Sapphire Radeon 9700 (Atlantis) Pro probleem

Pagina: 1
Acties:

• KeBaBSaH
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-05-2022
Om te beginnen hier de configuratie van mijn systeem:

Asus P4C800 Deluxe
P4 2,8 Ghz (HT)
2 x 256 MB PC3200 (400mhz) Transcend DDR
7200 RPM MAXTOR 120 GB
Creative Audigy 2 Platinum EX
Lite-on DVD speler
NEC ND-1300A (+/-RW)
Pinnacle PCTV Pro
EN:
Een Sapphire Radeon 9700 Atlantis Pro.

M'n systeem draait als een trein.
Maar zodra ik een beetje een zware game ga spelen, gaat na 20 á 30 minuten mijn mooie 19" IIyama als een gek staan flikkeren.
En Vervolgens na 10 seconden is het volledige beeld weg; of nog erger:
Mijn beeld wordt soms gevult door de bij jullie welbekende (beruchte) "checkerboards"!
Deze checkerboards krijg ik sowieso te zien als ik na dit probleem op de reset-knop druk, om het systeem opnieuw te laten booten.
De enige manier is mijn systeem totaal uit zetten, en vervolgens weer aanzetten.

Dan lijkt alles weer normaal te functioneren, totdat ik weer... juist! een zware grafische game ga draaien!
Dan begint het "feest" weer van voren af aan.
Ik heb de laatste drivers van ATI geïnstalleerd, dus ik denk niet dat het daar aan ligt.
Ook heb ik de BIOS van mijn Asus P4C800 Deluxe geflashed naar 1007.

Ik heb vervolgens het programma/tweakutility Redline 1.2 geïnstalleerd (zat er standaard bij), om mijn Radeon 9700 pro te "underclocken". Ik heb het volgende gedaan:
Core clock: van 324 naar 290 geclockt.
Mem clock: van 310 naar 276 geclockt.

En jawel!
Als ik nu een game speel, lijkt alles prima te verlopen!
na 1,5 uur ofzo, lijkt alles nog prima te functioneren.
Geen flikkeringen/checkerboards....

Dus...aangezien de PCB van mijn RADEON ook nog eens GROEN is:
kan het dan niet een 9500 zijn, die ze bij Sapphire (slecht) getest hebben, en vervolgens er een 9700 pro van hebben gemaakt?
Of is mijn 9700 pro gewoon keihard kapot?
Of ....??? (u roept maar... :? ... ik weet het niet meer... 8)7 )

(ter verduidelijking: ik heb alles bij Funprice gekocht, en zelf inelkaar gezet. De Sapphire kreeg ik dus ook netjes verpakt in de orginele doos. Ben er vrij zeker van dat Funprice zélf hier niet mee heeft lopen knoeien... maar je kunt het natuulijk nooit 100% zeker weten :P)

Verwijderd

ja dit heb ik dus ook kijk maar in m'n topic
[rml][ R9700]beetje bezorgd[/rml]

ik heb zelf een club3d
en dit is spontaan begonnen vanaf gisteren :?

:(

• KeBaBSaH
Maar aan mijn koeling kan het niet liggen... (zoals je in jouw topic zegt)
Hoogstens aan de koeling van mn sapphire...

heb een koeler aan de zijkant van mn kast, eentje achterin mn kast (boven mn CPU)
en dat lijkt me wel weer voldoende!
Warmte in de buurt van mn 9700 pro (heb er een sensor in de buurt hangen) is zo'n 30-32 graden.
Verder is het PCI slot naast mn AGP slot vrij, zodat (naar mijn idee) de lucht hier ook prima weg kan.

En het lijkt me toch belachelijk dat je een nieuwe koeler op je radeon moet zetten (???)
(kan volgensmij niet eens...)

• KeBaBSaH
btw: zou een bios flash voor mn 9700 pro effect kunnen hebben?
en zo ja, waar kan ik die halen? heb al gezocht, maar kon niks vinden...

(http://www.sapphiretech.com is trouwens niet te bereiken :( ... wil geen snelle conclusies trekken, maarruh...)

Verwijderd

Je zou er ook een Non-pro op kunnen zetten en die als basis nemen om te editen naar een Pro: http://www.breepee.dts.nl/

nb: http://www.sapphiretech.com/ is traag, maar doet het wel bij mij - stel evt. je timeout wat langer in of ga naar http://www.sapphiretech.de/ / http://www.sapphiretech.ru/

http://www.sapphiretech.d...n&page=vga&sub=9700proatl

De defaults van je Atlantis kaart is iig 325/310

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2003 02:21 ]

• staafonline
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-09-2019
die kaart hoort gewoon goed te lopen ook na een half uur als je checkerboards krijgt is er iets met je gpu van de kaart daarom krijgen meestal alle 9500 ckeckerboards als je ze probeert te upgraden naar een 9700 dus gewoon terug gaan naar de winkel en garantie claimen

• KeBaBSaH
Staafonline: dat lijkt mij inderdaad ook.

euss: Waarom zou ik dat doen? dat ding is net nieuw, en moet toch gewoon werken?

