HD Tikt na afspelen film, PC loopt compleet vast

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• CitrusJuicer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-06 13:33

CitrusJuicer

In Search Of Sunrise

Topicstarter
Mischien hoort dit in de opslagmedia forum, maar ik denk dat er iets meer mis mee is dan de HD. (zo niet verplaats het dan maar :)

Sinds kort heb ik een merkwaardig probleem met m'n PC.

Als ik een film afspeel (DivX, XviD, of zelfs MPEG) in bijv. WMP of WinDVD maakt een van m'n HD's een TIK geluid waarna m'n PC steeds langzamer loopt om daarna compleet vast te lopen.
Soms reboot de PC direct na de tik, en op andere momenten schakelt de PC alles uit, behalve de powerled. Ik moet dan de powerbutton ingedrukt houden om de PC uit te zetten.

Zou de HD defect zijn? (deze werkt in principe wel normaal met kopieren e.d.)
De films die ik afspeel staan trouwens op andere HD's, en niet op degen die de TIK geluid maakt.
Of zou het aan de voeding liggen? omdat de hele PC uitgaat, behalve de powerled?
Of is er iets mis met mijn videokaart (Radeaon 9700Pro)? die mischien te weinig voeding krijgt?

Ik moet er wel bij zeggen dat de PC tijdens de zomerse warme dagen van de afgelopen weken erg warm werd (ook al zitten er 5 casefans in, wat niet echt uitmaakte omdat de kamertemperatuur erg hoog was, blies hij er warme lucht in) en ook vaak rebootte of uitging tijdens het spelen van games.
Maar de HD maakte toen geen gekke geluiden.
CPU werd 59 graden idle bij die warme dagen, en met mindere warme dagen 54 graden.

Mijn systeem:
AMD 2400+ CPU
Silverado Koeler
Asus A7VX8
2x 512 MB Samsung DDR PC2700
Enermax 430 Watt PSU
Chieftec Dragon Servertower
5x Papst 8412NGML casefans
Radeon 9700Pro Built by ATi
Creative Audigy
2x WD800JB (een ervan maakt die TIK geluid)
2x WD1200JB

Waar zou het aan kunnen liggen? Zou de HD door die hitte een beetje defect aan het raken zijn?
Maar ik vind het zo raar dat de PC zichzelf dan uitschakeld! of reboot. Want die HD heeft in principe niks te maken met het afspelen van films.

Alvast bedankt!

• Werkbouwtuig
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Een tikkende harddisk betekend meestal dat ie binnenkort gaat overlijden.
(=belangrijke data backuppen!!)

Als je het mij vraagt is zou die PSU wel voeldoende sterk moeten zijn. Controleer anders even je +12, +5 en +3.3 volt lijnen bij belasting mbv. Motherboard Monitor oid.
(Mischien wel gewoon een rot exemplaar voeding dus)

• Maarten
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Op welke HDD staat het OS :?
als het op 1 van de andere HDD's staat, probeer die disk dan eens los te koppelen, en probeer het dan eens opnieuw :)

heb je al een diagnostic tooltje van de site van Western Digistal gehaald :?
zie Hier :)

draai een van die tooltjes en je hebt antwoord op je vraag :)

• CitrusJuicer

CitrusJuicer

In Search Of Sunrise

Topicstarter
Werkbouwtuig schreef op 07 juli 2003 @ 11:35:
Een tikkende harddisk betekend meestal dat ie binnenkort gaat overlijden.
(=belangrijke data backuppen!!)

