[PC]Hoe brand te voorkomen

Pagina: 1
Acties:
  • 238 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• flok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-03-2023

flok

www.vanheusden.com

Topicstarter
Ik heb thuis 'n pc staan die dag & nacht aan het internet hangt. Er worden wat sites op gehosed enzo. En omdat die spullen (adsl modem, pc, hub, webcam, etc.) dus ook aan staan als ik er niet op kan letten (vakanties e.d.) vroeg ik mij af:
heeft iemand 't wel 'ns meegemaakt dat een van de genoemde spullen in rook op gingen? how come?
en heeft iemand tips & truuks om een fik van je spullen te voorkomen?
en tips om de schade te beperken mocht het er dan toch van komen?

www.vanheusden.com

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:24
Goede brandverzekering afsluiten, rookmelder plaatsen en een beveiligd stopcontact nemen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

En zorgen dat er geen brandbare materialen in de buurt zijn.
de meeste troep in een pc vliegt niet zomaar in de brand. Het zal eerder smelten.

• JQR
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-08 15:30

JQR

ver voordat het in de fik vliegt krijg je meestal kortsluiting en dan vliegt de zekering van de voeding er wel uit en anders je aardlekschakelaar / zekering in de meterkast..

• GGS_VR6
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_VR6

Oranje!

Kheb een rookmelder boven me server @ zolder staan, mocht er wat gebeuren hoor ik het direct.

Voor de rest zijn we goed verzekerd en rest is ook wel geregeld. Maar we hopen natuurlijk niet dat het spul in de hens vliegt :)

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

• jonggoud.nl
  • Laatst online: 10-07 08:35

jonggoud.nl

@>--"--,--{

En zorg ervoor dat de app. niet te dicht tegen elkaar aanstaat (dus goede luchtdoorstroom, denk aan bijv. een fan in een pc). Verder niet in zon laten staan (kan ook oververhitting verzorgen. Zorg ervoord dat het zoveel mogelijk stofvrij staat etc. etc.

Nieuw (groots) project, mail me wat je er van vindt
Tevens in het bezit van een beeldschone vriendin

• JQR

JQR

GGS_VR6 schreef op 09 July 2003 @ 20:00:
Kheb een rookmelder boven me server @ zolder staan, mocht er wat gebeuren hoor ik het direct.

Voor de rest zijn we goed verzekerd en rest is ook wel geregeld. Maar we hopen natuurlijk niet dat het spul in de hens vliegt :)
heeft nie zoveel zin als je op vakantie bent zeg maar :)

• GGS_VR6
  • Niet online

GGS_VR6

Oranje!

JQR schreef op 09 juli 2003 @ 20:02:
[...]

heeft nie zoveel zin als je op vakantie bent zeg maar :)
1. Ik ga nooit met vakantie :|
2. Zou ik het wel doen gaattie waarschijnlijk uit

‹(◕‿◕)›

• JQR

JQR

GGS_VR6 schreef op 09 July 2003 @ 20:03:
[...]

1. Ik ga nooit met vakantie :|
2. Zou ik het wel doen gaattie waarschijnlijk uit
maar jij was dan de topicstarter ook niet ;)

• GGS_VR6
  • Niet online

GGS_VR6

Oranje!

JQR schreef op 09 July 2003 @ 20:04:
[...]

maar jij was dan de topicstarter ook niet ;)
Nee maar je quotte me wel dus dan reageer je automatisch ;)

‹(◕‿◕)›

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:38

LopeZ

Too much is never enough

Titelfix :)

• JQR

JQR

GGS_VR6 schreef op 09 July 2003 @ 20:05:
[...]

Nee maar je quotte me wel dus dan reageer je automatisch ;)
no sa 8)

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik heb nog nooit gehoord van een computer die uitgefikt is. Het zou theoretisch wel moeten kunnen ja. In een servertje dat al een paar jaar op dezelfde staat zit gaat ook een hoop stof zitten dat voor problemen kan zorgen lijkt mij.

Van tv's hoor je het regelmatig terwijl computers veel langer aan staan (vooral bij bedrijven) dus het zal in de praktijk wel meevallen met het brandgevaar.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Verwijderd

Kan je je websites niet tijdelijk ergens anders hosten? Ik plaats mijn database tijdens mijn vakantie bij een vriend.

