Toon posts:

[Geluid] Welke geluidskaart is nou goed.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vraag, die hier al vaak gesteld is dat heb ik wel uit de search gezien, maar nooit is er echt duidelijk antwoord gegeven.

ik ben van plan om eind van de maand de Logitech Z-560 set te kopen, hier heb ik echt hele positieve berichten over gelezen, dus hier geen twijfel. Maar nu wil ik er graag een goede geluidskaart bij ik heb al op google en hier gekeken, maar er zijn verschillende berichten over verschillende kaarten, Ik heb bijvoorbeeld de naam philips vaak zien langskomen, en terratec ook genoeg, ik heb nu een Live 5.1 verder geen verkeerde kaart, maar ik heb laatst het verschil gehoord met een audigy en dat klonk toch echt even wat beter maar goed, ik wil eigenlijk eens een ander merk proberen dus geen creative meer,
Als ik bijvoorbeeld voor philips ga welke is mij dan aan te raden, voor goede mp3 weergave en ook goede game weergave.
en voor terratec hetzelfde.

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Terratec Aureon 5.1 Sky :Y)

Review: http://www.gamershell.com...tecAureon5.1SkyRevi.shtml
Compared to the Audigy 2 the Aureon 5.1 Sky actually sounded a bit better. The treble was a bit more transparent, the music had more “air”, and the soundstage was slightly wider. The card also performed really well in surround, separating the signal really well. The explosions in DVDs and games were powerful, and made playing games like Battlefield 1942 a lot of fun.

The Aureon 5.1 Sky doesn’t just look good on paper, it’s also a great soundcard in practice. The sound playback is best in Windows XP SP1, but you can hear the improvement in other OS’s as well. Of course, you won’t get as much of an improvement by going from for instance an Audigy 2 to a Aureon 5.1 Sky as you would by going from cheap PC speakers to real home theatre speakers, but then again they do cost more.
En niet duur!
Pricewatch: pricewatch: Terratec Aureon 5.1 Sky

Verwijderd

Topicstarter
maar hij is dus niet beter dan audigy 2 wat toch een behoorlijke kaart is voor een behoorlijke prijs, maar goed dit is dus een aanrader maar heeft niemand ervaring met philips

• xabre16v
  • Niet online
Hoezo dus niet?

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Audigy 2 is best aardig EAX 1 t/m3, A3D, DVD-A ondersteuning....24-bits, 192Khz, ...gewoon een kaart met het laatste van het laatste erop!

Heerlijke kaart, lekker geluid en zeker de moeite waard!

En ja, hij kost daartegen wel wat geld...is het waard hoor!

[ Voor 15% gewijzigd door swampy op 09-07-2003 21:29 ]

There is no place like ::1

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-08 19:46
swampy schreef op 09 July 2003 @ 21:29:
Audigy 2 is best aardig EAX 1 t/m3, A3D, DVD-A ondersteuning....24-bits, 192Khz, ...gewoon een kaart met het laatste van het laatste erop!

89€, maar dan heb je dus een enkel de kaart + cdtje, en geen boekjes, doosjes of break out boxen.

Liever een terratec, maarja, prijs/kwaliteit vond ik wel goed.

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

terratec is ook niet slecht hoor....maar ja, voor een boekje, cd-tjes en rubberen kip moet je inderdaad iets meer betalen!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:22
Heb hier een Philips Acoustic Edge, Maak me nu al zorgen hoe ik ooit zonder die kaart kan gaan leven...
Stel je voor, Moby 18 via 5 luidsprekers van alle kanten, piano achter je strings van opzij (beide zijden) en de drum van voren, daarbij vliegen de riedels je om de oren.

TV kijken met geluideffecten die die van dolby digital overstijgen (kan deze kaart ook) en dan praat ik over een stereo film, zelfs reclames krijgen een andere dimensie!!!

sorry ga nu weer ff tv kijkne

(P.S. Philips heeft al 2,5 jaar geen nieuwe drivers uitgebracht, soms geeft de kaart tikken op een van de luidsprekers, schijn IRQ timing te zijn die fout staat, Ik zou de kaart broberen met terugbreng garantie)

diskeltische lurker

Verwijderd

Ik denk dat het ook een kwestie van smaak is.

Ik ben op dit moment in het bezit van een sounblaster live 5.1
en wat ik me nu afvraag, is het echt de moeite om deze bijvoorbeeld te vervangen door een audigy 2 ?, er hangen dtt 2200 speakers aan.

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Verwijderd schreef op 09 July 2003 @ 21:46:
Ik denk dat het ook een kwestie van smaak is.

Ik ben op dit moment in het bezit van een sounblaster live 5.1
en wat ik me nu afvraag, is het echt de moeite om deze bijvoorbeeld te vervangen door een audigy 2 ?, er hangen dtt 2200 speakers aan.
Het geluid van Audigy 2 is zeer goed maar.....simpele plastic speakers zijn deze geluidskaarten niet waard!

Je moet wel een goede geluidset erbij hebben natuurlijk. Want je kan wel een Audigy 2, Philips Acoustic of een Terratec hebben...maar als je luistert op 2 trust speakers......dan klinkt het nog steeds k*t

• SandsOfArrakis
  • Laatst online: 15:56

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Tja, ik ben erg tevreden met mijn Aureon 7.1 Space. Die klinkt echt stukken beter dan de Audigy Platinum die ook in mijn compje hangt. Alleen met sommige games is de Aureon iets minder goed, maar dat kan ook een driver probleem zijn.

