Multiboot ms-dos & xp op de laptop

Pagina: 1
Acties:

• FongWan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-09 20:50

FongWan

The Stormrider ...

Topicstarter
Hallo mensen, ik heb een vraag met betrekking tot dual boot.
Ik heb al de search gebruikt met meerdere zoektermen, namelijk:
- dual boot
- dual boot ms dos xp
- dual boot ghost xp
- op de MS site
- bootmagic ms dos xp

Maar ik heb niet echt antwoorden op mijn vragen kunnen vinden.

Het verhaal is als volgt, ik heb een laptop met 20GB harddisk. Ik wil graag kunnen booten tussen XP, ms-dos. Ik heb op dit moment mijn harddisk in de volgende partities ingedeeld met fdisk van een Win98se bootdisk:

c: = 3,5GB => primair en actief (voor norton ghost bootdisk & image)
d: = 8GB => extended logisch (voor XP en overige software)
e: = 6GB => extended logisch (voor mijn software, drivers etc.)
f: = 1,5GB => extended logisch (voor mijn bestanden)

Ik heb c: met format c: /u /s dus bootable gemaakt en daarna WinXP op d: laten installeren. Dual boot van XP doet het gewoon lekker en alles is ok.

Maar als ik in XP in explorer zit dan kan ik dus gewoon mijn c: zien en is xp op de d: ik wil graag dat ik de c: niet zie en dat wanneer ik in xp werk d: (waar xp echt op geinstalleerd is) gezien wordt als c:

Nu ben ik het volgende van plan maar ik weet niet helemaal zeker of het gaat werken:

Ik install bootmagic en laat xp en ms-dos dual booten, daarbij geef ik aan in bootmagic dat het advanced hiding moet toepassen.
Dan zou dat toch voldoende moeten zijn om het resultaat te krijgen wat ik wil?

Want ik wil namelijk niet mijn ms-dos partitie kunnen zien in xp explorer en dat de partitie waarop xp geinstalled is als c: wordt gezien. En de rest van de drive letters zijn dan neem ik aan ook aangepast. Dat ik dan wanneer ik in ms-dos zit dan d: moet zien als de partitie waar xp op zit en dat c: dus gewoon gezien wordt als de ms-dos partitie

Mijn vragen:
Moet ik dan eerst met partition magic de d: (waar xp op staat) omzetten tot een primaire partitie of kan ik het gewoon een extended logische laten?
Op welke drive moet ik bootmagic op de d: of de c: installeren?
Gaat dit wel werken wat ik van plan ben?
Moet ik eventueel wat in de boot.ini file gaan zitten veranderen ?

Na dit hele gelazer (als het werkt) wil ik dan Norton Ghost installen en dan een image maken van de xp partitie en dat op mijn ms-dos partitie zetten. Maar ik heb daar ook een vraag over.

As ik dan ga ghosten ben ik dan mijn dual boot kwijt? Als het goed is niet toch aangezien ik de image maak NADAT ik alle bootzooi heb ingesteld?

Ik hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is want ik ben nu al 3 dagen bezig geweest, eerst zitten experimenteren toen xp op c: stond en daarna bootmagic geinstalleerd. Lukte me toen niet om ms-dos te booten.
Toen alles geformatteerd met een ME bootdisk en dat werke ook niet omdat de /s functie niet meer werd ondersteund door de ME bootdisk. En gisteren toen maar weer alles zitten formateren en instellen zoals boven beschreven is met een Win98SE bootdisk wat dus uiteindelijk gelukt is. Ik kan nu eindelijk dual booten :)

Ik wil nu graag zeker weten of wat ik in gedachte hebt gaat werken want ik heb geen zin om nog tig keer alles te moeten formateren en installeren. Als ik hiermee mijn dualboot vernaggel dan wordt ik echt :( 8)7 |:(

Graag hulp want ik wordt er een beetje 8)7 van ...

| Fuji X-T1, 10-24, 18-55, 35 f2, 56 f1.2 | Surface Pro 2017 | Nintendo Switch | Apple iPad 2021 | Samsung Watch 6 Classic 47mm | Google Pixel 9 Pro XL |

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-09 15:28

mutsje

Certified Prutser

Je windowsXP zal altijd de partities zien. Dit kun je enkel voorkomen door met policies te gaan kloten in XP.

• Hoppie
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
OK ff resumerend:
Je wilt:
- Windows XP
- MS-DOS
- XP-software
- software en drivers
- bestanden

Waarbij Windows XP de MS-DOS partitie niet ziet.
Wil je daar per sé bootmagic voor gebruiken? Ik heb zelf een voorkeur voor XOSL. Voor het verhaal maakt het wel iets uit, maar dat vermeld ik wel.

De eerste partitie (3.5GB primair) is OK.
De tweede partitie zul je ook primair moeten maken.
De andere partities kunnen blijven zoals ze zijn.

