En Bartjuh? heb je al iets kunnen bereiken? ben echt wel benieuwd nu of die aarding de oorzaak was ....
Anoniem: 48709
beetje aan het slapen...
[ Voor 96% gewijzigd door Anoniem: 48709 op 10-08-2003 21:57 ]
Ik kom net van vakantie terugAnoniem: 55049 schreef op 08 augustus 2003 @ 21:57:
En Bartjuh? heb je al iets kunnen bereiken? ben echt wel benieuwd nu of die aarding de oorzaak was ....
Daarom heb ik nog niks kunnen proberen.
Morgen ga ik vanalles testen en aarden enzo, kijken of het helpt.
Misschien werkt het in ene wel weer

Oh ja, ik heb nog wel een aantal defecte schijven thuis liggen ...
ligt hier een defecte maxtor DX540-4G 120GB 5400RPM U-ATA100 met eigenlijk garantie tot maart 2005.
Is het de moeite waard om RMA / garantie achterna te lopen ?
Zo niet, mag je hem hebben.
Cigarette + Coffee = Breakfast of champion
Tuurlijk is dat de moeite !!GrittyKitty schreef op 11 augustus 2003 @ 03:22:
ligt hier een defecte maxtor DX540-4G 120GB 5400RPM U-ATA100 met eigenlijk garantie tot maart 2005.
Je gaat naar de site van de fabrikant en vraagt daar via een paar formulieren ofzo rma aan, dan ga je naar het postkantoor, vraagt om een pakje en wat piepschuim , druk de schijf in het pakje, adres etc erop en verturen maar!
Kost je max 10 euro en je hebt een paar weken later wel een nieuwe schijf van € 100
Ik heb een probleem met mijn Maxtor D740-6L (60GB). Hij doet al een tijdje vreemd (bad sector ook), maar nu is bij mij de wanhoop nabij: hij spint nog wel, maar het lijkt net of hij heel erg veel frictie ondervindt. Tevens is het zo dat als ik hem in een bepaalde stand houd, het lichtje op de printplaat aangaat, een contactprobleem dus.
Elke keer dat hij aangaat (opspint) gebeurt er precies hetzelfde: eerst hoor ik hem draaien (zoemen) tot een bepaalde snelheid, dan hoor ik 2x een *klik* (koppen in de parkeerstand?), dan begint hij sneller te draaien, en dan gaat hij na een paar tellen weer langzamer en dan volgen er 4 *klikken*, daarna gaat het lamje uit en blijft hij weer op een vaste snelheid draaien.
Dingen die ik geprobeerd heb:
- Op andere IDE-poorten aangesloten (standaard/RAID) --> geen verschil.
- Andere kabel gebruikt --> geen verschil.
- Andere harde schijf master, deze slave (en vice versa) --> geen verschil.
- Alleen de powerkabel aangesloten --> geen verschil.
- De diepvries-methode --> geen verschil.
Wat is jullie advies? Het valt me op dat de schijf ongewoon veel geluid maakt, alsof hij aanloopt. Kan ik dit op 1 of andere manier oplossen? Heeft het zin om RMA aan te spreken? Heeft het zin om de schijf open te maken? Bedankt voor de info.
Elke keer dat hij aangaat (opspint) gebeurt er precies hetzelfde: eerst hoor ik hem draaien (zoemen) tot een bepaalde snelheid, dan hoor ik 2x een *klik* (koppen in de parkeerstand?), dan begint hij sneller te draaien, en dan gaat hij na een paar tellen weer langzamer en dan volgen er 4 *klikken*, daarna gaat het lamje uit en blijft hij weer op een vaste snelheid draaien.
Dingen die ik geprobeerd heb:
- Op andere IDE-poorten aangesloten (standaard/RAID) --> geen verschil.
- Andere kabel gebruikt --> geen verschil.
- Andere harde schijf master, deze slave (en vice versa) --> geen verschil.
- Alleen de powerkabel aangesloten --> geen verschil.
- De diepvries-methode --> geen verschil.
Wat is jullie advies? Het valt me op dat de schijf ongewoon veel geluid maakt, alsof hij aanloopt. Kan ik dit op 1 of andere manier oplossen? Heeft het zin om RMA aan te spreken? Heeft het zin om de schijf open te maken? Bedankt voor de info.
There's so much comedy on television. Does that cause comedy in the streets?
Nou, als dit geen RMA geval is dan weet ik het ook niet meer. Snel je data backuppen en weg met die schijfabbastijn schreef op 11 August 2003 @ 13:41:
Heeft het zin om RMA aan te spreken?
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Ja, maar dat is nou juist het probleem, ik kan hem niet meer aanspreken en er staat nog ongebackupte data op, de bios herkent hem niet meer, waarschijnlijk omdat hij niet hard genoeg meer kan draaien. Is er nog een niet aangespreken tweaker-truc die mijn schijf weer (even) kan laten werken?
nice lap text over hd's 
Vanavond ff doorlezen. Kun je op marktplaats.nl ook niet een advertentie zetten (en soortgelijke sites)?
Vanavond ff doorlezen. Kun je op marktplaats.nl ook niet een advertentie zetten (en soortgelijke sites)?
ja tuurlijk, rma doen man, is altijd meegenomen heh. Jammer dat em eerst deffect moet zijn natuurlijk. Maar volgens de ervaringen is Maxtor zeer vlotjes in afhandelen hoor.GrittyKitty schreef op 11 August 2003 @ 03:22:
en voor die prijs heb je geen nieuw heh.
> de D740 reeks heeft idd iets met die actuator die vast komt te zitten, je krijgt dan een harde "TAK" + moterslowdown als symptoom.abbastijn:
Ik heb een probleem met mijn Maxtor D740-6L (60GB) Hij doet al een tijdje vreemd (bad sector ook), maar nu is bij mij de wanhoop nabij: hij spint nog wel, maar het lijkt net of hij heel erg veel frictie ondervindt. Tevens is het zo dat als ik hem in een bepaalde stand houd, het lichtje op de printplaat aangaat, een contactprobleem dus.
eerste geluid is NIET normaal, tweede reeks geluiden is de normale initialisatie van de D740 reeks.Elke keer dat hij aangaat (opspint) gebeurt er precies hetzelfde: eerst hoor ik hem draaien (zoemen) tot een bepaalde snelheid, dan hoor ik 2x een *klik* (koppen in de parkeerstand?), dan begint hij sneller te draaien, en dan gaat hij na een paar tellen weer langzamer en dan volgen er 4 *klikken*, daarna gaat het lamje uit en blijft hij weer op een vaste snelheid draaien.
maar je verteld niets over wat er gebeurt in de BIOS, kan je OS hem ook zien? kan je hem accessen? welke geluiden / symptomen treden dan op?
als je recht hebt op een rma dan zou ik het zeker doen hoor, kost je een beetje moeite maar het loont, en je hebt er recht op heh :-)
openschroeven mag je van mij ;-) maar veel zal je er niet kunnen doen :-/
wat wel zinvol kan zijn, is de contacten naar de spindelmoter even na te gaan, die zijn zeer gevoelig voor onreinheden.
je schroeft het printplaatje er even af, reinig de contacten en monteer terug af.
reinig ook de contacten van de IDE bus, en voedings-connector (molex)
alle adviezen vind je in de eerste pagina van dit draadje.
Bedankt! Ik ga het meteen even proberen schoon te maken.
En over de bios & os: Hij wordt nergens gezien/herkend.
En over de bios & os: Hij wordt nergens gezien/herkend.
als je daar geen resuultaat uit haalt, dan is het omwisselen van de printplaatjes met een gelijke drive nog een optie. echt meer is momenteel niet mogelijk afgezien van datarecoverybedrijven dan :-/ maar daar gaan we iets proberen aan te doen, vandaar dit draadje.
ik veronderstel dat je al gecontroleerd hebt met een tweede drive of de kabel en zo ok is, mijn inziens kan het dan alleen nog het printje zijn die stuk is.
omwisselen van dat printje heeft zin, doch het kan zijn dat als de lagers uitgedroogd zijn door overdreven heet worden (je spreekt van stroef oplopen) het "nieuwe" printje weer even snel stuk gaat.
als je dat doet, zorg dan dat je de temperatuur van de chipjes in gaten houd (met de vinger voelen bv.) als die te snel warm worden (in 2 a 4 seconden heet) stop er dan maar mee, dat duid dan op een mechanische storing of defecte spindelmoter en zal die spoedig het nieuwe plaatje ook om zeep helpen
(sorry dat ik twee maal dezelfde vraag stelde, ik had even niet goed opgelet :-) )
ik veronderstel dat je al gecontroleerd hebt met een tweede drive of de kabel en zo ok is, mijn inziens kan het dan alleen nog het printje zijn die stuk is.
omwisselen van dat printje heeft zin, doch het kan zijn dat als de lagers uitgedroogd zijn door overdreven heet worden (je spreekt van stroef oplopen) het "nieuwe" printje weer even snel stuk gaat.
als je dat doet, zorg dan dat je de temperatuur van de chipjes in gaten houd (met de vinger voelen bv.) als die te snel warm worden (in 2 a 4 seconden heet) stop er dan maar mee, dat duid dan op een mechanische storing of defecte spindelmoter en zal die spoedig het nieuwe plaatje ook om zeep helpen
(sorry dat ik twee maal dezelfde vraag stelde, ik had even niet goed opgelet :-) )
Jah ...Anoniem: 55049 schreef op 08 augustus 2003 @ 21:57:
Die sata schijf spinde eerder nog wel op, nou spint ie niet eens meer op, blijkbaar was ie dus al aan het doodgaan ..

Meerdere voedingen/kabels/sata kabels getest.
Morgen gaat die ook op de bus, was gelukkig nog helemaal leeg zonder data erop

Gaat snel met die schijven, eerst een 80gb ibm 120gxp eraan, nou een 80gb maxtor sata schijf
Nou zit ik met één 80gb maxtor schijf te computeren, die compleet bomvol staat, op 1 partitie van 25gb is zelfs nog maar 4kb vrij
Waarschijnlijk was ie gewoon al aan het doodgaan ...
Wel raar, ik stopte toendertijd me ibm schijf in de plexi kast en na net de installatie te hebben afgerond en net uit windows kwam en reboote toen gaf ie het op.
En me sata schijf spinde in het begin dus wel op in me kast en klonk verder normaal, maar werd nooit herkend, eerst dacht ik dat het probleem bij de controller lag... nou doet ie niets meer.
Het is moeilijk te zeggen of het nou puur toeval was of dat het aan de aarding lag (plexi kast)
Nou is me 80gb maxtor die er in zit wel geaard aan de voeding (voor de zekerheid) vanaf het begin dat ie erin zat en hij loopt al weer een tijdje als een zonnetje.
ik denk idd aarding of statische electriciteit
Ze worden trouwens niet te warm ?
[ Voor 29% gewijzigd door KBDE op 24-08-2003 17:28 ]
ik heb ook een interesant HD probleempje ...
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/799323
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/799323
De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel
Neuh, alles wordt gekoeld door een Coolermaster cooldrive3.KBDE schreef op 24 augustus 2003 @ 17:27:
ik denk idd aarding of statische electriciteit
En er zijn ook zeker geen overheersende virbraties in me kast.
Minder dan bij mij vorige "stalen" kast.
Dus aarding zou het kunnen zijn, maar zeker weten doe ik het niet. Voor hetzelfde geld is het dus gewoon toeval.
iig waag ik het er niet meer op, voortaan loopt er een draadje van de behuizing van de voeding naar de schijf
Ik heb nog een Quantum Fireball LCT10 10,2 GB. Ik ben al meerdere mensen tegegekomen met hetzelfde probleem/defect als ik, nl. een doorgebrand Philips chipje...
Op die schijf gaf Quantum tot overmaat van ramp maar 6 maanden garantie; dit geldt echter alleen voor Quantum zelf en niet voor de Nederlandse winkel (Alternate) waar ik hem gekocht had (2 jaar levensduur moet redelijkerwijs gegarandeerd worden volgens consumentenrecht), maar dat wist ik toen nog niet. 
Ik heb wel gedacht aan printplaatswappen (schijf spinde gewoon nog op, maar werd niet meer herkend in BIOS), maar heb nooit een identieke schijf gevonden.
Edit: tegenwoordig werk ik nog steeds met volle tevredenheid met een Quantum Fireball AS 30 GB schijfje, maar de inhoud daarvan wordt overgezet naar een WD80JB schijfje (is veel stiller bij lezen/schrijven en ook minder geluid van het spinnen).
Over dat verticaal monteren: hoe krijg je dat voor elkaar in een standaard computerkast? Het gros van de cases biedt alleen de mogelijkheid om schijven in de horizontale stand te monteren... Ik heb trouwens een Chieftec kast met uitneembare hd-brackets.
Over het koelen van de schijven: waarom alleen de bovenkant? Wordt bij hd's de printplaat vaak niet ook nogal heet? Misschien was dat bij mijn LCT10 schijfje ook wel het geval...
Ik heb wel gedacht aan printplaatswappen (schijf spinde gewoon nog op, maar werd niet meer herkend in BIOS), maar heb nooit een identieke schijf gevonden.
Edit: tegenwoordig werk ik nog steeds met volle tevredenheid met een Quantum Fireball AS 30 GB schijfje, maar de inhoud daarvan wordt overgezet naar een WD80JB schijfje (is veel stiller bij lezen/schrijven en ook minder geluid van het spinnen).
Over dat verticaal monteren: hoe krijg je dat voor elkaar in een standaard computerkast? Het gros van de cases biedt alleen de mogelijkheid om schijven in de horizontale stand te monteren... Ik heb trouwens een Chieftec kast met uitneembare hd-brackets.
Over het koelen van de schijven: waarom alleen de bovenkant? Wordt bij hd's de printplaat vaak niet ook nogal heet? Misschien was dat bij mijn LCT10 schijfje ook wel het geval...
[ Voor 36% gewijzigd door Aham brahmasmi op 24-08-2003 19:28 ]
okey even mijn topic toevoegen:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/631802
Ik was een onderdeel kwijt van m,n hdd en ik heb deze er met success weer onder gesoldeerd.
Ik weet niet of iemand er iets aan heeft maar er staat het een ander in wat van pas kan komen mocht je zo'n probleem hebben.
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/631802
Ik was een onderdeel kwijt van m,n hdd en ik heb deze er met success weer onder gesoldeerd.
Ik weet niet of iemand er iets aan heeft maar er staat het een ander in wat van pas kan komen mocht je zo'n probleem hebben.
openkat.nl al gezien?
Heel bekend, zo is bij mij een Quamtum Fireball LCT 13 kapot gegaan, ook dat Philips Chipje die ineens gefried was.Aham brahmasmi schreef op 24 augustus 2003 @ 19:22:
Ik heb nog een Quantum Fireball LCT10 10,2 GB. Ik ben al meerdere mensen tegegekomen met hetzelfde probleem/defect als ik, nl. een doorgebrand Philips chipje...Op die schijf gaf Quantum tot overmaat van ramp maar 6 maanden garantie; dit geldt echter alleen voor Quantum zelf en niet voor de Nederlandse winkel (Alternate) waar ik hem gekocht had (2 jaar levensduur moet redelijkerwijs gegarandeerd worden volgens consumentenrecht), maar dat wist ik toen nog niet.
Heb mijn woede op die schijf gekoeld.. ( Lees : Hamer en Moker )
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Mja, dat heb ik niet gedaan omdat ik het zo zonde vond omdat de schijf vrijwel zeker nog helemaal intact is behalve dat chipje... Frustrerend om te weten dat je data er nog gewoon opstaat maar dat je er niet bijkan door 1 stom chipje.
nice job killercow!!! maar bij de betere electronica-boer kon je dat cristalletje ook vinden hoor. anyway, dikke proficiat toch maar.
update algemeen: ondertussen wacht ik nog op wat schijven en beloftes die binnen moeten komen. ik hoop dat ik er nog veel kan vinden, want er komt echt wel veel bij kijken heb ik nu al weer gezien met de schijven die bijgekomen zijn.
nu heb ik al heel wat geleerd en een massa foto's gemaakt en zo ook. nu nog alles in een siteje gieten. er was een jongen die me daarbij wou helpen, maar die heeft inmiddels weer afgehaakt :-/
update algemeen: ondertussen wacht ik nog op wat schijven en beloftes die binnen moeten komen. ik hoop dat ik er nog veel kan vinden, want er komt echt wel veel bij kijken heb ik nu al weer gezien met de schijven die bijgekomen zijn.
nu heb ik al heel wat geleerd en een massa foto's gemaakt en zo ook. nu nog alles in een siteje gieten. er was een jongen die me daarbij wou helpen, maar die heeft inmiddels weer afgehaakt :-/
Ik ben door dit topic helemaal geinspireerd geraakt, morgen maar eens de grote stapel 120-270-420-540-1.2gb-10gb schijven uit de kast trekken en ff lekker gaan sleutelen....de schijven zijn door de jaren heen in dit huis terecht gekomen op diverse manieren, hebben een tijd dienst gedaan als decoratie aan de muur en ik ga nu dan toch maar ff lekker spelen.
Zijn voornamelijk schijven die een hoop lawaai gingen produceren...uitlaat over 't asfalt en continu blijven initializen....maar goed, wie weet is er wat van te maken...ligt ook nog een Quantum 10gb tussen die na 20-30 minuten dienst ineens uitvalt...koeling was 't probleem niet (server met 7 fans). Doe binnenkort wel ff verslag.
Zijn voornamelijk schijven die een hoop lawaai gingen produceren...uitlaat over 't asfalt en continu blijven initializen....maar goed, wie weet is er wat van te maken...ligt ook nog een Quantum 10gb tussen die na 20-30 minuten dienst ineens uitvalt...koeling was 't probleem niet (server met 7 fans). Doe binnenkort wel ff verslag.
oooo, dat is leuk MissingDog! heb je geen zin om samen te werken? kwestie van ideen uit te wisselen en zo.
Ja sorry, heb het ff druk met vanalles en nog wat de laatste tijd.Anoniem: 55049 schreef op 26 augustus 2003 @ 00:40:
nice job killercow!!! maar bij de betere electronica-boer kon je dat cristalletje ook vinden hoor. anyway, dikke proficiat toch maar.
Heb gister nog een kapotte maxtor 80gb sata schijf naar maxtor ierland opgestuurd voor rma, was 5,75 euro voor 863 gram.
Dus naar jouw zal denk ik ongeveer hetzelfde kosten denk ik
Het is iig redelijk zwaar, denk zo rond de 1,5 kg.
En me ibm 120gxp 80gb is ook kapot, dus die moet ook nog verstuurd worden, maar daarop staan nog belangrijke dingen op die ik nog wil redden
Iemand nog enig idee wat een goede rackmountable firewall/router is voor +/- 50 personen is ? prijsklasse € 700~1500.
is geen enkel probleem hoor. ik heb me misschien wat foutief uitgedrukt....Ja sorry, heb het ff druk met vanalles en nog wat de laatste tijd....
wat ik bedoelde was dat ik eerst alle openstaande zaken netjes wil afhandelen tov iedereen en dan een tweede batch ga opzetten voor september/oktober ondertussen kan ik me al wat concentreren op het maken van een website want ik heb al wat info die zou mogen verwerkt worden en zo. en ondertussen doen we ook nog verder natuurlijk ;-) we geven nie op hoor :-)
maar ik moet toegeven dat het werk (omdat ik het echt grondig wil doen) behoorlijk meer is dan ik verwacht had eerst.
tja, met het nieuwe spul kan je vaak prima een cDRW/DVD achter je HDD hangen. Hang zelf bij voorkeur elke HDD aan eigen kabel met een ATAPI erachter. Als het werkt, werkt het perfect. Werkt het niet heb je pech....Anoniem: 55049 schreef op 31 July 2003 @ 01:10:
[...]
Principieel zou wat jij voorsteld perfect moeten werken INDIEN uw controller dit ondersteund (ogenblikje: ATA was toch controller-loos?)
Nee, de devices zijn controller-arm. De meeste "controll" gebeurt op het mobo. Niet door je CPU en die geeft ook geen conflicten, wel door je South-Bridge (waar bij de meeste moederborden een ge-integreerde ATA-controller zit).
Nee, wat ik bedoel is dat op alle recente intel chipsets er wel degelijk een ATA controller is met onafhankelijke toegangssnelheid naar de schijven toe.
Via/sis/Nforce etc. en alle overige AMD Ahtlon XP chipsets hebben dit ook al een poosje
MAAR we zijn nog niet rond. Sommige controllers en ook bepaalde HD's en CDrom-drives vinden het niet leuk om er een slow vriendje op de kabel te hebben. En dat komt omdat, desondanks elke device onafhankelijk "benaderd" wordt, er toch geen onafhankelijk selectie mogelijk is. Het is niet zoals een schakelaar die gaat kiezen exclusief voor 1 device. De andere drive "loopt"/"luisterd" mee. Er is ook geen enkel fysische bedrading die de master of slave "kiest"/selecteerd. Alles gebeurt door adressering van registers OP de devices. (remember het is controller-loos setup)
De "controller" spreekt altijd de twee schijven tergelijkertijd aan!
De devices zijn echt dom in vergelijking met SCSI bv en dat is er aan te merken ook.
Probleem zit hem dan vaak ook in de "firmware" van het hdd/atapi apparaat die blijkbaar niet 100% compliant(compatible) is met de laatste ATA-standaard. De kans dat je zo'n conflict hebt is groter met iets oudere apparaten
Je ziet, er is ruimte genoeg om problemen te genereren.
idd
Nu om dit lang verhaal een einde te geven....
Probeer traag en snel uit elkaar te houden als een goed advies.
Indien het niet anders kan is mixen mogelijk maar hou er rekening mee dat dit niet altijd zal werken omdat de specificaties uiteen kunnen lopen!(vooral bij zeer oude drives)
Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!
Eer dezer dagen gaan ze op de post.Anoniem: 55049 schreef op 26 augustus 2003 @ 20:17:
[...]
is geen enkel probleem hoor. ik heb me misschien wat foutief uitgedrukt.
wat ik bedoelde was dat ik eerst alle openstaande zaken netjes wil afhandelen tov iedereen en dan een tweede batch ga opzetten voor september/oktober ondertussen kan ik me al wat concentreren op het maken van een website want ik heb al wat info die zou mogen verwerkt worden en zo. en ondertussen doen we ook nog verder natuurlijk ;-) we geven nie op hoor :-)
maar ik moet toegeven dat het werk (omdat ik het echt grondig wil doen) behoorlijk meer is dan ik verwacht had eerst.
Het geld van de verzending krijg ik wel van je terug...
Wat wil je precies op je website kwijt en heb je al wat klaarstaan?Anoniem: 55049 schreef op 26 augustus 2003 @ 00:40:
---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate
Ja zoals ik zeg, een berg foto's die met alle details die je maar kan bedenken die nuttig zijn.Spider.007 schreef op 27 augustus 2003 @ 09:56:
[...]
Wat wil je precies op je website kwijt en heb je al wat klaarstaan?
Zo wil ik in eerste instantie een mooi overzicht geven van de gebruikte technologien en zo. maar dan dieper ingaan op hun specifieke problemen. Nu denk ik bv aan de contactovergangen van de spindelmoter op de quantum fireball reeks, is heel eenvoudig te herstellen, en een fototje erbij maakt het helemaal af.
Maar iedere merk is weer net ietsje anders, en dus, zal die site wel behoorlijk groot kunnen worden.
Een database als ondersteuning zou dan ook heel handig zijn, vooral omdat we dan andere liefhebbers hun bevindingen ook kunnen laten posten en zo.
En natuurlijk veel tweaks en zo ;-) er is best 1 en ander te doen rond harde schijven vind ik.
Dus eigenlijk een database waarin jij harde schijven met specificaties en problemen kunt bijhouden met daarnaast een forum waar mensen kunnen reageren op jouw bevindingen en onderzoeken.Anoniem: 55049 schreef op 30 August 2003 @ 14:27:
[...]
Ja zoals ik zeg, een berg foto's die met alle details die je maar kan bedenken die nuttig zijn.
Zo wil ik in eerste instantie een mooi overzicht geven van de gebruikte technologien en zo. maar dan dieper ingaan op hun specifieke problemen. Nu denk ik bv aan de contactovergangen van de spindelmoter op de quantum fireball reeks, is heel eenvoudig te herstellen, en een fototje erbij maakt het helemaal af.
Maar iedere merk is weer net ietsje anders, en dus, zal die site wel behoorlijk groot kunnen worden.
Een database als ondersteuning zou dan ook heel handig zijn, vooral omdat we dan andere liefhebbers hun bevindingen ook kunnen laten posten en zo.
En natuurlijk veel tweaks en zo ;-) er is best 1 en ander te doen rond harde schijven vind ik.
---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate
onlangs jou tooltje om bad sectors te repareren gedraaid
op een NEC 30gb 7200rpm schijf (van 3 jaar oud)
schijf gaf problemen met opstarten en werd soms niet optijd door de bios gedetecteerd
maar na behandeling weer als nieuw !
op een NEC 30gb 7200rpm schijf (van 3 jaar oud)
schijf gaf problemen met opstarten en werd soms niet optijd door de bios gedetecteerd
maar na behandeling weer als nieuw !
The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall
ja in feite welSpider.007 schreef op 30 August 2003 @ 14:54:
[...]
Dus eigenlijk een database waarin jij harde schijven met specificaties en problemen kunt bijhouden met daarnaast een forum waar mensen kunnen reageren op jouw bevindingen en onderzoeken.
tevens zou ik het leuk vinden als ook andere mensen onderzoeken indienen en zo, ik moet er niet alleen zijn heh
kwestie van elkaar wat te helpen en zo, ik denk bv ook een database/forumpje om onderdelen voor een prikje met elkaar uit te wisselen (of zelfs gewoon ff lenen van elkaar) om toch maar die data terug te halen van de schijf die nu net de geest gegeven heeft.
en misschien komen er nog wel ideen bij, maar ik ben geen expert te zake wat PHP/MySQL ... betreft, ik gebruik momenteel Xoops, wat zeer leuk is, maar er zijn nog niet echt geschikte modules beschikbaar voor dit specifieke project.
(ik heb reeds een hosting ter beschikking dus dat lukt nog wel, ik donneer het zelf gratis aan de community)
@Jimbolino: PRACHTIG MAN!!! ik ben echt blij voor je, tof dat je het ook even kwam melden
TO ALL!!!:: ik heb men mail moeten veranderen want ik kreeg inneens te veel spam binnen , sorry hoor jongens
[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 55049 op 31-08-2003 03:52 . Reden: typo ]
ik heb een klein stukje verslag uitgebracht in Wat is er mis met mijn HDD? HDD geluiden..
zo dat jullie toch al eens iets van resultaat zien ook eh
geniet van de sound :-)
zo dat jullie toch al eens iets van resultaat zien ook eh
geniet van de sound :-)
Anoniem: 88464
Hier een goei tip tegen te hete schijfen.
Monteer op de schijf een ouwe koelplaat/cpu koeler zonder fan.
Daardoor zijn nu me hardeschijf stukken koeler, ik snap niet waarom ze niet standaart een koelblok op die shijfen monteren.
Want wie wilt er nou zo lawaairige fan er bij omdat je schijf zo heet wordt
?
Monteer op de schijf een ouwe koelplaat/cpu koeler zonder fan.
Daardoor zijn nu me hardeschijf stukken koeler, ik snap niet waarom ze niet standaart een koelblok op die shijfen monteren.
Want wie wilt er nou zo lawaairige fan er bij omdat je schijf zo heet wordt

