Toon posts:

Studentenhuizen op universiteitsnetwerken - info request

Pagina: 1
Acties:
  • 230 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Dames en heren,

Gaarne zou ik van jullie wat meer willen weten over studentenkamers met een snelle universiteits-internetverbinding. Ik heb nog een oud topic gevonden over de campusnet/universiteitsnetwerken, maar we leven inmiddels in 2003, en ik ben benieuwd of deze informatie nog steeds actueel is.

Dus bij deze roep ik de mensen met een snelle uni-verbinding op om een aantal gegevens, zoals:
Snelheid: 10/100 mbit, full/half duplex
Datalimiet: beperkt / onbeperkt
Kosten: hoeveel euro per maand kost het je?
En gewoon wat je algehele ervaring ervan is.

Waarom wil ik deze informatie weten? Nou, sinds kort wil de woonstichting Wonen Midden Brabant in samenwerking met de Universiteit van Tilburg ook een soort 'internet op studentenkamers' beginnen. Toen er een tijdje geleden een vooraankondiging van kwam ben ik -nieuwsgierig als ik was- dus naar WMB toegestapt en ze gelijk de oren van de kop gevraagd. Dat was voor Wonen Midden Brabant blijkbaar een reden om mij uit te nodigen tot de 'klankbordgroep pilot project internet'. En het leek mij dan dus wel handig om zoveel mogelijk informatie te verzamelen omtrent ervaringen / gebruik / etc. van reeds bestaande universiteitsnetwerk-to-home gebruikers :)

Een aantal zaken zoals bijv. de prijs per maand [€ 17,50] , snelheid [10 mbit] en geplande data voor installatie-werkzaamheden [vanaf 01-10-03 moet het operationeel zijn] is ons als studenten al meegedeeld, maar ik wou even wat meer 'externe' informatie hebben, en die is het eerlijkst van de directe gebruikers van reeds bestaande snelle netwerken :D

Na zelf al wat rond te hebben gekeken op het web vond ik dat Delft al veelal op 100 mbit zat, en er ook al veel andere steden meedoen aan het FTTD (Fiber To The Dormitory) project meedoen.

Maargoed, echt veel meer dan dat kon ik zo snel niet vinden, dus bij deze vraag ik om ervaringen / informatie van (ex-)studenten die een snelle internet-lijn op hun studentenkamer hebben! :*)

Verwijderd

We hebben in het studentenhuis waar ik zit ADSL via de Universiteit Twente.

Snelheid ligt op 850 kb/s down en iets van 100 kb/s up max.

Snelheid zit wel ok dus, alleen is er wel gigantisch veel sprake van downtime (soms ligt het er zomaar een halve dag uit ofzo)

Eager (het bedrijf wat het netwerk beheerd tot aan de UT) lijkt niet veel te geven om haar klanten aangezien klachten erg langzaam behandeld worden (is mijn ervaring dan)

prijs is wel redelijk (40 euro per maand), alleen belachelijk hoge startkosten van 200 euro die naar Eager gaan..

We hebben dus wel toegang tot het universiteitsnetwerk (Campusnet) onder de beperkingen van ADSL. 100 MBIT zoals men op de campus zelf heeft is ook alleen daar beschikbaar.

Weet niet of je hier iets mee kan.

Verwijderd

Topicstarter
Ah, dat is in ieder geval iets. Maar ik bedoelde eigelijk meer de 'echte' netwerkverbindingen: 10 of 100 mbit @ home, zegmaar. Wat jij noemt klinkt nogal als een BBned-achtige ADSL aansluiting: 8 mbit down, 1 mbit up :)

Ik dacht dat er in Utrecht iets was als 100 mbit voor 10 euro/maand ofzo, maar dat soort dingen zou ik dus graag wat meer helderheid over willen :)

Want is 17,50 euro/maand 'duur' voor een 10 mbit, of is dat in groningen / enschede / waar dan ook ongeveer hetzelfde geprijsd?

Ik hoop namelijk aan de hand van reacties @ dit topic wat 'argumenten' te hebben tijdens die 'vergaderinge', zodat ik aan de hand van voorbeelden (hopelijk) invloed kan uitoefenvoor een prijs per maand lager dan 17,50, en een 100 mbit ipv. een 10 mbit 8) :*)

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2003 21:02 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 juni 2003 @ 20:57:
Ah, dat is in ieder geval iets. Maar ik bedoelde eigelijk meer de 'echte' netwerkverbindingen: 10 of 100 mbit @ home, zegmaar. Wat jij noemt klinkt nogal als een BBned-achtige aansluiting: 8 mbit down, 1 mbit up :)

Ik dacht dat er in Utrecht iets was als 100 mbit voor 10 euro/maand ofzo, maar dat soort dingen zou ik dus graag wat meer helderheid over willen :)
Ik dacht al dat je dat bedoelde :)

Op die Uni Twenten kan je dus alleen op de campus zelf 100 MBIT krijgen voor een spotprijsje (10 euro oid)

In Groningen kun je meen ik ook in de binnenstad 10MBIT krijgen de uni daar. Maar er zijn vast wel GoTers die daar meer over weten.

