[EJB] Frontend in flash, html, php *

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024
Ik ben bezig met het opzetten van een expertsysteem dat uiteindelijk volledig op een ejb server moet draaien. Ik heb dan verder niets meer te maken met concurrency control, netwerk communicatie en allerlei andere akelige zaken. Waar ik nu iets meer over wil weten is hoe ik het beste het grafische gedeelte kan opzetten. Het systeem gaat misschien gebruikt worden om documenten op te laten stellen voor Notarissen en daar moet dus wel een aantrekkelijke frontend bij zitten. Mijn vraag is dus wat ik hier het beste voor kan gebruiken. Ik zou de front-end in java kunnen opzetten, maar aangezien ik een van we weinige programmeurs ben, heb ik niet de tijd om uren overal aan te zitten pielen om het mooi en perfect te maken, Verder ben ik zelf ook niet zo gek op het bouwen van gui`s omdat ik vaak een andere kijk erop heb, dan de eindgebruikers. Daarom zit ik er al een tijdje over te denken om de frontend in iets anders op te zetten dan java, om hiermee meer aan de scripters/html-mannen over te kunnen laten. Wat zou ik hier het beste voor kunnen gebruiken?

plain html? Dit is niet krachtig genoeg om alles aan te sturen. Dus pure html is uitgesloten.

jsp/servlets? Dit heeft als voordeel dat ik met jsp makkelijk bij de ejb server kan komen. Maar heeft als nadeel dat html niet echt geschikt is om iets flashies te maken.

php? Ik weet eerlijk gezegd nog niet echt goed wat ik hiervan moet vinden. Php is een krachtige webscripttaal maar ik ben nog geen ejb koppeling tegen gekomen.

Het nadeel aan bovenstaande oplossingen is dat er uiteindelijk html widgets worden neergezet en html is in dat opzicht gewoon zwaar verouderd.

flash? Een collega heeft me vrijdag iets laten zien. Een zeer fraaie flash site waarop je reserveringen kan maken voor een hotel. Ik heb even zitten kijken en er is gelukkig een ejb koppeling voor flash beschikbaar.

Ik hoop dat jullie me wat verder kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeverauX
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

DeverauX

Focus is everything

plain html? Dit is niet krachtig genoeg om alles aan te sturen. Dus pure html is uitgesloten.
Hoe bedoel je niet krachtig genoeg om alles aan te sturen? Ik ga ervanuit dat html in deze alleen je presentatielaag zal vormen (webformulieren en weergave van ingevoerde data).

Met flash zou je het inderdaad ook kunnen doen alleen ben je dan wel afhankelijk van iemand die hier kennis van heeft en ook goed met actionscripts kan omgaan.
(daarnaast lijkt het mij een ramp om hier in de toekomst aanpassingen op te kunnen maken mja)

Je zou de frontend toch ook gewoon in html kunnen maken met vervolgens een groot stuk dhtml om het ook visueel aantrekkelijk te maken?

...whatever was distasteful or unpleasant or uncomfortable or painful - music could always soothe that.
All you have to do is reach out to beauty.
Quincy Jones

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:54

Bosmonster

*zucht*

hoe kun je plain html/php/jsp/servlets e.d. met elkaar vergelijken als het gaat om de grafische frontend :?

Ze zijn toch allemaal gebaseerd op html?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-09 09:15

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

php zou ik sowieso bij voorbaat al afschrijven. Als het in php kan kan het nog mooier in jsp. IMHO heb je nu eigenlijk alleen de keus tussen een applicatie (waar je geen zin in hebt), jsp of flash.

Flash zou ik eigenlijk alleen doen als er ook iemand is de werkelijk goed met flash kan werken (niet mensen die een paar keer de ingebouwde tut + wat online tutjes)

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alarmnummer
DeverauX schreef op 23 June 2003 @ 09:15:
[...]
Hoe bedoel je niet krachtig genoeg om alles aan te sturen? Ik ga ervanuit dat html in deze alleen je presentatielaag zal vormen (webformulieren en weergave van ingevoerde data).
idd. Maar de weergave is wel iets complexer dan alleen het invullen van formulieren. Je moet ook redeneersessies kunnen stoppen om reeds beantwoorde vragen kunnen wijzigen en daarna weer verder gaan.
Met flash zou je het inderdaad ook kunnen doen alleen ben je dan wel afhankelijk van iemand die hier kennis van heeft en ook goed met actionscripts kan omgaan.
(daarnaast lijkt het mij een ramp om hier in de toekomst aanpassingen op te kunnen maken mja)
Dat kan ik me goed voorstellen. Ik heb er een tijd over gedaan om een gui goed op te kunnen zetten en daar is gewoon veel kennis voor nodig. Zo gauw je meer gaat letten op uiterlijk dan zal onderhoudbaarheid volgens mij snel van ondergeschikt belang worden.
Je zou de frontend toch ook gewoon in html kunnen maken met vervolgens een groot stuk dhtml om het ook visueel aantrekkelijk te maken?
Ik weet niet wat er grafisch eigelijk allemaal mogelijk is met dhml. Ik weet dat je daarmee erg eenvoudig door je dom kan wandelen en dat je leuk met layers kan spelen. Maar afgezien daarvan weet ik er niet veel vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alarmnummer
Janoz schreef op 23 June 2003 @ 09:28:
Flash zou ik eigenlijk alleen doen als er ook iemand is de werkelijk goed met flash kan werken (niet mensen die een paar keer de ingebouwde tut + wat online tutjes)
We hebben iemand in huis die daar goed in is :)

[edit]
Ik ben me voorlopig alleen aan het orienteren, dus ik hoef niet meteen voor een oplossing te kiezen. Er zijn op dit moment nog een definitieve afspraken gemaakt omtrend een nieuw systeem (er is een demo afgeleverd die de komende tijd geevalueerd gaat worden).

[ Voor 31% gewijzigd door Alarmnummer op 23-06-2003 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeverauX
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

DeverauX

Focus is everything

Ik weet niet wat er grafisch eigelijk allemaal mogelijk is met dhml. Ik weet dat je daarmee erg eenvoudig door je dom kan wandelen en dat je leuk met layers kan spelen. Maar afgezien daarvan weet ik er niet veel vanaf.
Neem maar eens een kijkje in het volgende topic: [cms - interface] wat is gebruikersvriendelijk ?.
Niet alle screens zijn meer te zien maar er zitten zeker enkele grafische hoogstandjes tussen, en allen in dhtml/JS. :)
Helaas zitten de screens van Gordijnstok er niet meer tussen :/

...whatever was distasteful or unpleasant or uncomfortable or painful - music could always soothe that.
All you have to do is reach out to beauty.
Quincy Jones

Pagina: 1