Toon posts:

pci sleuven vol (sharing probleem)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal, hopen dat jullie mij kunnen helpen:

sys:
winxp sp1

alle onderdelen draaien met de nieuwste biossen en drivers

MB: asus pt4-f
mem 512 ddr
poc: intel 1.7 soc 423

agp: asus GF2 ti deluxe met zallman cooler
pci: adaptech scsi 19160 uw (met juiste kable en met ingebouwde term. 160
3com netwerk 100mb
soundblaster live II
Matrox G500 vga duehead ->1 naar monitor 1 naar tv

schijven:
120gb WD ata 100
60 GB maxtor ata 100
2x plextor 40x (staan als master met een hd als slave)

1x maxtor atlas III 10.000rpm scsi
kast/voeding:
Chieftec met 340 watt voeding

Probleem: als ik alle kaarten in mijn comp stop werk er altijd 1 of meer kaarten niet goed. Of mijn adaptec geeft fouten (schijf ziet ie niet bij booten of zeer langzaam of windows mist ineens een file by opstarten en start niet meer op)
Of my soundblaster live is weg (windows ziet hem niet)
of mijn matrox kaart laat windows vast lopen
of mijn netwerk kaart laat mijn cpu voor 80 werken(en loopt ook vast)

geprobeert

In de handleiding staat dat een sleuven geshared worden:
B.v. pci 2 en 4 staat er een vinkeje by dat ze gedeeld worden

Ik heb alle mogelijk heden geprobeert om kaarten teverwisslen
om zo de zware kaarten een vrij (niet geshared plekje tegeven)
met adaptec b.v.

maar werkt het ene lekker dan werkt het andere niet! |:(

de voeding is 340w en het probleem blijft als ik alleen de kaarten laat draaien en 1 hd (de scsi)

win2k,winme,win98 hebben het zelfde efect

Wat ik denk is dat mijn Mb niet zoveel kaarten aankan of misschien de combinatie van kaarten.

Ik ben het een beetje zat en dacht aan het volgende

op www.tomshardware staat een test met 20 mb en het MB van msi komt er goed uit.

http://www6.tomshardware....rd/20030707/i875p-46.html

Bijna alles zit er op audio,wlan, sata

nou is mijn vraag:

Als ik het mb van msi gebruik, dat heb ik mijn 3com en mijn soundblaster live niet meer nodig (dat zit al onboard)

los ik mijn probleem daar mee op? :?

ps. hoop dat ik alles duidelijk heb neergezet, anders vul ik het wel aan.

Verwijderd

Klinkt als een IRQ conflict.
Zet in je bios de IRQ mode naar APIC of die andere.... (weet effe niet meer welke van de 2)
En probeer ook eens te spelen met de PNP OS optie in de BIOS.
Wat je ook kan proberen is je compoorten en of LPT poort uitzetten indien je deze niet gebruikt. Daarmee heb je weer een IRQ over.
COM2 = IRQ 4
COM1 = IRQ 3
LPT1 = IRQ 7
Als je een poort uitschakeld dan kun je een PCI slot forceren op dat IRQ.

Verwijderd

Is het normaal dat een moederboord te wijnig IRQ's heeft?

Toen ik een IRQ probleem had met mijn Aopen moederboord ging ik naar de winkel en kreeg ik een nieuw moederboord!
Verwijderd schreef op 10 juli 2003 @ 15:01:
Klinkt als een IRQ conflict.
Zet in je bios de IRQ mode naar APIC of die andere.... (weet effe niet meer welke van de 2)
En probeer ook eens te spelen met de PNP OS optie in de BIOS.
Wat je ook kan proberen is je compoorten en of LPT poort uitzetten indien je deze niet gebruikt. Daarmee heb je weer een IRQ over.
COM2 = IRQ 4
COM1 = IRQ 3
LPT1 = IRQ 7
Als je een poort uitschakeld dan kun je een PCI slot forceren op dat IRQ.

Verwijderd

Topicstarter
tja, ik heb daar al mee zitten stoeien. maar alle kaarten kunnen irq sharen.

maar weet iemand hoe dat op een mb zit b.v. die msi waar alles al op zit.

bedoel met irq?

