[tips+verslag]PC (nagenoeg) stil maken

Pagina: 1
Acties:
  • 289 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Topicstarter
Zoals sommigen misschien wel weten, doe ik aan OC'en met mijn pc. Maar met OC'en komt vaak meer warmte vrij, dat weer afgevoerd moet worden. Niet alleen de processor, maar ook chipset en ram produceren meer warmte, doordat ze harder moeten lopen en/of meer volts door hun donder gejaagd krijgen >:). Hierbij zijn weer grotere/sneller draaiende fans nodig, waar weer meer lawaai bij komt kijken...enz. Hier een verslag(je) + wat tips voor een stil systeem. Veel leesplezier ;)

Project1:

Nou hou ik ook wel een beetje van stilte, of iig zoveel mogelijk stilte binnen budgetair beschaafde grenzen. OC'en en stilte lijken niet echt samen te kunnen gaan, maar tot nu toe heb ik het al redelijk voor elkaar. Eerst even mijn specs, dan is het iig duidelijk wat er gekoeld moet worden:

kast: Chieftec DA-01BD servertower zwart, inclusief originele voeding
mobo: Asus A7N8X Deluxe 1.04
proc: AMD Athlon XP 1700+ AXDA DLTC 0303 1463mhz, OC'd @ 2100mhz 1,8v
ram: 2x256MB PC2700 Kingston DDR SDRAM @ Dual Channel & FSB sync
kaart(en): 1x AGP Geforce4 MX 440SE 64mb gfx, 1x PCI gfx kaart 4MB
DVD/CD-RW: Philips combo drive, DVD spelert en CD brandert in 1
HDD: WD 800JB 80Gb 8MB cache

Kosten = ongeveer 800 eur totaal. Zal nu wat goedkoper zijn, want dit heb ik in januari gekocht. Ook niet alles in 1 keer, dus de portemonnee kreeg niet zo'n enorme mep te verduren.

Om deze setup koel te houden zit er het volgende aan fans etc. in:

proc koeler: Zalman 6000Cu, volledig koperen waaier heatsink. De originele 92mm
Zalman fan is vervangen door een Papst 120mm 4412 FGL fan.
casefans: 5x Papst 8412 NGL, 3x intake, 2x outtake
vidkaartkoeler: de originele 92mm fan van de 6000Cu, meer daarover hieronder

Kosten koeling totaal = 130 eur. 32 eur voor de Zalman 6000Cu, 23 eur voor de 120 mm Papst, en 75 eur voor de 5 Papst casefans.

Met de voedingsfan erbij totaal 8 fans dus. Dan zou je zeggen, maakt dat dan al geen takkeherrie? Nope, want de voedingsfan is tempcontrolled, en loopt zowat nooit @ vol vermogen. Toch is die nog 1 van de 3 lawaaimakers, hierover zodadelijk
ook meer. De 5 casefans + de procfan worden in bedwang gehouden door een Vantec Nexus fancontroller, die 4 aansluitingen heeft, met 4 draaiknoppen om traploos van 5 naar 12 volts te gaan.

Leuke technobabbel, maar wat heb je gedaan om de case stil(ler) te maken?

Het volgende:

- De originele boxed cooler die bij m'n AMD proc kwam, is gewoon een standaard aluminum cooler met 60mm fan. Die fan draait zo rond de 4800rpm, en maakt een enorme hoop lawaai, het lijkt wel een afzuigkap. Ik heb helaas geen professionele geluidsmeter, maar het zou me niks verbazen als hij 46dB of meer af geeft. Ik heb na veel zoeken, vragen, lezen, etc. en een dilemma tussen een Alpha PAL 8045 en de Zalman 6000Cu uiteindelijk voor de Zalman gekozen. De 92mm fan heb ik later ook nog eens vervangen door een 120mm Papst fan, die op zeer lage toeren (1200 rpm) z'n rondjes maakt. Een flinke geluidsreductie was het gevolg. Het volgende dat irriteerde :P was het koelertje op de videokaart:

- De videokaart heeft een superirritant 40mm koelertje gemonteerd zitten, die op veels te hoge toeren moet draaien om een beetje airflow te krijgen. Binnen 2 dagen nadat ik die kaart had gemonteerd, had ik het stekkertje op de kaart losgetrokken. Wat een verademing :D. Alleen, de grafische chip wordt natuurlijk wel warm zonder koeling en met flink gamen. Hop, ook ff koelen: De GPU wordt nu gekoeld door de Zalman 92mm fan op lage toeren, die onderaan de Zalman cpufan arm zit. Als het allemaal niet te volgen is, pics volgen vanavond ;). Het uitschakelen van dat fannetje zorgde iig voor een flinke reductie in lawaai, dus wederom een effectieve actie :)

- De 5 casefans draaien met behulp van die fancontroller op hun laagste toerental, en zijn dan serieus onhoorbaar op normale zit-afstand ;). Ik heb dat getest door alle 5 op 1 aansluiting te zetten, de pc aan te zetten, en toen het kabeltje los te trekken, zodat ze alle 5 stopten. Geen verschil in geluid, dus dat was al effectief.

- De harde schijf heb ik ipv vastgeschroefd, geklemd dmv isospul van de Gamma tussen de drivebay en drive zelf. Hierdoor kan de schijf z'n hoge toeren niet doorgeven aan drivebay en kast, waardoor het geheel al wat stiller is. Toch is de schijf nog 1 van de meest hoorbare onderdelen, dus hieronder volgt het to-do lijstje.

Ok, het resultaat plus to-do?

Het gevolg van deze 4 acties is nu, dat m'n pc al heel stil is. Heel stil in de zin van, aan de andere kant van de kamer is een licht geruis + een beetje HDD gezoem te horen. Er blijven nu nog 3 hoorbare onderdelen over:

- Voedingsfan, zeker als er veel van gevraagd wordt en het is warm in m'n kamer (zolder) dan loopt de fan op zo'n 1900 a 2000rpm, dit komt boven de rest uit :/

- CPU fan, ook al is het een 120mm, hij moet voluit draaien om de ge-OC'de 1700+ op een nette 42 graden stressed te houden. Op halve snelheid wordt de proc 48 graden stressed (een optie, maar nog over langere periode van draaien uit te testen). Op laagste toeren (600rpm?) wordt de proc bijna 60 graden, en dat vind ik net ff teveel nog. Hiervoor zoek ik nog een oplossing, misschien een fanduct om de warme lucht sneller de kast uit te leiden.

- De harde schijf. Het is een WD 800JB op 7200rpm, dus geen liquid cooling. Blackd heeft me gemeld dat hij zijn 800JB in een Silentdrive heeft gestopt, en dat dat best kan, de schijf zal niet zo'n last hebben van oververhitten.

