Cursus volgen voor licht/geluid

Pagina: 1
Acties:
  • 252 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 19:29
Hoi, ik wil cursussen gaan volgen om daarna te kunnen gaan werken met licht en geluid (met name live-optredens van bands, dj's etc). Nu kan ik daar alleen niets tot nauwelijks iets over vinden. Waar kan ik zo'n cursus volgen? wat kost dat? hoe lang duurt dat? wat zijn de vereiste vooropleidingen?? Het enige dat ik nu hebben kunnen vinden is www.geluidscursus.nl maar aangezien die eind dit jaar ermee stoppen heeft dat weinig nut. Verder heb ik een info-pakket bij SAE Amsterdam aangevraagd, maar dat is meer gericht op studio-werk. Daarbij zijn de prijzen dus ook dusdanig hoog voor iets dat niet precies is wat ik wil dat me dat te ver gaat. het liefst zou ik dus met P.A. aan de gang gaaan, maar ook de verlichting is iets dat me heel erg interesseert.
Alvast bedankt

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 17:04
Misscien dat hier ook nog interessante info te vinden is: Carriere als geluidstechnicus... Goed idee?

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baksteen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-04-2022
zoek eens op IAB, instituut voor audio en belichting...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giblet
  • Laatst online: 22:36

Giblet

Dingen

het meeste leer je (op dit gebied) toch echt in de praktijk mijn inziens...
Vaak is (electro)technische kennis erg handig (heb zelf ook nog weles in diverse kroegen en tenten kabels gemaakt, lichteffecten geopend, etc)
Voor zover ik weet zijn er wel bepaalde opleidingen, maar die zijn voornamelijk voor studio (geluid) en theater (licht)

Ik denk dat als je hier echt serieus mee aan de gang wilt, je eens moet solliciteren bij een verhuurbedrijf voor licht en geluid. Ik heb hier zelf ook meerdere keren voor gewerkt en zoals in het hierboven genoemde topic ook al staat begin je echt als sjouwhulpje, maar langzaam maar zeker krijg je steeds meer vrijheid (erg leuk gevoel overigens als je als jong ventje van 16 redelijk grote lichtplannen vlekkeloos aan de praat weet te krijgen). Ook de tools die in het hierboven genoemde topic staan zullen je erg van pas komen.

Oja, houdt maar rekening met hele 'foute' werktijden ;)

PS: je hebt je nickname wel alvast mee :D

[ Voor 6% gewijzigd door Giblet op 02-07-2003 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:14
Giblet schreef op 02 July 2003 @ 17:48:
Oja, houdt maar rekening met hele 'foute' werktijden ;)
Mja ofwel, op een paar weekenden in et jaar na, ieder weekend op pad. Als je fulltime wilt werken.

Ervaring leer je opzich wel opdoen, maar tis ook wel fijn als je achter een licht/geluid tafel staat en je weet hoe het werkt. En bepaalde technieken overal voor.
Meeste dingen kom je vanzelf ook wel in, meestal door idd als sleepkever te beginnen.

[ Voor 11% gewijzigd door KeRsTmAnNeKe op 02-07-2003 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giblet

Giblet

Dingen

KeRsTmAnNeKe schreef op 02 July 2003 @ 21:23:
[...]

Mja ofwel, op een paar weekenden in et jaar na, ieder weekend op pad. Als je fulltime wilt werken.

Ervaring leer je opzich wel opdoen, maar tis ook wel fijn als je achter een licht/geluid tafel staat en je weet hoe het werkt. En bepaalde technieken overal voor.
en hoe die werkt leer je over het algemeen niet op school maar eerder uit de (er komt nu een eng woord aan) gebruiksaanwijzing of van collega's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
de "foute" werktijden vinnik helemaal geen probleem. ik wil alleen mn huidige werk niet zomaar opzeggen om vervolgens alleen maar flightcases te sjouwen enzo. Daarom wil ik eerst even wat basis-cursussen volgen op P.A.-gebied, zodat je daarna het in de praktijk heel snel op kunt pikken. Het ouwehoert toch makkelijker met collega's als je weet wat de termen die ze gebruiken betekenen, en als je weet hoe je je noisegate moet instellen enzo. Dat scheelt gewoon een heel eind met wanneer je vanaf (bijna) nul moet beginnen. Vandaar dat ik op zoek ben naar cursussen.....maar helaas zijn die nauwelijks te vinden :(

