[WC] Hoe warm wordt het water?

Pagina: 1
Acties:
  • 45 views sinds 30-01-2008

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Het is wellicht al een keer 'ergens' in 'een' topic gezegd, maar de search leverde niet erg veel op..

Ik ben erg benieuwd hoe warm het water in een waterkoeling-setup wordt nadat het langs je CPU, chipset en GPU is gegaan.
Ik begrijp dat dit van meerdere factoren afhankelijk is (hitte-uitstoot, kwaliteit koelblokken, stroomsnelheid, etc) maar er is vast wel een temparatuur waar je zo'n beeetje vanuit kan gaan met een normale waterkoeling-setup.
Ik heb overigens een Athlon 3000+ die met luchtkoeling en warm weer zoals nu een graad of 54 wordt (stressed, }:O :))

Ik heb namelijk beginnende plannen voor een watercooling-setup waarbij de warmte van het water gebruikt wordt voor verwarming van een kleine broeikas. Maar als het water niet echt warm wordt gaat het feest natuurlijk niet door ;)

Alvast bedankt!

Wil }:O (=wilkoe :))

Verwijderd

De warmte capaciteit van water is zo groot dat als het een (relatief) grote hoeveelheid energie (warmte dus) te verwerken krijgt het toch maar een beetje opwarmt. Als het water langs de proc, chipset en gpu is geweest dan bestaat de kans dat het water maar 0.2 graden Celcius opwarmt.... hoe warm het water uiteindelijk word hangt vooral van je rad af. als je rad de warmte niet kan afvoeren word de temp erg hoog... :( en als je een vette overkill radiator hebt dan word het water een 4 of 5 graden boven kamertemp...wat natuurlijk wel lekker is :)

PS. geen groetjes ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2003 18:31 ]

• Thyzz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-02 15:53

Thyzz

-=leeg=-

Ik heb geen overkil radiator, maar als ik de fan uit zet dan wordt het water in mij reservoir (1,5 liter) ongeveer 35 graden, bij een cpu Idle van 37 graden

als ik de fan (120mm) op 12 volt zet dan zakt de temperatuur naar 32 graden bij een cpu idle van 34 graden, stressd heb ik mijn cpu nog niet boven de 39 graden gekregen met de fan op 12 volt

het water loopt trouwens ook langs mijn ietswat overgeklokte gf4ti4400

zie voor verdere specs mijn sig

5325wp

Verwijderd

Crash_neo schreef op 09 July 2003 @ 18:37:
Ik heb geen overkil radiator, maar als ik de fan uit zet dan wordt het water in mij reservoir (1,5 liter) ongeveer 35 graden, bij een cpu Idle van 37 graden

als ik de fan (120mm) op 12 volt zet dan zakt de temperatuur naar 32 graden bij een cpu idle van 34 graden, stressd heb ik mijn cpu nog niet boven de 39 graden gekregen met de fan op 12 volt

het water loopt trouwens ook langs mijn ietswat overgeklokte gf4ti4400

zie voor verdere specs mijn sig
Stress je cpu maar eens als je fan uit staat voor een paar uur....je water zal dan zo heet worden dat je je handen er aan brandt...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 July 2003 @ 18:47:
[...]

Stress je cpu maar eens als je fan uit staat voor een paar uur....je water zal dan zo heet worden dat je je handen er aan brandt...
M'n water wordt stressed 45 graden.....maarja er moet ook 315watt aan warmte af gevoerd worden ( 225w pelt + cpu )......ik heb i.i.g. geen verwarming nodig in m'n hobby hok.

