Toen ik nog jonger was speelde ik en m'n broer altijd met lego (wie niet
Dus een gelegenheid om het electronische gedeelte beter te maken, want het was allemaal heel primitief: 9 van de 10 keer was er kortsluiting

Dit projectje om de trein via de pc te besturen noemden we project 'treintje rijden'. Nu is de simpele schakeling die daarvoor gebruikt is allang weg, maar met kerst kreeg ik een Velleman kit waarmee je interlinks met de pc kunt bouwen. Het is een kaart die je dus zelf moet solderen
Nu is het dus bijna tijd om de interlink kaart met de treinen en lampen aan te sluiten. Sommige kleine onderdelen zoals weerstandjes en ic-tjes onbreken nog. Maar als het zover is dat de interlink volledig werkt, update ik deze post weer
Specs van de treintafel
-. 2 lego treinen
-. 4 transformators, volledige stroom ongeveer 24 volt @ 0.5 ampere
-. Wat lampjes, led indicators, schakelaars
-. Een werkend alarm systeem
-. Een autoradio
-. Heel veel lego
-. Een paar ventialoren voor verkoeling, vooral in deze zomertijd
-. En nog wat kleinere dingen zoals wat motortjes met functie, etc...
Foto's
Om te zorgen dat jullie niet allemaal naar pics gaan roepen, zijn hier wat pics. Alle plaatjes zijn *klikbaar*. Modem alert: plaatjes liggen rond de 200kb
Links: een overview van alles. Rechts: een overview van de bediening.
Links: bedieningspaneel voor de lichten (uit). Rechts: de autoradio.
Links: bedieningspaneel voor de lichten (aan). Rechts: stroommeter.
Links: close-up van lego schakelaars. Rechts: bovenste station.
Links: close-up van de hoofdbasis. Rechts: rijdende trein.
Links: schommelschip in actie. Hij gaat over de kop, en snel ook
Links: de velleman kaart. Rechts: triac kaart.
Links: Wisselbare triac kaart (onscherp helaas). Rechts: de velleman handleiding van de grote kaart.
Links: programmatje om kaart te besturen. Rechts: dikke zware trafo die gebruikt gaat worden om alles power te geven als de pc alles bedient. Ongeveer 24 volt op 1-2 ampere.
Links: kabels
Links: close-up van de basis. Rechts Alarm, met een afstandbediening die via een stroomdraadje power krijgt van het stroomsysteem
Voor pics in het donker klik hier
Voor pics van het houten plankje voor manueele aansturing klik hier
De Velleman kit
De Velleman kit bestaat uit een grote printplaat met de onderdelen en een handleiding. Ook heb ik nog een triac kaart (zie hierboven) die de kleine stroom die uit de hoofdkaart versterkt m.b.v de dikke trafo
Aansluiting
Zover ik nu geplanned heb gaat de ciclus er zo uit zien:
PC => Hoofdkaart => zwak signaal naar triac kaart => versterkt bij triac kaart => stroomkabel => apparaat (zoals trein, lampen, schommelschip, radio, etc...
Ook wil ik m'n huidige schakelaars gebruiken om alles nog manueel te besturen. Ik zal vooral de lampen in grote groepen moeten zetten want het aantal poorten op de hoofdkaart is beperkt met 16 kanalen. Er zitten ook inputs op de kaart maar die ga ik denk ik niet echt gebruiken
Als je vragen hebt of gewoon opmerkingen/kritiek/tips hebt, vraag het gerust aan mij, daar is ook dit topic voor
**Update**
klik hier
topic heeft toestemming van Durden (en ook van m-m)
[ Voor 12% gewijzigd door Qylos op 01-07-2003 17:38 ]
5800X3D | 4090 TUF | 32 GB 3600 CL14