[HT] Tips en info voor het luisteren in de zaak.

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -bolio-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:16

-bolio-

Gamertag: BolioDraak

Topicstarter
Sinds een aantal maanden loop ik rond met de gedachte om me ook aan het home theatre gebeuren te wagen. De start is gemaakt in de vorm van een Philips 963SA speler.

Ik ben nu opzoek voor een meerkanaals receiver en om te beginnen twee front speakers. De bedoeling is dat deze set dan later wordt uitgebreidt met rears, center en sub.

Het budget is €1500 dit dacht ik op te delen in ongeveer €500 per front speaker en €500 voor de receiver. De combinatie gaat voor het grootste deel voor stereoweergave (+/-70%) gebruikt worden. Vooralsnog is een stereoversterker en losse home theatre amp uitgesloten. Muziek die ik luister is voornamelijk Rock / Metal maar ook andere stijlen.

Op het gebied van amp moet er een 5.1 ingang aanwezig zijn. Of ik de decoders en digitale ingangen van de amp ga gebruiken, is nog de vraag omdat de 963SA 192 Khz DAC's heeft en dat in deze prijsklasse voor amps is uitgesloten. De belangrijkste eis aan de amp is dat deze goed in stereo klinkt.
- Denon 1803
- Marantz 4300 / 5300
- Yamaha 540 / 640
- Harman Kardon 3550

Qua boxen gaat mijn voorkeur uit naar vloerstaanders omdat een sub nog wel even op zich laat wachten en de set veel voor stereo gebruikt gaat worden.
- B&W 603 S3
- Kef Q5
- Dali Blue 6006

Omdat ik een totale n00b op het gebied van audio apparatuur ben zou ik graag wat opmerkingen / advies / tips van jullie willen. Zoals:
- Mis ik een bepaalde box / amp in mijn luister rijtje?
- Waarop moet ik letten als ik ga luisteren want voor mij zal waarschijnlijk alles goed klinken.
- Is het uberhaupt enigzins mogelijk wat ik wil?
- Opmerkingen over / tegenstrijdigheden in mijn gedachte.
- Alle andere nuttige tips die je kwijt wilt op het gebied van luisteren in een zaak.

Door mijn n00bigheid heb ik al besloten om bij Poulissen in Roermond te gaan luisteren. Deze krijgt lovende recensies en staat bekend om zijn goede advies. Omdat ik nog moet gaan luisteren ben ik op dit moment alleen afgegaan op de specs. Ik vraag dan dus ook om reactie's over waarop ik moet letten tijdens het luisteren. Niet motivatie's wat ik moet kopen.

[ Voor 2% gewijzigd door -bolio- op 11-07-2003 00:02 . Reden: HK toegevoegd aan receivers ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:20
Ik zou in iedergeval Harman/Kardon in het rijtje van de amps zetten. Je speakerkeuze is uitstekend, maar het kan geen kwaad om ook naar Mission, Infinity en JBL te luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:54

JT

VETAK y0

Ik zou hem gewoon digitaal aansluiten op je DVD ingang en analoog op je cd speler ingang, want je krijgt geen DD of DTS zonder digitale signalen.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -bolio-

-bolio-

Topicstarter
JazzySOB schreef op 10 July 2003 @ 23:46:
Ik zou in iedergeval Harman/Kardon in het rijtje van de amps zetten. Je speakerkeuze is uitstekend, maar het kan geen kwaad om ook naar Mission, Infinity en JBL te luisteren.
OK genoteerd. Ik ben nog nooit gaan luisteren in een zaak dus ik weet niet hoeveel tijd luisteren naar een speaker kost. Is het mogelijk om in een middag al deze speakers te lusiteren? Gaat de eerste selectie vlug of zijn een drietal speakers al middag vullend?
JT schreef op 10 July 2003 @ 23:47:
Ik zou hem gewoon digitaal aansluiten op je DVD ingang en analoog op je cd speler ingang, want je krijgt geen DD of DTS zonder digitale signalen.
De 963SA kan deze streams ook decoderen en dan via de 5.1 uitgang analoog uitsturen. De DAC's die deze uitgang aansturen zijn 192 khz in tegenstelling tot de 96 Khz in de recievers. Daarom dacht ik dat het misschien beter was om ook het DD / DTS signaal te laten decoderen door de DVD speler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:54

JT

VETAK y0

-bolio- schreef op 10 July 2003 @ 23:58:
[...]