• Lief Adje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:28

Lief Adje

Love is in the air

toen ik nog een posiedon rad had :+ (kut ding) werd me water wel 40C :| maar nu met me BlackIce Xtreme max +1C boven kamer temp :)

PV: 2550WP | 520WP | een mens lijdt t meest door het lijden dat hij vreest

Verwijderd

Lief_Adje schreef op 09 July 2003 @ 19:47:
toen ik nog een posiedon rad had :+ (kut ding) werd me water wel 40C :| maar nu met me BlackIce Xtreme max +1C boven kamer temp :)
da's gelul, of je moet zoveel fans eraan hebben hangen dat je doof word.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2003 20:06 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 July 2003 @ 20:05:
[...]

da's gelul, of je moet zoveel fans eraan hebben hangen dat je doof word.
Sterke fans op een rad helpt niks hoor.. hooguit een paar graden. Ervaring mee ;)

• Wortelsoep
  • Niet online
Zijn groetjes verboden? :)

Maar als ik het goed begrijp kan je het water dus wel aardig heet laten worden.

En meteen nog een vraagje: als je het water langzaam laat stromen, zou je dan in 1 omloop het water flink kunnen opwarmen? Want dan zou je zo'n soort opstelling kunnen maken:

radiator met koeling -- koud water --> cpu, gpu, etc --> radiator zonder fans met warm water -- lauw (?) water --> terug naar de eerste radiator --> enz

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

wilko2 schreef op 09 July 2003 @ 20:14:
Zijn groetjes verboden? :)
Nee, maar dat is gewoon niet nodig :)

hier staat:
Wij tweakers doen elkaar permanent de groeten. Het is dus niet nodig om steeds ruimteverspillende "greetz $user" of iets dergelijks onder je posts te plakken. Als je per se zoiets wilt kun je daar je signature voor gebruiken
Dus dan weet je dat ff :)

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

• Wortelsoep
  • Niet online
Okidoki :)

Verwijderd

Je moet een verdomd goede meter hebben wil je het temp verschil van het water meten voor en na de blokken. Water neemt VEEL warmte op. Denk maar aan een pannetje water..hoe lang het duurt voor het kookt en daar is de hitte bron wel ff warmer denk ik ;)

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-02 10:47
Ik heb nu z'n poseidon waterkoeling op mijn Xp2400+ zitten en wordt niet warmer dan 36C.

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

• Kleenex
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Mijn water is gewoon + - 1c

simpele koelbox, met een "vriesvak' in het water....
ideetje voor de zomer ?
Mijn AMD is ook niet warmer als 29c (2.1v) (barton)

zie zomerwaterkoeling hier op tweakers voor meer info, want er zijn meer mensen die het gedaan hebben.

/me dubbelpost hieronder weggemikt, voortaan ff opletten ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Remy op 09-07-2003 22:13 ]

Verwijderd

Je hebt om water op te warmen vrij veel energie nodig. Ik dacht dat je 10x zoveel energie nodig had om water 1 C op te warmen ??? Dus 10 C om water 1 C op te warmen ofzo, nouja iig kijk naar de zee: daar duurt het ook lang voordat de zon het water ook maar een beetje warm heeft gemaakt

Verwijderd

Kleenex schreef op 09 July 2003 @ 20:58:
maar het is vrij offtopic ;)
Ik wou net zeggen..post je nou alleen om te patsen of heb je nog wat te melden wat met het topic te maken heeft :?

• FragFrog
  • Laatst online: 13:41
Mijn dualtje heb ik eens voor een test passief gekoeld (nouja, de discussie of het echt passief was loopt nog ;)), water werd daarbij 46.4 graden bij een kamertemp van 22.9 graden na een paar uur normaal gebruik.

Normaal gesproken met 1x 80mm @ 7V wordt het zo'n 10 graden boven kamertemp, en met beide fans op 12V niet warmer dan 3 - 4 graden boven kamertemp :)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-11-2025

Silentpuma

To much mind...

Verwijderd schreef op 09 July 2003 @ 21:11:
Je hebt om water op te warmen vrij veel energie nodig. Ik dacht dat je 10x zoveel energie nodig had om water 1 C op te warmen ??? Dus 10 C om water 1 C op te warmen ofzo, nouja iig kijk naar de zee: daar duurt het ook lang voordat de zon het water ook maar een beetje warm heeft gemaakt
Heu, zoiets ja ;) Het komt erop neer, dat heel veel energie moet worden toegevoegd om water te verwarmen, en hoe groter de inhoud, hoe langzamer dat dus gaat.

