HPC-420 ( a.o. Chieftec 420W en meer) voeding ervaringen

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 341 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien er ook een Q-tec 550 watt toptic is, heb ik een HPC-420 ( a.o. Chieftec 420W en meer) topic gemaakt, omdat dit volgens mij een zeer interesante, betaalbare voeding is. En omdat er is weinig over te vinden is.

even ter verduidelijking, het zijn deze voedingen:
Thermaltake 420W,
Enlight 420W,
Chieftec 420W

het is een dual-fan voeding dus je hebt ook lekker een afvoer koeler boven je cpu.
de 2 fans schijnen aardig stil te zijn.
kijk eens op de HIGH POWER SUPPLY site voor meer info

hier een aantal links:

het Q-tec topic
HIGH POWER SUPPLY site
klein engels topic
engelse review
duitse review
te koop bij funprice voor 75 euro.

Mijn vraag aan de gebruikers van deze voeding is of ze de volt lijnen willen posten, (gebruikers van de 340 / 360 watt mogen ook posten, omdat de voeding niet echt goed vertegenwoordigd is hier B) )
en of er redelijk mee te overklokken is.

ik ga deze voeding binnenkort zelf kopen omdat ik het vermoeden heb dat mijn sweex 400 watt mijn overklok in de weg zit.
(reboots en hangen tijdens het overklokken)

als het topic verkeerd staat move hem maar (maar het Q-tec topic staat hier ook dus...)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2003 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 10:51
Als die net zo goed is als de 340watt chieftec, maar dan wat hogere ampere's (tis tenslotte 420 watt tegenover een 340watt), moet die haast wel verrekte goed zijn!!

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hij heeft inderdaad meer ampere's :P

ik hou eh "jullie" op de hoogste (niet echt veel post)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05 15:55
omdat dit volgens mij een zeer interesante, betaalbare voeding is. En omdat er is weinig over te vinden is
Hehe, dat moest juist NIET tussen haakjes, je mag er ook wel bijzeggen dat mensen met 340/360watt versies hun lijnen mogen posten. Alleen de volt lijnen moet je helaas vaak met een korrel zout nemen, metingen zijn pas echt betrouwbaar als de zijn gedaan met multimeters.

En ik heb hem dus binnen 2 weken binnen, denk dat een Abit NF7-S rev2.0 wel redelijk spanning van de volt lijnen kan meten?

[ Voor 56% gewijzigd door Yokozuna op 09-07-2003 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterlelie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-03-2023

Waterlelie

CHTH

ik heb een 300watt versie en ben niet tevreden over de 4.81v 5 volts lijn heb er alleen maar een 8rda+ op aan gesloten, mijn volgende voeding wordt waarschijnllijk een qtec maar ik ga eerst wat experimenteren met 2 parraqlelgeschakkelde atx voedingen 230+300 die allebei 11 amp kunnen leveren

G502_Roccat Taito_Asrock Z77 Extreme4_3770K@4.5Ghz_Samsung 750 512Gb_WD 2TBGreen_600W OCZ_MSI gtx980ti_16GB_ASUS VG278H_Philips Fidelio X2HR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik denk dat alle nieuwe moederbordjes van een redelijk merk (asus, epox, abit, msi, gigabyte, nog meer goede merken?)
toch wel redelijk de volt lijnen kunnen meten.

Heb ps. zelf niet eens een multimeter (slecht he :X )

@ Waterlelie
Ik denk je dan toch beter voor een enermax of antec kunt gaan, want volgens mij is van chieftec naar Q-tec een achteruitgang :? (kwa merk, die 550 watt Q-tec zal best wel wat kunnen :Y) )
die Q-tec is volgens mij ook niet echt stabiel, en maakt veel herrie (ach niet zeuren dan tweaken we toch ff wat }) )

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2003 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
die Q-tec is volgens mij ook niet echt stabiel
Volgens mij heb je dan het Q-tec 550watt ervaringen topic over het hoofd gezien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb hem helemaal gelezen, maar ik heb er niet echt uit kunnen halen of hij stabiel is met overklokken, 1 tweaker zegt van wel, maar voor de rest is er niet veel over te vinden,

als je niet gaat overklokken is die voeding wel redelijk stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Waterlelie schreef op 09 July 2003 @ 23:21:
ik heb een 300watt versie en ben niet tevreden over de 4.81v 5 volts lijn heb er alleen maar een 8rda+ op aan gesloten, mijn volgende voeding wordt waarschijnllijk een qtec maar ik ga eerst wat experimenteren met 2 parraqlelgeschakkelde atx voedingen 230+300 die allebei 11 amp kunnen leveren
Die lage 5v lijn zal wel liggen aan je moederbord hoor. De epox' 5v lijn daalt naarmate de fsb hoger wordt.
Verwijderd schreef op 10 July 2003 @ 11:01:
ik heb hem helemaal gelezen, maar ik heb er niet echt uit kunnen halen of hij stabiel is met overklokken, 1 tweaker zegt van wel, maar voor de rest is er niet veel over te vinden,

als je niet gaat overklokken is die voeding wel redelijk stabiel.
Er zijn er toch verschillende tweakers die een zware systeem hebben en toch overklokken met een Q-tec 550 watt. Rick2001, Tutti-Frutti en Nostra om er een paar op te noemen en zij hebben toch geen lichte pc hoor ;)
Ik denk dat het een goede voeding is voor een zeer goede prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
quote:Er zijn er toch verschillende tweakers die een zware systeem hebben en toch overklokken met een Q-tec 550 watt. Rick2001, Tutti-Frutti en Nostra om er een paar op te noemen en zij hebben toch geen lichte pc hoor
Rival24 vind de Q-tec een slechte voeding en er zullen er vast meer zijn.
quote:Magnum390:
Dus, conclusie van dit alles: Deze voeding is prima voor de gewone computer gebruiker die een volle computer heeft en wel eens overklokt, maar over de lange termijn niet te hoog moet overklokken !

EPOX 8RDA+ v 1.1 , 2x 256 MB PC3200 Samsung, Athlon 1700+@2410Mhz., Waterkoeling, 2x HDD, 1x CDRW, 1xDVD, Radeon 8500 LE een modem en floppydrive en 3 fans en 2 CCFL's.

+12volt : 12.16 volt
+ 5volt : 4,76 volt (maar bij stressen viel hij uit)
+3,3volt: 2,67 volt (DDR geheugen liep op 2,67 volt)
dus zoals ik al zei voor gewone gebruikers is hij goed, maar als je toch aardig wilt overklokken, kun je beter een andere kopen.

Laten we het nu maar over de HPC-420 hebben, want daar was dit topic voor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pisart
  • Niet online
Neem dan tenminste iemand met een ander moederbord. De epox is erom bekend van zijn lage 5v lijn. Bij Magnum390 is de 12v wel goed en de 3.3v klopt niet. Dus hoe kan je dan een goede vergelijking opstellen.
Verwijderd schreef op 10 July 2003 @ 11:51:
[...]

Ik ben nu aant zoeken achter de post van Rival24 en ondertss ook wat andere mensen die deze voeding slecht vinden, maar tot nu toe vind ik alleen maar goed voltages (maar niet zo zware systemen). Ik zal nog wat verder zoeken :)

4 hd's, Radeon 9700 pro en amd 2400+ niet heel zwaar maar toch stabiele voltages
code:
1
2
3
4
+12.00 = 12.22v
-12.00 = -12.77v
+5.00 = 4.97v
-5.00 = -5.36

Bron: Romio in "Q-tec 550Watt Dual-Fan voeding ervaringe"

edit:
Ik heb de post van Rival24 gevonden, maar hij heeft niet zoveel als bovenstaand systeem. Mss ligt het aan zijn moederbord. Ik weet niet hoe de kt333 met de voltages omgaat.

