Toon posts:

athlon 3000+ cooling prob

Pagina: 1
Acties:
  • 37 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
K heb een 3000+ en een zalman fb123 cooler erin,
naar mijn gevoel moet deze cooler wel goed genoeg zijn maar zonder iets te doen zegt mijn bios dat mijn cpu 70 graden is ;(
als ik mijn xp'tje opstart en een spelletje probeer te spelen slaat de computer uit en start hij weer overnieuw op, erg frustrerend dus!!!
hier even mijn pctje samengesteld:
AMD xp 3000+
ATI radeon 9700 pro
chieftec kastje
5.1 soundcard
512 ddr geheugen blabla
zalman fb123 cooler.
Asus a7v8x-x moederbord.

ik had al eerder een volcano 9+ coolmod, die had hetzelfde probleem, nu heb ik een betere cooler erop en nog steeds dezelfde shit.
ik heb de zalman op de hoogste stand staan en draaid 2600 rpm.
ook heb ik garantie bij wie ik hem heb gekocht maar dan moet ik hem weer gaan opsturen etc waar ik niet veel zin in heb.

k ben nogal een computern00bje vergeleken met jullie techneutjes :P
dus wat raden jullie me aan ??

alvast bedankt .. Armando

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-09-2025

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Heb je genoeg casefans? Heb je ze überhaubt wel?
Dit zou niet verkeerd zijn omdat een Zalman wel stil is en zo maar ook airflow moet hebben. De kans is groot dat de warme lucht nu blijft hangen en dus niet bijdraagt aan het koelen van de processor. :)

Krankzinnige muziek vind je hier.

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-02 18:26

swampy

Coconut + Swallow = ?

Zalman?

Op een AMD 3000+ ???

Zalman is gemaakt voor stilte en ik weet bijna al zeker dat de zalman die nu op je processor zit niet gecertificeerd is voor een AMD 3000+

Eigenlijk zijn er weinig coolers die een AMD 3000 aankunnen!

Mmm...maar ja..je hebt een probleem.

Misschien is waterkoeling echt wel de enige oplossing ( zou lullig zijn )

There is no place like ::1

Verwijderd

Topicstarter
hmm watercooling is me een beetje te duur swampy :)
http://www.thermaltake.com/heatsink/v10plus.htm <-- is dat niet goed genoeg ?

Verwijderd

De 3000+ Boxed cooler zou ook goed moeten werken, misschien kun je daar aan komen.

Verwijderd

Topicstarter
en bazs ik heb maar 1 casefan , en het is best warm hier in mn kamertje.
maar maakt dat dan zoveel uit ??

Verwijderd

dat kan veel uitmaken ja, warme lucht koelt niet goed ;)

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:42

makje

Professioneel prutser

De Zalman FB123 is geen processorkoeler. Het is de 'arm' waarmee je de fan boven de Zalman 6000 en soortgenoten vastzet.

Waarschijnlijk heb je daar een Zalman 6000Cu en die is maar bedoeld voor tot 2600+, zie link

De oplossing is dus inderdaad om een andere koeler te kopen ;(

edit:
FYI: FB staat ook voor Fan Bracket :)

[ Voor 12% gewijzigd door makje op 10-07-2003 00:08 . Reden: typo in FYI (hoe krijg je het voor elkaar :) ]

9800x3d

Verwijderd

Topicstarter
ja thx makje , idd fb123 is de arm ( domme ik ) het rare is dat degeen die mij deze computer verkocht hebben zeiden dat deze goed zou werken, kweenie of k et bedrijf mag noemen?? k neem wel aan dat iedereen et kent. maja zou ik em terugsturen dan ?? of eerst nog een paar casefans erin zetten??

• makje

makje

Professioneel prutser

Verwijderd schreef op 09 juli 2003 @ 23:55:
ja thx makje , idd fb123 is de arm ( domme ik ) het rare is dat degeen die mij deze computer verkocht hebben zeiden dat deze goed zou werken, kweenie of k et bedrijf mag noemen?? k neem wel aan dat iedereen et kent. maja zou ik em terugsturen dan ?? of eerst nog een paar casefans erin zetten??
Je mag het best noemen hoor. En zet het anders ook even in de shopsurvey onder de noemer slechte kennis van hun producten

Overigens voor een review over koelers:
65 koelers getest @ digitlife
36 koelers getest @ Toms

9800x3d

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Verwijderd schreef op 09 juli 2003 @ 23:55:
Je hebt een goede koeler nodig EN wat casefans!