Voorbeelden: Vice City en Splintercell. Op sommige momenten wordt het geluid vertraagd afgespeeld. Waar ik met de Audigy geen last van heb. :/

Maar qua geluid voor mp3, dvd etc. is de Aureon perfect. :)

He who controls the Spice, controls the Universe.

• xabre16v
  • Niet online
swampy schreef op 09 July 2003 @ 21:54:
[...]

Het geluid van Audigy 2 is zeer goed maar.....simpele plastic speakers zijn deze geluidskaarten niet waard!

Je moet wel een goede geluidset erbij hebben natuurlijk. Want je kan wel een Audigy 2, Philips Acoustic of een Terratec hebben...maar als je luistert op 2 trust speakers......dan klinkt het nog steeds k*t
Yup :) maar ik ga er vanuit dat het welhaast vanzelfsprekend is dat je een zeer goede luidsprekerset of hoofdtelefoon moet nemen als je over de 'betere' geluidskaarten praat, e.g. Audigy of Aureon.

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:19

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Ik zit met een zelfde soort dilemma, ik heb een SB live 5.1, met een FourPointSurround 1600 van creative, nu hou ik echt ontzettend van heel erg mooi geluid. Mijn live voldoet daar niet altijd evengoed in, zou dat met andere kaarten wel het geval zijn? of is een upgrade naar een beter (duurder) boxenset aanraadbaar. Gaan met een duurdere kaart ook de gameprestaties omhoog omdat de kaart meer berekingen zelfs maakt?

Life is not about specs, it is about joy!

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

bartvl schreef op 09 July 2003 @ 22:10:
Ik zit met een zelfde soort dilemma, ik heb een SB live 5.1, met een FourPointSurround 1600 van creative, nu hou ik echt ontzettend van heel erg mooi geluid. Mijn live voldoet daar niet altijd evengoed in, zou dat met andere kaarten wel het geval zijn? of is een upgrade naar een beter (duurder) boxenset aanraadbaar. Gaan met een duurdere kaart ook de gameprestaties omhoog omdat de kaart meer berekingen zelfs maakt?
SB Live 5.1 heeft behoorlijk wat "ruis" dus is het geluid nooit helemaal perfect, je boxen zelf zullen vast niet al te slecht zijn maar de kaart is gewoon al wat ouder en tja...de geluidsmarkts is onderhand verandert.

Een upgrade van geluidskaart is waarschijnlijk toch de beste optie. Tips:

1. Blind je niet staat op testen die super geluid CLAIMEN, want ja....claimen kunnen we allemaal.

2. Als mogelijk, luister eens eerst naar een audigy 2 of een terratec....bij dynabyte en vast wel wat andere computer zaken hebben ze vaak op 1 of 2 computers een geluids set aangesloten ( de duurste natuurlijk ) en kun je dus vragen wat voor geluidskaart er in zit en natuurlijk luisteren.

3. Een geluidset klinkt nooit zo als in de winkel, het hangt af van de dimensies van je kamer.

....en ga zo maar door....

Welke kaart je nodig gaat hebben...hangt helemaal af van je smaak!

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

bartvl schreef op 09 July 2003 @ 22:10:
Een hoop vragen en hopelijk evenveel antwoorden ;)

Mijn geluidskaarten hangen aan mijn 5.1 receiver met een lekkere setup aan speakers hier. Daar kan imho geen enkele computerspeaker aan tippen. Een goede geluidskaart is 1, maar een goede speakerset is minstens zo belangrijk :)

Qua gameprestaties hangt het ook van de driver af die bij je geluidskaart hoort. Zoals ik net reeds gemeld heb is dat bij Terratec nou niet altijd je van het. Maar bij andere games zoals Grand Prix 4 bijv. haal ik toch een viertal frames/sec meer dan met de Audigy met dezelfde instellingen.

Een Live 5.1 is an sich al een prima kaartje om mee te gamen hoor, het is wat jezelf wilt denk ik. Alleen jammer dat er een ruisje onderzit :|

Grr :( Swampy was me weer voor :>

[ Voor 5% gewijzigd door SandsOfArrakis op 09-07-2003 22:35 ]

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-07 17:18

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Iets snap ik niet he.........iedereen zeikt voortdurend over de driver ondersteuning van Creative en met name de Audigy en Live! series (duh...) en toch koopt iedereen weer een Audigy 7(8)7 !!

Waarom :? vraag ik me dan af .......... Probeer is voor de verandering een Hercules of zoals in dit topic al wordt gezegd Terratec of tijdje terug had VideoLogic goeie geluidskaarten en Turtle Beach enz..... ;)

My 2 c€ents :Y)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

nero355 schreef op 09 July 2003 @ 22:45:
Iets snap ik niet he.........iedereen zeikt voortdurend over de driver ondersteuning van Creative en met name de Audigy en Live! series (duh...) en toch koopt iedereen weer een Audigy 7(8)7 !!

Waarom :? vraag ik me dan af .......... Probeer is voor de verandering een Hercules of zoals in dit topic al wordt gezegd Terratec of tijdje terug had VideoLogic goeie geluidskaarten en Turtle Beach enz..... ;)

My 2 c€ents :Y)
Dit komt denk ik vooral omdat:

1. Creative behoorlijk veel reclame loopt te maken.
2. SoundBlaster vroeger gelijk stond aan geluid op de PC..

etc.

