Toon posts:

Voor / Eind versterker?!

Pagina: 1
Acties:
  • 1.119 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hmz, heb uiteraard eerst ff de faq doorgebladerd maar echt duidelijk wordt niet wat het verschil is tussen een voor en eindversterker. Uberhaupt in mijn oneindige onwetendheid begrijp ik (nog) niet waarom je eerst een bron voor versterkt om hem vervolgens alsnog weer te versterken?!

stel (en dit is op de realiteit gebaseerd) dat je een versterker zoek en twee speakers. je pc is de bron, dat versterk je met een versterker en dat stuur je naar de speakers. Waar zou je in zo'n systeem een voor of eind versterker gebruiken?

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-08 21:05

JvS

Ik heb hem zelf ook

Kort door de bocht:

een voorversterker is een signaal verzwakker (met de volumeknop) en een bronkeuze schakelaar.

Een eindversterker is de eigenlijke versterker. Als je een cd-speler direct op een eindversterker aan zou sluiten, dan zou-die gelijk op z'n allerhardst spelen en zou je het volume niet kunnen wijzigen.
Op donderdag 21 juni 2001 20:28 schreef Peltier het volgende:

stel (en dit is op de realiteit gebaseerd) dat je een versterker zoek en twee speakers. je pc is de bron, dat versterk je met een versterker en dat stuur je naar de speakers. Waar zou je in zo'n systeem een voor of eind versterker gebruiken?
Dan moet je gewoon een normale versterker kopen en daar je pc op een line-ingang aansluiten.

Bij een normale versterker zitten de voor en eindversterker dus in een apparaat :)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:25
De voorversterker brengt de signalen van alle aangesloten randapparatuur op 1 level en heeft een bron selectie. De eindversterker is de versterkingstrap.
Ik geloof niet dat de voorversterker het signaal ook verzwakt, dat zal volgens mij de singaal/ruis verhouding verslechteren. Volgens mij zit de volume knop dan ook gewoon op de eindversterker (maar ik kan er naast zitten).

Verwijderd

Topicstarter
Op zich wordt door de average speaker user dus geen eindversterker gebruikt. in een standard stereo toren zit in weze een voor versterker?

Waarom zou je dan een eindversterker gebruiken?

• Exirion
  • Laatst online: 12:04

Exirion

Gadgetfetisjist

Het verhaal van JvS klopt in grote lijnen, maar strikt genomen is er amper een onderscheid te maken tussen voorversterker en eindversterker. Je kunt ook zonder echte aparte voorversterker nogsteeds het volume regelen met een doodnormale potmeter.

Een potmeter werkt als spanningsdeler, dus je kunt er probleemloos de amplitude van het audiosignaal mee regelen.

Waar dient dan een aparte voorversterker voor? Dat kan meerdere redenen hebben. Meestal is de voorversterker een regelversterker (zoals JvS ook al een beetje aangaf), waar dan een equalizer of toonregeling in geintegreerd kan zitten. Verder is een goeie versterker voor een platenspeler absoluut noodzakelijk omdat een platenspeler een heel zwak signaal afgeeft met een freq. curve die nog gecorrigeerd moet worden door de voorversterker.

Ik heb zelf een eindversterker met alleen een aan/uit knop en een volumeknop. Er valt niks te regelen, en het is in principe puur een eindversterker. Electronici weten echter dat in een eindversterker ook een voorversterkingsgedeelte zit, dus vandaar dat het onderscheid moeilijk aan te geven is. Het versterkingsproces heeft meedere fasen, dus het zijn meestal meerdere versterkers achter elkaar.

De eindversterker is in ieder geval absoluut nodig, omdat dat een vermogensversterker is die speakers kan aansturen. Een voorversterk _moet_ in combinatie met een eindversterker gebruikt worden omdat ie geen vermogen kan leveren. Het is puur als regeleenheid bedoeld.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-08 19:58
meestal worden "normale" versterkers aangeduid met de term "geintergreerde versterker". Dat zegt al een hele hoop.
Een versterker vervuldt namelijk twee functies:
de eerste is: Signaalkeuze, volumeregeling, balans, toon, impedantieaanpassing enz.
De tweede is het versterker van het signaal. Het eerste gebeurt allemaal op lijnniveau. Het tweede is de vermogenstrap. Bij geïntergreerde versterkers zitten deze functies in 1 kassie. (je ziet soms wel eens versterkers met een uit/ingang op de achterkant, die direct met elkaar zijn verbonden. Dat is de scheiding tussen voor en eindversterker. Dat hebben ze dan zo gedaan om je de mogelijkheid te geven een equalizer aan te sluiten)
Maar wanneer je in de wat duurdere klassen komt, zijn deze twee functies ook gescheiden uitgevoerd.

