Oude pioneer versterker op dolby systeem

Pagina: 1
Acties:
  • 158 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• intuliegend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-04-2024

intuliegend

Wist ik wel....

Topicstarter
ok beetje een rare vraag maar ik heb een sony sen R5520 dolby surround systeem.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/sen-r5420.jpg

Nou ben ik daar best tevreden over maar als ik hem aan mijn tv hang dan is het geluid ineens veel zachter dus moet ik dan m'n versterker weer harder gaan zetten, en als ik dan op de remote ga zitten (sja da gebeurd wel is ja) dan gaat de radio ofzo aan en dan staat tie zo hard dat de heel de straat weer wakker is...
en ik hoor dan ook een lichte ruis.

nou heb ik ook nog een ouwe pioneer versterker, en als ik zeg oud bedoel ik ook oud, is nog van m'n vader geweest, met zo'n houten kast ee van die zilveren knoppen :)

maar dat ding werkt nog wel goed en is iets beven de 600 watt.
zou ik die pioneer dan als voorversterker kunnen gebruiken?? (zo heet da
t toch, ben n00b wat audio betreft)
wat ik dus bedoel is dat het signaal dan eerst door die pineer versterkt wordt en dan naar m'n sony gaat. kan dat?? en hoe??

Oh en nog een ander vraagje (geen topic voor nodig) :
als ik nu een dolby digital systeem ga halen met nieuwe boxen etc, hoor je dan veel verschil of is dat het geld en de moeite niet waard???

[ Voor 5% gewijzigd door intuliegend op 30-06-2003 15:37 ]

specs: AMD 8 core+Cryorig Ultimate @ 5,2Ghz - 16GB - 2x R9 290 met wc - HyperX Fury SSD - 2x1TB Raid1

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-08 17:33

JT

VETAK y0

Ten eerste: hij is geen 600 watt, geloof mij maar :P

Ten tweede: nee kan niet. Je jaagt een signaal van meerdere watts een ingang in die is berekent op enkele 100en milliwatts.

En Dolby Digital is dik de moeite waard, MITS je geen alles-in-1 shit wilt. Als je veel voor weinig wilt kijk dan is naar de Yamaha RX-V440 met de Yamaha NS P230 speakerset, pas gehoord en daar kwam voor het geld (ergens tussen de 650 en 750 in NL en ruim 500 in Dld inc. verzendkosten) een zeer aangenaam geluid uit.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• intuliegend

intuliegend

Wist ik wel....

Topicstarter
offtopic:hmmm zit nu op m'n werk maar zal vanavond eens ff kijken want weet toch bijna zeker dat het 600 was....naja post ik morgen dan wel.

maar kan iemand mij da eens uitleggen wat een voorversterker dan is???

specs: AMD 8 core+Cryorig Ultimate @ 5,2Ghz - 16GB - 2x R9 290 met wc - HyperX Fury SSD - 2x1TB Raid1

• Sjadow_
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-06-2024

Sjadow_

wassup?

Heb je al een keer gekeken naar je bekabeling of die wel goed is, veel mensen besparen op hun kabels terwijl dit vaak dit soort problemen veroorzaakt...
ik had hetzelfde met m´n surround set van m´n dvd, die maakt gebruik van een goedkoop scart kabeltje waardoor volume en kwaliteit best wel bagger is

check deze link voor info van voorversterker:
http://members.ams.chello.nl/rabru/voorv.html

ff googlen en dan heb je het zo gevonden ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Sjadow_ op 30-06-2003 15:45 ]

• JT

JT

VETAK y0

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• intuliegend

intuliegend

Wist ik wel....

Topicstarter
ja ik heb ook niet zulke dure kabels maar daar ligt het niet aan, want met een andere tv doet tie het wel is echt iets met die tv.
en ook op m'n computer sblive 5.1 doet tie het goed.
maar wil die tv niet wegdoen want verder is tie nog goed...

• JT

JT

VETAK y0

De oplossing: niet meer op je AB gaan zitten :Y)

Ecodan warmtepomp

• Buzz-01
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06:50
Waarschijnlijk tap je het tv-geluid af vanuit de tulp-aansluitingen achterop de tv, of vanaf de hoofdtelefoonplug, in plaats van via scart?
Bijna alle merken tv's sturen de tulp-uitgang aan de achterkant van de tv via de volume-regeling van de tv. Resultaat: tv-geluid zacht -> sony set zacht.

Oplossing: Het geluid aftappen van een scart-aansluiting.
Koop (of maak) een scart -> audio 2x tulp out (!!) kabel. Het signaal van de scart-aansluiting loopt namelijk nooit via de volumeregeling.

Flickr

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-03 16:32
Hoe heb je hem aangesloten op de telefoon, via de koptelefoonuitgang? :) Of gewoon via scart...

• intuliegend

intuliegend

Wist ik wel....

Topicstarter
zit op m'n hoofdtelefoon uitgang want via scart en tulp aan de voorkant doet tie niks ...
((ook wel eens gevraagt in een topic maar niemand wist het..)))

het is btw een philips grootbeeld (65x65 +-) ouwe bak al maar werkt nog naar behoren(bahalve die niet werkende tulp aansluitingen dan...)

• JT

JT

VETAK y0

Dan zet je je tv volume wat hoger als je gaat kijken met geluid via je amp.

