Is dit wel Dolby Surround ?

Pagina: 1
Acties:

• caspergt
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-04-2025
Hallo,

Ik ben dus echt een audio noob en ik heb een vraagje, ik heb m`n pc via een 3.5 mm jack naar 2 tulp kabels op mn geluidskaart naar mn stereo aangesloten op de AUX aansluiting.
Nu heb ik dus op 2 kanalen 4 speakers dus per 2 kanalen 4 speakers.
Ik heb dus een Nforce 2 soundstorm soundcard die dolby digital en DTS kan coderen/encoderen :? ofzoiets.
Als ik nu bij Lord of the Rings DTS EX Surround aanvink zie ik bij Media player, Dolby Digital.
Ik vraag me dus nu af, of ik uberhaupt nu wel dolby digital/dolby surround heb omdat ik het op 2 kanalen afspeel.

Ridiculer lvl70 Resto drood :D

Verwijderd

Je hebt Multichannel sterreo. Dit wil zeggen dat de originele recording (in DTS formaat) niet wordt afgespeeld of in ieder geval niet goed. Je speelt nu alleen het signaal af op voorspeakers en achterspeakers. Op voor en achter hetzelfde geluid, dit is NIET het surround idee.

• caspergt
Weet je dan hoe ik DTS moet krijgen met deze config ?
Ohhja als er bijvoorbeeld een pijl vliegt in de film, van links naar rechts hoor ik wel dat die van links naar rechts gaat.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
als het goed is heb je ook een digitale uitgang, die digitale uitgang kan het DTS geluid verzenden naar een stereo die wel een Digitale ingang heeft, maar ook gelijkertijd DTS aan moet kunnen.

Zelfde verhaal als Dolby

• caspergt
Ok dus all in all moet ik een nieuwe versterker/receiver kopen, want mn miniset versterker heeft dat dus niet :(
Naja ok, thx voor de replies

Deze kan wel dicht.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:10
Voor Dolby/DTS heb je een decoder nodig. Deze kan zich in de versterker bevinden of in de computer.

Heb je er eentje op je versterker, dan moet je de pc hiermee verbinden via een zogeheten digitale interlink (dat gaat via een optische fiberkabel of een electrische coaxkabel).

Maar zo te horen heb je een decoder op je PC zitten. Want je dan moet doen is een versterker met een 6-kanaals analoge ingang aansluiten op de pc op de 6 kanaals analoge uitgang. (een analoge uitgang is dezelfde als die je nu gebruikt (aux), echter is die 2 kanaals (links en rechts)). Alleen het probleem is dat je geen versterker hebt met 6 kanaals ingang.

Dan is er nog een andere oplossing welke je voorlopig zou kunnen gebruiken, een tweede versterker neerzetten en daar die twee extra speakers op aansluiten. De eerste versterker sluit je aan op de 'front' uitgang van de pc (is 2 kanaals dus dat kan gewoon) en de tweede versterker sluit je aan op de 'rear' uitgang van de pc (is ook 2 kanaals). Dan heb je nog enkel de center en subwoofer uitgang over. Deze kun je niet aansluiten, maar kun je dan beter door sturen naar de frontspeakers. Dit moet je instellen in je DVD software (in power DVD is dit mogelijk door je speakers op '4 speakers' te zetten).

Nu heb je dan niet het volledige surround zoals veel anderen het hebben, maar je kunt er wel goed mee door. Die 4 speakers heb je al, moet je alleen nog een tweede versterkertje ergens vandaan slepen.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• caspergt
Ok man ! ik heb boven op zolder nog een oude panasonic versterker, welliswaar uit elkaar geschroefd om te kijken wat er in zat :9 maarja ff in elkaar schroeven en die op mn pc pleuruhh

Uhh shit,mischien een nieuw topic voor, maar er komt geen stroom door dat ding heen, lampje brand niet als ik hem aan doe, wie kan me helpen !!

