Onboard/integrated net zo snel/goed als losse kaarten?

Pagina: 1
Acties:

• stylezzz99
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-12-2022
Als je bijvoorbeeld een Asus p4pe mobo koopt is de communicatie sneller als je alles onboard hebt of niet, dus als je niks onbaord hebt en dus allemaal pci kaarten hebt communiceren die dan minder snel als alles je alles onboard hebt?

En de kwaliteit van onboard apparaten is tegenwoordig toch net goed als een budget pci kaart?

Of zit ik helemaal fout?

THUNDERDOME TILL WE DIE !!!

Verwijderd

communicatie is niet sneller, en de kwaliteit is, zeker van ASUS mobo's over het algemeen vrij goed... probleem kan de niet-upgradability :) zijn...

• JQR
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-08 22:50

JQR

Verwijderd schreef op 22 June 2003 @ 01:35:
probleem kan de niet-upgradability :) zijn...
met alles onboard kun je tenminste nog wat in je pci-sloten kieperen ;)

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

als je dan wel het normale aantal PCI-sloten hebt.
meestal (dus niet altijd, zie hierna) is bij all-on-board moederborden het aantal pci sloten beperkt tot 2, 3
(in ieder geval in mijn asus Terminator barebone slechts 2 pci + 1 amr slot)

Ik denk trouwens dat budget PCI-kaarten dezelfde chipsets gebruiken als je on-board kunt vinden.
(in ieder geval zo voor mijn sweex 5.1 geluidskaart en de on-board chipset van de asus A7N8X special in de TarGa PC van mijn broer: CM8738)

[ Voor 45% gewijzigd door Brothar op 22-06-2003 01:46 . Reden: typos ]

eagle

• JQR
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-08 22:50

JQR

mijn asus a7n8x deluxe heeft 2* netwerk en audio onboard, had in principe alleen nog een vid.kaartje nodig.. verder heb ik nog 5 pci sloten vrij voor upgrade.. :)

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

onboard....tegenwoordig is het vaak van zeer leuke kwaliteit..zeker het spul van asus!

Maar....het processor gebruik...onboard zuipt een beetje mee van je processor...een beetje van je geheugen en natuurlijk een beetje van je bandwidth en chipset.

Maar tegenwoordig met onze snelle processoren, moederborden en zo voort is dat verschil...minder als 1 miezerige procent!

Het handige is dat..inderdaad..er PCI sloten vrij blijven!

There is no place like ::1

Verwijderd

swampy schreef op 22 juni 2003 @ 01:42:
Maar....het processor gebruik...onboard zuipt een beetje mee van je processor...een beetje van je geheugen en natuurlijk een beetje van je bandwidth en chipset.
Al die kaarten los zullen net zoveel resources zuipen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op 22 June 2003 @ 01:46:
[...]

Al die kaarten los zullen net zoveel resources zuipen.
Is niet helemaal waar.
Als jij een realtek nic o.b. hebt zitten belast dat de cpu meer dan als je bijv een intelbased PCI kaart gebruikt.

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Oftewel het verschil tussen onboard en kaarten hangt af van het merk....maar hoe dan ook..veel scheelt het nou ook weer niet!

There is no place like ::1

Verwijderd

De kwaliteit van budget onboardchips is imo net zo slecht als diezelfde chips op een PCI kaart.

Tegenwoordig heb je imo toch al minder last van resource problemen door ACPI

M'n A7N8X bevat zoveel features die ik niet gebruik, maar ik merk er geen bal verschil mee (zowel benchmarks als reallife) of ik ze nu disable in de bios of niet.

Onder W9x W2K zag je nog weleens verschillen tussen Realtekkaartjes en vergelijkbare budgetkaartjes, maar onder W2K verdwenen veel van die verschillen als sneeuw door de zon.

Voordelen van onboard:
- als er een PCI kaartje kapot gaat heb je altijd nog je onboard meuk als backup
- veel lege PCI sloten
- afgewogen door fabrikant, pre-compatibilitytest.
- conflicten zullen eerder opgelost zijn omdat de hardwarecombinatie niet zo uniek is.