• JQR

JQR

maar even ontopic weer.. op zich hoeft de topicstarter niet echt bang te zijn dat er wat mis gaat.. er zijn zoveel mensen die een machientje als router in de meterkast hebben staan, en daar nooit naar omkijken..

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik ben al op vakantie geweest, heb mijn server gewoon aan laten staan. Dan kun je alles wel uit gaan zetten. Diepvries/koelkast/cv-ketel enz.

/▌

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-08 12:24

DinX

Motormuis

groezzz schreef op 09 July 2003 @ 19:59:
Ja gebeurt wel is :D:D |:P:P:P
nuttige bijdrage :{

Eigenlijk zou ik zo bezorgd niet zijn als ik jou was. Wie heeft er nu geen server of router staan ergens.
Als je echt zeker wil zijn, hou dan de case weg van andere brandbare dingen, dus niet onder een gordijn plaatsen, of in je boeken-archief en dergelijke zaken.
Dan valt de schade nog mee, zou er iets gebeuren.

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rickh/zooi/server1.jpg

Mijn servertje. Zoals je ziet bovenop een rookmelder voor de noodgevallen. En mocht er langere tijd niemand thuis zijn dan gaat ie gewoon uit.

Maar het lijkt mij niet dat ie echt spontaan zo hard gaat fikken dat de vlammen eruit slaan. Hoogstens wat rookontwikkeling en gesmolten 'ingewanden' ;) Er zit immers nog een metalen kast omheen, dus een uitslaande brand zie ik niet zo snel gebeuren.

• Expander
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Mijn server op zolder staat ook redelijk gevaarljik, zonder de nodige beveiligingsmaatregelen. Geen rookmelder, brandverzekering zal vast niet kloppen en zelfs geen brandblusser aanwezig in dit huis.

Als er ergens brand ontstaat is de kans denk het grootst dat dat gebeurt ergens vóór de server. Dus in een stopcontact, verlengkabel, stekkerblok of adapter. (En ook die liggen in mijn geval tussen de brandbare materialen.)

Expanding the inexpandable

• Termi
  • Laatst online: 11:43
Palomar schreef op 09 July 2003 @ 20:19:
[afbeelding]

Mijn servertje. Zoals je ziet bovenop een rookmelder voor de noodgevallen. En mocht er langere tijd niemand thuis zijn dan gaat ie gewoon uit.

Maar het lijkt mij niet dat ie echt spontaan zo hard gaat fikken dat de vlammen eruit slaan. Hoogstens wat rookontwikkeling en gesmolten 'ingewanden' ;) Er zit immers nog een metalen kast omheen, dus een uitslaande brand zie ik niet zo snel gebeuren.
Maar het hoeft maar via een gaatje aan de onderkant, bijvoorbeeld plastic pootjes. En dat gaat mee in de fik zeg maar dag dag tegen je huisje ;).

Wat ik zou doen, is dure ventilatoren kopen van papst etc,. goeie airflow. En de fans om de tijd vernieuwen. Ook zou ik een mobo nemen die tempsensors heeft en bios optie dat ie zich uitschakeld etc. Een dichte kast is meestal ook zeer handig :).

Woei 5100ste post B)

[ Voor 5% gewijzigd door Termi op 09-07-2003 20:40 ]

• mjszwo
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Termi schreef op 09 juli 2003 @ 20:39:
[...]

Wat ik zou doen, is dure ventilatoren kopen van papst etc,. goeie airflow. En de fans om de tijd vernieuwen. Ook zou ik een mobo nemen die tempsensors heeft en bios optie dat ie zich uitschakeld etc. Een dichte kast is meestal ook zeer handig :).
haha en dan het vuurtje nog wat extra opstoken door de lucht die erbij word geblazen :D :D :D

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Caponi schreef op 09 juli 2003 @ 20:53:
[...]

haha en dan het vuurtje nog wat extra opstoken door de lucht die erbij word geblazen :D :D :D
Voorkomen is het woord in de titel. Als het eenmaal fikt kun je inderdaad beter een dichte kast zonder airflow hebben ;)

/▌

• DrSnuggles
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-05-2024

DrSnuggles

Terrapin Station

Simpel weg in je BIOS instellen dat hij uit valt @ 75 graden celsius. Dan kan er nix gebeuren, tenmisnte, je kan er toch wel vanuit gaan dat he sensor goed werkt ;)

Learn something new every day.

• Bleh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Bleh!