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-07 17:18

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Verwijderd schreef op 10 July 2003 @ 15:08:

Toen ik een IRQ probleem had met mijn Aopen moederboord ging ik naar de winkel en kreeg ik een nieuw moederboord!
[...]
Te weinig ja ;) kan wel eens voorkomen maar daarom hebben we ACPI ;) tegenwoordig en anders wordt er super veel geshared zonder problemen bij jou lusten bepaalde dingen elkaar niet gewoon denk ik ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Verwijderd

Topicstarter
maar zou een ander mb uitmaaken? is die van msi daar beter in dan die ik nu heb van asus? :+

Verwijderd

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Ivo Kox schreef op 10 July 2003 @ 15:08:

[...]

--------------------------------------------------------------------------------
Nee, is niet normaal, aangezien ze allemaal 16 IRQ's hebben(op de 286 na, die had er 8 dacht ik).

Je kunt ook geen MB kopen met meer IRQ's dus ik denk dat met dat MSI mobo het probleem blijft. Je IRQ's zullen altijd geshared worden met ACPI.

Wat je dus kan proberen is de ACPI uitzetten in het BIOS, en in apparaatbeheer de computer veranderen van ACPI-pc naar standaard pc. Daarmee kan je IRQ's zo indelen als jij wilt, maar sharing is dan denk ik niet meer mogelijk.

Probeer het eens zou ik zeggen.

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:15
Ben zelf een Asus fan, maar die keuze zul je zelf moeten maken :)

Ontopic: klinkt me eerder als een latency probleem in de oren, je hebt nogal wat grootverbruikers zitten op een stel normale PCI sloten (nietwaar Abbadon? :P)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 July 2003 @ 16:30:
quote:
Ivo Kox schreef op 10 July 2003 @ 15:08:
[...]
Nee, is niet normaal, aangezien ze allemaal 16 IRQ's hebben(op de 286 na, die had er 8 dacht ik).
Ehmz.... :+ Dat is dus wél normaal!
Elk mobo heeft er 16 (0 t/m 15), waarvan er reeds enkele standaard gereserveerd zijn voor bepaalde op het moederbord aanwezige zaken:

IRQ0 <reserved> System timer
IRQ1 <reserved> Keyboard
IRQ2 <reserved>
IRQ3 <reserved> COM2 [vrij te maken]
IRQ4 <reserved> COM1 [vrij te maken]
IRQ5 <available> LPT2 of geluidskaart [vrij te maken]
IRQ6 <reserved> Floppycontroller
IRQ7 <reserved> LPT1 [vrij te maken]
IRQ8 <reserved> System RTC
IRQ9 <available>
IRQ10 <reserved> VGA (bijv.) [vrij te maken]
IRQ11 <reserved> USB [vrij te maken]
IRQ12 <reserved> PS/2 [vrij te maken]
IRQ13 <reserved> Numeric data processor
IRQ14 <reserved> IDE0 [vrij te maken]
IRQ15 <reserved> IDE1 [vrij te maken]

Zoals in bovenstaande lijst kun je zien dat er standaard slechts 3 IRQ eigenlijk vrij zijn bij normale benutting van een standaard fullsize moederbord. (486+)

Daarnaast heb ik aangegeven welke IRQ's allemaal vrij te maken zijn. Natuurlijk wel afhankelijk of je daarop randapparatuur hebt aangesloten! Een extern/intern modem op de COM1 staat aangesloten, werkt natuurlijk niet meer wanneer je IRQ4 beschikbaar stelt voor een ander apparaat. :X

ACPI zorgt ervoor dat je bepaalde IRQ's kunt sharen. Hiervoor moet je wel rekening houden met devices die eigenlijk voor werking continu een IRQ nodig hebben... (netwerkkaart bijvoorbeeld) Die kun je dan natuurlijk niet sharen, gezien je er weet ik veel een divx mee wilt downloaden... :+