[ Voor 94% gewijzigd door pisart op 10-07-2003 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 July 2003 @ 11:51:
[...]

[...]

dus zoals ik al zei voor gewone gebruikers is hij goed, maar als je toch aardig wilt overklokken, kun je beter een andere kopen.

Laten we het nu maar over de HPC-420 hebben, want daar was dit topic voor ;)
Wel toevallig dat de meeste mensen die problemen hebben met de voltages van qtec ofwel een 400w exemplaar hebben ofwel een epox mobo hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-09 23:08
mijn ervaringen met die voedingen zijn zeer slecht, heb er 3 gehad en alle 3 hebben ze het nog geen seconde uitgehouden, als ik me pc aanzette begonnen de fans te draaien, de ledjes lichte open en toen echt gewoon niets meer, zelfs niet na de schakelaar achterop omgezet te hebben en m dan een dag lang laten staan. Na de derde psu heb ik maar de Q-tec 550W gekocht

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dan zullen die epox mobo's wel veel eten of een slechte meter hebben,
Rivel24 heeft ps een 550 watt dat zegt ie (uit me hoofd) een paar post verder.
en dat de 400w het slechter doet lijkt me niet vreemd, omdat die 550w ook geen "echte" 550w is maar de piek , dus wat zou die 400w dan wel niet "echt" zijn :P
of lul ik nou onzin?

die 420 watt van chieftec is wel de max en niet de piek (volgens mij dan he)
de +5v en de +12v van de chieftec zijn samen ofzo en kunnen "maar" tot de 220w zou dat een probleem zijn bij overklokken? (er hangt ook een stroomzuipende 9700 in mijn bak)
quote: euss zegt,
Zelf narekenend kom ik op 66 + 175 + 168 + 2,5 + 6 + 15 = 432,5 Watt Max (571W Piek).
hm 430 watt max.

de chieftec heeft aardig wat ampere's hoor kijk maar: HIGH POWER SUPPLY site

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2003 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pisart
  • Niet online
De 400watt is ook helemaal geen 400watter. Dat is de slechtste voeding van Q-tec een productiefout :). Dus je lult geen onzin ;)

Je moet niet naar de wattages kijken. De amperes zijn het belangrijkste.
Handig artikel om een goede psu te vinden: http://firingsquad.gamers.com/guides/power_supply/

[ Voor 45% gewijzigd door pisart op 10-07-2003 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 July 2003 @ 13:21:
dan zullen die epox mobo's wel veel eten of een slechte meter hebben.
epox moederborden hebben problemen met het omgaan van voltages.
Het hele ervaringen topic van qtec 550w staat vol goede ervaringen, behalve de mensen die ongeloofelijk veel op hun pc hebben hangen, zoals 12hd's en zo van die zaken; mensen die een epox bord hebben, en de personen die een 400w exemplaar hebben, die zelfs nog niet altijd slecht zijn.
En die Rival24 dus zo'n persoon die een epox bord heeft, dus slechte voltages.
Persoonlijk zijn mijn voltages meer dan goed.

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2003 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 08:27
Ik heb een 300 en 340 Watt Chieftech. Met alle 2 geen enkel probleem. Ze worden alle 2 gekoelt door een Papst N/2GL (12dB, 1500RPM) wat prima te doen is als je een niet te zwaar systeem hebt. Alle voltages zijn ook goed en stabiel.
Waar ik mij aan erger aan voedingen is dat ze vaak 2 fans hebben wat natuurlijk nergens op slaat (de lucht blijft gewoon in de kast zitten) en ze zijn dan ook nog temp. gestuurd, wat soms erg irritant kan zijn als ze niet goed afgesteld zijn (ook bij een minimale belasting gaan ze dan langzaam naar 12v). En dan gebruiken ze fans van een vaag merk (ja ook de fans in de Chieftec's; een Superred en een Magic fan :P) die na een paar jaar onnodig veel herrie maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik flame ook helemaal niet op Q-tec, ik wil gewoon weten of die chieftec (of andere) ook aardig mee kunnen komen. (vooral of ze stabiel zijn met overklokken, zie openingspost)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 July 2003 @ 13:47:
ik flame ook helemaal niet op Q-tec, ik wil gewoon weten of die chieftec (of andere) ook aardig mee kunnen komen. (vooral of ze stabiel zijn met overklokken, zie openingspost)
Niemand heeft gezegt dat je flamet op qtec hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Niemand heeft gezegt dat je flamet op qtec hoor.
nee maar misschien kwam het zo over :p

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2003 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Rick2001
Fout! Die heeft zijn 3.6GHz P4 juist draaien op een CHIEFTEC (HPC) 340watt voeding :P

En ik heb gehoord dat Epox Nforce2 moederborden de stroom voor de cpu van de 5V lijn halen, en de Abit NF7-S borden van de 12V lijn. Het schijnt dus per mobo te verschillen?

[ Voor 47% gewijzigd door Yokozuna op 10-07-2003 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ik zie dat mijn postings in het Q-tec draadje het e.e.a. hebben losgemaakt :7
Ik heb deze voeding nu een tijdje en hij bevalt super, lekker stil en goede stabiele voltages.
Lijntjes:
+12v = 12,48
+5v = 5,012
+3v = 3,367
Vcore= 1,728

Dit op een Asus A7NX8-X, 2400+@2800+, DVD, Writer, HDD*2, 4 casefans, GF4 Ti4200@275-510.

Heb er net weer een verkocht aan een vriend van me voor 76,85 (geen verzendkosten :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pisart
  • Niet online
Yokozuna schreef op 10 July 2003 @ 16:36:
[...]
Fout! Die heeft zijn 3.6GHz P4 juist draaien op een CHIEFTEC (HPC) 340watt voeding :P

En ik heb gehoord dat Epox Nforce2 moederborden de stroom voor de cpu van de 5V lijn halen, en de Abit NF7-S borden van de 12V lijn. Het schijnt dus per mobo te verschillen?
Hmm, wist ik niet. Ik zie teveel voedingen de laatste tijd :+

De asus nforce 2 ook die gebruikt ook de 5v lijn, heb ik ook pas gehoord. Pff, ze moeten maar is allemaal iets kiezen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Ik haal het ook even door elkaar ofzo, ik heb al 3 verschillende dingen gelezen over wat waarvan haalt en of dat verschillend is bij mobo's, of juist bij P4/Athlon cpu's. Het is wel bijna altijd de 5V lijn die te laag komt.

8)7

Ik weet wel dat Chieftec goed voor elkaar heeft, ze besteden de productie strategisch uit aan Chenming voor de kasten, en HPC voor de voedingen :) Jammer dat de sterkste Chieftec dualfan voedingen zo onbekend zijn, en er dus weinig reviews over zijn. Gelukkig zijn de Enlight / Thermaltake 420watt versies precies hetzelfde (buiten de sticker).

De site van Chieftec is trouwens compleet hernieuwd, en dat mocht wel ook! :) http://www.chieftec.com/

[ Voor 86% gewijzigd door Yokozuna op 10-07-2003 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-02 23:00
Waterlelie schreef op 09 juli 2003 @ 23:21:
Sommige mensen moeten nodig eens het 8rda+ topic lezen |:(

LIgt aan mobo, draden daarin zijn niet goed. Check m'n site, staat oplossing voor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Je miste!

n00b probeer het opnieuw!