Verwijderd

Das lekker vaag, is je stroomdraad wel aangesloten, zekeringen niet doorgebrand, knopje niet 'doorgeduwd' of wat dan ook. Maak desnoods een foto of beschrijf ff wat meer....

• caspergt
Hoe bedoel je stroomdraad, ik heb dat ding gewoon in het stopcontact gepleurd, en kijk ff in mn nieuwe topic.
En de elco`s en alles en de zekeringen zijn nog goed, tja ik heb hem wel afgestoft maar daar kan die toch niet stuk van gaan.

• caspergt
Ok ik heb dus nu alles bij elkaar, ik sluit alles aan maar als ik dolby surround codering activeer in het nforce 2 soundstorm panel hoor ik niets in mn achter speakers maar zegt die wel left surround right surround bij de testtoon, betekend dit dat ik wel dolby surround heb ?
MAar dan komt het door beide speakers
PLZZ HELP ME

[ Voor 7% gewijzigd door caspergt op 06-07-2003 20:48 ]

• Stan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-08-2024
Je versterker heeft geen Dolby Digital / DTS decodering en is niet digitaal begrijp ik, dat denk ik ook, want anders wist je het denk ik wel ;)
Dat houdt nu in dat je nooit Dolby Dig. of DTS kunt horen, of digitaal geluid uberhaupt.
Het maximaal haalbare is dan (tenzij je versterker een 5.1 analoge input heeft, dus voor 1 audiobron 6 tulpplug inputs heeft, denk het niet) Dolby ProLogic of gewoon stereo. Je kunt dus alleen gewoon stereo aansluiten zoals je al doet en je hoort dan ook maar uit 2 speakers analoog geluid.

Heb je geld over; koop een receiver met DTS en DD decoding en sluit je PC (SB Live of zo) digitaal aan met een coax kabel, minijack (op SPDIF uitgang op je SB Live) naar enkele tulp. Dan kun je al je geluid digitaal horen over 5 speakers (verschillende signalen) d.m.v. DD of DTS.

Nog iets te vragen?

• caspergt
WTF ! maar shitty oldman zei dan dat ik dolby surround had ! ik heb eem Soundstorm soundcard die kan dat toch ! heb ik voor niets een versterker en 2 boxen gekocht .
Dat is vette crap man, shitzooi

• Stan
Je haalt veel dingen door elkaar, maar je noemt achterspeakers?! En je zegt dat je 2 speakers hebt?? Vertel eerst nou eens wat je allemaal hebt, wat voor soundkaart precies (vooral de aansluitingen natuurlijk), wat voor kabels, en wat voor versterker (ondersteuning voor welke commerciele formaten?) met wat voor ingangen, en hoeveel speakers?

Verwijderd

Tis eigenlijk heel simpel hoor je hebt helemaal geen digitale ingangen nodig. Het enige dat je nodig hebt is een geluidskaart met drie uitgangen zoals bv de sb-live. Je sluit dan 1 versterker aan op de uitgang voor front, 1 versterker op rear en als je wilt een subwoofer of center speaker op de center ( dit kan zelfs een goedkoop versterkt boxje zijn ) of eventueel een derde versterker echter is dat een beetje overkill.
De signalen die uit de sblive komen zijn namelijk gewoon stereo signalen er hoeft niets meer op gecodeerd te worden. Dus eigenlijk komt er uit de front gewoon left/right signaal.
succes

• ShittyOldMan
caspergt schreef op 06 July 2003 @ 21:00:
WTF ! maar shitty oldman zei dan dat ik dolby surround had ! ik heb eem Soundstorm soundcard die kan dat toch ! heb ik voor niets een versterker en 2 boxen gekocht .
Dat is vette crap man, shitzooi
En ik blijf vooralsnog bij mijn standpunt :)

Maar je haalt wel enkele termen door elkaar welke ik zal proberen uit te leggen:

- dolby surround
Veel mensen zien 'dolby surround' als een term voor gewoon surround geluid. Echter niet wetend wat dit precies inhoudt. En ik denk dat het in dit geval ook zo is. Dolby Surround (of eigenlijk Dolby Pro-Logic welke bekender is voor de thuismarkt) is een surroundformaat wat gebruikt wordt waar men alleen een stereo bron ter beschikking heeft. Zoals tv uitzendingen, audio cd's, goedkope bioscoopzalen, enz. Het orginele 6 kanaals geluid zoals het wordt gemixt in de geluidsstudio moet worden terug gebracht naar een twee kanaals stereo geluid. Dit stereo geluid moeten de mensen thuis met hun Dolby ProLogic setje weer terugbrengen naar een 6 kanaals geluid. Dat gaat bepaald niet vlekkeloos, eenmaal teruggebracht naar 2 kanalen kun je de 6 kanalen er niet zomaar uithalen. Maar inhet kort:
Links wordt doorgestuurd naar Links. Rechts naar Rechts. Center wordt verdeel over zowel Links als Rechts (maar het volume wordt iets zachter gezet). De linkersurround en rechtersurround wordt eerst bij elkaar gezet zodat het 1 signaal wordt. Vervolgens wordt deze net als de center bij zowel Links als Rechts gezet. Echter, en dat is de truck van pro-logic: bij het verdelen over Links en Rechts wordt bij één van de kanalen het signaal in 'spiegelbeeld' gezet (fase draaiing). Waar de luidspreker woofer links naar voren komt, gaat ie bij rechts naar achteren. Het gevolg is dat je een gewoon stereo geluid hebt zoals op cd enzo te vinden is en je overal mee kunt afspelen. Maar een prologic decoder kan deze spiegeling er tussenuit halen en dit geluid doorsturen naar je speakers achter je. (Enig nadeel is dat het geluid van achteren niet meer 100% hetzelfde is als zoals voordat het van 6 kanalen werd teruggebracht naar 2 in de geluidsstudio. De kanalen zijn niet meer 'discreet') Dat is in feite Dolby Surround of Dolby ProLogic.

De andere variant is Dolby Digital:
Hier heb je een Dolby Digital decoder voor nodig. Hier worden de 6 kanalen eerst teruggebracht naar een 1 kanaals digitaal signaal (dus niet een 2 kanaals hoorbaar geluidssignaal zoals met dolby surround, maar een enkel 'ruissignaal' om het maar ff zo te noemen). Dit digitale signaal bevat alle informatie zodat de dolby digital decoder deze weer kan terugbrengen naar de 6 orginele aparte geluidskanalen. Zonder het gare verlies wat dolby surround wel heeft. Deze decoder zit dus in je pc, welke dan ook de 6 kanaals uitgang heeft (voor die 6 orginele kanalen).

Maar je hebt geen 6 kanaals versterker. Enkel een twee kanaals versterker. Plus nog een extra 2 kanaals versterker. Dat maakt 4 kanalen. En je hebt ook nog eens 4 speakers zover ik uit je posts begrijp.
Wat je dan nog moet doen is dat 6 kanaals geluid terug brengen naar een 4 kanaals geluid. Dat gaat makkelijk, het subwoofer kanaal kun je aan de fronts toevoegen (of weglaten als je speakers het niet aankunnen) en het center kanaal kun je ook aan de fronts toevoegen. De twee rearkanalen blijven gewoon de twee rearkanalen. Deze instelling moet je in je DVD speler software instellen.

Je hebt nu dus geen dolby surround, want dat is gaar, zie bovenstaand verhaal. Maar je hebt eerder een soort vorm van dolby digital met 6 discrete kanalen. Alleen heb je geen center en subwoofer.

• caspergt
Dus dan hoor je wel dat als er een pijl vliegt ofzo in een DVD dat die van bv: links Front naar links rear toe gaat hoop ik ??

• ShittyOldMan
Precies.

Het is verder net als een andere Dolby Digital opstelling, alleen het center en sub kanaal komen uit je frontspeakers. Verder is alles gelijk. Enig punt is wanneer je je geluid harder wilt zetten je zowel versterker 1 als versterker 2 harder moet zetten. Daar moet je even aan wennen.
Een losse dolby digital versterker is overigens wel beter en fijner in gebruik enzo, op den duur zul je vast wel willen veranderen, maar zolang je daar de middelen niet voor (over) hebt voldoet dit dus ook goed.