Nadelen:
- er wordt altijd wel ergens op bespaard
- niet alles is in jouw ideale combi te koop

• wdekreij
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-08 08:57

wdekreij

Dubbelzinnig

kijk bijv. naar de abit nf7-s

het geluid is net zo goed als de audigy.... wat heel wat zegt..

en verder ook alle onboard dingen perfect ! (geen videoonboard bij de -s versie.. gelukkig maar, want die zijn nooit zo super snel)

en heb dan ook nog 5 x pci 1 x agp over

• Kimberly
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:33
Ik heb ook een Asus p4pe, en gebruik nu aleen de LAN. en kwa snelheids verlies ofzo merk ik niets..

Eerst gebruikte ik ook nog de SoundMAX die onboard zit, maar de Diamond MX300 klinkt heel wat beter. :) En toch is die kaart ook zeker 5 jaar oud.

Intel 14700K | Asus ROG Strix z790 GAMING WIFI | 32GB 7200MHZ | ASUS ProArt RTX 4070 SUPER | Fractal North | CORSAIR RM750 | Samsung 2.5TB NVME | Samsung Odyssey G8 OLED

• Mandor
  • Laatst online: 25-06 09:40

Mandor

Lord of Chaos

Hoe zit het eigenlijk met power verbruik? Ik neem aan dat als je netwerk/sound onboard hebt dat het minder power verbruikt dan 2 losse (netwerk/sound) kaarten... Is dit ook zo?

And isn't it appealing to recline? Get blinded and to go into the light again...

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Ik heb op mijn Abit IC7 5.1 geluidskaart onboard 24 BITS (zit ook SPDIF op). Nou gebruik ik gewoon een losse DMX Xfire 1024, maar ik ga zeker nog proberen of die onboard net zo goed is. Misschien dat iemand ervaringen heeft :? B)
[edit]
offtopic:
Ik heb gehoord dat ABIT een beter onboard geluidschip heeft als ASUS

[ Voor 21% gewijzigd door STIMPPYYY op 22-06-2003 12:52 ]

Verwijderd

ik heb een asus a7v333-x/lan (amd xp2000+ @2000Mhz)met een broadcom 440x 10/100 nic en een realtec ALC650 6 channel sound chip onboard. als de machine nix doet (win2kprof) is het processor gebruik 0% staat de machine via kazaa te downloaden en wordt het netwerk gebruikt staat hij op 1% bij divx afspelen (hoge kwalliteit) met winamp 2.92 staat hij op max 16 %, zonder geluid (sound chip biosmatig uit) staat hij op 14% volgens mij maakt het allemaal niet zoveel uit. ik ben tevreden met de onboard chips op mijn mobo. voordeel: losse 6 kanaals geluidschip en een goede nic is ook duur, en die hoefde ik nu niet te kopen.

• XoReP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:24
Iig had mijn vorige MSI de KT4 Ultra BSR een PCI soundchip en die verbruikt veel minder CPU dan een gewone onboard chip. Het geluid was goed, ik had zelfs EAX. Maar nu ik een Audigy 2 heb gebruikte ik hem alleen voor als mijn Audigy 2 kapot was gegaan. Nu heb ik een nieuwe mobo de MSI 875P Neo FIS2R en die vindt ik dof geluid geven. Ik vindt die Soundmax nix :(

BTW Volgens mij is mijn onboard Gigabit adapter van intel veel beter dan mijn 10/100 (905B) 3COM kaartje ;)

[ Voor 14% gewijzigd door XoReP op 22-06-2003 13:04 ]

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

On-board lan/sound/etc. kan heel goed zijn, maar het kan ook aan de PCI bus hangen.

On-board video is meestal slechter dan de goedkoopste kaarten, mede omdat er meestasl gebruik wordt gemaakt van het RAM geheugen, wat langzamer is en van je werkgeheugen af gaat. Het is leuk voor Office werk, maar niet om games mee te spelen.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je moet ondescheid maken in soort 'onboard' apparaat en hoe die aangesloten zit:

Integrated
- zit in een ander onderdeel (meestal chipset) geintegreerd
- heeft erg korte communicatielijnen en bezet geen generieke bus
- deelt bandbreedte met de interconnect van de chip waar hij in geintegreerd zit

onboard, AC'97
- voor de meeste gebruikers volstrekt onbekende standaard
- heeft een eigen bus naar de southbridge
- steunt typisch sterk op CPU voor signaalverwerking
- door beperkte bandbreedte beperkte toepassingen: modem, audio, netwerk

onboard, PCI
- is in beginsel identiek in gebruik en performance aan een PCI kaart met dezelfde chip
- voordeel: het neemt geen slot in beslag
- nadeel: niet upgradebaar of meeneembaar