Als je het mij vraagt is zou die PSU wel voeldoende sterk moeten zijn. Controleer anders even je +12, +5 en +3.3 volt lijnen bij belasting mbv. Motherboard Monitor oid.
(Mischien wel gewoon een rot exemplaar voeding dus)
Er staat idd belangrijke data op ja, die zal ik dan maar meteen backuppen.
Maar, hij maakt die Tik geluid alleen maar als ik een film afspeel, anders niet...
Ja dacht dat die PSU ook wel voldoende moest zijn, die draaid al bijna 2 jaar zonder problemen. Maar nu heb ik er steeds meer hardware in zitten (o.a. die stroomvretende Radeon...) en meer harde schijven, mischien dat die dat niet meer aankan ofzo?
Op welke HDD staat het OS
als het op 1 van de andere HDD's staat, probeer die disk dan eens los te koppelen, en probeer het dan eens opnieuw

heb je al een diagnostic tooltje van de site van Western Digistal gehaald
zie Hier

draai een van die tooltjes en je hebt antwoord op je vraag
Het OS staat op een andere HD, die ene die tikt staat alleen data op.
Ik zal als ik thuis ben ff die tool proberen. Zou wel butt zijn als die HD defect zou zijn, heb hem pas 6 maanden ofzo.

Thanks voor de reacties!

• Maarten
  • Niet online
CitrusJuicer schreef op 07 July 2003 @ 11:43:
[...]

[...]

Het OS staat op een andere HD, die ene die tikt staat alleen data op.
Ik zal als ik thuis ben ff die tool proberen. Zou wel butt zijn als die HD defect zou zijn, heb hem pas 6 maanden ofzo.

Thanks voor de reacties!
Als je de HDD pas 6 maanden hebt, zou ik hem RMA sturen naar WD :),
meer info hierover vind je op de site van Western Digistal
en met name Dit stukje

suc6 :)

• CitrusJuicer

CitrusJuicer

In Search Of Sunrise

Topicstarter
AMD_er schreef op 07 July 2003 @ 11:54:
[...]

Als je de HDD pas 6 maanden hebt, zou ik hem RMA sturen naar WD :),
meer info hierover vind je op de site van Western Digistal
en met name Dit stukje

suc6 :)
Hmmm, dat zou ik idd wel kunnen doen, want dit is niet leuk film kijken zo.

Trouwens nog een andere vraag wat hiermee te maken heeft.
Mijn PC schakelt zichzelf dus uit met het warme weer, terwijl ik in de bios heb ingesteld dat hij dat pas bij 90 graden moet doen.
Maar dit doet hij al bij iets van 60 graden, terwijl ik gewoon aan het internetten ben dus niet eens stressed.

Heeft dit nog steeds met die HD te maken of met m'n bord?

[edit]
(Dit was toen ik nog geen problemen met de HD had...)

[ Voor 6% gewijzigd door CitrusJuicer op 07-07-2003 14:55 ]

• Maarten
  • Niet online
Krijg je nog een BSOD :?

of is het direct uit :? (zie ook: Windows XP en 2000 BSOD guide )

wel de BIOS settings gesaved, kijk dit anders even na :)

• CitrusJuicer

CitrusJuicer

In Search Of Sunrise

Topicstarter
AMD_er schreef op 07 July 2003 @ 15:21:
Krijg je nog een BSOD :?

of is het direct uit :? (zie ook: Windows XP en 2000 BSOD guide )

wel de BIOS settings gesaved, kijk dit anders even na :)
Nope, geen BSOD. Alles gaat gewoon uit, behalve m'n Powerled en m'n Neonsticks.
Ik moet dus de powerbutton ingedrukt houden om alles uit te krijgen.
Of hij reset spontaan, waarna de pc weer een tijdje draait om daarna weer te resetten.

Als het wat weer wat koeler is, kan ik normaal de pc gebruiken.
Klote zomer ook altijd :)

• MJ85
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-06 11:48
Ga er maar vanuit dat die HD einde oefening is, en stuur em RMA, gezien je em toch pas hebt, er geen gekke dingen mee hebt gedaan, krijg je wel een nieuwe.

Mijn oude Seagate 11,3 gig, als die langer dan 30 min aanstond of bij het installen van OS, oid, iig waar hij redelijk mee belast word, begon hij te tikken en sloeg hij keihard af. Helaas geen garantie.

[ Voor 3% gewijzigd door MJ85 op 07-07-2003 15:44 ]

.