Mijn klusresultaten blijven nog even uit...redenen:
1. Deze week ons kantoor geschilderd, vloerbedekking + meubilair erin (jaja...eigen zaak)
2. M'n torxbitjes zijn zoek
3. Het gaat niet zo goed met de gezondheid van opa, wonen ver weg, daar ook geweest.
1. Deze week ons kantoor geschilderd, vloerbedekking + meubilair erin (jaja...eigen zaak)
2. M'n torxbitjes zijn zoek
3. Het gaat niet zo goed met de gezondheid van opa, wonen ver weg, daar ook geweest.
Misschien nog een zeer kleine tip ivm het verlengen van de levensduur van harde schijven.
Ik zie dat men in dit topic echt alles opnoemt wat ook maar het kleinste voordeel kan geven aan de levensduur van harde schijven. Het voorkomen van trillingen is hier één van. Het strak vastzetten van de harde schijven dmv het strak vastschroeven van de schroeven waarmee de harde schijf is vastgeschroeft is een methode om trillingen te voorkomen. Zou het plaatsen van kleine rubbere ringetjes tussen de schroeven hier ook bij helpen? Het plaatsen van kleine rubberen ringetjes tussen de schroeven waarmee mijn CD-RW vast zit heeft geholpen in het reduceren van de geluidsproductie van mijn CD-RW. Het plaatsen van rubberen ringetjes tussen de schroeven waarmee mijn ventilatoren vast zitten heeft geholpen in het reduceren van de geluidsproductie van die ventilatoren met als gevolg dat mijn systeem nu iets stiller is. Dit is uiteraard het geval omdat er minder trillingen zijn die geluid produceren. Kortom, zou het plaatsen van rubberen ringetjes tussen schroeven waarmee bepaalde componenten vastgeschroeft zijn helpen in het verlengen van de levensduur van de harde schijf? En heeft het zin om rubberen ringetjes te plaatsen tussen de schroeven waarmee de harde schij zelf is vastgezet?
(Als dit al eerder langs is gekomen, dan heb ik er overheen gelezen)
Ik zie dat men in dit topic echt alles opnoemt wat ook maar het kleinste voordeel kan geven aan de levensduur van harde schijven. Het voorkomen van trillingen is hier één van. Het strak vastzetten van de harde schijven dmv het strak vastschroeven van de schroeven waarmee de harde schijf is vastgeschroeft is een methode om trillingen te voorkomen. Zou het plaatsen van kleine rubbere ringetjes tussen de schroeven hier ook bij helpen? Het plaatsen van kleine rubberen ringetjes tussen de schroeven waarmee mijn CD-RW vast zit heeft geholpen in het reduceren van de geluidsproductie van mijn CD-RW. Het plaatsen van rubberen ringetjes tussen de schroeven waarmee mijn ventilatoren vast zitten heeft geholpen in het reduceren van de geluidsproductie van die ventilatoren met als gevolg dat mijn systeem nu iets stiller is. Dit is uiteraard het geval omdat er minder trillingen zijn die geluid produceren. Kortom, zou het plaatsen van rubberen ringetjes tussen schroeven waarmee bepaalde componenten vastgeschroeft zijn helpen in het verlengen van de levensduur van de harde schijf? En heeft het zin om rubberen ringetjes te plaatsen tussen de schroeven waarmee de harde schij zelf is vastgezet?
(Als dit al eerder langs is gekomen, dan heb ik er overheen gelezen)
The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590
@ HollyHollander: is idd stom dat ze dat er niet standaard opzetten, alhoewel seagate dit wel doet op haar high-performance-scsi schijven (daar is de behuizing rond de platter getrokken met vette koelribben op. Ik heb het ook nog gezien op schijven die in een letterlijk zware digital mainframe zatten (5,1/4" nog) met 2 karjoekels van ventilatoren achter van 15cm groot
ik denk dat ze dat niet doen omdat ze 1) nog niet zo ver zijn
2) het te duur is in fabrikage (alhoewel die mal toch aangepast moet kunnen worden om met een gelijk volume aan alu een betere behuizing te kunnen maken.
ik zou zelfs nog een stap verder durven gaan en koelribben aan de binnenkant plaatsen bv waar op de zelfde plaatst aan de buitenkant dan weer ribben staan die zo een efficiente warmtewisselaar zouden vormen. (van toepassing op schijven die echt continu moeten performen on the edge heh)
@ siltensnow: lang geleden had ik een smal desktopje die absoluut niets van geluid mocht maken, ik heb toen alles getweaked om toch maar dat geluid naar beneden te krijgen. ventilatoren uit de voeding vervangen door koperstrips die de warmte aan de behuizing afgaven en zo :-) maar men HD ophanging vond je er zeker geen twee van
ik had in de 5,1/4" bay een 3,5" opgehangen tussen 2 lange rubberen O-ringen
probeer je voor te stellen °|0=HD=O|° de HD zweefde dus.
het geluid was op dat ogenblik NUL kwa trilling, maar het gezang was nog even sterk.
toen was ik nog niet zover, en stond er niet bij stil dat die HD wel eens echt warm kon worden. hij is er dan ook aan overleden.
het goed vastzetten van de HD impliceerd dat er warmte kan overgedragen worden naar het chasis ook. maar stel dat er nu een vintilator in de buurt is, en dus de warmte goed kan afgevoerd worden, dan komen we terug op de vraag of het goed is de HD op een kussen te plaatsen.
enerzijds: ja, dat moet goed zijn, want de triling van de bodem, stoten tegen de kast met de voeten, whatever, worden weer iets beter opgevangen.
anderzijds: nee, het brengt de sturing van actuator in war. wat performantie ten nadele komt.
ik leg uit:
tracks zijn tegenwoordig te vinden met een breedte van 0.004 mm. het plaatsen van de kop op de juiste locatie is dus een secuur gebeuren wat door de voicecoil gedaan wordt. hiervoor gebruiken ze zeer geavanceerde technieken door middel van pulsmodulatie, gray-code op de platters, die de controller gebruikt om die kop op het goede spoor te brengen/houden.
argumentatie nu:
stel: kop beweegt naar plaats x.
actuator wordt aangestuurd met een zekere stroom, een koppel onstaat. de rubberen seats gaan iets indrukken door dat koppel. (je voelt dit als trilling als je een werkende hd in de hand neemt) de kop verplaatst zich, en komt aan op plaats x. aan de hand van de graycode wordt doorgegeven dat de kop terplaatse is, de sturing wordt gestopt, koppel valt weg. MAAR, er is nog steed een restkoppel welke statisch geabsorbeerd werdt door de seats welke nu vrijkomt door het wegvallen van de versnelling bij aanvang. wat op zijn beurt een tegengestelde versnelling inhoud en ditto de kop zal verplaatsen relatief. dus, de kop is off-track, wat weer bijgestuurd moet worden, koppel .... bijsturen ... en we kunnen zo blijven doorgaan tot het koppel volledig geneutraliseerd is.
deze stelling, zonder bewijs ondersteun ik voorlopig op wat audiofielen doen met real-high-end class AAA apperatuur en zo meer.
die mensen monteren alles af in dikke platen van graniet of marmer om de kleinste bias toch maar te absorberen want dat komt het geluid ten goede.
maar we kunnen dit eenvoudig testen :-) ik heb hier nog marmerplaten liggen met een behoorlijke massa, en ik zal de actuatorsturing eens monitoren terwijl de hd echt solide gemonteerd is op die plaat, hetzelfde herhaal ik door men encien opgangings-methode nog eens boven te halen :-)
we zien wat het opleverd.... toegevoegd aan project.
thanks, is een sterk punt die je hebt!
kijk ook eens naar wat ik recent had op de dec schijf in Wat is er mis met mijn HDD? HDD geluiden.. (met geluid
)
je kan duidelijk zien welke weg de kop heeft afgelegd indien hij zen spoor niet vind.
ik denk dat ze dat niet doen omdat ze 1) nog niet zo ver zijn
ik zou zelfs nog een stap verder durven gaan en koelribben aan de binnenkant plaatsen bv waar op de zelfde plaatst aan de buitenkant dan weer ribben staan die zo een efficiente warmtewisselaar zouden vormen. (van toepassing op schijven die echt continu moeten performen on the edge heh)
@ siltensnow: lang geleden had ik een smal desktopje die absoluut niets van geluid mocht maken, ik heb toen alles getweaked om toch maar dat geluid naar beneden te krijgen. ventilatoren uit de voeding vervangen door koperstrips die de warmte aan de behuizing afgaven en zo :-) maar men HD ophanging vond je er zeker geen twee van
ik had in de 5,1/4" bay een 3,5" opgehangen tussen 2 lange rubberen O-ringen
probeer je voor te stellen °|0=HD=O|° de HD zweefde dus.
het geluid was op dat ogenblik NUL kwa trilling, maar het gezang was nog even sterk.
toen was ik nog niet zover, en stond er niet bij stil dat die HD wel eens echt warm kon worden. hij is er dan ook aan overleden.
het goed vastzetten van de HD impliceerd dat er warmte kan overgedragen worden naar het chasis ook. maar stel dat er nu een vintilator in de buurt is, en dus de warmte goed kan afgevoerd worden, dan komen we terug op de vraag of het goed is de HD op een kussen te plaatsen.
enerzijds: ja, dat moet goed zijn, want de triling van de bodem, stoten tegen de kast met de voeten, whatever, worden weer iets beter opgevangen.
anderzijds: nee, het brengt de sturing van actuator in war. wat performantie ten nadele komt.
ik leg uit:
tracks zijn tegenwoordig te vinden met een breedte van 0.004 mm. het plaatsen van de kop op de juiste locatie is dus een secuur gebeuren wat door de voicecoil gedaan wordt. hiervoor gebruiken ze zeer geavanceerde technieken door middel van pulsmodulatie, gray-code op de platters, die de controller gebruikt om die kop op het goede spoor te brengen/houden.
argumentatie nu:
stel: kop beweegt naar plaats x.
actuator wordt aangestuurd met een zekere stroom, een koppel onstaat. de rubberen seats gaan iets indrukken door dat koppel. (je voelt dit als trilling als je een werkende hd in de hand neemt) de kop verplaatst zich, en komt aan op plaats x. aan de hand van de graycode wordt doorgegeven dat de kop terplaatse is, de sturing wordt gestopt, koppel valt weg. MAAR, er is nog steed een restkoppel welke statisch geabsorbeerd werdt door de seats welke nu vrijkomt door het wegvallen van de versnelling bij aanvang. wat op zijn beurt een tegengestelde versnelling inhoud en ditto de kop zal verplaatsen relatief. dus, de kop is off-track, wat weer bijgestuurd moet worden, koppel .... bijsturen ... en we kunnen zo blijven doorgaan tot het koppel volledig geneutraliseerd is.
deze stelling, zonder bewijs ondersteun ik voorlopig op wat audiofielen doen met real-high-end class AAA apperatuur en zo meer.
die mensen monteren alles af in dikke platen van graniet of marmer om de kleinste bias toch maar te absorberen want dat komt het geluid ten goede.
maar we kunnen dit eenvoudig testen :-) ik heb hier nog marmerplaten liggen met een behoorlijke massa, en ik zal de actuatorsturing eens monitoren terwijl de hd echt solide gemonteerd is op die plaat, hetzelfde herhaal ik door men encien opgangings-methode nog eens boven te halen :-)
we zien wat het opleverd.... toegevoegd aan project.
thanks, is een sterk punt die je hebt!
kijk ook eens naar wat ik recent had op de dec schijf in Wat is er mis met mijn HDD? HDD geluiden.. (met geluid
je kan duidelijk zien welke weg de kop heeft afgelegd indien hij zen spoor niet vind.
[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 55049 op 02-09-2003 14:27 ]
Anoniem: 28095
Interessant,Anoniem: 55049 schreef op 02 September 2003 @ 14:21:
Nu vraag ik me alleen af wat je precies gaat monitoren? De spanning die naar je actuator wordt gestuurd? en daarvan uitgaand, hoe ga je dan je resultaten interpreteren zodat je zeker weet dat de ene demping beter is dan de andere?
Datgene wat jij wilt zien, kleine variaties in de sturing, zijn zo miniem en zo snel dat je er een dito storagescoop voor nodig hebt om ze te kunnen vangen. O ja, vergeet niet differentieel te meten! Je voice coil sturing zweeft gebalanceerd t.o.v. massa (maar dat wist je al)
mijn maxtor diamond max 9 80GB 8mb cash van 1,5 maand! oud. Maakt nu elke dag eigenlijk wel een tik. Nu zal ik em wel terug moeten brengen voor garantie, maar ik wou eens kijken of er ergens een progje was waarmee ik hem goed kon cheken. maar eigenlijk nix gevonden
, aleen een hoop progjes om data recovery te doen, maar ik heb alles al overgepompt naar me 40GB schijf
Ik heb nu al een week last dat ie geluid maakt, maar hij werkt verder nog prima. Maar ik heb verder nog nooit eerder een kapotte HDD gehad, dus ik weet ook niet zeker of hij dat ook echt is. Ik zal dus toch even een tooltje downloaden, en dan zie ik t vanzelf wel.
Wel erg slecht dat ie na 1,5 maand alweer terug kan
( 22juli gekocht)
Ik heb nu al een week last dat ie geluid maakt, maar hij werkt verder nog prima. Maar ik heb verder nog nooit eerder een kapotte HDD gehad, dus ik weet ook niet zeker of hij dat ook echt is. Ik zal dus toch even een tooltje downloaden, en dan zie ik t vanzelf wel.
Wel erg slecht dat ie na 1,5 maand alweer terug kan
[ Voor 14% gewijzigd door _ferry_ op 02-09-2003 20:02 ]
Even mijn, hopelijk niet al te onzinnige, bijdrage aan dit topic:
Stofdeeltjes op harddiskplatters zouden heel destructief moeten zijn, maar is het niet te verwachten dat deze deeltjes door centrifugale krachten naarbuitengeslingerd worden, en dus niet meer bij de kop rondzwerven?
Stofdeeltjes op harddiskplatters zouden heel destructief moeten zijn, maar is het niet te verwachten dat deze deeltjes door centrifugale krachten naarbuitengeslingerd worden, en dus niet meer bij de kop rondzwerven?
micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©
@ _ferry_: om HD's te testen ben je best af met de testtool die de fabrikant aanbeveeld. meestal (Seagate/WD/Maxtor/Quantum) hebben die op hun sites staan. ook brengt de SMART info over wat fout is gegaan. maak conclusies voor jezelf en omruilen die schijf.
@ dawuss: zeker niet onzinnig, het klopt perfect wat je zegt. nog meer,... de platters nemen de lucht om zich heen mee in een draaibeweging, waardoor die echt gaan blazen.
nu is het wel zo, dat er maar een extreem dunne luchtlaag is tss platter en koppen. wanneer daar iets tussen komt die groter is dan 8 micron, dan zal dit de platter schuren.
zie foto: twee kras-sporen door onreinheden

