KHa+, maar je kan 's in je mobo-manual kijken wat de maximaal ondersteunde hoeveelheid RAM is...
Het zou dan ook best vreemd zijn, aangezien de maximale module ondersteuning op 512 MB ligt als het mobo maximaal 512 aankan.

Ik denk echter dat de modules niet met elkaar kunnen samenwerken, wat misschien wel de oplossing is om de modules op een iets lagere snelheid te laten draaien, en dan kijken of het wel allemaal draait.

Ik hoop dat het lukt,

Veel suc6

[ Voor 32% gewijzigd door vanke014 op 12-07-2003 15:16 ]

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

nero355 schreef op 12 juli 2003 @ 15:15:
MENSEN KOOP ALTIJD GEHEUGEN VAN PRECIES HETZELFDE TYPE

Het werkt gewoon beter en dan voorkom je stabiliteit / compatibility problemen
Kap jij eens ff met schreeuwerige posts met teveel hoofdletters en overdadige smileys :o

Zelfde type is indien mogelijk aan te raden, maar als je tig maanden later een tweede reepje gaat kopen is het niet altijd even mogelijk een identieke te vinden.

[ Voor 14% gewijzigd door dion_b op 12-07-2003 18:40 ]

Oslik blyat! Oslik!

• DrSnuggles

DrSnuggles

Terrapin Station

Topicstarter
Het is me op lage snelheden niet gelukt om de reepjes naast elkaar te gebruiken. Ik baal er toch wel van, want ik was toch wel uit op wat performance winst :(..

En dat EPoX 8KHa+'je is niet heel oud hoor, de manual zegt dat het t/m 2400+ (om even de "oudheid" te benadrukken) aankan en dan nog 1,5 GB aan DDR RAM..

• DrSnuggles

DrSnuggles

Terrapin Station

Topicstarter
*klein kickje*

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tja, wat wil je nog meer weten? Die DIMMs willen gewoon niet samenwerken al voldoen beide theoretisch aan de juiste specs. De nieuwere zien te ruilen wegens incompatibiliteit is je beste hoop.

Oslik blyat! Oslik!

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-08 20:53
Kun je niet van iemand een ander lenen, om zo te kijken of een ander wel werkt?

Trouwens, als je 1 bankje test doe je dat denk ik in slot 1. Een 2e bankje komt dan in slot2. Zou het niet kunnen dat slot2 kapot is, en dat het wel werkt als je een bankje in slot 1 & 3 doet?

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• _nethack
  • Laatst online: 15:01

_nethack

We're all MAD here

Is één van de beide reepjes wellicht registered geheugen is, en de andere niet?
Registered en niet-registered geheugen kunnen *niet* door elkaar worden gebruikt in één systeem. Dit zou verklaren waarom de modules los van elkaar wel werken, en bij gezamenlijk gebruik er maar één wordt herkend.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Verwijderd

Check met AIDA welke Ramstrip nu problemen geeft.
Pagina: 1