Momenteel heb ik hier op m'n server (Debian 3.0, Woody) Exim als MTA draaien en gebruik ik Cyrus om via IMAP aan m'n mail te kunnen. Alle mail wordt uit verschillende POP boxen opgehaald met fetchmail en lokaal bezorgd via cyrdeliver. Dat werkt op zich allemaal prima, maar nou wil ik serverside aan filtering gaan doen, en daar zie ik na enig zoekwerk door de bomen het bos ff niet meer.
Er zijn 3 users waarvoor mail opgehaald wordt; voor slechts 1 user hoeft filtering plaats te vinden. Ik heb begrepen dat je in /etc/procmailrc een soort globale filter/config kunt plaatsen en in ~/.procmailrc een filter per user. Maar hoe moet procmail nou precies aangeroepen worden; vanuit Exim of vanuit fetchmail? En moet daarna nog cyrdeliver aangeroepen worden vanuit 1 van die 2, of moet dat vanuit procmail gebeuren? Het gebruik van cyrdeliver is iig noodzakelijk omdat Cyrus z'n eigen mailbox formaat heeft en geen mbox of maildir kent.
Inhoud van config files die misschien van belang is:
Aan de verschillende .fetchmailrc's valt weinig te zien, die zijn allemaal van de vorm:
Local delivery gedeelte uit exim.conf:
Het zou natuurlijk het makkelijkste zijn als ik ook maar voor die ene user een ~/.procmailrc hoef aan te maken; mail moet eigenlijk voor alle andere users standaard gewoon doorgegeven worden aan cyrdeliver.
Iemand die me op weg kan helpen?
Er zijn 3 users waarvoor mail opgehaald wordt; voor slechts 1 user hoeft filtering plaats te vinden. Ik heb begrepen dat je in /etc/procmailrc een soort globale filter/config kunt plaatsen en in ~/.procmailrc een filter per user. Maar hoe moet procmail nou precies aangeroepen worden; vanuit Exim of vanuit fetchmail? En moet daarna nog cyrdeliver aangeroepen worden vanuit 1 van die 2, of moet dat vanuit procmail gebeuren? Het gebruik van cyrdeliver is iig noodzakelijk omdat Cyrus z'n eigen mailbox formaat heeft en geen mbox of maildir kent.
Inhoud van config files die misschien van belang is:
Aan de verschillende .fetchmailrc's valt weinig te zien, die zijn allemaal van de vorm:
code:
1
2
| poll mailserver with protocol pop3 user "username" there with pass "password" is lokale_username here; |
Local delivery gedeelte uit exim.conf:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| local_delivery:
driver = pipe
command = "/usr/sbin/cyrdeliver ${local_part}"
envelope_to_add = true
return_path_add = true
return_output
prefix = ""
suffix = ""
user = cyrus
group = mail |
Het zou natuurlijk het makkelijkste zijn als ik ook maar voor die ene user een ~/.procmailrc hoef aan te maken; mail moet eigenlijk voor alle andere users standaard gewoon doorgegeven worden aan cyrdeliver.
Iemand die me op weg kan helpen?
StatBar.nl - @GoT
Het verschil tussen theorie en praktijk is in de praktijk altijd veel groter dan in theorie.