Vervolgens moet je dus zien hoe die dingen aangesloten zitten:

VGA
Echt 'onboard', dus met een losse chip op PCI of AGP bus zie je bijna nooit meer (uitzondering: die ECS plank met Xabre onboard). Onboard presteert in beginsel hetzelfde als een losse kaart (mits het eigen geheugen heeft, maar dat heeft onboard bijna altijd).
Tegenwoordig kom je vrijwel uitsluitend in de northbridge geintegreerde VGA tegen. Dat is funest voor performance omdat VGA enorme geheugenbandbreedte nodig heeft, evenveel of meer dan de CPU zelfs. Tenzij er massa's bandbreedte overblijven (Aladdin 7, nForce2...) heb je een dubbele beperking bij geintegreerde VGA- de CPU wordt afgeknepen doordat de VGA z'n bandbreedte gebruikt, maar de VGA wordt ook afgeknepen doordat de CPU erop zit. Afrader dus.

IDE
IDE zit meestal op de southbridge geintegreerd. Itt VGA is dit wel goed voor performance omdat de PCI bus zo ontlast wordt (op een gemiddeld mobo is er 133MB/s beschikbaar, en een enkele schijf kan tegenwoordig de helft opslokken). In plaats daarvan gaat de bandbreedte ten koste van de chipset interconnect, die tussen de 233 en 1066MB/s aankan bij moderne chipsets, veel ruimer dus.
Ditzelfde geldt ook voor iets als S-ATA- als je echt van plan bent SATA te gebruiken en je daarnaast de PCI bus fors wil gebruiken (TV-kaart bijvoorbeeld), kan het veel schelen om een mobo uit te zoeken waar de SATA in de southbridge ingebakken zit.

Sound
Lastig- kan alle drie typen zijn (integrated, AC'97 en PCI) en hoewel bij PCI in beginsel lagere CPU usage te verwachten is, is dat ook gevaarlijk om aan te nemen (vergelijk een Trident PCI chip maar met de onboard audio op de MCP-T). Bovendien staat CPU usage ook los van geluidskwaliteit. Moraal: ga op reviews af van de specifieke plank of op z'n minst zelfde audio chip.

NIC
Wederom alledrie typen mogelijk. In de regel is hier wel PCI superieur, mits het geen Realtek CPU vreter is. De nVidia integrated NIC is ook erg goed (scoort beter in performance en CPU usage dan een 3Com PCI). Vermijd dus AC'97 en Realtek als CPU usage een prioriteit is.

Modem
Gebruikt iemand deze dingen nog :? Zo ja is de conclusie hier interessant: meestal is AC'97 verreweg de beste optie, mits je CPU minstens 500MHz is. Waarom :? Omdat de CPU usage in zelfs het ergste geval meevalt (max 56k6 he :z ), en bovendien de latencies bij volledige HCF/HSF lager liggen. Reken maar na- een PCI device draait op 33MHz, een CPU op een zeer grote veelvoud daarvan. Welke heeft de data sneller beschikbaar?
Daarnaast is een AC'97 'modem' veel meer een computer->telefoonlijn interface en kun je er veel meer mee dan een PCI hardware modem- denk aan bijvoorbeeld het doormeten van de lijnvoltages, of iets totaal anders dan data over die lijn gooien...

* dion_b heeft maar een enkele modem als backup in gebruik- en het is een AMR modem die via AC'97 werkt.