But I agree with you. Once a Terratec, never another Creative. :>

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
MST_Morpheus schreef op 09 juli 2003 @ 22:49:
But I agree with you. Once a Terratec, never another Creative. :>
Dat is natuurlijk ook gelul.
Terratec heeft ook zijn zwakheden en wat ooit goed was hoeft niet altijd goed te zijn.
Dit is nu met Creative een beetje met die SB Live! en wie weet is het straks ook met een of andere Terratec kaart.

Beetje voorbarig om een hele fabrikant af te kraken omdat er 1 slechte tussen zit/heeft gezeten :)

C:\>_

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Vinnie schreef op 09 July 2003 @ 22:53:
[...]

Dat is natuurlijk ook gelul.
Terratec heeft ook zijn zwakheden en wat ooit goed was hoeft niet altijd goed te zijn.
Dit is nu met Creative een beetje met die SB Live! en wie weet is het straks ook met een of andere Terratec kaart.

Beetje voorbarig om een hele fabrikant af te kraken omdat er 1 slechte tussen zit/heeft gezeten :)
Uhm. Read the topic please... kiitos hyva.
Ik gaf zelf ook al aan dat Terratec qua driver ook niet alles is. :/

• Vinnie
  • Niet online
MST_Morpheus schreef op 09 July 2003 @ 22:55:
Uhm. Read the topic please... kiitos hyva.
Ik gaf zelf ook al aan dat Terratec qua driver ook niet alles is. :/
Waarom zeg je het dan |:( lokt alleen maar flame(war)s... :) (zo goed is mijn fins nog niet ;) dus kweet nie wat je wil zeggen :P)

iig zijn de drivers van Terratec ook niet altijd even goed nee, heb je wel gelijk in. Erg jammer dat er zelfs geen DOS drivers zijn voor de DMX Xfire1024 :{ (zover ik heb gezocht)

[ Voor 7% gewijzigd door Vinnie op 09-07-2003 22:59 ]

• The Druid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-08 15:22

En zo duur zijn ze nu ook niet meer hoor http://tinyurl.com/gh25 voor 77 eur weet je alles.

[ Voor 15% gewijzigd door The Druid op 09-07-2003 23:01 ]

To Cow or not to Cow, that is the Chicken

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Vinnie schreef op 09 July 2003 @ 22:58:
[...]

Waarom zeg je het dan |:( lokt alleen maar flame(war)s... :) (zo goed is mijn fins nog niet ;) dus kweet nie wat je wil zeggen :P)

iig zijn de drivers van Terratec ook niet altijd even goed nee, heb je wel gelijk in. Erg jammer dat er zelfs geen DOS drivers zijn voor de DMX Xfire1024 :{ (zover ik heb gezocht)
kiitos hyva betekent hartelijk bedankt :)

Tja, voor de Aureon zijn er ook geen DOS drivers meer (nooit geweest ook). Volgens mij is wat betreft Terratec het DOS tijdperk voltooid verleden tijd. :/

• Vinnie
  • Niet online
MST_Morpheus schreef op 09 July 2003 @ 23:02:
[...]

kiitos hyva betekent hartelijk bedankt :)

Tja, voor de Aureon zijn er ook geen DOS drivers meer (nooit geweest ook). Volgens mij is wat betreft Terratec het DOS tijdperk voltooid verleden tijd. :/
Ok :)

Echt ongelijk geef ik ze echter ook niet, meeste gebruiken al XP en daarin hoef je echt geen DOS drivers meer te hebben.

Ik vraag me wel af wanneer Creative nou uns echt 'samen' met VIA even die bug op lost. De Live en Audigy blijven mooie kaarten maar als er een combo niet lekker wil heb je nog niks aan zo'n mid-end kaart.

Groot voordeel van mijn DMX Xfire 1024 tegenover de SB Live 5.1 die ik eerst had is dat deze een glasvezel in(of uit?)gang heeft, wat dus erg van pas kan komen bij zuivere geluidstranfer naar/van andere audioapparaten.

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Vinnie schreef op 09 July 2003 @ 23:07:
[...]

Ok :)

Echt ongelijk geef ik ze echter ook niet, meeste gebruiken al XP en daarin hoef je echt geen DOS drivers meer te hebben.

Ik vraag me wel af wanneer Creative nou uns echt 'samen' met VIA even die bug op lost. De Live en Audigy blijven mooie kaarten maar als er een combo niet lekker wil heb je nog niks aan zo'n mid-end kaart.

Groot voordeel van mijn DMX Xfire 1024 tegenover de SB Live 5.1 die ik eerst had is dat deze een glasvezel in(of uit?)gang heeft, wat dus erg van pas kan komen bij zuivere geluidstranfer naar/van andere audioapparaten.
Zo'n glasvezel kabel heet toch een TOS-Link ? :?

Verwijderd

Een erg groot voordeel van Creative is inderdaad de driverondersteuning. Maar dan moet je niet richting het verleden kijken, maar richting de toekomst.

Zelf ooit (win98 tijdperk) eens een Terratec DMX gekocht: perfecte kaart, nog beter geluid (dig in + out). Wat blijkt: geen WDM drivers worden meer voor dat ding gemaakt:
"wordt standaard herkend in Win2K" erg leuk, maar digitale interface is dan disabled |:(

Creative echter, maakt het nog steeds mogelijk om een Live 1024 onder XP SP1 te laten werken (volledig dan).

