caspergt schreef op 06 July 2003 @ 21:00:
WTF ! maar shitty oldman zei dan dat ik dolby surround had ! ik heb eem Soundstorm soundcard die kan dat toch ! heb ik voor niets een versterker en 2 boxen gekocht .
Dat is vette crap man, shitzooi
En ik blijf vooralsnog bij mijn standpunt
Maar je haalt wel enkele termen door elkaar welke ik zal proberen uit te leggen:
- dolby surround
Veel mensen zien 'dolby surround' als een term voor gewoon surround geluid. Echter niet wetend wat dit precies inhoudt. En ik denk dat het in dit geval ook zo is. Dolby Surround (of eigenlijk Dolby Pro-Logic welke bekender is voor de thuismarkt) is een surroundformaat wat gebruikt wordt waar men alleen een stereo
bron ter beschikking heeft. Zoals tv uitzendingen, audio cd's, goedkope bioscoopzalen, enz. Het orginele 6 kanaals geluid zoals het wordt gemixt in de geluidsstudio moet worden terug gebracht naar een twee kanaals stereo geluid. Dit stereo geluid moeten de mensen thuis met hun Dolby ProLogic setje weer terugbrengen naar een 6 kanaals geluid. Dat gaat bepaald niet vlekkeloos, eenmaal teruggebracht naar 2 kanalen kun je de 6 kanalen er niet zomaar uithalen. Maar inhet kort:
Links wordt doorgestuurd naar Links. Rechts naar Rechts. Center wordt verdeel over zowel Links als Rechts (maar het volume wordt iets zachter gezet). De linkersurround en rechtersurround wordt eerst bij elkaar gezet zodat het 1 signaal wordt. Vervolgens wordt deze net als de center bij zowel Links als Rechts gezet. Echter, en dat is de truck van pro-logic: bij het verdelen over Links en Rechts wordt bij één van de kanalen het signaal in 'spiegelbeeld' gezet (fase draaiing). Waar de luidspreker woofer links naar voren komt, gaat ie bij rechts naar achteren. Het gevolg is dat je een gewoon stereo geluid hebt zoals op cd enzo te vinden is en je overal mee kunt afspelen. Maar een prologic decoder kan deze spiegeling er tussenuit halen en dit geluid doorsturen naar je speakers achter je. (Enig nadeel is dat het geluid van achteren niet meer 100% hetzelfde is als zoals voordat het van 6 kanalen werd teruggebracht naar 2 in de geluidsstudio. De kanalen zijn niet meer 'discreet') Dat is in feite Dolby Surround of Dolby ProLogic.
De andere variant is Dolby Digital:
Hier heb je een Dolby Digital decoder voor nodig. Hier worden de 6 kanalen eerst teruggebracht naar een 1 kanaals digitaal signaal (dus niet een 2 kanaals hoorbaar geluidssignaal zoals met dolby surround, maar een enkel 'ruissignaal' om het maar ff zo te noemen). Dit digitale signaal bevat alle informatie zodat de dolby digital decoder deze weer kan terugbrengen naar de 6 orginele aparte geluidskanalen. Zonder het gare verlies wat dolby surround wel heeft. Deze decoder zit dus in je pc, welke dan ook de 6 kanaals uitgang heeft (voor die 6 orginele kanalen).
Maar je hebt geen 6 kanaals versterker. Enkel een twee kanaals versterker. Plus nog een extra 2 kanaals versterker. Dat maakt 4 kanalen. En je hebt ook nog eens 4 speakers zover ik uit je posts begrijp.
Wat je dan nog moet doen is dat 6 kanaals geluid terug brengen naar een 4 kanaals geluid. Dat gaat makkelijk, het subwoofer kanaal kun je aan de fronts toevoegen (of weglaten als je speakers het niet aankunnen) en het center kanaal kun je ook aan de fronts toevoegen. De twee rearkanalen blijven gewoon de twee rearkanalen. Deze instelling moet je in je DVD speler software instellen.
Je hebt nu dus geen dolby surround, want dat is gaar, zie bovenstaand verhaal. Maar je hebt eerder een soort vorm van dolby digital met 6 discrete kanalen. Alleen heb je geen center en subwoofer.