deuren open sensor?

Pagina: 1
Acties:
  • 544 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falskdansker
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Bestaat er een mogelijkheid om op een (en/of meerdere) deuren een soort sensor te plaatsen (iets zoals een deurbel) waar dan, als er contact is een signaal naar de computer wordt verstuurd? zodat je kunt zien of de deur open of dicht is?

Als dit topic op de verkeerde plek staat, verplaats hem dan a.u.b. :)

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-05 16:02
Via de computer is dan al vrij uitgebreid. Het kan in ieder geval met een beveiliging gekoppeld worden. Mijn pa heeft er bij ons thuis een plaatje met ledjes, waarop hij kan zien welke magneetcontacten nog geen verbinding hebben.

Systemspecs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 72394

je zou het misschie kunnen proberen op dezelfde manier als dat een relais werkt. als die contact maakt loopt de stroom rond, anders dus niet. of is dit een gek id?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falskdansker
  • Niet online
het hoeft inderdaad niet via de computer, maar dat leek mij het handigst (correct me if I'm wrong)

BredeP: hoe is dat plaatje opgebouwd? en hoe werkt het precies?

[ Voor 45% gewijzigd door Falskdansker op 30-06-2003 19:41 . Reden: aanvulling :) ]

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:53

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Compaq heeft voor hun 19" racks een Compaq Management Console. Deze kan naar believen worden uitgebreid met diverse sensoren zoals een water, rook en bewegingssensor. Tevens kan er natuurlijk een deur sensor aan gemonteerd worden, en kunnen de deuren van het rack zelfs op afstand op slot gezet worden. Als een sensor afgaat komt er een melding op de pc van de beheerder. En via een java console kan je de status van alle sensoren bekijken.
Ik weet niet of deze oplossing overkill is voor je, maar in ieder geval bestaat het dus wel.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

mhoaw .. je zou bijv een schakelaartje op de joystickpoort kunnen maken en er iets omheen proggen

moet je niet al te veel deuren hebben

en anders heb je noeg altijd een deurschakelaar jaja
te verkrijgen in elke respectabele elektrozaak of bouwmarkt

[ Voor 30% gewijzigd door Fish op 30-06-2003 19:43 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falskdansker
  • Niet online
Microkid schreef op 30 June 2003 @ 19:40:
Compaq heeft voor hun 19" racks een Compaq Management Console. Deze kan naar believen worden uitgebreid met diverse sensoren zoals een water, rook en bewegingssensor. Tevens kan er natuurlijk een deur sensor aan gemonteerd worden, en kunnen de deuren van het rack zelfs op afstand op slot gezet worden. Als een sensor afgaat komt er een melding op de pc van de beheerder. En via een java console kan je de status van alle sensoren bekijken.
Ik weet niet of deze oplossing overkill is voor je, maar in ieder geval bestaat het dus wel.
Als ik daarvoor meteen zo'n 19" rack moet aanschaffen, dan niet, ik wil het graag zo goedkoop mogelijk houden (Ben maar een arme scholier :( )

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:59

Reptile209

- gers -

Die kan je gewoon kopen, ik gok bij de Gamma of Praxis bij de beveiliging, of anders in een onderdelenhuis. Hij werkt zo (magneet- of reedcontact)

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

Je moet zorgen dat je zo'n koelkastschakelaartje (of iets in die geest) kan krijgen. Dan zou je ut kenne krijgen. Hoe ut verder werkt durf ik nie te zeggen.

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falskdansker
  • Niet online
Reptile209 schreef op 30 June 2003 @ 19:44:
Die kan je gewoon kopen, ik gok bij de Gamma of Praxis bij de beveiliging, of anders in een onderdelenhuis. Hij werkt zo (magneet- of reedcontact)
En kan ik er dan ook voor zorgen dat het lampje/ledje alleen aangaat als de deur geopend is?

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:59

Reptile209

- gers -

vast wel ;)
Kwestie van kiezen voor een maak- of breek-contact (zie site in mijn vorige post) en/of wat electronica.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

fish schreef op 30 June 2003 @ 19:42:
mhoaw .. je zou bijv een schakelaartje op de joystickpoort kunnen maken en er iets omheen proggen

moet je niet al te veel deuren hebben

en anders heb je noeg altijd een deurschakelaar jaja
te verkrijgen in elke respectabele elektrozaak of bouwmarkt
Klopt :o stond ooit in de Computer Idee ;) was best geinig kreeg je een html pagina voor je neus met een of ande relevant plaatje en een geluid erbij :D B) Schrikken }>

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falskdansker
  • Niet online
Maar hoe sluit ik hier nou een led op aan? Werkt dat hetzelfde als met een lampje? en hoe zit het met voltages?