• Sjeng
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-12-2025
Netwerk: TU/e (Technische Universiteit Eindhoven)
Kamer: Vestide (voorheen SSHE, stichting studenten huisvesting eindhoven)

Snelheid: 10Mbps, Full duplex?
Backbone: 622Mbps?

Geen echte datalimiet. Fair use policy en tot een paar GB per dag en een veelvoud per week nooit echt problemen.

Zit in de huur inbegrepen en het is geen mogelijkheid om het er uit te laten 10 euro per maand.

En ja je wordt er verslaafd aan.... je schijven zijn altijd te klein etc etc etc...

[ Voor 26% gewijzigd door Sjeng op 26-06-2003 21:23 . Reden: Prijs vergeten ]

• jochemd
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-12-2025
Verwijderd schreef op 26 June 2003 @ 20:57:
Ik hoop namelijk aan de hand van reacties @ dit topic wat 'argumenten' te hebben tijdens die 'vergaderinge', zodat ik aan de hand van voorbeelden (hopelijk) invloed kan uitoefenvoor een prijs per maand lager dan 17,50, en een 100 mbit ipv. een 10 mbit 8) :*)
Stap 1: abonneer je op de FttD mailinglist van SURFnet.
Stap 2: lees het complete archief van die mailinglist
Stap 3: lees het rapport Fiber to the Dormitory en Gebouwbekabeling waarmee het hele balletje is gaan rollen
Stap 4: lees het verslag van de SURFnet pilot in Delft Eindrapport project FttD
Stap 5: lees de GigaPort documentatie van het FttH project in Deventer

Je zal nu een aardig inzicht hebben in wat er allemaal komt kijken bij een Fiber to the Dormitory project (waarschijnlijk weet je meer dan de meeste anderen die bij het project betrokken zijn >:) ). Vervolgens zijn de belangrijke vragen om het totale kostenplaatje te beinvloeden:
- komt er netwerkauthenticatie (en een wijs woord uit Delft: geen PPPoE)?
- wie gaat de helpdeskfunctie vervullen (bewoners zelf of Universiteit)?
- over hoeveel jaar wordt er afgeschreven?
- wordt er een IRU op managed dark fiber genomen of wordt er GbE ingekocht bij een carrier?

Snelheid is op de meeste plaatsen in Nederland 100 Mbps switched. In Nijmegen, kan de apparatuur wel 100 Mbps aan maar staat in principe nog op 10 Mbps ingesteld, in Eindhoven is het 10 Mbps en in Leiden schijnt ook nog een vaag pand 10 Mbps te hebben.
Wat je betaalt is gewoon kostprijs, de ervaring leert dat daar niet over te onderhandelen valt tenzij de universiteit een generieke subsidie geeft. Glas kost nou eenmaal wat het kost.

Mocht je verdere vragen hebben dan kan je ook even op de websites van je collega's in Delft, Wageningen, Nijmegen en Twente rondneuzen.

• JJapie
  • Laatst online: 17:04
Interessant topic :) Heb onlangs nog lopen searchen op GoT naar ervaringen en specs van de universiteitsnetwerken.
Zelf ga ik binnen enkele maanden naar Utrecht. Ook daar schijnen ze 100Mbit verbindingen op de kamers te hebben. Ik heb echter geen idee wat de snelheid van het internet daar is.. Ik las iets over een 2mbit aansluiting voor 450 man, maar ook over verschillende gigabit backbones naar/met SURFNet.
Is er iemand die mij hier meer over kan vertellen? Heeft iemand er al ervaring mee?

• cûora
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-09-2024
In groningen is het gratis voor RuG studenten sinds een jaar of 2.

• Paters
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Waneeer je woont op een complex van SSHU (Stichting Sociale Huisvesting Utrecht) en studeert, krijg je een 100MBit verbinding voor iets van 13 euro. Waneeer je niet meer studeert krijg je een langzamere verbinding naar het internet (dat zeggen ze...in praktijk blijkt dat het iedereen gebruik maakt van de snelle verbinding).

Snelheden op het netwerk van 10mb p/s zijn vrij normaal. Wanneer het internet er tussen zit is een snelheid van 7 mb p/s vrij normaal (wel afhankelijk van connectie tegenpartij)

Voorzover ik weet is er geen datalimiet.