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giblet

Giblet

Dingen

kroegtijger schreef op 03 July 2003 @ 12:58:
de "foute" werktijden vinnik helemaal geen probleem. ik wil alleen mn huidige werk niet zomaar opzeggen om vervolgens alleen maar flightcases te sjouwen enzo. Daarom wil ik eerst even wat basis-cursussen volgen op P.A.-gebied, zodat je daarna het in de praktijk heel snel op kunt pikken. Het ouwehoert toch makkelijker met collega's als je weet wat de termen die ze gebruiken betekenen, en als je weet hoe je je noisegate moet instellen enzo. Dat scheelt gewoon een heel eind met wanneer je vanaf (bijna) nul moet beginnen. Vandaar dat ik op zoek ben naar cursussen.....maar helaas zijn die nauwelijks te vinden :(
Ik ben bang dat zo'n cursus mucho centjes kost en als je een week meedraait met die gasten ken je alle termen echt wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie dit soort vragen nogal eens voorbij komen, ook op diverse andere fora.
Ik vraag me dan altijd een beetje af waar die mensen "vandaan komen", zogezegd.

De meeste mensen die in de licht- en geluidstechniek zitten (zowel `hobby' zoals ik, als de profs) zijn daar toch min of meer ingerold. Natuurlijk doen ze het omdat ze het leuk vinden, maar er lopen er IMO maar weinig rond die het echt zo gepland hadden.
Of heb ik het nu fout ?

Kwa `leerstof valt het allemaal nogal mee lijkt me: lees de gebruiksaanwijzing van je apparatuur en kom wat algemene dingen over licht, geluid, elektra en rigging (veiligheid !!) te weten.
Verder leer je het toch vooral door het te doen.. :)
Je zult meestal niet gelijk achter een Avolites of Midas komen te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giblet

Giblet

Dingen

Verwijderd schreef op 03 July 2003 @ 19:41:
Je zult meestal niet gelijk achter een Avolites of Midas komen te staan.
Die hebben (kleine) verhuurbedrijfjes meestal niet... is ook overdone he om voor 12 scans/macs een pearl neer te kwakken (tis wel leuk :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, natuurlijk niet.. :P

offtopic:
(aan de andere kant: gebruik hier LightJockeyJ voor 4 812'jes, 2 acrobat's, een aantal RC2's en wat parren... ach.. ;))

Ik doelde er eigenlijk meer op dat praktijkervaring meestal meer gewaardeerd wordt dan theoretische kennis.
Veel prof's lijken een instelling te hebben van:"Het kan me niet schelen hoe het werkt, als ik er maar mee kan bereiken wat ik wil".
Daar is natuurlijk ook best wat voor te zeggen, veel achtergrondkennis is dan niet nodig..

Zelf ben ik wel door mijn elektronicahobby in het licht/geluid gerold, maar ik houd me dan ook met name met het onderhoud bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Laatst online: 11-09 17:57
In Utrecht aan het ROCU heb je volgens mij een opleiding licht en geluid, ik denk op mbo niveau. Misschien is dat wat?

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donderdraak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-07-2017
Is de opleiding theather techniek of Audiovisuelevormgeving dan niets voor jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Een complete opleiding gaat me wat te ver...daar heb ik ook helemaal geen tijd voor want ik werk nu nog full-time. Ik ben dus op zoek naar wat ik gewoon 's avonds of in het weekend erbij kan doen. Weet op zich al wel het een en ander, maar wil eigenlijk er eerst wat meer van weten, voordat ik me er volledig in stort. Ik denk inderdaad dat de enige manier is om er gewoon aan te beginnen. Ken wel wat mensen die in die handel werken (eigen verhuurbedrijf hebben) dus misschien dat ik daar in het weekend eens een paar keer mee ga om te helpen en rond te kijken of het bevalt. Zit nu in de IT en da's toch heel wat anders. Ik hoopte eigenlijk dat er nog wel wat korte cursussen zouden zijn van een week of 10 a 15 voor 2 avonden in de week of iets dergelijks. Iets waardoor je toch wat meer achtergrondinformatie te weten komt, en waar je wat praktijkdingetjes kunt doen.
In ieder geval bedankt voor de info!

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clithopias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12-2024
ik ga hopelijk bij een poppodium beginnen als vrijwilliger bij het licht, daar leer je ook een hoop en het is makkelijker te combineren met een full time baan
Pagina: 1