Home Theater 5.1: oor-hoogte of plafond

Pagina: 1
Acties:
  • 1.134 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 64018

Topicstarter
Mijn ouders zijn de woonkomer aan het verbouwen en willen van de kabels af die over de muren lopen. Hierbij komen dus ook de draden van de speakers (Home Theater) aanbod. Nu zijn er twee oplossingen:
- Kabels in de muur (gleuven hakken)
- Speakers aan het balkenplafond monteren

Punt 1 lijkt mij de beste aangezien de speakers dan op oorhoogte hangen en je het beste geluid krijgt. Het nadeel is dat er in de muur gleuven moeten worden gehakt. Kabelgootjes op de muur is geen oplossing!!

Punt 2 is het makkelijkste aangezien de kabels dan boven het balkenplafond gelegd worden en dus uit het zicht liggen. Maar ik heb het idee dat het geluid dan niet meer mooi is.

Kan iemand mij adviseren wat het beste is? Als het geluid met de boxen aan het plafond hangend gewoon goed is, dan doen we dat. Maar nu hangen ze dus op oorhoogte en dat lijkt mij gewoon het beste. Alleen mijn ouders zijn er nog niet helemaal uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47458

in de bios zit het ook altijd boven je, als je de speakers maar gewoon goed naar beneden richt zal het best goed gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-05 20:38

JvS

Ik heb hem zelf ook

ja dat is dus persoonlijk, ik zou ervoor kiezen om ze niet direct in m'n oren te laten gillen, maar een beetje diffuus te laten werken. Sommigen vinden wat anders. Estetisch is ophangen ook mooier :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-05 09:28
Hier staat wat info zoals dolby het aanraad, ca 60 - 90 cm boven oorhoogte. Maar het idd persoonlijk, zelf vind ik de rear op oorhoogte wat natuurlijker klinken. Als ik het vergelijk met de bios dan, daar valt het me erg op dat het geluid van boven komt.

Andere mogelijkheden:

Afbeeldingslocatie: http://www.dolby.com/graphics/ht/HomeTheaterGuide_0110_fig11.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.dolby.com/graphics/ht/HomeTheaterGuide_0110_fig12.jpg

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zijn er dan toevallig mensen die die hun speakers aan het plafond hebben hangen, en zodoende wat ervaringen kunnen geven over het geluid??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 33524

Heb ze hier tegen het plafond aan hangen, klinkt niet slecht maar bij de eerste keer behangen/schilderen gaat de frees in de muur en komen ze op oorhoogte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ok, nu mijn ouders maar even gaan overtuigen dat ze maar op oorhoogte moeten blijven hangen. Dan maar wat meer werk met gleuven frezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 69654

hoe zit dat nu eigenlijk met de center?

hoe hoog mag deze hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 66153

Ik heb de front en center speakers op oorhoogte hangen en rear hangt bij mij aan het plafond, deze zijn een beetje naar beneden gericht maar niet overdreven. Klinkt vet!

Maar het belangrijkste van allemaal is dat je de installatie goed configureerd. Dus dat de afstand tussen speaker en oor goed ingesteld is en dat het testsignaal op elke speaker even hard klinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44568

Gewon logica gebruiken...

Staan normaal de acteurs op 2,50 meter hoogte te praten?

Nee... Dus de ideale positie van je speakers ook niet (of je moet graag filmen over engeltjes etc zien)....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blizard
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je kan alles volgens de standaard-positie plaatsen, maar als je nou zelf vindt dat het geluid leuker/aangenaamer gaat klinken als je de luidsprekers op een andere positie plaatst dan zou ik hem toch zetten waar ik hem leuk vind, en niet waar hij hoort te staan ? Dus ik zou zeggen, probeer gewoon even en luister eventjes .. en zoek zo de beste positie ? Uiteraard kan je eerst even wat voorbeeldjes bekijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80579

Anoniem: 44568 schreef op 07 July 2003 @ 07:44:
Gewon logica gebruiken...

Staan normaal de acteurs op 2,50 meter hoogte te praten?

Nee... Dus de ideale positie van je speakers ook niet (of je moet graag filmen over engeltjes etc zien)....
Wat een onzin...... een auto rijdt ook niet op 2,5 meter hoogte, en als ik een film met vliegtuigen wil kijken hoef ik toch ook niet eerst mijn speakers op 10 Km hoogte te hangen?? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-05 20:38

JvS

Ik heb hem zelf ook

Anoniem: 80579 schreef op 07 July 2003 @ 11:44:
[...]

Wat een onzin...... een auto rijdt ook niet op 2,5 meter hoogte, en als ik een film met vliegtuigen wil kijken hoef ik toch ook niet eerst mijn speakers op 10 Km hoogte te hangen?? 8)7
Nee, alles komt uit het beeld, de center meot dus gewoon zo dichtbij de tv als mogelijk.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-05 20:40
Sleuven hakken in de muur is ook neit moeilijk, daar hebben ze frezen voor die dat heel makkelijk en netjes doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
We zijn er ondertussen uit: de speakers blijven op oorhoogte hangen en de kabels worden in de muur verwerkt. In ieder geval bedankt voor de reacties :)
Pagina: 1