Verwijderd

In antwerpen is het ook gratis. rechtstreeks op de glasvezel. hoe snel weet ik niet precies maar een 5 MBytes kan je soms wel halen.

• Iejoor
  • Laatst online: 30-04 17:41
Netwerk: ULCN (Universiteit Leiden)
Kamer: Flanorpad, aantal blokken studentenwoningen achter het station

Snelheid: 10Mbps, Half Duplex
Backbone: 2 Gbit? Volgens mij zitten we direct op het netwerk van de hele uni...

Geen vaste datalimiet, haal wel eens de 10 gig per dag up en heb er nog nooit wat over gehoord.. Officieel is het wel de bedoeling dat je je een beetje inhoudt, dus commerciele servers oid. zou ik niet aan beginnen :)

Moet per jaar betaald worden (sept-sept) en kost 100 euro per jaar..

• stiena
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:22
Netwerk: WAU (Uni Wageningen)

Snelheid: 100mbit
Datalimiet: onbeperkt
Kosten: ongeveer 10 euro per maand

Zit ik overgens niet meer een kennis van mij heeft er gezeten.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-05 00:37

job

cuora schreef op 27 June 2003 @ 09:45:
In groningen is het gratis voor RuG studenten sinds een jaar of 2.
wat is gratis??

inderdaad in de selwerdflats heb je 10mbit (of was het 100mbit) internet gratis.
tenminste het zit gewoon bij de huurprijs in.
maar de studenten in een studentenhuis zijn aangewezen op oprit.
http://oldwww.rug.nl/oprit/kabel/

oprit is duur. zelf @home nemen zoals ik gedaan heb is een stuk goedkoper.

[ Voor 19% gewijzigd door job op 27-06-2003 14:15 ]

• Platypussy
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-05 14:35
Studentenflats Selwerd I, II & II in Groningen

Snelheid: 10 Mbps
Datalimiet: Heb echt wel een paar keer 50 GB in een maand getrokken, nooit wat van gehoord.
Kosten: zitten bij de huur inbegrepen, komt neer op iets van 5 euro

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:06

ultimateharry

Team Slayer:-)

Platypussy schreef op 27 June 2003 @ 14:12:
Studentenflats Selwerd I, II & II in Groningen

Snelheid: 10 Mbps
Datalimiet: Heb echt wel een paar keer 50 GB in een maand getrokken, nooit wat van gehoord.
Kosten: zitten bij de huur inbegrepen, komt neer op iets van 5 euro
Yep! Ik weet nog dat ik in 1998 een selwerdkamer had, 10 Mbps voor 11 gulden. Selwerd ligt nu ongeveer een meter of 300 van de GN-IX. Zijn de snelheden nog niet verhoogd naar 100 Mbps? Dacht dat ik dat gehoord had.

• Platypussy
  • Laatst online: 12-05 14:35
ultimateharry schreef op 27 juni 2003 @ 14:16:
[...]

Yep! Ik weet nog dat ik in 1998 een selwerdkamer had, 10 Mbps voor 11 gulden. Selwerd ligt nu ongeveer een meter of 300 van de GN-IX. Zijn de snelheden nog niet verhoogd naar 100 Mbps? Dacht dat ik dat gehoord had.
Dat is helaas (nog) niet het geval... 100 Mbps lijkt me zwaar :9~
Ze houden ons vast in spanning door ons te laten wachten, en dan komen ze meteen met de primeur in Nederland: de studentenkamer met 1 Gbps :+ :z

[ Voor 16% gewijzigd door Platypussy op 27-06-2003 14:23 ]

• blaatbeest
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-12-2017

blaatbeest

fuck

Ik zit net zoals Sjeng op het netwerk van de TUE.
Ik ben hier compleet niet tevreden mee, heb vaak pings van over de 200. Dit komt waarschijnlijk omdat we via priority telcom naar de TUE gaan en daar zit ergens een flinke verstopping (denken we). Van de woningen die Vestide (de huurvereniging) heeft zitten er een aantal op glasvezel (de grotere flats, waar ik hele positieve dingen over hoor) maar de kleinere huizen (ik zit in een flat van 17) gaan dus over de gewone kabel.
Al die mensen in de kleine flats hebben wel een max upload van 100KB/s waardoor het internet in het hele huis nogal snel verBLIEPT word :(

Hmm duidelijk wat frustraties, hoop dat je wat aan de info hebt :)

x

• JJapie
Paters schreef op 27 June 2003 @ 10:33:
Waneeer je woont op een complex van SSHU (Stichting Sociale Huisvesting Utrecht) en studeert, krijg je een 100MBit verbinding voor iets van 13 euro. Waneeer je niet meer studeert krijg je een langzamere verbinding naar het internet (dat zeggen ze...in praktijk blijkt dat het iedereen gebruik maakt van de snelle verbinding).