Als je case trouwens erg klein is..dan kan het zijn dat een grotere case met extra veel ruimte voor fans handiger zijn.

Ja ik weet..dat kost geld.....maar een zalman koeler is over het algemeen NIET gemaakt voor een AMD 3000+

Kleine Cases kunnen ook problemen creeren..want de warmte gaat wel van de processor af...in de heatsink..maar wat dan...waar moet de warmte naar toe? De lucht? ....die is ook al warm....

Verwijderd

Topicstarter
sallandautomatisering.nl :) bleh k heb hem al eerder terug gestuurd met dit probleem en nu denken ze : zalman goede coolers, zal wel goed genoeg zijn voor dit systeempje weird ;(
k zal hem wel weer terugsturen en zeggen dat ze dit keer ZORGVULDIG een cooler moeten uitzoeken die goed werkt, of jullie moeten me ff vertellen als jullie 1 hebben gevonden die ZEKER op mijn systeem werkt.
Als je wilt: mijn msn-> tripwire@ewe-hq.com hehe niet nodig hoor maar ALS :P you know

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Verwijderd schreef op 09 July 2003 @ 23:51:
hmm watercooling is me een beetje te duur swampy :)
http://www.thermaltake.com/heatsink/v10plus.htm <-- is dat niet goed genoeg ?
Wat een lawaai ding zeg...36decibel!

Maar ja...gecertificeerd tot 3400+ dus moet hij je processor goed kunnen koelen, maar vergeet overklokken maar...want...ik vrees dat je never temperaturen ONDER de 50 graden krijgt! Als je onder de 60 komt mag je blij zijn!

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.ggsdata.se/Datorer/Bilder/lador/chieftec-bl.jpg thats my case

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-09-2025

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Verwijderd schreef op 09 July 2003 @ 23:52:
en bazs ik heb maar 1 casefan , en het is best warm hier in mn kamertje.
maar maakt dat dan zoveel uit ??
Jazeker.
Zoek maar eens wat topics op over mensen die meerdere casefans gebruiken.
Veel lawaai hoeft het niet op te leveren want je kan de fans ook op 7 volt laten lopen wat uiteraard als resultaat heeft dat het redelijk stil blijft. :)

Maarja, je weet nu dat de koeler het niet trekt dus of je nu wat opschiet met alleen wat extra fans in de kast, dat betwijfel ik. Trouwens, er kleeft nog een nadeel aan al die 'goede' koelers, ook deze brengen behoorlijk wat lawaai met zich mee. Ik kan natuurlijk niet in jouw portomonaille kijken maar je kunt voor relatief weinig geld al een waterkoelingssetje kopen. Het is stil en als je het handig monteert dan koelt het nog goed ook, beter dan de luchtkoeling. :)

Krankzinnige muziek vind je hier.

Verwijderd

Topicstarter
geef me eens een link voor een leuk setje dan :P
maar als er nog andere oplossingen zijn hoor ik dat graag van jullie

Verwijderd

Ik ben erg tevreden met mijn Vantec Aeroflow. Hij houdt mijn 2800+ zo rond de 40 graden, maar dat zou ook wel door mijn Lian-Li PC86 kast met 4 casefans kunnen komen. Is voor 33 euro te koop bij informatique.nl, en is erg stil.

Verwijderd

Topicstarter
hmm dat zal dan denk ik ook komen door je 4 casefans indeed, heb je hem ook in een coole omgeving RWM ?

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Chieftec...wat dat betreft de BESTE keus kwa fan ruimte.....

Er kunnen standaard al zo'n ...5 fans in :-)

Een achter je hard-disk

Een daaronder

Een achter onder je voeding

Een daaronder

En natuurlijk die ene in het deurtje

Die sallandautomatisering is wel extreem dom om NIET van de mogelijkheden van de chieftec case gebruik te maken...slecht bedrijf!