Die "VIA bug" komt trouwens zo goed als niet meer voor, dus daarvoor zou ik het niet laten: SB Audigy 2 OEM dus: boekjes zijn nergens goed voor :)

• _Droopy
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-08-2019

_Droopy

Tweaken of school?,....Hmmm..

Als je voor ECHTE geluids kwaliteit gaat moet je deze site eens bekijken.
Daar staat de geluidskaart op die ik als vervanging voor de onboard geluidskaart zie die nu op m'n nforce2 bordje zit.
Het enige nadeeltje dat ik kan ontdekken is dat deze kaart geen EAX3.0 ondersteunt.
maar daar staat dan tegenover dat er zoveel andere functies ondersteund worden, dat het er te veel zijn om ff op te noemen, maar ik paste een deel ervan in deze post.

- Experience High-Fidelity Surround Sound up to 7.1
- Transfer up to 24-bit 96 kHz Pure Audio with Coaxial Digital Input and Output
- Controllable Extended Input Connectors (Line, CD, Aux, and CD Digital) on Board
- 24-bit, 8 Channel 192 kHz Playback and 96 kHz Recording
- Experience Stereo Audio Sources with Expanded 7.1 Channel Surround Sound
- Emulate Multi-Channel Surround Sound with SRS TruSurround XT with Enhanced
- Bass and Dialog Clarity
- Expand Audio Versatility with Advanced NSP featuring E-WDM and DirectWIRE
- Plug In with Analog Inputs (2) and Outputs (8)
- Independent Surround Sound Channel Volume Control
- Enjoy High-Fidelity with Integrated Headphone Amp and Microphone
- Pass Pure Audio Signals to Dolby Digital and DTS Decoders
- Support Windows Media 9 with 24-bit, 96 kHz 6-Channel Audio
- Support Game Surround Sound APIs such as EAX 2.0 and A3D

en nog veel meer.

Echt ff doen, het zou best wel eens de laatste soundcard kunnen zijn die je voorlopig zou kopen.

Life is but a joke,.... But i see nobody laughing. Specs 3DMark2k1se 21671 3D Mark03 7195

Verwijderd

Ik heb zelf de Hercules Game Theater XP 7.1 die met extern kastje.
Zeer veel aansluit mogelijkheden Toslink Coax MIDI in out.
Ben zeer tevreden over de kaart ondersteund ook alle EAX varianten.

Goede ondersteuning van games(vandaar Game Theater :+ )

Hier een linkje ernaar toe

• bartvl

bartvl

And what about a SoundBlaster Extigy? is dat ook een optie? Staat die een beetje gelijk aan de Audigy 1 of aan de Audigy 2? Of stelt hij weinig voor? Ik heb daar namelijk geen enkel idee over....

Verwijderd

nog een vraagje over de audigy 2,... doet deze net als de audigy (1) de signaal van digitaal naar analoog maken en dan weer digitaal, als je het aansluit op de digi-out ?

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:52
Verwijderd schreef op 09 July 2003 @ 21:19:
maar hij is dus niet beter dan audigy 2 wat toch een behoorlijke kaart is voor een behoorlijke prijs, maar goed dit is dus een aanrader maar heeft niemand ervaring met philips
"dus niet beter"? waar lees jij dat? ik zou ten alle tijden een aureon verkiezen boven een creative kaart, vooral als ik alle reviews heb gelezen.

mag ik vragen hoe jij erbij komt dat creative A3D ondersteunt?
Op mijn terratec Xfire klinkt positional audio op mijn hifi set (UT, Thief enzo) nog altijd beter, dan op de audigy van een maat van mij met een logitech 5.1 set.

Dus wil je gamen, dan zou ik voor een Terratec gaan. Wil je zuiver geluid, zou ik ook voor een terratec gaan. Hoe het zit met dvd playback weet ik niet want ik heb geen DVD speler, maar dat zal ongetwijfeld ook wel goed zitten.

Lees gewoon eens wat reviews ;)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• bartvl

bartvl

Naar mijn weten houdt de augigy 2 het nu digitaal, wat dus betekent dat de kwaliteit niet afneemt, wat bij de Audigy (1) dus wel het geval was.

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Tampie schreef op 10 July 2003 @ 21:24:
[...]

"dus niet beter"? waar lees jij dat? ik zou ten alle tijden een aureon verkiezen boven een creative kaart, vooral als ik alle reviews heb gelezen.
[...]
mag ik vragen hoe jij erbij komt dat creative A3D ondersteunt?
Op mijn terratec Xfire klinkt positional audio op mijn hifi set (UT, Thief enzo) nog altijd beter, dan op de audigy van een maat van mij met een logitech 5.1 set.

Dus wil je gamen, dan zou ik voor een Terratec gaan. Wil je zuiver geluid, zou ik ook voor een terratec gaan. Hoe het zit met dvd playback weet ik niet want ik heb geen DVD speler, maar dat zal ongetwijfeld ook wel goed zitten.

Lees gewoon eens wat reviews ;)
Ach, ieder zijn geluidskaart zullen we maar zeggen....

Er zijn al heel veel topics over geweest en simpel gezegd is er altijd uit gekomen dat verschillende mensen verschillende voorkeuren hebben!

Ik ben tevreden met mijn Audigy 2 die alles lekker doet en goed geluid levert.

Andere zweren by terratecs....tja...ook leuke kaarten

Andere vinden die philips kaarten beter...tja...die hebben ook hun voor en nadelen..