• KeBaBSaH
verder nog iemand suggesties?
Want als ik m terug breng, moet ik er wel zeker van zijn dat het aan de kaart ligt (en dus niet aan mijn config.)

Verwijderd

IK heb zelf ook dat soort problemen gehad. Ik heb zelf een Hercules 9700 non-pro (helaas) en bij mij wilde die ook nog wel eens vastlopen. IK heb het dan vooral bij Vice City en C&C Generals. Bij mij wilde deze spellen het eerst ook niet doen. Ik heb mijn pc ook zelf inelkaar gezet en dat gaat natuurlijk ook niet altijd 100% vlekkeloos. Toen zag ik een keer een bios update op tweakers.net staan en ik gelijk enthousiast mijn bios geflashed. En volgens mij kreeg ik toen een beetje problemen. Ook had ik toen mijn FSB zomaar omhoog gegooid (van standaard 166 MHz naar 185 omdat mijn geheugen 370 MHz gecertificeerd aankon). Toen wist ik echter nog niet dat ik daarmee gelijk mijn PCI, AGP bus en mij hd's aan het overclocken was.
Nu heb ik gewoon weer alles standaard draaien en ook een bios downgrade gedaan en ik denk dat dit aardig geholpen heeft. Volgens mij moet je dus ook alleen een bios upgrade doen als je echt tegen iets aanloopt en niet om het laatste van het laatste te hebben.
Wat mij besloten heeft om mijn bios downgrade te doen was dat ik in mijn nieuwe bios maar een Graphic Aperture Size van 32 MB kon instellen, terwijl ik toch echt 128 harde MBtjes heb. Toen ik mijn bios downgrade had gedaan kon ik deze 128 weer instellen en nu speel ik ook gewoon weer GTA Vice City zonder problemen. (nou ja, heel soms dan maarja...)

Verwijderd

Sorry, ik zien net dat Graphic Aperture Size net iets anders is dan het geheugen op je videokaart. Maar toch denk ik nog steeds dat dit bij mij het probleem heeft opgelost

Verwijderd

euss: Waarom zou ik dat doen? dat ding is net nieuw, en moet toch gewoon werken?
Als je kaart niet functioneerd binnen garantie -> omruilen.

Mijn antwoord was alleen bedoelt om je een mogelijkheid te geven om te testen (wel je huidige bios backuppen).

• KeBaBSaH
Verwijderd schreef op 01 July 2003 @ 15:31:
[...]
Als je kaart niet functioneerd binnen garantie -> omruilen.

Mijn antwoord was alleen bedoelt om je een mogelijkheid te geven om te testen (wel je huidige bios backuppen).
Begrijp ik, maar ik wil er gewoon zeker van zijn dat de kaart niet functioneerd (voordat ik er mee terug ga).
En dat het dus niet aan mij ligt...
Aangezien ik geen "assemblage" heb, kan ik eigenlijk alleen terug met hardware, als ik 100% zeker weet waar het aan ligt (anders brengen ze kosten in rekening).

Maar ik krijg het idee dat het niet aan mij ligt, dus ik denk dat ik er maar mee terug ga deze week... Of is er iemand die mij er op kan wijzen dat ik iets over het hoofd heb gezien?

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-08 04:53

n00bs

Het is weer Zomer!

Vaag, ik heb een rode pcb bij mijn Sapphire 9700 np... Samsung mem erop, heb hem ook nog océd geen probs.

Had wel vaak probs, totdat ik in mijn BIOS EN software Fastwrites had uitgezet. Had ook daarvoor nog, mijn koeler voorzien van AS3. Mijn koeler leek in het begin er trouwens ook niet helemaal lekker op te zitten...

En wat je ook nog kan proberen als dit niet helpt is je voltage van AGP met 0.1V verhogen

Verwijderd

nog even aan de topicstarter:

ik heb m'n pc naar de winkel terug gebracht, om hem te laten onderzoeken wat het probleem zou kunnen zijn.

i'll keep in touch :)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2003 17:03 ]

• KeBaBSaH
n00bs schreef op 01 juli 2003 @ 16:16:
Vaag, ik heb een rode pcb bij mijn Sapphire 9700 np... Samsung mem erop, heb hem ook nog océd geen probs.

Had wel vaak probs, totdat ik in mijn BIOS EN software Fastwrites had uitgezet. Had ook daarvoor nog, mijn koeler voorzien van AS3. Mijn koeler leek in het begin er trouwens ook niet helemaal lekker op te zitten...

