boot alleen na CMOS clear

Pagina: 1
Acties:

• Thyzz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-07 15:05

Thyzz

-=leeg=-

Topicstarter
OKee het standaard HELP mijn pc boot niet.

Probleem is het volgende, De PC start niet meer normaal op, ik krijg hem alleen aan de praat nadat ik een CMOS clear heb uitgevoerd (jumper). Daarna moet je dus alles in de bios weer instellen en dan reboot ie en gaat hij door naar windows.

Dan sluit ik hem af, tot de PC helemaal uitstaat.

En daarna probeer ik hem "gewoon weer op te starten maar dat werkt niet. Er gaan geen fannetjes draaien, geen beepjes, geen ledjes.

(de powerbutton werkt wel want met een pw-button van een andere PC boot hij ook niet. En ik kan hem met die PW-button wel uitzetten.

De enige manier om hem dan weer op te starten is om de BIOS te resetten en hem daarna weer door te laten booten.

Het vreemde is dat hij het eerst wel heeft gedaan. Maar hij heeft daarna 1/2 week niet gebruikt, en hij heeft een zalman-baybus gekregen (als ik die baybus niet aansluit start hij ook niet op.

iemand een idee?

SPECS
ANTEC TRUEPOWER 350W
P4 2,4C
2X256MB DDR TWINMOS (PC3200)
MSI 875P NEO FIS2R
30 GB MAXTOR
2X80 GB MAXTOR

5325wp

• Aetje
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

10 tegen 1: PSU levert niet genoeg standby stroom -> Nieuwe/sterkere PSU erin. Om dit uit te proberen: Zet de PC aan zoals je hem aan krijgt, dan uit, probeer hem weer aan te zetten (gaat volgens jouw niet lukken) -> Stroomkabel eruit. 10 min w88 en stroomkabel er weer in, dan aan proberen te zetten.

Als ie dan boot is de PSU rot.

[ Voor 63% gewijzigd door Aetje op 04-07-2003 21:42 ]

Forget your fears...
...and want to know more...

• Thyzz

Thyzz

-=leeg=-

Topicstarter
Helaas boot ie dan niet.

Het vreemde is namelijk dat hij wel gewoon draait als ik dus die CMOS clear heb gedaan.
EN MBM zegt dat de voltages binnen de goede waarden zitten (allemaal iets te laag, maar binnen de 5%)

En zoals ik al zei hij heeft het tot 1/2 week geleden wel gedaan

5325wp

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
misschien gaat er bij het afsluiten iets goed fout, een nieuwe windows installatie zou dan wel moeten werken

• Thyzz

Thyzz

-=leeg=-

Topicstarter
PilatuSSS schreef op 04 juli 2003 @ 21:56:
misschien gaat er bij het afsluiten iets goed fout, een nieuwe windows installatie zou dan wel moeten werken
de fans van de PSU gaan niet eens draaien
dat heeft niks met windows te maken.

5325wp

• MahRain
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-11-2025
Controleer je bios batterij eens
maakt het mobo ergens contact met de case, zo ja, gebruik (voldoende) spacers
vervang de PSU eens door een zwaarder exemplaar
test alles eens met maar 1 reepje mem, 1 hd en de proc.

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ik vermoed dat het aan het moederbord ligt. Probeer toch eerst eens een andere psu. RMA-en kost namelijk tijd.
Probeer het daarna eens met een ander moederbord (& als dit helpt, RMA dan het eerste moederbord, kost je wat tijd, alleen wel van je probleem af...)

• Thyzz

Thyzz

-=leeg=-

Topicstarter
Er staat trouwens wel stroom op het boord, want de netwerklampjes van de onboard netwerkkaart gaan wel branden zodra ik stroom op de PSU zet.

echter booten :s homaar :'( :'( :'(

okee ik heb het getest met een 300w aopen voeding, maar dan alleen mijn mobo en videokaart + 1 hardeschijf. Niks helaas.

Die aopen heeft eerst in mijn oude pc gezeten met een zwaar overgeklokte athlon dus hij kan heel wat hebben.

Damn dan maar boordje RMA sturen of hebben jullie nog surgesties?

[ Voor 54% gewijzigd door Thyzz op 05-07-2003 00:15 ]

5325wp

• Aetje

Aetje

Meet eens door wat de 3.3V Standby spanning is. Je zegt dat de netwerklampen branden. Dan verbruikt de PC wat stroom... Wellicht trekt de PC de stroom die nodig is om de PC aan te zetten niet.

Andere mogelijkheid is dat de PSU te heet is om 'm aan te krijgen. Kan gebeuren als de 3.3Vsb leiding overbelast is. De PSU komt die hitte dan niet kwijt -> niet booten.

Laatste mogelijkheid is dat de PSU door een klap (bliksem of hoge spanningspiek, of kortsluiting) een "dreun" heeft gekregen. Dan krijg je hele rare fouten, waaronder die van de topicstarter. Indien je electrotechnisch aangelegd bent, kun je de voeding eens openschroeven, zoek naar licht aangebrande weerstanden...

Forget your fears...

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-07 17:18

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Had dat MOBO niet heel veel problemen en een Antec voeding houdt er niet zo maar mee op dus dat zal wel niet ;)

MOBO wisselen == Mogelijk :?

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Verwijderd

Flash er eens een nieuw BIOS in. Bij mij verhielp het dit. Te vinden op de website van je mobo-fabrikant.

• Thyzz

Thyzz

-=leeg=-

Topicstarter
De nieuwste bios zit er in. Het boord heeft idd redelijk watr problemen al heb ik ze zelf nog geen van alle mee gemaakt. zelfs mijn geheugen bootje netjes op 2,5 (al had ik dat meteen voor de zeker heid op 2,7 gezet).

Weet iemand welke draatje is moet hebben om die 3,3v standby spanning te meten?

5325wp

• marrekau117
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-08 21:57
andere biosbatterij erin van een andere pc je kan een keer pech hebben met een brakke.

• Thyzz

Thyzz

-=leeg=-

Topicstarter
Okee het probleem is op gelost. Na het opnieuw flashen van de nieuwste BIOS deed de PC het weer gewoon.

HEt probleem ligt denk ik in het instellen van een powerup Password. En na het afsluiten van de pc de stroom er af halen (op het MSI forum kwam ik iets soortgelijks tegen, maar die persoon hoefde alleen een CMOS-reset te doen).

Maargoed het is gelukt :)

5325wp

• Aetje

Aetje

Dus 't was de BIOS... :)
* Aetje onthoudt dit ff voor wanneer ie weer thuis is... Heeft nog een PII met eenzelfde probleem.

Forget your fears...

Pagina: 1