• Sibbe
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-07 17:11
Zoals JvS zei: voor- en eindversterker zitten in een geheel en dus in elke stomme stereotoren.
Voor high-end apparatuur zijn ze vaak apart. Zonder eindversterker zou er niet veel uit uw boxen komen hoor.

<edit>blijkbaar waren er twee personen sneller dan mij.</edit>

• Clithopias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12-2024
een voorversterker word meestal gebruikt om de bron te kiezen of het volume te veranderen en dat soort dingen en een eindversterker versterkt het geluid alleenmaar. dit is wat ik denk dat het is. sommige mensen die een goeie kwaliteit willen nemen een aparte voor/eind versterker zodat ze de voor hun beste componenten bij elkaar zetten en het beste geluid eruit krijgen wat dus niet zo makkelijk gaat met een gecombineerde.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op donderdag 21 juni 2001 20:36 schreef Peltier het volgende:
Op zich wordt door de average speaker user dus geen eindversterker gebruikt. in een standard stereo toren zit in weze een voor versterker?

Waarom zou je dan een eindversterker gebruiken?
In een standaard stereo zit een geintegreerde versterker. Dan heb je dus geen eindversterker meer nodig. Die gebruik je alleen als je een losse voorversterker hebt of koopt. :)

[en aldus een 6dubbelpost :) :) ]

• x-wolf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-05-2024
In een gewone versterker zit een voor en na versterker in 1. Vandaar integrated amplifier. En als je het wel gescheiden hebt heb je op de voorversterker de volume knop zitten. Het is dan ook nog eens mogelijk om een voorversterker te hebben met 2 naversterkers, nl. 1 mono-naversterker voor iedere speaker apart. Kost wat, maar dan heb je ook wat :P

* x-wolf zou dit laatste wel graag willen hebben

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op donderdag 21 juni 2001 20:47 schreef x-wolf het volgende:
Het is dan ook nog eens mogelijk om een voorversterker te hebben met 2 naversterkers, nl. 1 mono-naversterker voor iedere speaker apart. Kost wat, maar dan heb je ook wat :P

* x-wolf zou dit laatste wel graag willen hebben
Achja.. of vier eindtrappen. Links en rechts en hoog en laag gescheiden. Met een actief crossover.

Baas boven baas. :7

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op donderdag 21 juni 2001 20:57 schreef JvS het volgende:
Achja.. of vier eindtrappen. Links en rechts en hoog en laag gescheiden. Met een actief crossover.

Ja, of 3 klasse-A monoblokken per box op een 3-weg systeem ;) (je weet wel wie dat heeft)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Op donderdag 21 juni 2001 20:57 schreef JvS het volgende:

[..]

If more power is required, multiples of Quad 510's can be used with inputs wired in parallel and outputs wired in series.

kun je nog effe verder gaan dan 4

Verwijderd

Topicstarter
Ja pc's zijn een zeer goedkope hobbie. met veel moeite kan je 10.000 besteden en echt veel meer performance zal je niet in huis halen. (wtf moet je met een workstation? juist!)

Hifi kan je het zo duur maken als je wilt.
grmbl ik wil simpelweg een setje quality speakers met een versterker. Ik geloof dat ik maar eens serieus op zoe ga naar een receiver met geintegreerde versterker. Het gemekker over bipolaire zilver kabels en aparte stroomgroepen voor je luisterzaaltje gaat me (nog) iets te ver. Wellicht later. Vroeg geleerd oud gedaan. Klein begonnen groot geindigt etc etc :)

Trouwens hifi is leren waarderen. Geluid is zo vreselijk subjectief. Echter ik kan me best voorstellen dat je steeds meer naar perfectie streeft. Voorlopig zie ik geen meerwaarde om zilver als kabel te gebruiken boven een standard issue koper.

