Toon posts:

40 mb/sec op raid0

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu 2 Western Digital 80 GB schijven met een Fasttrak100 Lite (onboard op een asus A7V266-E) in raid 0 gezet... ik haal zo'n 40 mb/s met lezen... volgens mij is dit niet bijzonder goed voor een raid 0 array... wie weet wat ik hieraan kan doen??

Afbeeldingslocatie: http://www.geocities.com/storage_hans/hdtach.JPG

(sorry voor de n00b IMG)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2003 19:29 ]

• kwtemp874
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-03 19:30
what IMG?

[ Voor 48% gewijzigd door kwtemp874 op 01-07-2003 19:32 . Reden: typo ]

Verwijderd

[rml][ Ervaringen] Post hier je RAID0 scores![/rml]

staan ook tips in, plus vergelijkingsmateriaal..

plaatje is idd niet zichtbaar overigens (rood kruisje). link plaatje doet het wel, dus ik heb 'm even voor je op m'n t.net account gezet:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/7210/full.jpg

//edit
DMA staat wel aan voor beide schijven?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2003 19:40 ]

• Lennieboy83
  • Laatst online: 31-05-2024
Lees ook gelijk de FAQ aub ;)

Verder vind ik dit idd een rare score, lijkt wel over er iets gewoon niet lekker zit, misschien zou je ook eens een programma kunnen runnen voor je HDs (ik weet even niet hoe het programma heet) om te testen of deze nog wel 'fit' is :)

Hier een van mijn Seagate 15K.3 zoalshet er ongeveer uit moet zien (dat lijntje):

Afbeeldingslocatie: http://www.netgangster-online.nl/benchy.jpg
Die dalen komen omdat er andere progs p de achtergrond runnen.

• sjuk425
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

sjuk425

blah.

Zo had ik een A7V133 met een promise chip on-board met 2 x 40Gb Maxtor 7200Rpm eraan op raid0.
wegens lage score heb ik die raid er dus ook weer uitgetieft.
Scheelde niet veel met jouw score.
DMA staat overgens automatisch aan als je je schijven aan de controller hangt,
gewoon UDMA5.

Verwijderd

DMA staat overgens automatisch aan als je je schijven aan de controller hangt,
gewoon UDMA5.
Dat hoort wel zo te zijn ja, maar is niet altijd zo..

Verwijderd

Topicstarter
Hoe zet je DMA dan aan... normaal staat het gewoon in de properties van je HDD maar ik kan het echt niet vinden... ik denk dat hij 'm automatisch aanzet ofzo... (ik heb windows XP...)

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:16

DUX

blijft ook nu voor Oranje

<gok>
Properties van je IDE controller toch? Of RAID-Controller in dit geval...
</gok>

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

• Laurenz
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-11-2025
Ehm, heb je wel in je RAID Controller BIOS de array ingesteld op Desktop, en dan Performance? Zoniet:
Rebuild Array, en dan dus Desktop -> Performance, data blijft bewaard

Leave only footprints, take only memories

Verwijderd

Topicstarter
Door DUX - Tuesday 01 July 2003 21:18

<gok>
Properties van je IDE controller toch? Of RAID-Controller in dit geval...
</gok>
nope... daarin kon ik ze dus niet vinden... echt alles 10x doorgespit :)
Door laurensvliegen - Tuesday 01 July 2003 21:24
Ehm, heb je wel in je RAID Controller BIOS de array ingesteld op Desktop, en dan Performance? Zoniet:
Rebuild Array, en dan dus Desktop -> Performance, data blijft bewaard
ja dat heb ik gedaan :)... anders had ik ook maar 80GB ipv 160GB :) en ik heb hem idd op Desktop gezet...

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2003 21:47 ]

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Dit soort vreemde lijntjes kan je krijgen wanneer je kabels niet goed zitten of wanneer de kabels mol zijn (is het uberhaubt wel een ata66/100/133 kabel?).

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-03 08:51

FastBunny

Give it the Works !

Niet toevallig als master en slave op 1 kabel gezet, dit wil de bool ook vertragen omdat de ide poort niet gelijktijdig kan schrijven naar 2 apparaten op 1 bus, of praat ik nu poep ;)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Verwijderd

nope... daarin kon ik ze dus niet vinden... echt alles 10x doorgespit :)
Het kan best zijn dat die setting niet voorkomt. Goed, dat is het dus niet ..