Dus check ff wat je systeem/randapparatuur nodig heeft... En maak datgene vrij wat vrijgegeven kan worden. Zo voorkom je ergerlijke problemen. 8)

Nog een nootje: bij veel oderne moederborden kun je de IRQ van VGA-kaart vrijmaken... Ik weet niet zeker... maar volgens mij heb je die wel nodig wanneer je veel games speelt.... en op mooie 3D-animaties kickt. :+

Dus je moederbordje heeft maar liefst 16 IRQ's, maar slechts weinige van die 16 IRQ's zijn direct beschikbaar voor je randapparatuur :9~

• XoReP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:24
Die MSI is idd een aanrader hoor als je wilt overstappen naar een andere mobo :*) Deze heeft ook de Ethernet controller op de aparte CSA bus zitten dus dan heb je iig helemaal geen last van je netwerk kaart.

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-08 20:53
Master Tweaker schreef op 10 juli 2003 @ 17:43:
Die MSI is idd een aanrader hoor als je wilt overstappen naar een andere mobo :*) Deze heeft ook de Ethernet controller op de aparte CSA bus zitten dus dan heb je iig helemaal geen last van je netwerk kaart.
Heeft zo'n kaart dan helemaal geen irq meer? Hoe kan het systeem hem dan aanspreken? Wat is een CSA bus eigenlijk :)

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op 10 July 2003 @ 16:59:
Elk mobo heeft er 16 (0 t/m 15)
Nee, 15 :)

IRQ 2 is nooit bruikbaar op x86 systemen (nouja, misschien op de systemen met een APIC, dat zou ik niet weten).
ACPI zorgt ervoor dat je bepaalde IRQ's kunt sharen.
Daar heb je geen ACPI voor nodig; op mijn gateway bijvoorbeeld zitten usb en de eerste netwerkkaart beiden op IRQ 10, en dat systeem heeft geen ACPI.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-08 21:37

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op 10 July 2003 @ 15:18:
tja, ik heb daar al mee zitten stoeien. maar alle kaarten kunnen irq sharen.

maar weet iemand hoe dat op een mb zit b.v. die msi waar alles al op zit.

bedoel met irq?
eingelijk zou je interuppten gewoon moeten kunnen delen:

http://support.microsoft....2/4/20.ASP&NoWebContent=1

maar uiteindelijk ligt het aan de klaliteit van de drivers en de implementatie van je pci kaart.

Is eigenlijk niet zoveel van te zeggen. Het ligt aan de software drivers. Het zou zelfs nog eens kunnen dat toevallig 2 groot verbruikers in je machine toch goed draaien op een gedeelde pci kaart. Maar als ik je eerste post geloof ben je aardig uitgeprobeerd.

Simpel gesteld: geintegreerd = goed. Met de geintegreerde hardware zul je onderling al geen conflicten hebben.

En tom heeft vastgesteld dat je ethernet niet op je PCI bus zit, weer een interrupt minder om je zorgen over te maken.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik nou zo stom vind is dat, ze zetten er wel 5 pci busen op. maar als je ze allemaal wilt gebruiken dan gaat dat niet. ik zou het begrijpen als het goedkope kaarten zoude zijn, maar alles is highend spul.!! :9~

af en toe werk het ook goed, maar dan naar een week krijg ik weer iets geks. |:(

en er is toch geen kaart die ik echt kan missen. B)

maar toch allemaal bedankt.

Verwijderd

IRQ maxium is meestal een beperking van de chipset. Wil je er meer zal je voor een echte chipset moeten kiezen. Waarvan je zeker bent dat geen een pci slot gedeeld is met een andere.

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-05 19:00
Ik zou paar onboard devices die je amper gebruikt een irq laten delen. En idd anders een betere chipset nemen. Of USB apparaten kopen die je pci kaarten kunnen vervangen.

dikzak

Verwijderd

deadinspace schreef op 10 juli 2003 @ 17:58:
[...]

