Toon posts:

[disc - artikel] OSS gemeenschap en linux leren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben weer eens aan het tikken geweest, en dit maal is er het volgende artikel uitgekomen dat ik jullie wil voorleggen ter discussie.

http://www.mandrake.tips.4.free.fr/learninglinux.html

Het is bedoeld als inleidend artikel voor nieuwe linux gebruikers, met uitleg hoe FLOSS ontwikkeld werd/wordt, en vooral hoe men te werk moet gaan als er problemen zijn of bugs gevonden worden.
Maar al te vaak wordt er door beginnelingen en in artikelen op het web vanuit de windows achtergrond geredeneerd, en ik wilde in dit artikel aangeven dat men open moet staan voor linux als 'ander OS' en niet als 'plugin' voor windows die lekker gratis maar toch legaal is.
Ook wil ik mensen enigszins bijbrengen dat de OSS community wat anders is dan een proprietary software ontwikkelings bedrijf, en dat de dingen er anders werken.

Graag met name reacties als ik mezelf onstervelijk belachelijk maak, kromme dingen zeg of onwaarheden verkondig.

Oh ja, ik wil als het even gaat dit artikel vandeweek bij LT, PCLO en dergelijke aan de grote(re) klok hangen. (Evt osnews ook, al schijnen ze daar mijn artikelen niet boeiend genoeg te vinden, misschien omdat mijn vorige artikel een prima weerwoord was geweest tegen wat ze daar maandenlang keer op keer posten..)

Verwijderd

Je Engels is tenenkrommend, maar dat zeg ik omdat ik jaren engels heb gestudeerd, dus ik tel niet mee. :+.

Toch wat aanmerkingen. ;).

• whole of it work to your advantage. -> is geen goed engels, ik weet niet zo snel hoe dit wel moet... Het klinkt in elk geval niet. ;).
• For those who want to jump skip the background explanation -> s/jump/skip/.
• directly get go to the part on how -> s/get/go/.
to know knowing a bit more about the background -> s/to know/knowing/.
is clearly in your own advantage benefits yourself. -> rephrase
• So if you want to fill a need, the GPL -> komma mist.

Die anekdote die volgt is ... Hoe zeg je dat... Teveel uitleg. "Get to the point", zou ik zeggen, oftewel, maak de uitleg korter. ;).

• further developments of their code -> 'developments' zou ik hier anders zeggen.
• they, too, will forever be able to profit from their own work forever. -> forever hoort ergens anders, en komma's added.
[etc.]

Nouja, ach, zoals ik al zei, ik ben irritant qua mijn Engels. Maar ik zou d'r even nogmaals overheen lezen met irri-mode=high, er valt nog wel aan te punctueren. :).

Nu ff inhoudelijke kritiek. ;).
• Aan het einde geef je aan dat mensen in een terminal 'man ...' of 'info ...' kunnen intypen in een terminal. "Wattuh?", is dan het gemiddelde antwoord. Dat gaatnooit werken, men moet nooit iets hoeven intypen in een terminal. Er zijn vast ook grafische manieren om daar bij te komen, zonder iets in te hoeven typen. Zo heeft Gnome bijvoorbeeld Yelp (Start -> Help), zoiets zal KDE ook wel hebben.
• KDE-centric? Je zou ook de "Gnome way" kunnen toevoegen, ik weet niet of KDE een "strong preference" voor de default desktop heeft.
• je beeld van OSS developers is wel erg ideaal. Ik wil niet lullig zijn, maar die moeten ook eten hoor. ;). Er zijn veel mensen die gratis werk verrichten, maar er zijn er ook genoeg die gewoon goed betaald krijgen. Vergeet dat niet, en beweer vooral niet het omgekeerde.
• het stukje onderaan deel II over source code zou ik weghalen, of in elk geval nuanceren. De gemiddelde Mdk-gebruiker kan niet zelf code compileren en het is ook niet zo dat elke persoon zomaar even de source code induikt om een bug te fixen. Het kan wel, maar je stelt het te makkelijk. Hiervoor is kennis nodig, en die is vaak niet zomaar voorhanden.
• deel drie, over documentatie, die leest niemand, nooit, nada. Je kan eventueel stellen dat mensen de documentatie gaan lezen als ze iets niet kunnen vinden. Documentatie lezen als je net je computer hebt geinstalleerd is een slecht idee, het geeft namelijk aan dat het systeem niet self-explaining is, wat zeer negatief is. Echter, ik ben weleens door mijn moeder gebeld met hoe je een presentatie in Linux maakte, en toen heb ik uitgelegd waar het knopje voor "Impress" stond (Start -> Office -> Presentation of iets dergelijks). Daar kun je dan eventueel naar de documentatie verwijzen. Algemeen genomen moeten dingen voornamelijk self-explainatory zijn.