Snelheden op het netwerk van 10mb p/s zijn vrij normaal. Wanneer het internet er tussen zit is een snelheid van 7 mb p/s vrij normaal (wel afhankelijk van connectie tegenpartij)

Voorzover ik weet is er geen datalimiet.
Kijk, dat zijn nou eens mooie berichten :9~
Weet je ook hoe het zit met de upload?

• jochemd
GFM schreef op 27 juni 2003 @ 20:47:

Kijk, dat zijn nou eens mooie berichten :9~
Weet je ook hoe het zit met de upload?
100 Mbps. Maar ja je moet de GbE uplink wel met 4000 man delen, dus je hebt een overboeking van een factor 400. En je moet ook een beetje oppassen met wat je precies doet.

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 05-01 14:41
Verhaal van Sjeng klopt in grote lijnen maar in de grote huizen (met glas/622Mbit) heeft iedereen 1 UTP kabel met 10Mbit Half-Duplex.
Verder krijg je op het vestide netwerk 5 Ip adressen (je kan via je netwerk login 5 mac adressen registreren). Die IP's zijn trouwens zo goed als vast (krijg/vraag nu al een jaar dezelfde).

Op zich redelijk weinig over te klagen, zie o.a.:
Afbeeldingslocatie: http://www.bokt.nl/stats/year_ping_bartvb.gif
Afbeeldingslocatie: http://www.bokt.nl/stats/month_ping_bartvb.gif

Of ja, alles is OK zolang er niets aan de hand is. De verbindingen vallen binnen het beheer van Priority Telecom en daar zit echt een enorme zooi amateurs :\ Bij het NSC (je aanspreekpunt op de TU/e) moet je behoorlijk wat geluk hebben. Soms zitten daar echt enorm lompe (*@(#&* die er echt helemaal niets om geven of je nou 10 minuten of 10 dagen zonder verbinding zit :( Als het mis gaat loop je tegen een enorme muur op waar geen beweging in te krijgen is. Enige dat je kan doen is de storing melden en dan hopen dat het snel opgelost wordt...

In Ehv heb je trouwens 3 soorten verbindingen. In de eerste plaats die 10Mbit in de grote studentenhuizen van Vestide. De kleine huizen van vestide hebben 1 lullig kabelmodem voor een flinke groep mensen. Dat ziet er dus zo uit :\

Afbeeldingslocatie: http://www.bokt.nl/stats/day_ping_tue.gif ZWAAAR suck. Mijn 1e selectiecriterium bij het inschrijven op kamers bij Vestide was dus ook of er glas lag of niet ;) Die kabel verbinding kost even veel als glas en zit ook (vast) in je huur.

Verder heb je nog een project waar je met een particulier studentenhuis een verbinding kan krijgen op het TU/e netwerk via een normaal (heftig afgeknepen) kabelmodem weer via Priority. Die verbindingen zijn NOG suckiger, een Chello modem is nog sneller volgensmij. Nooit gekeken wat daar de specs van zijn, weet zo ook niet wat het kost eigenlijk. Hmm:
http://www.tue.nl/stu/faq/stu-faq-priority.html
Schijnbaar worden er geen nieuwe modems meer aangesloten...

Succes iig!

• JJapie
jochemd schreef op 27 June 2003 @ 21:19:
[...]
100 Mbps. Maar ja je moet de GbE uplink wel met 4000 man delen, dus je hebt een overboeking van een factor 400. En je moet ook een beetje oppassen met wat je precies doet.
Hier had ik inderdaad al meer over gelezen. Ik was natúúrlijk ook niet van plan illegale dingen aan te bieden ;) :7 Ik wil een eigen site hosten, en ik denk dat dat wel moet lukken zo :)

• cornelixnootje1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01-2022
Selwerdflats van de RuG.

700 k/s up, 700 k/s down.

