Center speaker ander merk dan front speakers aan te raden?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.043 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• RiBeye
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-07-2020
Volgens advies is het aan te raden om bij een 5.1 luidsprekerset de front, center en rear speakers uit dezelfde serie/merk te nemen vanwege de klankkleur etc.

1) Nu hoor ik dat de rear speakers van minder belang zijn dan de front en center speaker omdat het slechts voor de effecten zijn en daarom niet perse van hetzelfde merk hoeven te zijn. Klopt dit of is dit af te raden?

2) Verder wilde ik weten of het combineren van een set front speakers met een ander merk center speaker mogelijk is dat de geluidskwaliteit waarborgt of juist af te raden is?

Deze vragen stel ik omdat ik zelf al surround speakers heb en nieuwe duurdere front speakers van een ander merk wil aanschaffen en eventueel een tijdelijke center speaker ga gebruiken.

• jasjenl
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:39

jasjenl

Liab A Tymo

Wat je gehoord hebt, klopt wel aardig. Dat je center en front goed op elkaar moeten aansluiten qua klankkleur is zeker belangrijk, want die moeten als het ware één geheel qua geluid vormen. Dat is meestal het makkelijkste te bereiken door speakers van hetzelfde merk en uit dezelfde serie te nemen, omdat die vaak al ongeveer hetzelfde zullen klinken. Neemt niet weg dat 't met een ander merk natuurlijk ook wel kan, maar dan zul je beter moeten zoeken en zelf moeten vergelijken of 't bij elkaar past.

De achterspeakers komen inderdaad minder kritisch, ten eerste omdat die vaak veel minder worden gebruikt en ten tweede omdat geluid dat van achter komt sowieso al heel anders klinkt dan geluid dat van voren komt (heeft te maken met hoe het geluid in je oren aankomt en hoe je hersenen dit gebruiken om te bepalen of een geluid van voor of van achter komt). Ook daar zal echter toch wel gelden dat 't 't mooiste is om alles van 't zelfde te hebben. Maar daar zul je 't minder gauw merken dan bij de center/fronts combinatie.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-12 17:47
Wat je in ieder geval niet moet doen is je beperken in de keuze van de frontspeakers omdat je net een bepaald merk rearspeakers hebt. Je kunt hier prima andere speakers voor gebruiken. Zelfs modellen binnen eenzelfde serie kunnen anders klinken. Waar het om gaat is dat de rearspeakers niet dermate anders klinken dat het op gaat vallen met als gevolg dat je je er aan gaat storen. Het moet een surround geluid produceren wat mooi samenvalt met de frontspeakers (LCR). Echter zolang het niet gaat storen kun je prima andere speakers gebruiken.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• RiBeye
De kenners onder ons ;).
Thanks.

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:47
Ik heb ook gewoon fronts gekocht omdat ik DIE fronts wilde hebben. Rears later vervangen door een goedkoper model van hetzelfde merk. Center heb ik weggehaald, omdat die absoluut niet matchte met de fronts, en gaan sparen voor een center uit dezelfde serie als de fronts.

Een slecht matchende center kan je beter weghalen, het stereobeeld van je fronts (´phantom center´) levert dan een beter resultaat.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Verwijderd

IK heb zelf ervaring met een center dat van een ander merk is dan mijn fronts. Mijn fronts zijn een oude magnatserie (van redelijke kwaliteit voor het faillisement) en mijn center is een Quardral QLX Base II uit de Caerul serie. Beide duitse producten en in de winkel bleek ook een soortgelijke klankkleur aanwezig. Ze matchen zeer goed en ik ben er ook zeer tevreden mee! Je moet dus gewoon gaan luisteren wat bij jou speakers past en dan kom je misschien zelf wel bij hetzelfde merk van je fronts maar bmisschien wel goedkopere en net zo goede alternatieven.

• RiBeye
Dr. Strangelove schreef op 06 July 2003 @ 09:00:
Ik heb ook gewoon fronts gekocht omdat ik DIE fronts wilde hebben. Rears later vervangen door een goedkoper model van hetzelfde merk. Center heb ik weggehaald, omdat die absoluut niet matchte met de fronts, en gaan sparen voor een center uit dezelfde serie als de fronts.

Een slecht matchende center kan je beter weghalen, het stereobeeld van je fronts (´phantom center´) levert dan een beter resultaat.
Hier heb ik nog niet aan gedacht. Is deze "phantom center mode" wel op alle DTS-versterkers instelbaar, bv. ook op de NAD T-742?

• RiBeye
Verwijderd schreef op 06 July 2003 @ 10:40:
IK heb zelf ervaring met een center dat van een ander merk is dan mijn fronts. Mijn fronts zijn een oude magnatserie (van redelijke kwaliteit voor het faillisement) en mijn center is een Quardral QLX Base II uit de Caerul serie. Beide duitse producten en in de winkel bleek ook een soortgelijke klankkleur aanwezig. Ze matchen zeer goed en ik ben er ook zeer tevreden mee! Je moet dus gewoon gaan luisteren wat bij jou speakers past en dan kom je misschien zelf wel bij hetzelfde merk van je fronts maar bmisschien wel goedkopere en net zo goede alternatieven.
Dat wil dus zeggen dat je je center mee moet nemen naar de dealer? Ik wil nl. nog niet meteen de center gelijk kopen maar slechts de front speakers vanwege de "hoge prijs".

Verwijderd

Nee, alleen het meest handige is om gelijk alles bij elkaar te kopen, dan kan je alles in een direct vergelijk beluisteren. DE betere hifizaken laten je lang genoeg zitten en luisteren. Dan kan je beslissen wat jij het best vindt klinken en kan je alleen de frontspeakers meenemen en later de door jou gekozen center pas aanschaffen .

Verwijderd

Aan de ene kant kan ik mee gaan met het geheel. Het kan inderdaad beter klinken als je je tot 1 serie dan wel 1 merk richt. Maar het hoeft niet altijd op te gaan. Merk het wel aan me pa die er een ratjetoe van heeft gemaakt, maar de gehele klankkleuren komen heel goed naar voren. Op de sub na waar ik niet tevreden mee ben maar goed.

Er staat daar het volgende:

Center: Audiopro

Fronts: Magnat Project 10

Rears: Jamo Concert

Sub: Jamo MxSub

Een heel ratje toe, maar speelt goed op elkaar in. Dus het kan wel, moet wel zeggen dat er heel veel geluisterd is naar de combo wat nou verstandig was om te doen.

• RiBeye
Conclusie: Front speakers van hetzelfde merk en type en verder is er nog vrije keus voor center en rear ;). Maar wel eerst het geheel luisteren voordat je het koopt.

Kan slot op en bedankt voor alle reacties!
Pagina: 1