Verwijderd

Topicstarter
jah wel strak , k probeer soon ff nog 4 extra casefans te kopen

Verwijderd

Topicstarter
als dat niet helpt dan stuur ik mijn computer terug en zetten ze er maar een goede cooler in, maar dan moet ik natuurlijk weer een meerprijs betalen voor hun domme fouten

Verwijderd

Topicstarter
op het moment heb ik maar 1 casefan achter mijn voeding, maar het rare is dat de casetemperatuur veel lager is dan die van de CPU, echt veel lager! terwijl mijn CPU 70 graden word is het nog steeds 30 graden in mijn case

• [NUT]
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:07

[NUT]

Heppiedepeppie

offtopic:
sorry, maar ik wil de topic starter een complimentje geven... je bent een van de weinige nieuwelingen op GoT die duidelijke posts scrhijft en (tot nu toe) geen onnodige. D'r zijn maar weinig mensen die dat doen... en zoals je ziet word jij behoorlijk geholpen door aardig wat mensen zonder geflame en utfs roep... laat dit een voorbeeld zijn aan iedereen die met een vraag zit en nieuw is op dit forum!

Ga zo door! B)

Je zegt 1 casefan te hebben... ik raad je aan (gezien je case) er minstens 2 te nemen, en er dan 1 voorin en 1 achterin te plaatsen... ik heb er zelf ook zo een (kast) en gebruik die voor een dual opstelling... het beste rendement haalde ik met voor(onderin) inlaat en achter uitblazen.. verder denk ik dat je idd ook zelf een rond moet kijken voor je weer blindelings vertrouwd op een winkel.. reviews kunnen je een flink eind op weg helpen...

Suc6! :)

edit:
gebruik Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif om je posts te editten... ik gaf je net een compliment, maar tijdens het scrijven ervan post je 3x ... en zo langzaam scrijf ik nu ook weer niet :P

[ Voor 37% gewijzigd door [NUT] op 10-07-2003 00:34 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Vergeet niet dat een groot aantal ASUS borden een verkeerde temperatuur weergeeft. Gemiddeld ligt de werkelijke temperatuur zo'n 15 graden lager.

Lees ook eens de FAQ hierover.

[ Voor 6% gewijzigd door Guardian Angel op 10-07-2003 00:33 ]

ARME AOW’er

• [NUT]

[NUT]

Heppiedepeppie

GuardianAngel schreef op 10 juli 2003 @ 00:33:
Vergeet niet dat een groot aantal ASUS borden een verkeerde temperatuur weergeeft. Gemiddeld ligt de werkelijke temperatuur zo'n 15 graden lager.

ok, maar zijn machine reboot ook spontaan, dus de temps worden bij hem zowiso te hoog... ongeacht dat de temps mogenlijk te hoog worden aangegeven...

Verwijderd

Topicstarter
btw thx NUt over je 1e reply :)

wat zou jij dan doen;
de computer terugzenden en sallandautomatisering alles op laten lossen,
of zelf casefans kopen en monteren, kijken of dat helpt zo niet hem dan pas terug verzenden?

• makje

makje

Professioneel prutser

GuardianAngel schreef op 10 July 2003 @ 00:33:

Maar als zijn pc eruit klapt wanneer de processor aan het werk gezet wordt dan heeft hij echt wel een warmteprobleem :P

En dat de systeemtemp 'maar' 30 geraden is is toch niet zo heel erg vreemd?

De temperatuur van de CPU is direct gemeten vanaf de hittebron en is daarom hoger dan de temperatuur 'eromheen'.

Vergelijk het met de vlam van een lucifer: Hoe je vinger in de vlam en je verbrand je vinger. Hou hem er een centimeter ernaast en het is slechts lekker warm :)

9800x3d

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

makje schreef op 10 July 2003 @ 00:40:
[...]