OK genoteerd. Ik ben nog nooit gaan luisteren in een zaak dus ik weet niet hoeveel tijd luisteren naar een speaker kost. Is het mogelijk om in een middag al deze speakers te lusiteren? Gaat de eerste selectie vlug of zijn een drietal speakers al middag vullend?

[...]

De 963SA kan deze streams ook decoderen en dan via de 5.1 uitgang analoog uitsturen. De DAC's die deze uitgang aansturen zijn 192 khz in tegenstelling tot de 96 Khz in de recievers. Daarom dacht ik dat het misschien beter was om ook het DD / DTS signaal te laten decoderen door de DVD speler.
De decoder in je amp zal ws beter zijn voor je surround. Dus ik zou ze gewoon op beide manieren aansluiten en analoog voor je muziek gebruiken :)

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:24

GaMeOvEr

Is een hork.

Goede insteek om de DACs van je 963 te gebruiken, die zijn hoe dan ook superieur aan die van de Receiver die je gaat kopen. Waarschijnlijk ook in Multichannel, maar als je dat eenmaal hebt, merk je dat snel genoeg. :)

Nadeel is een beetje dat welke Receiver het lekkerst klinkt, weer afhankelijk is van welke Speakers je het beste bevallen. :P

Marantz bijvoorbeeld staat bekend om zijn "warme" klank. Combineer je dit met een Speaker die ook een eigen "warme" klankkleur heeft, ga je dus al snel een fuzzy geluid krijgen.

Aangezien je voornamelijk Rock en Metal luisterd, denk ik dat je eerder een wat analytischere weergave wilt hebben, dan warme.

Goede merken zijn dan Denon, die is redelijk analytisch, en HK heeft altijd een lekkere "punch".

Maar ik zou me primair focussen op de Speakers, daarna op de Receiver, Speakers hebben een factor X keer grotere impact op je uiteindelijke geluid dan je versterking, je hebt iig al een erg goede bron. :)

Ik zou overwegen om in de koopjeskelder een fijn krachtig apparaat van de vorige lijn aan te schaffen, ipv een nieuwe met wat mindere specs qua versterking. :)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50944

Een (Indien marantz) SR 7200 voor €550 bijvoorbeeld.

Verder inderdaad meer aandacht (kwa luisteren) aan de speakers besteden, hebben een veel groter invloed op het geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -bolio-

-bolio-

Topicstarter
GaMeOvEr schreef op 11 juli 2003 @ 00:06:
Goede insteek om de DACs van je 963 te gebruiken, die zijn hoe dan ook superieur aan die van de Receiver die je gaat kopen. Waarschijnlijk ook in Multichannel, maar als je dat eenmaal hebt, merk je dat snel genoeg. :)

Nadeel is een beetje dat welke Receiver het lekkerst klinkt, weer afhankelijk is van welke Speakers je het beste bevallen. :P

Marantz bijvoorbeeld staat bekend om zijn "warme" klank. Combineer je dit met een Speaker die ook een eigen "warme" klankkleur heeft, ga je dus al snel een fuzzy geluid krijgen.

Aangezien je voornamelijk Rock en Metal luisterd, denk ik dat je eerder een wat analytischere weergave wilt hebben, dan warme.

Goede merken zijn dan Denon, die is redelijk analytisch, en HK heeft altijd een lekkere "punch".