Is dit iets?
Affected drives:
WD drives with capacities between 40GB & 120GB
[..]
The problem is a result of a feature that reduces idle acoustic noise in desktop drives. This feature may cause a timeout likely (though not exclusively) in an IDE RAID environment. To disable the feature, you can run a simple Western Digital utility to turn off a single bit in the drive’s run-time configuration. Disabling of this feature will NOT impact normal system operations. No firmware or hardware changes are required.
bron
Staat ook een download bij. Om een lang verhaal kort te maken: accoustic management uitschakelen..

Verwijderd

Topicstarter
ik las net in een ander topic dat een stripe size van 64 erg slecht schijnt te zijn...
ik heb hem op desktop ingesteld en bij track mapping staat 19458/255/63... maar wat is dan mijn stripe size en kan ik die dan beter op 16kb zetten... (dan moet ik wel windows opnieuw installeren :(

Verwijderd

Topicstarter
net nog ff een atto'tje gedaan... hier de screenies...

Afbeeldingslocatie: http://www.geocities.com/storage_hans/atto.PNG
(bij kruisjes: ongeveer 55mb/sec read op C en 65 read op G en allebei net onder de 50 write...

Verwijderd

Topicstarter
Staat ook een download bij. Om een lang verhaal kort te maken: accoustic management uitschakelen..
hij crashed niet... hij is volgens mij alleen een beetje traag... of helpt dat ook hierbij?

Verwijderd

Accoustic management gaat altijd ten koste van de performance, die wil je dus sowieso uit hebben..

Zie bv. deze thread:
Er zou een tool moeten zijn waarmee ik mijn western digital 200 gig JB kan instellen op accoustic-al-dan-niet-performance modus.
[..]
Ok - Getest en werkt super dus gewoon die Hitachi Feature Tool.
Heb al mijn hd's even gedaan en whoppa - hoert erover :-)
Hij had het gedaan met een 3rd party tool:
http://www.hgst.com/downloads/Ftool_v180.exe

mijn link hierboven is de off. WD manier

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2003 00:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
ok dan zal ik het toch even doen :)... bedankt voor de hulp :)

Verwijderd

Topicstarter
hmmm... ik heb gisteravond die histachi future tool gebruikt... acoustic managment stond al uit... nouja ik ram op esc, daarna doet niks het meer... reboot... hij ziet mijn hdd's niet meer :S... ik ga nu de officiele tool maar ff proberen, of ik het daarmee kan fixen... weet iemand anders misschien wat ik verkeerd heb gedaan?? (die future tool ziet mijn hdd's nog wel... alleen de bios en de promise bios niet :()

Verwijderd

Topicstarter
phew... nu ingesteld op 'cable select' en hij vindt mijn hdd's weer :) :) nouja ook ff nieuwe IDE kabels erop gezet (40 pins, 80 conductors), maar nogsteeds zo'n zelfde score...
ik ga nu de stripe size veranderen naar 16kb en windows dus opnieuw installeren... bedankt voor de hulp allemaal :)

• Wimpy006
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-03 02:04
FastBunny schreef op 01 juli 2003 @ 21:56:
Niet toevallig als master en slave op 1 kabel gezet, dit wil de bool ook vertragen omdat de ide poort niet gelijktijdig kan schrijven naar 2 apparaten op 1 bus, of praat ik nu poep ;)
Ik denk dat dit juist poep is. Maar kan iemand dit bevestigen. Mij lijkt het nu net dat je bij Raid 0 juist wel bijde schijven op 1 master/slave connector wil hangen (of het maakt niet uit).
Maar kan iemand dat ff bevestigen? Of praat ik nu poep?

Mijn huidige systeem: Te veel nieuwe oude rommel op om te noemen.

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Wimpy006 schreef op 03 July 2003 @ 01:04:
Ik denk dat dit juist poep is. Maar kan iemand dit bevestigen. Mij lijkt het nu net dat je bij Raid 0 juist wel bijde schijven op 1 master/slave connector wil hangen (of het maakt niet uit).
Maar kan iemand dat ff bevestigen? Of praat ik nu poep?
Ik doe ze zelf altijd op twee aparte kabels. Het zal wel niet veel uitmaken, nog nooit getest.

Verder ga ik deze thread goed volgen: Op de nieuwe pc van m'n broertje heb ik hetzelfde probleem. 2x maxtor 9- 80GB in raid 0 krijg ik ook zo'n rommelige (zei het iets minder) hd tach grafiek. Atto read: 65MB/s write: 55MB/s.