Om het helemaal precies te zeggen: je hebt ~4100 Joule nodig om 1 kilo(dus 1 liter) water 1C° warmer te maken in de meest ideale omstandigheden (0% verlies van warmte). Dit zegt je misschien niet veel, maar wel als je weet dat lucht maar ~1000 Joule nodig heeft. Water kan dus veeeel meer warmte opnemen en is dus een ideale manier om warmte te transporteren. :)

Use the Search Luke...

Verwijderd

Silentpuma schreef op 09 July 2003 @ 22:35:
[...]

Heu, zoiets ja ;) Het komt erop neer, dat heel veel energie moet worden toegevoegd om water te verwarmen, en hoe groter de inhoud, hoe langzamer dat dus gaat.

Om het helemaal precies te zeggen: je hebt ~4100 Joule nodig om 1 kilo(dus 1 liter) water 1C° warmer te maken in de meest ideale omstandigheden (0% verlies van warmte). Dit zegt je misschien niet veel, maar wel als je weet dat lucht maar ~1000 Joule nodig heeft. Water kan dus veeeel meer warmte opnemen en is dus een ideale manier om warmte te transporteren. :)
Dat is eigenlijk niet echt de reden dat het zo perfect is. Het is zo perfect omdat het relatief gemakkelijk energie opneemt en afgeeft tov lucht waarbij het gemakkelijk is om energie in te stoppen, maar het staat het moeilijker af.

Denk aan een oven, er zit een hoop energie in die lucht, de lucht is 200 a 300 graden, toch als je je hand erin steekt dan merk je er niet veel van. Het voelt prettig warm aan.

Als tegenstelling, als je water hebt van 200 a 300 graden en je steekt je hand erin dan heb je niet eens een hand meer.

Dat het veel energie kan bevatten is natuurlijk onzin, want je kan zoveel energie toevoegen als je wil aan alles wat je maar wil. Het voordeel hier is alleen dat je het met minder gevaar kan bewaren en je geen speciale slangen ofzo nodig hebt.

Bij waterkoeling spelen nog veel meer dingen mee, zoals bijvoorbeeld energie stromingen en weerstanden door materiaalovergangen.

Water is geen ideale manier van energie overdracht omdat je een pomp nodig hebt om de energie van punt a naar punt b te krijgen. Terwijl als je kijkt naar bijvoorbeeld heatpipes waar een alcoholmengsel in zit dan zie je dat dat veel efficienter is.

Water is dus niet gekozen omdat het zo perfect is, maar omdat je er gemakkelijk aan kan komen.

Om ontopic te blijven:

De tempratuur van je water is de tempratuur waarbij de toevoer van energie gelijk is aan de afvoer. Bij sommige mensen is dit kamertemp (een perfect WC setup) bij andere mensen is dit 30 a 50 graden (een normale WC setup) en bij weer andere is het bij nog hogere temps.

Het is goed mogelijk om met een WC een procje passief te koelen, maar je water blijft als het goed is altijd boven je CPU temp - 10. Als je CPU dan dus 80 graden wordt dan is je water 70 graden.

Is je water koeler als je CPU temp - 10 dan is je energie overdracht vanuit de CPU naar het water niet optimaal.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2003 23:18 ]

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 09 July 2003 @ 23:14:
Als tegenstelling, als je water hebt van 200 a 300 graden en je steekt je hand erin dan heb je niet eens een hand meer.
Alleen kan water maar 100'C worden, anders verdampt het.

Maar water is ook vooral gekozen omdat het gewoon veel energie kan vasthouden zonder erg veel op te warmen.