• Stuff
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-06-2010

Stuff

*ploink*

Dit heb ik dus ook met mijn HDD. Ik heb de volgende configuratie:

AMD Athlon 2600+ (2GHz)
Enermax EG465P VE(FC)
Asus A7V8X
512 MB PC3200
Radeon 9800 128MB
SB Live! Value
Maxtor 80GB 7200RPM
Maxtor 200GB 7200RPM

Soms als ik een spel speel (C&C:Gen, BF1942, HL:CS) krijg ik een tik op mijn HDD en loopt mijn PC vast. Eerst dacht ik dat het de, relatief, nieuwe 200GB HDD was, maar toen ik alleen de 80GB HDD erin liet zitten bleek dat deze de TIK gaf.

Ik heb PowerMax gebruikt van maxtor en deze geeft geen fouten aan. Ik het een complete factory recertification gedaan en een stress test van 24 uur, de HDD is goed. Omdat het misschien ook aan de andere HDD kan liggen heb ik die ook getest maar zonder resultaat. Bijde schijven zijn goed, zeker weten... na 24 uur stress testen en een recertification (beide) kun je daar wel van uit gaan.

Ik vermoed eigenlijk dat het aan mijn voeding ligt, dat die een dipje krijgt ofzo. Volgens Asus Probe is de +5V maar +4.65V (Idle) dus daar ben ik nu naar aan het kijken.

Verder kan ik alles doen.. Kopieren van bestanden, MP3s afspelen, internetten noem maar op. Ik heb met verschillende benchmarks al losse componenten getest. Zo heb ik SuperPi gebruik om een hoge CPU load te krijgen, doet ie gewoon. Verschillende disk utils gebruik om de HDD te testen, ook geen probleem. En ook mijn gehuegen helemaal laten testen, wederom geen problemen.

http://www.vado.org -- Videogames are a conduit for the soul. They expand our lives, channel our imagination, test our skillz. Games exist as a channel for the boundless energy of people all over the world. -MegaTokyo

Verwijderd

(ook al zitten er 5 casefans in, wat niet echt uitmaakte omdat de kamertemperatuur erg hoog was, blies hij er warme lucht in)

5 CASEFANS en dan nog geen normale temps ?
slechte airflow?

• CitrusJuicer

CitrusJuicer

In Search Of Sunrise

Topicstarter
Stuff schreef op 07 July 2003 @ 15:55:
Dit heb ik dus ook met mijn HDD. Ik heb de volgende configuratie:

AMD Athlon 2600+ (2GHz)
Enermax EG465P VE(FC)
Asus A7V8X
512 MB PC3200
Radeon 9800 128MB
SB Live! Value
Maxtor 80GB 7200RPM
Maxtor 200GB 7200RPM
.......

Verder kan ik alles doen.. Kopieren van bestanden, MP3s afspelen, internetten noem maar op. Ik heb met verschillende benchmarks al losse componenten getest. Zo heb ik SuperPi gebruik om een hoge CPU load te krijgen, doet ie gewoon. Verschillende disk utils gebruik om de HDD te testen, ook geen probleem. En ook mijn gehuegen helemaal laten testen, wederom geen problemen.
Ja precies, ik kan dus ook gewoon alles met die HD doen, maar hij tikt bij mij dus alleen als er een film wordt afgespeeld.
Bij games tikt die niet, maar de pc loopt gewoon vast of schakelt zichzelf uit.

Zit nu ook te twijfelen of het niet aan de PSU ligt.
Ik zal thuis even de voltages bekijken met MBM.
5 CASEFANS en dan nog geen normale temps ?
slechte airflow?
Airflow is wel goed, 3 aan de voorkant voor de intake, en 2 achter voor outtake.
Waarbij de PSU ook nog 2 fans heeft om warme lucht af te voeren.
Maar omdat de kamertemperatuur zo hoog is, blaast die dus geen koude lucht naar binnen, maar warme lucht. Vandaar dat de temps zo hoog liggen denk ik.
CPUCooler maakt denk ik ook goed contact met de CPU, want ik heb de heatsink aangeraakt, en verbrande haast m'n vingers...

