USB poorten aansluiten, brand op moederbord.

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Red
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02-2023
Na MSI K7T kapot door lekkende condensatoren *pics* heb ik het volgende.

Mijn mobo is nu op RMA naar MSI, maar kan er geen 6 - 8 weken op wachten, dus heb ik gister een nieuw Jetway V266B SDR/DDR socket A moederbord, Athlon XP 2200+ en 256DDR Ram gekocht. Ik alles aansluiten, draaide allemaal goed. Maar ik was nog vergeten de USB poorten aan te sluiten. Ik in het boekje kijken hoe ik die precies moest aansluiten. Maar wat me opviel, op het moederbord zaten 9 pins om aan te sluiten en de kabel van de usb-hub had er tien.... d8, kan geen kwaad. Dus aangesloten, PC aangezet.

Toen zag ik in een flits rook van het moederbord komen. Dus snel uitgezet en ja hoor, boven de USB aansluiting een brandplek. :( :( :( Voor de rest draait alles stabiel, ook niet echt veel schade aan het moederbord. Dus ik dacht pech gehad, dan maar 2 usb poorten. Maar nu blijft het stinken zodra ik de pc weer telkens aanzet.

In hoeverre kan dit nog verdere schade aanrichten. Of is het verstandiger terug te gaan naar de NoRRoD en om te ruilen (en is dit uberhaupt mogelijk ? )

• MeIsTwisted
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-07-2023

MeIsTwisted

not a Twisted mind

omruilen natuurlijk
is gewoon DOA

Multimonitor is relax :P

• Red
DOA :?

Verwijderd

dead on arrival

wat het dus niet was, getuige de brandplekken

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:36

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Dus je sluit het spul aan terwij je pc aantstaat :?
Wat ging er in je om :P

Ik zou om RMA vrage, maar eigenlijk is het eige schuld dikke bult...

Verwijderd

Beekforel schreef op 24 June 2003 @ 20:18:
Dus je sluit het spul aan terwij je pc aantstaat :?
Wat ging er in je om :P

Ik zou om RMA vrage, maar eigenlijk is het eige schuld dikke bult...
Maar wat me opviel, op het moederbord zaten 9 pins om aan te sluiten en de kabel van de usb-hub had er tien.... d8, kan geen kwaad. Dus aangesloten, PC aangezet.
Eerst aangesloten, toen aangezet..lees ik er dan in.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Ik neem aan dat hij bedoelt het aansluiten van een USB apparaat op zijn USB-poorten.
Als je de connectoren op het mobo aansluit terwijl de PC aanstaat DoRRoN, ben ik inderdaad ook erg bang dat het eigen schuld, dikke bult is.

Ik lees net dat je een USB-hub gebruikt, zo'n interne waarschijnlijk.
Als dat er eentje is die NIET bij het mainboard geleverd is, heb je dan wel eerst naar de pin-bezetting gekeken??
Je hebt namelijk grote kans dat die lay-out NIET hetzelfde is, en dat daardoor de kortsluiting is ontstaan.

[ Voor 40% gewijzigd door Brede P op 24-06-2003 20:22 ]

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-08 14:57
Heb je de kabel er wel afgehaald :p

Even schoonmaken kijken of je iets eraan kan zien.
Misschien een ander component dat de geur verspreid?

Alles is terug te redeneren naar 4

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-05 21:45
zoals bij mijn usb alles lezer is aangegeven, moet je uitgebreid controlleren of de pinbezetting klopt....

• nero355
  • Laatst online: 10-07 17:18

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Ik vind wat er ook is gebeurt dat je garantie moet claimen je wil niet weten hoe meoilijk het was voor een paar mob's de juiste USB uitbreiding te vinden :( :'(

MOET GEWOON MEEGELEVERD WORDEN!!!!!

Zo i made my point :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Red
Nee, even voor de duidelijkheid.

Ik had de PC uit staan op het moment dat ik de USB-hub ging aansluiten.

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~ejf.heeres/Dscf0001.jpg
Zo'n ding dus.

Toen ik hem weer aanzette, zag ik dus dat er een condensatortje of wat verbrand was... de printplaat daaromheen is dus nu bruin / zwart. Maar aangezien daar ook printjes lopen.

Kan dat gevaarlijk zijn ?

[ Voor 19% gewijzigd door Red op 24-06-2003 20:29 ]

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-05 21:45
ja, elco is geploft, goedje wat er in zit is vrij aggresief, en erg giftig...

• Red
MR_WAZOO schreef op 24 June 2003 @ 20:34:
ja, elco is geploft, goedje wat er in zit is vrij aggresief, en erg giftig...
Okay, maar kan het kwaad om er nu mee door te werken ? Of toch maar teruggaan.... ?

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Gewoon terug gaan. Dat zijn officiele aansluitingen voor USB1.1 standaard. Daar kan je geen problemen mee krijgen. Die dingen kan je maar op een manier aansluiten of is het een USB1 aansluiting. Ik ken die aansluitingen namelijk van Gigabyte en die kunnen gewoon op ieder moederbord netals een Asus J-Panel dat zelfs op een Gigabyte moederbord werkt en ook qua USB en Audio.

Gewoon mee teruggaan en zeggen dat je hem aansloot toen je de stroom van de computer af had gehaald en dat je de computer opnieuw aandeed en dat je plof hoorde.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Precies, mee terug gaan.
Maar dat plaatje wat je liet zien, is dat van je Jetway mainboard, of van die MSI??
Als het van die MSI is, heb je kans dat het toch door een verkeerde lay-out van de pennetjes komt. Het is helaas nog steeds niet universeel. Meestal wel, maar helaas niet altijd.