daarom zit er ook een filtertje in die stofdeeltjes opvangt. soms tref ik ook nog eens een ontwaterraar in de cabinets (kristallen die vocht opnemen)
@ Dirk_Hendrik: scope is aanwezig, en ben wel uitgerust om die dingen in kaart te brengen. ook kan ik G-krachten simuleren (versnelling en jerk)
en om af te werken de mathematische tools natuurlijk ook heh
hier is er eentje:

klik voor vergroting
in het kort ff uitleg: je ziet hier wat zich op zoeen spoor bevind van signalen opgepikt door de koppen. meer bepaald is dit net het begin van een willekeurige sector.
vanaf 20 tot 200 heb je de leadin. die toont aan dat er een sector zal beginnen.
200 tot 315 is de index, en tot aan 450 heb je graycode.
na 450 komt een pause en na 500 dan de sectordata zelf.
die graycode wou ik het ff over hebben.
als de schijf loopt dan zal de graycode aanduiden of de kop al dan niet op track zit (je zal dit niet geloven, maar het is behoorlijk complex om dat in 1 2 3 uit te leggen hoe die kop nu kan weten dat em naast de track zit)
de representatie van die code (zoals nu .5-0-0 aangeduid ) zal wijzigen in amplitude naargelang de kop aldan links (1-0-0) of rechts (0-0-1) naast de track zit.
zo kan de controller de voice-coil bijsturen dus.
concreet vb:
ik heb hier een lopende schijf, en je ziet op scope die graycode amplitude wat weg en weer lopen zonder echt de volle waarde 1-0-0 aan te nemen, het is eerder 0.5-0-0, wat wil zeggen dat hij nog op track is, doch een beetje mag bijsturen naar rechts. een miliseconde later zie je dan 0-0-0.5 bv omdat hij al weer iets tever heeft gestuurd .... ezv....
als ik een zacht tikje geeft tegen de schijf (nog zachter dan een toetsaanslag op klavier) zie je die graycode al springen als een gek. soms loopt hij al direct naast de track. om dan zeer snel bij te sturen.
dit is nogmaar 1 indicatie dat trillingen wel degelijk de werking verstoren, nu moet ik enkel nog bewijzen dat trillingen eigen aan de HD zelf of door wat voortkomt uit de vorige discutie ook zijn negatieve invloed heeft.
ik heb hier een beweginscensor liggen die ik zelf gemaakt heb :-) is in staat bewegingen van minder dan 1 micron te detecteren. als ik tijd heb, maak ik men opstelling met marmer. en dan eens meten ;-)
wel zou ik nog extra hulp kunnen gebruiken van een assembler/C programmeur om de schijven direct te benaderen zonder OS. niemand aub? ik kan het ook zelf schrijven maar dan zijn we wel weer ff het jaar om denk ik met al wat er nu al bij komt kijken.
@ dawuss: zeker niet onzinnig, het klopt perfect wat je zegt. nog meer,... de platters nemen de lucht om zich heen mee in een draaibeweging, waardoor die echt gaan blazen.
nu is het wel zo, dat er maar een extreem dunne luchtlaag is tss platter en koppen. wanneer daar iets tussen komt die groter is dan 8 micron, dan zal dit de platter schuren.
zie foto: twee kras-sporen door onreinheden

daarom zit er ook een filtertje in die stofdeeltjes opvangt. soms tref ik ook nog eens een ontwaterraar in de cabinets (kristallen die vocht opnemen)
@ Dirk_Hendrik: scope is aanwezig, en ben wel uitgerust om die dingen in kaart te brengen. ook kan ik G-krachten simuleren (versnelling en jerk)
en om af te werken de mathematische tools natuurlijk ook heh
hier is er eentje:

klik voor vergroting
in het kort ff uitleg: je ziet hier wat zich op zoeen spoor bevind van signalen opgepikt door de koppen. meer bepaald is dit net het begin van een willekeurige sector.
vanaf 20 tot 200 heb je de leadin. die toont aan dat er een sector zal beginnen.
200 tot 315 is de index, en tot aan 450 heb je graycode.
na 450 komt een pause en na 500 dan de sectordata zelf.
die graycode wou ik het ff over hebben.
als de schijf loopt dan zal de graycode aanduiden of de kop al dan niet op track zit (je zal dit niet geloven, maar het is behoorlijk complex om dat in 1 2 3 uit te leggen hoe die kop nu kan weten dat em naast de track zit)
de representatie van die code (zoals nu .5-0-0 aangeduid ) zal wijzigen in amplitude naargelang de kop aldan links (1-0-0) of rechts (0-0-1) naast de track zit.
zo kan de controller de voice-coil bijsturen dus.
concreet vb:
ik heb hier een lopende schijf, en je ziet op scope die graycode amplitude wat weg en weer lopen zonder echt de volle waarde 1-0-0 aan te nemen, het is eerder 0.5-0-0, wat wil zeggen dat hij nog op track is, doch een beetje mag bijsturen naar rechts. een miliseconde later zie je dan 0-0-0.5 bv omdat hij al weer iets tever heeft gestuurd .... ezv....
als ik een zacht tikje geeft tegen de schijf (nog zachter dan een toetsaanslag op klavier) zie je die graycode al springen als een gek. soms loopt hij al direct naast de track. om dan zeer snel bij te sturen.
dit is nogmaar 1 indicatie dat trillingen wel degelijk de werking verstoren, nu moet ik enkel nog bewijzen dat trillingen eigen aan de HD zelf of door wat voortkomt uit de vorige discutie ook zijn negatieve invloed heeft.
ik heb hier een beweginscensor liggen die ik zelf gemaakt heb :-) is in staat bewegingen van minder dan 1 micron te detecteren. als ik tijd heb, maak ik men opstelling met marmer. en dan eens meten ;-)
wel zou ik nog extra hulp kunnen gebruiken van een assembler/C programmeur om de schijven direct te benaderen zonder OS. niemand aub? ik kan het ook zelf schrijven maar dan zijn we wel weer ff het jaar om denk ik met al wat er nu al bij komt kijken.
[ Voor 7% gewijzigd door BalusC op 04-09-2003 07:27 . Reden: layout fixed, pics zijn te breed ;) ]
Ik heb em getest met smart (speedfan) nix aan errors, overal staan een groen vinkje voor. Morgen zal ik in de bak met hardware een floppydisc opzoeken, om dan met dat maxtor tooltje even te kijken (moet via een boot-diskette).
Maar eigenlijk kan t me ook weinig schelen ook
ik weet dat ie verrot ken gaan, dus gewoon elke week ff backuppen. Wat ik eigenlijk toch al deed. Of ik hem nou morgen of over een maand waarbij hij echt kapot is wegbreng makt me dan ook niet zoveel uit.
Maar eigenlijk kan t me ook weinig schelen ook
Heb hier een dode 16GB schijf van IBM. Hij wil niet meer starten, ik heb hem ingevroren (30min) en vrij had mee op tafel geslagen maar dat wil niet helpen. Hij ging een tijd terug kapot toen ik het power stekkertje eruit trok terwijl de pc nog aan stond. Ik zag een klein vonkje en toen ik de schijf weer probeerde deed ie niks meer.
Wat kan ik nog proberen ?
Wat kan ik nog proberen ?
Mijn blog over het deployen van Ruby on Rails: RunRails.com
@Wildjim dit is echt een top-topic. Kheb zeker wat geleerd.
Zelf heb ik al diverse laptop-schijfjes bekeken. Stuk is toch stuk.
Een van mijn ervaringen is dat soms het contra-arm gewichtje (aangedreven door een piepklein electro-magneetje) die de voice-coil (soms of tijdens seeken & opspinnen) op zijn plaats moet houden, het soms niet doet. Hierdoor blijft de voice-coil (met daaraan de koppen) dus feitelijk haken met als gevolg dat (onterecht) de schijf als defect wordt aangemerkt.
Heb FF geen fotootje. Dit electro aangedreven contra-rem gewichtje hangt in balans op een asje (vd de electromagneet). De en kant heeft een blokje-metaal van ca 1 gr de andere zijde (een soort gebogen armpje van 1-1.5cm) heeft een soort grijpertje die een palletje van de voice-coil kan grijpen.
De electromagneet heeft iets bijzonders. Wanneer die in werking is, zal die het contra-gewicht-armpje nl. een draaing meegeven wat het armpje (met daarop het vangertje) en dus de voice-coil vrijgeeft.
Het verwijderen van dit priegelige dingetje is redelijk eenvoudig. Je haalt de kap er af (mini torx schroefjes) en pakt 'm met een pincet eraf. Het verwijderen heeft bij mij in 2 gevallen, geholpen om daarna snel de data eraf te fietsen.
Vraag.
Kunnen de platters van verschillende schijfjes met elkaar verwisseld worden en zo ja, zijn er dan eisen dat ze, axiaal gezien, een bepaalde stand moet (be)houden ?
Natuurlijk moeten de platters van het zelfde type/model etc. zijn. Gegeven dit, zou ik dan de platters kunnen uitwisselen. ?
Met name ben ik hier ook benieuwd naar in het geval je dus de platters zelf wilt schoon maken. Om de tussenliggende of binnenzijde van platters schoon te maken, zal je toch te platters moeten losnemen van de as.
Ik heb nl. 2 diskjes van exact zelfde type en bouwmaand/jaar die beiden een probleempje hebben. Wanneer ik van eentje de platters bekijk, heeft de bovenste platter een miniscule beschadiging (sleep-krasje). Ik praat dus over 4Gb Thinkpad schijfjes met daarin 2 platters.
Diverse lectuur spreek nl. ook over servo & track informatie, ik vraag mij dus af of de servo-track informatie van verschillende platters een verband met elkaar (zullen) hebben. Kan hier niet veel over terugvinden.
P.s. Het demonteren doe ik dit gewoon op een schone (labo)tafel, douchemuts, heldere veiligheidsbril en mondkapje. M'n gereedschap (operatiekamer spul) is steriel/schoon gemaakt in een 'autoclaaf' (hogedruk-pan met wat azijn en water
), heb een antistatisch-polsbandje aan en ik zorg ervoor dat ik nimmer het binnenwerk aanraak met m'n handen. Ik pak/doe dus alles met (RVS) tangetjes, klemmen, haakjes en pincetten. De schijfjes werden er mi iig niet slechter van. Natuurlijk heb ik (nog) geen lange-termijn ervaringen.
Zelf heb ik al diverse laptop-schijfjes bekeken. Stuk is toch stuk.
Een van mijn ervaringen is dat soms het contra-arm gewichtje (aangedreven door een piepklein electro-magneetje) die de voice-coil (soms of tijdens seeken & opspinnen) op zijn plaats moet houden, het soms niet doet. Hierdoor blijft de voice-coil (met daaraan de koppen) dus feitelijk haken met als gevolg dat (onterecht) de schijf als defect wordt aangemerkt.
Heb FF geen fotootje. Dit electro aangedreven contra-rem gewichtje hangt in balans op een asje (vd de electromagneet). De en kant heeft een blokje-metaal van ca 1 gr de andere zijde (een soort gebogen armpje van 1-1.5cm) heeft een soort grijpertje die een palletje van de voice-coil kan grijpen.
De electromagneet heeft iets bijzonders. Wanneer die in werking is, zal die het contra-gewicht-armpje nl. een draaing meegeven wat het armpje (met daarop het vangertje) en dus de voice-coil vrijgeeft.
Het verwijderen van dit priegelige dingetje is redelijk eenvoudig. Je haalt de kap er af (mini torx schroefjes) en pakt 'm met een pincet eraf. Het verwijderen heeft bij mij in 2 gevallen, geholpen om daarna snel de data eraf te fietsen.
Vraag.
Kunnen de platters van verschillende schijfjes met elkaar verwisseld worden en zo ja, zijn er dan eisen dat ze, axiaal gezien, een bepaalde stand moet (be)houden ?
Natuurlijk moeten de platters van het zelfde type/model etc. zijn. Gegeven dit, zou ik dan de platters kunnen uitwisselen. ?
Met name ben ik hier ook benieuwd naar in het geval je dus de platters zelf wilt schoon maken. Om de tussenliggende of binnenzijde van platters schoon te maken, zal je toch te platters moeten losnemen van de as.
Ik heb nl. 2 diskjes van exact zelfde type en bouwmaand/jaar die beiden een probleempje hebben. Wanneer ik van eentje de platters bekijk, heeft de bovenste platter een miniscule beschadiging (sleep-krasje). Ik praat dus over 4Gb Thinkpad schijfjes met daarin 2 platters.
Diverse lectuur spreek nl. ook over servo & track informatie, ik vraag mij dus af of de servo-track informatie van verschillende platters een verband met elkaar (zullen) hebben. Kan hier niet veel over terugvinden.
P.s. Het demonteren doe ik dit gewoon op een schone (labo)tafel, douchemuts, heldere veiligheidsbril en mondkapje. M'n gereedschap (operatiekamer spul) is steriel/schoon gemaakt in een 'autoclaaf' (hogedruk-pan met wat azijn en water
Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results
@ _ferry_: ik ben benieuwd wat de maxtor-test zal geven van resultaat, nu ik moet wel zeggen dat, desondanks algemeen aangenomen, dit DE tool is bij uitstek, het toch soms niet de gewenste resultaten opleverd.
DENK OOK dat de TIK voorkomt indien je voeding niet stabiel is OF de data-kabel niet ok is (P-ATA dan)
Hij maakt dan een typerende TIK en begint opnieuw te initialiseren, wat rommelen, en hij is terug vertrokken voor een eind.
Je spreekt ook van geluid, welk is het specifiek? kan je het vinden in de Wat is er mis met mijn HDD? HDD geluiden.. ?
@Lord of the Pentium: Ik denk dat dit een duidelijk geval zal zijn van kortstondige foutive aansluiting die het stuurkaartje om zeep heeft geholpen.
(afkoppelen onder spanning = foutive aansluiting)
De beste optie voor jou is (als je hem echt wil recoveren) bv op ebay of hier in de zoekertjes een idem schijf probeert te vinden, en dan de kaartjes gaat verwisselen.
(er is hier een tweaker die dit recent met succes heeft gedaan voor fujitsu schijven. maar ik kan de thread voorlopig ff niet vinden)
@PtrO: wooow, dat is woest gewoon :-)
als ik goed kan volgen is het een soort parkeermechanisme heh. dat heb ik hier ook bij een 3,5" schijf vastgesteld, dat die voicecoil als het waare lui is geworden, en niet meer of moeilijk uit de parkeerstand geraakt. ik vind het een goed idee van je, zal ik eens proberen. ook heb ik bij een maxtor vastgesteld dat een soort "vlag-in-de-wind-van de-platters" vast zat, en dus ook de actuator niet wou vrijgeven.
Je hoort dan de schijf opspinnen en kletteren tsk-tsk-tsk om die kop los te krijgen.
ondertussen laat hij de moter harder lopen ook, zodat het vlaggetje misschien toch in leven komt. hij probeert zo een paar keer, en dan heeft hij het op.
op je vraag:
het verwisselen van platters .... heavy :-)
daar heb ik ook al aan zitten denken, maar dit wou ik nog houden voor verder in het project.
wat ik al heb tot nu toe is: ...
1) als er maar 1 platter is, dan kan je hem wisselen zonder meer :-)
2) zijn er meer dan 1 platter, dan is het hek ff van de dam, want het wordt ingewikkeld. ....
servoinformatie = graycode = voicecoil stuurinfo :: zie ook http://www.public.asu.edu/~ncban/graycode.html
en de uitleg een paar posts terug bij dat signaalgrafiekje
zeker ook eens gaan zien op http://cma.zdnet.com/book...r/ch14/ch14.htm#Heading19 FIG 14.5 14.6 en 14.7
2a) er is idd per track, de mogelijkheid tot ingebakken gray-code (embedded gray-code-system). dit is code die voor elke sector wordt gezet met de bedoeling hem aan te duiden waar hij begint, welke index hij heeft, en in hoevere de kop op track zit(de feitelijke gray-code zelf)
2b) het zou vreemd zijn als hier geen uitzondering op bestond :-) er zijn schijven met een _dedicated gray-code platter side-system_. dit betekend concreet dat er 1 platter een volle zijde met ENKEL maar gray-code heeft (dus NUL DATA)
de koppen worden uitgelijnt op die gray-code welk system het ook is.
de bedenking is nu: wat met meer dan 1 platter?
wel: ik weet het eerlijk gezegd ook niet
(nog niet)
de hamvraag is of de controller het noodzakelijk vind dat alle platters gealigneerd lopen. dus voor elke platter sector X op dezelfde locatie begint (als dwarsdoorsnede gezien)
ik heb de test gisteren al toevallig gedaan toen ik iets anders aan het analyseren was, doch mijn attentie er niet echt op gevestigd was. toen heb ik bij een Quantum FB10S011 1Gig080 SCSI 2platters 4heads kunnen vaststellen met osciloscoop dat dit idd zo was. bij die schijf lopen ze EXACT in mars (ik heb geen verschil kunnen vaststellen (bij een resolutie van 0.1µS) tussen de koppen onderling.
Nu moet ik wel duidelijk er bij vertellen, dat ik wel eens de twee koppen van de zelfde plaat zou kunnen gemeten hebben lol. (voor de zekerheid doe ik eerstdaags die test opnieuw)
Maar stel dat het verschillende waren, en je die platters dus zou demonteren, terug afmonteren, dan krijg je dat nooit van zen leven met die precisie weer op plaats.
Maar is het wel nodig dat ze in mars lopen? I simply don't know.
Toegevoegd aan het project. Ik zal later eens proberen schijven uit hun alignment te halen en eens zien wat we dan over hebben van bruikbaar
btw: ik heb ook zoeen goede tandarts die me wat oud rvs heeft kado gedaan
handig. ik werk hier ook met grote voorzorg, doch niet steriel.
DENK OOK dat de TIK voorkomt indien je voeding niet stabiel is OF de data-kabel niet ok is (P-ATA dan)
Hij maakt dan een typerende TIK en begint opnieuw te initialiseren, wat rommelen, en hij is terug vertrokken voor een eind.
Je spreekt ook van geluid, welk is het specifiek? kan je het vinden in de Wat is er mis met mijn HDD? HDD geluiden.. ?
@Lord of the Pentium: Ik denk dat dit een duidelijk geval zal zijn van kortstondige foutive aansluiting die het stuurkaartje om zeep heeft geholpen.
(afkoppelen onder spanning = foutive aansluiting)
De beste optie voor jou is (als je hem echt wil recoveren) bv op ebay of hier in de zoekertjes een idem schijf probeert te vinden, en dan de kaartjes gaat verwisselen.
(er is hier een tweaker die dit recent met succes heeft gedaan voor fujitsu schijven. maar ik kan de thread voorlopig ff niet vinden)
@PtrO: wooow, dat is woest gewoon :-)
als ik goed kan volgen is het een soort parkeermechanisme heh. dat heb ik hier ook bij een 3,5" schijf vastgesteld, dat die voicecoil als het waare lui is geworden, en niet meer of moeilijk uit de parkeerstand geraakt. ik vind het een goed idee van je, zal ik eens proberen. ook heb ik bij een maxtor vastgesteld dat een soort "vlag-in-de-wind-van de-platters" vast zat, en dus ook de actuator niet wou vrijgeven.
Je hoort dan de schijf opspinnen en kletteren tsk-tsk-tsk om die kop los te krijgen.
ondertussen laat hij de moter harder lopen ook, zodat het vlaggetje misschien toch in leven komt. hij probeert zo een paar keer, en dan heeft hij het op.
op je vraag:
het verwisselen van platters .... heavy :-)
daar heb ik ook al aan zitten denken, maar dit wou ik nog houden voor verder in het project.
wat ik al heb tot nu toe is: ...
1) als er maar 1 platter is, dan kan je hem wisselen zonder meer :-)
2) zijn er meer dan 1 platter, dan is het hek ff van de dam, want het wordt ingewikkeld. ....
servoinformatie = graycode = voicecoil stuurinfo :: zie ook http://www.public.asu.edu/~ncban/graycode.html
en de uitleg een paar posts terug bij dat signaalgrafiekje
zeker ook eens gaan zien op http://cma.zdnet.com/book...r/ch14/ch14.htm#Heading19 FIG 14.5 14.6 en 14.7
2a) er is idd per track, de mogelijkheid tot ingebakken gray-code (embedded gray-code-system). dit is code die voor elke sector wordt gezet met de bedoeling hem aan te duiden waar hij begint, welke index hij heeft, en in hoevere de kop op track zit(de feitelijke gray-code zelf)
2b) het zou vreemd zijn als hier geen uitzondering op bestond :-) er zijn schijven met een _dedicated gray-code platter side-system_. dit betekend concreet dat er 1 platter een volle zijde met ENKEL maar gray-code heeft (dus NUL DATA)
de koppen worden uitgelijnt op die gray-code welk system het ook is.
de bedenking is nu: wat met meer dan 1 platter?
wel: ik weet het eerlijk gezegd ook niet