!!!!!
Hehe :+

[ Voor 4% gewijzigd door Yokozuna op 10-07-2003 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
zo ik ga nu de chieftec 420 watt kopen, funprice arnhem heeft hem ruim op voorraad volgens de site.

dan ga ik de nb en de sb ff beter koelen, als ze tenminste ergens een verloopstukje voor een koelertje met 2 pins hebben. (is / was een videokaart koeler)

en dan ff een smart case fan 2 op de wishperrock 2 zetten (standaard fan vervangen), zodat die ook goed koelt, en dan nog maar een poging om te overklokken zonder spontane reboots en system hangs :'( :Y)

edit: ff me nederlands wat aangepast.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2003 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Southbridge coolen? Waarom zou je, passief heatsinkje van Zalman is misschien wel leuk, maar lijkt me toch overbodig.
funprice arnhem heeft hem ruim op voorraad volgens de site.
75 euro he?

[ Voor 42% gewijzigd door Yokozuna op 10-07-2003 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Yokozuna schreef op 10 July 2003 @ 19:01:
Southbridge coolen? Waarom zou je, passief heatsinkje van Zalman is misschien wel leuk, maar lijkt me toch overbodig.

[...]

75 euro he?
de southbridge van de nforce2 chipzet word er warm wanneer je over de 200 Mhz FSB gaat. Sommige merken hebben het er al standaard op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Moest van Yokozuna even posten hier, aangezien ik een thermaltake 420watt heb :

+12V = 12,28V
+5V = 4,89V
+3.3V = 3.28V
Vcore = 1.67V (ingesteld 1.7 in bios)

Dit onder 100% cpu belasting btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Kijk, 4.89 bij een Vcore van maar 1.7 beetje zwak niet? Maarja, dat kan net zo goed 4.97volt zijn. Metingen zonder multimeter moet je vaak met een korrel zout nemen.

Misschien iets voor de FAQ ofzo, tutorial multimeter gebruik bij voedingen :) Zou wel handig zijn.

[ Voor 41% gewijzigd door Yokozuna op 10-07-2003 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treb
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Hier een test van die Chieftec voeding.
http://www.vnunet.de/test...ArticleID=7059&Ref=pc-pro

Persoonlijk zou ik voor een Antec TruePower gaan of voor een CWT ADP series.
CWT (= Channel Well Technology) is de fabrikant van de Antec TruePower series.

Het grootste voordeel van deze voedingen (CWT-ADP / TruePower) is dat deze een gescheiden circuit hebben voor de afzonderlijke spanningen. (+3,3V +5V +12V).

Antec: www.antec-inc.com
CWT: www.cwt.com.tw

[ Voor 6% gewijzigd door Treb op 10-07-2003 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Kan ook niet zo geweldig klokken moet ik zeggen. Heb er een 2400+ inzitten welke ik op standaard voltage maar tot 2600+ niveau kan krijgen. 2700+ met flink wat voltage erop en daarboven blijft het altijd ontstabiel. Wil binnenkort nog even een nieuwe CPU proberen (deze is van nov. 2002) om te kijken of het daar niet aan ligt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Ok, maar klopt het nou dat verschillende moederborden de Vcore van andere lijnen halen? De ene van de 5V lijn en de ander van de 12V lijn?

[ Voor 131% gewijzigd door Yokozuna op 10-07-2003 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treb
  • Niet online
Yokozuna schreef op 10 July 2003 @ 19:29:
tnx, ah Duitse site zonder engelse versie :(
Aber das sol kein probleem sein?

Gebruik je toch een vertaalprogramma als het het niet begrijpt?
http://www.freetranslations.com/

Testsieger http://www.vnunet.de/test...ArticleID=7055&Ref=pc-pro

The highest achievement in the test obtains the Antec True 480P. In addition the network component delivers tensions stable on all directions and controls a good equipment. A recommended network component for high requests.

Bitte sehr :)

ps.
Die TruePower 480 is dus gelijk aan een CWT-480ADP.

[ Voor 9% gewijzigd door Treb op 10-07-2003 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Freetranslations had ik al gebruikt, maar ik vind het gewoon irritant om geen engelse/nederlandse taal te zien staan in reviews.

Maaruh, Chieftec komt er als beste uit? 91% (hoogste) voor de prestatie? Leistung is toch prestatie heb ik bij Duits geleerd :) Of bedoelen ze daarmee "gemeten max vermogen/ aangegeven max vermogen x100%" ?

Ik zie alleen nergens volt-lijn metingen terwijl de review wel begint met een prachtig plaatje van multimeters. Zonder volt lijn metingen GETALLEKES :) vind ik de review niet compleet.
Die TruePower 480 is dus gelijk aan een CWT-480ADP.
Ja dan kun je toch net zo goed meteen de 550watt versie aanraden, die is ook veel duurder dan deze Chieftec HPC420watt van 75euro :) De prijs maakt de HPC voedingen juist interessant.

[ Voor 63% gewijzigd door Yokozuna op 10-07-2003 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb hem opgehaald, ze hadden alleen nergens een nb en sb koeler maar jah, ga zodrek ff de voeding inbouwe als me downloads af zijn :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treb
  • Niet online
Yokozuna schreef op 10 July 2003 @ 19:48:
Ja dan kun je toch net zo goed meteen de 550watt versie aanraden, die is ook veel duurder dan deze Chieftec HPC420watt van 75euro :) De prijs maakt de HPC voedingen juist interessant.
Nee, die 480 is in de review gebruikt vandaar dus :)
Maar je moet al een hele beste configuratie hebben als je meer als 380Watt nodig hebt.
Zou je kunnen denken aan een 380 Watt of een 430Watt.

Maargoed, dat is je eigen keuze :)

En voor wat betreft de review?
Ach, het is weer een leuk verhaaltje moet je maar denken.
Tot op heden ben ik nog maar heel weinig fatsoenlijke reviews tegen gekomen.

Om een voeding goed te testen heb je nu eenmaal professionele testbank nodig.
Gewoon een voeding in een PC schroeven en als tie het doet roepen "dat is een perfecte voeding". Want dat slaat natuurlijk helemaal nergens op.
Dat is hetzelfde als een verkoper in de winkel zegt "Prima keuze meneer, die heb ik zelf thuis ook".

Ik zou wel eens een goede test zien van alle gangbare voedingen.
En dan eens echt de vermogens goed belasten en kijken of alle beveiligingen goed werken.
Ben ik benieuwd wat daar uit gaat komen :)

Want b.v. die Q-tec voedingen mogen dan wel spotgoedkoop zijn, maar veel soeps is het niet.
Reken maar dat er bij het ontwerp/productie flink is bezuinigd om die prijs te kunnen halen, het moet ergens vandaan komen.
Nou zegt het gewicht niet zo heel veel, maar die Q-tec's wegen de helft van een fatsoenlijke voeding.

Verder lees ik dat heel veel die fans die erin zitten door andere fans gaan vervangen. Nee, dat is lekker goedkoop waarom dan niet iets meer uitgeven en een fatsoenlijke voeding kopen :?