Maar als zijn pc eruit klapt wanneer de processor aan het werk gezet wordt dan heeft hij echt wel een warmteprobleem :P
Ik meen dat je in het BIOS kunt instellen wanneer de PC uit MOET :)

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
ja ok, maar wat ik ook erg raar vind, is dat als ik de computer opstart, en ik ga de bios in
begint hij bij 40 graden ( de cpu ) en gaat met een constante snelheid met 1.5 graden omhoog tot ongeveer 70 graden terwijl ik niets doe !! is dat te verklaren ? ;(

ik vind het ook te gevaarlijk om in de bios de temperatuur voor de computer uit te schakelen als de cpu te warm word te negeren of te hoog te zetten, want ik weet niet of hij nou gelijk heeft als de cpu 70 graden is of niet , het lijkt me een beetje onwaarschijnlijk als ik niets doe. dat probleem laat ik dus aan sallandautomatisering over

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2003 00:46 ]

• [NUT]

[NUT]

Heppiedepeppie

Verwijderd schreef op 10 July 2003 @ 00:40:
btw thx NUt over je 1e reply :)

wat zou jij dan doen;
de computer terugzenden en sallandautomatisering alles op laten lossen,
of zelf casefans kopen en monteren, kijken of dat helpt zo niet hem dan pas terug verzenden?
Ik WEET dat minstens 1 case fan extra zeker zal helpen... maar je zal ook een andere (3000+) gecertificeerde koeler moeten kopen... dus je kan kiezen... salland de pc terug brengen met de mededeling dat de koeler niet voldoet voor de proc en dat je een andere (betere) moet/wil hebben, en als je dan je pc terug krijgt er zelf alsnog een casefan bij hangen OF salland het laten oplossen en ze dan ook vertellen wat je wensen zijn en hoe de situatie bij jou thuis is (temps enzo) zodat ze weten wat/hoe ze moeten testen en hun aanpassingen daarop laten doen (maar de laatste kost je denk ik VEEL meer geld dan wanneer je hetzelf doet...

• [NUT]

[NUT]

Heppiedepeppie

Verwijderd schreef op 10 July 2003 @ 00:43:
ja ok, maar wat ik ook erg raar vind, is dat als ik de computer opstart, en ik ga de bios in
begint hij bij 40 graden ( de cpu ) en gaat met een constante snelheid met 1.5 graden omhoog tot ongeveer 70 graden terwijl ik niets doe !! is dat te verklaren ? ;(
uhm... misschien dat de koeler dan niet goed zit... zeg je mobo geef took een afwijking van 15graden... dan is 50 in idle nog best veel...

edit:
nu doe ik het zelf ook fout, terwijl ik net de betweter uithang... :X

[ Voor 9% gewijzigd door [NUT] op 10-07-2003 00:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
[NUT] schreef op 10 juli 2003 @ 00:45:
[...]

(maar de laatste kost je denk ik VEEL meer geld dan wanneer je hetzelf doet...
die casefans erin zetten??

ik dacht toch dat mijn computer in orde maken een deel van de garantie is ??
ik betaal mijn geld voor een werkende computer niet voor een verwarming 8)7

btw NUT zou jij me ff toe willen voegen op msn ?? hehe heb ik tenminste nog iemand die mij wel eens een advies kan zitten als ik weer in de shit zit.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2003 00:51 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Ik zie nog steeds het probleem niet echt hoor. Lees de FAQ er nogmaals eens op na.

Maar goed, als de leverancier de PC zo heeft geleverd en hij gaat stuk dan is dat een kwestie van garantie.

[ Voor 29% gewijzigd door Guardian Angel op 10-07-2003 00:55 ]

ARME AOW’er

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Verwijderd schreef op 10 July 2003 @ 00:49:
[...]

die casefans erin zetten??

ik dacht toch dat mijn computer in orde maken een deel van de garantie is ??
ik betaal mijn geld voor een werkende computer niet voor een verwarming 8)7

btw NUT zou jij me ff toe willen voegen op msn ?? hehe heb ik tenminste nog iemand die mij wel eens een advies kan zitten als ik weer in de shit zit.
Die PC moet eigenlijk gewoon terug...

Een PC die crasht door warmte is NIET een goed product en voldoet niet aan de eisen die je een zo'n product mag stellen.

Dus teruggaan met de pc en zeggen dat OF ze zorgen ervoor dat hij het acceptabel doet ( dus ze moeten testen )

OF ze nemen de pc terug en jij krijgt je geld terug!