En het zou natuurlijk bijzonder interessant zijn als je aan het eind ook nog een hint toevoegt dat geinteresseerden zelf ook kunnen meehelpen in het kader van mijn vorige [disc] topic. :+.

Algemeen genomen is je punt wel waar. Je moet even leren met een systeem om te gaan. Het mooiste voorbeeld blijft het copypaste, waar ik pas na een halfjaar (RedHat-6.1 ofzo) achter kwam: middelste muisknop copypasten. Dat soort dingen geven aan dat Linux veel kan, maar dat je moet weten hoe 't beessie werkt. :).

Verwijderd

Ik ben nu te moe om inhoudelijke ondersteuning te bieden, dus geef ik maar voor het moment maar even morele steun: u levert goed werk, Artee! Ga zo door. Ik ga morgen je nieuwe stukje even goed doorlezen.

Verwijderd

Topicstarter
Beelzebubu,
mijn engels is inderdaad niet zo best als ik soms denk, dat kreeg ik ook al van een native english speaker te horen op mijn andere verhaal (switching verhaal). Dus zeker bedankt voor je correcties.
En kiep em koming zou ik zeggen.

Over dat grafische, in plaats van in de terminal intypen: als je die pagina met konqueror opent, kan je klikken op de links man:/[command] en info:/[command] daarom zijn het ook links.
En dan geeft konqueror prima de index voor de man / infopages weer.

Over kde vs gnome, ik ben sinds ik met gnome de zaak niet meer zo kan instellen als ik wil (sinds metacity) met kde onderweg, en dat bevalt me prima; ik sta wel volledig open voor aanvullling over hoe dingen met gnome gaan, en ik geef toe dat dat ontbreekt op mijn site.
Maar in elk geval kan je met nautilus geen manpages lezen zoals met konqueror, dus hoe je dat dan met gnome moet uitleggen zonder command line?

Overigens ben ik tegen het idee dat alles zonder command line moet kunnen, alle simpele dingen misschien, maar als je een stapel files wilt hernoemen is 'rename' toch echt je vriend.. of ik moet me sterk vergissen,... ik merk juist dat ik hoe langer hoe meer de cli ga gebruiken, zowel thuis (waar ik mijn eigen admin ben) als op mijn werk (waar ik gewone user ben en dus geen speciale rechten heb,.. cli gaat na een tijdje gewoon handiger en sneller dan GUI...

En inderdaad, OSS devvers moeten ook eten, en doen dat vaak met een baan die niet direct gerelateerd is aan het OSS project waar ze aan meewerken. Of verdien jij inmiddels goed met je videoproject? Ik denk dat slechts een kleine minderheid van de OSS developers daar hun brood mee verdient, de rest met wat anders...
Ik zal er over nadenken hoe ik het anders kan opstellen. Mijn punt is niet om een droom/ideaal beeld te geven...