Pics:

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.co.uk/reemweb/pcfront.jpg

De voorkant :). Valt niet veel aan te zien, behalve dat de kast wel ff een maatje
groter is dan de gewone miditower links :P

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.co.uk/reemweb/pcintern.jpg

De fans wat duidelijker, en de airflow met fijne pijlen aangegeven ;)

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.co.uk/reemweb/fandetail.jpg

De belangrijkste fan boven, de 120mm Papst die dus mijn proc op een nette 39 graden stressed houdt. Daaronder dus de originele 92mm Zalman fan, die nu als videokaart koeler z'n werk doet. Die koeler loopt trouwens op z'n laagste toeren door de Zalman fanmate die bij de 6000Cu kwam.

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.co.uk/reemweb/hddetail.jpg

De van de drivebays (en dus de rest van de pc) geisoleerde hard-disks. Op dit moment is er overigens maar 1 aangesloten, de andere (een Maxtor 20Gb) gaat dienst doen in een andere pc binnenkort. Dat isoleren helpt dus wel wat, maar nog steeds is de HDD goed te horen. Dit gedeelte wordt overigens ook lekker gekoeld door de fan voorin de drivebay, wederom overduidelijk aangegeven :P

Voor een hoge-kwaliteitspic (113k) met een heel overzicht van de pc, en ook het deurtje eraf, klik hier.

Hetgene wat er dus binnenkort nog gaat gebeuren:

1. Silentdrive voor de harde schijf.

2. Nieuwe voeding. Dit is de Zalman ZM300A-APF geworden. De originele Chieftec 340watt is dus hierdoor vervangen, en die Zalman is idd zoals ze zeggen superstil. Ik hoor hem alleen echt als ik er met m'n hoofd naast ga hangen (wat niet vaak gebeurt dus ;)), op 2 meter afstand hoor ik hem al (bijna) niet meer.

3. Een manier om de warmte van de proc beter af te voeren (fanduct?) zodat de procfan langzamer kan draaien terwijl de temps ok blijven.

Ik zit ook te denken aan de Asetek Waterchill waterkoelingsset, maar als de to-do lijst hierboven is afgehandeld, en mijn sys is voldoende stil, dan is waterkoeling niet nodig. Bovendien is de complete Waterchill niet echt goedkoop (224 eur voor de complete versie), dus die optie blijft nog even in de koelkast ;) staan.

Er zijn ook complete isolatiesets voor Chieftec kasten te koop, maar die zijn ook niet echt goedkoop, en bovendien is het beter om iets bij de bron aan te pakken, dan met lapmiddelen te werken :).

De keywords voor een (bijna) stil systeem zijn dus lage toeren, en onderdelen zoals fans en HDDs die NIET met ballbearing werken, maar sleeve of liquid. Al mijn Papsten zijn bv. sleeve-bearing, wat veel lawaai scheelt. Helaas is mijn HDD dus ballbearing, maar daar komt de oplossing dus ook voor binnenkort. Ook isolatie is een goed idee, mits het de koeling van onderdelen niet teveel in de weg gaat zitten.

Een compleet stil systeem kan natuurlijk alleen als er totaal geen bewegende onderdelen zijn, en dan moet je met enorme heatsinks, solid state disks, en passief gekoelde voedingen gaan werken. Daar heb ik me ook ff in verdiept, maar dat is dus een beetje duur, op z'n zachtst gezegd :o.

Project2:

Dit is mijn vader z'n (nieuwe) pc, waarvan de specs de volgende zijn:

Asus P4PE
Intel Pent4 2,4Ghz
2x 256MB Kingston PC2700 RAM (mijn oude ram ;))
Asus V9520 FX Magic
Maxtor 40Gb HDD
Creative DVD drive

Deze pc is nagenoeg vanaf de basis opnieuw opgebouwd. Het enige 'oude' dat erin zit, zijn de drives. Er zitten in totaal maar 2!! fans in, en vergeleken met zijn vorige sys (dat nu project3 is ;)) is het haast extreem stil. De 2 fans zijn: Voedingsfan, en z'n procfan. De 3 onderdelen die dus voor stilte zorgen zijn:

Zalman ZM-300A APF voeding, heerlijke (bijna) stilte. Wat een opluchting met de vorige voeding. Scheelt gauw 1/3e van het totale geluid.

Proc cooler > Zalman CNPS-6500AlCu. Met de Zalman fanmate draait deze fan op de laagste snelheid (zo'n 1200rpm), waardoor die ook zowat onhoorbaar is.

Videokaart. De Asus V9520 FX Magic is gebaseerd op de Geforce FX chip, en heeft maar liefst 128MB geheugen. Maar het belangrijkste is, dat hij passief gekoeld is! Dus totaal geen lawaai van dit ding :*)

Pics:

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.co.uk/reemweb/3xstil.jpg

Het trio dat voor rust in de tent gaat zorgen ;)

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.co.uk/reemweb/p4pe_done.jpg

Het mobo met de basics geinstalleerd.

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.co.uk/reemweb/case_done.jpg

Alles ingebouwd :)

Resultaat: Dit systeem is dus superstil. Vanaf 2 meter afstand hoor je slechts een heel licht geruis, en de HDD een beetje. Voor mijn vader een flinke verademing ten opzichte van zijn vorige systeem.

edit: pics van project2 toegevoegd.

[ Voor 31% gewijzigd door Remy op 19-05-2003 18:54 ]

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:51

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
2. Nieuwe voeding. Het origineel in de Chieftec is temp. controlled, maar als hij opwarmt gaat hij op volle toeren (1900-2050rpm) draaien, en is dit het meest lawaaiige (in verhouding) onderdeel. Ik zit nog te twijfelen tussen een Zalman ZM300A-APF en een Nexus NX-3000.
Waarom geen Zalman 400 W :) ? Is echt super stille koeler blijkt uit de vele reviews :)

Verhaaltje is zeker boeiend en omdat ik zelf zoiets wil doen leuk om te lezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Mijn PC is redelijk stil, op mijn HD's na. Ik heb er 3, allen 7200rpm dus dat wil wel lawaai maken. Hoe Kaj dat red met zijn 8 HD's is me nog altijd een raadsel 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

* Erkens houdt dit ff in de gaten, misschien dat ik mijn server dan ooit eens aan kan laten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

Phreak schreef op 14 May 2003 @ 14:47:
Mijn PC is redelijk stil, op mijn HD's na. Ik heb er 3, allen 7200rpm dus dat wil wel lawaai maken. Hoe Kaj dat red met zijn 8 HD's is me nog altijd een raadsel 8)7
Heeft hij misschien deze HD's :P ?

Die zouden volgens diverse test enorm stil zijn

[ Voor 11% gewijzigd door We Are Borg op 14-05-2003 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Mijn harddisks maken inderdaad het meeste lawaai en een stuk of 8 SilentDrives (9 binnenkort) is geen optie; kijk maar:
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/kaj/AUT_2328.JPG

Nee, alleen maar Maxtor D740X en DiamondMax 9...