Soms is het wel erg onzinnig (in mijn ogen) Netzoals dat gemekker over welke thermal paste je gebruikt. Arctic marketing of standard issue pasta. Als je beter wilt koelen neem dan waterkoeling.

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-08 21:19

Fisico

by Fabian

Op donderdag 21 juni 2001 20:44 schreef Lampje het volgende:
meestal worden "normale" versterkers aangeduid met de term "geintergreerde versterker". Dat zegt al een hele hoop.
Een versterker vervuldt namelijk twee functies:
de eerste is: Signaalkeuze, volumeregeling, balans, toon, impedantieaanpassing enz.
De tweede is het versterker van het signaal. Het eerste gebeurt allemaal op lijnniveau. Het tweede is de vermogenstrap. Bij geïntergreerde versterkers zitten deze functies in 1 kassie. (je ziet soms wel eens versterkers met een uit/ingang op de achterkant, die direct met elkaar zijn verbonden. Dat is de scheiding tussen voor en eindversterker. Dat hebben ze dan zo gedaan om je de mogelijkheid te geven een equalizer aan te sluiten)
Maar wanneer je in de wat duurdere klassen komt, zijn deze twee functies ook gescheiden uitgevoerd.
is het voor de stroomverziening ook niet beter? de voor en achter hebben immers hun eigen connectie met het stroomnet.

Het is imho ook mooier om een losse voor en eind versterker te hebben, voor het oog dan. Anders is het zo klein setje met een amp en een cd-speler.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Verwijderd

Je kunt eigenlijk dus gewoon zeggen dat een voor versterker een soort mengpaneel is. ofnie?

• Tassadar
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 02-08 18:04

Tassadar

l33t h4x0r :)

Op donderdag 21 juni 2001 21:03 schreef Exirion het volgende:

[..]

Ja, of 3 klasse-A monoblokken per box op een 3-weg systeem ;) (je weet wel wie dat heeft)
Dan heb ik liever New Class A blokken >:) maarehh.. wie heeft dat? :)
* Tassadar heeft alleen maar een simpel geintegreerd versterkertje.. wel new class A uiteraard :)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Op zaterdag 23 juni 2001 12:40 schreef paulhachmang het volgende:
Je kunt eigenlijk dus gewoon zeggen dat een voor versterker een soort mengpaneel is. ofnie?
Nee, helemaal niet. De basic functie van een mengpaneel is van meerdere signalen één signaal te maken.
Een voorversterker is een soort schakelkast plus volumeregeling.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op zaterdag 23 juni 2001 16:09 schreef Tassadar het volgende:

[..]

Dan heb ik liever New Class A blokken >:) maarehh.. wie heeft dat? :)
* Tassadar heeft alleen maar een simpel geintegreerd versterkertje.. wel new class A uiteraard :)
Als je die ranzige technics bende bedoelt, dan ikke absoluut niet. Wat een nepzooi is dat! :r
(ja, flame intented naar technics versterkers). Die duffe "zelfbedachte" a-klassen..

Voor de simpele mensch:
"Hallo ik heb een klas AA++ versterker" :r (van 800 piek dus |:( ). Koop dan een Nad ofzo :7

Verwijderd

oopz..dubbel

Verwijderd

Op zaterdag 23 juni 2001 16:15 schreef Jag het volgende:
Een voorversterker is een soort schakelkast plus volumeregeling.
dat gaat alleen op voor passive voorversterkers....de meeste voorversterkers zijn echter aktief....cdspelers en andere lijnbronnen zijn meestal niet in staat om een eindversterker direct aan te sturen...een voorversterker kan dat wel...

• Jag

Jag

Op zaterdag 23 juni 2001 16:27 schreef Fatboy_of_Nirvana het volgende:

[..]

dat gaat alleen op voor passive voorversterkers....de meeste voorversterkers zijn echter aktief....cdspelers en andere lijnbronnen zijn meestal niet in staat om een eindversterker direct aan te sturen...een voorversterker kan dat wel...
Het klopt dat er in bijna alle voorversterkers ook nog een versterkergedeelte zit, maar dat zal je nooit gebruiken.
En een cd speler is echt wel in staat om een eindversterker van signaal te voorzien. De ingangsimpedanties van een ingang van een preamp en een poweramp zullen niet zo veel verschillen, en een cd speler kan een hogere spanning geven dan de power amp leuk vindt.