Over de source code/ CVS, ik kan erbij schrijven dat dat voor de gevorderde gebruiker is die echt omhoog zit vanwege een bepaalde bug of zo... is het dan beter?
Mijn bedoeling is vooral om aan te geven dat het zin heeft goede bugreports te maken, en dat als men geen bugreport meldt, er ook niet vanuit gegaan mag worden dat de volgende versie die bug niet meer heeft. Vooral bij minder populaire dingen is dat zinvol. En natuurlijk dat de verbeterde versie omdat het OSS is later gratis ter beschikking komt. Men is dus niet zomaar een gratis betatester, maar profiteerd er zelf van (van het verbeterde product)...

Documentatie: -- ja ik lees die wel, maar inderdaad: as required. Toch is het jammer, want als je in het begin wat meer leest, haal je er zoveel meer uit.
Ik maar hier: Gebruikersvriendelijkheid? (sic) op Wednesday 02 July 2003 14:13 een vergelijking met simpel gereedschap, een hamer en een schroevedraaier. Self explanatory-er gaat bijna niet meer. Toch kunnen weinig mensen echt behoorlijk hameren en schroeven, als je ze met een vakman gaat vergelijken.
Intuitie? Self-explanatory (explainatory?)? Werkt pas na een zekere ervaring. Die beginners met linux niet hebben, want dan waren het beginners. Goed, gui's zijn vaak met wat gokwerk wel te gebruiken, maar niet voor mensen die helemaal geen computerervaring hebben...

Overigens denk ik wel dat ik aan dat stukje het een en ander ga veranderen, want het klopt precies wat je zegt, men WIL geen handleiding of documentatie lezen. Of in elk geval: men wil het niet MOETEN lezen. En daar heb je een punt.... Ik moet er nog wel ff over nadenken hoe ik dat ga brengen. Het moet nl. ook niet zo zijn dat mensen bezig gaan met linux en zeggen: 'ja overal voor moet je de handleiding lezen, daar baal ik van...'
Met gezond verstand kom je een eind, maar soms gaat het echt niet en komt man [command] toch wel heel goed uit...

En dat mensen zelf ook mee kunnen helpen geef ik toch al aan in het eerste deel? Of heb je dat vanwege tenenkrommingen door mijn engels niet uit kunnen lezen? (Zo bar slecht is mijn engels toch ook weer niet? ;) )
En ja, je vorige discussietopic is 1 van de redenen (de inhoud) dat er meer artikelen moeten komen die mensen motiveren om mee te werken aan OSS. (quote myself:" If you like some program/project, please think about contributing to it. If you like your distribution, buy a copy or, in the case you use and like Mandrake Linux, become a clubmember. If you don't have the money to spare, contribute in any other way: by promoting the use of OSS, by writing code, writing and / or translating documentation, helping (supporting) people in real life or on mailinglists, forums, etc. ")
Of bedoelde je een specifiek project? Link graag in dat geval.

Wel aardige anekdote trouwens, dat je er pas na 6 maanden achterkwam: lmb select, mmb paste.. :D
Pas na Unix (waar copy-paste het eerste was dat ze lieten zien trouwens...) werkte ik serieus met windows, en dat mis ik nog altijd; gelukkig heb ik thuis linux en op mijn werk ook weer unix.

Anyway, goed commentaar, 'helaas' teveel om in 1x alles picobello te maken... ;)
Morgen is er weer een dag.

jointm1k, de morele ondersteuning wordt gewaardeerd!