Nee, 15 :)

IRQ 2 is nooit bruikbaar op x86 systemen (nouja, misschien op de systemen met een APIC, dat zou ik niet weten).
Nou alsjeblieft geen onzin verkopen hè???
IRQ2 heeft de functie van interrupt controller...
Ter uitbreiding van de eerste 8, moet je er eentje opofferen om er weer 8 bij te krijgen! (DMA heeft zo'n zelfde tactiek!)
Daar heb je geen ACPI voor nodig; op mijn gateway bijvoorbeeld zitten usb en de eerste netwerkkaart beiden op IRQ 10, en dat systeem heeft geen ACPI.
Hmmmz weet je dat zeker? Ik geloof dr namelijk niks van! Elk modern mobo heeft ACPI... :+
Verwijderd schreef op 10 juli 2003 @ 20:26:
IRQ maxium is meestal een beperking van de chipset. Wil je er meer zal je voor een echte chipset moeten kiezen. Waarvan je zeker bent dat geen een pci slot gedeeld is met een andere.
En welke is dat dan???

Ben benieuwd... Waarschijnlijk overstap op non-x86 machines, zoals Apple, etc.?
Als je dat bedoelt, vind ik dat een heel slecht alternatief!
Verwijderd schreef op 10 July 2003 @ 20:09:
Wat ik nou zo stom vind is dat, ze zetten er wel 5 pci busen op. maar als je ze allemaal wilt gebruiken dan gaat dat niet. ik zou het begrijpen als het goedkope kaarten zoude zijn, maar alles is highend spul.!! :9~
Tsja... maak eens wat IRQ's vrij, dan zul je zien dat t allemaal niet zo errug is als het lijkt!!! :+

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op 10 July 2003 @ 20:39:
Nou alsjeblieft geen onzin verkopen hè???
IRQ2 heeft de functie van interrupt controller...
Ter uitbreiding van de eerste 8, moet je er eentje opofferen om er weer 8 bij te krijgen! (DMA heeft zo'n zelfde tactiek!)
Ja, IRQ 2 is gebruikt om een tweede interrupt controller aan te cascaden, dat weet ik (lelijke hack btw). Maar dat IRQ is om die reden dus nooit beschikbaar aan de software, en bestaat dus for all purposes niet voor de software ;)
Hmmmz weet je dat zeker? Ik geloof dr namelijk niks van! Elk modern mobo heeft ACPI... :+
Ik heb dan ook geen modern mobo ;( ;)

Het is een Slot 1 mobo van een jaar of 4 oud, en ik ben er behoorlijk zeker van dat hij geen ACPI heeft.

Verwijderd

HMMMz... slot I heeft t wel... tenzij je een hele vage chipset hebt... ;)

Tsja andere IRQ zijn ook niet beschikbaar voor de hardware... dus 16 stuks toch?

edit:
ff vergeten... Slot I valt voor mij nog onder de moderne mobootjes :+
Vanaf de meeste mobo's die een chipset met AGP hebben, is ACPI aanwezig... kan t op mijn oude pentium eendjes niet herinneren ;)

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2003 00:30 ]

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op 11 July 2003 @ 00:23:
HMMMz... slot I heeft t wel... tenzij je een hele vage chipset hebt... ;)
Via apollo pro133x (als ik lspci mag geloven). Maar ik betwijfel of ACPI zo afhankelijk is van de chipset... Lijkt me eerder BIOS en moederbord issue.
Tsja andere IRQ zijn ook niet beschikbaar voor de hardware... dus 16 stuks toch?
Volgensmij kun je de meeste - zo niet alle - anderen wel voor andere toepassingen gebruiken... Alleen het apparaat wat dan standaard op dat IRQ zit komt dan in de problemen. Maar het kan afaik wel, in tegenstelling tot IRQ 2, welke afaik totaal niet vanuit software te gebruiken is.

• Maarten810
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:08
Kun je door middel van Irq's ook de problemen met 2 geluidskaarten oplossen, zoals bij mij de onboard ac'97 en sb live want ik krijg úit de ac'97 met geen mogelijkheid geluid. Zou je het zo op kunnen lossen :?