En wat je ook nog kan proberen als dit niet helpt is je voltage van AGP met 0.1V verhogen
Sapphire meldt dat hun 9700 pro's er in 2 edities zijn: Groen/Zwart & Rood/Zwart.
Eene komt van ATI, andere van Sapphire zelf (en er zou geen verschil moeten zijn tussen die twee :X ).

Verder:
Wat bedoel je met AS3?
En bios en software Fastwrites uitschakelen zal ik eens proberen.
EN eventueel voltage verhogen.
Had jij wel ongeveer dezelfde problemen als ik? (flikkeringen/checkerboards/e.d.)

en nog eens vraagje:
Arpature Texture size, wat houdt dit precies in?

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Ik had geen chessboards :) THANK GOD...
AS3= Artic Silver 3, ipv de AS die er al tussenzit...

Arperture Size is mem. wat toegewezen kan worden voor textures in het lokaal geheugen (als ik mij niet vergis). 128MB is normale size

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb het dus ook met een Sapphire 9700 Pro. Een groene kaart is het. Heb even een screenshot van het effect gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://upload.petuhr.nl/upload/79761417.jpg

Dit is op een reso van 1280*1024*32. Op andere resoluties krijg je andere effecten.

Het gekke is dat het bij mij niet na intensief gebruik gebeurt. Het gebeurt bij mij alleen als ik aan het booten ben, dus niet als ik bv. gewoon bezig ben. 5 minuutjes machine uit lijkt voorlopig te helpen |:(

Ik las elders in GoT dat het een probleem zou zijn met het VRAM.

Ik ga eens even kijken hoe moeilijk Informatique doet over terugbrengen. Hopelijk krijg ik gewoon een nieuwe als ik hem afgeef.. anders moet ik een week wachten tot ze m getest hebben en dat overleef ik natuurlijk niet 8)7

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Welke drivers gebruik je eigenlijk? en heb je al het bovenstaande al geprobeert?

• Wortelsoep
  • Niet online
Ik heb gisteren de laatste bij ATi gedownload (6.14.10.6360) en hiermee heb ik het probleem ook, maar met oudere drivers (geen flauw idee welke versie) had ik precies hetzelfde probleem.

Het AGP voltage omhoog zetten... kan dat geen kwaad verder? Want ik zit niet echt te wachten op een opgeblazen radeon :) (hoewel ik me niet echt kan voorstellen dat 0.1V erg veel kan aanrichten)

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

0.2V kan je zelfs hoger zetten ;) maar helpt voltage verhogen? en al gekeken of je koeler er wel goed opzit... en Fastwrites al uitgedaan???

• Wortelsoep
  • Niet online
Hmm het is een beetje lastig te zeggen omdat het niet altijd voorkomt. Het is alleen af en toe een tik, dat je hem tig keer moet rebooten voor je weer normaal beeld hebt. Maar in 2 van de 3 gevallen gaat het gewoon goed.

Maar ik zal de AGP voltage straks eens wat hoger zetten. Als ik het dan weer heb fastwrite uitzetten (al heb ik geen flauw idee wat dat laatste doet, maargoed)

• Wortelsoep
  • Niet online
Hmm AGP voltage staat op 1.6V en tot nu toe geen problemen gehad, ook niet na een kleine OC.

thnx :)

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

No problemo :)

• Duck
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 17-07 10:18
Dit komt me bekend voor... Ik heb er zelf ook af en toe last van. Het lijkt er bij mij trouwens niet zo zeer op dat hij te warm wordt, want ik kan uren de zwaarste games spelen en dat geeft geen enkel probleem.

Vandaag had ik er ook weer last van dat mijn beeld spontaan corrupt raakte na het spelen van Need for Speed, een oeroud spel dus. Ook gebeurde het pas erna en niet tijdens het spelen.

Bij mij treedt de corruptie trouwens het meeste op na een reboot. Zodra de computer het POST scherm weergeeft is het beeld dan corrupt en blijft het tot de computer helemaal uitgezet wordt.

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Duck schreef op 03 July 2003 @ 18:28:
............

Bij mij treedt de corruptie trouwens het meeste op na een reboot. Zodra de computer het POST scherm weergeeft is het beeld dan corrupt en blijft het tot de computer helemaal uitgezet wordt.
Dit heb ik ook ;) wazig probleem :) Overigens is bij mij dat BIJNA nooit meer voorgevallen na het uitzetten van Fastwrites in het BIOS... dat zou ook gelijk het prob. met je games kunnen verhelpen (vergeet niet in de driver het ook uit te zetten).

En zoals ik al eerder zei, blijft het probleem (zelfs na BIOS update), zet je AGP volt. dan eens IETS hoger

Verwijderd

hier ook laat maar tis nog steeds hetzelfde gekanker

;( :( :(

[ Voor 104% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2003 20:54 ]

Verwijderd

laat ook maar

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2003 20:06 ]

Pagina: 1