Verwijderd

probeer maar eens een cdspeler direct op een EV..dan merk je wel wat die voorversterker doet...zonder pre ben je heel veel dynamiek kwijt...

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op zaterdag 23 juni 2001 18:32 schreef Fatboy_of_Nirvana het volgende:
probeer maar eens een cdspeler direct op een EV..dan merk je wel wat die voorversterker doet...zonder pre ben je heel veel dynamiek kwijt...
De meeste eindversterkers hebben een voortrap ingebouwd die overal op aangesloten kan worden. Wat versta jij onder een eindversterker? Er zijn inderdaad eindversterkers die ontworpen zijn om op een voorversterker aangesloten te worden, maar die zijn zeldzaam. Dat soort dingen zitten meestal in actieve speakersystemen (en dan niet die PC speaker wrakken, maar high-end actieve systemen).

Ik heb een zelfbouw klasse-A versterker (en dan geen marketing crap klasse-A, maar een echte klasse-A die zelfs in rust nog zo'n 7 Watt per kanaal verstookt) met een berezware voeding, en hij heeft alleen een volumeregeling. Dat neemt niet weg dat ie gewoon een voortrap heeft waar je alles op aan kunt sluiten. M'n vader heeft precies dezelfde blokken in z'n eigen speakers gebruikt, en dan 3 per box. Daar heeft ie een actief filter voor gezet, en het geheel wordt aangestuurd door een voorversterker.

• Jag

Jag

Op zaterdag 23 juni 2001 19:46 schreef Exirion het volgende:

[..]

De meeste eindversterkers hebben een voortrap ingebouwd die overal op aangesloten kan worden. Wat versta jij onder een eindversterker? Er zijn inderdaad eindversterkers die ontworpen zijn om op een voorversterker aangesloten te worden, maar die zijn zeldzaam. Dat soort dingen zitten meestal in actieve speakersystemen (en dan niet die PC speaker wrakken, maar high-end actieve systemen).

Ik heb een zelfbouw klasse-A versterker (en dan geen marketing crap klasse-A, maar een echte klasse-A die zelfs in rust nog zo'n 7 Watt per kanaal verstookt) met een berezware voeding, en hij heeft alleen een volumeregeling. Dat neemt niet weg dat ie gewoon een voortrap heeft waar je alles op aan kunt sluiten. M'n vader heeft precies dezelfde blokken in z'n eigen speakers gebruikt, en dan 3 per box. Daar heeft ie een actief filter voor gezet, en het geheel wordt aangestuurd door een voorversterker.
Zeldzaam :? Ik snap niet wat je bedoelt.
Op zaterdag 23 juni 2001 18:32 schreef Fatboy_of_Nirvana het volgende:
Huh? Hoezo zou je je dynamiek kwijtraken :?

En ik heb wel een een eindversterker rechtstreeks aangesloten op een cd speler, alleen dan wel het signaal van de cd speler 25dB verzwakt. En dan merk je idd wat een pre amp doet, namelijk heel veel verzwakken.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op zaterdag 23 juni 2001 20:38 schreef Jag het volgende:
Zeldzaam :? Ik snap niet wat je bedoelt.
Wat ik bedoel is dat het weinig voorkomt dat een eindversterker niet geschikt is om zomaar direct een bron op aan te sluiten. Het is ook tamelijk zinloos, en daarom kun je op de meeste versterkers gewoon direct iets aansluiten.

• Jag

Jag

Afbeeldingslocatie: http://www.arcam.co.uk/diva/images/p75.jpg

Afbeeldingslocatie: http://NADelectronics.net/gfx/AMP/216THX.gif

Afbeeldingslocatie: http://www.myryad.co.uk/graphic/pics/m_series/ma_120.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.yamaha.com/images/MX1CX1.gif

Allemaal voorbeelden van poweramps waar je helemaal niks mee kan als je geen pre amp hebt (tenzij je heel hard cd'tjes wilt draaien :P ).

