Ik ben nu denk ik een behoorlijk linkse mening toegedaan. Ik ben voor een sociale overheid te koste van hoge inkomens. Ik zou meer investeren in zorg, onderwijs en politie in plaats van in infrastructuur en dure projecten zoals de JSF. Ik ben tegen de oorlogen van Amerika (of althans, de gronden waarop ze gevoerd worden). Ik ben ervoor dat mensen die het niet redden in de maatschappij, geholpen moeten worden in plaats van dat ze onder het mom van "eigen verantwoordelijkheid" aan hun lot overgelaten worden. Ik ben voor veel overheidsinmenging in het bedrijfsleven (als er geld verdiend wordt betekent dat niet meteen dat er iets goeds bijgedragen wordt aan de samenleving). De overheid moet goede dingen die geen geld opleveren ondersteunen (zoals muziek, kunst, cultuur, initiatieven van burgers, ontwikkelingshulp, natuurbescherming, melkertbanen, etc.) en dingen die wel geld opleveren, maar slecht zijn voor de samenleving belasten en straffen (zoals criminaliteit, vervuiling, aandelenhandel, reclame, grote monopolies van bedrijven, uitbuiten van derde wereldlanden, etc.) en verder zoveel mogelijk uit het priveleven van burgers weg blijven. Verder ben ik behoorlijk anti-kapitalistisch, maarja mensen die alleen voor geld en carriere werken en die verder geen idealen hebben, zijn ook gewoon losers
.
Nouja, allemaal leuk en wel en ik kan me ook moeilijk voorstellen dat je het niet met me eens bent (zo bescheiden ben ik dan ook wel weer
), maar toch denk ik dat het best mogelijk is om een goed consistent rechts praatje te houden dat ook lekker klinkt en waar je het best op rationele gronden mee eens kan zijn. Ik ben er alleen minder goed in, dus dat laat ik graag aan anderen over
.
Alleen is het inrichten van een samenleving eigenlijk niet veel te complex om er een zinnige filosofie over op te stellen, waarin alles "het beste" loopt?. Wat is dat eigenlijk "het beste"? Is dat de ideale rechtse samenleving (iedereen vrij en rijk), is dat de ideale linkse samenleving (iedereen gelukkig en sociaal) of is dat de ideale balans? Is het eigenlijk niet even vaag als veel psychologie. Je kan de ene theorie aanhangen en het is allemaal consistent te verklaren, maar ook een totaal andere en uit beiden is een mooie therapie te construeren die werkt als je het op een patient toepast.
Oftewel: Is het eigenlijk niet allemaal veel te complex en valt er eigenlijk helemaal geen rationele keuze te maken? Is het niet gewoon een kwestie van smaak en gevoel?
Nouja, allemaal leuk en wel en ik kan me ook moeilijk voorstellen dat je het niet met me eens bent (zo bescheiden ben ik dan ook wel weer
Alleen is het inrichten van een samenleving eigenlijk niet veel te complex om er een zinnige filosofie over op te stellen, waarin alles "het beste" loopt?. Wat is dat eigenlijk "het beste"? Is dat de ideale rechtse samenleving (iedereen vrij en rijk), is dat de ideale linkse samenleving (iedereen gelukkig en sociaal) of is dat de ideale balans? Is het eigenlijk niet even vaag als veel psychologie. Je kan de ene theorie aanhangen en het is allemaal consistent te verklaren, maar ook een totaal andere en uit beiden is een mooie therapie te construeren die werkt als je het op een patient toepast.
Oftewel: Is het eigenlijk niet allemaal veel te complex en valt er eigenlijk helemaal geen rationele keuze te maken? Is het niet gewoon een kwestie van smaak en gevoel?