Maar ik zou me primair focussen op de Speakers, daarna op de Receiver, Speakers hebben een factor X keer grotere impact op je uiteindelijke geluid dan je versterking, je hebt iig al een erg goede bron. :)

Ik zou overwegen om in de koopjeskelder een fijn krachtig apparaat van de vorige lijn aan te schaffen, ipv een nieuwe met wat mindere specs qua versterking. :)
Deze reaktie is precies iets wat ik zoek. Of Poulissen een koopjeskelder heeft weet ik niet maar daar zal ik dan zeker een kijkje nemen. Maar in den beginnen dus speakers beluisteren tot de gewenste overblijft en hierbij dan een passende amp uitkiezen. Ik stond zelf inderdaad versteld hoe de 963SA klinkt. Zelfs op mijn oude setje is het verschil in de CD klank duidelijk te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -bolio-

-bolio-

Topicstarter
Anoniem: 50944 schreef op 11 July 2003 @ 00:09:
Een (Indien marantz) SR 7200 voor €550 bijvoorbeeld.

Verder inderdaad meer aandacht (kwa luisteren) aan de speakers besteden, hebben een veel groter invloed op het geluid.
Ik weet niet waar je de SR7200 voor €550 hebt gespot maar omdat ik waarschijnlijk uren bij Poulissen ga luisteren en advies inwinnen zou ik mijn spullen graag ook daar kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:51
Ik zou eigenlijk die merken vergeten :P. Mijn eigen ervaring is dat de lelijkste en onbekendste speaker nog wel eens het mooist kan klinken. De bekende merken waar je goede verhalen over hebt gehoord of gelezen vallen dan opeens tegen.
Maar je kunt natuurlijk van tevoren best een selectie maken. Maar dan op basis van opbouw. Gezien je al aangaf zonder sub te werken (voorlopig) kun je je beter orienteren op de grotere vloerstaanders. (gaat niet altijd op, maar globaal wel). Maar daarnaast zou ik goed letten op het gedrag van de woofers. Vraag even of de frontjes er af kunnen. Als je je muziek goed hard zet kan de uitwijking van de woofer te groot worden. Over het algemeen is dit het eerste probleem waar je tegenaan loopt (nog lang voor het vermogen een probleem wordt) en niet veel mensen houden hier rekening mee.
Het mooiste zou dan ook zijn als je in de winkel het geluid wat harder kan zetten. Maar het is goed mogelijk dat personeel of andere mensen in de winkel daar problemen mee hebben.

Maargoed, probeer vooral merken een beetje te vergeten. Van tevoren, maar ook terwijl je aan het luisteren bent. Eigenlijk moet het helemaal blind, maar dat is praktisch wat minder handig :)

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 46188

JazzySOB schreef op 10 July 2003 @ 23:46:
De speakers van infinity zijn versterker lastig omdat ze nogal graag naar 2 Ohm afzakken.

Denon: nooit last mee gehad.
Marantz: niet zo stabiele voedingen.
Yamaha: verschrikkelijk "smaak verschilt".
Harman Kardon: komt heel vaak terug wegens defekten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37864

Het luisteren naar veel speakers kan prima in een middag gedaan worden vind ik zelf. De eerste afvallers zijn er al heel snel (ga daarbij gewoon op je gevoel af... houd de 'mja' en 'wow' speakers en zet de 'nah' reakties gewoon meteen aan de kant).
Ga daarna pas echt serieus luisteren naar de overgebleven modellen. Neem natuurlijk je eigen muziek mee en neem gevarieerde muziek mee (tenzij je echt maar naar 1 genre luistert natuurlijk). Zorg ook dat je de muziek die je meeneemt goed kent.
Uiteindelijk zal je waarschijnlijk twijfelen tussen 2 of 3 modellen. Ga hier wat langer naar luisteren; je merkt dan of een speaker die in eerste instantie heel vol en aanwezig klinkt niet eigenlijk iets 'te heftig' is en je beter voor een wat rustiger exemplaar kunt gaan (maar dat is heel erg smaakafhankelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 51195

ik zou de verhouding elders leggen 750euro boxen en 750euro voor de amp
ipv. 1000 euro bocen en 500 euro amp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 82357

Dat is wel het laatste wat ik zou doen, amp maakt Veel minder uit dat speakers....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspergt
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-04 03:10
uhh goeie speakers met bagger amp klinkt ook niet, ... ik vindt het opzich een goed plan van Bolio, want Goeie speakers + goeie amp= goed geluid :9 mindere amp met+ goeie speakers = middelmatig :(

Ridiculer lvl70 Resto drood :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Geloof me, 1000 Euro speakers (als goeie dan he. ;) ) op een 500 euro amp klinkt beter dan 750 aan beide....

