@ _ferry_: ik ben benieuwd wat de maxtor-test zal geven van resultaat, nu ik moet wel zeggen dat, desondanks algemeen aangenomen, dit DE tool is bij uitstek, het toch soms niet de gewenste resultaten opleverd.
DENK OOK dat de TIK voorkomt indien je voeding niet stabiel is OF de data-kabel niet ok is (P-ATA dan)
Hij maakt dan een typerende TIK en begint opnieuw te initialiseren, wat rommelen, en hij is terug vertrokken voor een eind.
Je spreekt ook van geluid, welk is het specifiek? kan je het vinden in de
Wat is er mis met mijn HDD? HDD geluiden.. ?
@Lord of the Pentium: Ik denk dat dit een duidelijk geval zal zijn van kortstondige foutive aansluiting die het stuurkaartje om zeep heeft geholpen.
(afkoppelen onder spanning = foutive aansluiting)
De beste optie voor jou is (als je hem echt wil recoveren) bv op ebay of hier in de zoekertjes een idem schijf probeert te vinden, en dan de kaartjes gaat verwisselen.
(er is hier een tweaker die dit recent met succes heeft gedaan voor fujitsu schijven. maar ik kan de thread voorlopig ff niet vinden)
@PtrO: wooow, dat is woest gewoon :-)
als ik goed kan volgen is het een soort parkeermechanisme heh. dat heb ik hier ook bij een 3,5" schijf vastgesteld, dat die voicecoil als het waare lui is geworden, en niet meer of moeilijk uit de parkeerstand geraakt. ik vind het een goed idee van je, zal ik eens proberen. ook heb ik bij een maxtor vastgesteld dat een soort "vlag-in-de-wind-van de-platters" vast zat, en dus ook de actuator niet wou vrijgeven.
Je hoort dan de schijf opspinnen en kletteren tsk-tsk-tsk om die kop los te krijgen.
ondertussen laat hij de moter harder lopen ook, zodat het vlaggetje misschien toch in leven komt. hij probeert zo een paar keer, en dan heeft hij het op.
op je vraag:
het verwisselen van platters .... heavy :-)
daar heb ik ook al aan zitten denken, maar dit wou ik nog houden voor verder in het project.
wat ik al heb tot nu toe is: ...
1) als er maar 1 platter is, dan kan je hem wisselen zonder meer :-)
2) zijn er meer dan 1 platter, dan is het hek ff van de dam, want het wordt ingewikkeld. ....
servoinformatie = graycode = voicecoil stuurinfo :: zie ook
http://www.public.asu.edu/~ncban/graycode.html
en de uitleg een paar posts terug bij dat signaalgrafiekje
zeker ook eens gaan zien op
http://cma.zdnet.com/book...r/ch14/ch14.htm#Heading19 FIG 14.5 14.6 en 14.7
2a) er is idd per track, de mogelijkheid tot ingebakken gray-code (embedded gray-code-system). dit is code die voor elke sector wordt gezet met de bedoeling hem aan te duiden waar hij begint, welke index hij heeft, en in hoevere de kop op track zit(de feitelijke gray-code zelf)
2b) het zou vreemd zijn als hier geen uitzondering op bestond :-) er zijn schijven met een _dedicated gray-code platter side-system_. dit betekend concreet dat er 1 platter een volle zijde met ENKEL maar gray-code heeft (dus NUL DATA)
de koppen worden uitgelijnt op die gray-code welk system het ook is.
de bedenking is nu: wat met meer dan 1 platter?
wel: ik weet het eerlijk gezegd ook niet

(nog niet)
de hamvraag is of de controller het noodzakelijk vind dat alle platters gealigneerd lopen. dus voor elke platter sector X op dezelfde locatie begint (als dwarsdoorsnede gezien)
ik heb de test gisteren al toevallig gedaan toen ik iets anders aan het analyseren was, doch mijn attentie er niet echt op gevestigd was. toen heb ik bij een Quantum FB10S011 1Gig080 SCSI 2platters 4heads kunnen vaststellen met osciloscoop dat dit idd zo was. bij die schijf lopen ze EXACT in mars (ik heb geen verschil kunnen vaststellen (bij een resolutie van 0.1µS) tussen de koppen onderling.
Nu moet ik wel duidelijk er bij vertellen, dat ik wel eens de twee koppen van de zelfde plaat zou kunnen gemeten hebben lol. (voor de zekerheid doe ik eerstdaags die test opnieuw)
Maar stel dat het verschillende waren, en je die platters dus zou demonteren, terug afmonteren, dan krijg je dat nooit van zen leven met die precisie weer op plaats.
Maar is het wel nodig dat ze in mars lopen? I simply don't know.
Toegevoegd aan het project. Ik zal later eens proberen schijven uit hun alignment te halen en eens zien wat we dan over hebben van bruikbaar
btw: ik heb ook zoeen goede tandarts die me wat oud rvs heeft kado gedaan

handig. ik werk hier ook met grote voorzorg, doch niet steriel.