[ Voor 14% gewijzigd door Kaj. op 14-05-2003 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Laatst online: 15:56

JvS

Ik heb hem zelf ook

achja what else is new :P
Op deze machine doe ik alles, gebruik hem ook als media-bak. De geluidskaart heb ik met een digitale uitgang aangesloten op mijn dolby digital decoder, dus de wat fijnere divx' met AC3 komen ook mooi tot hun recht met de TV out. Wat ik belangrijk vind, is een soepele pc die stil is en mooi klinkt, vandaar deze config en vooral de mods :). Ik zal wat meer vertellen over mijn "silent mod".

Ik ben maar van het idee afgestapt dat je je pc helemaal niet meer kan horen, want dat is onmogelijk. Hij maakt nu acceptabel weinig geluid :). Intern heb ik gekozen voor "stille" componenten, zoals een papst 19db 80mm koeler op een coolermaster koelblokje, een Seagate U4 HDD een videokaart zonder fan en een Nexus NX-3000 voeding.

De kast zelf heb ik ook zwaar gedempt. Dat heb ik op twee manieren gedaan. Net zoals veel mensen heb ik mijn kast ook al met schuimrubberen matten van de gamma (van 6 euro voor twee stukken waarmee je je pc desnoods helemaal inpakt :P) mijn pc geisoleerd en dat helpt inderdaad om het geluid (met name de hoge tonen) goed te dempen.

Het nadeel van die dikke gamma matten, is dat je het niet goed in/op je voorkant van de PC krijgt en daar eigenlijk de hardeschijven hebt hangen. Die willen soms nog weleens de meest irritante zoem van een PC geven en worden dus maar gedeeltelijk gedempt door die matten. Je zou dus dunner materiaal (zoals hier geleverd, maar vééél te duur) moeten hebben daarvoor.

Een ander nadeel is dus dat het alleen hoge tonen tegenhoudt. Lage tonen hebben de neiging om door alles wat enigszins mee kan trillen heen te gaan, en als je pech hebt, wordt het nog versterkt ook! Door het feit dat je case van pisbakstaal is gemaakt, trilt deze behoorlijk mee en worden wat lagere tonen dus gewoon versterkt (leg je hand maar eens op de zijkant van je kast en voel dat).

Ik heb dat opgelost door loodbitumen op allerlij onderdelen te plakken. Ik heb twee lappen van 25x25 uitgesneden en die op de zijpanelen geplakt. Je hoeft het niet helemaal te bedekken, want het houdt geen geluid tegen, maar stopt de kast van resoneren, waardoor lage tonen er moeilijker door versterkt worden. Ik heb naast de zijpanelen op het boven- en onderpaneel een stuk, op de brackets voor m'n HDD's en cdroms heb ik kleine reepjes geplakt (zodat je ze gewoon kan gebruiken), op de voeding heb ik op de zijkanten twee plakjes gedaan (8x8cm ofzo) en op de voorkant heb ik ook drie kleinere reepjes geplakt. Voor 15 + 6 + 2 = 23 euro(loodbitumen, gammamatje resp dubbelzijdig tape) heb je dus gewoon genoeg materiaal om twee pc's goed te isoleren :).

Warmte is overigens geen echt probleem. Zowiezo wordt zo'n beetje veel meer 90% van alle warmte via de fans naar buiten gebracht. Als je gaatjes in je case had zitten, is het wel nadelig omdat daar dan (warme) lucht door naar buiten ging, en die zitten dan dicht. Warmte gaat van lucht erg moeilijk over in metaal en dan weer naar lucht, zeker met een temperatuurverschil van 20graden buiten en 33graden case ofzo. Dan moet je het eigenlijk echt bijna helemaal hebben van airflow en niet van geleiding van warmte door de panelen.

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/i/?UserID=3095&FotoID=152

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/i/?UserID=3095&FotoID=153

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/i/?UserID=3095&FotoID=154
Zie signature :)
Mijn PC wordt zelfs door veeleisende mensen als mijzelf en Jag en een vriend van mij als stil bestempeld. Overigens vind ik veel van die zogenaamd "stille systemen" maar helemaal niets.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Whahahaha waarom allemaal zo moeilijk doen ;)
Ik heb vorige week mijn jankerd van een kast (met 2x 7200rpm die herrie veroorzaken) gewoon in de kamer ernaast geparkeerd; het cv-hok wat groot genoeg is, genoeg afzuiging heeft en dus niet echt warm wordt. :)
Kabels door de muur, USB2.0 brandertje op mijn bureau en stiller kan het gewoon niet. Ok, geen tweaker-oplossing maar wel de snelste en degene met het beste resultaat.... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 14 mei 2003 @ 16:14:
Ok, geen tweaker-oplossing maar wel de snelste en degene met het beste resultaat.... :P
mijn server hoor je ook nog door de muur heen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

Verwijderd schreef op 14 May 2003 @ 16:14:
Ik heb vorige week mijn jankerd van een kast (met 2x 7200rpm die herrie veroorzaken) gewoon in de kamer ernaast geparkeerd; het cv-hok wat groot genoeg is, genoeg afzuiging heeft en dus niet echt warm wordt. :)
Kabels door de muur, USB2.0 brandertje op mijn bureau en stiller kan het gewoon niet. Ok, geen tweaker-oplossing maar wel de snelste en degene met het beste resultaat.... :P
En als je op het schilderij drukt krijg je de cd-rom speler die naar open gaat :P ?

Kaj.: Lekker veel HD's :9~

Waterkoeling is ook stil, maar ja, knaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Laatst online: 15:56

JvS

Ik heb hem zelf ook

Waterkoeling is helemaal niet nodig om een PC stil te krijgen. Misschien als je perse wil OC'en en dan stilte wil hebben :). Maar ik denk dat een pomp ook niet 100% stil is en je dan misschien aan een 300@ voeding niet genoeg hebt (zoals die zalman en nexus dus hebben).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

OC'en niet zo zeer, maar de stilte + koeling van zo'n ding is wel enorm lekker. En als je de pomp idd aansluit op voeding, heb je ook nog de 400W van zalman :P

Ik zit er nog aan te twijfelen.

Vorig jaar op campzone 2 werd het soms echt heel warm. Ook veel regen gehad, maar zodra de zon scheen dan had je zo in de tent 40+ bereikt en buiten super lekker temperatuurtje. Alleen de PC's willen niet echt goed coolen dan, want warme lucht koelt niet echt lekker (duh :+ ). Als je een WC hebt, vervalt dit argument toch groot en deels :) ? Je radiator wordt wel gekoeld met warmere lucht, maar die moet het warme weer volgens mij beter aankunnen dan je lucht koeling systeem of niet?