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Goede speakers kunnen slechte electronica niet compenseren ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 46188 schreef op 11 juli 2003 @ 22:40:
Maar slechte speakers op een goede amp verpesten het hele resultaat. Vaak gaan speakers ook langer mee dan een versterker (hier wel tenminste), dus is het geen slecht plan daar meer geld in te steken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Anoniem: 46188 schreef op 11 July 2003 @ 22:40:
Voor 500 Euro heb je wel een beetje fatsoenlijke amp hoor. :P

Zelfs een Multichannel, als je ff de aanbiedingen in de gaten houdt.

Kijk, als je nu maar 200 Budget hebt voor je Amp, tja. Maar voor 500 slaag je wel. :)

Speakers gaan langer mee dan Amps, zeker in de HT met al die wijzigende formaten. Als je nu goeie speakers koopt en snel daarna een matchende center, kun je echt een hele tijd vooruit.

Speakers zijn het belangrijkste, dus daar moet je gelijk goed in kiezen, (met zijn budget, kijk, bij een all-in-one set voor 300€ boeit dat niet zo. ) die zijn het bepalendst voor het geluid. Een Amp die het "net niet helemaal" is, is minder van invloed dan speakers die het "net niet helemaal zijn" omdat de mate van hoorbaar verschil bij Speakers nu eenmaal veel groter is. :)

[ Voor 6% gewijzigd door GaMeOvEr op 11-07-2003 22:52 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8504

GaMeOvEr schreef op 11 July 2003 @ 22:51:
[...]

Kijk, als je nu maar 200 Budget hebt voor je Amp, tja. Maar voor 500 slaag je wel. :)

Speakers gaan langer mee dan Amps, zeker in de HT met al die wijzigende formaten. Als je nu goeie speakers koopt en snel daarna een matchende center, kun je echt een hele tijd vooruit.

Speakers zijn het belangrijkste, dus daar moet je gelijk goed in kiezen, (met zijn budget, kijk, bij een all-in-one set voor 300€ boeit dat niet zo. ) die zijn het bepalendst voor het geluid. Een Amp die het "net niet helemaal" is, is minder van invloed dan speakers die het "net niet helemaal zijn" omdat de mate van hoorbaar verschil bij Speakers nu eenmaal veel groter is. :)
Hoe lang gaan een beetje speakers eigenlijk gemiddeld mee? Heb zelf phonars van stassen, bevallen erg goed, maar moet tzt nog een center rear hebben. Als ik daar te lang mee wacht, zijn de andere speakers (1.5 jaar oud) misschien al aan het verouderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8504 schreef op 11 July 2003 @ 22:57:
[...]
Hoe lang gaan een beetje speakers eigenlijk gemiddeld mee? Heb zelf phonars van stassen, bevallen erg goed, maar moet tzt nog een center rear hebben. Als ik daar te lang mee wacht, zijn de andere speakers (1.5 jaar oud) misschien al aan het verouderen?
Een beetje speakers gaan met gemak tien jaar mee. Natuurlijk zijn er na die 10 jaar wel weer mooiere en betere speakers te krijgen (de techniek staat niet stil tenslotte), maar je speakers worden als je er een beetje zuinig op bent niet echt slechter ofzo...

Wat wel belangrijk is is dat het na een paar jaar lastig kan zijn een goed matchende 'aanvulling' op je set te kopen. Ik heb ongeveer 2 jaar terug de mission 782's gekocht en pas zeer recent de rest van de set. Het hangt er dan van af hoe lang een reeks mee gaat bij een bepaalde fabrikant...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Anoniem: 8504 schreef op 11 July 2003 @ 22:57:
"Meegaan" als in houdbaarheid is lang. ;) 10 jaar zeker wel, met een moderne speaker met butyl (soort (kunst)rubber) ophangingen rond de conussen, ipv dat "schuim" van vroeger.