Het is gewoon wat de persoon zelf wilt doen!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-07 17:18

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Verwijderd schreef op 10 July 2003 @ 09:44:
Ik heb zelf de Hercules Game Theater XP 7.1 die met extern kastje.
Zeer veel aansluit mogelijkheden Toslink Coax MIDI in out.
Ben zeer tevreden over de kaart ondersteund ook alle EAX varianten.

Goede ondersteuning van games(vandaar Game Theater :+ )

Hier een linkje ernaar toe
* nero355 vindt dit ook eigenlijk de kaart der kaarten al vanaf de 5.1 versie :) :Y) ;)

En voor degenen die de 5.1 versie hadden/willen gaan kopen :

Er is een driver versie die er 6.1 van maakt ;) van Hercules zelf ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Verwijderd

Topicstarter
zozo ik had een tijdje niet naar dit topic gekeken omdat ik even het topic kwijt was, en de search hem niet kon vinden, wat een reacties, dus het is nog steeds een gevecht tussen terratec en phillips, met een mengeling van creative.

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Verwijderd schreef op 12 July 2003 @ 21:39:
zozo ik had een tijdje niet naar dit topic gekeken omdat ik even het topic kwijt was, en de search hem niet kon vinden, wat een reacties, dus het is nog steeds een gevecht tussen terratec en phillips, met een mengeling van creative.
Tja...umm...uiteindelijk moet je zelf de keuze maken...alle drie maken goede kaarten....de een heeft dit, de ander dat.

Net zoals AMD vs. Intel is het niet mogelijk om een echt winnaar aan te wijzen. Maar we kunnen wel zeggen welke kaarten het goed doen!

• Tittysmack
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-08 14:30

Tittysmack

"no comment"

Ik had een creative sb live 5.1, nu die ik het met m'n onboard geluid van nvidia en kom ik tot de conclusie dat mp3 al beter klinkt op m'n mobo.

Een erg groot voordeel van een creative kaart is echter wel de driver ondersteuning. Een betere kaart for gamen dan de creative vind je niet. Maar als je voor muziek gaat, is creative ongeveer het laatste merk dat ik zou kopen. Een vriend van me heeft een hercules kaart, daar komt ook prima geluid uit.

Athlon xp2800+ / Abit NF-7 / 512 mb dual channel MDT DDR400 / Club3D 9700pro / Samsung 52x24x52 / Samsung DVD 16x48 / Hitachi 82.3 GB 7200 rpm / Maxtor 61.4 GB 7200 rpm / Philips Seismic Edge 5.1 / Logitech z-560 / Q-tec 6051MD

• bartvl

bartvl

Dus als ik het goed begrijp zeggen jullie: het eerste wat je moet doen is die SB live eruit!
Daar dacht ik eigenlijk ook wel aan...
Nu rest mij toch nog de vraag, welke soundcard dan?
Creative schijnt toch niet erg goed te zijn... (op audigy 2 na... (maar ja, prijs/kwaliteit...))
Terratec is goed, nu de drivers nog...
En hercules niets dan lof... maar what about de Gamesurround kaarten, zijn die ook goed?

• Maarten810
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-08 20:44
Als je een goede geluidskaart zoek zou ik voor de Audigy (2) gaan ondersteund erg veel en zeker lekker geluid. Maar neem geen SB LIv want ik heb bijna niets dan problemen met dat ding geluid in spellen dat niet werkt soms errors en net wat werty al zei slechte driver support maarja dat is met alle creative's :(

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

bartvl schreef op 12 juli 2003 @ 22:14:
Dus als ik het goed begrijp zeggen jullie: het eerste wat je moet doen is die SB live eruit!
Daar dacht ik eigenlijk ook wel aan...
Nu rest mij toch nog de vraag, welke soundcard dan?
Creative schijnt toch niet erg goed te zijn... (op audigy 2 na... (maar ja, prijs/kwaliteit...))
Terratec is goed, nu de drivers nog...
En hercules niets dan lof... maar what about de Gamesurround kaarten, zijn die ook goed?
Alledrie zijn een redelijke keus,

Audigy had ook een tijd dat drivers gewoonweg K**** PIEP PIEP PIEP ****$#* slecht waren.

De Terratec zal best wel na een tijdje goede stabiele drivers krijgen.

Creative is een goede kaart

Terratec is een goede keuse,

Hercules kaarten ( niet de cheap as versions ) zijn zeker weten ook zeer interresant...tja

Nu nog is de keuze aan jou, is het nforce2 geluid goed genoeg of ga je voor..een van de bovenstaande kaarten!

Verwijderd

ik heb een Trust 5.1 kaart van 20 euro, is die goed?

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Verwijderd schreef op 12 July 2003 @ 22:52:
ik heb een Trust 5.1 kaart van 20 euro, is die goed?
Trust....ach...het maakt geluid...maar zou het nooit onder hoogkwaliteit of zelfs kwaliteit geluid scholen!

Maar als het je geen flikker uitmaakt hoe geluid hoort te klinken is trust zeker goed genoeg!