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2003 00:58 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 July 2003 @ 00:55:
Over kde vs gnome, ik ben sinds ik met gnome de zaak niet meer zo kan instellen als ik wil (sinds metacity) met kde onderweg, en dat bevalt me prima; ik sta wel volledig open voor aanvullling over hoe dingen met gnome gaan, en ik geef toe dat dat ontbreekt op mijn site.
Maar in elk geval kan je met nautilus geen manpages lezen zoals met konqueror, dus hoe je dat dan met gnome moet uitleggen zonder command line?
Via Start -> Help dus. :). Dan wordt "Yelp" opgestart, en dat ziet er ongeveer zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://213.197.11.65/ronald/yelp1-tn.png

Afbeeldingslocatie: http://213.197.11.65/ronald/yelp2-tn.png

Afbeeldingslocatie: http://213.197.11.65/ronald/yelp3-tn.png
Overigens ben ik tegen het idee dat alles zonder command line moet kunnen, alle simpele dingen misschien, maar als je een stapel files wilt hernoemen is 'rename' toch echt je vriend.. of ik moet me sterk vergissen,... ik merk juist dat ik hoe langer hoe meer de cli ga gebruiken, zowel thuis (waar ik mijn eigen admin ben) als op mijn werk (waar ik gewone user ben en dus geen speciale rechten heb,.. cli gaat na een tijdje gewoon handiger en sneller dan GUI...
Oh, maar ik geef onmiddelijk toe dat CLI sneller is. GUI staat alleen makkelijker, dus bij een "Introductie voor newbies" zou ik nooit over de CLI beginnen. ;).

Maar misschien is dit ook wel het "gewend raken aan Linux", ik weet niet waar ik de grens tussen gewenning en ongewenst moet leggen. :P.
En inderdaad, OSS devvers moeten ook eten, en doen dat vaak met een baan die niet direct gerelateerd is aan het OSS project waar ze aan meewerken. Of verdien jij inmiddels goed met je videoproject? Ik denk dat slechts een kleine minderheid van de OSS developers daar hun brood mee verdient, de rest met wat anders...
Ik heb momenteel een (bij)baan in die richting ja (mijn opleiding is nog steeds biomedisch-gerelateerd overigens). O-). Sommigen zullen een baan in een ander gebied hebben, maar voor velen is het gewoon "de baan zelf" (echt!) of iets wat ze buiten hun reguliere baan als (closed-source?) programmeur doen.
Ik zal er over nadenken hoe ik het anders kan opstellen. Mijn punt is niet om een droom/ideaal beeld te geven...
Thnx!
Over de source code/ CVS, ik kan erbij schrijven dat dat voor de gevorderde gebruiker is die echt omhoog zit vanwege een bepaalde bug of zo... is het dan beter?
Jup, klinkt nu vrij realistisch, dat was het doel. ;).
Mijn bedoeling is vooral om aan te geven dat het zin heeft goede bugreports te maken, en dat als men geen bugreport meldt, er ook niet vanuit gegaan mag worden dat de volgende versie die bug niet meer heeft. Vooral bij minder populaire dingen is dat zinvol. En natuurlijk dat de verbeterde versie omdat het OSS is later gratis ter beschikking komt. Men is dus niet zomaar een gratis betatester, maar profiteerd er zelf van (van het verbeterde product)...
Hmkee, dat haalde ik er niet uit. Dat zou ik dan iets duidelijker neerzetten, want dat is dus een goed punt - goede bugreports zijn erg waardevol. :).
En dat mensen zelf ook mee kunnen helpen geef ik toch al aan in het eerste deel? Of heb je dat vanwege tenenkrommingen door mijn engels niet uit kunnen lezen? (Zo bar slecht is mijn engels toch ook weer niet? ;) )
:P. Nee, was een beetje weggedwarreld in mijn gedachten. Hou het er maar op dat ik dat niet heb gezegd. :+.
Wel aardige anekdote trouwens, dat je er pas na 6 maanden achterkwam: lmb select, mmb paste.. :D
Pas na Unix (waar copy-paste het eerste was dat ze lieten zien trouwens...) werkte ik serieus met windows, en dat mis ik nog altijd; gelukkig heb ik thuis linux en op mijn werk ook weer unix.
Mjah, 't kan nog erger. Pas na 10x kwam ik erachter dat je behalve "make config" ook "make menuconfig" had en dus niet steeds alles opnieuw hoefde in te voeren. 8)7. En ja, die is heel erg. :X.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2003 11:53 ]