"Meegaan" als in hoe lang een model geproduceerd wordt is een ander verhaal. Op het moment dat een bepaald model eruit gaat en zijn vervanger komt bijvoorbeeld met een andere tweeter en middentoner, ben je al het haasje wat je klankbeeld betreft, omdat dan bijvoorbeeld je nieuwere center net ff anders klinkt dan de je main speakers.

Daarom is het ook belangrijk dat je fronts en je center uit dezelfde range speakers komen, die vormen je belangrijkste geluidsbeeld tijdens het kijken van een film, de surrounds zijn niet zo boeiend, is voornamelijk een effect speaker, dus als dat een ander type (zelfs merk) is niet zo heel erg relevant.

Daarom is het ook zo belangrijk in een goede Center te investeren, dit is eigenlijk een hele belangrijke speaker in een HT opstelling, omdat hier al je dialoog overheen komt. Dus hoe goed stemmen klinken tijdens je DVD'tje, wordt voornamelijk door je Center bepaalt. :)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62484

Haha lang meegaan. Hoe oud zouden mijn 1303ft's zijn?? 15 jaar geleden gebouwd geloof ik, ontwerp stamt uit jaren 70.

Ik zou me zeker niet vastklampen aan 1 zaak waar je al je spullen gaat kopen, dat is zonde van je zuur verdiende centen
Die SR7200 is echt een puike amp (front kanalen 192Khz BurrBrown dac's, 6.1 pre-in, multi-room) en kun je in duitsland voor 550 euro halen. Bij de correct staat ie voor 579 geloof ik.
Voor speakers zit ik nog te denken aan een stel mission 782's of als je wat meer volume wil de 753's (heb een set te koop staan :))
Deze monitor audio silver 8i's zijn ook zeker niet slecht:

Afbeeldingslocatie: http://www.hifihuis.nl/mod/pro/img/10000941.jpg

399 per stuk bij www.hifihuis.nl

Ik zou gewoon goed zoeken en veel luisteren.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 62484 op 12-07-2003 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danster
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-07-2024
GaMeOvEr schreef op 11 July 2003 @ 22:51:
[...]

Ben het volledig met je eens. Vooral in Duitsland (ja verwijs er weer naar) Kun je voor een redelijke prijs goede spullen krijgen.

Wat de speakers aangaat zou ik bij zo'n amp/rec. niet voor zo'n setje gaan. Rome is ook niet in 1 dag gebbouwd. Gan anders eerst voor een goede set frontspeakers en koop daar later de rest bij. Dan weet je zeker dat je lekker spul hebt.

:)

trouwens staat een 2802 te koop bij hirsch-ille voor 525 pleuro ook geen slechte prijs.

[ Voor 6% gewijzigd door Danster op 12-07-2003 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -bolio-

-bolio-

Topicstarter
Anoniem: 51195 schreef op 11 July 2003 @ 20:46:
ik zou de verhouding elders leggen 750euro boxen en 750euro voor de amp
ipv. 1000 euro bocen en 500 euro amp
Aangezien ik vloerstaanders op het oog heb is €500 per box al aan de lage kant. hierdoor heb ik er voor deze geld verdeling gekozen.

Ik hoor hier trouwens ook veel mensen over het kopen van apparatuur in Duitsland. In eerste instantie wil ik het gewoon bij Poulissen kopen omdat ik daar ga luisteren. Ik ga dus eerst kijken of deze een koopjeskelder heeft. Speakers Ga ik sowieso in Nederland kopen omdat er anders bij bijvoorbeeld B&W geen garantie meer verleend wordt.

[ Voor 34% gewijzigd door -bolio- op 12-07-2003 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danster
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-07-2024
-bolio- schreef op 12 July 2003 @ 13:00:
[...]

Speakers Ga ik sowieso in Nederland kopen omdat er anders bij bijvoorbeeld B&W geen garantie meer verleend wordt.
Beetje onzin dat laatste stuk. Denk dat Scarp je daar wel meer over kan vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

2 jaar garantie volgens Europees recht en de rest wat je ze vertellen is bullshit ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 46945

misschien grappig om te vermelden:

als je bv in duitsland bij de mediamarkt receiver koopt (of wat dan ook) , dat scheelt vaak heel veel met nederlandse winkels.