de hamvraag is of de controller het noodzakelijk vind dat alle platters gealigneerd lopen. dus voor elke platter sector X op dezelfde locatie begint (als dwarsdoorsnede gezien)
ik heb de test gisteren al toevallig gedaan toen ik iets anders aan het analyseren was, doch mijn attentie er niet echt op gevestigd was. toen heb ik bij een Quantum FB10S011 1Gig080 SCSI 2platters 4heads kunnen vaststellen met osciloscoop dat dit idd zo was. bij die schijf lopen ze EXACT in mars (ik heb geen verschil kunnen vaststellen (bij een resolutie van 0.1µS) tussen de koppen onderling.
Nu moet ik wel duidelijk er bij vertellen, dat ik wel eens de twee koppen van de zelfde plaat zou kunnen gemeten hebben lol. (voor de zekerheid doe ik eerstdaags die test opnieuw)
Maar stel dat het verschillende waren, en je die platters dus zou demonteren, terug afmonteren, dan krijg je dat nooit van zen leven met die precisie weer op plaats.
Maar is het wel nodig dat ze in mars lopen? I simply don't know.
Toegevoegd aan het project. Ik zal later eens proberen schijven uit hun alignment te halen en eens zien wat we dan over hebben van bruikbaar
btw: ik heb ook zoeen goede tandarts die me wat oud rvs heeft kado gedaan
Gister heb ik em weggebracht, zonder die maxtor test gedaan te hebbenAnoniem: 55049 schreef op 03 september 2003 @ 23:58:
@ _ferry_: ik ben benieuwd wat de maxtor-test zal geven van resultaat, nu ik moet wel zeggen dat, desondanks algemeen aangenomen, dit DE tool is bij uitstek, het toch soms niet de gewenste resultaten opleverd.
Kan die grafiek in de eerste post op pagina 1 niet verkleind en klikbaar gemaakt worden, op deze manier is de tekst niet te lezen.
Wanbeleid is ook beleid.
Anoniem: 19618
Wildjim: ik heb het volgende probleem. Op mijn FastTrac RAID controller van mijn MSI mobo had ik 2 Seagate Barracudda IV, 40 gb schijven aangesloten in de ' mirror' configuratie voor extra beveiliging van mijn foto's en muziek. Dit ging prima tot het moment dat tijdens een keer booten er een mededeling kwam dat een van de Barracuda's het begeven had en vervangen moest worden. Dit heb ik gedaan maar tijdens het opstarten kreeg ik de mededeling dat er geen raid recovery gedaan kon worden OMDAT OOK DE 2e BARRACCUDA HET ' TOEVALLIG' BEGEVEN HAD!!!!! Weg foto's, MP3's, etc.....
Ik heb alle stekkers, aansluitingen, etc gecontroleerd en ze ook op IDE poorten aangesloten, maar beide schijven worden zelfs niet meer herkend.
Ik heb ook eens geinformeerd bij data recovery bedrijven maar dat is niet te betalen. Zou jij eens naar deze schijven willen kijken wat er aan de hand kan zijn? Je mag ze komen halen (Zwolle) maar ik wil ze je ook wel toesturen.
Ik heb alle stekkers, aansluitingen, etc gecontroleerd en ze ook op IDE poorten aangesloten, maar beide schijven worden zelfs niet meer herkend.
Ik heb ook eens geinformeerd bij data recovery bedrijven maar dat is niet te betalen. Zou jij eens naar deze schijven willen kijken wat er aan de hand kan zijn? Je mag ze komen halen (Zwolle) maar ik wil ze je ook wel toesturen.
@App: graag help ik je hoor. ik vind het wel vreemd dat 2 schijven spontaan de geest geven. als ze niet meer herkend worden in de bios op normaal IDE chans, dat denk ik dat de stuurplaatjes dood zijn :-/ misschien een spannings opstoot gehad of zo.
anyway, die plaatjes kunnen we eenvoudig vervangen met een gelijkaardig type en zo de data recupereren ;-)
maar het is iets wat je gerust zelf kan doen hoor, het enige dat je nodig hebt is een gelijk type van HD die nog goed werkt (tweede hands... ebay... of hier in de koopjeshoek)
je hebt ook een reserve data houder nodig (nieuwe hd, DVD's ...) iets om de data op te zetten.
ik zou voorstellen om met 1 schijf te beginnen, de details bespreken we per e-mail.
@agent327: oooow sorry, ff opzoeken wat de bb code daarvoor is...
anyway, die plaatjes kunnen we eenvoudig vervangen met een gelijkaardig type en zo de data recupereren ;-)
maar het is iets wat je gerust zelf kan doen hoor, het enige dat je nodig hebt is een gelijk type van HD die nog goed werkt (tweede hands... ebay... of hier in de koopjeshoek)
je hebt ook een reserve data houder nodig (nieuwe hd, DVD's ...) iets om de data op te zetten.
ik zou voorstellen om met 1 schijf te beginnen, de details bespreken we per e-mail.
@agent327: oooow sorry, ff opzoeken wat de bb code daarvoor is...
Anoniem: 92045
Ik lees hier veel onzin:
Een HDD is een uiterst kwetsbaar device die met veel zorg moet worden behandeld:
Breather hole: vangt luchtdukverschillen op: nooit afsluiten zorgt er tevens voor dat vochtige lucht kan onstnappen: exterme temepratuurschommlingen kan leiden tot condensatie in de HDD: wat weeer tot in het geval van onjuist gebruik kan leiden tot permanente beschadiging van de kopen cq media: daarom staat er in de spec ook altijd een
temepertuur gradient van bijv 10 C/hr om eea op te vangen
Huidige slider vliegen ongeveer op 10 nm hoogte: feit : in vacuum zou deze nooit kunnen vliegen.
Een HDD wordt in een class 100 omgeving gemaakt: maw men zorgt ervoor dat er zo weinig mogelijk stof inkomt : je kunt je voorstellen dat als er een stofdeeltje onder de slider terecht komt dat dit problemen kan geven : Als je je schijf openmaaakt is de kans heel groot dat je er met het oog onzichtbare deeltjes op je schijf terechtkomen (aangezien je slider op 10 nm vliegt is er een kans dat dit zich onder de slider gaat ophopen waardoor defecten aan het medium dan wel de kop , dan wel aan het slidermateriaal onstaan. Je kunt je voorstellen dat dit over de hele schijf wordt uitgesmeerd: dus het kan een tijdje goedgaan, maar op termijn is de kans groot dat er problemen ontstaan. IOp de schijf is ook nog een lubricant: (smeermiddel) aangebracht als deze degradeert: door viezigheid danwel hoge temeperaturen wordt de levensduur van de schijf verkort.
Kleine tikken (pulsen) tegen de hdd kunnen ervoor zorgen dat de slider even tegen het medium wordt aankomt waardoor er materiaal van de slider afbreekt: op langere termijn kan dit leiden to faillures doordat deze rommel door de slider over de hele schijf wordt uitgesmeerd.
Een HDD is een uiterst kwetsbaar device die met veel zorg moet worden behandeld:
Breather hole: vangt luchtdukverschillen op: nooit afsluiten zorgt er tevens voor dat vochtige lucht kan onstnappen: exterme temepratuurschommlingen kan leiden tot condensatie in de HDD: wat weeer tot in het geval van onjuist gebruik kan leiden tot permanente beschadiging van de kopen cq media: daarom staat er in de spec ook altijd een
temepertuur gradient van bijv 10 C/hr om eea op te vangen
Huidige slider vliegen ongeveer op 10 nm hoogte: feit : in vacuum zou deze nooit kunnen vliegen.
Een HDD wordt in een class 100 omgeving gemaakt: maw men zorgt ervoor dat er zo weinig mogelijk stof inkomt : je kunt je voorstellen dat als er een stofdeeltje onder de slider terecht komt dat dit problemen kan geven : Als je je schijf openmaaakt is de kans heel groot dat je er met het oog onzichtbare deeltjes op je schijf terechtkomen (aangezien je slider op 10 nm vliegt is er een kans dat dit zich onder de slider gaat ophopen waardoor defecten aan het medium dan wel de kop , dan wel aan het slidermateriaal onstaan. Je kunt je voorstellen dat dit over de hele schijf wordt uitgesmeerd: dus het kan een tijdje goedgaan, maar op termijn is de kans groot dat er problemen ontstaan. IOp de schijf is ook nog een lubricant: (smeermiddel) aangebracht als deze degradeert: door viezigheid danwel hoge temeperaturen wordt de levensduur van de schijf verkort.
Kleine tikken (pulsen) tegen de hdd kunnen ervoor zorgen dat de slider even tegen het medium wordt aankomt waardoor er materiaal van de slider afbreekt: op langere termijn kan dit leiden to faillures doordat deze rommel door de slider over de hele schijf wordt uitgesmeerd.
Helemaal helder en daarom ben ik er ook errug voorzichtig mee.Anoniem: 92045 schreef op 07 september 2003 @ 23:26:
Ik lees hier veel onzin:
Duidelijk maar thuis ontbeer ik een class-100 omgeving.[..]
Een HDD wordt in een class 100 omgeving gemaakt: maw men zorgt ervoor dat er zo weinig mogelijk stof inkomt : je kunt je voorstellen dat als er een stofdeeltje onder de slider terecht komt dat dit problemen kan geven : Als je je schijf openmaaakt is de kans heel groot dat je er met het oog onzichtbare deeltjes op je schijf terechtkomen (aangezien je slider op 10 nm vliegt is er een kans dat dit zich onder de slider gaat ophopen waardoor defecten aan het medium dan wel de kop , dan wel aan het slidermateriaal onstaan. Je kunt je voorstellen dat dit over de hele schijf wordt uitgesmeerd: dus het kan een tijdje goedgaan, maar op termijn is de kans groot dat er problemen ontstaan.
Heb jij misschien tips hoe je, naast normaal huishoudelijk schoonhouden, de stofsituatie kan verbeteren. Heb wel's gehoord dat mensen wzh. uitvoeren aan een schijf in een (wat damp)vochtige-douchecel.
Zou het evt. ook mogelijk zijn om de head/koppen te reinigen, bijv. met video-koppen vloeistof (of isopropyl-alcohol voor floppydisks). ?
Ik heb het dus niet over risico's, immers disk/head is toch al defect en ik zelf ben verantwoordelijk voor de (recovery)data.
Interessant. Dat 'smeermiddel' is dat een vloeistof of één of andere opgedampt materiaal ?IOp de schijf is ook nog een lubricant: (smeermiddel) aangebracht als deze degradeert: door viezigheid danwel hoge temeperaturen wordt de levensduur van de schijf verkort.
Zou/is het mogelijk om dat materiaal opnieuw aan te brengen danwel te regeneren ?
Hoe, kan en/of zou je dat (de platter) zelf kunnen "schoonmaken" ?Kleine tikken (pulsen) tegen de hdd kunnen ervoor zorgen dat de slider even tegen het medium wordt aankomt waardoor er materiaal van de slider afbreekt: op langere termijn kan dit leiden to faillures doordat deze rommel door de slider over de hele schijf wordt uitgesmeerd.
bijv. door de platter via, in of met een vloeistof snel te laten draaien (natuurlijk zonder heads ). De gedachte is dat de "vuiligheid"dan door de vloeistof en middelpunt vliegende kracht wordt verwijdered.
In samenvatting ben ik het met je eens dat disks kwetsbaar etc.etc. zijn. Echter de praktijk leert (mij) ook dat e.e.a. wel's wat overdreven wordt. Met beleid, nuchter verstand en improvisatie kan je een eind komen.
Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results
sorry man, maar ik begrijp je betoog eerlijk gezegd niet goed. (zal wel deels aan mij liggen ook zeker ;-) )
je mag gerust de fouten er uit halen hoor, met groot plezier zelfs, dan kunne we die zaken aanpassen zodat ze zeker corect zijn.
er zitten ZEKER fouten in, maar daarvoor praten we er ook over heh. en al onze ervaring samen maakt een leuk project met finaal de juiste informatie.
kan je de zaken beter opslitsen met een onderbouwde tegenargumentering aub?
aanvullend:
ik heb weet van een glijmiddel die op de schijven wordt gezet. of dat nu opgedampt wordt of een vloeistof is weet ik niet. beide bestaan allesins, en ik weet met zekerheid dat de dikte van de glijmiddel-laag om en bij de 3 micron is. (bron seagate als ik het goed heb)
het reinigen van de koppen heb ik met succes gedaan met "Cleaner-601 van de firma Kontakt-Chemie"
ook heb ik geprobeerd om met het zelfde goedje de platters te reinigen. doch ze zeer zuiver zien, twijfel ik aan het succes ervan.
wat mij wel erg opvalt tot op heden, is dat de topplatter-topside er steeds het vuilst is (reden onbekend)
Mijn vermoeden is dat smeerolie uit de lagers door capilaire-kracht ontsnapt uit de lagers en zo omhoog klimt uit de lagerbus, om finaal over de sneldraaiende platter uitgesmeerd te worden.
Een feit is dat bij sommige typen, de lagerbus totaal _afgesloten_ is met een hars of metaalkapje bij de eindmontage. Ik heb er wel nog niet op gelet of beide feiten enige relatie inhouden. (toegevoegd aan project)
vb: een OPEN lageras

en een GESLOTEN lageras:

Een paar reacties terug schrijft iemand ook dat hijzelf of iemand anders een schijf had open gemaakt om er een deksel met window op te monteren, in de badkamer de douche een tijd had laten lopen zodat de lucht gevuld wordt met waterdamp. Bij het condenseren wordt waarschijnlijk vrijwel alle stof meegenomen (zonder stof kan water niet eens condenseren) en heb je dus (tijdelijk) een erg stofarme badkamer.PtrO schreef op 08 September 2003 @ 09:44:
[...]
Duidelijk maar thuis ontbeer ik een class-100 omgeving.
Heb jij misschien tips hoe je, naast normaal huishoudelijk schoonhouden, de stofsituatie kan verbeteren. Heb wel's gehoord dat mensen wzh. uitvoeren aan een schijf in een (wat damp)vochtige-douchecel.
Verder kun je ook een ionizer gebruiken. Zo'n apparaat schijnt stof uit de lucht te 'verbranden' (zit hoogspanning in).
Het lijkt mij dat het opgedampt is. Ik las laatst ook dat bij de IBM 120GXP serie, er een twee atoomlagen dikke rutheniumlaag op de (glazen!) platters aanwezig is. Technisch hoogstandje van de ingenieurs van IBM.Interessant. Dat 'smeermiddel' is dat een vloeistof of één of andere opgedampt materiaal?
Zou/is het mogelijk om dat materiaal opnieuw aan te brengen danwel te regeneren?
Het lijkt mij toch dat als je je platters met vloeistoffen gaat behandelen, je toch een vrij grote kans hebt dat hij daarna onleesbaar is.Hoe, kan en/of zou je dat (de platter) zelf kunnen "schoonmaken" ?
bijv. door de platter via, in of met een vloeistof snel te laten draaien (natuurlijk zonder heads ). De gedachte is dat de "vuiligheid"dan door de vloeistof en middelpunt vliegende kracht wordt verwijdered.
De HCC-dagen zijn er weer over krap drie maandjes. Heeft iemand daar ooit met succes een laptopschijfje gekocht (functionerend dus)? Vorig jaar zag ik stapels van die dingen (3 voor 10 euro ofzo) en ik vroeg mij af of het 't geld waard is.
de water-techniek wordt veel gebruikt door auto-koetswerk-herstellers. ze spuiten de cabine vol nevel en rijden dan de afgekleefde wagen binnen.Aham brahmasmi schreef op 09 september 2003 @ 02:28:
.....
Een paar reacties terug schrijft iemand ook dat hijzelf of iemand anders een schijf had open gemaakt om er een deksel met window op te monteren, in de badkamer de douche een tijd had laten lopen zodat de lucht gevuld wordt met waterdamp. Bij het condenseren wordt waarschijnlijk vrijwel alle stof meegenomen (zonder stof kan water niet eens condenseren) en heb je dus (tijdelijk) een erg stofarme badkamer.
Verder kun je ook een ionizer gebruiken. Zo'n apparaat schijnt stof uit de lucht te 'verbranden' (zit hoogspanning in).
.....
zij werken op roosters en zo ook om geen stofoplaai te krijgen van de grond.
de ionizer-techniek is zeer efficient en wordt gebruikt in horeca-zaken (aan het plafond zie je van die knetterende bakken hangen soms)
ooit heb ik eens zoeen ding opengeschroefd en het zit dus vol lammellen die onder hoogspanning staan. De teer en stofdeeltjes komen er op te zitten en moeten met regelmaat door de uitbater gecleaned worden.
momenteel zijn men handelingen nogal destructief
mijn idee zou gaan naar een eenvoudige bak, met een glazen voorzijde. aan de zijkanten een luikje, en twee rubberhandschoenen ingewerkt (van die lange zoals veeartsen gebruiken
voor de stofverweidering dacht ik eerst aan een luchtPOMP die lucht door een oliebad pompt (broebelt) en dan IN de kast blaast (zo komt de kast onder lichte druk te staan en blaast alle reststof naar buiten toe) de kring kan eventueel ook gesloten zijn.
1 probleem zie ik in de olienevel die dan zal ontstaan, die moet er dan terug uit natuurlijk, misschien is ioniseren (statisch aantrekken) een oplossing hiervoor.
een oude hoogspanning is gemakkelijk te vinden, ik denk aan TV-EHTs, EHTs uit copiers, lazerprinters, ....
wat denken jullie van dit?
(zouden we niet beter een apparte topic hiervoor maken?)
@Aham brahmasmi: ik denk dat op de HCC er wel eerlijke mensen zijn, en je wel zaken kan doen hoor. op computerbeurzen die eerder TE commercieel zijn, zou ik opletten, omdat daar echt wel zwaar afgedankt materiaal tussen kan zitten.
Het blijft een risico natuurlijk. Maar om bv een printje te vinden voor een schijf die je hebt, kan het wel uitkomst zijn denk ik.
[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 55049 op 09-09-2003 13:23 ]
Oh ja, ik was nog vergeten te zeggen dat ik al een goed ionizer-zelfbouwtopic was tegengekomen: [EL] Air ionisator (discussie + zelfbouw). Dit wil ik zelf zeker nog eens gaan doen. 
Edit: ik heb nog een paar mooie artikelen gevonden op de site van Hitachi, over o.a. een techniek om de servo-informatie/grey code op solid state memory op te slaan ipv op de platters http://www.hgst.com/hdd/desk/ds180gxp.htm . Bij de andere modellen (bv. 7k250) staan ook nog andere artikelen bij de "Technologies and white papers" onderaan de pagina. Interessant leesvoer!!
Edit: ik heb nog een paar mooie artikelen gevonden op de site van Hitachi, over o.a. een techniek om de servo-informatie/grey code op solid state memory op te slaan ipv op de platters http://www.hgst.com/hdd/desk/ds180gxp.htm . Bij de andere modellen (bv. 7k250) staan ook nog andere artikelen bij de "Technologies and white papers" onderaan de pagina. Interessant leesvoer!!
[ Voor 44% gewijzigd door Aham brahmasmi op 10-09-2003 13:51 ]
oooo nice links Aham, is idd zeer interessant om doornemen. ben ik blij dat heel wat van men vermoedens hier ook bevestigd worden (zoals het trillingsprobleem)
Soms ontbreekt het mij ook wel eens goed te lezen:
Ik weet niet precies wat jullie van plan zijn, maar als je praat over het cleanen van HDD's dan lijkt me het een onmogelijk zaak:, maar zo slim zijn jullie ook wel zie ik. Onmogelijk: vlieghoogtes van < 10 nm : zonder goede equipment lukt je dat nooit. :
Maar ik begrijp dat dat ook niet uitmaakt: het gaat erom om de laatste strohalm:
FF een paar tips:
Kijkt ontzetten goed uit voor ESD: de huidige read-sensoren die in de kop van de HDD gebruikt wordt zijn van het type GMR. De dikte van de snesoren zijn dusdaning klein dat ze met een paar volt aan statische lading kapotgaan: Als je je arm een meter verplaatst bouw je al zo'n 100V aan statische lading op: voldoende om de kop te laten knallen.
Even nog een paar tips:
Zorg ervoor dat je de lading af laat vloeien door bijv een polsbandje te gebruiken. Vermijdt in ieder geval elk contact met de koppen: Je kunt gelukt hebben, maar als je er niet hoeft aan te komen doe het dan niet.
Een inoniser is een apparaatje dat zowel postieve als negtieve ionen de ruimte instuurt: Je kunt speciale inonisers kopen die je kunt gebruiken om de een statisch geladen voorwerp te ontladen. Vooral bij sensoren die extreem gevoelig zijn voor esd (= HDD koppen) is zo'n apparaat aan te bevelen:
bijv http://www.charleswater.c...s/Drawings/PPE-5042.E.pdf
dit ding eet dus absoluut geen stof op.
De lubricant die op de HDD gerbruikt worden zijn een paar nm dik.
De top platters zijn vaak het smerigst omdat er altijd vuil ontsnapt ui de lagers da's correct: Bij multiplatter designs zie je dat zowel de onderste als de bovens plaater het vuilst is: Men probeert in de HDD zoveel mogelijk te doen om het vuil te absorberen: door gebruik te maken van bepaalde strips op de top cover als ook door verschillende filters aan te brengen.
Met de huidige FDB ( Fluid Dynamic Bearing) motoren verwacht ik dat dit wel minder zal zijn.
Ik weet niet precies wat jullie van plan zijn, maar als je praat over het cleanen van HDD's dan lijkt me het een onmogelijk zaak:, maar zo slim zijn jullie ook wel zie ik. Onmogelijk: vlieghoogtes van < 10 nm : zonder goede equipment lukt je dat nooit. :
Maar ik begrijp dat dat ook niet uitmaakt: het gaat erom om de laatste strohalm:
FF een paar tips:
Kijkt ontzetten goed uit voor ESD: de huidige read-sensoren die in de kop van de HDD gebruikt wordt zijn van het type GMR. De dikte van de snesoren zijn dusdaning klein dat ze met een paar volt aan statische lading kapotgaan: Als je je arm een meter verplaatst bouw je al zo'n 100V aan statische lading op: voldoende om de kop te laten knallen.
Even nog een paar tips:
Zorg ervoor dat je de lading af laat vloeien door bijv een polsbandje te gebruiken. Vermijdt in ieder geval elk contact met de koppen: Je kunt gelukt hebben, maar als je er niet hoeft aan te komen doe het dan niet.
Een inoniser is een apparaatje dat zowel postieve als negtieve ionen de ruimte instuurt: Je kunt speciale inonisers kopen die je kunt gebruiken om de een statisch geladen voorwerp te ontladen. Vooral bij sensoren die extreem gevoelig zijn voor esd (= HDD koppen) is zo'n apparaat aan te bevelen:
bijv http://www.charleswater.c...s/Drawings/PPE-5042.E.pdf
dit ding eet dus absoluut geen stof op.
De lubricant die op de HDD gerbruikt worden zijn een paar nm dik.
De top platters zijn vaak het smerigst omdat er altijd vuil ontsnapt ui de lagers da's correct: Bij multiplatter designs zie je dat zowel de onderste als de bovens plaater het vuilst is: Men probeert in de HDD zoveel mogelijk te doen om het vuil te absorberen: door gebruik te maken van bepaalde strips op de top cover als ook door verschillende filters aan te brengen.
Met de huidige FDB ( Fluid Dynamic Bearing) motoren verwacht ik dat dit wel minder zal zijn.
Ja de GMR sensoren zijn ook de reden waarom ik bij mijn inzameloproep HD's boven de 1GIG verkies omdat daar +- de introductie is gedaan. De oude koppen werden echt nog mechanisch gemaakt, en ik bedoel dan in termen van slijpen, boren etc ... De koppen met GMR sensor worden momenteel gemaakt zoals ze IC's produceren (chips). Dus moet er idd zeker rekening gehouden worden met statische ontlading vooral omdat er geen ESD-bescherming op de circuits ingebakken wordt om ruis niet te introduceren en ook uit kostoverweging waarschijnlijk.
Ik vind je link zeer interssant, maar ik zou toch eens wat graag meer weten over die ionisizers. die werking als neutralisator van statische lading is me niet bekend.
Ik vind je link zeer interssant, maar ik zou toch eens wat graag meer weten over die ionisizers. die werking als neutralisator van statische lading is me niet bekend.
Je bedoelt dat die GMR koppen met een lithografisch proces worden gemaakt...
Maar wat je over de GMR sensor zegt klopt niet helemaal. In het artikel van de site van Hitachi lees je dat de eerste MR (MagnetoResistive) sensor in 1991 toegepast werd, inderdaad in een 1 GB schijf. Een GMR (Giant MagnetoResisitive) sensor schijnt meer dan twee keer zo gevoelig te zijn dan een MR sensor en dus ook in staat veel kleinere magetische velden te detecteren (-> grotere datadichtheid). In het volgende plaatje kun je zien dat de GMR koppen rond 1998 geïntroduceerd werden.

Dit is ook een mooi plaatje van de werking van een (G)MR kop:

En nog een (klikken): http://www.hgst.com/hdd/technolo/gmr/fig2.gif .
Volgens mij is die ionisator van het linkje van Smart_Guust geen gangbare ionisator, maar juist eentje die speciaal ontworpen is om statische lading te neutraliseren (niet stof dus).
Een 'normale' ionisator ioniseert de lucht en introduceert dus juist statische lading. In de tweede post van het ionisator zelfbouw-topic waar ik het linkje van had gegeven, geeft iemand die er wel verstand van lijkt te hebben, antwoord op de vraag of een ionisator statische lading op kan wekken die gevaarlijk is voor (pc) elektronica.
Maar wat je over de GMR sensor zegt klopt niet helemaal. In het artikel van de site van Hitachi lees je dat de eerste MR (MagnetoResistive) sensor in 1991 toegepast werd, inderdaad in een 1 GB schijf. Een GMR (Giant MagnetoResisitive) sensor schijnt meer dan twee keer zo gevoelig te zijn dan een MR sensor en dus ook in staat veel kleinere magetische velden te detecteren (-> grotere datadichtheid). In het volgende plaatje kun je zien dat de GMR koppen rond 1998 geïntroduceerd werden.

Dit is ook een mooi plaatje van de werking van een (G)MR kop:

En nog een (klikken): http://www.hgst.com/hdd/technolo/gmr/fig2.gif .
Volgens mij is die ionisator van het linkje van Smart_Guust geen gangbare ionisator, maar juist eentje die speciaal ontworpen is om statische lading te neutraliseren (niet stof dus).
Een 'normale' ionisator ioniseert de lucht en introduceert dus juist statische lading. In de tweede post van het ionisator zelfbouw-topic waar ik het linkje van had gegeven, geeft iemand die er wel verstand van lijkt te hebben, antwoord op de vraag of een ionisator statische lading op kan wekken die gevaarlijk is voor (pc) elektronica.
Je hoeft je geen zorgen te maken, de lading wordt namelijk binnen een cm of 2 al geneutraliseerd en verdeeld door botsingen van de geladen ionen met andere moleculen in de gasfase.
Geladen ionen in de gasfase hebben bij atmosferische druk zoveel botsingen met andere (on-)geladen deeltjes, dat ladingsverschillen zo teniet worden gedaan.
Vergelijk 't maar met een analytisch chemische techniek genaamd Time-of Flight massaspectrometrie. In een zgn TOF-MS worden geioniseerde deeltjes door een electrisch veld versneld in een 'flight-tube' met afmetingen van 1-2,5 meter.
Omdat je alleen geladen deeltjes (en deeltjes die de detector bereiken) kan detecteren, wil je dus niet dat je te detecteren deeltjes tijdens hun vlucht botsen met andere deeltjes in de gasfase.
Daarom is de druk in zo'n flight tube zo rond de 5*10-7 Torr. Zeer hoog vacuum dus. (Heb je dan ook wel een stel turbo-vacuumpompen voor nodig )
Hmmm, beetje afgedwaald zie ik..
Anyway, zolang jij de ioniser niet direct op je gevoelige hardware zet, en geen deeltjesversneller erachter plaatst, is er niets aan hand.
Vergeet ook niet dat vooral grote potentiaalverschillen je hardware vern%^ken, en die kan je op deze manier echt niet opbouwen.
[ Voor 10% gewijzigd door Aham brahmasmi op 16-09-2003 23:24 ]
Anoniem: 78739
Klein vraagje dat in dit topic nog niet gesteld is: Waar zit de temperatuursensor bij de meeste harde schijven?
Op het PCB (printplaatje) lijkt mij. Bij Speedfan (of ander progje) zie de temp. van je hd ook bij "PCB temp.". Het kan ook zijn dat het zo aangegeven is bij Active SMART (handig programmaatje dat de SMART gegevens van je hd's monitored), in de lijst van de SMART attributes.
[ Voor 5% gewijzigd door Aham brahmasmi op 17-09-2003 21:28 ]
oopsAham brahmasmi schreef op 16 September 2003 @ 23:09:
...Je bedoelt dat die GMR koppen met een lithografisch proces worden gemaakt...
Maar wat je over de GMR sensor zegt klopt niet helemaal....
ik _denk_ dat het op het printplaatje zal terug te vinden zijn, gewoon uit productiereden. met pick and place is dat onderdeeltje daar eenvoudig te plaatsen, en moeten er geen extra signaallijnen binnen in het cabinet geleid worden.Klein vraagje dat in dit topic nog niet gesteld is: Waar zit de temperatuursensor bij de meeste harde schijven?
Tot op heden heb ik nog geen schijven van voldoende capaciteit binnen gekregen waar die sensor op aanwezig is. Als ik er 1 heb, dan zoek ik hem op
[ Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 55049 op 19-09-2003 15:28 ]
Enkel dat de GMR kop van enkele generaties later is dan de MR kop. Die laatste werd wél bij de 1 GB schijf van IBM voor het eerst werd gebruikt...Anoniem: 55049 schreef op 19 september 2003 @ 15:14:
[...]
oopsheb ik iets beweerd die niet helemaal correct is dan? wat dan juist, want ik zie enkel dat jou opzoeking veel diepgaander is dan de mijne wel
doch hetzelfde beweerd, nee?
Bij schijven met een hoge capaciteit zit trouwens niet per se een temp. sensor; op mijn WD 80 GB gekocht in april zit geen temp. sensor.
[ Voor 20% gewijzigd door Aham brahmasmi op 19-09-2003 15:52 ]
Even terug inpikken op het trillingsprobleem van enkele posts terug. ...
Anoniem: 55049 in "harde schijf problemen" in dit topic wordt door de fabrikant zelf herkend dat er kopbeschadiging kan optreden door trillingen aan de lagers. Het spreekt voor zich dat we daar helemaal niets kunnen aan doen om een schijf dan nog "terug te halen". Ook bevestigd het dat trillingen maar best kunnen vermeden worden. Ik denk dat hier dan vooral een evenwicht moet gezocht worden tss de trillingen uit de omgeving (pc staat op een zware daverende machine gemonteerd bv) en trillingen die hij zelf voortbrengt.
Het spreekt voor zich dat een ophanging noodzakelijk wordt in het tweede geval. Doch ik zou niet de HD op seats zetten, maar de volledige pc extra massief maken en die dan gaan ophangen in seats. Kwestie van de massa relatief groot te houden tov de HD zodat eigentrillingen geneutraliseerd worden door de massive behuizing.
Ik denk hier terug aan een toepassing die we eens gedaan hebben op een russisch vrachtschip. De trillingen waren daar echt wel in overvloed aanwezig door heel het schip heen desondanks het schip echt wel groot en massief was. Niets holp toen om de HD's in leven te houden, we hebben ons moeten beroepen op Bernouli-schijven als alternatief toen.
Anoniem: 55049 in "harde schijf problemen" in dit topic wordt door de fabrikant zelf herkend dat er kopbeschadiging kan optreden door trillingen aan de lagers. Het spreekt voor zich dat we daar helemaal niets kunnen aan doen om een schijf dan nog "terug te halen". Ook bevestigd het dat trillingen maar best kunnen vermeden worden. Ik denk dat hier dan vooral een evenwicht moet gezocht worden tss de trillingen uit de omgeving (pc staat op een zware daverende machine gemonteerd bv) en trillingen die hij zelf voortbrengt.
Het spreekt voor zich dat een ophanging noodzakelijk wordt in het tweede geval. Doch ik zou niet de HD op seats zetten, maar de volledige pc extra massief maken en die dan gaan ophangen in seats. Kwestie van de massa relatief groot te houden tov de HD zodat eigentrillingen geneutraliseerd worden door de massive behuizing.
Ik denk hier terug aan een toepassing die we eens gedaan hebben op een russisch vrachtschip. De trillingen waren daar echt wel in overvloed aanwezig door heel het schip heen desondanks het schip echt wel groot en massief was. Niets holp toen om de HD's in leven te houden, we hebben ons moeten beroepen op Bernouli-schijven als alternatief toen.
zoals ik hier nu lees , is het vooral ook WildJim opgevallen dat trillingen de harde schijf ook stuk kunnen maken, ik ben hier nu zelf voor de zoveelste keer slachtoffer van geworden ,
ik kan het dan ook niet laten even een vraag te stellen ,
ik heb in de drive bay van mijn IW bigtower kast twee 7200 rpm ibm hdd's zitten ,
en het begint erop de lijken alsof de ene hdd de andere naar het hiernamaals trilt ....
ik heb een foto gemaakt , voor diegene die er meer van weet en wil helpen , graag even een reactie over hoe het dan wel moet , ik heb al van velen gehoord dat "het zou niet uit mogen maken"gehoord , alleen heb ik daar zo weinig aan ...
ik kan het dan ook niet laten even een vraag te stellen ,
ik heb in de drive bay van mijn IW bigtower kast twee 7200 rpm ibm hdd's zitten ,
en het begint erop de lijken alsof de ene hdd de andere naar het hiernamaals trilt ....
ik heb een foto gemaakt , voor diegene die er meer van weet en wil helpen , graag even een reactie over hoe het dan wel moet , ik heb al van velen gehoord dat "het zou niet uit mogen maken"gehoord , alleen heb ik daar zo weinig aan ...
B & W 5,8 KWp solar 12 * oost 10 * west
Huh? Specifieer eens. Zijn ze stevig vastgeschroefd in de HD-bays? Zitten de bays stevig vast aan de rest van de kast? Als de ene al zo hard trilt en het zijn twee dezelfde, waarom zou de andere dan kapot gaan door die trillingen?Misterpc schreef op 21 September 2003 @ 15:14:
het begint erop de lijken alsof de ene hdd de andere naar het hiernamaals trilt ....
Anoniem: 25556
Een opmerking en twee vragen:
ATA is volgens mij nooit controllerless geweest. De clou is dat bij ATA de controller op de schijf zelf zit, vandaar ook het gezeik met 'master/slave'.
1) werkt een ATA schijf nog met een interleave? Zo nee, zou er snelheidswinst te behalen zijn door zelf een interleave aan te brengen?
2) Zijn er ook applicaties welke het toestaan SMART waardes te lezen van een SATA schijf?
ATA is volgens mij nooit controllerless geweest. De clou is dat bij ATA de controller op de schijf zelf zit, vandaar ook het gezeik met 'master/slave'.
1) werkt een ATA schijf nog met een interleave? Zo nee, zou er snelheidswinst te behalen zijn door zelf een interleave aan te brengen?
2) Zijn er ook applicaties welke het toestaan SMART waardes te lezen van een SATA schijf?
[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 25556 op 21-09-2003 20:25 ]
quote:
Je kunt eea verminderen door grommets te gebruiken: deze zijn te verkrijgen in verschillende soorten en maten ze reduceren ook de acoustiek van je drive:
http://wwwu.earsc.com/hdd...rddrivemounts.phtml?faq=1
Nog ff een feitje te slappe ophanging kan een nadelig effect hebben op de performance, maar in algemeen is dit verwaarloosbaar. Tenzij je de HDD aan een touwtje hangt natuurlijk
Je kunt eea verminderen door grommets te gebruiken: deze zijn te verkrijgen in verschillende soorten en maten ze reduceren ook de acoustiek van je drive:
http://wwwu.earsc.com/hdd...rddrivemounts.phtml?faq=1
Nog ff een feitje te slappe ophanging kan een nadelig effect hebben op de performance, maar in algemeen is dit verwaarloosbaar. Tenzij je de HDD aan een touwtje hangt natuurlijk

Het gaat hier om trillingen haaks op het schijfoppervlakte. Die kunnen de boel kapot maken. Trillingen in hetzelfde vlak doen nagenoeg niets.
Oh ja,
De temp sensoren : sommige drives hebben een echte snensor, sommige gebruiken gewoon de temeperatuur afhankelijkheid van een junction van een bepaald component, lees IC, transistor, oid. De laatste is natuurlijk het minst nauwkeurig.
De temp sensoren : sommige drives hebben een echte snensor, sommige gebruiken gewoon de temeperatuur afhankelijkheid van een junction van een bepaald component, lees IC, transistor, oid. De laatste is natuurlijk het minst nauwkeurig.
@ Ge Generaal:
1) Interleaving houd in dat de sectormarkeringen gezet kunnen worden 1 op de n (n is geheel getal) per track; wat betekend dat bv 1/2 = twee sectoren die aan elkaar "gelijmd" worden en het OS weet dat indien het de tweede sector nodig heeft, in feite de eerste moet zoeken en die dan overslaan. Ergens moet je dit zien als een soort blokvorming van sectoren. Vroeger was dit voor grote bestanden opslag zeer rendabel met een hoge interleave omdat je 1 continue kon doorlezen en 2 veel ruimte uitspaarde die al zeer weinig was toen (bv 20Mbyte)
OPGELET!! deze techniek vroeger veelvoudig toegepast bij RRL en MFM schijven is _NIET_ meer mogelijk bij schijven uit het IDE tijdperk !! Bij IDE is de interleave standaard 1/1 en aanpassen leid zondermeer tot vernieling van de schijf!!
2) IDE is (en is dat altijd geweest) controllerless. Tov SCSI die wel een controller bevat. IDE wordt door rechtstreeks door de CPU aangestuurd door een interupt call naar INT13h. De cpu "zegd" ik wil kop a, cylinder b, sector c nu lezen bv. De translatie gebeurt door de bios prameters. (een uitzondering hierop is de ATA-PI (lees atapi) specificatie die packit interfacing toelaat over IDE zoals SCSI dat doet. CD-rom's werken zo btw.
SCSI is volledig Packet controlled, en elke device bevat dan ook een controller.(vanwaar zijn hogere prijs)
Het is wel zo, dat je dit met de nodig nuace moet bekijken, daar geef ik je gelijk in. Het verschil tussen de controller en interface wordt zeer vaag met de nieuwste schijven. De nieuwe schijven nemen al veel zelf in de hand, en de CPU heeft steeds minder te zeggen erover.
De master/slave keuze, is zo eenvoudig qua opzet, dat het niet meer is dan een eenvoudig adress-selectie. 1 is master, 0 is slave.
3) trillingen zijn neefast voor de schijf in welk opzicht dan ook! of ze nu lateraal, axiaal, whatever zijn, ze beschadigen de schijf OF maken de data lees/schrijf procedure onbetrouwbaar (ik zal dit met zeer sterke argumenten en wiskundig aantonen, en bewijzen)
Over SATA kan ik relatief kort zijn :-) er is geen verschil tss beide wat het uitlezen van diskinfo betreft gezien het enkel een variant op de interface is.
no-offence, maar ik wou toch even terug de feiten aanduiden. en zoals Smart_guust ook steld: in specifike gevallen ruineerd het je schijf, of trekt aan de performantie.
Ikzelf durf nu al te stellen (omdat ik het wiskundig even geanalysseerd heb) dat het ALTIJD de schijf ruineerd.
(eerstdaags zet ik deze analyse netjes in HTML met grafiekjes etc ... )
@Smart_Guust: persoonlijk ben ik niet zoeen voorstander van trillings-opvang-kussentjes per schijf omdat ze de koeling onmogelijk maken naar het frame toe. Alhoewel ik WEL voorstander ben, indien er bv een degelijke luchtstroom is om en rond de schijf.
Ik heb ergens iets gelezen over een zeer specifiek polimeer die rubberachtig is, en een zeer breed spectrum aan trillingen (frequenties) kan opvangen. Beetje zoals een autovering van een Citroën ;-) Als ik dat nu eens zou terugvinden ....
Dit gecombineerd met een goede ventilator voorop en eventueel een koelrib boven op de schijf zou het al behoorlijk ideaal moeten maken denk ik.
1) Interleaving houd in dat de sectormarkeringen gezet kunnen worden 1 op de n (n is geheel getal) per track; wat betekend dat bv 1/2 = twee sectoren die aan elkaar "gelijmd" worden en het OS weet dat indien het de tweede sector nodig heeft, in feite de eerste moet zoeken en die dan overslaan. Ergens moet je dit zien als een soort blokvorming van sectoren. Vroeger was dit voor grote bestanden opslag zeer rendabel met een hoge interleave omdat je 1 continue kon doorlezen en 2 veel ruimte uitspaarde die al zeer weinig was toen (bv 20Mbyte)
OPGELET!! deze techniek vroeger veelvoudig toegepast bij RRL en MFM schijven is _NIET_ meer mogelijk bij schijven uit het IDE tijdperk !! Bij IDE is de interleave standaard 1/1 en aanpassen leid zondermeer tot vernieling van de schijf!!
2) IDE is (en is dat altijd geweest) controllerless. Tov SCSI die wel een controller bevat. IDE wordt door rechtstreeks door de CPU aangestuurd door een interupt call naar INT13h. De cpu "zegd" ik wil kop a, cylinder b, sector c nu lezen bv. De translatie gebeurt door de bios prameters. (een uitzondering hierop is de ATA-PI (lees atapi) specificatie die packit interfacing toelaat over IDE zoals SCSI dat doet. CD-rom's werken zo btw.
SCSI is volledig Packet controlled, en elke device bevat dan ook een controller.(vanwaar zijn hogere prijs)
Het is wel zo, dat je dit met de nodig nuace moet bekijken, daar geef ik je gelijk in. Het verschil tussen de controller en interface wordt zeer vaag met de nieuwste schijven. De nieuwe schijven nemen al veel zelf in de hand, en de CPU heeft steeds minder te zeggen erover.
De master/slave keuze, is zo eenvoudig qua opzet, dat het niet meer is dan een eenvoudig adress-selectie. 1 is master, 0 is slave.
3) trillingen zijn neefast voor de schijf in welk opzicht dan ook! of ze nu lateraal, axiaal, whatever zijn, ze beschadigen de schijf OF maken de data lees/schrijf procedure onbetrouwbaar (ik zal dit met zeer sterke argumenten en wiskundig aantonen, en bewijzen)
Over SATA kan ik relatief kort zijn :-) er is geen verschil tss beide wat het uitlezen van diskinfo betreft gezien het enkel een variant op de interface is.
no-offence, maar ik wou toch even terug de feiten aanduiden. en zoals Smart_guust ook steld: in specifike gevallen ruineerd het je schijf, of trekt aan de performantie.
Ikzelf durf nu al te stellen (omdat ik het wiskundig even geanalysseerd heb) dat het ALTIJD de schijf ruineerd.
@Smart_Guust: persoonlijk ben ik niet zoeen voorstander van trillings-opvang-kussentjes per schijf omdat ze de koeling onmogelijk maken naar het frame toe. Alhoewel ik WEL voorstander ben, indien er bv een degelijke luchtstroom is om en rond de schijf.
Ik heb ergens iets gelezen over een zeer specifiek polimeer die rubberachtig is, en een zeer breed spectrum aan trillingen (frequenties) kan opvangen. Beetje zoals een autovering van een Citroën ;-) Als ik dat nu eens zou terugvinden ....
Dit gecombineerd met een goede ventilator voorop en eventueel een koelrib boven op de schijf zou het al behoorlijk ideaal moeten maken denk ik.
waarom? Ik weet wel wat interleave is, dat was mijn vraag dan ook niet. Mijn vraag is of dit bij IDE schijven nog rendabel zou kunnen zijn, en uitvoerbaar. Duidelijk is dat het niet uitvoerbaar is, maar waarom is nog niet duidelijk.Anoniem: 55049 schreef op 22 September 2003 @ 13:52:
Bij IDE is de interleave standaard 1/1 en aanpassen leid zondermeer tot vernieling van de schijf!!
Dit klopt niet. Immers de bios-parameters zijn fake bij IDE. Een schijf ziet er 'in het echie' heel anders uit dan de bios-parameters, er zit dus nog een vertaalslag tussen (=controller op schijf).2) IDE is (en is dat altijd geweest) controllerless. Tov SCSI die wel een controller bevat. IDE wordt door rechtstreeks door de CPU aangestuurd door een interupt call naar INT13h. De cpu "zegd" ik wil kop a, cylinder b, sector c nu lezen bv. De translatie gebeurt door de bios prameters.
Ok, ik wacht op je bewijs, want je hebt ongelijk3) trillingen zijn neefast voor de schijf in welk opzicht dan ook! of ze nu lateraal, axiaal, whatever zijn, ze beschadigen de schijf OF maken de data lees/schrijf procedure onbetrouwbaar (ik zal dit met zeer sterke argumenten en wiskundig aantonen, en bewijzen)
Ok, maar daarmee beantwoord je mijn vraag niet. Ondanks het feit dat het in principe beide gewoon IDE is, werken de normale SMART-uitlees-tools niet bij SATA.Over SATA kan ik relatief kort zijn :-) er is geen verschil tss beide wat het uitlezen van diskinfo betreft gezien het enkel een variant op de interface is.
no offence maar ik neem niet alles voor waarheid aan omdat jij dat zegtno-offence, maar ik wou toch even terug de feiten aanduiden. en zoals Smart_guust ook steld: in specifike gevallen ruineerd het je schijf, of trekt aan de performantie.
Zo heb ik nog wel een opmerking op je relaas, en dat is je tip om een schijf aan de 'bovenkant' te koelen. Ik neem aan dat je hiermee de kant zonder printje bedoeld, en in dat geval heb je domweg ongelijk. Koeling is het efficientst op de plek waar de schijf het warmst is, en dat is bij het printje.
[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 25556 op 22-09-2003 14:17 ]
De interleave en de trilling hebben iets in common. ...
Interleave is niet meer mogelijk doordat vroeger de graycode 1 maal per track/cylinder (afhankelijk van type servocontrol) voorkwam. Nu worden door de verhoogde dichtheid en extreme gevoeligheid op afwijken, de graycode per sector embed. Gezien een deel van de gaycode de sectorinformatie bevat, is interleaving niet meer instelbaar.
Maar stel dat het zoals in de oude situatie zou zijn, dan zie ik niet direct een verschil met de redenen waarom gekozen werd voor grote of kleine interleaving. Het was een kwestie van behoefte en smaak. Veel kleine bestanden, of veel grote, etc... afwegingen dus.
De trillingen (op en neer) kunnen effectief de schijven putten bezorgen. De kop knalt gewoon op de schijf door zijn massatraagheid daar zal iedereen het wel mee eens zijn.
Schade hebben we wanneer de schijf met geen enkele tool nog te redden is, zoals putten in het oppervlak van de platters.
Voor wat betreft de trillingen zijwaards, ligt het allemaal iets genuanceerder weer.Je zal zien in men analyse dat de bit-lengte hierdoor onder invloed komt te staan van trillingen en niet meer constant is. Gezien de bit-lengte niet meer constant is -- en we nemen hier de situatie waarbij ze langer worden -- worden bij een schrijfopperatie bits geschreven op plaatsen waar die niet thuishoren, in worst case, OP de graycode. Met nefaste gevolgen gezien je de graycode NOOIT kan herschrijven. (uitzondering voor de mensen die thuis een graycodewriter uit de fabriek staan hebben ;-) )
We spreken in alle gevallen van extremen natuurlijk. Een goede tik op een lopende schijf betekend nog niet meteen het einde. Hoe harder de impact, hoe groter het risico welliswaar.
Maar in dit topic gaat het er vooral om, wat we kunnen doen om schijven een lang leven te geven, en we proberen alle mogelijke denkpistes te volgen die behulpzaam kunnen zijn bij het recoveren ervan. The last hope zeg maar op The day after :-) en liefst vanal nog beter voorkomen dan genezen.
De warmte ontwikkeling is veelal het grootst bij de spindelmoter. Doch in veel gevallen zit het ding afgedekt door het elektronicaprintje aan de onderzijde, die ook al warm durft te worden.
Het spreekt voor zich dat beiden moeten gekoeld worden, daar heb je gelijk zondermeer.
Maar indien een printje het cabinet afschermd, dan zou ik aanbevelen bovenaan te koelen omdat de behuizing daar het meeste warmteuitwisseling kan verwezenlijken.
Koelen van het schijfkabinet komt op de eerste plaats, dan volgd het printje. Het printje kan ook ruimere temperatuurmarges aan. (tot 70° niet langdurig) terwijl 50° voor het kabinet door de meeste fabrikanten als limiet wordt opgegeven.
Ik benadruik nogmaals, dat we proberen te veralgemenen. De ene schijf is de andere niet. Wie de gehele thread leest zal stof genoeg hebben om zelf uit te maken wat de beste optie is in zijn specifieke geval.
bv Maxtor 60G 6Y060L0 7200 UDMA133 koel je best onderaan omdat die een zeer klein printje bevat, en een soort steunribben heeft aan de spindelmoter die ideaal zijn om als koelvlak gebruikt te worden.
Ik zal de thread eens doorlopen en mijn standpunt hieromtrend aanpassen :-) Bedankt voor de tip alvast.
[aanvulling]Het klopt dat de BIOS schijf parameters niet overeenstemmen met de fysische. De oorzaak is terug te vinden in het steeds groter worden van de HD's voordat LBA etc al bestonden. De registers en geheugenplaatsen die de parameters bevatte waren soms maar 1byte groot waardoor groter niet meer mogelijk was.
Omdat de capaciteit bestaat uit de eenvoudige vermenigvuldiging van koppen x tracks x sectoren x byte per sector, werden factoren toegevoegd. De koppen werden bv verdubbeld wat op een halveren van het aantal tracks neerkomt voor een zelfde capaciteit. Dit impliceerd dat de schijfcapaciteit voor een schijf met 2 koppen bv een dubbele capaciteit had voor evenveel tracks doch ingesteld werdt als 4 koppen. Op de schijf zelf betreft het gewoon maar 1 BIT meer voor de adressering, dus die komt er wel uit. De hoofdreden schuild em ook in ondersteuning naar DOS, win9x, en andere OS's die actief gebruik maken van de BIOS.
ik vind het ook stom dat ze met de introductie van de 32bit bios niet meer inspanning hebben gedaan om metteen echt zware volumes te kunnen definieren. maar ja, we zijn maar klein mensen en die fabrikanten doen toch maar op eh
[/aanvulling]
Interleave is niet meer mogelijk doordat vroeger de graycode 1 maal per track/cylinder (afhankelijk van type servocontrol) voorkwam. Nu worden door de verhoogde dichtheid en extreme gevoeligheid op afwijken, de graycode per sector embed. Gezien een deel van de gaycode de sectorinformatie bevat, is interleaving niet meer instelbaar.
Maar stel dat het zoals in de oude situatie zou zijn, dan zie ik niet direct een verschil met de redenen waarom gekozen werd voor grote of kleine interleaving. Het was een kwestie van behoefte en smaak. Veel kleine bestanden, of veel grote, etc... afwegingen dus.
De trillingen (op en neer) kunnen effectief de schijven putten bezorgen. De kop knalt gewoon op de schijf door zijn massatraagheid daar zal iedereen het wel mee eens zijn.
Schade hebben we wanneer de schijf met geen enkele tool nog te redden is, zoals putten in het oppervlak van de platters.
Voor wat betreft de trillingen zijwaards, ligt het allemaal iets genuanceerder weer.Je zal zien in men analyse dat de bit-lengte hierdoor onder invloed komt te staan van trillingen en niet meer constant is. Gezien de bit-lengte niet meer constant is -- en we nemen hier de situatie waarbij ze langer worden -- worden bij een schrijfopperatie bits geschreven op plaatsen waar die niet thuishoren, in worst case, OP de graycode. Met nefaste gevolgen gezien je de graycode NOOIT kan herschrijven. (uitzondering voor de mensen die thuis een graycodewriter uit de fabriek staan hebben ;-) )
We spreken in alle gevallen van extremen natuurlijk. Een goede tik op een lopende schijf betekend nog niet meteen het einde. Hoe harder de impact, hoe groter het risico welliswaar.
Maar in dit topic gaat het er vooral om, wat we kunnen doen om schijven een lang leven te geven, en we proberen alle mogelijke denkpistes te volgen die behulpzaam kunnen zijn bij het recoveren ervan. The last hope zeg maar op The day after :-) en liefst vanal nog beter voorkomen dan genezen.
De warmte ontwikkeling is veelal het grootst bij de spindelmoter. Doch in veel gevallen zit het ding afgedekt door het elektronicaprintje aan de onderzijde, die ook al warm durft te worden.
Het spreekt voor zich dat beiden moeten gekoeld worden, daar heb je gelijk zondermeer.
Maar indien een printje het cabinet afschermd, dan zou ik aanbevelen bovenaan te koelen omdat de behuizing daar het meeste warmteuitwisseling kan verwezenlijken.
Koelen van het schijfkabinet komt op de eerste plaats, dan volgd het printje. Het printje kan ook ruimere temperatuurmarges aan. (tot 70° niet langdurig) terwijl 50° voor het kabinet door de meeste fabrikanten als limiet wordt opgegeven.
Ik benadruik nogmaals, dat we proberen te veralgemenen. De ene schijf is de andere niet. Wie de gehele thread leest zal stof genoeg hebben om zelf uit te maken wat de beste optie is in zijn specifieke geval.
bv Maxtor 60G 6Y060L0 7200 UDMA133 koel je best onderaan omdat die een zeer klein printje bevat, en een soort steunribben heeft aan de spindelmoter die ideaal zijn om als koelvlak gebruikt te worden.
Ik zal de thread eens doorlopen en mijn standpunt hieromtrend aanpassen :-) Bedankt voor de tip alvast.
[aanvulling]Het klopt dat de BIOS schijf parameters niet overeenstemmen met de fysische. De oorzaak is terug te vinden in het steeds groter worden van de HD's voordat LBA etc al bestonden. De registers en geheugenplaatsen die de parameters bevatte waren soms maar 1byte groot waardoor groter niet meer mogelijk was.
Omdat de capaciteit bestaat uit de eenvoudige vermenigvuldiging van koppen x tracks x sectoren x byte per sector, werden factoren toegevoegd. De koppen werden bv verdubbeld wat op een halveren van het aantal tracks neerkomt voor een zelfde capaciteit. Dit impliceerd dat de schijfcapaciteit voor een schijf met 2 koppen bv een dubbele capaciteit had voor evenveel tracks doch ingesteld werdt als 4 koppen. Op de schijf zelf betreft het gewoon maar 1 BIT meer voor de adressering, dus die komt er wel uit. De hoofdreden schuild em ook in ondersteuning naar DOS, win9x, en andere OS's die actief gebruik maken van de BIOS.
ik vind het ook stom dat ze met de introductie van de 32bit bios niet meer inspanning hebben gedaan om metteen echt zware volumes te kunnen definieren. maar ja, we zijn maar klein mensen en die fabrikanten doen toch maar op eh
[/aanvulling]
[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 55049 op 23-09-2003 01:44 . Reden: aanvulling ]
offtopic:
WildJim, doe ajb wat aan je spelling man! --> "impliceerd" "werdt" "schuild" Waarom dan ook niet "betreft" met een d op het eind? (Er hoort natuurlijk een t >> ik loop, hij loopt; maar geen extra t bij verleden tijd.)
En hieromtrent is dus met een t, evenals zijwaarts.
Tot zover mijn afzeikserenade.
@Bartjuh: dat had ik wel gezien, maar da's natuurlijk gewoon een typo itt tot de vrij consequente fouten met d en t.
WildJim, doe ajb wat aan je spelling man! --> "impliceerd" "werdt" "schuild" Waarom dan ook niet "betreft" met een d op het eind? (Er hoort natuurlijk een t >> ik loop, hij loopt; maar geen extra t bij verleden tijd.)
@Bartjuh: dat had ik wel gezien, maar da's natuurlijk gewoon een typo itt tot de vrij consequente fouten met d en t.
[ Voor 60% gewijzigd door Aham brahmasmi op 23-09-2003 17:54 ]
En dan vergeet je dit nog welAham brahmasmi schreef op 23 September 2003 @ 14:39:
offtopic:
misschien dislexie
Anoniem: 55049 schreef op 22 September 2003 @ 21:42:
De interleave en de trilling hebben iets in common. ...