Ecodan warmtepomp

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

intuliegend schreef op 30 June 2003 @ 16:53:
zit op m'n hoofdtelefoon uitgang want via scart en tulp aan de voorkant doet tie niks ...

het is btw een philips grootbeeld (65x65 +-) ouwe bak al maar werkt nog naar behoren(bahalve die niet werkende tulp aansluitingen dan...)
dan heb je waarschijnlijk een kabel gebruikt die alleen de andere kant op werkt.
Of de SCART instelling je menu op IN staan ipv UIT.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-03 16:32
JT schreef op 30 June 2003 @ 17:00:
Dan zet je je tv volume wat hoger als je gaat kijken met geluid via je amp.
Inderdaad! ;)

Daarom vroeg ik het al.....

De scart zou wel signaal moeten geven als de audio pin tenminste verbonden is.

Verwijderd

intuliegend schreef op 30 juni 2003 @ 15:43:
offtopic:hmmm zit nu op m'n werk maar zal vanavond eens ff kijken want weet toch bijna zeker dat het 600 was....naja post ik morgen dan wel.

maar kan iemand mij da eens uitleggen wat een voorversterker dan is???
Een voorversterker kun je zien als het regel- en aansluitdeel van de versterker.
De eindversterker zorgt voor de aansturing van je speakers.

Veel van die oude Pioneer receivers/versterkers zijn opdeelbaar in voor- en eindversterker. Dan moet je op de achterkant bij de aansluitingen van die brugjes hebben zitten die de voor- en eindversterker met elkaar verbinden.

Om te kijken wat die oude Pioneer in huis heeft moet je eens op http://www.silverpioneer.com/ kijken. (ligt er helaas wegens te veel traffic uit) Of kijk anders bij http://www.retroaudio.ru/pioneer/index.shtml.

Als je een beetje zware uitvoeing hebt kan daar geen moderne versterker aan tippen (tot 1000 euro of meer). Als ie een goede staat is wees er dan zuinig op!
Welk type is het? dan kan ik je meer vertellen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2003 21:24 ]

• Buzz-01
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06:50
intuliegend schreef op 30 June 2003 @ 16:53:

Probleem is voor ca. 6 euro opgelost

Koop gewoon een scart -> audio out kabel, plug die ACHTER in je tv (voorkant is alleen een input, zoals al eerder gereplyed werd, deze kun je NIET omschakelen in een menu, bij geen enkele tv!)

Via de scart aan de achterkant heb je geen enkele voorversterker nodig!
Loop gewoon bij de eerste de beste tv-radio zaak binnen en vraag om zo'n kabel.

edit: typo

[ Voor 3% gewijzigd door Buzz-01 op 30-06-2003 22:11 ]

Flickr

• intuliegend

intuliegend

Wist ik wel....

Topicstarter
hij zit ook op de scart, heb tulp en scart geprobeerd allebei deon ze niks, dus vandaar via hoofdtelefoonaansluiting ((<--scrabble :) )

oh ja het is een pioneer SX-1010
http://www.retroaudio.ru/pioneer/recei/SX-1010.shtml

en heb even achterop gekeken maar daar staat toch echt 660 watt :D
heb ff spec opgezocht bij google en daar stond ook 110 watt per kanaal en er zitten 6 kanalen op dus....(of zeg ik nou iets doms???)
en webmuis wat is er dan zo geweldig aan deze versterkers en zijn ze nog iets waard, want als ik ze niet op mijn systeem kan aansluiten heb ik er ook vrij weinig aan...

en webmuis wat bedoel je precies met dit verhaal:
''Veel van die oude Pioneer receivers/versterkers zijn opdeelbaar in voor- en eindversterker. Dan moet je op de achterkant bij de aansluitingen van die brugjes hebben zitten die de voor- en eindversterker met elkaar verbinden.''

dat ik hem wel als voor of achterversterker kan gebruiken of dat ik er een op aan kan sluiten?

Verwijderd

intuliegend schreef op 01 July 2003 @ 10:00:
en heb even achterop gekeken maar daar staat toch echt 660 watt :D
heb ff spec opgezocht bij google en daar stond ook 110 watt per kanaal en er zitten 6 kanalen op dus....(of zeg ik nou iets doms???)
Klopt 110 watt per kanaal stereo, dit is een zware jongen :-). De 660 watt is de voeding.
en webmuis wat is er dan zo geweldig aan deze versterkers en zijn ze nog iets waard, want als ik ze niet op mijn systeem kan aansluiten heb ik er ook vrij weinig aan...
De reciever is kwalitatief stukken beter kwa klank en bouw dan de versterker in je sony set. Als ie nog helemaal 100% is kun je er sowieso 100-150 euro of meer voor krijgen. Er zijn liefhebbers voor.
en webmuis wat bedoel je precies met dit verhaal:
''Veel van die oude Pioneer receivers/versterkers zijn opdeelbaar in voor- en eindversterker. Dan moet je op de achterkant bij de aansluitingen van die brugjes hebben zitten die de voor- en eindversterker met elkaar verbinden.''
dat ik hem wel als voor of achterversterker kan gebruiken of dat ik er een op aan kan sluiten?
Als je goed kijkt op de achterkant van je versterker zie je van die metalen bruggen op je RCA aansluitingen zitten van je 'pre-out' naar de 'power-in', ik weet niet precies hoe dat bij pioneer aangegeven staat. Je kunt de reciever dus zowel als voorversterker of als eindversterker gebruiken. De 'pre-out' zou je dus kunnen aansluiten op de 'AUX' of 'Tape' ingang van je sony set. De andere apparaten sluit je op de Pioneer aan.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2003 14:13 ]

Pagina: 1