Je kan dan voor je garantie _altijd_ in een Nederlanse Mediamarkt terecht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scarp
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
-bolio- schreef op 12 juli 2003 @ 13:00:
[...]
Speakers ga ik sowieso in Nederland kopen omdat er anders bij bijvoorbeeld B&W geen garantie meer verleend wordt.
Als je bij een officiele dealer koopt in het buitenland, dan moeten ze hier in NL wel garantie bieden. Bij bijvoorbeeld B&W staat dit duidelijk in de garantievoorwaarden. Je kan dus altijd terecht voor garantie bij de dichtsbijzijnde dealer en eventueel bij de importeur.
Ik heb zelf mijn speakers gekocht in duitsland bij een officiele B&W dealer, dus geen enkel probleem. De enige die de wetgeving hierover aan de laars lapt is penhold, de nederlandse importeur van Denon.

Anders is het als je koopt bij een niet officiele dealer. Dan hoeven ze hier in NL geen garantie te verlenen omdat ze die dealer niet erkennen (en dus niet kunnen garanderen waar het product is geweest, vandaan komt, etc).

Wat ik niet netjes vind, is uitgebreid de tijd nemen om te luisteren in een winkel in NL terwijl je vantevoren weet dat je daar toch niet gaat kopen. Maar goed, die discussie is geweest. (Overigens heb ik dus niet in NL geluisterd naar mijn speakers, maar alleen bij een kennis die dezelfde heeft en bij de winkel in DLD waar ik ze gekocht heb). Uiteraard kan je altijd netjes onderhandelen met de winkel waar je hebt geluisterd voor een iets lagere prijs (als ze adviesprijzen hanteren, dan is dit prima te doen, omdat adviesprijzen toch hoger liggen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -bolio-

-bolio-

Topicstarter
Ten eerste wil ik jullie bedanken voor de reactie's. Deze hebben me echt geholpen bij het luisteren en uitzoeken van een set.

Afgelopen vrijdag ben ik voor het eerst gaan luisteren. Ik heb me toen voornamelijk bezig gehouden met de speaker kant van de set. De Dali hadden ze bij Poulissen niet op voorraad maar in de plaats hiervan wel verschillende vloerstaanders van ALR-Jordan en Mission.

De speaker waar ik het meeste van had verwacht (B&W 603 S3) viel eigenlijk best tegen. De Kef Q5 was hier de duidelijke winnaar. De B&W schoot eigenlijk op alle vlakken te kort mijns inzien. Het midden was niet zo sterk als bij de Kef, Het hoog was de B&W af en toe zenuwachtig en de bas vond ik niet zo gecontroleerd als bij de Kef. Eigenlijk viel me dit nogal tegen omdat ik bij wijze van spreken de 603 blind gekocht zou hebben. Als reciever is een neutrale NAD T762 gebruikt.

Na de speakertest kwamen de receivers. De Yamaha 640 (mijn voorkeur) viel wederom als een baksteen af. Wat een irritant hoog! De Marantz 5300 en de Denon 1803 vond ik redelijk op elkaar lijken. Een NAD had ik niet serieus meegenomen omdat deze boven budget lag (600 euro was het budget)

Met deze gedachten ben ik het weekend ingegaan en heb ik nagedacht. Ik zat eigenlijk toch wel in mijn maag met het feit dat de receivers redelijk entry-level zijn en hierdoor toch wel in de keus beperkt. Ik heb toen dus de stoute schoenen aangetrokken en een afspraak gemaakt bij Poulissen om naar wat duurdere receivers te luisteren.

