verschil line-out en koptelefoon uitgang

Pagina: 1
Acties:
  • 13.819 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• compie
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Is er echt een verschil tussen een line-out en een koptelefoon aansluiting?
En is er iets mis mee om een versterker aan te sluiten op de koptelefoon uitgang van een apparaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:39

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Bij de koptelefoonuitgang is het signaal versterkt zodat een versterker overbodig is (en bij de line-out is dan geen versterkt signaal) :)

Je krijgt een erg hard geluid als je die versterker op de koptelefoonaansluiting zet :p. Ik weet niet of je speakers dat leuk vinden (al dan niet de buren/jezelf)...

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De koptelefoon uitgang is versterkt. Dat is 't feitelijke verschil.

Je loopt de kans de line-in van je versterker te slopen als je 'm dus aan de headphone-out hangt, omdat 't signaalniveau ver boven dat van een line-out ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Yup versterkt.

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/laracroft/got/line.jpg

zelf heb ik een terratec aureon sky, deze kan via de mixer schakelen tussen headphone out en line out, headphone out geeft gewoon een enorme volume boost voor koptelefoons met hoge weerstand. :)

[ Voor 92% gewijzigd door xabre16v op 05-07-2003 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:57
Is per apparaat verschillend. Op een gemiddelde geluidskaart kun je op de line out zowel een koptelefoon aansluiten (dan heb ik het over die simpele dopjes, en geen duur model welke een versterker vereist) als een versterker. Een walkman/discman kan ook beide aansturen. Op de koptelefoonuitgang van een versterker kun je ook een andere versterker aansluiten, mits je de boel niet te hard zet. Misschien verstandig als je aangeeft wat je precies wilt doen :)

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:43

Exirion

Gadgetfetisjist

Het gaat goed, maar een versterker op een headphone-uitgang aansluiten is niet echt aan te raden. De oorzaak hiervan is dat een gemiddelde headphone amp voor belastingen van 16 a 32 Ohm bedoeld is. De ingangsimpedantie van een versterker ligt gemiddeld echter tussen de 1KOhm en 50KOhm. Hoger komt ook wel voor, maar dat terzijde.

Als je een versterkertje voor laagohmige belasting op een versterker met hoge impedantie aansluit dan krijg je (mogelijk) een wollig geluid met een zwak midden en een wollige niet-strakke bass. Het laag flubbert een beetje en lijkt daardoor harder omdat de controle over het signaal weg is. Bij een iPod is dit bijvoorbeeld ERG goed te horen als je die op een versterker aansluit. Er is een vrij simpele oplossing, maar ik zal je geen dingen laten proberen waarmee je je headphone uitgang kan opblazen ;) De oplossing is in ieder geval om met parallelweerstanden de ingangimpedantie kunstmatig laag te maken.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mwah.. In princiepe hoefd het helemaal geen probleem te zijn om een uitgang met een lage imp op een ingang met een hoge imp aan te sluiten, andersom geeft een stuk meer problemen.
Een simpele opslossing is twee belastingsweerstandje van 33 ohm parralel te zetten.

Ik denk wel dat veel dingen met een headphone output (discmans, misschien ook iPod's) enige vorm van "bascorrectie" toepassen om wat meer laag uit de dopjes te krijgen.. :) Als je die niet uit kunt schakelen valt dat niet op te lossen met een paar weerstanden.

Wat wil je er pricies mee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:43

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op 06 juli 2003 @ 11:00:
Ik denk wel dat veel dingen met een headphone output (discmans, misschien ook iPod's) enige vorm van "bascorrectie" toepassen om wat meer laag uit de dopjes te krijgen.. :) Als je die niet uit kunt schakelen valt dat niet op te lossen met een paar weerstanden.
Geloof mij nou: zowel m'n minidisc speler als de iPod (met megabass en EQ en dat soort zut uitgeschakeld) klinken ongecompenseerd wollig. Zodra ik de iPod beter belast door parallelweerstandjes te gebruiken klinkt ie kaarsrecht. Het verschil is zelfs voor een leek hoorbaar.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• compie
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik wil het gebruiken om mijn laptop (Toschiba 6100) op een versterkter aan te sluiten. Er zit alleen maar headphone en microfoon aansluiting op.
En hoe werkt die schakeling nou precies?
Pagina: 1