• caspergt
Ok dude ! :D
Echt super man, ik ga ff Lord of The rings kijken, ik heb nu dus 2 jamo 502`s als front, met 2 nieuwe woofers. en 2 JVC type ??? als rear speakers
Dus ik heb zeg maar Dolby Digital via anologe stereo versterkers :D
echt supahh bedankt dudezz

[ Voor 77% gewijzigd door caspergt op 07-07-2003 18:55 ]

• caspergt
Jongens dit is echt cool !
Je hoort echt andere dingen op de rears dan op de fronts !
Echt supahh, klinkt echt mooi jonguhh.
Iedereen bedankt vooral ShittyOldMan :D

Verwijderd

En nu een BreAhZah dan maar?

• caspergt
Nee dat komt later wel, FEEST ! :D
Nee maar dit topic kan wel gesloten worden

• Stan
Idd, dolby digital maar dan niet digitaal en zonder centerspeaker en subwooferkanaal en speakers :)
Analoog met 4 kanalen en speakers ja, alleen idd vervelend dat het over 2 versterkers moest, nieuwere hebben 5.1 input, dan kan ditzelfde met 1 versterker, of nog veeeel beter; dolgy digital door 1 kabeltje (optisch of coax).
Enjoy!

• caspergt
Yup thx, dit is echt zo cool,k`had dit alleen echt in de bioscoop gehoord met dolby digital maar dit is natuurlijk nog toffer zo, het knalt lekker hard ook.
Het leuke is dat je ook echt andere dingen hoort op de rear speakers, beetje meer echo`s dan echte stemmen.
Maar echt super bedankt,
ok thx thx thx thx thx i`m happy you can close the topic now

• caspergt
HELP HELP HELP !
Als front versterker heb ik nu die oude maar mooiere phillips versterker+ jamo 502`s maar nu zit het zo, met dolby surround codering geeft die wel mooi bas etc, maar zonder codering nu geeft die bagger geluid :? slechte bas, stemmen worden meer echo`s dan stemmen in DVD`s etc.
Ik snap er geen hol van, en zonder dolby surround codering doen de rears het wel maar met dus niet.
En het rear kanaal geeft wel goed geluid, en als ik mn oude versterker de balance naar links of rechts doe geeft die wel aardig geluid veel beter dan in het midden balance op de versterker help plzz !

• ShittyOldMan
Wat voor versterkers zijn het nu precies? Gewoon 2 stereo versterkers? Versterker 1 heeft 2 speakers aangesloten (op de primaire uitgang) en is verbonden met de front uitgang van je geluidskaart (meestal groen) en versterker 2 heeft ook twee speakers aangesloten (primaire uitgang) en is aangesloten op de rear uitgang van je geluidskaart (meestal die zwarte, maar kan verschillen)? (dit is namelijk wat ik voor ogen had)

En waar stel je de balance in, op de versterker zelf of op de pc?

[ Voor 13% gewijzigd door ShittyOldMan op 08-07-2003 16:27 ]

• caspergt
Feew mijn redding (hoop ik) :D ik stel de balance in op de versterker, ik heb dus 2 stereo versterkers, allebei op de AUX aansluiting en de 1 op de front aansluiting op mn soundcard en de ander op mn rear aansluiting van mn soundcard
en ik heb 2 filmpjes geupload dus ff kijken hoe dat klinkt

Deze is dat ik de balans naar links of rechts heb dan doet die het goed.

http://www.mounewetter.nl/MOV00005.zip

En deze is van dat ik de balance gewoon heb in het midden heb

http://www.mounewetter.nl/MOV00006.zip

[ Voor 19% gewijzigd door caspergt op 08-07-2003 16:57 ]

• ShittyOldMan
En dit is sinds je 'm flink hard hebt gezet? Krijg je op andere manieren er wel nog goed geluid uit wanneer je de balans gewoon in het midden laat, of is het gewoon altijd verrot wanneer deze in het midden staat?