Ik was eens aan het nadenken erover en deze vraag past wel beetje bij dit topic :)

Had trouwens je verhaaltje al eens gelezen JvS, ook best leerzaam :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Oh ja, jouw loodbitumen helpen behoorlijk tegen het trillen ja... maar als ik dat met mijn kast zou doen mag ik wel een heftruck huren als ik naar een LAN-party ga. 8)7
Mijn kast is namelijk nu al Arbotechnisch onverantwoord. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

:D

Dat wil ik best geloven. Trouwens 2 keer een 550W voeding toch ? Best grappig 2 voedingen erin

[ Voor 6% gewijzigd door We Are Borg op 14-05-2003 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Nee, slechts 2x400W...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

Oh, zo weinig maar, dan heb ik niks gezegd :/

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Maar is zoveel voeding power ook nodig? 800W lijkt me wel erg veel voor TB 800 en een stapel Hd's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

Nee, totaal overbodig. Maar ziet het er leuk uit :P ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Bedankt voor de reacties mensen :). Ik heb even wat foto's toegevoegd om het duidelijker te maken. Globale kosten er ook bij gezet. Op dit moment ben ik dus bezig te kiezen tussen de Zalman ZM300A-APF of de Nexus NX-3000 voeding. Beetje moeilijk, aangezien beiden erg stil zijn, en goeie reacties/reviews krijgen :) Ik zie in JvS z'n post/specs dat je de Nexus hebt? Is die eigenlijk temp controlled of niet? Van de Zalman weet ik dat die het wel is namelijk.

[ Voor 8% gewijzigd door Remy op 14-05-2003 18:21 ]

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Mja..
Ik heb het nog niet uitgeprobeerd eigenlijk.

Ik had voordat ik deze twee Q-Tec's kocht, een 300W en een 230W voeding en die waren nodig ook om de boel een beetje stabiel te houden.
Ik heb gewoon die twee voedingen in één keer vervangen na twee jaar bijna 24/7 gedraaid te hebben en heb er eigenlijk niet bij stilgestaan of ik aan één 400W genoeg had.
Wel even globaal berekend, en toen kwam ik uit op net wel/net niet. En voor 35 euro wilde ik het er ook niet op wagen eigenlijk. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-10 19:49
Verwijderd schreef op 14 May 2003 @ 16:14:
Hmm.. Dan moet ik verlengkabels van 10m gaan gebruiken.. Lijkt me niet echt optimaal, zeker niet als je 1600x1200 @ 85 Hz wilt doen op je monitor :P
JvS schreef op 14 May 2003 @ 16:21:
Waterkoeling is helemaal niet nodig om een PC stil te krijgen. Misschien als je perse wil OC'en en dan stilte wil hebben :). Maar ik denk dat een pomp ook niet 100% stil is en je dan misschien aan een 300@ voeding niet genoeg hebt (zoals die zalman en nexus dus hebben).
Klopt.. Waterkoeling is ook niets anders dan veredelde luchtkoeling.. 't enige wat je doet is meer koeloppervlak creeren, en daardoor kun je met grotere fans werken => lager toerental => minder herrie, terwijl je toch genoeg koelcapaciteit houd :)
Maar een pomp maakt niet zoveel herrie.. zelfs de stilste hdd maakt meer herrie :)
En die voeding : Hangt maar net van je systeem af. Veel pompjes werken gewoon op 220V, dus die hebben geen extra spanning uit je voeding nodig..
We Are Borg schreef op 14 May 2003 @ 16:29:
Als je een WC hebt, vervalt dit argument toch groot en deels :) ? Je radiator wordt wel gekoeld met warmere lucht, maar die moet het warme weer volgens mij beter aankunnen dan je lucht koeling systeem of niet?
Nope, niet echt.. Zie bovenstaand verhaal.. Waterkoeling = luchtkoeling met groot oppervlak.. Dus als je je rad koelt met warme lucht, dan zal je water ook veel warmer worden, en je proc nog veel warmer.. Misschien dat je door dat grotere oppervlak wel iets kleinere temperatuursverschillen tussen processortemperatuur en omgevingstemperatuur kunt halen.. Maar dat kun je ook voor elkaar krijgen met gewone luchtkoeling.. Alleen heb je dan grote koelers nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Waterkoeling? Hmm pasgelee de airco m'n kamer ingereden :P :

http://members.lycos.co.uk/reemweb/specs.jpg
http://members.lycos.co.uk/reemweb/serieuskoelen1.jpg

Uiteindelijk gingen de tempts van 22/42 stressed naar 8/26 stressed. Alleen dat lawaai he :+ dus dat hoort niet echt in dit topic thuis :P

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

Twynn schreef op 14 May 2003 @ 18:27:

Nope, niet echt.. Zie bovenstaand verhaal.. Waterkoeling = luchtkoeling met groot oppervlak.. Dus als je je rad koelt met warme lucht, dan zal je water ook veel warmer worden, en je proc nog veel warmer.. Misschien dat je door dat grotere oppervlak wel iets kleinere temperatuursverschillen tussen processortemperatuur en omgevingstemperatuur kunt halen.. Maar dat kun je ook voor elkaar krijgen met gewone luchtkoeling.. Alleen heb je dan grote koelers nodig :)
Thanks voor de uitleg :) Was al bang dat het verhaaltje niet zou opgaan zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaymz
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:34

Jaymz

Keep on moving !

A61 => DOC :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Goed, morgen ga ik dus een stillere voeding halen, het is de Zalman geworden. Ik ga dan gelijk ook upgrade spulletjes voor m'n vader z'n pc halen, die een stille pc ook wel interessant vindt, aangezien z'n huidige redelijk whooeehoooeee doet :P. Bovendien neem ik zijn 'oude' sys dan over, wat dan in een nieuwe kast moet. Dus weer 2 projecten op stapel :). Pics van die nieuwe kast, nog zonder stilte-aanpassingen, zal ik vanavond posten.

Een vraag die ik al had gehad en nu wat uitgebreider zal beantwoorden: Kan dat nou niet goedkoper? 140 euro (zijn mijn startpost) is toch geen zielig geld om ff je pc stil te koelen. Jah, dat kan goedkoper. Zelfs met een budget van slechts 20 a 30 euro is je pc al flink wat stiller te krijgen. Op zo'n moment moet je heel specifiek kijken naar wat er precies het meeste lawaai maakt.

Een voorbeeldje kan zijn, de processorkoeler en de kast zelf die 'mee trilt' met andere onderdelen. Dat is dus op te lossen door een stille low-budget koeler, zoals de Spire Whisperrock 3. Die is slechts 8 eur volgens de pricewatch, en volgens meerdere mensen die hier @ GoT hun ervaringen met die cooler hebben gepost best stil. Voor de kast is er isolatiespul (noppenschuim) van de Gamma te gebruiken, dat zo'n 12 eur per 2x2 vierkante meter kost. Als je dit netjes met een stanley mes op maat snijdt en aan de boven- en zijkant van je kast vastmaakt, kan dat ongelooflijk schelen. Dus in dit voorbeeld voor zo'n 20 euro een flink stillere pc :).

