[Wireless] Linksys BEFW11S4 of Linksys WAP11?

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008

• iZi
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-02 18:56

iZi

Leuker kan ik het niet maken..

Topicstarter
Ik ben er nog steeds niet over uit.

Het enige waar ik over uit ben is dat het een Linksys wordt.
Maar nou alleen de vraag:

Linksys BEFW11S4 (Accesspoint + Router + 4ports Switch)
of
Linksys WAP11 (Accesspoint)

Mijn situatie:
Ik heb momenteel een pc als router met RH7.3 ingericht staan (werkt perfect)
Nou kan ik deze laten draaien achter een router en porten doormappen voor Webserver, SSH, FTP, etc...

Ook kan ik alles zo laten en gewoon een Accesspoint op mijn switch aansluiten.

Wat zijn nou de voordelen en nadelen van een Accesspoint t.o.v. een Accesspoint met Router enz.

Misschien zijn er mensen die voorkeuren hebben, maar waarom en waarom niet.....

misschien dat dit mij helpt met mijn keuze

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:40

YellowCube

Wait...what?

ik vind het grote voordeel van een AP + router dat je niet een hele pc aan hoeft te hebben om je internet te delen. Het scheelt gewoon een hoop energie en ruimte/geluid.
In mijn geval (3com) kun je heel overal vandaan de router op een simpele/overzichtelijke manier benaderen, maar dat is natuurlijk persoonlijk.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:47

rally

Deyterra Consultancy

Ik heb beide staan thuis (omdat ik i.v.m. het bereik een roaming WLAN wilde hebben) en kan je zeggen dat voor het prijsverschil het aan te raden is te gaan voor de BEFW11S4. Het scheelt maar enkele Euro's, maar een hoop functionaliteit.

Echt een super apparaat. MAC adres filtering, port forwarding, kortom alles wat een standaard router kan, verpakt in een zeer eenvoudige interface. Heeft ook nog eens UPNP (mocht je MSN e.d. willen gebruiken)

Bovendien ben ik het met YellowCube eens dat je geen apparte PC hoeft aan te hebben staan, hetgeen idd veel energie, ruimte en geluid scheelt. Bovendien zit er een ingebouwde 4 ports switch in en da's best handig

http://www.deyterra.com

• iZi

iZi

Topicstarter
ja ok dat is zo...maar het feit dat er dan geen aparte pc aan hoeft te hebben is in mijn geval niet helemaal waar, aangezien ik een ftp/webserver/ssh server etc heb lopen.

rally:
Zitten dezelfde functionaliteit van de WAP11 ook in de BEFW11S4?

• heuker
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:42
ja, als het niet meer is

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20-05 18:49
Ik zou zelf die accesspoint nemen, daar kan je de D-Link Firmware op draaien die meer functies en snelheid biedt. Of je kan natuurlijk de D-Link DWL-900AP+ zelf nemen ;)

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• rally

rally

Deyterra Consultancy

iZi schreef op 08 January 2003 @ 22:14:
ja ok dat is zo...maar het feit dat er dan geen aparte pc aan hoeft te hebben is in mijn geval niet helemaal waar, aangezien ik een ftp/webserver/ssh server etc heb lopen.

rally:
Zitten dezelfde functionaliteit van de WAP11 ook in de BEFW11S4?
Nee, De WAP11 is puur een access point. Zaken als Port forwarding etc, zitten er dus niet op. Die WAP11 moet je eigenlijk meer zien als een HUB voor Wireless.
Die BEFW11S4 is een complete router, met alle mogelijkheden van dien.

Overigens heb ik thuis ook twee servers staan en ik heb juist daarom een router genomen. De kans dat een router down gaat is een stukje kleiner als een pc die downgaat. Kapotte harddisk, defecte processor etc. Bovendien maken er meerdere mensen bij mij gebruik van de internet verbinding. Als ik onderhoud doe aan een van mijn servers (en moet rebooten) heeft dat gevolgen voor het overige internetverkeer. Zo kan ik dus ook mijn downloads laten lopen op mijn laptop, terwijl mijn server herstart wordt e.d.