Met behulp van Partition Magic maak je één van beide primaire partities hidden vóórdat je MS-DOS of Windows XP installeerd.
Installeer Windows XP op de eerste of tweede partitie (maakt niet uit), waarbij het bestandssysteem FAT32 of NTFS mag zijn (behalve als je BootMagic gebruikt, dan moet je FAT32 aanhouden).
Zet vervolgens met Partition Magic de Windows XP partitie hidden en maak de andere partitie actief. Installeer hierop MS-DOS.
Voor MS-DOS heb je al een FAT 16/32 partitie nodig, die vervolgens kunt gebruiken om er XOSL op te installeren.
Nadat je opnieuw opstart en XOSL op je scherm krijgt, kun je de Windows XP partitie bekend maken binnen XOSL. Vervolgens kun je naar MS-DOS of naar Windows XP booten, waarbij de andere partitie nog steeds zichtbaar is. In XOSL kun je vervolgens ervoor kiezen om de tweede primaire partitie hidden te laten.

Succes!

Verwijderd

Ik denk niet dat dos NTFS onderseunt dus raad ik je aan om voor FAT32 te kiezen... succes

• FongWan

FongWan

The Stormrider ...

Topicstarter
Sorry dat mijn post een beetje chaotisch is ... ben het een beetje zat ...

Maar bedankt voor de uitleg, dus als ik het goed heb moet ik het volgende doen.

1) De primaire partitie van 3,5GB hidden maken
2) Maak de logische partitie waar XP nu op staat primair en actief
3) Formatteer de hele zooi, ik neem aan dat ik alleen de XP partitie hoef te formatteren toch?
4) Install XP op de actieve primaire partitie
5) Install bootmagic en geef aan dat hij XP en MS-DOS kan booten met advanced hiding.

Klopt dat?
Trouwens ik neem aan dat ik Bootmagic op dezelfde partitie moet zetten als XP en niet op de hidden MS-DOS partitie toch?

Ja ik heb al een beetje met XOSL zitten prutsen maar aangezien ik toch Partition Magic 8 heb waarbij Boot Magic zit .... gebruik ik liever dat.

| Fuji X-T1, 10-24, 18-55, 35 f2, 56 f1.2 | Surface Pro 2017 | Nintendo Switch | Apple iPad 2021 | Samsung Watch 6 Classic 47mm | Google Pixel 9 Pro XL |

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-07 17:18

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

www.masterbooter.com <= EFDISK proggie lekker gratis (shareware) en je kan er alle smee wat jij wil ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Hoppie
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
nero355 schreef op 24 June 2003 @ 21:46:
www.masterbooter.com <= EFDISK proggie lekker gratis (shareware) en je kan er alle smee wat jij wil ;)
Dan vind ik persoonlijk XOSL interessanter:
- freeware
- Ranish partition manager included
- grafisch bootmenu ipv textbased met ondersteuning voor diverse resoluties en een ps2/serial mouse

Maar voor we in een discussie terecht komen welke bootmanager beter is, weer ontopic.
3) Je hoeft inderdaad alleen de Windows XP partitie te formateren naar een primaire partitie.

Als je Bootmagic wilt gebruiken, kun je dat inderdaad het best/alleen maar? onder Windows XP installeren. Maar volgens mij MOET je Windows XP partitie dan FAT32 zijn, anders kan Bootmagic er tijdens het opstarten niet bij. Je kunt met je MS-DOS installatie inderdaad niet terecht op een NTFS partitie. Even overwegen dus of je de features van NTFS nodig hebt of niet (o.a. rechtenbeheer, grotere files).

[ Voor 4% gewijzigd door Hoppie op 24-06-2003 23:16 ]

• FongWan

FongWan

The Stormrider ...

Topicstarter
Nogmaals bedankt ...

Ik had dus onder PM8 de MS-DOS partitie hidden gemaakt en de XP partitie actief primair. Daarna had ik XP partitie geformatteerd en XP er opnieuw op gezet ....

Wat schetst mijn verbazing ..... de Windows boot menu .... :( |:( :(
Dus ik heb het maar niet eens geprobeert om Bootmagic erop te zetten ....

Weer opnieuw PM8 erop gezet en toen maar de MS-DOS partitie geformatteerd (die is nog steeds hidden). Daarna met een Win98SE bootdisk cd XP partitie opnieuw geformatteerd en ga morgen wel verder met het volgende:

1) Install WinXP op de actieve primaire partitie
2) Install PM8 & Boot Magic
3) Maak de MS-DOS partitie actief en de XP hidden
4) Reboot naar de MS-DOS partitie, als het goed is heb ik nu een Bootmenu :+
5) Install MS-DOS en de rest van mijn zooi
6) Reboot naar XP en alles is klaar ....

Toch :? :? :?

Ik ga morgen ermee verder nu lekker pitten want ik ben moe .... :z :Z
Zal morgen mijn resultaten hier neerzetten ... want ik ben te moe om te tikken ...

Pagina: 1