SCSI heb ik opzettelijk niet genoemd omdat het altijd een PCI device is, IEE1394 (FireWire) omdat het gewoon hetzelfde verhaal is als bij de NIC en verder vallen de meeste andere devices wel te beredeneren :z

Oslik blyat! Oslik!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Is on-board ethernet van Asus P4C800 niet goed?! is ook interessant.
Bij de P4C800-E is het nu veranderd, het zit nu wel direct aan de southbridge (dacht ik)

Maar dit gaat wel over de i875 chipset, het geldt niet voor alle chipsets.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• STIMPPYYY
  • Nu online
Kheb net ff onboard aangezet op mijn mobo, maar ik vind het geluid van mijn DMX wel wat beter :)

• Kapitein Prozac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-03 19:09
Ik heb gemixte ervaringen met onboard spul. De SiS onboard NIC op m'n Asus P4S8X voldeed prima maar de C-Media onboard soundchip had veel last van haperingen, ook met de nieuwste, Asus, WHQL, etc. drivers. Nu op mijn Gigabyte 8SQ800 deed de ALC650 onboard soundchip het prima totdat binnen een paar dagen het geluid steeds zachter werd. Diverse drivers geprobeerd maar niks hielp. Toen maar de onboard sound disabled in de bios en een Creative SB Live! kaartje erin gestopt en het probleem was opgelost. Ik hou het voortaan wel bij losse PCI kaartjes.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

STIMPPYYY schreef op 22 June 2003 @ 13:55:
Kheb net ff onboard aangezet op mijn mobo, maar ik vind het geluid van mijn DMX wel wat beter :)
Kapitein Prozac schreef op 22 June 2003 @ 14:06:
Ik heb gemixte ervaringen met onboard spul. De SiS onboard NIC op m'n Asus P4S8X voldeed prima maar de C-Media onboard soundchip had veel last van haperingen, ook met de nieuwste, Asus, WHQL, etc. drivers. Nu op mijn Gigabyte 8SQ800 deed de ALC650 onboard soundchip het prima totdat binnen een paar dagen het geluid steeds zachter werd. Diverse drivers geprobeerd maar niks hielp. Toen maar de onboard sound disabled in de bios en een Creative SB Live! kaartje erin gestopt en het probleem was opgelost. Ik hou het voortaan wel bij losse PCI kaartjes.
Handig zou zijn om te vermelden of die onboard gevallen via AC'97 of PCI werken, of dat ze geintegreerd zijn (als het goed is vind je dit gewoon in de mobo specs terug)

CMedia dingen zijn de laatste tijd meestal AC'97, de SiS900 chip is gewoon PCI. Die ALC650 ken ik helemaal niet...

ALs je het onderscheid PCI/AC'97/integrated niet maakt, is het onmogelijk conclusies te trekken in een topic als deze :o

Edit:
Topictitel om die reden aangepast

Oslik blyat! Oslik!

• STIMPPYYY
  • Nu online
Het is een AC 97 d8 ik. Als ik hem installeer via de CD staat er Realtek C650

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:59

DinX

Motormuis

Qua kwaliteit zijn de onboard dingen wel vrij goed tegenwoordig.

Zelf heb ik een Asus A7N8X Deluxe.
Dus 2 netwerkadapters onboard (1 3Com en 1 Nvidia) die vebruiken dus echt niks qua processorgebruik bij grote bestandsoverdrachten. Vroeger met m'n realtek-kaartje liep dat soms zelfs op tot 70% (Als ik op een LAN was en ik aan het leechen was ging gamen echt slecht).
Het onboard geluid is echt super (Soundstorm chip, geen AC'97 chip :X ), klinkt vele malen beter als m'n SB Live 5.1. Die SB Live zit er wel nog in voor als ik met koptelefoon wil luisteren. Ook handig is dat deze zelfs een onboard dolby digital encoder heeft, dus je kan hem op een digitale decoder aansluiten met een goed 5.1 setje (wat ik spijtig genoeg niet heb :X ).

Je betaalt wel wat meer voor zo'n moederbord, maar als je een goedkoop moederbord neemt en daar 2 NIC's en een Audigy 2 ofzo moet bijkopen ben je ook een hoop geld kwijt. En ik heb nog PCI-sloten vrij (2 vrij, 1 tv-tuner, 1 SB Live en 1 in gebruik door m'n Zalman VGA-koeler)