Ontopic:
Om met je pc je broeikas op te warmen: je kan zelf kjken hoeveel watt je pc afgeeft en dan bekijken of je daarmee je kas wat kan opwarmen. Als je je CPU+peltier+chipset+VGA meeneemt heb je al snel een paar honderd watt stressed. :)

• Thyzz
  • Laatst online: 10-02 15:53

Thyzz

-=leeg=-

Verwijderd schreef op 09 July 2003 @ 18:47:
[...]

No way dus he, ik denk dat het, max 45 graden, misschien 50 worden maaqr echt niet meer!!
de radiator is nog welzo groot dat het nog wel wat warmte afneemt

5325wp

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-02 11:25

makje

Professioneel prutser

De hele discussie over radiators met fan of zonder of hoe goed de radiator is, is echt niet zinnig voor de TS. Wat voor de TS van belang is, is hoe warm het water in de kringloop is voordat het in de radiator weer vrij gegeven wordt (aan de lucht). Immers voor de radiator komt het opgewarmde water eerst naar zijn broeikast.

Zoals Aikon al aangeeft, hoe meer onderdelen in de kringloop warmte afgeven hoe warmer het water wordt.

Dus als iedereen zijn watertemperatuur zou willen posten met vermelding van welke onderdelen dit komt (welke proc, pelt, NB, GPU etc) dan heeft de TS er ook nog wat aan.

9800x3d

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

Als je een goede radiator hebt met (stille fans), zal het water amper warmer worden dan de omgeving van de radiator. En het is al tig keer gezegd: het water kan zóveel warmte opnemen dat het bijna niet warmer wordt als het langs je CPU/GPU/Northbridge gaat, het verschil in temperatuur is echt verwaarloosbaar. Of je moet al een CPU hebben die vele honderden Watt's verstookt.

De volgende gegevens bevestigen dat alleen maar:

CPU: P IV 2.4B @ 3.384, 110W
VGA: Radeon 9700
Pomp: Hydor L20
Radiator: CV-rad 35x20x7 met 2x 120mm fan op 5V
Omgevingstemp radiator: 22°
Watertemp: 24°.

[ Voor 24% gewijzigd door Steve op 10-07-2003 01:30 ]

Verwijderd

makje schreef op 10 juli 2003 @ 00:34:
De hele discussie over radiators met fan of zonder of hoe goed de radiator is, is echt niet zinnig voor de TS. Wat voor de TS van belang is, is hoe warm het water in de kringloop is voordat het in de radiator weer vrij gegeven wordt (aan de lucht). Immers voor de radiator komt het opgewarmde water eerst naar zijn broeikast.

Zoals Aikon al aangeeft, hoe meer onderdelen in de kringloop warmte afgeven hoe warmer het water wordt.

Dus als iedereen zijn watertemperatuur zou willen posten met vermelding van welke onderdelen dit komt (welke proc, pelt, NB, GPU etc) dan heeft de TS er ook nog wat aan.
Iedereen die het gaat meten zal zien dat het niet te meten valt.. Maar dat had ik al gepost geloof ik. Aangezien dingen 2x gevraagd worden..post ik het maar 2x |:(

- de warmte opname is veels te traag om het te kunnen meten
- het water gaat veels te snel om het te kunnen meten

kortom: de water temp is overal in het systeem hetzelfde!! Geloof het of niet ;)

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

wilko2, de beste manier om erachter te komen of het je broeikas op kan warmen, is het zelf proberen. De temps die hier gepost zijn, zijn gemiddeld zo'n 5 tot 10 graden boven kamertemp. Met de search op waterkoeling temperatuur zijn hier binnen DOC bijna 300 topics te vinden, en een aantal daarvan gaan specifiek over temperaturen.

Aangezien dit dus best met de search te vinden is / zelf uit te zoeken is, en er een aantal mensen hier off-topic gaan of zelfs dingen als gelul worden bestempeld, gaat hij dicht. Helaas is het respect voor andere users niet echt aanwezig bij sommigen :/

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.