Verwijderd

/me heeft nu Artee's nieuwe pennevrucht tot zich genomen.
In aanvulling tot Beelzebubu's uitstekende commentaar zou ik nog wat willen zeggen over de structuur van het geheel en met name de inleiding Learning GNU/Linux. Gelukkig begint u met voor wie het artikel is bedoeld. Zo kunnen gevorderden in één oogopslag zien, dat het artikel niet voor hen is bedoeld. Echter de strekking van het artikel werd me pas duidelijk nadat ik het gehele artikel had gelezen en daarna nog eens goed naar de koppen had gekeken. Dat beviel me iets minder. Ik vind dat een inleiding moet aangeven wat de potentiële lezer van een stuk tekst kan verwachten. Nu staat in de inleiding slechts dat nieuwkomers in de OSS-gemeenschap enige uitleg kunnen gebruiken. Hoewel dit absoluut waar is, geeft de inleiding geen inzicht in waar uw artikel over gaat. Als ik u was, zou ik de van inleiding een soort beschrijvende inhoudsopgave maken. Bijvoorbeeld als volgt:

In this article I will tell you about several aspects of OSS, the community and GNU/Linux. First I will get into Open source community and development. It will describe what makes developers tick and why they code.
Secondly I will teach you some basic aspects about how to troubleshoot (solving problems.) You must let go of the Windows way (Retry Reboot Reinstall) and adapt the OSS way (Check Communicate Correct).
The third and final chapter gives you some pointers to starting to get to know your new system. Here's how you read the manuals and get information from the web.

Hiermee weet u het. Succes verder en ga zo door!

Verwijderd

Topicstarter
Beelzebubu, thanks voor je commentaar, en ik hoop dat je het nog een keer wilt doorlezen, zowel op inhoud als in English irri modus... ;)

jointm1k, zeg maar 'je', en bedankt voor je input.

Ik heb jullie commentaar erbijgenomen, uitgeprint en gisteren in de zon zitten uitpluizen hoe het zou moeten. Ik denk dat ik zo'n beetje al jullie commentaar heb gebruikt bij het ophoesten van de nieuwe versie.
Het konqueror als manpage browser was niet erg duidelijk, dus daar heb ik wat screenshots bij gemaakt, (kreeg elders commentaar dat er bewegend beeld bij moest, yeah right,... maar een plaatje kan best..) en dat hele stuk heb ik herschreven. Oh ja, ik heb de CLI als 'feature' ingevoerd..
Tell me if you like...

Het oude verhaal staat ter referentie hier: http://www.mandrake.tips....earninglinux.pre-nos.html
en het nieuwe staat al onder de standaardnaam: http://www.mandrake.tips.4.free.fr/learninglinux.html

Als ik wat 'verschlimbessert' heb (zegt mijn vriendin altijd als ik iets goed probeer te doen maar het pakt slecht uit..) dan hoor ik het graag.

Verwijderd

't Leest echt stukken beter dan de eerste, erg lekker verhaal om te lezen zo. Complimenten!