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

/me is blij!

Mooi topic! _/-\o_ Ik gaat ff lezen.

Edit:
48 graden stressed is goed te doen hoor.. Kan makkelijk. Verder is waterkoeling natuurlijk stiller. Ook is je oplossing met de HD wat..uhm..slordig. Maar daar komt een silentdrive voor had ik begrepen dus dat heb je staks niet meer :)

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2003 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

ff vraagje tussendoor :)

Ik heb dus een hdd van 80gig die 7200rpm draait maar moet zuks eigenlijk gekoeld worden ? Kep dus wel een koelertje erop (Suncore Silver Cyclone) zitten maar die maakt erg veel herrie

[ Voor 8% gewijzigd door AOC op 16-05-2003 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Zoeen hoeft niet per se gekoeld te worden. Het is afhankelijk van je casetemperatuur, en van de directe omgeving van die HDD (andere harddisks?). Als die 80gig vrij hangt, en je casetemp is beschaafd (onder de 30 graden ongeveer) dan hoeft er geen koelertje op.

edit: Ik zie dat het er een is die je op je HDD schroeft:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/suncorecyclone.jpg

Die zijn meer bedoeld voor oude 'heethoofd' HDDs en dikke SCSI schijven die op 10.000rpm of meer draaien. Jouw 80Gb HDD (merk niet bekend, doet er ff niet toe) lijkt me 'jong' genoeg om dat niet nodig te hebben, want veel moderne HDDs zijn een stuk koeler dan oude.

edit2: in de zomer, yep, warmer. Temps zullen pakweg 4 tot 7 graden stijgen, afhankelijk van zoldertje enzo ;). Nog steeds weinig aan de hand, want HDDs worden echt wel getest op hittebestendigheid. Nogmaals, jouw 80Gb zal modern genoeg zijn om daar tegen te kunnen. Als je je er echt zorgen over maakt en het toch stil wil hebben, kan je proberen voorin je drivebay een 80mm cooler te modden, zodat je HDD toch koel wordt gehouden.

[ Voor 70% gewijzigd door Remy op 16-05-2003 15:52 ]

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

me hdd hang solo :) en kep m'n case open
dus gewoon rond de 20 grade. Maare hoe zit het dan in de zomer. Op m'n kamer word he best warm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-11-2024

martijn12345

Geen inspiratie

Wat ik me afvraag, als ik kijk naar de plaatjes van de topicstarter, die fans in die zalman beugel, waar halen die nu hun lucht vandaan? Heb je gaten in je zijkant zitten, of waar komt de lucht vandaan?
Dark0z schreef op 16 May 2003 @ 15:49:
me hdd hang solo :) en kep m'n case open
dus gewoon rond de 20 grade. Maare hoe zit het dan in de zomer. Op m'n kamer word he best warm
Ik vroeg me dit ook af laatst, want toen ik speedfan installeerde zag ik daar opeens mijn HD temp verschijnen oplopende tot 37 graden (ontdanks dat mijn kast temperatuur maar 24-25 graden is).
Ik heb zelf een Seagate Baracuda IV 80 gig. Ik heb toen even contact opgenomen met seagate. En die vertelden me dat deze schijf normaal gesproken goed zou moeten functioneren tussen de 5 en 50 graden. Dus je hoeft je niet snel zorgen te maken.

[ Voor 67% gewijzigd door martijn12345 op 16-05-2003 17:17 ]

Geen inspiratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Geen gaten in m'n zijpanelen, de case zelf is nog origineel :). De lucht voor beide fans komt gewoon van mijn 3 casefans voorin. Het lijkt me dat dit plaatje toch redelijk duidelijk is? Zo werken normale proc koelers ook, alleen hangt die 120mm fan natuurlijk aan die arm en niet direct op de heatsink zelf, omdat de heatsink van het flower model is :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-11-2024

martijn12345

Geen inspiratie

ReemF schreef op 16 May 2003 @ 17:06:
Geen gaten in m'n zijpanelen, de case zelf is nog origineel :). De lucht voor beide fans komt gewoon van mijn 3 casefans voorin. Het lijkt me dat dit plaatje toch redelijk duidelijk is? Zo werken normale proc koelers ook, alleen hangt die 120mm fan natuurlijk aan die arm en niet direct op de heatsink zelf, omdat de heatsink van het flower model is :)
Ligt het aan mij, of zitten die fans dan zo goed als tegen de zijwand van je kast aangedrukt, zeker die onderste...
Als de lucht niet vrij kan stromen, gaat dit ten koste van de effectiviteit, als ook de stilte. Ik weet behalve een gat in de zijwand zo 1,2,3 geen oplossing. Maar misschien dat ik je hiermee toch iets kan aanrijken om je gedachten eens over te laten gaan. Het zij om een gat in de zijkant te overwegen, het zij om een andere oplossing te verzinnen

Een gat in de zijkant heb ik zelf wel. hierin hangt een papst 120 mm @ 7 volt. Ik moet zeggen het bevalt erg goed. Want ik hoor hem niet, maar het doet wonderen voor mijn CPU, moederbord en videokaart temperaturen. Er word direct relatief koele lucht overheen geblazen.

Geen inspiratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

ach, ik draai op een WC systeem, op me rad. zitten 2x 8cm enermax fans op hun allertraagst, en in me case zit een noname voeding+ fan, en een 12cm enermax op 1400 toeren, en ik vind dat stil genoeg, als ik me muziek heb aanstaan hoort ik het eigenlijk al niet meer, me bed staat 3 meter verderop, en ik slaap regelmatig met me PC aan.
op me stage hebben we regelmatig fujutsi/siemens computers waarbij de fan van de cpu via een windtunnel de voeding koelt enzo, maar mij zou dat stukje meer stilte echt nix uitmaken hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejtnaj
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-09 21:10
Maareh ja silentdrives... ik heb er zelf ook twee voor me 7200 hdd's, gelukkig werkt het wel prima en worden ze niet te heet... de silentdrive is eigenlijk bedoeld voor 5400 rpm hdd's... voor de echte fanaat die teveel geld heeft moet naar www.siliconacoustics.com gaan... daar hebben ze de nieuwe generatie "silentdrives"...

daar hebben ze ook een fanloze voeding van 350W... toch wel mooi dat dan het enige wat lawaai zou maken is je cpu fan... uiteraard wel een zalman passieve koeler op je videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-08 19:11

Silentpuma

To much mind...