Piek (binnen de flat, of DC++) ligt op de 1,2 megabyte beide kanten op. (Wel half duplex)

Kosten: 5 euro als je niet studeert, anders gratis! :)

Verwijderd

Topicstarter
Mensen, alvast heel erg bedankt voor deze informatie! Ik heb zo uit de reacties nog geen universiteit / woningstichting gezien die WMB weet te evenaren met een prijs van € 17,50 voor een 10 mbit aansluiting, alles is dus goedkoper. Maargoed, een pilotproject kan nog van alles aan veranderen, en ik hoop dat ze niet immuun zijn voor kritiek, want dan kan ik me er ook nog een beetje mee bemoeien ;) :D

En @ jochemd thnx voor die uitgebreide info, ik zal me eens ff aanmelden voor die maillinglist. In ieder geval heb je het over een aantal kreten die bij mij nog geen belletje doen rinkelen, maar daar hebben ze Google voor uitgevonden (en mocht ik dan nog niet de zin "wordt er een IRU op managed dark fiber genomen of wordt er GbE ingekocht bij een carrier?" begrijpen, dan vraag ik het alsnog wel ff ;) )

• Pietert
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Pietert

There is no spoon

ik heb 100Mbit van SSHUnet (Surfnet) in Utrecht. Alle complexen van de SSHU (www.sshu.nl) hebben die verbinding. Er is geen datalimiet al gaan er stemmen op om 150GB per week toe te gaan staan. Dat zijn echter nog maar geruchten.
Upload en download is 100Mbit, ik zit zo rond de 7MB/s gemiddeld.
Daarnaast hebben veel mensen op het netwerk hun FTP server geshared staan, via de zoekmachine op uithofnet kan je die FTP contents doorzoeken.
De kosten zijn iets van 14 euro, het zit inclusief je huur (172.50/maand). Die afsluiting en 200 euro kosten voor het opnieuw aansluiten zijn niet erg serieus te nemen, dat bedrag hoeft meestal niet betaald te worden.
Iedere kamer heeft gewoon een UTP socket waar je 100Mbit uit tovert verder mag je alles zolang het maar geen overlast veroorzaakt. Webserver draaien is geen probleem maar een open relay mailserver mag niet vanwege de kans op misbruik.
De realiteit is dat men bij SSHUnet dataverkeer promoot aangezien ze op het dataverkeer "subsidies" krijgen voor het netwerk van de sponsoren.
Mocht je nog vragen hebben, mail me maar.
Er zijn echter wel flinke wachtlijsten voor dergelijke complexen dus je inschrijven kan geen kwaad :)

--> http://131.211.224.192/software/1mbtest.vage

[ Voor 3% gewijzigd door Pietert op 30-06-2003 02:56 ]

#huiskamer | Amsterdammert | Some days you're the pigeon, some days you're the statue | Zenbook S13 UM5302TA-LV067W | LG 40WP95CP-W | HP USB-C dock G5

• JJapie
Ach, de SSHU, daar is het altijd een zooitje :P
Je mag je pas inschrijven als je 17 bent. Ik schreef me in toen ik 16 was :Y)
Nu zou ik eigenlijk nog een half jaar moeten wachten voordat ik naar Tuindorp kan. Maar als ik m'n inschrijving overschrijf naar de Warande, kan ik er volgende maand al in :) En dan kan ik over 6 maanden mooi doorverhuizen naar Tuindorp..

• jochemd
Verwijderd schreef op 29 juni 2003 @ 20:48:
Mensen, alvast heel erg bedankt voor deze informatie! Ik heb zo uit de reacties nog geen universiteit / woningstichting gezien die WMB weet te evenaren met een prijs van € 17,50 voor een 10 mbit aansluiting, alles is dus goedkoper. Maargoed, een pilotproject kan nog van alles aan veranderen, en ik hoop dat ze niet immuun zijn voor kritiek, want dan kan ik me er ook nog een beetje mee bemoeien ;) :D
Kijk vooral naar de kostencomponenten. Het verhuren van kamers aan studenten is vanwege zaken als het puntensysteem een uiterst marginale business, je kan niet van een woningbouwvereniging verwachten dat ze daarop toeleggen. In Delft is de opbouw van de kosten van de internetverbinding ongeveer als volgt:
- gebouwbekabeling: circa 4 euro/maand (eigendom en beheer woningbouwvereniging)
- apparatuur in gebouwen: 3.22 euro/maand (beheert door TU Delft)
- uplink van studentenflats naar TU Delft: eigendom TU Delft, betaald TU Delft

(Er is één studentenflat waar de bewoners zelf een gecertificeerd Cat6 netwerk hebben aangelegd. De bewoners daarvan hebben ongeveer 75 euro per persoon daarin geinvesteerd, maar het resultaat is wel dat ze nu maandelijkse lasten hebben van slechts 3.22 euro per persoon.)

Als je deze prijzen vergelijkt met wat er bijvoorbeeld in het rapport Fiber to the Dormitory en Gebouwbekabeling wordt berekend dan zie je zo waar de verschillen zitten: de TU Delft subsidieert vanalles (zowel in beheerskosten als glasvezel) en de helpdeskfunctie is uitbesteed aan de bewoners zelf.
Ongetwijfeld spelen er bij alle andere projecten in Nederland vergelijkbare zaken.