Ik heb al links en rechts wat aan voedingen gezien.....en wat voor schade een voeding kan aanrichten....
Pas op zo'n moment realiseren de meeste mensen zich pas dat goedkoop duurkoop is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb hem aangesloten nog niet ge oc'd hij loopt nu de 5v lijn daar ging het om op 4,999 eerst op 4,7 tot 4,8

EN STIL DAT IE IS :p

maar goed overklokken doe ik morgen, hij is stukken beter (en zwaarder in gewicht, en ampere's) dan de standaard voedingen (sweex 400 watt:p)

edit: na 10 min idle draaien is de 5v omhoog gegaan naar: 5,08 max.

ff gemideld:
+12v 12,48
+5v 4,999
+3,3 3,392

het schomelt wel wat, dat deed hij met de oude voeding ook, dat ligt aan het mobo, want dat had ik met mijn oude A7V8X-X (met de kt400) niet.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2003 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Verwijderd schreef op 10 July 2003 @ 21:00:
ik heb hem opgehaald, ze hadden alleen nergens een nb en sb koeler maar jah, ga zodrek ff de voeding inbouwe als me downloads af zijn :p
Je kunt ook gewoon Arctic (Silver) Thermal Adhesive kopen, die TEVENS de functie heeft van sterke lijm. Dan kun je elk koelblok gebruiken dat je wilt zonder bevestigingsmateriaal, zolang het maar niet te zwaar is.
http://shop.freezinghardware.nl/index-info.asp?ID=183
http://shop.freezinghardware.nl/index-info.asp?ID=250
Nee, die 480 is in de review gebruikt vandaar dus
Hij kost 120euro, de Chieftec 430watt kost 75 euro en daar zitten ook gewoon fatsoenlijke onderdelen in (aan/uit knop, betere fans en betere heatsinks dan bij de Q-tec 550watt bak). Nu maar hopen dat er overclockers mee komen.
de southbridge van de nforce2 chipzet word er warm wanneer je over de 200 Mhz FSB gaat.
De Northbridge wordt iig veel warmer.

Maar klopt het nou dat verschillende mobo's de spanning voor de CPU van verschillende lijnen tappen?! (12V / 5V)
maar goed overklokken doe ik morgen
Hoe hoge Vcore laat je mobo toe?

[ Voor 69% gewijzigd door Yokozuna op 11-07-2003 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik wou waar de passive koeler zit een fan op zetten,
en op dat niet gekoolde ding een passive koeler, (om het wat duidelijker te maken)
maar ik kon nergens een fan krijgen daarvoor,
een orb voor de videokaart past er toch wel op want die heeft een 3 pin connector, dus daar maar eens voor sparen dan.

hoe hoog de vcore KAN weet ik niet nog niet hoger als 1,8 geprobeerd omdat mijn cooling niet zo goed is.
ik kan tot de 1,85 instellen dacht ik.

zo nu ff de fsb op 200 zetten kijken of het dan wel stabiel loopt op 10 x 200
en dan verder natuurlijk (mits het stabiel loopt :()

ps ik kreeg bij funprice zonder het te vragen het verschil te voelen tussen de chieftec en de Q-tec 550w die chieftec is wel 2x zo zwaar hoor.

edit: hoe warm mag de mobo temp zijn, zonder te overklokken is deze ineens 32 graden, misschien toch maar ff wachten tot ik een orb heb :'(

edit2: hm na test 17 bij prime is me mobo al 38 graden en me cpu 51 :| en dat op standaard snelheid.
de cpu fan staat nu op half ik kan hem op herrie mode zetten,
maar ik zit meer met die mobo temp. tot hoeveel graden is de temp nog gezond voor het mobo, anders toch echt ff wachte op een orb (2de keer dat ik het zeg :P )

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2003 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
  • Laatst online: 27-08-2021
Yokozuna schreef op 11 juli 2003 @ 09:59:
[...]

Je kunt ook gewoon Arctic (Silver) Thermal Adhesive kopenoverclockers kopen.
Je hebt ook Zalman thermal adhesive; 'k weet niet welke beter/goedkoper is.
De Northbridge wordt iig veel warmer.
Kijk jij wel eens in het Epox 8RDA(+)-topic? Daar hadden ze een tijd terug een IR-foto van het mobo, waarop je zag wat de grootste warmteproducenten op het mobo zijn. Op die foto zag de SB er nog heter uit dan de NB!! :o Het schijnt echter dat er alweer een tijdje een nieuwe stepping van de nForce 2 SB is die weer wat minder heet wordt. Niettemin zul je bij OC'en in de gaten moeten houden hoe warm je SB wordt, en iig passief koelen.
Maar klopt het nou dat verschillende mobo's de spanning voor de CPU van verschillende lijnen tappen?! (12V / 5V)
Ik denk het wel. P4 mobo's hebben ook vaak zo'n speciale P4 stekker die de stroomtoevoer voor de CPU moet garanderen, en die levert 12 V. Bij de meeste (Athlon) mobo's wordt echter de Vcore van de +5V gehaald voor zover ik weet.

Ik heb trouwens de HPC-360, en niets dan lof over deze voeding. :) Superstil en produceert nauwelijks warmte, stabiele spanningslijnen (+5V is meestal net iets boven de 5 V, komt er iets onder met bij stressen met Prime95, 12V ook zeer stabiel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een klein passief koelertje voor die niet gekoolde bride (weet ff niet hie die heet nb of sb :s)
maar deze koeler is groter als de bride zelf, en er zit lijm op (lijkt wel echte lijm)
met daarop dus een berscherm papiertje, zou ik die op de niet gekoolde bride kunnen zetten.
(ik vraag dit eigenlijk vanwege de lijm en de groote)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb de cooler erop gezet (die op de niet gekoolde bridge onder de videokaart.

ik draai nu eindelijk prime op 200 fsb
(heb maar tot test 2 getest, maar eerst gaf hij bij test 1 al een fout)
ik ga zodrek wel ff prime een uurtje laten draaien.
iedereen bedankt

edit: het is maar goed dat ik de cooler er op heb gezet, hij word best warm, je moet hem niet te lang vasthouden.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2003 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Niet online
Op mijn sys:

code:
1
2
3
4
5
AMD 2500+ @ 3200+ ( 200 x 11) (Vcore = 1.60 V (standaard voor een amd 2500+) )
Abit NF7-S rev-2
512 MB PC3200
GF3
voor de rest zie specs.

en mijn waardes zijn:

code:
1
2
3
4
5
 12+ V --> 11.80
  5+ V --> 5.03
3.3+ V --> 3.30
 -12 V --> 11.78
  -5 V --> 5.04

De waardes herboven zijn idle. de volgende zijn stessed ( Divx encoden )

code:
1
2
3
4
5
 12+ V --> 11.73
  5+ V --> 5.03
3.3+ V --> 3.30
 -12 V --> 11.86
  -5 V --> 5.09

er is dus weinig verschil, alleen de 12 volt zakt en laat dus zien dat de cpu de stroom van de 12 Volt lijn haalt.

[ Voor 49% gewijzigd door geforce5_guy op 18-07-2003 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
geforce5_guy
dit zijn zeer goede waardes,
alleen de 12v iets minder maar goed genoeg.

bij mij presteerd hij ook goed, als je hem stress alleen maar beter :Y)

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2003 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Niet online
Verwijderd schreef op 11 juli 2003 @ 15:55:
geforce5_guy
dit zijn zeer goede waardes,
alleen de 12v iets minder maar goed genoeg.

bij mij presteerd hij ook goed, als je hem stress alleen maar beter :Y)
Dit is idle, stessed zakt het niet erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb hem nu op 9.5 x 200 op 1.675 v staan
ik ben nu bij 1400 van prime95 :)
cpu word 50 graden op herrie mode
mobo 38.
de lijnen wijken niet af van wat ze horen te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
geforce5_guy schreef op 11 July 2003 @ 16:00:
[...]