Ok, even extreem:

Wil je echt alle decibels binnen je case houden, dan moet je een dubbelwandige houten case maken, en eventueel nog met noppenplaat van binnen bekleden. Alle intakes achter een wandje verbergen dat ze niet direct het geluid naar buiten kunnen sturen. En ja, waterkoeling is het helemaal he :P Zo min moglijk fans erin en klaar!

Maarja, wie gaat er nu aan houten case bouwen he...

offtopic:
Silentpuma hoopt binnen een half jaar zelf een houten case te hebben gebouwd met waterkoeling :p

Use the Search Luke...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:49
IK heb ff een vraagje. IK heb dus ook die zwarte chieftec kast en mn pc maakt ook aardig wat herrie, voornamelijk mn HD volgens mij.

Heb er een WD400JB inzitten, zit eraan te denken om deze in een silentdrive te plaatsen ivm het geluid, maar twijfel nog een beetje ivm oververhitting.

Nu heb ik mn hele kast geisoleerd met van dat bubbeltjesplastic, maar het helpt echt he-le-maal niks!!! :(

Waar hebben jullie dat grijze schuim vandaan om je kast te isoleren en werkt dan een beetje?
Ik kan dat spul namelijk nergens vinden.

En over die silentdrive, is dat te doen met een WD400JB ivm warmte?

edit: Ik heb nu een coolermaster cooler, schijnt een silent te zijn maar dat valt nog wel mee :+.
Wil nu een Zalman 6000CU aanschaffen, maar ReemF wat zijn je temps met deze koeler.
Zelf heb ik er een AMD XP2200 @ 1900 Mhz. inzitten. Die is nu idle 40 en stressed 46 C

[ Voor 20% gewijzigd door Qosmic op 17-05-2003 13:21 ]

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 16:04

dreeke

outdated icon

Qosmic, dat bobbelige zachte schuimspul kan je bij de meeste bouwmarkten halen. Ik heb dat van mij bij de Gamma vandaan, 2 matten voor ik geloof nog geen 15 Euro.

Daar heb je ruim genoeg aan om 2 pc's helemaal te bekleden met dat spul.

============

Dan even over mijn eigen systeem,
ik heb een tijd geleden al geprobeerd om hem stil te krijgen en op zich loopt hij nu redelijk.

Ik zit alleen met het probleem dat ik 2 HDD's heb, die gekoeld moeten worden, en ik heb een Athlon 1400 wat gewoon een super kachel is.

Mijn voeding is een Enhance Ultra Quiet 300 watt, ik zie ze nooit ergens te koop eigenlijk, mijne komt bij Alternate vandaan.
De voeding hoor ik niet, geen veschil tussen aan en uit vanaf de plek waar ik zit.

Het is overigens maar een 300 watt voeding maar alle spullen in mijn kast (op zit moment 3 HDD's, Radeon 8500, AMD 1400, CDRW) dat trekt ie met gemak.

Ik heb dezelfde Chieftec kast (alleen dan een scorpion ipv een dragon), ook zo'n grote.
In elk van de 2 HDD kooien hangt 1 HDD, met daarvoor een intake fan (Papst NGL 8412). Dus dat zijn al 2 fans.

Achter in de kast, onder de voeding, zit nog een Papst NGL8412 fan. (outtake)
Daaronder heeft er nog eentje gezeten maar die had ik voor een andere pc nodig :+

Op mijn processor zit een Alpha PAL 8045 heatsink, met daar bovenop weer een Papst NGL8412.

Alle fans draaien op 12 volt (standard). Miscshien voor mij handig om een keer zo'n kaartje te kopen die de snelheid van je fans kan regelen aan de hand van de spanning oid.
De rest van de kast is bekleed met dat noppenschuim. Helpt vrij goed.

Mijn processor wordt IDLE (schrik niet): 57 graden
Stressed kan dit oplopen tot de 70 graden, maarja het blijft een Athlon 1400.

De fans hoor ik wel een beetje maar dat is echt niet storend.
Het enige wat nu nog stoort is mijn HDD's.

2x WD 800 JB. Een daarvan gaat automatisch op standby na een paar minuten en wordt eigenlijk alleen maar gebruikt als ik MP3s aan het luisteren ben.

Die ander staat altijd aan en die hoor je boven de fans uitkomen, terwijl het op zich een redelijk stille schijf is.

Ik heb al zitten te denken aan zo'n silent drive, maar ben dan toch bang dat hij te warm gaat worden.
Daarom wil ik nog een keer mijn HDD kooien uit de kast halen, en de HDD's dan ophangen aan tiewraps.

Bij mijn oude server had ik de HDD op de bodem van de kast gelegd en vast gemaakt met een stuk stevige tape. Doordat ie op dat geluidsisolerende spul lag, trilde er helemaal niks mee en je hoorde hem vrijwel niet.

Ik ga misschien over een tijdje zo'n Zalman waaier kopen, de waaier zelf komt dan op mijn Celeron te zitten maar de arm met die fan kan ik dan voor mijn Alpha heatsink hangen, met een 120 mm fan ervoor.

Iemand misschien nog tips voor mij?

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga vandaag ook even naar de gamma/hornbach om die isolatiematjes en zngmd loodbitumen te kopen.

Nog een vraag aan de TS, zit dat schuim bij jou tussen je HD en de bay? Word je HD dan niet ongelooflijk warm, of kan ik dit ook veilig doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die Chieftec/Antec en alle andere clonen hebben gewoon een kutsysteem wat betreft de fans,de houders zijn wel makkelijk maar zorgen wel voor extra vibraties die de fan kan doorgeven aan de kast en ook dat malle rooster voor de fans zorgt voor extra luchtgesuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unicron
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-10 17:16
Ik ben ook al een tijdje bezig om mijn systeem stil te maken( zie ook mijn specs pagina). Ik ben ondertussen ook al een heel eind, alleen mijn hardeschijf(=Maxtor D740x) is nog hoorbaar ondanks dat die al los boven op de voeding ligt en mijn hele kast is geisoleerd met matten van de gamma.