• Dawai
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-07 23:56

Dawai

HERiTAGE CHESS CREW

APIC Function

Die P4T-F heeft een APIC, dus inschakelen die hap en ff Windows opnieuw installeren, en je problemen zijn waarschijnlijk opgelost.

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/dawai/apic.png

:*)

Programmer: red-eyed, mumbling mammal capable of conversing with inanimate objects.

• Demon_Eyez
  • Laatst online: 28-06 20:56
Tijdens de Windows install eventjes nog op F5 drukken, als 'ie vraagt om scsi drivers (F6) te installeren enzo. En dan deze kiezen:
ACPI Uniprocessor PC: Use for a ACPI multiple-processor board but with a single processor installed.
Single-processor borden (zoals mijn AbitKX7-333) ondersteunen dit dus ook. Had hetzelfde probleem als jij en is nu opgelost.

[ Voor 23% gewijzigd door Demon_Eyez op 11-07-2003 17:09 ]

i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover

• Dawai

Dawai

HERiTAGE CHESS CREW

Demon_Eyez schreef op 11 July 2003 @ 17:06:
Tijdens de Windows install eventjes nog op F5 drukken, als 'ie vraagt om scsi drivers (F6) te installeren enzo. En dan deze kiezen:
ACPI Uniprocessor PC: Use for a ACPI multiple-processor board but with a single processor installed.
Volgens mij is dit niet nodig als je APIC aanzet (APIC != ACPI voor alle duidelijkheid). Bij mij staat Computer in Apparaatbeheer (heerlijk toch dat Nederlands ;)) op "ACPI Uniprocessor PC" zonder dat ik dit expliciet gekozen heb tijdens de installatie (wel Windows 2000).

Programmer: red-eyed, mumbling mammal capable of conversing with inanimate objects.

Verwijderd

Hitman666: JA, dat kan! Probeer t maar :+

Deadinspace: Heel vroeger kon je de IRQ-controller (nu IRQ2) ook een andere IRQ toewijzen... In mijn post een eindje terug ( Verwijderd in "pci sleuven vol (sharing probleem)" ) vat ik samen welke IRQ's je wel/niet kunt veranderen... IRQ13... bijvoorbeeld is ook niet echt fijn te veranderen... :+

Dawai: ACPI!!! Check ff http://www.acpi.info :+
PS: de problemen ontstaan juist doordat ACPI is ingeschakeld :+ :+

Demon_eyez: Nooit geprobeerd... is dat hoe je ineens weer 8 IRQ's extra kunt krijgen?

• Dawai

Dawai

HERiTAGE CHESS CREW

Verwijderd schreef op 12 July 2003 @ 03:09:
Dawai: ACPI!!! Check ff http://www.acpi.info :+
PS: de problemen ontstaan juist doordat ACPI is ingeschakeld :+ :+
ACPI is slechts een probleem als je de legacy 8259 PIC gebruikt (met dus slechts 16 IRQs), dan gooit ie alle kaarten op IRQ 9 of 11. ACPI mág aanstaan, als APIC óók aanstaat is er geen probleem...
Demon_eyez: Nooit geprobeerd... is dat hoe je ineens weer 8 IRQ's extra kunt krijgen?
Dat is nou juist APIC. Het zorgt niet alleen voor 8 extra IRQs maar het werkt ook efficiënter en sneller dan de legacy 8259 PIC. Je OS moet het ook wel ondersteunen (wat niet het geval is bij Win9x).

• Demon_Eyez
  • Laatst online: 28-06 20:56
RCy2k: je krijgt hiermee inderdaad een zooi IRQ's erbij

Dawai: Bij stond 'ie standaard NIET op ACPI Uniprocessor PC in apparaat beheer na clean install (WinXP) Ook al was APIC ingeschakeld :?

Nog ff voor de duidelijkheid: APIC staat dus voor Advanced Programmable Interrupt Controller (8>
Ben trouwens benieuwd of het de TS nu al gelukt is of niet?

i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

MaDLiVe

.-Observer-.

APIC mode kun je het beste uitlaten als je een tv card hebt. Dat levert alleen maar meer frustratie op.

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

Pagina: 1