• makje

makje

Professioneel prutser

GuardianAngel schreef op 10 juli 2003 @ 00:43:
[...]

Ik meen dat je in het BIOS kunt instellen wanneer de PC uit MOET :)
Als ik het goed heb dan staat dat niet standaard in de BIOS aangezet, dus na een reset hoort dat er in ieder geval niet in. Maar de TS kan het voor de zekerheid beter wel even chacken ja :)

Alhoewl er goede reden is om aan te nemen dat de koeler gewoon niet goed genoeg is (Zalman heeft hem gespecificeerd tot 2600+), kunnen we toch nog even verder kijken:

- BIOS shutdown temperatuur is ingestelt in combinatie met een te hoog uitlezende temperatuursensor. Oplossing: hogere shutdowntemperatuur instellen (80 graden ofzo)

- Koeler is niet goed geinstalleerd. Als de koeler wel goeed is geinstalleerd dan moet het heel heet aanvoelen (pijn doen?) als je hem aanraakt met je vingers. Is het gewoon warm of zelfs lauw dan maakt de koeler geen goed contact met de processor. Oplossing: opnieuw installeren (en nu wél goed :))

- Er is helemaal niets mis met de hardware, maar er is een software probleem. Je pc start op omdat je BSOD's krijgt n.a.v. driver-/directXproblemen. Ga naar configuratiescherm --> prestaties en onderhoud --> systeem --> (tabblad) geavanceerd --> opstart en herstel instellingen --> bij systeemfouten haal je het vinkje weg voor: de computer automatisch opnieuw opstarten. Gevolg:Als je nu een BSOD krijgt dan kun je nu wel de foutmelding lezen en naar aanleiding van die foutmelding weten we het probleem.

Nogmaals, ík denk dat je processor gewoon te heet wordt door een niet goed genoege koeler, maar probeer dit eerst maar voor de zekerheid. Lees ook dit even door voor nog meer tips :)

[ Voor 8% gewijzigd door makje op 10-07-2003 01:05 . Reden: oplossingen ook toegevoegd ipv alleen probleemstellingen ]

9800x3d

Verwijderd

Topicstarter
ja zit wat in swampy , maar probleem is dat ik hem dan weer moet opsturen via de post ... heb m online gekocht een maand geleden en ik heb er niet echt optimaal van kunnen genieten tot nu toe zoals jullie nu wel weten.

straks kan ik pas na 2 maanden van mijn systeempje gebruik maken en is hij 200 euro goedkoper, das ook weer ff balen.

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:16
Een Volcano 9 gaat tot 3400+ dus daarmee zou het gewoon moeten werken :).

Kleine berekening:

Een barton 3000+ zet maximaal zo'n 70W af (stressed). De Volcano heeft een C/W waarde van 0.38 op maximale stand en het is 30C in je kast.

Dussss --> 70x0.38+30=57C zou je XPtje dan moeten worden :).

Asus staat nogal bekent om foute tempweergeving, update je bios eens :).

Weet je zeker dat het rebooten niet komt door brak mem ofzo. Zet automatsch opnieuw opstarten eens uit en kijk daarna met de BSOD guide (zwerft hier ergens rond :P ) wat er fout is :).

edit:
Ik lees her en der wat spuit 11 in mijn post :X, sorry ik had het topic nog niet helemaal doorgelezen

[edit2]
Heb je dit setje? :
Afbeeldingslocatie: http://www.zalman.co.kr/images/october/6000cua.gif

Op normal mode heeft het ding een c/w waarde van 0.23 (volgens zalman ;) ). Dat brengt de CPU theoretisch op 46C, al lijkt met dat wel erg laag :X.

[ Voor 27% gewijzigd door iets op 10-07-2003 01:12 ]

tvw

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Verwijderd schreef op 10 July 2003 @ 01:03:
ja zit wat in swampy , maar probleem is dat ik hem dan weer moet opsturen via de post ... heb m online gekocht een maand geleden en ik heb er niet echt optimaal van kunnen genieten tot nu toe zoals jullie nu wel weten.

straks kan ik pas na 2 maanden van mijn systeempje gebruik maken en is hij 200 euro goedkoper, das ook weer ff balen.
Tja, de warenwet is er duidelijk over.....de zaak moet een goed product leveren en als ze iets leveren dat de hele tijd crasht dan is er iets fout!