Eerst wat kleine opmerkingen over de taal waar ik over struikelde.
• Introductie, laatste regel: "[..] will be to your own benefit.", ik denk toch dat dit geen goed Engels is, maar "vernederlandst" Engels. Oftewel, wij begrijpen het wel, een Engelsman (likely) ook, maar een non-native lezer die niet uit Nederland komt, zal het niet snappen. Ik zou er iets van maken als "[..] will benefit yourself." ofzo, zoals ik hierboven al suggereerde.
• Community verhaal, tweede paragraaf: "So if you want to fill a need the GPL, is a great way to get others [..]", zie boven (mijn eerste stuk): er mist nog steeds een komma. :+.
• Derde paragraaf, eerste zin: "This explains the reason [..]", pleonasme. :+. "This is a reason" of "This explains [..]". :P.
• Troubleshooting, derde paragraaf: "[..] definitely don't complain if, due to this, at some point [..]". Omdat "due to this" een subzin is, hoort dat (normaal gesproken) tussen komma's.
• Vierde paragraaf: "[..] doesn't behave how as you think it should". How is "vernederlandst", het Engelse woord is geloof ik "as".
• Het "check" stukje: "[..]operator error; this, which is very often the case,: due to unfamiliarity with the system, the user falsely expects it to behave". Zoals je ziet heb ik de zin omgegooid, en met een reden. ;). Die komma op het einde hoort daar sowieso. Tussen case en due hoort eigenlijk geen komma, omdat het geen subzin, maar een uitleg is. Dat gaat vaak met een colon (":"). Daar je al een semicolon daarvoor had staan, moet die dan eigenlijk weg, omdat je anders teveel colons krijgt. Dus maak ik daar weer een komma van, waardoor "this" opeens "which" wordt. En dan krijg je bovenstaande. ;).
• Nog steeds "check": "[..] the project website, google, newsgroups, and forum." - lijkt me logisch. :P.
• Communicate: "or at least, work around it." - die komma zou ik weghalen, is niet echt nodig en er staan al behoorlijk wat komma's in die zin. :).
• Zelfde stukje: "if they can fix the problem, they will, since y.You are". Komma ertussen in gepropt en de volgende komma maar een nieuwe zin gemaakt. Dat kan eventueel ook met dubbele punt in plaats van met een nieuwe zin (punt). Mag je zelf kiezen.
• Een-na-laaste paragraaf: "[..] please realisze that [..]" - volgens mij is het "realize" (maar ik ben zelf ook geen held in typografie).
Over het laatste stuk verder geen correcties. Nogmaals, ik lees er al een stuk prettiger doorheen, mooi stuk! Complimenten nogmaals!

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2003 08:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Okee, hartstikke bedankt voor je correcties en commentaar. Vanavond ga ik weer aan de slag.

(Oh ja, realise is (meer) engels, realize is (eerder) amerikaans. Bus enkelvoud, buses GB vs busses USA, --- of van de VNC website: http://www.uk.research.att.com/vnc/faq.html
Q66 You misspelled 'organization' on the download page!
No we didn't. We spell it like that in the UK. Actually, we spell it both ways, but the 's' spelling is more common, despite what the OED says! Now, as for 'misspelt'...
Zelfde voor analyze/analyse en natuurlijk colour/color, neighbour/neighbor etc... waar ik altijd weer de mist in ga is met practise en practice -- eerste is oefenen, 2e is praktijk -- in theory and practice)

Een klein ideetje dat me net te binnen sprong -- wat bij windows mensen nogal eens voorkomt, is de opvatting dat het allemaal mooi is, maar de moeite niet waard om allemaal te leren, want: 'als je het dan eenmaal weet/kent, dan veranderen ze het weer en zo blijf je bezig' ....
Dat is ook een naar trekje van de Proprietary software wereld (MS anyone..), fileformaten en dergelijke veranderen, geen backwards compatibility, het systeem wordt veranderd, alles onder het mom van vooruitgang.

Bij OSS wordt natuurlijk ook het een en ander veranderd, maar sinds ik me erg met linux bezighoud, is er niks groots veranderd.
Config files staan op dezelfde plek, werken hetzelfde etcetc. Tsja, de installatie is beter geworden, en het onderhoud ook (wizards e.d.), maar de oude rotten die het op de CLI hebben geleerd kunnen dat nog steeds zo doen..

Dus mijn vraag: zal ik daarover een opmerking toevoegen (kort !) of zeggen jullie, lijkt me niet nodig...?

Verwijderd

Topicstarter
Ok, hij staat op het web.

Hartelijk dank, Beelzebubu en jointm1k!
Pagina: 1