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Het grote nadeel van Terratec is de waardeloze driver ondersteuning. Dat slaat werkelijk nergens op.
Ik heb nu Aureon Sky 5.1 op proef maar, buiten de uitstekende hardware, is de driver ruk.
Het control paneeltje crasht onder XP Sp1 8 van de 10 keer, ja zelfs de laatste versie. En als je dan ziet wat de mogelijkheiden zijn lach je je helemaal suf.
Voor zo een kaart met zo weinig mogelijkheden, Terratec ga je heel erg diep schamen. Na het inschakelen van Sensaura moet je zelfs je pc rebooten, wat dus niet nodig is bij de vergelijkbare types van M-Audio en Audiotrak.
Als je deze kaart vergelijkt met de M-Audio Rev 7.1, is eigenlijk gewoon dezelfde kaart alleen 2 kanalen meer, en je ziet wat de drivers inclusief software allemaal voor instellingen hebben dan snap je wat ik bedoel.
Zelfs de Audiotrak Prodigy 7.1 heeft betere drivers dan Terratec.
Wel vreemd overigens met de laatste want de Terratec Sky 7.1 en de Audiotrak Prodigy 7.1 zijn afgezien de kleur technisch gelijk. Maar de Audiotrak Prodigy 7.1 presteerd, net als de M-Audio Revolution 7.1, beter dan de Terratec Aureon 7.1.
Toch maar leren hoe je nu echte drivers moet schrijven, heren Terratec techneuten?

• Philip_Janssen
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 08:48
regmaster schreef op 28 July 2003 @ 15:34:
Het grote nadeel van Terratec is de waardeloze driver ondersteuning. Dat slaat werkelijk nergens op.
....
Ik moet eerlijk toegeven dat ik over de drivers van Creative ook niet helemaal gelukkig ben. Ik heb zelf een SB Live 5.1 en een Audigy (1), en beide zijn echt beroerd met een realtime pitch controller zoals in BPM Studio. Als het programma al geluid geeft, begint-ie te kraken tijdens het pitchen van een nummer! Of hij happert, en dan klopt er van de timing helemaal nix meer! Ofwel, dat soort dingen zijn echt irritant!
Als ik vervolgens de Creative drivers weg doe, en de laatste final driver van KX Project erop zet, heb ik nergens meer last van... Hierbij dus mijn twijfels bij de drivers van Creative.

Overigens heeft creative prima kaarten, het komt gewoon uit op de drivers. Gebruik gewoon die KX-Project drivers en je hebt prima geluid!!

[ Voor 14% gewijzigd door Philip_Janssen op 28-07-2003 15:50 . Reden: Xtra info ;) ]

Verwijderd

Ik vind die sounblaster live 5.1 harstikke brak geluid heeft. Drivers ondersteunig is helemaal :(, na al die tijd hebben geen enkele driver update gemaakt voor win98.

Nu heb ik een echte vortex 2 in zitten, het is een echte kwaliteits kaart :). Ik heb ook goede ervaringen met de yamha DS-XG, weet alleen niet wat de kwaliteit is van hun nieuwere geluids kaarten.

• Philip_Janssen
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 08:48
Verwijderd schreef op 28 July 2003 @ 17:03:
Ik vind die sounblaster live 5.1 harstikke brak geluid heeft. Drivers ondersteunig is helemaal :(, na al die tijd hebben geen enkele driver update gemaakt voor win98.

Nu heb ik een echte vortex 2 in zitten, het is een echte kwaliteits kaart :). Ik heb ook goede ervaringen met de yamha DS-XG, weet alleen niet wat de kwaliteit is van hun nieuwere geluids kaarten.
Die Yamaha dingen waren inderdaad ook prima! Weet niet hoe ze nu zijn. Heb destijds een Yamaha X-Wave gehad, en dat werkte echt prima. Nooit gez**k met drivers. Prima kaarten. Misschien een id om die kant op te kijken!

• SaiBork
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-11-2023
Ik zit nu nog met mijn Live player 1024 :P
Wil ook wel eens updaten, maar moet dan eigenlijk ook betere speakertjes hebben.
Anders heeft een nieuwe geluidskaart waarschijnlijk weinig zin :(
Ik zit nu nog met de FPS100 (die 4.1 een van de eerste cambridge surround setjes ;) 4 van die "witte" boxjes met een sub)
Alleen zo irritant, want die speakersetjes zijn nou juist zo duur :(

• CaineTanathos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-07 22:00
technopeuter schreef op 09 July 2003 @ 21:37:

(P.S. Philips heeft al 2,5 jaar geen nieuwe drivers uitgebracht, soms geeft de kaart tikken op een van de luidsprekers, schijn IRQ timing te zijn die fout staat, Ik zou de kaart broberen met terugbreng garantie)
Die tikken komen meer voor bij Via chipsets voor AMD processoren

het is idd een Timing fout.

Op mijn 845E chipset heb ik er toch geen problemen mee.

en idd 2,5 jaar is lang

Perilous to us all are the devices of an art deeper than we possess ourselves.

• Abbadon
  • Laatst online: 17:57
Ik heb nu Aureon Sky 5.1 op proef maar, buiten de uitstekende hardware, is de driver ruk...
Mja, zoveel ervaringen zoveel meningen. Heb hier een Terratec (DMX 6Fire) en nul komma nul problemen met de drivers e.d. :) Dit in tegenstelling tot de Audigy die ik hiervoor had :X

Nog nóóit een crash gehad met wat voor schermpje of wat dan ook, dus ik kan de drivers absoluut niet ruk noemen, ook omdat het geluid imo erg goed is (voor zover een driver daar invloed op kan hebben)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• SaiBork
  • Laatst online: 02-11-2023
Kan iemand mij misschien tussendoor een speakerset adviseren?
Ik dacht zelf dat het wel zon beetje het beste zal zijn om door te sparen voor de z680,
want dan heb ik meteen 5.1 :)
Of zeggen jullie van dat maakt niets uit eigenlijk (ik game en kijk films (xvid/divx/dvd), luister naar mp3s, enz.. dus moet all round goed zijn ;) ) 4.1 (zoals topicstarter) of 5.1
Of... weten jullie een betere 5.1 set voor die prijs (of goedkoper ;) )?