Mocht je meer vragen hebben, je weet me te vinden ;)

Verwijderd

Wij gebruiken deze ook en dit is ruim voldoende wanneer je al een pc hebt voor routerfunctionaliteiten ..

• rally

rally

Deyterra Consultancy

Verwijderd schreef op 09 January 2003 @ 13:01:

Wij gebruiken deze ook en dit is ruim voldoende wanneer je al een pc hebt voor routerfunctionaliteiten ..
Bij www.routershop.nl kost die W11BEFS4 wel 4 Euro meer. Voor dat prijsverschil zou ik toch echt een apparaat nemen met meer functionaliteit, zelfs als je die nu (nog) niet echt nodig hebt. Wellicht dat het in de toekomst wel handig is.
Voor die 4 Euro krijg je dus minimaal een 4-poorts switch extra

• iZi

iZi

Topicstarter
maar inderdaad, ik hoorde dat de WAP11 te upgraden is....met D-Link software o.i.d. en uit te breiden valt voor 22mbit wireless netwerk??

Of kan dat met die BEFW11S4 ook?

( Ja bij Digiworld is de BEFW11S4 zelfs 1euro!!!! goedkoper dan de WAP11)

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Waarom ook die met de routerfuncite?
Als je eens een keer naar een lan gaat bij vrienden thuis dan kan je jouw accespoint als router laten werken(Als er geen router beschikbaar is). Als er wel een router is plug je hem gewoon in en zet je de routerfunctie uit(bridged mode??).

• arikkert
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-02 12:23
prijs is idd nagenoeg gelijk en enige nadeel van befw11s4 t.o.v. wap11 is dat die niet kan bridgen (dwz ik heb dat ding zelf en heb nergens kunnen vinden dattie dat wel kan). maar omdat op beide een externe antenne aangeschroefd kan worden, maakt me dat niet zoveel uit. bereik van de befw11s4 was trouwens voldoende voor mij : door betonnen plafond en in tuin kan ik nu ook wifi.

• buiter
  • Laatst online: 17:49
Het grote verschil tussen wap11 en befw11s4 kwa wireless is dat er met de wap11 meer mogelijk is.
Met de befw11s4 kun je kwa wireless alleen als draadloze hub werken.
Functies als bridging zijn niet mogeijk bij de befw11s4.
Kijk heel goed waar je de router kan plaatsen.
Je kan de wap 11 zeer makkelijk met 1 kabel verplaatsen, dit kan niet met de befw11s4.
Als je die zou willen verplaatsen moet je alle kabels die aangesloten zijn mee verplaatsen!!!

• arikkert
buiter schreef op 09 January 2003 @ 22:55:
Het grote verschil tussen wap11 en befw11s4 kwa wireless is dat er met de wap11 meer mogelijk is.
Met de befw11s4 kun je kwa wireless alleen als draadloze hub werken.
Functies als bridging zijn niet mogeijk bij de befw11s4.
Kijk heel goed waar je de router kan plaatsen.
Je kan de wap 11 zeer makkelijk met 1 kabel verplaatsen, dit kan niet met de befw11s4.
Als je die zou willen verplaatsen moet je alle kabels die aangesloten zijn mee verplaatsen!!!
volgens mij kannie idd niet draadloos bridgen met ander WirelessAP, maar das het enige. een normaal particulier huisje heeft dat meestal niet nodig. routing en switching vaak wel.
en dat kabel verplaats argument vind ik vreemd. er zit gewoon een ingebouwde switch in. das geen verplichting om die vol te stoppen.

• Heineken
  • Registratie: November 1999
  • Niet online

Heineken

Tweaker sinds 1999

Ik zit er dus ook aan te denken op de Linksys BEFW11S4 (Accesspoint + Router + 4ports Switch) te bestellen bij HardwareConcurrent. De switch is wel handig lijkt me.