Maar pak die boombox en wissel 1 draad om (bijv van alleen links), dus die rode en de zwarte, misschien namelijk dat de speakers uit fase zijn aangesloten (dat is verkeerd), dan is je basweergave meteen weg tenzij je de balans alleen op links zet of alleen op rechts (dan heb je namelijk geen faseprobleem waarbij de lage tonen elkaar uitdoven).

[ Voor 36% gewijzigd door ShittyOldMan op 08-07-2003 17:22 ]

• caspergt
Ik krijg er nog wel goed geluid uit met de balance in het midden, maar dan met dolby surround codering aan :?
hmm ik kom er net achter dat die ook andere stukken weg laat, gewoon zang laat die ook soms weg, of is vervormd.
Dit is echt vaag

En nog wat vaags, als ik de balance op links of rechts zet komt er nog steeds evenveel geluid uit elke box :? alleen als ik hem in het midden zet hoor ik allemaal vervormingen en heb ik test dan bij soundstorm panel uit van die test toon, "left,right,left surround.right surround" maar DAN hoor je dus niet de linker of rechter, afhankelijk van waar de balance op staat.

Weetjewat ! als ik dit niet kan oplossen, eis ik een andere bij die man, ik kom hem toch zondag weer tegen.
Volgens mij was dat ding al stuk want, ik had hem dus op de rears eerst, en toen echoode die ook al zo in films bij stemmen, dus ik dacht dat dat een effect was van het dolby digital achtige systeem.
En toen had die volgens mij ook al geen bas, maar ik dacht dat hoort erbij, dat het front kanaal de bas meer weergeeft dan de rears.

[ Voor 114% gewijzigd door caspergt op 08-07-2003 18:04 ]

• ShittyOldMan
Hoe bedoel je 'met surround codering aan'? Op de versterker zelf zit toch verder geen surround enzo? (heb je een merk en type van de versterker?) Hoe staat alles ingesteld met gewoon muziek op de pc? Is er niet zo'n dsp effect op je geluidskaart wat aanstaat?

* ShittyOldMan vind het maar vaag :P

• caspergt
Met surround codering op de soundcard, maar die decode het niet maar dan heb ik alleen de fronts die spelen, niet de rears.
Dan is het geluid wel goed :?
Ik weet ut het is vet vaag jah

ALL IN ALL: Het komt er op neer dat die versterker die ik heb gekocht gewoon brak is lijkt me.

[ Voor 21% gewijzigd door caspergt op 08-07-2003 18:56 ]

• ShittyOldMan
En als je de decoding aanzet is het geluid dus verrot? Geen stemmen en geen bas? Dan lijkt het namelijk alsof eht staat ingesteld als 6 kanaals decoden. Terwijl het 4 kanaals moet. Het decoden moet je dan ook niet op de geluidskaart instellen (zover ik weet), maar in de dvd afspeel software. Welke software gebruik je voor het afspelen van dvd's?

• caspergt
Uhh voor decoden heb je een receiver nodig :P, maarja, ik had het altijd uitstaan volgens jou principe van een paar posts terug, geen codering aan en dat was volgens mij goed, maar de versterker was toen ook al BRAK (denk ik), want hij deed toen al van die echo`s en geen bas, toen had ik die versterker op de rears, en ik dacht dat dat het effect was van Dolby digital/surround gedoe.
Dus niet, want nu heb ik ze op de fronts en nu is het precies hetzelfde toen ik ze op de rears had, echo en geen bas, want ik dacht dat dat zo hoorde op de rears maar nu is het hetzelfde op de frotns.