[ Voor 6% gewijzigd door SaiBork op 28-07-2003 22:15 ]

• TaXaN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-09-2023
Ik ben aan het kijken om mijn SB Live gebaseerd systeempje te upgraden en m'n oog viel op een nForce2 bordje. Volgens reviews (bijvoorbeeld deze) is die kwaliteit erg goed. Wat denken de kenners hier ervan?

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transformation.

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

SaiBork schreef op 28 July 2003 @ 21:48:
Kan iemand mij misschien tussendoor een speakerset adviseren?
Ik dacht zelf dat het wel zon beetje het beste zal zijn om door te sparen voor de z680,
want dan heb ik meteen 5.1 :)
Of zeggen jullie van dat maakt niets uit eigenlijk (ik game en kijk films doe alles met mijn pc, dus moet all round goed zijn ;) ) 4.1 (zoals topicstarter) of 5.1
Of... weten jullie een betere 5.1 set voor die prijs (of goedkoper ;) )?
Films?

Zou voor 5.1 een gaan..al zeker aangezien films OF 5.1 OF 5.1+6.1 ondersteunen.

Zelf heb ik de spire 5100, dus een 5.1 set en het zijn kleine boxjes en hebben beperkt vermogen...maar....het geluid is goed :-)

Verwijderd

Topicstarter
ik heb inmiddels mn keuze gemaak en in huis gehaald... ik heb nu gekozen voor natuurlijk de Z560 boksen errug mooi geluid, en een Audigy2 het geluid is krachtig en vol, en de boksen halen het volle vermogen zonder echte vervorming, errug mooi setje, de basbox is echt groot en zwaar en kan een krachtige bas veroorzaken....

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Ik heb nu Aureon Sky 5.1 op proef maar, buiten de uitstekende hardware, is de driver ruk.
Het control paneeltje crasht onder XP Sp1 8 van de 10 keer, ja zelfs de laatste versie. En als je dan ziet wat de mogelijkheiden zijn lach je je helemaal suf.
Voor zo een kaart met zo weinig mogelijkheden, Terratec ga je heel erg diep schamen. Na het inschakelen van Sensaura moet je zelfs je pc rebooten, wat dus niet nodig is bij de vergelijkbare types van M-Audio en Audiotrak.
Als je deze kaart vergelijkt met de M-Audio Rev 7.1, is eigenlijk gewoon dezelfde kaart alleen 2 kanalen meer, en je ziet wat de drivers inclusief software allemaal voor instellingen hebben dan snap je wat ik bedoel.
Zelfs de Audiotrak Prodigy 7.1 heeft betere drivers dan Terratec.
Wel vreemd overigens met de laatste want de Terratec Sky 7.1 en de Audiotrak Prodigy 7.1 zijn afgezien de kleur technisch gelijk. Maar de Audiotrak Prodigy 7.1 presteerd, net als de M-Audio Revolution 7.1, beter dan de Terratec Aureon 7.1.
Toch maar leren hoe je nu echte drivers moet schrijven, heren Terratec techneuten?
Ik ben ze nu aan het downloaden, 4,3 mb met ISDN :Z

Maar er zijn nu nieuwe drivers voor de Aureon 5.1 Sky en 7.1 Space:

ftp://ftp.terratec.net/Au...e_App_Drv_5.1.2600.14.exe

[ Voor 5% gewijzigd door SandsOfArrakis op 03-08-2003 09:25 ]

• Unicron
  • Laatst online: 18:45
Wat ik me altijd afvraag is waarom Creative geen a3d 3.0 in hun geluidskaarten stopt. Ik heb hierdoor zeg maar een slecht gevoel bij creative want ze hebben Aureal gewoon uit de markt gekocht :'(.
Bij allerlei FPS games is het echt heel handig om a3d te hebben, dus er is toch zeker een markt voor a3d 3.0 kaarten.
Ik heb in het verleden ook gekeken naar een 2ehands aureal kaart, maar het probleem was dat deze niet volledig zou werken onder W2k.

Je kan het vergelijken alsof Nvidia, ATI etc ineens geen 3D videokaarten meer zouden maken. Tegenwoordig moet alles 3D, waarom geluid ineens dan niet meer?

Verwijderd

A3D 2.0 zit (in een mindere maat) in EAX3/HD (boven en onder je hoor je nog niet echt... Bovendien berekende A3D echt het geluid dmv weerkaatsingen en niet een simpel schemaatje!)
Ik weet niet waar je A3D 3.0 vandaan haalt, maar goed. Ikzelf vind het ook erg jammer aangezien ik de Vortex 2 toch een van de betere kaarten vond...helaas door gebrek aan drivers ligt deze nu in de RIP bak :/

Heb inmiddels al een tijdje een Audigy (yep met kraak probs etc laatste tijd (sinds nieuwe HW), opgelost met PCI-latency patch +kX drivers) maar ben toch op zoek naar iets beters.