Dit is idle, stessed zakt het niet erg.
Zou je dat binnenkort misschien ook even kunnen testen? Bij jou lijkt het alsof je moederbord de Vcore van de 12Volt lijn haalt :) Zou kunnen...

Geforce5, zit er op de southbridge van de NF7-S rev2.0 al een heatsink op de southbridge? Edit: Nee dus :)
Afbeeldingslocatie: http://www.skenegroup.net/common/images/abit_nf7_s/nf7_1.jpg

[ Voor 28% gewijzigd door Yokozuna op 12-07-2003 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hm als ik hem op 200 x 11 op 1.8 v zet dan daalt de +5v lijn naar de 4.8 / 4.9 stressed en idle :(
en na een tijdje hangt dan gewoon mijn hele systeem, maar het is toch een redelijke voeding :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn er ook mensen die hem met een Qtec 550Watt kunnen vergelijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
hm als ik hem op 200 x 11 op 1.8 v zet dan daalt de +5v lijn naar de 4.8 / 4.9 stressed en idle
Hier, de eerste echte overclock, en het gaat al mis :( Q-tec 550watt voedingen geven ook ongeveer 430watt max maar draaien wel stabiel? Ik snap er niets meer van. En al die kutreviews meten geen volt lijnen bij overclocken, lekker boeiend dan.

Jeroenmans, hangt je systeem echt na een tijdje? 4.8 - 4.9 V zou toch uit te ouden moeten zijn. Misschien wordt je CPU temp bij een Vcore van 1.8 wel enorm hoog, moet je even checken?

[ Voor 66% gewijzigd door Yokozuna op 13-07-2003 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb momenteel een Chieftech kast met een 340 Watt voeding. Goeie voeding, alleen trok die het niet met een aantal harde schijven, 5 fans, CCFL's... dus heb ik er een tweede moeten inbouwen en daar de CCFL's en fans opgezet.

Ik heb ook net een nieuwe Chieftech kast besteld met een 360 Watt voeding, maar ik denk dat ik deze voeding ga moeten vervangen. Ik heb een voorgevoel dat hij niet genoeg gaat leveren voor een Athlon XP, 2 cold cathodes, 1 of 2 blacklights, 5 of 6 fans en een Asetek waterkoeling set. Aangezien ik de radiator van de waterkoeling op de enige plaats waar een tweede voeding in zou kunnen ga monteren, lijkt het mij dat ik beter een grotere voeding kan aanschaffen.

Iemand twouwens nog voorstellen voor een goede voeding? De 550 Watt Q-tec staat boven op mijn lijst, maar ik wil eerst wel zeker weten dat die stabiel is (de prijs is wel lekker B) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
de chieftec voeding komt goed mee hoor.
alleen mijn systeem hangt gewoon op 200x11 zelfs op 1.8 volt, (temp 54 graden na, ongeveer een uurtje of meer)
als ik hem op
200x10,5 zet dan draait hij perfect 5v lijn is dan ook 4,9 / 5,0

maar dat mijn systeem hangt op 200x11 ligt niet aan de voeding, want die mag 4,8 zijn anders begint mijn probe wel te piepen :p
in een ander topic denken ze dat het door de temp komt (terwijl ik op 200x10,5 op 56 graden wel gewoon lekker kan gamen)
of dat de cpu gewoon niet hoger wil, ik denk dat dat het is :( (heb namelijk een vrij oude core, je weet wel week :p )

ik kan hem niet vergelijken met die Q-tec maar zoals ik al zei, ik heb ze vast gehad alle 2 en die chieftec was toch echt 2x zo zwaar dus..
(als ik nou mog kiezen koos ik nog steeds voor die chieftec)

edit:( dgtazzman ) : als je echt een goede voeding wil koop dan een enermax of een antec

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2003 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor de info, maar heb net eens in mijn oude Chieftech zitten kijken en ik denk dat ik de radiator van de waterkoeling in de bovenkant kan inmodden zodat ik toch nog 2 voedingen er in kan zetten. Op die manier kan ik al de verlichting en fans op een aparte voeding houden :)

Heb ook al plannen om de voedingen te modden en er raampjes in te bouwen en dan de fans vervangen met cathode of led fannetjes })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
want die mag 4,8 zijn anders begint mijn probe wel te piepen
Ja daarom snapte ik het niet.
in een ander topic denken ze dat het door de temp komt
Dacht ik dus ook :)
Ik heb ook net een nieuwe Chieftech kast besteld met een 360 Watt voeding, maar ik denk dat ik deze voeding ga moeten vervangen
He flippy, ze verkopen ze Chieftec kasten ook zonder voeding, had dan even verder gekeken :) T.net pricewatch - behuizingen - chieftec: http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/61
Ik ga er ook een zonder voeding halen binnenkort, en dan waarschijnlijk dus een Chieftec 420watt HPC voedinkje.
zodat ik toch nog 2 voedingen er in kan zetten
Oh, dan heb je geen geld verspild idd :)
als je echt een goede voeding wil koop dan een enermax of een antec
Enermax heeft een slechte prijs/prestatie verhouding en de lijnen zijn daar nieteens altijd zo stabiel. Je betaalt gewoon extra voor het merk. Gewoon een Antec Truepower 430watt of Zalman 400watt, kosten allebei ongeveer 100 euro en krijgen overal erg hoge waardering. Maarja, misschien is de Chieftec HPC 420watt voeding toch goed, het kan inderdaad best de core zijn. Maargoed, ik bestel hem gewoon hoor. Heb nu 50 euro vakantiegeld gehad, dus kan verzendkosten nu ook betalen, koop ik er meteen 2 casefans bij :) (voor de kast dan). Morgen bestel ik alles, dan waarschijnlijk binnen een week binnen, allemaal bij Rick2003/2001 besteld.

[ Voor 165% gewijzigd door Yokozuna op 13-07-2003 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dominator schreef op 10 juli 2003 @ 19:18:
Moest van Yokozuna even posten hier, aangezien ik een thermaltake 420watt heb :

+12V = 12,28V
+5V = 4,89V
+3.3V = 3.28V
Vcore = 1.67V (ingesteld 1.7 in bios)

Dit onder 100% cpu belasting btw.
Ondervolt van 0.03v dus, op hoeveel mhz draait je cputje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

geforce5_guy schreef op 11 juli 2003 @ 15:53:
Op mijn sys:

code:
1
2
3
4
5
AMD 2500+ @ 3200+ ( 200 x 11) (Vcore = 1.60 V (standaard voor een amd 2500+) )
Abit NF7-S rev-2
512 MB PC3200
GF3
voor de rest zie specs.

en mijn waardes zijn:

code:
1
2
3
4
5
 12+ V --> 11.80
  5+ V --> 5.03
3.3+ V --> 3.30
 -12 V --> 11.78
  -5 V --> 5.04
standaard vcore voor een 2500+ is wel 1.65v hoor, niet 1.6v

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Verwijderd schreef op 14 July 2003 @ 17:59:
[...]

Ondervolt van 0.03v dus, op hoeveel mhz draait je cputje.
Uit het Q-tec 550watt topic blijkt dat sommige Abit NF7-S mobo's zelfs een ondervolt van 0.1v hebben 8)7
12+ V --> 11.80
Volgens mij haalt de NF7-S zijn Vcore ook van de 12V lijn. Maar dat weet ik niet zeker, moet GF5_guy eigenlijk even de waardes stressed EN idle geven.