Verwijderd

Topicstarter
ja shotgun daat sletje heb ik :)

• makje

makje

Professioneel prutser

ShotGun schreef op 10 juli 2003 @ 01:04:
Een Volcano 9 gaat tot 3400+ dus daarmee zou het gewoon moeten werken :).

Kleine berekening:

Een barton 3000+ zet maximaal zo'n 70W af (stressed). De Volcano heeft een C/W waarde van 0.38 op maximale stand en het is 30C in je kast.

Dussss --> 70x0.38+30=57C zou je XPtje dan moeten worden :).

Asus staat nogal bekent om foute tempweergeving, update je bios eens :).

Weet je zeker dat het rebooten niet komt door brak mem ofzo. Zet automatsch opnieuw opstarten eens uit en kijk daarna met de BSOD guide (zwerft hier ergens rond :P ) wat er fout is :).

edit:
Ik lees her en der wat spuit 11 in mijn post :X, sorry ik had het topic nog niet helemaal doorgelezen

[edit2]
Heb je dit setje? :
[afbeelding]

Op normal mode heeft het ding een c/w waarde van 0.23 (volgens zalman ;) ). Dat brengt de CPU theoretisch op 46C, al lijkt met dat wel erg laag :X.
Dansdata geeft een c/w waarde van 0.73 op maximale toeren en 0.95 op stille modus.

Dus 70x0.73 + 30 = 81.1 graden :o

9800x3d

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:16
Verwijderd schreef op 10 July 2003 @ 01:15:
ja shotgun daat setje :X ;) heb ik :)
Nou dan zou dat gewoon moeten gan werken vind ik.

Kijk eens of de koeler er goed op zit, update het bios eens. Controleer of het voltage goed staat en of de koeler zelf ook daadwerkelijk warm wordt, enz enz :z.

Kortom gewoon het standaart faqwerk :).
makje schreef op 10 July 2003 @ 01:25:
[...]

Dansdata geeft een c/w waarde van 0.73 op maximale toeren en 0.95 op stille modus.

Dus 70x0.73 + 30 = 81.1 graden :o
auwtsch :o
quote: dansdata
At full power, on the other hand, the V9 managed 0.60°C/W. Which isn't amazing performance for a noisy cooler, but is very respectable for a mainly-aluminium unit. It's quite good enough for serious overclocking.
Die volcano zou hem dus op 72C moeten kunnen houden wat wel hoog is maar opzich nog accetable (aangezien dit onder volledige stress is :).

Trouwens:
quote: dansdata
At low power, the 7+ still performed brilliantly, considering that it was now a bona fide quiet cooler, by most people's standards anyway. 0.62°C/W.
Dit koelertje weet mijn AMD @ 2350/1.75V op 50C te houden met een casetemp van 20 (case staat open :+ ). Dan zou die AMD dus (50-20)/0.62=48W af moeten geven :o. Zelfs @ stock speed geeft hij nog meer warmte af.

Maw: die dansdata lijkt me nou niet echt betrouwbaar.

edit:
Volgens Tom heeft die zalman een c/w van 0.47

[ Voor 65% gewijzigd door iets op 10-07-2003 01:47 ]

tvw

• makje

makje

Professioneel prutser

ShotGun schreef op 10 July 2003 @ 01:25:
[...]

Nou dan zou dat gewoon moeten gan werken vind ik.

Kijk eens of de koeler er goed op zit, update het bios eens. Controleer of het voltage goed staat en of de koeler zelf ook daadwerkelijk warm wordt, enz enz :z.

Kortom gewoon het standaart faqwerk :).

[...]

auwtsch :o

[...]

Die volcano zou hem dus op 72C moeten kunnen houden wat wel hoog is maar opzich nog accetable (aangezien dit onder volledige stress is :).

Trouwens:

[...]

Dit koelertje weet mijn AMD @ 2350/1.75V op 50C te houden met een casetemp van 20 (case staat open :+ ). Dan zou die AMD dus (50-20)/0.62=48W af moeten geven :o. Zelfs @ stock speed geeft hij nog minder warmte af.