Welke netwerkkaart zouden jullie aanraden? Zelf zit ik te denken aan 3Com PCMCIA Xjack uit de revieuw omdat een uitschuifbare antenne heeft. Of is het misschien handiger om gewoon een Linksys kaartje te nemen?

• raymonvdm
  • Laatst online: 30-06-2025
Verwijderd schreef op 09 January 2003 @ 13:01:

ik heb hem ook m`n Speedtounch 510 deeltl inet samen met m`n server en m`n WAP11 geeft het aan de buurman. ;-)

• iZi

iZi

Topicstarter
Ja ik denk dat ik voor de WAP11 ga aangezien die gewoon wat meer kan.....en ik wil liever een beter AP dan eentje minder maar met router etc.
Router en Switch heb ik hier toch al..... bedankt in ieder geval voor jullie reacties, was erg helder.

Heineken:

Als je een Linksys koopt, waarom koop je dan ook niet een linksys pcmcia wireless kaartje. Die is op linksys aparatuur het beste afgestemd.

• Heineken
  • Registratie: November 1999
  • Niet online

Heineken

Tweaker sinds 1999

iZi schreef op 11 January 2003 @ 00:20:
Ja ik denk dat ik voor de WAP11 ga aangezien die gewoon wat meer kan.....en ik wil liever een beter AP dan eentje minder maar met router etc.
Router en Switch heb ik hier toch al..... bedankt in ieder geval voor jullie reacties, was erg helder.

Heineken:

Als je een Linksys koopt, waarom koop je dan ook niet een linksys pcmcia wireless kaartje. Die is op linksys aparatuur het beste afgestemd.
Omdat er bij de 3com kaart de mogelijkheid bestaat om antenne in te schuiven. Zo past hij beter in m'n laptoptas.
Weet iemand of het merk van de kaart veel uit maakt en of er andere merken zijn waarbij de antenne inklapbaar is?

[ Voor 8% gewijzigd door Heineken op 11-01-2003 10:41 ]

• raymonvdm
  • Laatst online: 30-06-2025
Als je een WAP11 koopt moet je kijken of het versie 2.2 is.

Want het schijnt dat die het meeste vermogen heeft. (100mw)

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20-05 18:49
De WAP11 2.2 heeft volgens de FCC zo'n 35-40 mwatt uitgangsvermogen. Ik snap niet dat ze dan '100 mwatt' op de doos zetten.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

Verwijderd

Een forse kick, ik weet het, maar aangezien mijn vraag precies hetzelfde is, en in dit topic nog niet beantwoord, leek het me beter om hier door te gaan.

Ik ben van plan binnenkort een draadloos netwerkje aan te gaan leggen. Ik heb besloten om voor Linksys apparatuur te gaan. Ik heb al een wired netwerk met beveiliging en Internet verbinding; dus een WAP11 kan alles wat ik wil. Echter, een BEFW11S4 is nauwelijks duurder...

Nu is mijn vraag: kan ik de BEFW11S4 configureren dat hij exact zo werkt als de WAP11? Bijvoorbeeld door tussen de BEFW11S4-switch en mijn eigen switch een crosskabel te leggen. Ik wil namelijk op dit moment de geavanceerde functies van de BEFW11S4 nog niet gebruiken en alle beveiliging op mijn (Linux) server afhandelen, maar als ik op een bepaald moment toch de router-functie wil gaan gebruiken is het zonde als ik dan weer een nieuw apparaat moet gaan kopen.

In het kort: kan ik de BEFW11S4 configureren zodat hij zich precies gedraagt als de WAP11?

Ik heb deze vraag (vrijwel letterlijk het bovenstaande stukje, maar dan in het Engels) ook aan Linksys support gesteld, maar hun antwoord was:
I would not try to setup an BEFW11S4 as an AP if you
already have a router you should go with the WAP11 its the best way to go.
Tsja... en dat is geen antwoord op mijn vraag...

Heeft iemand hier een BEFW11S4 en wil het uitproberen?