Ik denk dat het nuttiger is om zo snel mogelijk te proberen om een break-down te krijgen van hoe WMB aan die 17.50 euro per maand is gekomen en dan de verschillende componenten te gaan vergelijken met wat er elders in Nederland gebeurt dan je blind te staren op de prijzen die elders gerekend worden. Die 17.50 euro per maand zal heel wat dichter bij de werkelijke kostprijs in de buurt komen dan wat er in een aantal andere steden gerekend wordt, en met de huidige bezuinigingen in het Hoger Onderwijs is het een kwestie van tijd voordat die subsidies zullen verdwijnen. En dan heb je meer aan een goedkoop niet gesubsidieerd netwerk dan aan een duur gesubsidieerd netwerk.

En betrek ook zo vroeg mogelijk de StudentenRaad erbij. Als er binnen de universiteit mensen met koudwatervrees zijn dan is de StudentenRaad bij uitstek de instantie die kan helpen.

En 10 Mbps is uit de tijd. Met First Mile TV hebben we het nu al over videostreams van 5 Mbps MPEG-2, dus er zit geen toekomst in 10 Mbps.
En @ jochemd thnx voor die uitgebreide info, ik zal me eens ff aanmelden voor die maillinglist. In ieder geval heb je het over een aantal kreten die bij mij nog geen belletje doen rinkelen, maar daar hebben ze Google voor uitgevonden (en mocht ik dan nog niet de zin "wordt er een IRU op managed dark fiber genomen of wordt er GbE ingekocht bij een carrier?" begrijpen, dan vraag ik het alsnog wel ff ;) )
IRU = Indefeasible Right of Use, het huren van (meestal) een glasvezelpaar voor een periode van X jaar volgens een contract waarmee zelfs als de eigenaar van de glasvezel failliet gaat (zoals hier in Delft met Cistron Telecom is gebeurd) gegarandeerd is dat je gebruik kan blijven maken van dat vezelpaar (wat de TU Delft dus niet geregeld had)
GbE = Gigabit Ethernet

• DIJK
  • Laatst online: 18-05 20:49
De StudentenRaad (zijnde SAM) is reeds op de hoogte. Een vriend van mij neemt hier volgend jaar zitting in en woont ook in één van de betreffende flats. Echter, ik weet niet of het een zaak is voor SAM. Ik denk eerder dat het iets is voor de recent opgerichte bewonerscommissie, aangezien het hier een project van Wonen Midden-Brabant (nu: Wonen Breeburg) is. Bij mijn weten is het niet eens in de Universiteitsraad besproken (maar pin me daar niet op vast).

• Diederick Janse
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-05-2017
In Maastricht biedt de Universiteit in samenwerking met Nutsbedrijven Maastricht (@Home) en Essent kabelinternet aan.

Binnen Maastricht via het netwerk van @Home, voor €24 per maand (dat is dik gesubsidieerd), met aansluitkosten van ongeveer €130 - 50% subsidie achteraf. Je hebt dan een verbinding met een upload van 128Kbit/s en een onbeperkte download, die bij mij in de praktijk tussen de 600 en 800KB/s zweeft. Datalimiet is een non-issue :Y).

Buiten Maastricht kan sinds een tijdje ook kabelinternet verkregen worden, via het netwerk van Essent. Je betaalt hetzelfde, maar de download ligt, met dank aan Essent, een stuk lager (ongeveer 64KB/s).

Ik werk zelf parttime bij de ICT-afdeling van de uni, dus als je nog vragen hebt kun je me gerust even mailen op didi AT tweakers DOT net.

-edit:
Meer info: studenten kunnen tot 4 NIC's laten registreren, zodat ze achter één modem 4 pc's/laptop's/whatever kunnen hangen. Met een router is dat natuulijk onbeperkt, heeft ook niemand problemen mee.
Dienst is redelijk populair, volgens mij zitten we op zo'n 1500 aansluitingen of zo. (hou dat getal maar binnen dit topic AUB...)

[ Voor 18% gewijzigd door Diederick Janse op 04-07-2003 18:55 ]

Mr. Pink - "Hey, fuck all that, I'm making a point here. You're gonna make me lose my train of thought."

