Verwijderd schreef op 07 July 2003 @ 01:40:
[...]
Please correct me if I'm wrong... Maar t topic werd geopend met de vraag of zijn (SA007) i233MMX kon draaien op zijn Soyo-mammaplankje... (Ik ben dr overigens nog niet uit welke plank ie exact heeft... de PDF-file waar hij naar linkt wijst op meerdere moederbordjes)
Blijkbaar lukt dat dus niet op 233 MHz... maar wel als 166 MHz.

Lijkt mij zo klaar als een klontje...

Ga jij eens ff die link van euss doorlezen- er staat hoe het WEL kan. Dan zie je hoe klaar dat klontje is
Ik heb zitten kloten met die info en ik heb'm op 233MHz draaiend op mijn i430FX Biostar 8500TEC zonder MMX ondersteuning
Hoe

Uiteindelijk door te doen wat daar juist afgeraden wordt, namelijk diagonaal jumperen om alsnog de vereiste pulldown resistor voor 3.5x te krijgen. Even erg uitgebreid (opdat SA007 genoeg info heeft om het ook te doen ook al zijn de jumper settings niet identiek)
Allereerst de theorie:
Een i430FX So7 plank heeft meestal 4 pins die met twee jumpers in 4 configuraties gezet kan worden:
code:
1
2
3
4
5
| :=pinnetjes zonder jumper
0=pinnetjes met jumper
:: = 1.5x :0 = 2.0x
0:= 3.0x 00 = 2.5x |
Die 4 settings worden dmv weerstanden vertaald naar twee voltages op twee pinnen van de CPU (BF0 en BF1). Nu heeft Intel de spec voor 1.5x veranderd tussen de P54C (non-MMX) en P55C (MMX), in het eerste geval wordt 'geen signaal' als 1.5x door de CPU herkend, bij de P55C moet het juist omhooggetrokken worden (pull-up weerstand)
Het is een vrij subtiel verschil dat technisch nutteloos is. De enige reden voor deze verandering was om mensen te overtuigen nieuwere moederborden te kopen samen met hun nieuwe CPU (vgl de PPGA/FC-PGA/FC-PGA2 pinoutwijzigingen).
Nu staat in de link van euss dat je dit kunt simuleren door simpelweg BF0 en BF1 met elkaar te verbinden. Dat kan door pinnetjes onder de CPU aan elkaar te verbinden, maar ook simpelweg door de jumpers 'dwars' te zetten:
Dit probeerde ik in beide standen maar het leverde niets op ('180' op de bovenste, 133 op de onderste). Dus dan maar alsnog diagonaal. Linksboven met rechtsonder verbinden gaf me gewoon weer 133MHz ('leeg' signaal, want met een non-MMX gaf hij wel 1.5x), maar linksonder met rechtsboven
gaf opeens '16MHz'. Daar klopte geen bal van natuurlijk, maar na benchmarken was duidelijk- dit was de gezochte 233MHz
Nu de resultaten van de benchmarks:
Specs:
Algemeen:
2x Hyundai 16MB 60ns 72p EDO
1MB Tseng 4000AX ISA VGA
1.44MB FDD
150W AT voeding
Mobo's:
i430FX mobo: Biostar 8500TEC (256KB asynch L2)
i430VX mobo: Vtech (PcPartner) MB520N (
256512KB PLB L2)
CPUs:
Intel P233MMX retail (geen multiplier lock)
Intel P166 OEM (geen multiplier lock)
Benchmark: Dhrystone 1.1 for DOS non-optimised
BIOS settings: default (voor beide mobos)
VCore/Vio: 3.3V/3.3V (dus ook op de VX plank die lager kan)
Ijkreeks op de VX:
Pentium MMX
133MHz: 41 MIPS
166MHz: 46 MIPS
200MHz: 51 MIPS
233MHz: 54 MIPS
Pentium non-MMX:
200MHz: 47 MIPS
Ijkreeks non-MMX op de FX:
133MHz: 31 MIPS
166MHz: 34 MIPS
200MHz: 37 MIPS
Meting MMX op de FX:
Jumper settings (zoals aangegeven voor non-MMX):
1.5x: '133MHz' 34 MIPS
2.0x: '133MHz' 34 MIPS
2.5x: '180MHz' 37 MIPS
3.0x: '180MHz' 37 MIPS