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

johannesmvp2 schreef op 30 June 2003 @ 19:53:
Maar hoe sluit ik hier nou een led op aan? Werkt dat hetzelfde als met een lampje? en hoe zit het met voltages?
Sorry heb geen idee, heb het ook maar gezien niet eens uitgeprobeerd ofzo :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falskdansker
  • Niet online
hoe ingewikkeld is het om een sensor voor aansluiting met een pc te maken/kopen? dan kan ik via de pc misschien ook ingewikkeldere dingen ermee doen (zoals verschillende geluidjes afspelen of zo)

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

dat met dat ledje staat echt wel een paar keer op got

zoek op weerstand led berekenen
e.g. [rml][ EL] LED FAQ[/rml]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_Hefe
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-02 05:48
je hebt wel van die standaart knopjes bij de gamma volgens mij, zodat je de lamp kan regelen als de deur open of dicht gaat, daar kan je dan ook dat wat jij wil van maken d8 ik zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emilio_TT
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-06 08:43

Emilio_TT

Never fear...I is here!

wat jij nodig hebt is een magneetje en een reed-contact. de magneet trekt dan een (erg klein) contactje dicht, waar je dus bv zo een ledje op zou kunnen aansluiten (stroombron, reed-contact, weerstandje en een led, dat is wat je dan per deur nodig hebt. je kunt natuurlijk wel steeds dezelfde stroombron gebruiken).

Learning to fly is learning how to throw yourself at the ground and miss...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falskdansker
  • Niet online
is het dan ook mogelijk om een geluidje (piepje) af te spelen als er een deur opengaat?

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35832

Tuurlijk.. als je maar genoeg programmeerd.. bv.. 4 keer de deur open en dicht, en het koffiezetapparaat gaat aan :)
Wow.. dat zou niet gek zijn.. als je 's ochtend wakker word, dat je dan op een 'sensor-matje' naast je bed, automatisch dat ding aan kan zetten..
perfect.!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falskdansker
  • Niet online
Anoniem: 35832 schreef op 01 July 2003 @ 11:00:
Tuurlijk.. als je maar genoeg programmeerd.. bv.. 4 keer de deur open en dicht, en het koffiezetapparaat gaat aan :)
Wow.. dat zou niet gek zijn.. als je 's ochtend wakker word, dat je dan op een 'sensor-matje' naast je bed, automatisch dat ding aan kan zetten..
perfect.!
ik bedoelde eigenlijk of je ook als je geen computer gebruikt een geluidje kan laten afspelen.

[ Voor 8% gewijzigd door Falskdansker op 01-07-2003 11:24 ]

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falskdansker
  • Niet online
Anoniem: 35832 schreef op 01 juli 2003 @ 11:00:
perfect.!
en dan ga je ´s nachts naar de wc, gaat je koffiezetapparaat meteen pruttelen ;)

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

johannesmvp2 schreef op 01 July 2003 @ 11:22:
[...]

ik bedoelde eigenlijk of je ook als je geen computer gebruikt een geluidje kan laten afspelen.
nou ja kan een klein piezo zoemertje of een grote alarm bel :P er aan hangen ipv ledje

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-06 12:48
Zijn dat nieuwe deuren die je nog moet plaatsen of bestaande deuren?

edit:
Waarom ik dat eigenlijk vraag; ik heb nog een tijdje gewerkt al elektricien. In een bepaald huis moesten wij een domotica-systeem installeren naar wens van de klant natuurlijk. Zo was de wens dat er geen schakelaar was voor de kelderverlichting maar dat deze verlichting aan ging zodra de deur werd geopend (wel vervelend als iemand die dicht doet, denk ik, maar dat terzijde).
Daartoe werd een soort van grote schroef in de zijkant van de deur gedraaid (een halve meter boven het slot ofzo) en werd in de deurlijst een capacitieve benaderingsschakelaar gestopt.
Een capacitieve benaderingsschakelaar (er bestaan ook inductieve) is een sensor die metalen detecteert. Die bestaat uit inwendig uit een oscillator en wat elektronica. Je hebt dus wel een voedingsspanning nodig. Wat doet dat ding nu precies? Wel, de inwendige oscillator werkt op een bepaalde frequentie. Als er nu een metaal (= de schroef) in de nabijheid van die sensor komt, verandert de frequentie van de oscillator. De elektronica in die sensor detecteert dit en de sensor geeft een signaal om te zeggen dat er een metaal in de buurt is. Dit signaal kan naar keuze hoog of laag zijn.
Klinkt misschien wat ingewikkeld maar het is heel eenvoudig. Het is dus gewoon een sensor die detecteert of er een metaal (dicht) in de buurt is. Voordelen: contactloos (geen contacten die kunnen verslijten of breken) en zo goed als onzichtbaar aangezien het mooi weggewerkt is. Nadeel: terug ietsje duurder en niet echt gemakkelijk in een bestaande deur (en muur: voor de bekabeling) te monteren.

