Toon posts:

Linksys BEFW11S4 ap/router enkel als accesspoint gebruiken

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al een tijdje een E-tech router. Nu heb ik er een Linksys BEFW11S4 ap/router bij gekocht voor m'n wifi pcmcia kaart.

Dit was de eerste situatie:
@home(internet)-->kabelmodem-->E-tech router-->lokaal netwerk.

Dit werkte allemaal prima. Maar nu heb ik dus nog een router, heb ik het volgende gedaan:
@home(internet)-->kabelmodem-->E-tech router-->lokaal netwerk.
..........................................................|-->Linksys ap/router-->wifi netwerk.

(de puntjes stellen lege ruimte voor, anders kwam de boel niet goed onder elkaar)

Ik heb het op deze manier aangesloten omdat ik de linksys ap/router makkelijk verplaatsbaar wil houden ivm wifi signaalsterkte.

Nu heb ik een kabel tussen de wan poort van de linksys ap/router, en een "normale" poort van de e-tech router.

Nou, opzich werkt dit prima, alleen 1 maar... Als ik nu wil counter-striken, kan ik via gamespy alle server wel pingen, maar zodra ik in counter-strike wil connecten lukt dit niet. Hij geeft na 4 keer retyen aan dat het mislukt is. Dus ik port forwarding geprobeert, maar dat helpt ook niet. Ook heb ik geprobeert de linksys router/ap direct op de internet verbinding aan te sluiten (misschien was er wel iets in die router dat het blokkeerde), maar met die opstelling doet counter-strike het wel.
Het heeft dus met 2 routers achter elkaar te maken, maar ik heb geen idee wat dit kan zijn. Nou, dit is het enige probleem.
Als iemand hier een idee over heeft, graag....

Beter had ik een pure accesspoint kunnen kopen, maar vond het wel leuk om met twee routers te kloten... Maar nu ik geen zin heb om hier op dit moment zoveel tijd aan te besteden, dacht ik, mischien kan ik die linksys router/ap ook wel enkel als accesspoint gebruiken. Dus dat de router functies enz als het ware uitgeschakeld worden...
Of misschien is het ook wel mogelijk om de linksys router anders aan te sluiten, b.v. op de uplink poort (moet dan toch een crosscable tussen?) om te proberen of het dan wel werkt.

Hopelijk is het een beetje duidelijk, en hoort dit hier wel thuis...

Verwijderd

ik kan niet begrijpen waarom je uberhaupt 2 routers neerzet, vervang die 2e gewoon door een switch of hub?

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
misschien kan je meer info vinden in dit topic:
Router op router aansluiten

edit: dit is dan wel niet wireless, maar is hetzelfde.. ik heb een beetje dezelfde opstelling als jij, maar dan met een stuk of 12 client machines.

[ Voor 43% gewijzigd door axis op 06-07-2003 19:33 ]

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• axis
Nu heb ik een kabel tussen de wan poort van de linksys ap/router, en een "normale" poort van de e-tech router.

dat moet dus niet.. gewoon in de uplink poort van de linksys ipv de wan poort.. Dan gaat ie namelijk nat-routen, en dat wil je niet..

en vergeet niet de DHCP service van één van de routers uit te zetten, kan ook voor problemen zorgen.

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Verwijderd

Topicstarter
Nou, het is inderdaad niet echt zinnig, maar ik vond het wel interessant om 2 netwerken aan elkaar te knuppen...gewoon een beetje kloten :) Ik heb em voornamelijk gekocht omdat het een accesspoint was...

Verwijderd

Topicstarter
axis schreef op 06 July 2003 @ 19:34:

dat moet dus niet.. gewoon in de uplink poort van de linksys ipv de wan poort.. Dan gaat ie namelijk nat-routen, en dat wil je niet..

en vergeet niet de DHCP service van één van de routers uit te zetten, kan ook voor problemen zorgen.
Aha, dan ga ik dat ff proberen zodra ik een crosscable heb (moet toch met cross? :?)

En op beide routers draaien de DHCP services. Opzich werkt alles perfect, behalve cs. Ik heb net DHCP op de linksys uitgezet, maar cs doet het nog steeds niet. Dus ik denk dat ik dat gewoon weer aanzet, of is er een reden waardoor het verstandiger om het toch uit te zetten?

• [Yellow]
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Als je de Linksys via zijn WAN poort verbindt met de E-tech kun je de DHCP servers op allebei gerust aanlaten. De E-tech zal dan je lokale netwerkje voorzien van lokale addressen en je Linksys je wifi netwerkje. Het is dan wel beter om verschillende ip reeksen te kiezen (b.v. 192.168.0.x voor lokaal en 10.0.0.x voor wifi) omdat DHCP via broadcasts werkt en deze anders voor conflicten kunnen zorgen.

Als je de linksys alleen als switch gebruikt (door niet de WAN poort te gebruiken) moet je op 1 van de 2 de DHCP server uitzetten (alweer vanwege die broadcasts).

Maarre volgens mij zit je probleem puur in het openzetten van de juiste poorten op de Linksys en E-tech.

Verwijderd

Zie ook de laatste paar posts van dit topic

• axis
op het moment dat je een straight kabeltje van tussen bijvoorbeeld de uplink van je draadloze en een normale poort van je gewone doet, of andersom, of een cross tussen 2 gewone poorten, (maakt allemaal niet uit, als het 'link' lampje maar brandt), dan is je draadloze router gewoon een switch.

Je zou het kunnen zien als een switch/hub met 3 overgebleven 'gewone' poorten, en een aantal draadloze 'poorten'. Ding route dan niets..

Je hebt dan ook één netwerksegment, met één ip-range. En die range wordt verzorgd door één DHCP-server. En welke van de 2 dat is maakt niet uit.

Je hoeft dus in die wireless router ook niets meer in te stellen behalve misschien WEP en MAC filtering. Ding route niets meer, dus routing rules, port mappings, hoe je ze ook wil noemen, hebben dan geen nut.

Spelen met meerdere routers is leuk, doet ik ook thuis, maar een NAT-router is meer dan een gewone router. Een gewone router verdeelt je netwerk in stukken, terwijl een NAT-router nog heel wat extra dingen doet. En da's nou eenmaal niet zo praktisch in je netwerk.

Als je bovenstaande opstelling hebt, zou CS ook moeten werken. Die heeft verder geen inkomende speciale rules nodig.

Pagina: 1