en dan onofficieel gejumpered:
2x Pin 1 verbonden: '133MHz' 34 MIPS
2x Pin 2 verbonden: '180MHz' 37 MIPS
Pin 1 links met Pin 2 rechts: '133MHz' 34 MIPS
Pin 2 links met Pin 1 rechts: '16MHz' 42 MIPS
Let op: de Dhrystone scores werden door het benchmarkprogramma met 4 significante cijfers gegeven (2 cijfers voor en 2 achter de komma). Ik heb ze afgerond naar 2 cijfers omdat er (na tig keer die MMX op 133MHz op de FX gedraaid te hebben) een meetfout van rond de 0.4 MIPS in bleek te zitten. Meer dan twee significante cijfers zou een nauwkeurigheid impliceren die er niet was.
Conclusies + discussie:
- Bij gelike CPU snelheid is deze VX plank 25% sneller dan deze FX plank. Dit komt door de snellere cache, strakkere default EDO timings en natuurlijk de overige chipset optimalisaties. Dit verschil is redelijk constant tussen CPU types en snelheid.
- de Pentium MMX schaalt in deze benchmark niet geheel liniair (de non-MMX ook niet, maar na afronding is daar niets meer van te zien)
- dus is vergelijking met een gelijkgeclockte CPU op het ander moederbord beter dan met dezelfde CPU anders geclockt op dezelfde mobo.
- alle benches zijn op 3.3Vcore gedraaid. Verhalen dat Pentium MMX CPUs op 3.3V niet de 1.5x multiplier naar 3.5x zouden remappen kunnen hiermee gerust naar het rijk der fabeltjes verwezen worden.
- een Pentium MMX wordt op 3.3V core vrij heet, maar zelfs de standaard retail koeling (een fluisterstille opgeplakte ventilator) is genoeg om vastlopers te voorkomen. Dit wordt gestaafd door het aantal verkeerd gejumperde moederborden die ik tegenkom (MMX op 3.3V) die het toch meer dan een half decennium zonder problemen doen
- 42 MIPS van de '16MHz' CPU op de FX komt erg dicht bij 1/1.25 van de 54 MIPS die de P233MMX op de VX haalt.
233MHz is daarmee vrijwel zeker gehaald 
- met 37 MIPS is de '180MHz' CPU volgens dezelfde logica gewoon 166MHz- er is geen sprake van 2.75 multipliers of dergelijke ongein
- op 166MHz ('180') scoort de Pentium MMX op de FX even goed als de Pentium non-MMX op 200MHz. Kortom, ook al lukt het niet om de 233MHz te halen, er is geen snellere CPU voor deze plank
Duuus, vrij overtuigend de 233MHz gehaald met niets meer dan een tweetal verbogen jumpers
@SA007: met wat ik hierboven schrijf moet jij het ook kunnen. Probeer dus die jumpers 'dwars' of evt schuin te verbinden en je zit met wat geprobeer op 233MHz. Je kunt het (zonder benchmark te draaien) herkennen aan een nog onzinniger snelheidsaanduiding (hier dus '16MHz'). Laat weten of het lukt
@euss:
@RCy2k: toch gelukt

- voortaan niet zo ontmoedigend zijn (lichte pessimisme was meer op z'n plaats geweest

)
Edit:
@Erik1: Totaal andere situatie, dus niets wat ik hierboven schrijf is erop van toepassing. De P54C (non-MMX) heeft geen ondersteuning voor hogere multiplier dan 3.0x. De vraag is dan hoe je'm precies op 233Mhz probeert te zetten. Het kan zijn dat die Epox plank automatisch 2.8V geeft bij 233MHz setting (klinkt gek, maar mijn Epox P55-TX2 doet dat ook)... Iig haalt mijn P166 non-MMX makkelijk 225MHz (75x3), maar op 250MHz (100x2.5) loopt het vrijwel direct vast. Er zit dus vaak nog flinke rek in die dingen
[
Voor 6% gewijzigd door
dion_b op 07-07-2003 19:55
]