[ Voor 92% gewijzigd door D-Three op 01-07-2003 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:31

YellowCube

Wait...what?

johannesmvp2 schreef op 30 juni 2003 @ 20:20:
hoe ingewikkeld is het om een sensor voor aansluiting met een pc te maken/kopen? dan kan ik via de pc misschien ook ingewikkeldere dingen ermee doen (zoals verschillende geluidjes afspelen of zo)
volgens mij zou je dan eens naar een Labmaster card kunnen kijken. Zijn in principe gewoon kaarten waarmee signalen (in de vorm van stroompjes of voltages) ingelezen kunnen worden en vervolgens met een programma (bijv Labview) bekeken en bewerkt kunnen worden.
Je kunt ook signalen uitsturen om apparaten aan/uit te zetten...

Het is geen goedkope oplossing, maar als je iets wilt "als als ik de deur open doe begint de koffie te lopen" of "de deurbel gaat, m'n webcam programma gaat aan en ik zie wie er voor de deur staat, druk op Ctrl O en de deur gaat open en dan gaat de koffie lopen"
Zoiets.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falskdansker
  • Niet online
Laagvliegerke schreef op 01 July 2003 @ 19:18:
Zijn dat nieuwe deuren die je nog moet plaatsen of bestaande deuren?

edit:
Waarom ik dat eigenlijk vraag; ik heb nog een tijdje gewerkt al elektricien. In een bepaald huis moesten wij een domotica-systeem installeren naar wens van de klant natuurlijk. Zo was de wens dat er geen schakelaar was voor de kelderverlichting maar dat deze verlichting aan ging zodra de deur werd geopend (wel vervelend als iemand die dicht doet, denk ik, maar dat terzijde).
Daartoe werd een soort van grote schroef in de zijkant van de deur gedraaid (een halve meter boven het slot ofzo) en werd in de deurlijst een capacitieve benaderingsschakelaar gestopt.
Een capacitieve benaderingsschakelaar (er bestaan ook inductieve) is een sensor die metalen detecteert. Die bestaat uit inwendig uit een oscillator en wat elektronica. Je hebt dus wel een voedingsspanning nodig. Wat doet dat ding nu precies? Wel, de inwendige oscillator werkt op een bepaalde frequentie. Als er nu een metaal (= de schroef) in de nabijheid van die sensor komt, verandert de frequentie van de oscillator. De elektronica in die sensor detecteert dit en de sensor geeft een signaal om te zeggen dat er een metaal in de buurt is. Dit signaal kan naar keuze hoog of laag zijn.
Klinkt misschien wat ingewikkeld maar het is heel eenvoudig. Het is dus gewoon een sensor die detecteert of er een metaal (dicht) in de buurt is. Voordelen: contactloos (geen contacten die kunnen verslijten of breken) en zo goed als onzichtbaar aangezien het mooi weggewerkt is. Nadeel: terug ietsje duurder en niet echt gemakkelijk in een bestaande deur (en muur: voor de bekabeling) te monteren.
Het zijn bestaande deuren

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falskdansker
  • Niet online
YellowCube schreef op 01 July 2003 @ 20:58:
[...]

volgens mij zou je dan eens naar een Labmaster card kunnen kijken. Zijn in principe gewoon kaarten waarmee signalen (in de vorm van stroompjes of voltages) ingelezen kunnen worden en vervolgens met een programma (bijv Labview) bekeken en bewerkt kunnen worden.
Je kunt ook signalen uitsturen om apparaten aan/uit te zetten...

Het is geen goedkope oplossing, maar als je iets wilt "als als ik de deur open doe begint de koffie te lopen" of "de deurbel gaat, m'n webcam programma gaat aan en ik zie wie er voor de deur staat, druk op Ctrl O en de deur gaat open en dan gaat de koffie lopen"
Zoiets.
Zoiets lijkt me erg duur, te duur voor mij, helaas... :(

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teddy
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:12
Ik heb thuis in de gangkast een lamp zitten die aangaat wanneer de deur open gaat, via het welbekende koelkast systeem. Dit is voor een paar euro te krijgen bij gamma. Kabeltje eraanzetten en klaar.
Pagina: 1