Vandaag was het dan zover. Bij Poulissen aangekomen was er al meteen een plezierige mededeling: omdat Marantz in oktober met een nieuwe (x400) serie uitkwam zou er iets moois gedaan kunnen worden met de prijs van een x300 receiver. Ik ging eigenlijk voor de 6300 maar die grens kon nu verlegt worden naar de 7300! Als vergelijk materiaal heb ik genomen: NAD T751, Sony 1080QS, Denon 2803. De NAD vond ik iets te neutraal en mist nogal wat codec's, De Sony was iets dynamischer als de Marantz en Denon maar miste iets in de bas. Als laatste bleven dus de Denon en de Marantz over. Hier hoefde ik niet lang over te denken: Het werd de Marantz SR7300. Deze heeft namelijk een coole learning remote, 7.1 in en 7.1 preout, veel vermogen, RS232C voor upgrades en was ook nog eens goedkoper!

Vandaag is de set besteld en over 2 weken hoop ik het in huis te hebben.

- 2x Kef Q5
- Marantz SR7300
- van den Hul CS-122 speakerkabel
- 3x Qed Qunex interlinks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Hoeveel was je kwijt aan die speakerkabel en de interlinks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62484

Wrede set man! Wat heb je voor die SR7300 betaald, als ik mag vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -bolio-

-bolio-

Topicstarter
Wekkel schreef op 23 July 2003 @ 13:52:
Hoeveel was je kwijt aan die speakerkabel en de interlinks?
Ja daar schrok ik dus echt van... Ik heb op de hele set 10% korting gekregen dus ben niet gaan zeuren over gratis kabels. De van de Hul CS122 koste 12 euro per meter. Je krijgt dan ook wel een dikke koperen kabel die verzilverd is. De Qed interlinks kosten 35 euro per stuk (heb er 3 nodig voor SACD).

Dus in totaal:
12€ * 6meter = 72 euro
35€ * 3 = 105 euro

179 - 10% = 160 euro

Dit zal zeker goedkoper kunnen maar ze hebben bij Poulissen ook 8 uur werk in mij gestoken en een goede service dus heb ik alles daar gekocht.

edit:

was 10% korting ipv 15 :X

[ Voor 4% gewijzigd door -bolio- op 23-07-2003 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Tsja, dat is een overweging die wel te volgen is, maar ik zou zelf ook vraagtekens zetten bij al te high-tech geprijsd snoer en interlinks. Het hoeft geen dubbeltje te kosten, maar ook geen fortuin. Ach, dan kan je patsen bij de high_tekkers en je verontschuldigen bij de realisten :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -bolio-

-bolio-

Topicstarter
Anoniem: 62484 schreef op 23 July 2003 @ 14:03:
Wrede set man! Wat heb je voor die SR7300 betaald, als ik mag vragen?
Mag je best weten: de advies-prijs was 1099 en daar ging 10% af en nog eens 50 euro omdat de x400 serie eraan kwam. Dus zo een 925 euro. Ook dit zal goedkoper kunnen maar ik vond het een goede prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -bolio-

-bolio-

Topicstarter
Wekkel schreef op 23 July 2003 @ 14:08:
Tsja, dat is een overweging die wel te volgen is, maar ik zou zelf ook vraagtekens zetten bij al te high-tech geprijsd snoer en interlinks. Het hoeft geen dubbeltje te kosten, maar ook geen fortuin. Ach, dan kan je patsen bij de high_tekkers en je verontschuldigen bij de realisten :Y)
Nou als je een keertje gaat kijken voor kabels zul je zien dat deze prijzen nog meevallen. Er zijn nog veel duurdere kabels en interlinks. Vond het alleen nogal dom om een dure set te halen en dan te bezuinigen op de kabels. Wat veel aan de prijs doet is dat ik voor SACD 5.1 interlink moet kopen. Dat zijn dus 3 gewone interlinks. En dit waren dan nog beschaafde interlinks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24317

Een optisch of coax kabeltje is minder duur, misschien was dat een optie geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Optisch of COAX werkt niet met SACD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -bolio-

-bolio-

Topicstarter
Anoniem: 24317 schreef op 23 juli 2003 @ 15:01:
Een optisch of coax kabeltje is minder duur, misschien was dat een optie geweest?
Ik heb nog een Coax interlink liggen dus die was niet nodig en de 3x analoog is inderdaad voor SACD. Eventueel ook voor CD als de DAC's in de reciever van mindere kwaliteit blijken te zijn als die in de DVD speler
Pagina: 1