• ScaraB
  • Laatst online: 29-01 10:39
DIJK schreef op 03 July 2003 @ 23:16:
De StudentenRaad (zijnde SAM) is reeds op de hoogte. Een vriend van mij neemt hier volgend jaar zitting in en woont ook in één van de betreffende flats. Echter, ik weet niet of het een zaak is voor SAM. Ik denk eerder dat het iets is voor de recent opgerichte bewonerscommissie, aangezien het hier een project van Wonen Midden-Brabant (nu: Wonen Breeburg) is. Bij mijn weten is het niet eens in de Universiteitsraad besproken (maar pin me daar niet op vast).
Ikzelf zat het afgelopen jaar in de 'studentenraad' en inderdaad, het lijkt meer een zaak voor de bewonerscommissie. In de UR is het inderdaad niet besproken, maar er kan altijd een intitiatiefstuk komen. Morgenochtend.. ehhm over 5 uurtjes hebben wijzelf (mn huisgenoten en ik) overigens overleg met WMB, dus ik zal eens kijken of ze wat info los willen laten van hoe ze toch in hemelsnaam aan die € 17,50 komen. Wat het merkwaardige voor mij is dat ze wel spreken over een maximumsnelheid maar niet over een 'minimumsnelheid'.. tja hoe kan ik het dan vergelijken met onze huidige fast ADSL van XS4ALL à 10 euro per maand?

• jochemd
ScaraB schreef op 09 July 2003 @ 03:03:

Ikzelf zat het afgelopen jaar in de 'studentenraad' en inderdaad, het lijkt meer een zaak voor de bewonerscommissie. In de UR is het inderdaad niet besproken, maar er kan altijd een intitiatiefstuk komen.
Als je ze niet nodig hebt dan is dat alleen maar mooi, maar er zijn ook gevallen bekend aan een andere universiteit O-) waar plotseling een directeur RekenCentrum lastig ging doen over formaliteiten.
In zo'n geval kan een StudentenRaad weleens de juiste vragen stellen >:)
Morgenochtend.. ehhm over 5 uurtjes hebben wijzelf (mn huisgenoten en ik) overigens overleg met WMB, dus ik zal eens kijken of ze wat info los willen laten van hoe ze toch in hemelsnaam aan die € 17,50 komen. Wat het merkwaardige voor mij is dat ze wel spreken over een maximumsnelheid maar niet over een 'minimumsnelheid'.. tja hoe kan ik het dan vergelijken met onze huidige fast ADSL van XS4ALL à 10 euro per maand?
Met jou ADSL van XS4ALL heb jij ook geen gegarandeerde minimumsnelheid (tenzij je PowerADSL hebt). Maar in de praktijk kan je de minimumsnelheid gewoon uitrekenen aan de hand van de beschikbare bandbreedte en het aantal aansluitingen (ik neem aan dat e in zo'n klankbordgroep wel te weten kan komen hoe de netwerkarchitectuur er uit gaat zien).

• SiGNe
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 10-05 01:18

SiGNe

Ook hoi!

GFM schreef op 30 juni 2003 @ 10:00:
Ach, de SSHU, daar is het altijd een zooitje :P
Je mag je pas inschrijven als je 17 bent. Ik schreef me in toen ik 16 was :Y)
Nu zou ik eigenlijk nog een half jaar moeten wachten voordat ik naar Tuindorp kan. Maar als ik m'n inschrijving overschrijf naar de Warande, kan ik er volgende maand al in :) En dan kan ik over 6 maanden mooi doorverhuizen naar Tuindorp..
Warande is veel gezelliger om te wonen.
Er is elke donderdag een café en elke laatste vrijdag van de maand ook een disco.
Kamers hebben een groot balkon en de huizen hebben een grotere keuken :)
Elk weekend rijdt er 's nachts een bus naar utrecht en weer terug (handig als je gaat stappen) en met de fiets of bus zit je zo op de uithof.
Alle kamers hebben een 100Mbit aansluiting en die kost zoals gezegd 13 euro per maand, kamers kosten incl. internet 200 euro.

Tot zover dit promotionele praatje.

Niet?
[Specs]

• ScaraB
jochemd schreef op 09 July 2003 @ 12:17:
[...]
Maar in de praktijk kan je de minimumsnelheid gewoon uitrekenen aan de hand van de beschikbare bandbreedte en het aantal aansluitingen (ik neem aan dat e in zo'n klankbordgroep wel te weten kan komen hoe de netwerkarchitectuur er uit gaat zien).
Ja maar zulke 'technische informatie' willen en kunnen ze toch niet prijsgeven denk ik. Dus je hebt wel gelijk dat bv. met ADSL je ook geen minimumsnelheid kunt 'garanderen', maar ik zou wel nieuwsgierig zijn dan naar het aantal aansluitingen e.d.

Het is denk ik gewoon het beste om de eerste ervaringen af te wachten van de eerste gebruikers om er een oordeel over te vormen of het echt interessant zou zijn.