En hieromtrent ipv hieromtrend
Hoe kan je 'acoustic managent' uitschakelen voor betere prestaties?
Hoe kan je 'acoustic managent' uitschakelen voor betere prestaties?
Sorry het is accoustic management. 
Voor IBM/Hitachi
http://www.hgst.com/hdd/support/download.htm (download feature tool)
De andere merken kan ik zo 1 2 3 even niet vinden, moet ik zo nog even kijken...
Voor IBM/Hitachi
De andere merken kan ik zo 1 2 3 even niet vinden, moet ik zo nog even kijken...
[ Voor 71% gewijzigd door Kleintje81 op 23-09-2003 23:53 ]
Je bedoelt dyslexie.
Valt verder wel mee hoor, maar die grammaticafouten hebben m.i. niet zoveel met dyslexie te maken.

Er wordt al lang niet meer met interleaving gewerkt. Waarom? Omdat elke vorm van interleaving de snelheid omlaag brengt.Anoniem: 25556 schreef op 21 september 2003 @ 20:24:
Interleaving is bedacht omdat oude disk controllers niet in staat waren data continu vd schijf te lezen en tegelijkertijd de gelezen data door te geven. Er was een soort "adempauze" nodig en die werd gerealiseerd door de interleave. Tussen sector 1 en 2 zit bij een interleave van 2 een andere sector en in de tijd dat die voorbijkomt kan de controller zijn data van sector 1 kwijt om vervolgens sector 2 te lezen.
Nu zijn de drives meer dan snel genoeg om data continu vd disk te lezen en af te leveren. Dat maakt het hele interleave mechanisme overbodig.
For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
Iets over trillingen, akoestic, en een 'verklaring' van Seagate over het gebruik van trillings-opvang-kussentjes of gelijkaardige zaken. http://www.seagate.com/support/kb/disc/tp/isolators.html
Op een site van IBM/Hitachi, (vind ik voorlopig ff niet meer terug) stond nog meer hierover. Ook over hoe trillingen van de spindelmoter inwerken op de performantie en betrouwbaarheid.
Dus blijf ik graag bij men standpunt en eerste aannames dat schijven houden van een robust montageframe waarin hij met de 4 schroeven degelijk vast zit.
Ik heb al eerder een experiment in gedachten gehad om met marmerplaten een soort massief te maken (zoals audiofielen doen) De platen staan hier al
nu nog ff met diamant verzagen....
Nu heb ik weeral schijven tekort heh grrrr, man man man, dat project verslijt schijven met bergen.
Al ik nu nog eens een paar werkende (eventueel met bad-clusters) op de kop zou kunnen tikken nog ....
Maar EERST ga ik men trillingsanalyse afwerken, want het is te mooi om te zien, al zeg ik het zelf
en als afsluiter voor vandaag een prachtige link http://www.storagereview.com/guide/guide_index.html
Op een site van IBM/Hitachi, (vind ik voorlopig ff niet meer terug) stond nog meer hierover. Ook over hoe trillingen van de spindelmoter inwerken op de performantie en betrouwbaarheid.
Dus blijf ik graag bij men standpunt en eerste aannames dat schijven houden van een robust montageframe waarin hij met de 4 schroeven degelijk vast zit.
Ik heb al eerder een experiment in gedachten gehad om met marmerplaten een soort massief te maken (zoals audiofielen doen) De platen staan hier al
Nu heb ik weeral schijven tekort heh grrrr, man man man, dat project verslijt schijven met bergen.
Maar EERST ga ik men trillingsanalyse afwerken, want het is te mooi om te zien, al zeg ik het zelf
en als afsluiter voor vandaag een prachtige link http://www.storagereview.com/guide/guide_index.html
Bedoelde je deze pdf van de site van Hitachi: Noise Reduction: Using a VCM Damper?
Wat in deze paper staat is in feite dat materialen met zowel een hoge elasticiteitsmodulus (het vermogen om veel energie op te slaan) en 'dempingswaarde' (dwz het vermogen die energie te kunnen dissiperen) hebben, geschikt zijn om in moderne harddisks de geluidsproductie van de VCM (Voice Coil Motor) te verminderen. Concreter gezegd:
Maar eigenlijk vind ik het artikel van de Seagate (link in WildJim's post) interessanter, omdat daar naar voren wordt gebracht dat de effectieve geluidsverspreiding van een harddisk gescheiden moet worden naar twee oorzaken: via de lucht en via het chassis (resp. "airborne" en "structure-borne acoustics"). Aangezien de behuizing van een pc normaalgesproken gesloten is, wordt het geluid dat direct door de hdd aan de lucht wordt afgegeven voor een groot gedeelte tegengehouden, maar trillingen die aan het chassis worden doorgegeven (structure-borne) bereiken kunnen ongedempt de pc verlaten. Hier komt aan het licht dat het dus veel meer zin heeft om harddisks trillingsgedempt te monteren dan het minimaliseren van de geluidsoverdracht van de schijf aan de lucht (wat meestal alleen gemeten/gespecificeerd wordt) minimaliseert. ==>
Wat in deze paper staat is in feite dat materialen met zowel een hoge elasticiteitsmodulus (het vermogen om veel energie op te slaan) en 'dempingswaarde' (dwz het vermogen die energie te kunnen dissiperen) hebben, geschikt zijn om in moderne harddisks de geluidsproductie van de VCM (Voice Coil Motor) te verminderen. Concreter gezegd:
De metalen behuizing van de HDD dempt het geluid van de VCM natuurlijk niet, maar er zijn dus wel geschikte polymeren voor die ook gebruikt worden.Metallic materials are
generally stiff and elastic and will have a high Young's modulus. This material will be poor in dissipating this energy due to its low damping capabilities.
Other materials, such as polymeric materials, have both the viscous and elastic properties that can store a significant amount of energy and can dissipate a high amount of energy creating significant damping. This assumes the material has high damping properties. These polymer materials are known as "viscoelastic damping polymers". Suppliers provide a number of polymeric materials for hard disk drive applications.
Maar eigenlijk vind ik het artikel van de Seagate (link in WildJim's post) interessanter, omdat daar naar voren wordt gebracht dat de effectieve geluidsverspreiding van een harddisk gescheiden moet worden naar twee oorzaken: via de lucht en via het chassis (resp. "airborne" en "structure-borne acoustics"). Aangezien de behuizing van een pc normaalgesproken gesloten is, wordt het geluid dat direct door de hdd aan de lucht wordt afgegeven voor een groot gedeelte tegengehouden, maar trillingen die aan het chassis worden doorgegeven (structure-borne) bereiken kunnen ongedempt de pc verlaten. Hier komt aan het licht dat het dus veel meer zin heeft om harddisks trillingsgedempt te monteren dan het minimaliseren van de geluidsoverdracht van de schijf aan de lucht (wat meestal alleen gemeten/gespecificeerd wordt) minimaliseert. ==>
Het is echter de vraag of het trillingsgedempt monteren geen negatief effect heeft op de performantie (WildJim meent te concluderen van wel). ==>From this data, we learn two facts about PC system acoustics. First, on average, a PC chassis attenuates air-borne acoustics by 5 dBA. This is no surprise because they are a partially sealed enclosure. Secondly, the structure-borne acoustics dominate the total acoustic emissions due to the chassis attenuation. Therefore, reductions in disc drive airborne acoustics will have little or no effect on the final PC system acoustics. If we consider the masking effect of fans, the disc drive's contribution to system acoustics is even less.
For seek acoustics, this diminishing returns effect is even greater. Improvements in drive seek acoustics will be noticed even less, unless the structure-borne portion of the acoustic problem is addressed.
Uit de tests van Seagate blijkt van niet; in theorie wel maar in de praktijk is met benchmarks geen achteruitgang gemeten. Alleen bij lange seek-operaties over meer dan 10% van de schijf (over een groot aantal tracks) zou een write retry kunnen voorkomen doordat het trillingsabsorptiemateriaal 'terugveert' na het opvangen van van het tot standkomen van de arm waar de lees/schrijfkop aan vast zit. Zulke seeks zullen bij normaal gebruik hoogstwaarschijnlijk niet vaak voorkomen. Maar de conclusie van Seagate blijft natuurlijk voorzichtig, omdat er natuurlijk een grote variëteit aan computerbehuizingen is en fabrikanten dus per geval zouden moeten beoordelen of ze het eens zijn met de conclusie van Seagate. ==>Our DMT and reliability tests are conducted in an environment that produces an equal, if not higher, write retry rate than we see when the drives are mounted on isolators. Our specified DPPM reflects this test condition.
Therefore, we know our drives can operate on isolators without seeing a higher failure rate for data integrity than what occurs in our test processes. Nevertheless, future Seagate products will offer optional drive code that will maintain acceptable write retry rates across all seek lengths when drives are mounted on isolators. With this approach, we can absolutely ensure the data's integrity while minimizing the performance loss to the customer.
Conclusion
The dominance of structure-borne acoustics over airborne acoustics in today's PC chassis has created a diminishing returns effect when it comes to reducing disc drive acoustic emissions. Reductions in disc drive acoustics no longer produces a significant improvement in the end-users acoustic environment. If PC systems need to improve their acoustic quality related to disc drive noise, then isolator mounting is necessary to achieve any significant change. The possible performance impact due to using isolators should be reviewed by each system supplier. If they agree with our conclusion that long seeks play a small part in today's PC operation, then the use of isolators should provide a very cost-effective way of reducing acoustic levels.
[ Voor 35% gewijzigd door Aham brahmasmi op 25-09-2003 17:20 ]
Bedankt voor de info, maar het is toch acoustic management, hoor!Kleintje81 schreef op 23 September 2003 @ 23:37:
Sorry het is accoustic management.
Voor IBM/Hitachi
Zeer goed vertaald Aham. Dat was ook men conclusie ergens, vooral de voorzichtige ondertoon bij seagate over het negatief effect van trillingen en de paper van IBM (het is nog niet exact die paper die ik bedoelde, de paper die ik gezien had was veel meer uitgewerkt en gedocumenteerd)
Wat mij opvalt is dat er steeds verwezen wordt naar de geluidsproductie, terwijl dit voor ons eerder een bijzaak is. (iets wat we later kunnen oplossen) Ik vind de performantie en primo de betrouwbaarheid veel belangrijker.
Mijn conclusie baseer ik ook op het feit dat de fabrikanten overgestapt zijn naar FDB ipv gewone rollagers, omdat die trillingen voortbrengen die voldoende zijn om de kop naast de track te laten grijpen. We spreken hier echt over grootordes van micron!
Op die schaal wordt veel relevant. Ook de long-jump-seeks die de rubbers "opladen" als een veer. Het uitlezen is niet direct een probleem omdat die een ruimere leesmarge heeft. Doch de track kan wel hierdoor krom geschreven worden en daar zit mijn vrees en argumentatie (pleidooi) om _niet_ te dempen op die methode.
Het krom schrijven is iets wat ook sterk naarboven is gekomen in mijn wiskundige benadering van dit specifiek probleem.
(ik probeer morgen tijd te vinden om het online te krijgen hoor)
Wat mij opvalt is dat er steeds verwezen wordt naar de geluidsproductie, terwijl dit voor ons eerder een bijzaak is. (iets wat we later kunnen oplossen) Ik vind de performantie en primo de betrouwbaarheid veel belangrijker.
Mijn conclusie baseer ik ook op het feit dat de fabrikanten overgestapt zijn naar FDB ipv gewone rollagers, omdat die trillingen voortbrengen die voldoende zijn om de kop naast de track te laten grijpen. We spreken hier echt over grootordes van micron!
Op die schaal wordt veel relevant. Ook de long-jump-seeks die de rubbers "opladen" als een veer. Het uitlezen is niet direct een probleem omdat die een ruimere leesmarge heeft. Doch de track kan wel hierdoor krom geschreven worden en daar zit mijn vrees en argumentatie (pleidooi) om _niet_ te dempen op die methode.
Het krom schrijven is iets wat ook sterk naarboven is gekomen in mijn wiskundige benadering van dit specifiek probleem.
(ik probeer morgen tijd te vinden om het online te krijgen hoor)
Een goedenmiddag Tweakers,
Velen van jullie kennen het probleem dat de HD's tikken geven. In mijn geval was het een power-probleem.
Sinds vandaag begon mijn HD stevig te tikken. Ik wist dat er iets mis was, dus ging ik op de forum lezen wat het probleem kon zijn. Na half uur lezen had ik kunnen concluderen dat het aan de molex-stekkertjes lag.
Voorheen had ik 4 fans, de videokaart en 2 SATA HD's onder 1 "hoofd-molex stekker" doorgelust. 2 CD Roms met elkaar gedeeld en mijn 3de backup HD. Het ging goed voor een maandje en toen kreeg ik het tikverschijnsel. Het werd steeds heviger, dus besloot ik de kast open te maken.
Nu heb ik de 2 sata hd's laten voeden die niet doorgelust worden met andere devices.
4 fans en de videokaart zijn met elkaar doorgelust.
2 cd roms en de 3de hd zijn met elkaar doorgelust.
Mijn resultaat: geen tikkende hd meer.
Ik hoop dat dit een oplossing biedt voor anderen met dit bekend probleem.
Greetinx
Velen van jullie kennen het probleem dat de HD's tikken geven. In mijn geval was het een power-probleem.
Sinds vandaag begon mijn HD stevig te tikken. Ik wist dat er iets mis was, dus ging ik op de forum lezen wat het probleem kon zijn. Na half uur lezen had ik kunnen concluderen dat het aan de molex-stekkertjes lag.
Voorheen had ik 4 fans, de videokaart en 2 SATA HD's onder 1 "hoofd-molex stekker" doorgelust. 2 CD Roms met elkaar gedeeld en mijn 3de backup HD. Het ging goed voor een maandje en toen kreeg ik het tikverschijnsel. Het werd steeds heviger, dus besloot ik de kast open te maken.
Nu heb ik de 2 sata hd's laten voeden die niet doorgelust worden met andere devices.
4 fans en de videokaart zijn met elkaar doorgelust.
2 cd roms en de 3de hd zijn met elkaar doorgelust.
Mijn resultaat: geen tikkende hd meer.
Ik hoop dat dit een oplossing biedt voor anderen met dit bekend probleem.
Greetinx
[ Voor 6% gewijzigd door lucky me op 26-01-2004 12:19 ]
i7 3770K, 24 GB RAM, Asrock Z77 Extreme 4, Asus Strix GTX970 OC, Samsung Evo 840 250GB, Samsung 320 GB 7200rpm 16MB, WD green 2 TB, Asus DVD-writer
ik heb een bekend probleem
ik heb een schijf waarvan een paar pinnetjes van de IDE-aansluiting zijn afgebroken.
geprobeerd om die pinnetjes te repareren, maar dat is mislukt.
Nu heb ik een donor-schijf gevonden waarvan het typenummer nauwelijks verschilt.
de voornaamste verschillen zijn:
- kapotte schijf: 7200 toeren en 2mb buffer
- donor schijf : 5400 toeren en 512kb buffer
vraag1: zit de herkennings-chip in de schijf zelf of op de printplaat?
met andere woorden, wordt mijn 7200 toeren schijf straks als 5400 toeren schijf gezien?
vraag 2: dit geld dus ook voor de buffer-grootte, wordt die ook anders herkend? 512kb i.p.v. 2mb
het gaat om de volgende Fujitsu schijven.
kapotte schijf: MPE3136AH http://www.fel.fujitsu.co....asp?pid=186&inf=fsp&wg=0
donor schijf: MPE3136AT http://www.fel.fujitsu.com/home/v3__product.asp?pid=182
je ziet dat het typenummer maar 1 letter verschillend is.
maar iets zegt me dat het toch niet gaat lukken.
kom, help me maar uit de droom en zeg het maar
ik heb een schijf waarvan een paar pinnetjes van de IDE-aansluiting zijn afgebroken.
geprobeerd om die pinnetjes te repareren, maar dat is mislukt.
Nu heb ik een donor-schijf gevonden waarvan het typenummer nauwelijks verschilt.
de voornaamste verschillen zijn:
- kapotte schijf: 7200 toeren en 2mb buffer
- donor schijf : 5400 toeren en 512kb buffer
met andere woorden, wordt mijn 7200 toeren schijf straks als 5400 toeren schijf gezien?
vraag 2: dit geld dus ook voor de buffer-grootte, wordt die ook anders herkend? 512kb i.p.v. 2mb
het gaat om de volgende Fujitsu schijven.
kapotte schijf: MPE3136AH http://www.fel.fujitsu.co....asp?pid=186&inf=fsp&wg=0
donor schijf: MPE3136AT http://www.fel.fujitsu.com/home/v3__product.asp?pid=182
je ziet dat het typenummer maar 1 letter verschillend is.
maar iets zegt me dat het toch niet gaat lukken.
kom, help me maar uit de droom en zeg het maar
Ik weet niet welke herkennings-chip je het over hebt. Wat de uitkomst van een printswap zou zijn in dit geval, durf ik niet te zeggen. Het lijkt me stug dat het printje het enige verschil is tussen een 7200 toeren schijf en een 5400 toeren schijf, het lijkt me eerder dat dat in het motortje zit.hensdesk schreef op zaterdag 25 december 2004 @ 15:20:
De buffer zit iig. op het printje.vraag 2: dit geld dus ook voor de buffer-grootte, wordt die ook anders herkend? 512kb i.p.v. 2mb
Hoezo is het repareren van die pinnetjes mislukt?
Soms heb je ook wel es nix te doen en ga je rare experimenten bedenken. Een Collega kwam met et idee een HD open te maken, en deze onder een test zetten. Dit krijg je dan:

We hebben op de schijf gehijgd (vocht dus), met freezer op de platers gespoten en verder een beetje erbij staat te klooien. De schijf hield het ongeveer 14 uur vol!! Daarna gaf ie toch veel lees/schrijf errors en daarna stopte ie er ook mee!

We hebben op de schijf gehijgd (vocht dus), met freezer op de platers gespoten en verder een beetje erbij staat te klooien. De schijf hield het ongeveer 14 uur vol!! Daarna gaf ie toch veel lees/schrijf errors en daarna stopte ie er ook mee!
Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com
er zit toch ergens een chippie waarin informatie staat over de schijf, zoals de grootte van de schijf, merk, cilinders e.d.Anoniem: 25556 schreef op zaterdag 25 december 2004 @ 15:34:
[...]
Ik weet niet welke herkennings-chip je het over hebt. Wat de uitkomst van een printswap zou zijn in dit geval, durf ik niet te zeggen. Het lijkt me stug dat het printje het enige verschil is tussen een 7200 toeren schijf en een 5400 toeren schijf, het lijkt me eerder dat dat in het
motortje zit.
[...]
De buffer zit iig. op het printje.
Hoezo is het repareren van die pinnetjes mislukt?
deze wordt dan doorgegeven aan de bios van de computer.
maar als er verschil zit in het toerental, gaat het dan toch goed of kan ik ergens anders problemen mee krijgen, zoals andere zoektijden.
geprobeerd een naald er langs te steken, maar dat mislukte.
om verdere schade te voorkomen ben ik ermee gestopt.
Dat zit op het printje.hensdesk schreef op zaterdag 25 december 2004 @ 16:04:
er zit toch ergens een chippie waarin informatie staat over de schijf, zoals de grootte van de schijf, merk, cilinders e.d.
Het toerental wordt niet doorgegeven aan het bios, althans niet als instelwaarde. Misschien dat het wel op te vragen is, maar zuiver ter informatie. Het heeft geen verder belang.deze wordt dan doorgegeven aan de bios van de computer.
maar als er verschil zit in het toerental, gaat het dan toch goed of kan ik ergens anders problemen mee krijgen, zoals andere zoektijden.
Wat wel van belang is, is bv. de stroom die het motortje trekt. Ik durf niet te zeggen of die printjes zomaar om te wisselen zijn.
Koop bij de gemiddelde electroboer een tinzuiger, en desoldeer de huidige connector. Soldeer daar gewoon een kabel voor in de plaats. Zet daar eventueel een male stekker op, of gelijk een female stekker welke op het mobo kan. Je kunt ook weer een 50 polige (meen ik uit m'n hoofd) header kopen en die er weer op solderen.geprobeerd een naald er langs te steken, maar dat mislukte.
om verdere schade te voorkomen ben ik ermee gestopt.
Welke pinnetjes ontbraken er?
als je connector voor je houdt, dan ontbreekt er standaard in het midden en onderaan een pinnetje.Anoniem: 25556 schreef op zaterdag 25 december 2004 @ 18:16:
[...]
Koop bij de gemiddelde electroboer een tinzuiger, en desoldeer de huidige connector. Soldeer daar gewoon een kabel voor in de plaats. Zet daar eventueel een male stekker op, of gelijk een female stekker welke op het mobo kan. Je kunt ook weer een 50 polige (meen ik uit m'n hoofd) header kopen en die er weer op solderen.
Welke pinnetjes ontbraken er?
als je nu op de plaats van het ontbrekende pinntje gaat staan en 2 plaatsen opschuift dan is op die plek een pinnetje afgebroken.
de pinnetjes die krom waren heb ik nog recht kunnen buigen.
uiteraard heb ik de HD al geprobeerd aan te sluiten maar er gebeurde niets, de bios herkende de schijf niet.
de schijf spinde wel op.
derhalve concludeer ik dat het een cruciaal pinnetje is.
maar aan dat solderen waag ik me niet, aangezien mijn enigste soldeerbout meer een type is dat de loodgieter gebruikt.
[ Voor 1% gewijzigd door hensdesk op 25-12-2004 21:42 . Reden: taalfout ]
Vroegah,....., was er een serie Seagate schijven die niet zo'n sterke behuizing hadden die je mbv 4 schroeven zo onder spanning zette dat de schijf niet meer goed functioneerde. Met het verwijderen van 1 schroef voorkwam je deze spanning en had je nul komma nul problemen.Gebruik ALTIJD 4 schroeven!
Daarom ging ik altijd voor de 3 schroeven methode maar de laatste tijd is het een hoop elastiek om hem lekker stil te houden.
Senile! Senile Oekaki
Doet me denken aan de waarschuwing om niet te lange schroeven voor je hdd te gebruiken, anders kun je de printplaat kapot schroeven bij sommige hdd's. Nu heb ik eigenlijk nog nooit lange hdd-schroeven gezien en ik weet niet welke andere schroeven allemaal ongeveer dezelfde schroefdraad hebben..._bas_ schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 07:41:
[...]
Vroegah,....., was er een serie Seagate schijven die niet zo'n sterke behuizing hadden die je mbv 4 schroeven zo onder spanning zette dat de schijf niet meer goed functioneerde.
Wat ik zo 1,2,3 even niet terug kan vinden is het volgende:
Als ik mijn harde schijf met acoustic management op performance zet dan maakt hij een hoop meer herrie door ratelende koppen.
Is dit slechter voor de schijf dan dat hij het wat stiller en langzameraan doet?
Performance is leuk, maar niet ten koste van de levensduur.
Als ik mijn harde schijf met acoustic management op performance zet dan maakt hij een hoop meer herrie door ratelende koppen.
Is dit slechter voor de schijf dan dat hij het wat stiller en langzameraan doet?
Performance is leuk, maar niet ten koste van de levensduur.
Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.
Dat spreekt natuurlijk wel voor zich dat als een schijf in de performance mode staat, hij (de koppen/actuator-arm) sneller slijt. Voor zover ik weet is de performance mode bij vrijwel alle schijven de fabrieksinstelling waarmee je hem dus koopt. De MTBF zal ook wel berekend zijn in de performance mode neem ik aan.
Terug van weggeweest...ik heb op dit moment een project lopen mbt een kapotte harddisk, waar een verhaaltje aan hangt:
De schoonmaakster bij een klant van ons had een stekkertje uit de PC gestoten, na deze terug te stoppen reageerde de PC niet meer. Een herstart mocht ook niet baten (Windows bleef hangen), dus belde ze een kennis op die zei dat ze 'm moest resetten met een schakelaartje op de achterkant. De schoonmaakster haalde een schakelaartje over en een flinke vonk + rookwolk waren het gevolg. Ze had het 240/110 volt schakelaartje aangezien voor de genoemde 'resetknop', waarna (hoe verrassend) de hele PC niet meer reageerde.
Aangezien de schijf belangrijke data bevat is deze gelijk in een andere PC getest, waar deze ook niet meer te benaderen was. De schijf begint te initialiseren, maar houdt er na 3x retry mee op en wordt niet meer door het BIOS gezien.
Toen de schijf bij ons binnenkwam heb ik gelijk bij een leverancier van Compaq spares (www.ultratec.co.uk) een replacement besteld om een controller-transplantatie uit te voeren. Deze disk is vandaag binnengekomen en de controller transplantatie heb ik inmiddels uitgevoerd. Helaas mocht dit niet baten; het oude initialisatieprobleem bestaat nogsteeds, maar het geluid is iets anders geworden.
Na overleg met de klant over de mogelijkheden is er besloten een plattertransplantatie van de oude naar de nieuwe disk/motor/controller uit te voeren. Dit aangezien een aantal weken wachten op een datarecovery bedrijf niet acceptabel is, aangezien de data binnen 3 weken nodig is voor een project. De data wordt binnen het bedrijf toch al als verloren beschouwd, vandaar dat de fysieke demontage van de schijf een toegestaan risico met zich mee mag brengen.
Vanavond ga ik thuis de badkamer in gereedheid brengen voor de transplantatie (schoonmaken, stofvrij stomen) en zal jullie de resultaten laten weten.
De schijf in kwestie is een Seagate Medalist 6424 (ST36424A) van 6,4GB
De schoonmaakster bij een klant van ons had een stekkertje uit de PC gestoten, na deze terug te stoppen reageerde de PC niet meer. Een herstart mocht ook niet baten (Windows bleef hangen), dus belde ze een kennis op die zei dat ze 'm moest resetten met een schakelaartje op de achterkant. De schoonmaakster haalde een schakelaartje over en een flinke vonk + rookwolk waren het gevolg. Ze had het 240/110 volt schakelaartje aangezien voor de genoemde 'resetknop', waarna (hoe verrassend) de hele PC niet meer reageerde.
Aangezien de schijf belangrijke data bevat is deze gelijk in een andere PC getest, waar deze ook niet meer te benaderen was. De schijf begint te initialiseren, maar houdt er na 3x retry mee op en wordt niet meer door het BIOS gezien.
Toen de schijf bij ons binnenkwam heb ik gelijk bij een leverancier van Compaq spares (www.ultratec.co.uk) een replacement besteld om een controller-transplantatie uit te voeren. Deze disk is vandaag binnengekomen en de controller transplantatie heb ik inmiddels uitgevoerd. Helaas mocht dit niet baten; het oude initialisatieprobleem bestaat nogsteeds, maar het geluid is iets anders geworden.
Na overleg met de klant over de mogelijkheden is er besloten een plattertransplantatie van de oude naar de nieuwe disk/motor/controller uit te voeren. Dit aangezien een aantal weken wachten op een datarecovery bedrijf niet acceptabel is, aangezien de data binnen 3 weken nodig is voor een project. De data wordt binnen het bedrijf toch al als verloren beschouwd, vandaar dat de fysieke demontage van de schijf een toegestaan risico met zich mee mag brengen.
Vanavond ga ik thuis de badkamer in gereedheid brengen voor de transplantatie (schoonmaken, stofvrij stomen) en zal jullie de resultaten laten weten.
De schijf in kwestie is een Seagate Medalist 6424 (ST36424A) van 6,4GB
Ik durf er bijna een krat bier op in te zetten dat, indien je zelf aan platters gaat rommelen, je die data nooit meer terug zult zien.
Dat luistert allemaal veel te nauw.. hoe ga je bv. de platters 'oppakken' ?
Platters oppakken zie ik wel met m'n 'oefenschijf' (ook kapot). Denk dat 't vilten kussentjes worden op 't uiteinde van m'n latex handschoenen, lekker zacht, krast niet, genoeg houvast.Anoniem: 25556 schreef op donderdag 09 juni 2005 @ 17:23:
Ik durf er bijna een krat bier op in te zetten dat, indien je zelf aan platters gaat rommelen, je die data nooit meer terug zult zien.
update:
badkamer is helemaal gezogen, gesopt en afgenomen...nu even drinken en roken en dan de operatiezaal gereed maken dmv een stoombad.
update:
Na de defecte disk (op z'n kant tegen invallend stof) geopend te hebben kom ik vrij vlot achter het gevolg van het voedingsprobleem: de bovenste kop is defect, hij lijkt meegetrokken te zijn, waardoor hij in plaats van onder z'n arm, haaks omhoog staat aan de kop. Tevens is 1 van de contactdraden van de kop af gebroken, iets wat je niet zo 123 kunt repareren.
Na deze 'meevaller' kwam ik tot de conclusie dat ik niet het juiste gereedschap heb om de armen van hun as te halen. De borgring kan er alleen af met een 2x rond gepunt tangetje, wat ik morgen maar eens moet gaan aanschaffen. Voor vanavond is het wel even welletjes geweest. Beide schijven zitten weer in hun antistatische jasje en de badkamer is beschikbaar voor de huisgenoten die stonden te wachten op hun douchebeurt.
[ Voor 58% gewijzigd door MissingDog op 09-06-2005 23:14 ]
Dit topic is gesloten.