[ Voor 31% gewijzigd door Yokozuna op 14-07-2003 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Niet online
Verwijderd schreef op 14 July 2003 @ 18:04:
[...]

standaard vcore voor een 2500+ is wel 1.65v hoor, niet 1.6v
Dit gaf MBM aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Misschien heb je ook last van undervolting 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aspje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-11-2024

Aspje

Blaat

FF gekeken wat ik heb, en toch wel een beetje teleurgesteld. Ik dacht toch dat chieftec voedingen wel redelijk goed waren

Mijn 360 watt chieftec voeding:

12 v = 12,038 v
5 v = 4,865 v
3,3v = 3,52 v
Vcore = 1,776 v

De 12v gaat wel, de 5 v is al minder, maar de 3,3 volt.... :S

Gemeten met pc-probe, stressed blijven deze waarden gewoon gelijk.
Zou het kunnen dat ik een brak exemplaar heb? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
of een brak moederbord :p?

welk moederbord heb je?

kijk eens in je bios, naar de waarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick2001
  • Laatst online: 08-05 06:11

Rick2001

9950X delidded en direct die

De CHIEFTEC voedingen zijn absoluut zeer goede en stabiele voedingen.
Het probleem van erg veel mensen is dat ze teveel waarde hechten aan wat je bios of motherboard monitor aangeeft.
Doe nou even de moeite en neem een multimeter en meet even aan een molex stekker. Je zult zien dat de voltage hoger zijn dan weergegeven door het board.
Dit komt omdat het voltage op het board eigenlijk secundair gemeten wordt en niet primair. Het wordt dus niet gemeten bij binnenkomst maar tijdens gebruik (belasting).

Voor de mensen die toch een iets hoger voltage willen hebben met een CHIEFTEC voeding, er zitten 2 potmetertjes in de voeding waarmee je de 5/12volt omhoog mee kunt regelen en een potmetertjes voor de 3.3volt lijn.
De 3.3volt mag gerust 3.45volt zijn aangezien dit alleen maar voor een stabieler systeem zorgt. De 12volt mag gerust 12.30volt zijn waarmee je 5volt echt wel op 5volt terecht komt.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RTX 2060 SUPER - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 2x990PRO 2TB - 2x980PRO 2TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Doe nou even de moeite en neem een multimeter
Ja, zoiets zou eigenlijk in de faq moeten komen, of in een sticky topic ofzo.
er zitten 2 potmetertjes in de voeding waarmee je de 5/12volt omhoog mee kunt regelen en
Dat is wel handig ja, maar dan is het wel handig even te weten van welke voltlijn je moederbord de Vcore haalt :) Kunnen de NF7 mensen hier niet even in de handleiding/manual kijken of dat erin staat?

[ Voor 59% gewijzigd door Yokozuna op 15-07-2003 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-09 18:22

MaDLiVe

.-Observer-.

Yokozuna schreef op 15 July 2003 @ 12:57:
[...]

Ja, zoiets zou eigenlijk in de faq moeten komen, of in een sticky topic ofzo.

[...]

Dat is wel handig ja, maar dan is het wel handig even te weten van welke voltlijn je moederbord de Vcore haalt :) Kunnen de NF7 mensen hier niet even in de handleiding/manual kijken of dat erin staat?
Heb even gekeken maar het niet kunnen vinden.

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aspje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-11-2024

Aspje

Blaat

Verwijderd schreef op 14 July 2003 @ 22:52:
of een brak moederbord :p?

welk moederbord heb je?

kijk eens in je bios, naar de waarden.
Mobo: Asus a7v133 (met 1200 mhz tbird)

Waarden gegeven door bios:

3,3 = 3,48
5 = 4,94
12 = 12.22
vcore = 1,74

Ik ga nog kijken of ik ergens hier in huis een multimeter kan vinden :P

Maar een wat hogere 3.3 v lijn zorgt dus voor een stabieler systeem? (oftewel het is dus niet erg dat mn 3.3 v wat aan de hoge kant is?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin15397
  • Laatst online: 10:45
In de manual staat een stukje over de voedingsconnectors en daar staat ook dit bij over de extra p4 power connector:
.....
It can provide for power supply designed for Pentium 4 processors, also can provide for general designed ATX powers to connect to NF7/NF7-M/NF7-S. It is a newly designed ATX12V1 +12VDC power with 300W, 20A +5VDC capacity at least for heavily loaded system
.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 15:27

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Rick2001 schreef op 14 juli 2003 @ 23:19:
Voor de mensen die toch een iets hoger voltage willen hebben met een CHIEFTEC voeding, er zitten 2 potmetertjes in de voeding waarmee je de 5/12volt omhoog mee kunt regelen en een potmetertjes voor de 3.3volt lijn.
De 3.3volt mag gerust 3.45volt zijn aangezien dit alleen maar voor een stabieler systeem zorgt. De 12volt mag gerust 12.30volt zijn waarmee je 5volt echt wel op 5volt terecht komt.
Volgens mij heb jij het nu over een andere Chieftec voeding, want voor zover ik weet hebben HPC-xx (ik heb zelf de 380 W versie) voedingen een apart regelcircuit voor de 5 V en 12 V dus als je de 12 V verhoogt zou de 5 V niet mee moeten gaan..

[ Voor 3% gewijzigd door Demo op 15-07-2003 14:54 ]

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Demoniac, je liegt :+

[ Voor 5% gewijzigd door Yokozuna op 15-07-2003 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick2001
  • Laatst online: 08-05 06:11

Rick2001

9950X delidded en direct die

Demoniac schreef op 15 July 2003 @ 14:52:
[...]
Volgens mij heb jij het nu over een andere Chieftec voeding, want voor zover ik weet hebben HPC-xx (ik heb zelf de 380 W versie) voedingen een apart regelcircuit voor de 5 V en 12 V dus als je de 12 V verhoogt zou de 5 V niet mee moeten gaan..
Liegen is kinderachtig. ;)

Een 380watt CHIEFTEC voeding bestaat helemaal niet. >:)
Er is een 340, 360 en 420watt van de zwaardere voedingen van CHIEFTEC.
Er zitten in deze voedingen 2 potmetertjes waarmee de 5/12volt tegenlijkertijd omhoog gedraait kunnen worden en een voor de 3.3volt.
Deze voeding heeft absoluut geen 2 circuits voor de 5volt en de 12volt apart. Dan zou deze voeding ook een stukje duurder worden namelijk.
Ik verkoop deze voedingen vrij vaak en heb er al een aantal bijgeregeld voor tweakers, zodoende kan ik met zekerheid zeggen dat er geen aparte circuits in deze voeding zitten.
Maakt overigens ook helemaal niets uit, met het bijregelen kun je gemakkelijk beide waarden binnen de marges houden. :)

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RTX 2060 SUPER - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 2x990PRO 2TB - 2x980PRO 2TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
Kijk eens aan; nu hebben we meteen een mooie referentie om mensen die beweren dat Chieftec (HPC) voedingen brak zijn mee om de oren te slaan. ;)

Er is trouwens wel een 300 W voeding van HPC, maar die gebruikt Chieftec niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Volgens mij doe ik even duf, er zijn totaal dus 3 potmetertjes? Als je de stroom door de 12V lijn omhoog gooit, gaat het er automatisch van de 5V lijn af?

[ Voor 32% gewijzigd door Yokozuna op 17-07-2003 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rick2001 schreef op 16 juli 2003 @ 01:29:
[...]