Overigens moet je je niet geheel blind staren op de performance; Hoe kleiner de packet size (64 -> 16) hoe hoger het processor gebruik.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Nou, meneer poep en willem. Het maakt heel veel uit. IDE-controllers en dus ook je IDE-raid controller kan maar 1 disk tegelijk aanspreken als ze aan dezelfde kabel hangen. Daar je IDE-raid controller tegelijk! 2 disken kan aansturen gaat dat vertraging geven in het geval dat je beide disken op 1 kabel hangt. Hoe minimaal ook, de vertraging is daar. Niet voor niets word bij een 4disk setup aanbevolen om ze cross-linked aan te sluiten ..

HUH? croslinked. Poep, wa's dat nu weer :?

vb: FOUT!

1x stripe array (AA) + 1 x mirror array; (BB)

array 1(stripe)= idekabel 1-master AA + idekabel 2-master AA
array 2(mirror)= idekabel 1-slave BB + idekabel 2-slave BB

Volgens Promise is beste setup;

array 1(stripe= idekabel 1-master AA + idekabel 2-SLAVE BB
array 2(mirror)= idekabel 1-MASTER BB + idekabel 2-slave AA

als je goed oplet zie je dat in beide gevallen elke array een disk heeft op een aparte kabel, dit doen ze waarschijnlijk niet voor niks.

En dat ze de slave-master omdraaien heeft veiligheids redenen, de onderste setup geeft meer zekerheid. Weet niet meer precies hoe dat zat, maar het is allemaal terug te vinden op hun website.

En zo'n drastisch verschil hoeft er niet te zijn tussen 16 of 64kb. Wat ik wel merkte is dat met een enkele strip-size de cpu-belasting extreem hoog was vergeleken met de andere stripes (en ja, ik heb ze vanaf 1kb t/m 1024 getest :+ ). Dit kan aan je type RAID-chip liggen en/of in combinatie met disk/mobo. Iig kan je dat zelf meten, mocht je dat willen (Ghost-disk aanbevolen). 128kb zag er echt droevig uit met bijna 60% cpu belasting, een paar zaten rond de 20/25% en alle anderen tussen de 8/14%

[ Voor 19% gewijzigd door Madrox op 04-07-2003 04:49 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik heb nu de full raid mod gedaan.

Bios modden (mbv http://lumberjacker.kette...SRAIDMod/biosraidmod.html) (duits of computervertaald engels :()

Bios updaten met moederbord tool

Nieuwe raid array aanmaken

Drivers modden (mbv http://lumberjacker.kette...shop/Treiber/treiber.html) (duits of computervertaald engels :()

winXP installeren...

nu 16k stripesize...
nu nogsteeds bagger... ongeveer zelfde resultaten, maar met 25% processor use...

(ik heb de hdd's allebei op cable select, een nieuwe ide kabel, de andere IDE poort, ik heb via 4in1 reinstalleerd...)

• Aspje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-11-2024

Aspje

Blaat

En de raid performance patch al geinstalleerd? B)

[ Voor 53% gewijzigd door Aspje op 04-07-2003 17:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
yep die heb ik ook net gedaan... d8 ik aan na m'n post :)... maar had ook geen zin... misschien de via latency patch nog... versie 0.19b schijnt goed te zijn maar waar kan ik die vinden? (/me slechte zoeker)...

en ik heb nu nog een probleempje... mijn partities: C: Programs
D: dvd-rom
E: brander
F: Download
G: Dust
H: Games
I: Data
...
ik wil de cd / dvd dus achteraan hebben... maar hoe doe je dat... kan het niet vinden in windows en in partitionmagic 8 kan je alleen de harde schijven veranderen, maar niet naar D en E omdat die al bezet zijn :(
weet iemand hier misschien iets?

• Lennieboy83
  • Laatst online: 31-05-2024
Ja, je draait XP neem ik aan?

dan moet je naar systeembeheer, en dan schijfbeheer en dan moet je je letters veranderen :)

Hoe Systeembeheer tevoorschijn laten komen :? : menu start> Instellingen> taakbalk en menu start> menu start selecteren> Aanpassen> en dan Systeembeheer aanvinken> Dan zie je Systeembeheer in je Programs in menu start :)

Verwijderd

Topicstarter
ah dankje... is gelukt :)... dit kon dus ook met partition magic alleen dan zag je de cdrom spelers niet dus kon je die niet weg zetten dus kon je de schijven niet naar voren zetten snap je :P... maarja dit werkt dus bedankt...
misschien nu dus nog iemand met raid tips of een link naar via latency patch 0.19b???
(plz :P)
Pagina: 1