Mijn todo list:
- Whisperrock IV (21dBA) aanschaffen , want mijn volcano6Cu trekt het op 7V niet als mijn proc 100% wordt belast.
- Titan 120mm intake fan@7V vervangen door een Papst 4412FGL@7V (helaas niet te vinden in Eindhoven :( )
- Maxtor D740x 40GB(30dB idle) vervangen door een Seagate Barracuda IV 40GB(20dB idle), helaas ook weer niet te vinden in Eindhoven :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:26

JT

VETAK y0

Wie kan mij vertellen hoe warm de lucht ongeveer is die uit een voeding komt wanneer je er een 120mm opzet ? Tis een 350w Enermax.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eindhoven657
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-05 12:57
- Titan 120mm intake fan@7V vervangen door een Papst 4412FGL@7V (helaas niet te vinden in Eindhoven :( )

Misschien kun je ze hier krijgen: http://www.micromotive.nl/ Volgens de website kunnen ze alle modellen pabst leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In de nieuwe computer totaal worden ook rubbertjes tussen (bijna) alle schroefjes in je case doen en je kast op spikes zetten als mogelijkheden genoemd... ik denk dat je ipv spikes ook gewoon rubbertjes kunt doen want het gaat er toch alleen om dat de kast niet in direct contact met de ondergrond staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unicron
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-10 17:16
Eindhoven schreef op 17 mei 2003 @ 12:20:

Misschien kun je ze hier krijgen: http://www.micromotive.nl/ Volgens de website kunnen ze alle modellen pabst leveren.
De Titan die ik nu heb komt ook van micromotive. Toen wilde ik ook al de papst, maar die kon hij toen alleen per 10 bestellen. Ik zie dat het nu nadrukkelijk op de site staat, dus ik zal nog weleens informeren of ik er nu wel eentje kan krijgen.

Ik heb inderdaad ook rubberen ringetjes gebruikt tussen de fan en case. Heb het helaas nooit zonder geprobeerd dus of het veel uitmaakt weet ik niet, maar het zal vast wel iets helpen. Het kost in iedergeval bijna niks dus daarom hoef je het niet te laten.

[ Voor 19% gewijzigd door Unicron op 17-05-2003 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Ok, gisteravond spulletjes gehaald voor m'n pa z'n pc, een upgrade in dit geval. Voor de duidelijkheid en overzichtelijkheid zal ik alles in m'n startpost zetten, en het project1, project2, en project3 noemen :). Project1 is dus mijn eigen pc, daar vertel ik zo nog wat over, project2 is m'n pa z'n nieuwe pc (project is af, was kort maar krachtig ;)), en project3 is dus zijn oude config.

edit: de info van project2 heb ik in m'n startpost gezet, voor de duidelijkheid en overzichtelijkheid :)
Liquid_Lizard schreef:Nog een vraag aan de TS, zit dat schuim bij jou tussen je HD en de bay? Word je HD dan niet ongelooflijk warm, of kan ik dit ook veilig doen?
Nee, juist niet. Het voordeel van mijn Chieftec case is, dat voorin de drivebays een 80mm koeler gemonteerd kan worden. Dus vlak voor m'n HDD zit een flinke koeler @ rustige toeren koele lucht naar binnen te blazen. Het schuim zit aan de zijkanten, en dat maakt niks uit voor de temps. De hitte wordt vooral aan de bovenkant van een HDD afgevoerd, airflow of niet. Als je dus maar 1 HDD in je systeem hebt, dan is het het beste idee om die zo laag mogelijk te hangen in een drive bay, zodat de warmte de ruimte heeft om weg te kunnen aan de bovenkant van de HDD :)

In mijn eigen systeem heb ik vandaag de Chieftec voeding vervangen door een Zalman ZM300A, en het geluid is wederom flink afgenomen. Van de koelers is zowat niets meer te horen (ook al zijn het er 8!!! in totaal) maar van de HDD dus wel. Next up is een Silentdrive 8)

[ Voor 34% gewijzigd door Remy op 19-05-2003 09:54 ]

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier zijn nog wel wat leuke dingen te krijgen:

http://www.pc-cooling.de/...kelgruppen.php?cPath=8_52

en deze site moet je zeker bezoeken:

http://www.silentpcreview.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-10 12:56
tipje voor de mensen met zo'n zalman bracket waar je dus je fans op zet als je bv. een flower model HS op je cpu hebt..

gebruik een langere moer, en zet er buisjes tussen, zodat de fan ZO DICHT MOGELIJK bij de heatsink zit. wanneer geen bracket voorradig (kan je zo maken met meccano-onderdelen) dan kan je met tie-wraps je fan vast te maken aan de heatsink, wat ik bij me neefje ook heb gedaan..

toen ik dat flower model nog had, scheelde 't toch gauw zo'n 5C tussen normale bracket afstand, en de afstand (bijna tegen HS aan) die ik kreeg door buisjes tussen fan en bracket te zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo'n "zalman bracket" kun je ook bij de gamma/praxis halen,kozijnhoeken moet je naar zoeken geloof ik,ik heb er zelf een voor mijn Papst 92mm boven een Swiftech MCX4000,beetje buigen maar past perfect maar geeft wel de trillingen door aan mijn kast.
Weet niet als die zalman bracket daar ook last van heeft,ik heb er wel een liggen maar dan zit de fan ver naast me koelblok.:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kaj. schreef op 14 May 2003 @ 15:31:
Mijn harddisks maken inderdaad het meeste lawaai en een stuk of 8 SilentDrives (9 binnenkort) is geen optie; kijk maar:
[afbeelding]

Nee, alleen maar Maxtor D740X en DiamondMax 9...
Die kabels voor de fans die je nu zichtbaar hebt liggen kun je ook langs de anderekant van de HD's leggen.
Dit geld ook voor de atx powerkabel

Verder heb je de 80x80mm fan zo als ik nu kan zien nog in de hd bay's liggen. Hierdoor steken de hd's een aantal centimeters verder uit.

Ik heb deze fan uit de hd bay verwijderd.
Dus de Hd's liggen er nu meer in.

De fan heb ik verplaatst naar de andere kant van de bay.
Dus net achter het frontje.
Er zat meer dan genoeg ruimte tussen het frontje en de behuizing zodat er verder geen aanpassingen nodig waren om er een 80x80mm fan te kunnen monteren.
Ik heb er 2 wd800jb's in en de koeling is evengoed als in de situatie zoals je het nu hebt.

Ook ik heb nu een probleem met het geluid dat de wd800jb's produceren als ze aan zijn. Dus niet dat geratel.
Mijn gf4 is al passiefgekoeld en dat werkt ook uitstekend. ZM80A HP

Ik ben nog ff aan het kijken hoe ik dit moet oplossen.
Kan zijn dat ik ze door 2 maxtor 120gig 8mb cache ga vervangen. Met s-ata of zonder. Nog ff kijken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dreeke schreef op 17 mei 2003 @ 00:51:
..8<..

Ik heb al zitten te denken aan zo'n silent drive, maar ben dan toch bang dat hij te warm gaat worden.
Daarom wil ik nog een keer mijn HDD kooien uit de kast halen, en de HDD's dan ophangen aan tiewraps.

Bij mijn oude server had ik de HDD op de bodem van de kast gelegd en vast gemaakt met een stuk stevige tape. Doordat ie op dat geluidsisolerende spul lag, trilde er helemaal niks mee en je hoorde hem vrijwel niet.