Er is een 340, 360 en 420watt van de zwaardere voedingen van CHIEFTEC.
Er zitten in deze voedingen 2 potmetertjes waarmee de 5/12volt tegenlijkertijd omhoog gedraait kunnen worden en een voor de 3.3volt.
Deze voeding heeft absoluut geen 2 circuits voor de 5volt en de 12volt apart. Dan zou deze voeding ook een stukje duurder worden namelijk.
Ik verkoop deze voedingen vrij vaak en heb er al een aantal bijgeregeld voor tweakers, zodoende kan ik met zekerheid zeggen dat er geen aparte circuits in deze voeding zitten.
Maakt overigens ook helemaal niets uit, met het bijregelen kun je gemakkelijk beide waarden binnen de marges houden. :)
Rick, ik heb ook een 360W Chieftech voeding.

Deze opengemaakt vind ik daarin 1 potmeter die alleen is te gebruiken als je de voeding uit elkaar haalt.
Als de kap van de voeding eraf is zie je de potmeter op een rechtop staand printje zitten.

Hoe heb jij deze deze voeding dan bij geregeld?
Onder spanning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 15:27

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Rick2001 schreef op 16 July 2003 @ 01:29:

Tis ook geen chieftec maar een Channel Well Tech, die is van binnen hetzelfde als een Antec TruePower :Y) En die is er wel in 380 W :)

[ Voor 9% gewijzigd door Demo op 18-07-2003 14:53 ]

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Niet online
Yokozuna schreef op 12 juli 2003 @ 16:21:
[...]

Zou je dat binnenkort misschien ook even kunnen testen? Bij jou lijkt het alsof je moederbord de Vcore van de 12Volt lijn haalt :) Zou kunnen...

Geforce5, zit er op de southbridge van de NF7-S rev2.0 al een heatsink op de southbridge? Edit: Nee dus :)
[afbeelding]
Ik draai hier een FSB van 200 Mhz dit moet hij ook kunnen draaien zonder koelblok op de sb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Vandaag is mijn Chieftec 420watt HPC dual fan voeding binnengekomen bij Rick2001 besteld voor 75 euro.

Verder zit er dit bij:

Abit NF7-S rev2.0
Athlon XP1800+ JUIHB DUT3C XPMW cpu
Aero7 non-plus
Infenion 256MB PC2700 USA module

en nog wat minder boeiende shit.

Ill keep you posted.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Zo alles is binnen.

Ik draai de Athlon XP1800+ JUIHB DUT3C XPMW
2.2GHz @ 1.85V (200x11)
Ambient temp: 29 graden
CPU temp: 48 graden idle, 55-56 graden LOAD
Aero7 @ 2800RPM (medium)

Mijn HPC420watt voltlijn waarden, volgens Hardware Doctor (programma van m'n Abit NF7-S rev2.0) na wat potjes quake1 (oud spel, maar wel 100% cpu belasting):

12V: 11.88-11.91
5V: 5.06-5.08
3.3V: 3.36

Verder 2 hardeschijven erin, 4 casefans, cdwriter en cdspeler, Radeon9700np, verder niet echt iets bijzonders.

[ Voor 53% gewijzigd door Yokozuna op 18-08-2003 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pisart
  • Niet online
Ik heb vandaag mijn chieftec 360watt binnen gekregen en ik ben een beetje teleurgesteld ervan.

Als ik stress dan daalt mijn 12v naar 11.61v en idle is die zo'n 11.80v, de 5v en 3.3v lijnen zijn wel goed. Zelfs mijn Linkworld 300watt deed zo: de 12v was iet slechter ongeveer 11.55v en 3.25v en 5v. Alle voltages stressed.
De vcore is ook niet stabieler geworden. Als ik 1.72v instel in de bios dan zie ik bij mbm of speedfan dat mijn laagste vcore 1.66v was en de hoogste 1.76v dus een grote schommeling. Dat is nog niet een stressed :?

Specs:
Amd 2500+ @ 2.2ghz 1.72v
Abit NF7
gewoonlijke meuk er ook nog bij: gf 4 ti 4600, 1hd en een geluidskaart.
Dat noem ik echt ni veel.

Ik zal is morgen vragen aan mijn vader om is uit te leggen hoe een multimeter werkt :p Dan zal ik is kijken wat die zegt ipv de sensors :)

[ Voor 13% gewijzigd door pisart op 23-08-2003 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
De Abit NF7-S rev2.0 haalt de Vcore iig zeker weten van de 12V lijn af :) Mijn 12V lijn zakt volgens de slechte onboard meters in tot 11.9 idle, 11.8 load, de 5V lijn blijft altijd netjes iets boven de 5.00V

Wel vaag trouwens, bij een FSB van 200+ wil mijn computer niet opstarten. Bij een FSB van 200 MHz krijg ik na enkele minuten al krakend geluid, bij een FSB onder de 200MHz is er niets aan de hand en blijft het systeem 10 uur draaien (langer nog niet aangehad). De meeste Abit NF7-S rev2.0 mobo's komen toch zo tot de 210-225MHz FSB. Ik gebruik gewoon de out-of-the-box bios versie, maar ik weet niet of dat wat uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pisart
  • Niet online
Mijn oude voeding een linkworld 300watt had op de 3.3v rail 15a, 5v 32a en op de 12v 12a. Deze voeding heeft op de 3.3v 28a, 5v 35 en op de 12v 17a.
Ik heb te nacht prime95 gedraait en mijn laagste 12v dat geregistreerd is was 11.55v :(
De overige lijnen zijn wel goed. Maar wat ik raar vind is dat die nauwelijks beter presteert als mijn vorige voeding :?

Ik ga nu kijken wat deze voeding vind van overklokken :)

Heb je de agp snelheid gelockt op 66mhz? Hier heb ik er geen last van zelfs niet met een fsb van 242mhz

[ Voor 12% gewijzigd door pisart op 23-08-2003 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waazig dat die voedig bij jou zo slecht presteerd
Want bij mij doet hij het super goed :)
Want ik draai zelf een epox 8rda met een athlon-xp1800+@2,2ghz op een 2,2vcore
En mijn 5vlot lijn is dan strest 4,912 met prime en mijn 12volt rond de 12,316

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pisart
  • Niet online
Ja, heel waaaazig :p
Ik had toch beter verwacht van deze voeding

Op 2.2v slaat het mobo uit. Hetzelfde als bij mijn vorige voeding, geen verbetering :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pisart schreef op 23 augustus 2003 @ 10:57:
Ja, heel waaaazig :p
Ik had toch beter verwacht van deze voeding

Op 2.2v slaat het mobo uit. Hetzelfde als bij mijn vorige voeding, geen verbetering :(
Dat is echt gaar man voor je :|
Probeer die voeding op een ander moederbord als dat kan.
Anders denk ik dat je gewoon een niet zo goed exemplaar hebt :X
En dat hij hem er bij 2,2vcore eruit gooit kan aan je Mosfet liggen als die te heet worden. heb ik zelf ook last van gehad :) dus er is nog hoop voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pisart
  • Niet online
Ja, ik zal is sewwes die aansluiten op een msi mobo en de multimeter erop loslaten :)

