LP vs SP op DV cam

Pagina: 1
Acties:

• Sperminator
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-08 00:07
Ik heb een DV camera gekocht. en nu is er iets mij onduidelijk.

Het is mogelijk om op te nemen in twee modussen, namelijk SP en LP.
Met shortplay kun je 60 min opnemen en met longplay 90.

Ik heb in de hanleiding niks kunnen vinden over een eventueel verlies van kwaliteit van de video.
Ook heb ik het internet afgezocht en kan er geen specefieke informatie erover vinden.
Wat ik wel gevonden heb, is dat het DV formaat met een vaste bitrate werkt.

Nu lijkt het mij dus niet mogelijk dat wanneer je in LP opneemt het beeld slechter kan worden. Ook het geluid blijft 16bit als ik hem in LP modus zet.

Maar er moet toch een verschil zijn(?), want anders zou je toch altijd filmen in de LP stand.

Hoop dat jullie mij kunnen helpen met deze brandende vraag.

[ Voor 3% gewijzigd door Sperminator op 02-07-2003 16:23 ]

Let op een vallende xbox kan ernstige lichamelijk letsel tot gevolg hebben. (bron: xbox manuel)

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-08 13:10
In dezelfde seconde waarvoor eenzelfde bitrate wordt gebruikt moeten nu meer frames worden weggeschreven. Gezien je voor die meer frames niet meer bandbreedte kunt gebruiken is dat een verlies van kwaliteit.

Het lijkt mij althans logisch dat die bitrate dan dus geldt voor het stuk tape dat je in een normale SP seconde gebruikt, en niet voor de seconde op zich.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Baklap
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05-2023

Baklap

Grrr pak icoon ... pak !!!!

In principe is er geen verschil tussen beide als het om directe kwaliteit gaat. Wat wel uitmaakt is dit. In het geval van LP komt er ongeveer 1/3 date meer op hetzelfde stukje tape. Door het compacter opslaan van materiaal is er een grotere kans op drop outs (lees vierkante blokjes in beeld) Dit is voornamelijk te zien wanneer de tapes en camera wat ouder worden.

Ik heb veel LP liggen maar ben alweer een tijdje over op SP om dit te voorkomen... maar strikt kwalitatief (beeld kwaliteit) gezien meekt het niet uit..

|Avid-Encoding-Editing-Authoring|

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:11
Bij sommige camera blijft de video kwalitatief gelijk, maar zakt de audio van 16-bit/48Khz naar 12-bit/32Khz.