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op zaterdag 23 juni 2001 21:00 schreef Jag het volgende:
[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Allemaal voorbeelden van poweramps waar je helemaal niks mee kan als je geen pre amp hebt (tenzij je heel hard cd'tjes wilt draaien :P ).
Ja, duh... Er zit geen volumeregeling op, want ze zijn afgestemd op een (regel)voorversterker, maar technisch gezien is daar geen noodzaak voor. Als je een potmeter als spanningsdeler op de ingang zet, dan heb je gewoon een volumeregeling op z'n ding, en dan is er geen enkele reden waarom je er niet direct een bron op aan zou kunnen sluiten :)

• Jag

Jag

Op zaterdag 23 juni 2001 21:05 schreef Exirion het volgende:

[..]

Ja, duh... Er zit geen volumeregeling op, want ze zijn afgestemd op een (regel)voorversterker, maar technisch gezien is daar geen noodzaak voor. Als je een potmeter als spanningsdeler op de ingang zet, dan heb je gewoon een volumeregeling op z'n ding, en dan is er geen enkele reden waarom je er niet direct een bron op aan zou kunnen sluiten :)
Ja, dat zeg ik ook. Je kan best een cd speler op een powerampflifier aansluiten, alleen gaat het dan gewoon full power, je mist de volume regeling. Een pre amp stelt echt weinig voor. En een pot meter voldoet in principe al, afgezien dan dat je niet uit meerdere bronnen kan kiezen enzo. En met sommige (zwakke) bronnen niet maximaal volume kan halen.

Verwijderd

probeer het gewoon ff jag...neem een cdspeler met regelbare uitgang en luister met en zonder voorversterker...dan snap je wat ik bedoel....

• Heintje
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09-06 16:15
Helemaal eens met Fatboy!

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

• Jag

Jag

Op zaterdag 23 juni 2001 22:45 schreef Fatboy_of_Nirvana het volgende:
probeer het gewoon ff jag...neem een cdspeler met regelbare uitgang en luister met en zonder voorversterker...dan snap je wat ik bedoel....
Dat heb ik al wel eens gedaan, en dat was gewoon helemaal niet bijzonder. Maar ik heb nu even niet de opstelling om het nog eens te proberen. Dat zou een uur werk zijn, en ook nog eens vervelend werk.
Maar ik zie ook echt geen reden dat er zou gebeuren wat jij zegt.

Verwijderd

de uitgangstrap van een cdspeler is gewoon niet in staat om een eindversterker goed aan te sturen(ik heb het niet over de spanning)...een Krell cdspeler bv lukt dat wel...en enkele andere zeer prijzige spelers

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op zondag 24 juni 2001 23:07 schreef Fatboy_of_Nirvana het volgende:
de uitgangstrap van een cdspeler is gewoon niet in staat om een eindversterker goed aan te sturen(ik heb het niet over de spanning)...een Krell cdspeler bv lukt dat wel...en enkele andere zeer prijzige spelers
Ik ben toch heel benieuwd wat jij een eindversterker noemt, want ik heb hier een hele echte eindversterker staan die gewoon door elke bron probleemloos aangestuurd kan worden. Waarschijnlijk heeft jouw CD speler een relatief hoge ingangsimpedantie nodig?

• Jag

Jag

Ik heb even de specs opgezocht van de Arcam Diva A-85 geintegreerde versterker, en de Arcam Diva P-85 power amp (passen bij elkaar zodat je kan bi-ampen). De ingangsimpedantie van de line ingangen van de A-85 is 22KOhm, en de ingangsimpedantie van de P-85 is *trommelgeroffel* 22KOhm! Precies hetzelfde dus. En dan heeft de cd speler er geen enkele moeite mee om die amp "aan te sturen" (whatever that may be).

Verwijderd

laten we het ff van de andere kant bekijken....jag leg mij ff uit waarom al die voorversterkerfabricanten( wat een lang woord...) zo "dom" zijn om in hun voorversterkers een versterkertrap te bouwen voor het lijnnivo....als het toch niet nodig is......

• Jag

Jag

Omdat niet alle lijnniveau's hoog genoeg zijn. Dat is het nadeel van een passieve preamp, daarmee kan je niet met elke bron max vermogen halen. Maar voor een cd speler heb je echt geen versterker ertussen nodig, alleen een verzwakker als je gen regelbare uitgang hebt op je cd speler.

• hervaz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-11-2025
En het wezenlijke waarom dit gebruikt wordt is dus het gescheiden houden van voor en eindtrap??