Strak ga ik toch is bellen naar mijn leverancier ivm met mijn kapotte leds op een fan :( en ga ik vragen of die de 420watt versie heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pisart
  • Niet online
Ik heb die getest ook met het andere moederbord en daar had die ook slechte voltages.
De voeding heb ik maar terug gebracht en een andere terug gekregen, zelfde type dus ook 360watt.
Deze heeft betere voltages op de 12v lijn zo'n 11.85 idle soms wat hoger en stressed 11.67v. Nog niet helemaal naar mijn zin. De andere lijnen blijven wel goed stabiel :? De vcore heeft maar een schommeling van 0.08v ipv 0.1v bij de vorige voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pisart schreef op 23 August 2003 @ 18:09:
Ik heb die getest ook met het andere moederbord en daar had die ook slechte voltages.
De voeding heb ik maar terug gebracht en een andere terug gekregen, zelfde type dus ook 360watt.
Deze heeft betere voltages op de 12v lijn zo'n 11.85 idle soms wat hoger en stressed 11.67v. Nog niet helemaal naar mijn zin. De andere lijnen blijven wel goed stabiel :? De vcore heeft maar een schommeling van 0.08v ipv 0.1v bij de vorige voeding.
Kan je nu wel 2,2vcore draaien?
Anders is het de barton die geen hoge vcore lust :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pisart
  • Niet online
Nee, lukt nog niet. :(
2.1v lust die wel, dat is geen probleem. Ik denk toch niet dat het zo'n groot verschil is. Maar ik draai toch alleen maar ff op zo'n vcore. Ik heb toch maar luchtkoeling. :p
Ik ga nu kijken achter een 420watt hpc voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pisart schreef op 23 August 2003 @ 23:21:
Nee, lukt nog niet. :(
2.1v lust die wel, dat is geen probleem. Ik denk toch niet dat het zo'n groot verschil is. Maar ik draai toch alleen maar ff op zo'n vcore. Ik heb toch maar luchtkoeling. :p
Ik ga nu kijken achter een 420watt hpc voeding.
Ik hoop dat het een goede voeding is die 420watt die je gaat halen :)
En niet zoals mij bent en pas naar 6verschilende voedings te kopen een keer een goede te hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pisart
  • Niet online
Die 420watt voeding is de zwaarste wat chieftec heeft. Ik hoop het ook dat die voldoende is. :)

Gistere na een half uurtje primen kreeg ik een fout. Door de vcore die tot 1.65v gedaalt was en de proc minimum 1.72v nodig heeft om op die snelheid stabiel te draaien :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Ik had eerder een Chieftec 340watt (of moet ik 360 zeggen :? ) voeding.

Een goede voeding met goede voltages, nooit stabiliteitsproblemen gekregen door de voeding. Ook nog redelijk stil.

Nou heb ik een hiper 520watt voeding, die kan ik je ook erg aanraden, als je er zoveel geld aan wilt/kan uitgeven. Zeer stabiele voltages;
+5 volt schommelt tussen de 5.00 en de 5.03
+3,3v constant 3,31
Vcore constant 1,65
+12 constant 11,64 (ietwat laag nog, maar niet ernstig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
Zow, mijn Chieftec 360 W geeft volgens mijn multimeter 12,25 V en 5,12 V af, maar dat is m.o.m. idle. MBM zegt 12,40 V en 5,08 V. Niet zoveel verschil dus...

1700+ DLT @ 2 GHz Vcore 1,6 V momenteel (kan ook op 2,25 GHz met zelfde Vcore) (beetje teruggeklokt ivm eerste tests waterkoeling). Nu weer m'n Alpha erop (barst in deksel waterblokje) en tot mijn tevredenheid temps tussen 32 en 36 graden (mobo temp 1 graadje lager).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 July 2003 @ 13:02:
[...]

Wel toevallig dat de meeste mensen die problemen hebben met de voltages van qtec ofwel een 400w exemplaar hebben ofwel een epox mobo hebben.
Bij normaal gebruik heb ik met de Qtec 550 geen enkel probleem. Maar als ik @ 2500Mhz 3dmark draai met de radeon overgeklokt. Dan geeft MBM5 aan dat hij wel eens de 4.65V aanraakt. Dit zijn waarden die niet mogen als je aan het tweaken bent. Zulke voltages kunnen namelijk instabiliteit veroorzaken. Ik moet toegeven het een combinatie is van 8RDA + Qtec 550W. Want als ik het gewoon meet aan de 5V van de voeding...dan meet ik op zijn laagst 4.84V. Dus er zit ook een deel van de schuld bij de epox.
Toch ga ik de chieftec proberen. Kijken of hij mij verder kan brengen :) Ik ga hem morgen halen. Jullie zullen de resultaten wel zien. Daarbij zal ik duidelijke screenshots laten zien van de Qtec voltages en van de chieftec voltages....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vraag me af of deze voedingen ook een Barton @ 2600 - 2700Mhz @ 2.2V aan kunnen? Kun je bij deze voeding de 5V dmv een potmetertje in de voeding aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 August 2003 @ 20:45:
[...]

Bij normaal gebruik heb ik met de Qtec 550 geen enkel probleem. Maar als ik @ 2500Mhz 3dmark draai met de radeon overgeklokt. Dan geeft MBM5 aan dat hij wel eens de 4.65V aanraakt. Dit zijn waarden die niet mogen als je aan het tweaken bent. Zulke voltages kunnen namelijk instabiliteit veroorzaken. Ik moet toegeven het een combinatie is van 8RDA + Qtec 550W. Want als ik het gewoon meet aan de 5V van de voeding...dan meet ik op zijn laagst 4.84V. Dus er zit ook een deel van de schuld bij de epox.
Toch ga ik de chieftec proberen. Kijken of hij mij verder kan brengen :) Ik ga hem morgen halen. Jullie zullen de resultaten wel zien. Daarbij zal ik duidelijke screenshots laten zien van de Qtec voltages en van de chieftec voltages....
Eeey pim welke ga je halen die 420 of 360watt voeding van chieftech?
Ik hoop voor je dat je je proc nog een stukje kan overclocken >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 August 2003 @ 21:10:
[...]

Eeey pim welke ga je halen die 420 of 360watt voeding van chieftech?
Ik hoop voor je dat je je proc nog een stukje kan overclocken >:)
ALS ik al een chieftech ga halen is het de 420.... Maar in bepaalde reviews presteerd hij niet echt boven gemiddeld. Ik vraag me daarom ook af of ik er echt iets mee opschiet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 August 2003 @ 22:03:
[...]

ALS ik al een chieftech ga halen is het de 420.... Maar in bepaalde reviews presteerd hij niet echt boven gemiddeld. Ik vraag me daarom ook af of ik er echt iets mee opschiet....
Anders moet je voor een antec true power gaan als je die chieftech niet vertrouwt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
Ja joh?!? ;) Weet NoStra ook wel hoor, alleen is die Chieftec half zo duur en als je daar toch al betere resultaten haalt ben je dus aardig goedkoper uit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo

ik heb vandaag Be Quiet! 420Watt Voeding gekrijgen en kost 76€. Het is heel erg still. 8)

Specificatie van MBM is:

+3.3 = 3.36
+5.00 = 5.00
+12.00 = 11.90
-12.00 = -12.19
-5.00 = -5.04

Mvgr, JetLi

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2003 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aham brahmasmi schreef op 27 August 2003 @ 12:51:
Ja joh?!? ;) Weet NoStra ook wel hoor, alleen is die Chieftec half zo duur en als je daar toch al betere resultaten haalt ben je dus aardig goedkoper uit. :)
Heb toch maar een Thermaltake 480Watt gehaald bij funprice......ze hadden de prijs namelijk verkeerd staan... 79 euro ;) Prima voeding voor die prijs :P
Pagina: 1 2 Laatste