Maw: die dansdata lijkt me nou niet echt betrouwbaar.

edit:
Volgens Tom heeft die zalman een c/w van 0.47
Nou ja, voor de TS maakt het ook niet veel uit. Zijn processor wordt te warm en volgens de Zalman site is deze koeler voor processoren tot 2600+

Dus met dat gegeven zou ik hem trerugbrengen naar de winkel :)

9800x3d

Verwijderd

Een XP3000+ (Barton) loopt maar op 2170 Mhz, dat moet wel te doen zijn.

1) Probeer eerst of een open computer behuizing helpt voor de temp, hoeveel scheelt dat dus?

2) Als het nog steeds instabiel is (wat ik vermoed ) probeer de CPU dan terug te klokken. Als dat helpt is het de voeding of het geheugen die de snelheid/belasting niet aan kunnen.

Helpt het terugklokken ook niet, heb je waarschijnlijk een driver of IRQ (=problemen met een kaart/driver combinatie) probleem. Als je het hele systeem bij een winkel hebt gekocht, mogen ze hem in dat geval weer terug hebben...

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2003 03:01 ]

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-11-2025

Cheese_man

Waarom kiezen?

Ik heb even voor je op de Asus site gekeken....en ik zag dat er 4 mounting holes zijn naast je CPU socket. Als dat in het echt ook zo is....kijk dan even naar een Alpha PAL 8045T (bijvoorbeeld bij www.perfect-systems.nl). Dan wel een 80mm fan bijkopen...een Papst 8412 N/2G (32dB) of een Papst 8412 NGM (26dB) zou genoeg moeten zijn.

Wel zorgen voor een beetje goede koelprut (artic silver III is wel erg goed) tussen de CPU en heatsink....zoek daarvoor maar even...staat vast veel over in search.

Ik heb die koeler op mijn 1800+ (palomino) en is echt da bomb...

Vergeet dan niet nog een paar van die 80mm te kopen voor in je case....dan MOET gewoon die CPU stabiel rond de 50-60 graden blijven.

Veel succes!

reserveringshouder Tesla Model 3

Verwijderd

Als j een beetje knappe temps wil dan moet je toch echt aan een Thermalright, Swiftech of Alpha met een fan die toch wel 3000rpm doet. Das redelijk wat geluid idd, maar ja, je hebt dan ook een snelle Barton. AMD's op veel MHz worden al wat warmpjes en Bartons helemaal dus dat is nog dubbel ook. En dat met een Zalman koelen :X :X Die Zalmans werken alleen goed als je er een dikke 120mm fan op laat blazen.

Snelle proc + stilte + luchtkoeling = onmogelijk (nou ja..bijna dan)

Verlaag de Vcore es. Meestal kunnen ze wel op een wat lagere Vcore draaien en het scheelt flink in de temps.

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Verwijderd schreef op 10 July 2003 @ 03:24:
Snelle proc + stilte + luchtkoeling = onmogelijk (nou ja..bijna dan)
[tips+verslag]PC (nagenoeg) stil maken O-)

tripwire, ook al ben je een computern00bje (Welkom op GoT, btw ;)), dat is nog geen excuus om niet zelf op onderzoek uit te gaan :). Het heet hier nog altijd Gathering of Tweakers, en van tweakers wordt verwacht dat ze eerst zelf onderzoek doen, en dingen proberen, voordat ze een topic hier op GoT openen.

Neem bijvoorbeeld de mooie en uitgebreide DOC FAQ eens door, een gebruik de koeler-review links die hier zijn gegeven.
geef me eens een link voor een leuk setje dan :P
maar als er nog andere oplossingen zijn hoor ik dat graag van jullie
Hola, zo werkt het dus niet ;). Aan "Piet geef es ff" doen we hier niet. Bovenin staat een link naar de search van GoT, waarmee je met goed zoeken tientallen topics kan vinden, over het koelen van high-end (XP 2800+ en hoger) procs e.d.

Anywayz, voortaan dus eerst zelf wat meer moeite doen met zoeken, FAQ lezen, en desbetreffende topics lezen, dan was deze niet nodig geweest ;) Hij gaat dicht wegens zoek/faq-werk, iig :).

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.