Oh, en de reden dat ik voorlopig alleen maar de wireless-hub functionaliteit wil gebruiken, is dat ik mijn accesspoint voor iedereen open wil zetten (als een publiek hotspot), maar daar wel heel streng wil beveiligen op MAC-adres om te voorkomen dat mensen mijn Internet verbinding gaan misbruiken en dan ben je met ipchains of iptables op Linux toch een stuk flexibeler; als het verkeer echter gerouteerd wordt voordat het bij mijn Linux doos komt is het MAC-adres veranderd in het MAC-adres van de router....

• arikkert
http://forum.wirelessnederland.nl

ik heb trouwens dezelfde config als jij beschrijft en gebruik de wan-poort van de befw11s4 niet, alleen de lan poorten. straght cable tussen netwerkkaart van bsd server en switch van de befw.
192.168.1.1 heb ik als ip adres befw (lan kant)
192.168.1.2 heb ik als ip adres van mijn bsd server. noem ik wifi net.
dhcp komt van mijn bsd server. mac adres laptop wordt herkend door dhcp server van bsd bak en op basis daarvan geeft de server de laptop een vast ip adres (wel dynamisch toegekend dus).
oja, vpn (door bsd bak) om transparant van wifi-net naar lan-net te komen
het kan dus :)

[ Voor 97% gewijzigd door arikkert op 27-06-2003 17:20 . Reden: vpn stukje ]

Verwijderd

En de default gw op het wifinet is 192.168.1.2?

• arikkert
Verwijderd schreef op 27 June 2003 @ 20:39:
En de default gw op het wifinet is 192.168.1.2?
yep

code:
1
2
3
4
5
6
7
                           befw
                      192.168.1.1/24 wifi-net
                             |
                      192.168.1.2/24
alcatel in bridgemode --- bsdbak --- thuis lan 
               10.0.0.150/24 10.0.1.1/24
wan-net                                       thuis-net

op 192.168.1.2 draait
- dhcp server om defaultgateway (192.168.1.2) en nameserver (192.168.1.2) toe te kennen aan wifi spul
- nameserver (caching only)
- smtp server voor alleen versturen van mail via mijn provider
- ipsec server om via wifi-net naar mijn eigen lan te komen.
- firewall met nat op 192.168.1.2 en 10.0.1.1 beide naar wan-net
van wifi-net naar Internet alles open (wel nat op 192.168.1.2)
van wifi-net naar LAN alles dicht behalve via ipsec.

[ Voor 13% gewijzigd door arikkert op 28-06-2003 12:53 ]

Verwijderd

Thanks voor de info. Ik ga nu zeker de BEFW11S4 kopen.

Ik heb trouwens inmiddels ook een tweede antwoord van de Linksys helpdesk gekregen (doorgestuurd naar second line support):
definitely, just dont use the wan port, disable dhcp

Verwijderd

Hallo,

Ik heb 2 accespoints van het type BEFW11S4.

Het is de bedoeling om over een afstand van 100 meter 2 netwerken te verbinden.

Het is me nog niet gelukt om de twee netwerken te bridgen of routeren.
Is er iemand die mij hiermee kan helpen?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2003 23:44 ]

• dennismaus
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-05 18:36
Beste mensen heeft een van jullie ervaring met de BEFW11S4 en wanadoo cable???? Zo ja goed dan wel niet goed wil het allemaal weten.

Dennis

Verwijderd

Had je nou niet echt een oud topic voor hoeven te kicken. Zeker niet omdat het antwoord gewoon zelf op te zoeken is: http://gathering.tweakers...5BxDB%5D=default#hitstart :)

Die Linksys zal geen problemen hebben met het ondersteunen van PPPoE, dus Wanadoo Cable met een Com21 zal prima werken :)

Met een nieuw Motorola modem wordt dat een ander verhaal, lees daar dit eens over door: Router voor Casema via Eurodocsis (motorola modem) :)

Succes!
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.