DUS DE VERSTERKER IS GEWOON BRAK lijkt mem WANT ! als ik hem op mn discman doet geeft die precies hetzelfde rare geluid met balance in het midden TATATA ! :'( :Y)

• ShittyOldMan
Lijkt me dan idd dat die versterker brak is. Anders zou ik het ook niet meer weten :P

(maareuh, voor decoden heb je niet altijd een receiver nodig, maar je kunt het ook softwarematig met de pc doen, dat is het hele idee namelijk achter de opzet die je nu gebruikt. Dolby zonder dolby receiver ;) )

• caspergt
Aha vandaar stond erin, windows media player onderaan Dolby Digital, die codeerde dat dus

• ShittyOldMan
Voor DVD moet je eigenlijk Cyberlink PowerDVD gebruiken. Hier alvast de instellingen die je moet hebben:

configuratie -> audio output op 4 speakers.
knop advanced -> dolby prologic II uitgevinkt ->
tabblad miscellaneous -> quit environment aanvinken, LFE enable aanvinken
Dan staat ie goed voor je set.

• caspergt
ik heb 2 cd`s van powerDVD maar waar ze zijn ??? i dont know :P

• caspergt
Ik heb um weer, powerdvd dan , in iedergeval perfect beeld tegenover die mpeg2 decoder.
Maaruhh waar zie jij het knopje advanced en miscellaneous, en output 4 speakers, ik kan alleen stereo en dolby surround aanvinken

• ShittyOldMan
Misschien heb je een oudere versie? (rechtermuisknop op het scherm -> about). Zet in de windows multimedia eigenschappen je speakers ook even op quadrfonisch (zou eigenlijk niet uit moeten maken).
Anders nog wat patches en updates downloaden: http://www.gocyberlink.co...odName=PowerDVD&ProdId=28

(maar het zou dus bij de configuratie onder het tabblad 'audio' moeten staan. Kep zelf power dvd 4 (ookwel power dvd XP )

[ Voor 17% gewijzigd door ShittyOldMan op 08-07-2003 20:41 ]

• Xtremer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-02 19:39
ShittyOldMan.

Ik heb ook de Nfoce Sound 6 kanaals.
ICM een Sony Dolby Digital Versterker.

Tussen De Versterker en de pc heb ik gewoon een 3,5 Jack Naar 2 Chins (Sterio)
En Toch Heb ik Dolby Digital Als ik een film kijk, En het geluid is Analoog.

Leg dit dan eens uit :)

• ShittyOldMan
Of je gebruikt dolby pro-logic (gewoon of prologic 2) of een afgeleide daarvan (waarbij de receiver het dolby surround signaal pakt (is stereo verbinding) en er zelf nog wat aan effecten e.d. bij doet.

Of je gebruikt iets van 6 channel stereo (geluid over alle speakers).

Of je hebt die kabel gewoon in de digitale uitgang zitten en op je receiver op de digitale ingang :P

Maar het 'echte' dolby digital is niet mogelijk zonder een digitale verbinding of zonder 6 analoge verbindingen.

[ Voor 4% gewijzigd door ShittyOldMan op 08-07-2003 20:55 ]

• Xtremer
Dan heb je het verkeert :)

Het geluid van je center spreaker & rearspreakers gaat ook over een hogere onhoorbare frequentie. Die wordt in de versterker weer omgezet in lage frequentie's en die laat hem door de goede speaker horen :)

Alleen de subwoofer gaat gewoon op je frontspreakers :)

• ShittyOldMan
Dat is dan een hele vage vorm van transport waar ik nog nooit van gehoord heb :P, en ik vraag me ook af waarom het dan is uitgevonden :)

Heb je hier meer info over btw? Hoe hoog zijn die frequenties? De frequency response moet dan ook nog eens flink goed zijn van die Nforce, meeste kaarten halen het lang niet ver boven de 20kHz

• Xtremer
Tja Ik ken het voor de rest ook niet uitleggen .. Dit is gewoon een test van mij zelf geweest.

Dit heb ik gedaan met behulp van een ossiliscoop :)

En dan Alle Kanaalen Appart Het geluid aan zetten.
En toen viel het pas op :)

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:05

JvS

Ik heb hem zelf ook

Het is onzin. Hoe ajb op met die onzin, want er is GEENEEN dolby digital versterker die dat over een stereo analoog kanaal kan weergeven. Dit wordt ook wel "trollen" genoemd, laat dat alsjeblieft.

