[Mail filtering] Cyrus + Exim + Procmail... hoe?

Pagina: 1
Acties:
  • 40 views sinds 30-01-2008

• Mr. B.
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Momenteel heb ik hier op m'n server (Debian 3.0, Woody) Exim als MTA draaien en gebruik ik Cyrus om via IMAP aan m'n mail te kunnen. Alle mail wordt uit verschillende POP boxen opgehaald met fetchmail en lokaal bezorgd via cyrdeliver. Dat werkt op zich allemaal prima, maar nou wil ik serverside aan filtering gaan doen, en daar zie ik na enig zoekwerk door de bomen het bos ff niet meer.

Er zijn 3 users waarvoor mail opgehaald wordt; voor slechts 1 user hoeft filtering plaats te vinden. Ik heb begrepen dat je in /etc/procmailrc een soort globale filter/config kunt plaatsen en in ~/.procmailrc een filter per user. Maar hoe moet procmail nou precies aangeroepen worden; vanuit Exim of vanuit fetchmail? En moet daarna nog cyrdeliver aangeroepen worden vanuit 1 van die 2, of moet dat vanuit procmail gebeuren? Het gebruik van cyrdeliver is iig noodzakelijk omdat Cyrus z'n eigen mailbox formaat heeft en geen mbox of maildir kent.

Inhoud van config files die misschien van belang is:

Aan de verschillende .fetchmailrc's valt weinig te zien, die zijn allemaal van de vorm:
code:
1
2
poll mailserver with protocol pop3
  user "username" there with pass "password" is lokale_username here;

Local delivery gedeelte uit exim.conf:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
local_delivery:
  driver = pipe
  command = "/usr/sbin/cyrdeliver ${local_part}"
  envelope_to_add = true
  return_path_add = true
  return_output
  prefix = ""
  suffix = ""
  user = cyrus
  group = mail

Het zou natuurlijk het makkelijkste zijn als ik ook maar voor die ene user een ~/.procmailrc hoef aan te maken; mail moet eigenlijk voor alle andere users standaard gewoon doorgegeven worden aan cyrdeliver.

Iemand die me op weg kan helpen? :)

StatBar.nl - @GoT

Het verschil tussen theorie en praktijk is in de praktijk altijd veel groter dan in theorie.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:13
Cyrus moet je met Sieve laten werken, dat is de native filterinterface die bij Cyrus hoort. Procmail zou je er evt overheen kunnen halen voor je het duurstuurt naar cyrdeliver, maar dat is niet aan te raden.

Het mooie van Sieve is dat je je users die filters in kunt laten stellen met iets zoals Squirrelmail.

• Mr. B.
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
_JGC_ schreef op 06 July 2003 @ 11:20:
Cyrus moet je met Sieve laten werken, dat is de native filterinterface die bij Cyrus hoort. Procmail zou je er evt overheen kunnen halen voor je het duurstuurt naar cyrdeliver, maar dat is niet aan te raden.

Het mooie van Sieve is dat je je users die filters in kunt laten stellen met iets zoals Squirrelmail.
Ik had begrepen dat Sieve alleen onderdeel is van Cyrus 2.x; bij Debian stable zit Cyrus 1.5.19, vandaar dat ik naar procmail aan het kijken was.
Ik had wel wat informatie opgezocht over Sieve, en het ziet d'r idd prettiger uit dan procmail, maar hoe en waar ik die Sieve scripts nou precies zou moeten aanroepen werd me ook niet helemaal duidelijk.
Als Sieve echter ook met Cyrus 1.5.x kan werken, dan is dat natuurlijk wel een aangenamer alternatief :)

StatBar.nl - @GoT

Het verschil tussen theorie en praktijk is in de praktijk altijd veel groter dan in theorie.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:13
Idd lijkt dat alleen met Cyrus 2.x te gaan werken. Ik gebruik geen Cyrus, maar courier. Ik ben op dit moment overigens aan het uitzoeken hoe ik dat een beetje handig om kan zetten naar Cyrus, aangezien de leuke extra's van Cyrus me wel trekken:

- subfolder delivery
- makkelijk filters in te stellen met Sieve

Overigens zijn er backports voor woody van cyrus 2.1.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

..en aangezien er ook zat te vinden is met http://www.google.nl , gaat deze draad op slot..

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Dit topic is gesloten.