• jochemd
ScaraB schreef op 15 July 2003 @ 13:16:

Ja maar zulke 'technische informatie' willen en kunnen ze toch niet prijsgeven denk ik.
Natuurlijk wel. Als WMB dit in samenwerking met de universiteit Tilburg wil gaan doen (wat ik uit het verhaal van de TS begreep) moet je er gewoon voor zorgen dat de universiteit Tilburg die vraag aan ze stelt >:) Dat is dus precies de reden waarom goede relaties met het RekenCentrum en de StudentenRaad van belang zijn.
Het is denk ik gewoon het beste om de eerste ervaringen af te wachten van de eerste gebruikers om er een oordeel over te vormen of het echt interessant zou zijn.
De eerste gebruikers zijn helemaal niet interessant. Dat zijn aan de ene kant de proefkonijnen die alle ellende met kinderziektes over zich heen krijgen, maar aan de andere kant degenen die op een volledig leeg netwerk zitten. Hun snelheid zal dus niet representatief zijn. Toen het netwerk in Delft net werd opgeleverd was 80 Mbps heel gewoon, nu mag je blij zijn als je de helft haalt.

Maar hebben jullie al antwoord gekregen op vragen over hoe die 17.50 euro is berekend? En is er al nagedacht over authenticatie?

• ScaraB
jochemd schreef op 15 juli 2003 @ 21:05:
Maar hebben jullie al antwoord gekregen op vragen over hoe die 17.50 euro is berekend? En is er al nagedacht over authenticatie?
Nou, tot op heden hebben ze weinig meer gezegd dan dat het 17.50 euro/maand kost met een max. snelheid van 10Mbit. Meer informatie zou nog volgen en kon ie ook nog niet geven toen ik er om vroeg. Ben benieuwd dus.. ze hebben ondertussen wel een ruimte bij onze onderburen geconfisqueerd als 'serverruimte'.. :?

• 404error
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-05 22:50

404error

Page Not Found

Ik zit in één van de grote Vestide flats in Eindhoven en op het Fontys netwerk aangesloten, werkt perfect, tegenwoordig nooit problemen meer met downtijd (was een paar jaar geleden anders) en met ongeveer 1MB/sec zooi van KaZaA aftrekken... Ik klaag niet, behalve dat ik bijna ga verhuizen en dan deze verbinding kwijt ben... :'(

De mannelijke variant van vrouwelijke intuitie heet logica

• Pietert
  • Niet online

Pietert

There is no spoon

Sorry dat ik dit oude topic omhoog schop maar ik wil even iets duidelijk maken. Ik ben al een keer of 20 benaderd door "tweakers" die dit topic hebben gelezen of ik een site/warezserver/topsite voor ze wil draaien. Als ik ze vraag hoe ze aan mijn emailadres komen noemen ze dit topic. Nieuwe variant van datamining ;)
Ze melden zich aan bij MSN messenger en dan komt het hele verhaal. Bij deze wil ik die mensen de moeite besparen. Mijn antwoord is en blijft eeuwig nee.
Ik zou natuurlijk mijn email adres uit mijn profile kunnen halen maar dat vind ik onhanding voor mensen die wel nuttige vragen hebben.

Dus hier nu voor altijd: NEE IK HEB GEEN INTERESSE!

Ik vertrouw er op dat het nu een stuk rustiger gaat worden met die domme vragen :)

#huiskamer | Amsterdammert | Some days you're the pigeon, some days you're the statue | Zenbook S13 UM5302TA-LV067W | LG 40WP95CP-W | HP USB-C dock G5

• dôh
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:38
Zeg... hehe.... ben jij geïnteresseerd om een dikke FTP te draaien?! LOL...

Nee maar kan het me helemaal voorstellen dat je je er dood aan ergert... :) Het is dat ik hier met een Wide-Open ADSL abbo zit er niet meer kan krijgen..

Ben jaloers op jullie.... Ik woon in Amsterdam... zit er hier bij mij in de buurt niet ergens iets dat als ik ga studeren, dat ik 10 of 100mbit kan krijgen? :P

Verwijderd

VageGast schreef op 03 november 2003 @ 22:06:
Sorry dat ik dit oude topic omhoog schop maar ik wil even iets duidelijk maken. Ik ben al een keer of 20 benaderd door "tweakers" die dit topic hebben gelezen of ik een site/warezserver/topsite voor ze wil draaien. Als ik ze vraag hoe ze aan mijn emailadres komen noemen ze dit topic. :)
Wat wil je met die nick van jou. :9

• intoxicated
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Ok, statement van VageGast is duidelijk. :)

Aangezien de discussie al maandenlang stil lag en de twee replies er onder niet echt serieus zijn gaat deze dicht.

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.