• ViolatoR
  • Laatst online: 02-06 14:10
Word je HD ook erg warm? Ik heb dit namelijk vorige week met dat warme weer en case open ook gehad, sloeg hd af door warmte ( want met fannetje ervoor deed ie het gewoon prima ).

Zag dat je MBM ook hebt geinstalled, heeft MBM niet ook zo'n optie die je PC uitschakeled bij x graden?

[ Voor 24% gewijzigd door ViolatoR op 07-07-2003 19:32 ]

fotoblog

• Stuff
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-06-2010

Stuff

*ploink*

Bij mij ben ik erachter wat het was. Een van de fans zorgde ervoor dat de power werd onderbroken.

Er zit een fan tussen voor mijn Zalman HP80, die zit tussen de PSU en mijn harddisk, nu blijkt dat daar een draadbreuk in zat. Ik wou een voltmeter op een molexstekker aansluiten om de voltage te controlleren, maar elke keer als ik dat ene draadje aanraakte sloeg me HDD af, zodoende ben ik erachter gekomen.

http://www.vado.org -- Videogames are a conduit for the soul. They expand our lives, channel our imagination, test our skillz. Games exist as a channel for the boundless energy of people all over the world. -MegaTokyo

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

Even beetje offtopic, als ik die temperaturen zo lees, zou ik die Silverado toch maar eens vervangen, want die temperaturen zijn aan de hoge kant voor een 2400+. En een 2400+ valt bij mijn weten ook buiten de speceficaties. Ik heb zelf zo'n koeler gehad, maar bij mijn oude Tbird 1GHz kreeg hij het al moeilijk met koelen.

Geen inspiratie

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-08 22:12

• CitrusJuicer

CitrusJuicer

In Search Of Sunrise

Topicstarter
ViolatoR schreef op 07 juli 2003 @ 19:31:...
Zag dat je MBM ook hebt geinstalled, heeft MBM niet ook zo'n optie die je PC uitschakeled bij x graden?
HD wordt wel warm, maar niet heet ofzo.
En MBM heb ik pas sinds 2 dagen geinstalleerd, dus daar ligt het niet aan.
Bij mij ben ik erachter wat het was. Een van de fans zorgde ervoor dat de power werd onderbroken.

Er zit een fan tussen voor mijn Zalman HP80, die zit tussen de PSU en mijn harddisk, nu blijkt dat daar een draadbreuk in zat. Ik wou een voltmeter op een molexstekker aansluiten om de voltage te controlleren, maar elke keer als ik dat ene draadje aanraakte sloeg me HDD af, zodoende ben ik erachter gekomen.
He nou je het zegt! ik heb namelijk 5 coolers, die ik met allemaal splitkabeltjes heb aangesloten. Mischien zit daar een storing in! ik ga als ik thuis ben meteen de kabeltjes checken. Thanks!
Even beetje offtopic, als ik die temperaturen zo lees, zou ik die Silverado toch maar eens vervangen, want die temperaturen zijn aan de hoge kant voor een 2400+. En een 2400+ valt bij mijn weten ook buiten de speceficaties. Ik heb zelf zo'n koeler gehad, maar bij mijn oude Tbird 1GHz kreeg hij het al moeilijk met koelen.
Je bent briljant! niet te geloven dat ik daar niet eens aan gedacht had zeg.
Die Silverado had ik bij mijn T-Bird 1400 gekocht. Natuurlijk wordt de 2400+ dan te warm, hij is daar helemaal niet voor gemaakt. stom stom stom |:( van me.
Ik ga morgen meteen een nieuwe cooler halen. (iemand tips voor een stille goede cooler toevallig? anders lees ik de overclock forum wel)

1000x thanks!
http://gathering.tweakers...list_messages/770849/last

Vraag het hier eens.
Die ga ik eens ff doorlezen.
Pagina: 1