Zijn dat nieuwe deuren die je nog moet plaatsen of bestaande deuren?
edit:
Waarom ik dat eigenlijk vraag; ik heb nog een tijdje gewerkt al elektricien. In een bepaald huis moesten wij een domotica-systeem installeren naar wens van de klant natuurlijk. Zo was de wens dat er geen schakelaar was voor de kelderverlichting maar dat deze verlichting aan ging zodra de deur werd geopend (wel vervelend als iemand die dicht doet, denk ik, maar dat terzijde).
Daartoe werd een soort van grote schroef in de zijkant van de deur gedraaid (een halve meter boven het slot ofzo) en werd in de deurlijst een capacitieve benaderingsschakelaar gestopt.
Een capacitieve benaderingsschakelaar (er bestaan ook inductieve) is een sensor die metalen detecteert. Die bestaat uit inwendig uit een oscillator en wat elektronica. Je hebt dus wel een voedingsspanning nodig. Wat doet dat ding nu precies? Wel, de inwendige oscillator werkt op een bepaalde frequentie. Als er nu een metaal (= de schroef) in de nabijheid van die sensor komt, verandert de frequentie van de oscillator. De elektronica in die sensor detecteert dit en de sensor geeft een signaal om te zeggen dat er een metaal in de buurt is. Dit signaal kan naar keuze hoog of laag zijn.
Klinkt misschien wat ingewikkeld maar het is heel eenvoudig. Het is dus gewoon een sensor die detecteert of er een metaal (dicht) in de buurt is. Voordelen: contactloos (geen contacten die kunnen verslijten of breken) en zo goed als onzichtbaar aangezien het mooi weggewerkt is. Nadeel: terug ietsje duurder en niet echt gemakkelijk in een bestaande deur (en muur: voor de bekabeling) te monteren.
[
Voor 92% gewijzigd door
D-Three op 01-07-2003 19:42
]