..8<..
Misschien ook wel een idee, is je HDDs mbv van dik rubber snoer op te hangen. Althans, ze ín rubber snoer te 'weven'. Dan worden ze nog beter geisoleerd van trillingen, en worden ze toch wat meer solide opgehangen (niet dat ze gaan rondvliegen als je per ongeluk tegen je kast stoot oid :P )

Je kan van dat dikkere rubbersnoer kopen bij winkels voor naai-artikelen :X (ja, die waar je knopen kan halen ed) Dat droogt ook niet uit tussen nu en 20 jaar, dus hoef je niet bang te zijn voor PTT-elastiek-fenomenen ed.

Dat snoer kan je door de zijkanten van een 5,25inch bay weven, en zo de HDD aan boven en onderzijden stevig inklemmen. Ik heb zelf met mecano vier montagepunten aan de HD gemaakt waardoor hij er _ECHT_ niet meer vandoor kan.

En als je voor je HDD toevallig een 80mm koeler oid hebt hangen, helpt 't ook enorm als je een ventilatie rooster met naar beneden gerichte sleuven neemt (zoals je ze ook wel eens aan de zijkant van een huis ziet hangen).

Hierdoor wordt 't gefluit van de HDDs naar beneden gereflecteerd (en hopelijk) via vloerbedekking geabsorbeerd.

En als laatste een tip voor de voeding...

Ik heb een (overbodige)80-60mm fanadapter op de achterzijde van de voeding op 80mm fan van m'n voeding geplaatst(met wat dubbelzijdig plakband :P )

. Nu wordt de uitgeblazen lucht zeg maar getunnelt en daardoor neemt 't (laagtoerige) brommen en ruisen enorm af. Nu hoor ik 'm echt niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 08:27
Ik vindt het leuk dat je dit gedaan hebt alleen weet ik niet of je het wel helemaal goed hebt aangepakt. Ik ben ook altijd bezig met het geluid van m'n pc, en ik heb het heel anders aangepakt. Ik heb ongeveer dezelfde kast alleen dan midi (wel geisoleert), maar ik heb een Alpha pal 8045. Daar dan een airduct aan gemaak met een 92mm Papst N/2GL op 7v outtake. Zo haal je alleen de warmste lucht weg uit je case en blijft de casetmp ook lager. Verder heb ik een Papst NGL in m'n voeding en als ik jou zou ik dat ook doen, dat bespaard je nl heel veel geld tov een nieuwe voeding. Nu zitten er dus nog maar 2 fans in m'n pc. Nu ik mijn 2e (game) pc aan het samenstellen ben komt in deze pc een nieuw mobo waarmee ik de vcore kan verlagen. Misschien kan ik hem nu pasief koelen, en anders kan de fan vast wel naar 5v als ie dan nog opspint. Verder zou ik die AMD terug naar default clocken want op deze manier wordt hij veel warmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
kutkip schreef op 17 mei 2003 @ 17:43:
Verder zou ik die AMD terug naar default clocken want op deze manier wordt hij veel warmer.
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/wcpuid01.jpg

Vcore is 1,8v, Geheugen @ 2,7v. Hij wordt idd een stuk warmer ja, en dat komt idd door het OC'en ;). Dat is juist mijn bedoeling, OC'en en toch een stille pc, een leuke uitdaging wel. Jouw oplossing is zeker interessant, maar ik heb het nu zo gedaan, en het werkt best. Vanmiddag m'n Chieftec voeding vervangen door een Zalman, en die's nog een stuk stiller. Gaat de goeie kant op dus :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

erg bedankt reemf voor de info
voor de zekerheid ga ik toch even de fabrikant mailen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Verwijderd schreef op 17 May 2003 @ 16:19:
Die kabels voor de fans die je nu zichtbaar hebt liggen kun je ook langs de anderekant van de HD's leggen.
Dit geld ook voor de atx powerkabel
Kan.. maar dan kan ik niet de bedrading betrouwbaar wegstoppen, aangezien de zijranden van de drivecages de wand van de kast raken. De bovenranden doen dat niet, maar je moet wel even opletten als je de drivecages er in vastzet.
Verder heb je de 80x80mm fan zo als ik nu kan zien nog in de hd bay's liggen. Hierdoor steken de hd's een aantal centimeters verder uit.

Ik heb deze fan uit de hd bay verwijderd.
Dus de Hd's liggen er nu meer in.

De fan heb ik verplaatst naar de andere kant van de bay.
Dus net achter het frontje.
Er zat meer dan genoeg ruimte tussen het frontje en de behuizing zodat er verder geen aanpassingen nodig waren om er een 80x80mm fan te kunnen monteren.
Ik heb er 2 wd800jb's in en de koeling is evengoed als in de situatie zoals je het nu hebt.
Is dat ook bij de Alienware-kasten zo?
Dit is een Alienware, en de roosters steken uit.
Nu kan ik die wel wegknippen, maar dat doe ik liever niet.
Ook ik heb nu een probleem met het geluid dat de wd800jb's produceren als ze aan zijn. Dus niet dat geratel.
Mijn gf4 is al passiefgekoeld en dat werkt ook uitstekend. ZM80A HP

Ik ben nog ff aan het kijken hoe ik dit moet oplossen.
Kan zijn dat ik ze door 2 maxtor 120gig 8mb cache ga vervangen. Met s-ata of zonder. Nog ff kijken....
Ik zou willen dat ze wat eerder met sATA waren gekomen; dat gedoe met die flatcables komt me m'n neus uit. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Eventjes m'n startpost aangepast met project2 info en pics :). Als mensen overigens nuttige links hebben naar shops/infosites/reviewsites geef ze maar, dan zet ik die ook even in mijn startpost. Dan blijft/wordt het lekker overzichtelijk allemaal :)

Anders krijg je weer de melding van: Jah ik vond dat topic over stilte, maar geen zin om zus-en-zoveel posts door te gaan spitten :P

[ Voor 23% gewijzigd door Remy op 19-05-2003 19:40 ]

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jullie zeggen wel dat ocen en stillte niet samen gaat, maar kijk eens naar die stille kasten van tegenwoordig die hebben 120 mm fans voor en achter.
die voeding (huntkey/aopen zelf q-tec) hebben vaan ook een 120mm fan
deze geven meer airflow(en ook VEEL minder geluid) dan mijn 60mm fantje net achter mijn cpu bovendien is de tempratuur niet het gene dat zorgt dat ik niet veder kan ocen maar mijn mobo(asrock k7s8x) krijg mij 2500+ op 2600+(2002 mhz)
op max 45 graden

als je een stille pc wil moet je gewoon "goed" koelers kopen(en meestal ook duurder) denk aan zalman/papst
zij hebben er 1 ± 45 euro (helemaal koper "stille" 92 mm fan) en die hou je cpu cker koeler dan die standaart amd koeler en stiller.

ook siliconen/rubbers tussen je HD´s fanetjes en voeding
Pagina: 1