[ Voor 21% gewijzigd door JvS op 08-07-2003 21:22 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

hey caspergt,

voor dat dolby digital geluid over die 2 versterkers, moet je natuurlijk wel dolbydigital codering aanzetten op je nforce2 control panel.
Ik zal wel ff een screen poste welke instellingen jij het beste kan gebruiken.
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/hw.eghuizen/nforce2geluid.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door eghie op 08-07-2003 21:23 ]

• caspergt
Ik kan alleen dolby digital activeren wanneer ik digitale output aanvink :?

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

ach vink je die toch ook gewoon aan, maakt niet zoveel uit.
die digitale output zou wel spdif ofzo zijn.
Dat zit niet standaard achterin je kast, maar zit een pinnetje daarvoor op je mobo.
daarmee kun je een dolby versterkertje op aansluiten, maar mag je wel aanzetten.

• caspergt
Maarja dan doe ik gewoon deze week ff de balance op links of rechts , want hij doet dan wel 2 speakers echt een supervage versterker.
Maar het idee achter dit is natuurlijk wel goed, alleen dit probleempje met de versterker is minder.

• caspergt
Jongens, ik had de speakers. fout aangesloten, die aansluitingen had ik ook nog nooit gezien, er zitten dus 4 speaker aansluitingen en ik dacht 2 :P het zat zo per aansluiting, 1 klein gleufje als min en 1 groter gleufje als + nu doet die het goed.
Echt top man ! w00t !

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:12

GaMeOvEr

Is een hork.

Speedy-power-II schreef op 08 juli 2003 @ 20:49:
ShittyOldMan.

Ik heb ook de Nfoce Sound 6 kanaals.
ICM een Sony Dolby Digital Versterker.

Tussen De Versterker en de pc heb ik gewoon een 3,5 Jack Naar 2 Chins (Sterio)
En Toch Heb ik Dolby Digital Als ik een film kijk, En het geluid is Analoog.

Leg dit dan eens uit :)
Kan geen Dolby Digital zijn. Is Dolby Prologic (2), want je stuurt maar 2 analoge kanalen naar je Receiver.
Speedy-power-II schreef op 08 July 2003 @ 20:59:
Dan heb je het verkeert :)

Het geluid van je center spreaker & rearspreakers gaat ook over een hogere onhoorbare frequentie. Die wordt in de versterker weer omgezet in lage frequentie's en die laat hem door de goede speaker horen :)

Alleen de subwoofer gaat gewoon op je frontspreakers :)
Kul.

Dolby Digital gaat over 1 digitaal kabeltje met 6 discrete signalen naar je Receiver/Amp toe die het signaal weer omzet naar 6 analoge kanalen (decodering) en je speakers aanstuurt.

De enige andere optie is dat je PC (soundcard) de decodering doet, en 6 analoge outputs heeft, die naar de 6ch in (of meerdere versterkers) toe gaat en zo 6 discrete kanalen aanstuurt.

Een Dolby Digital 5.1 feed is altijd 6 discrete kanalen, er komt geen matrixing of faseverdraaiing of dergelijke aan te pas.

Hoogstens kun je op decoder kiezen voor een "Phantom Center" wat betekend dat de centerinformatie naar je linker en rechter front wordt doorgestuurd, maar dat betekend dat 1 kanaal van de 6 wordt gedownmixed in 2 andere kanalen.

Eventueel kun je dan ook nog "LFE-redirect" doen, wat betekend dat je subkanaal ook wordt gedownmixed naar je links en rechtsvoor kanaal. De output is dan wel 4 kanaals, maar de bron blijven 6 discrete kanalen.

Hoe dan ook, de inhoud van een Dolby Digital 5.1 track zijn altijd 6 discrete kanalen.

[ Voor 16% gewijzigd door GaMeOvEr op 13-07-2003 16:33 ]

Aannames zijn fataal.

Pagina: 1