:)

Behalve als de brand begint in de sensor omdat die stuk is :+

Maar: even serieus. Ik heb al jaren servertjes draaien, vroeger op zolder bij mijn ouders en die zat vaak vol met heel fijn zaagsel (vader aan het klussen). Nooit problemen mee gehad, af en toe de stofzuiger er door heen. Wel een oude bak dus niet heel warm.
Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord van pc's die echt in vlammen opgaan, wel onderdelen. Volgens mij zitten er ook redelijk wat brandvertragers in de plastic delen.

[ Voor 78% gewijzigd door Bleh! op 09-07-2003 21:53 ]

Toen plassen pissen werd, is het gezeik begonnen.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Bal0n schreef op 09 juli 2003 @ 21:45:
Simpel weg in je BIOS instellen dat hij uit valt @ 75 graden celsius. Dan kan er nix gebeuren, tenmisnte, je kan er toch wel vanuit gaan dat he sensor goed werkt ;)
achja, maar er zijn zoveel andere mogelijke oorzaken waar brand kan uitbreken.. het is echt niet alleen oververhitting van de cpu.. en ook al schakelt ie hem automatisch uit, als er al brand is uitgebroken kan dat echt niet meer worden gestopt door de pc uit te zetten ;)

• Marzman
  • Niet online

Marzman

bleh schreef op 09 juli 2003 @ 21:50:
Behalve als de brand begint in de sensor omdat die stuk is :+
Dan moet de tot sprinkler gemodde waterkoeling zijn werk gaan doen :Y)

Maar die rookmelders vind ik wel een goede tip, die ga ik binnenkort ook eentje halen.

/▌

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-07 19:24

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

Marzman schreef op 09 juli 2003 @ 20:09:
Van tv's hoor je het regelmatig terwijl computers veel langer aan staan (vooral bij bedrijven) dus het zal in de praktijk wel meevallen met het brandgevaar.
Het verschil met een pc is dat een op tv ca 15KV staat (ja kilo volt) soms meer soms minder (afhankelijk van de grootte)

Als er iets de fik in gaat is het meestal je voeding, daar staat de meeste stroom op. De rest is laag voltage.

Dus als je zorgt dat je voeding niet al te stoffig is, dan is de kans zeer klein op brand.

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

• flok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-03-2023

flok

www.vanheusden.com

Topicstarter
nhimf schreef op 09 July 2003 @ 22:03:
[...]
Als er iets de fik in gaat is het meestal je voeding, daar staat de meeste stroom op. De rest is laag voltage.
Dus als je zorgt dat je voeding niet al te stoffig is, dan is de kans zeer klein op brand.
Ok.
Hoe kan ik 't makkelijkst zo'n voeding schoonmaken? PC uitzetten en dan de stofzuiger op de ventilator aan de buitenkant zetten?
Ben zelf niet zo handig met openschroeven e.d.
Systeemkast is 'n jaar of 2 à 3 oud.

www.vanheusden.com

Verwijderd

Ik zou nooit een elektrisch apparaat aan laten staan als je er niet bij bent zonder goede beveiligingsmaatregelen. Bij een collega van mij is een aantal jaren geleden de monitor in de fik gevlogen. Hij ging beneden even middageten, komt terug op zolder, staat zijn zolder in de brand. Zelfde is hier bij een monitor ook gebeurd. Zat er gelukkig bij. Was gewoon aan het computeren komt er rook uit die monitor. Ding maar meteen uitgedaan. Volgende dag opengemaakt is er een spanningsregaar(gok ik) weggebrand. Wat er overbleef was een gat in de print waar die opzat.
Verder ook op het stagebedrijf waar ik gewerkt heb de nodige printplaten in rook zien opgaan omdat ze net niet aan de testspecificaties voldeden.

En denk er zelf maar eens over na. Met de MHz gekte van tegenwoordig om ten koste van alles maar sneller te zijn dan de concurrent, heb je een aardige mini-airconditioning nodig in zo'n computer kast. Stel nou eens je el cheapo ventilator valt uit: daag computer, en daarbij dus ook de kans dat je huis afbrand met al je dierbare spullen.