Ik wil m'n Z560 optimaal benutten +)

Ik wil hem vooral voor gamen en muziek luisteren gebruiken....dus input e.d. boeit mij niet zo
Ik heb al aardig wat afgelezen in soortgelijke topics en voor mij is Creative echt wel EXIT. Mijn oog is dan ook gevallen op de volgende kaartjes (is tegenwoordig alles 7.1 :? :P ):

Terratec Aureon Sky
- Leuk kaartje qua specs e.d. maar schijnt nogal vaak wat driver probs te hebben met nieuwe spellen e.d. Driver updates zijn zeldzaam
Hercules DigiFire 7.1
- Dit vind ik de meest waarschijnlijke...leuke specs, goede spel ondersteuning en goede drivers ( :? )!
Audiotrak Prodigy 7.1
- Mooie specs, maar staat niet in pricewatch. Toch geen Vortex 2 syndroom hoop ik? (Lees: slechte marketing?)
Gamesurround Fortissimo III 7.1
- Zelfde chip als DigiFire 7.1 (Cirrus Logic SoundFusion CS4624) alleen zonder FireWire en "POWERDIRECTOR PRO 2.5 ME" software?
Philips Accoustic Edge
- Tsja, drivers he?

Ik denk dat ik voor de "Gamesurround Fortissimo III 7.1" ga. Goedkoop kaartje met goede specs. Gaarne jullie bevindingen/opmerkingen over deze keuze.

Zoals je ziet wil ik echt voor goede driver support gaan. Is nu al de 2e keer dat ik een goede kaart weg kan doen omdat er geen/slechte drivers voor zijn!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2003 23:39 . Reden: Tweaks ]

Verwijderd

Na dit gelezen te hebben wacht ik maar ff met een nieuwe kaart kopen (tenzij iemand mij kan uitleggen waarom een Audigy2 veel beter is als een 1)?

Zal nog wel ff kijken naar precieze verschil.
BTW Hebben mensen met een Audigy 2 ook mijn probs?

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Verwijderd schreef op 05 August 2003 @ 00:43:
...(tenzij iemand mij kan uitleggen waarom een Audigy2 veel beter is als een 1)?...
Heb er recent iets over lopen tikken. Voila: [rml]John_Glenn in "[ MP3] op High End - welke geluidskaart b"[/rml]

• Unicron
  • Laatst online: 18:45
Verwijderd schreef op 04 August 2003 @ 23:38:
A3D 2.0 zit (in een mindere maat) in EAX3/HD (boven en onder je hoor je nog niet echt... Bovendien berekende A3D echt het geluid dmv weerkaatsingen en niet een simpel schemaatje!)
Ik weet niet waar je A3D 3.0 vandaan haalt, maar goed. Ikzelf vind het ook erg jammer aangezien ik de Vortex 2 toch een van de betere kaarten vond...helaas door gebrek aan drivers ligt deze nu in de RIP bak :/
Verkoop jij die vortex 2 kaart toevallig? Ik heb denk ik wel interesse.

Verwijderd

Ik heb nu een terratec SoundSystem EWX 24/96 op mijn NAD/Dali set aangesloten en dat klint stukken beter als mijn oude soundblaster live 1024.

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-07 07:50
tja... ik ging van een sblive 1024 naar een audigy. nou heb ik die live nooit slecht gevonden, maar die audigy leek wel net ffe wat helderder te klinken.
ik hou het nu lekker bij creative. 1x terratec gehad en werd helemaal gek van al dat gezeik met die drivers. die soundblaster kaarten hebben me tenminste nog nooit in de steek gelaten.... en eax 1/2/3.0 is natuurlijk best aardig om te horen :)

• beschuitfluiter
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-07 15:44

beschuitfluiter

to the batmobile,let's go

ik heb nu een SB live! 5.1 player op een logitech z-640 setje.
zijn die speakers te slecht om te upgraden naar bijv. een audigy2 of terratec?

¯\_(ツ)_/¯

Verwijderd

Topicstarter
ik merk wel dat er veel mensen hier zijn die iets tegen creative hebben, is het dan echt zo slecht want tot nu toe bevalt het mij prima, nu heb ik een audigy2 en daarvoor een live 5.1 tussen deze 2 was de kwaliteit echt goed merkbaar, alles klonk stukken beter toen de audigy in mn systeem geschoven was...

Verwijderd

Topicstarter
ik denk wel dat het voor je huidige boksen wat te duur is zeg maar, koop dan een terratec deze zijn wat goedkoper maar wel heel goed...

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

beschuitfluiter schreef op 06 August 2003 @ 09:35:
Mmm, over de boxen valt nog wat door te spreken...tja...maar de audigy 2 zal goed werken en het geluid zal zeker verbeteren gezien vanuit je live player situatie.

De Terratec zal vast ook goed zijn, zelf heb ik alleen maar de audigy 2 en tja..hij doet waar hij voor gemaakt is....meer is er niet over te zeggen. Geluid klinkt heel goed en je kan tot 6.1 geluid gaan....ga er niet vanuit dat je 12.1 nodig hebt!

Hoe de Terratec werkt....vraag het efkes die andere gast....

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

beschuitfluiter schreef op 06 augustus 2003 @ 09:35:
Ik heb geen ervaring met die speakerset (mijn computer hangt aan mijn 5.1 receiver met 5.1 set van hifi speakers + een sub.) ;)

Ik ben zelf van een Audigy Platinum naar een Terratec Aureon 7.1 Space gegaan. En het geluid van de Terratec is stukken beter dan die van de Audigy. (De Audigy was al weer stukken beter ivm de Live Value die ik daarvoor had).

De kwaliteit zal hoe dan ook beter worden. Daar zowel de Audigy 2 als de Terratec''s beter zijn dan de Live. :)

Pagina: 1