Verwijderd

er zijn diverse voordelen...oa je kunt je eindversterker dichter bij je luidsprekers zetten(minder luidspreker kabel, geeft meer voordeel dan de nadelen van lange interlinx)
...je kunt meer kombineren...en voor en eindtrappen kunnen elkaar zo minder beinvloeden....

btw jag ik heb het dus WEL uitgebreid ge probeert en zeer duidelijk de voordelen van een voorversterker gehoord(en ik heb een behoorlijke cdspeler...)

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Tjonge jonge wat een onzin allemaal :)

1).De ideale versterker verandert niets aan het geluid hij versterkt alleen maar.

2).Een voorversterker dient alleen maar om meerdere bronnen te kunnen gebruiken en eventueel wat hoog laag of mid(en eventueel andere opties zoals ruisonderdrukkers,expanders etc) te kunnen regelen.

3).Wanneer je een groot verschil is tussen de geluids kwaliteit met/zonder voorversterker gooi dan deze (de voorversterker) maar uit het raam.(zie punt 1).

4).Een cd speler,cassete deck,video,computer etc.(alles wat line niveau uitstuurt)kan je gewoon op een eindamp aansluiten,het grote nadeel is wel dat je je volume niet kan regelen(De oplossing is dus inderdad een beetje knappe potmeter).

5).Wie aan mijn verhaal twijfelt nodig ik bij deze uit om te komen luisteren.

Edit (ff vergeten)

6.)Het voordeel van aparte versterkers is bijv de gescheiden voedingingen

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op dinsdag 26 juni 2001 00:00 schreef Jur het volgende:
6.)Het voordeel van aparte versterkers is bijv de gescheiden voedingingen
Met de rest van je verhaal was ik het aardig eens, maar met dat laatste puntje dus niet. Het gescheiden houden van voedingen heeft alleen zin bij analoge en digitale techniek. Digitale signalen geven storing op de massa die doorwerkt in het analoge circuit. Door dit zoveel mogelijk te scheiden klinkt een CD-speler beter.

Echter, bij het versterker verhaal gaat deze vlieger niet op. Zoals ik al eerder zei, heeft het voordelen om je speaker actief te bouwen, en dan een voorversterker te gebruiken om de eindversterkers aan te sturen. Maar in principe hebben tweede voedingen weer als nadeel dat er sneller een aardlus ontstaat. Dat heb je _zelfs_ al in 1 en dezelfde versterker: twee mono versterker prints op 1 voeding in een versterker kunnen al wat extra brom geven door een interne aardlus.

Waar het wel weer zin kan hebben, is bij een pure eindversterker icm een voorversterker. De 'pure' eindversterker is in dat geval geen echte versterker, want de versterking is 1:1. Dus hij zorgt alleen voor stroomlevering en zodoende vermorgen. De voorversterker maakt in dit geval de feitelijke versterking (vaak een factor 1:20), en het voordeel is dan dat er weinig storing tussen voor en eindversterker opgepikt wordt (lage impedantie en hoog signaalniveau) en de gescheiden voedingen zorgen ervoor dat de belasting van de eindversterker geen invloed heeft op de gevoelige signalen in de voorversterker.

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Op dinsdag 26 juni 2001 00:17 schreef Exirion het volgende:

[..]

Met de rest van je verhaal was ik het aardig eens, maar met dat laatste puntje dus niet. Het gescheiden houden van voedingen heeft alleen zin bij analoge en digitale techniek. Digitale signalen geven storing op de massa die doorwerkt in het analoge circuit. Door dit zoveel mogelijk te scheiden klinkt een CD-speler beter.
Toevallig ben ik in het bezit van een digitale voorversterker :) en helpt het dus wel :P
Ik haal het voeding punt aan omdat dit vaak de zwakke schakel is van versterkers.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op dinsdag 26 juni 2001 00:22 schreef Jur het volgende:

[..]

Toevallig ben ik in het bezit van een digitale voorversterker :) en helpt het dus wel :P
Ik haal het voeding punt aan omdat dit vaak de zwakke schakel is van versterkers.
Een nad, toevallig?

Als dat een digitale voorversterker is, dan zit er een d/a converter in, maar ook een analoog gedeelte. Dan zouden er volgens Exirion's theorie dus een gescheiden voeding in moeten zitten, voor een merkbaar betere geluidskwaliteit. Net als bij wat duurdere cd-spelers vaak het geval is.

Pagina: 1