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-07 17:18

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Offtopic : LOL die kast heb ik ook ergens staan alleen die duimschroef achterop is kapot :(

Ontopic :

Jongens ik denk dat het allemaal wel mee valt met die brandgevaar :)
Heb namelijk een test gezien met Europese TV's en Japanse/Aziatische en de 2de groep fikt haast niet uit als ze kapot gaan ;) terwijl de Europese TV's vrijwel gelijk een mini-vuurtje zijn :/

Waarom ik dit schrijf is...... :

Kijk alles wat in je PC zit is haast Aziatisch/Japans dus ik neem aan dat die ook minder snel uitbranden en dergelijke en bovendien is alles in een PC meestal een smelt zaakje ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Aspje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-11-2024

Aspje

Blaat

Pc's kunnen echt wel uitfikken, kijk maar :+ ;)

http://www.tweakers.net/nieuws/24366/

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-08 11:46
Die brand was aangestoken

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Verwijderd schreef op 09 July 2003 @ 22:45:
Ik zou nooit een elektrisch apparaat aan laten staan als je er niet bij bent zonder goede beveiligingsmaatregelen. Bij een collega van mij is een aantal jaren geleden de monitor in de fik gevlogen. Hij ging beneden even middageten, komt terug op zolder, staat zijn zolder in de brand. Zelfde is hier bij een monitor ook gebeurd. Zat er gelukkig bij. Was gewoon aan het computeren komt er rook uit die monitor. Ding maar meteen uitgedaan. Volgende dag opengemaakt is er een spanningsregaar(gok ik) weggebrand. Wat er overbleef was een gat in de print waar die opzat.
Verder ook op het stagebedrijf waar ik gewerkt heb de nodige printplaten in rook zien opgaan omdat ze net niet aan de testspecificaties voldeden.

En denk er zelf maar eens over na. Met de MHz gekte van tegenwoordig om ten koste van alles maar sneller te zijn dan de concurrent, heb je een aardige mini-airconditioning nodig in zo'n computer kast. Stel nou eens je el cheapo ventilator valt uit: daag computer, en daarbij dus ook de kans dat je huis afbrand met al je dierbare spullen.
Monitor heb ik ook bij een collega zien gebeuren. Dat ding maakte sluiting en de vonken sloegen er uit (Soort van bliksemschigten). Ding meteen van de spanning af gehaald al durfde niemand dat in eerste instantie omdat niemand er meer in de buurt durfde te komen :)

Hij is trouwens niet gaan fikken, alleen van de electrische vonken kwamen er uit.

Maar ja, een monitor lijkt ook wel wat op een tv. Een computer is toch wat anders, als mensen hun server aan laten staan zullen ze de monitor toch wel uitzetten? Beetje nutteloos om die aan te laten.

/▌

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

goed even nadenken wat laat een mens tegenwoordig niet aanstaan (zij het in standby)
goh de meste kun je geeneens echt uitzeten met een knoppie

Magnetron
Koelkast
TV
Stereo
Antenneversterker
Draadloze telefoon
Adaptor gsm
Video
Wekker(radios)
Ovenklok
draadloze muis oplader
Adsl modem
hub
Monitor
scanner
computer met atx voeding die wacht op een klikje van het moederbord
de digitaal aangesturde wasmachine
cv ketel
Afzuiging
printer

Ja het staat echt onder spanning hoor
en jij maakt je zorgen over je pc ?

ontopic ik denk dat dit nog het meest nuttige antwoord was
Terw_Dan schreef op 09 July 2003 @ 19:58:
En zorgen dat er geen brandbare materialen in de buurt zijn.
de meeste troep in een pc vliegt niet zomaar in de brand. Het zal eerder smelten.
tenzij je een sprinkler installatie er boven wil hangen

een pc die zichzlef uithet met te hoge temperaturen helpt mischien

[ Voor 30% gewijzigd door Fish op 10-07-2003 19:03 ]

Iperf

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-07 10:05
de brand die laatst in de 2e Selwerd-flat was, hier in Groningen, is vermoedelijk ontstaan door kortsluiting in de PC.
Mijn tip is gewoon zorgen dat de temps in de kast niet te snel kunnen oplopen. Houd dus de ventilatie-openingen vrij en leg bijvoorbeeld niet je vieze was op de server :)
Verder scheelt een kwaliteitsvoeding natuurlijk ook. Ik heb in mijn tijd op de TD vrij veel el-cheapo voedingen gezien die in elk geval flink gerookt hebben.
Bij de duurdere voedingen eigenlijk niet tegen gekomen (behalve bij bliksem-inslag)
Nog ff een fototje van die brand in Selwerd: (heeft ook voorop de UK gestaan)
Afbeeldingslocatie: http://www.fmf.nl/~wim/forums/selwerd/3.JPG

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Pagina: 1