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:02

Wildfire

Joy to the world!

Je sloot een kabel aan met een plug die duidelijk niet bedoeld was voor de aansluiting op het moederbord. Lijkt me een duidelijk geval van geen garantie meer...

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Red
Wildfire schreef op 24 June 2003 @ 21:29:
Je sloot een kabel aan met een plug die duidelijk niet bedoeld was voor de aansluiting op het moederbord. Lijkt me een duidelijk geval van geen garantie meer...
Het was wel een kabel die daarop hoorde. Ik ben niet gek ofzo, dat ik niet weet waar ik USB op aan moet sluiten. Bovendien had ik nog gekeken in het boekje of het daar hoorde.

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:02

Wildfire

Joy to the world!

DoRRoN schreef op 24 juni 2003 @ 21:33:
[...]

Het was wel een kabel die daarop hoorde. Ik ben niet gek ofzo, dat ik niet weet waar ik USB op aan moet sluiten. Bovendien had ik nog gekeken in het boekje of het daar hoorde.
Was dat USB-ding dus met het mobo meegeleverd? In dat geval valt je idd niets te verwijten.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-08 20:32

JeroenT

hoi!

Ga even terug naar waar je je moederbord hebt aangeschaft , doe je een beetje nooberig voor en misschien sturen ze hem RMA voor je.

Zoniet , dan moet je toch echt een nieuwe kopen of bij raparatie de daarbijhorende kosten vergoeden.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:25

The Third Man

The Third Jellyfish

DoRRoN schreef op 24 June 2003 @ 21:33:
[...]

Ja, maar bedoel je daar ook de pin layout mee? Of alleen of die connector de USB-connector was?

EDIT
(sorry dat ik zo laat pas edit)
Je vertelt dat er 9 pinnetjes op het mobo zitten (dus 1 blinde pin) en 10 op de stekker. Dan zou je die toch andersom erop kunnen zetten (zodat dus de boel doorbrandt)?

[ Voor 22% gewijzigd door The Third Man op 24-06-2003 23:56 ]

• Aphelion
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-07 19:19
ik kreeg bij mijn msi ook een hub die niet op de moederplank aansluiting past.. die aansluiting waar ie wel oppaste was bedoeld voor een led indicator ...

Feeling lonely and content at the same time, I believe, is a rare kind of happiness

• Scorpion1984
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-08 14:14
Goh Ik wil niet veel zeggen maar veel mensen hier kunnen niet echt lezen en smijten meteen met verwijten naar dorron, zoals het lijkt staat dorron in zijn recht voor garantie, en moet hij gewoon even teruggaan.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

itsalex schreef op 24 June 2003 @ 21:07:
Gewoon terug gaan. Dat zijn officiele aansluitingen voor USB1.1 standaard. Daar kan je geen problemen mee krijgen. Die dingen kan je maar op een manier aansluiten of is het een USB1 aansluiting. Ik ken die aansluitingen namelijk van Gigabyte en die kunnen gewoon op ieder moederbord netals een Asus J-Panel dat zelfs op een Gigabyte moederbord werkt en ook qua USB en Audio.

Gewoon mee teruggaan en zeggen dat je hem aansloot toen je de stroom van de computer af had gehaald en dat je de computer opnieuw aandeed en dat je plof hoorde.
Dat is dikke stierenpoep: mijn vorige Gigabyte 7VRXP had ook zo'n 4-USB-op-1-slot uitbreiding erbij zitten, en die kan niet op mijn nieuwe XFX KT400ALH. Eveneens kan de frontpanel connector van mijn AOpen kast wel op de XFX maar dus niet op de Gigabyte (dan moet ik de losse pinnen gebruiken).

Zover mij bekend zijn er 2 verschillende pinouts van de USB connectoren op een moederbord. Eentje met een blinde pin (dus geen pin) in een hoek en eentje met 2 blinde pinnen met eentje aan elke kant.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Maurice schreef op 24 juni 2003 @ 23:51:
ik kreeg bij mijn msi ook een hub die niet op de moederplank aansluiting past.. die aansluiting waar ie wel oppaste was bedoeld voor een led indicator ...
Dat is geen hub neem ik aan hè, het slechts een verloop tussen losse pinnen en een vrouwtje-USB-A.

EDIT
Ook dus voor topicstarter: zo'n slotplaat is geen hub! Een hub zorgt ervoor dat er meer apparaten aan 1 root hub gaat. Nu wordt gewoon elke poort doorgelust. Zie verder mijn edit een stukje hoger voor extra ontopic.

[ Voor 25% gewijzigd door The Third Man op 24-06-2003 23:57 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-08 11:31
Da's ook altijd de reden dat ik altijd de layout (pinbezetting) doormeet/check van een USB bracket. Alleen als ie bij het mobo in de doos zit gaat ie er direct op.

't is veel voorkomend,en blijkbaar vinden veel fabrikanten het logisch om geen universeel iets te maken..

En Jetway, dan noem je ook nog eens iets ;)
En ja, dat ding is dus eik speciaal voor dat MSI bordje.

Garantie? Nee, het is je eigen fout, je hebt 'm gewoon niet goed aangesloten (lees: niet gecontroleerd).
Misschien dat die pc winkel wat uit service wil doen, maar verplichting hebben ze niet.
Was natuurlijk anders geweest als hun zelf die fout gemaakt hadden

Edit: ow, ik las ff niet goed. Dat usb ding werd dus WEL bij je Jetway meegeleverd? Dan is t gewoon garantie idd ja.

[ Voor 11% gewijzigd door DJSmiley op 25-06-2003 00:18 ]

Pagina: 1