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Verwijderd

er zijn een paar on board pci apparaten die ik (alhoewel ik daar geen enkele verklaring voor heb) persoonlijk iets beter vind dan hun insteekversies:
-c-media 5.1 8738 sound (zeer bekend)
-realtek 8139 family nic (idemdito)
-heel wat nic's van intel

verbeeld ik me dat soms maar of is er echt een verklaring voor? ik heb het verhaal van dion_b gelezen, maar zou het echt niet weten.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DinX schreef op 22 juni 2003 @ 14:50:
Qua kwaliteit zijn de onboard dingen wel vrij goed tegenwoordig.
Conclusie kan ik het mee eens zijn, maar je haalt van alles door elkaar :o
Zelf heb ik een Asus A7N8X Deluxe.
Dus 2 netwerkadapters onboard (1 3Com en 1 Nvidia) die vebruiken dus echt niks qua processorgebruik bij grote bestandsoverdrachten. Vroeger met m'n realtek-kaartje liep dat soms zelfs op tot 70% (Als ik op een LAN was en ik aan het leechen was ging gamen echt slecht).
Je hebt NIET twee onboard adapters, je hebt een integrated nVidia controller (die ik hierboven al roemde) en een onboard PCI 3Com (ook niet slecht). Verder staat de RTL8139 berucht om CPU usage, hoe hij ook aangesloten is.
Het onboard geluid is echt super (Soundstorm chip, geen AC'97 chip :X ), klinkt vele malen beter als m'n SB Live 5.1. Die SB Live zit er wel nog in voor als ik met koptelefoon wil luisteren. Ook handig is dat deze zelfs een onboard dolby digital encoder heeft, dus je kan hem op een digitale decoder aansluiten met een goed 5.1 setje (wat ik spijtig genoeg niet heb :X ).
Die Soundstorm is geen 'chip', het zit geintegreerd in de MCP-T southbridge (noemde ik ook al hierboven :z ). De encoder zit trouwens ook geintegreerd, NIET onboard :o
Je betaalt wel wat meer voor zo'n moederbord, maar als je een goedkoop moederbord neemt en daar 2 NIC's en een Audigy 2 ofzo moet bijkopen ben je ook een hoop geld kwijt. En ik heb nog PCI-sloten vrij (2 vrij, 1 tv-tuner, 1 SB Live en 1 in gebruik door m'n Zalman VGA-koeler)
Daar heb je dan weer wel gelijk in... :z
Verwijderd schreef op 22 juni 2003 @ 14:53:
er zijn een paar on board pci apparaten die ik (alhoewel ik daar geen enkele verklaring voor heb) persoonlijk iets beter vind dan hun insteekversies:
-c-media 5.1 8738 sound (zeer bekend)
-realtek 8139 family nic (idemdito)
-heel wat nic's van intel

verbeeld ik me dat soms maar of is er echt een verklaring voor? ik heb het verhaal van dion_b gelezen, maar zou het echt niet weten.
In het geval van de C-Media en RTL chips is een verklaring simpel te geven: de kaarten waar die chips op geprikt worden zijn (ultra-)low-end. Dat voorspelt in ieder geval slechte filters voor geluid. Precies waarom een 8139 onboard beter zou zijn dan op een kaart kan ik niet direct zeggen. In ieder geval is de kans op betere onderdelen op een mid-end mobo aanzienlijk hoger dan van een onbekende PCI kaartbakker.

Mijn eigen ervaring met Intel NIC controllers is alleen met de PCI versies (van Compaq en Intel zelf) en ik heb er absoluut niet over te klagen, dus weet ik niet precies wat hier aan de hand is. Is het CPU verbruik hoger?

Oslik blyat! Oslik!

• Kapitein Prozac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-03 19:09
De C-Media 9739 op de Asus P4S8X en de ALC650 op de Gigabyte 8SQ800 zijn beiden AC'97. Wat betekent dit dan voor de problemen die ik had?

• Kimberly
  • Laatst online: 15:33
STIMPPYYY schreef op 22 June 2003 @ 13:55:
Eigenlijk ook heel logisch, op een aparte kaart zit alles hardware matig. Ook zijn er tegenwoordig mobo's waar standaard goed geluid op zit..

En het is mooi makkelijk voor mij, als ik deze pc weer verkoop gaat de MX300 eruit en zet ik het onboard geluid er weer op, zodat de MX300 weer in mijn volgende pc kan. :)

Intel 14700K | Asus ROG Strix z790 GAMING WIFI | 32GB 7200MHZ | ASUS ProArt RTX 4070 SUPER | Fractal North | CORSAIR RM750 | Samsung 2.5TB NVME | Samsung Odyssey G8 OLED

• STIMPPYYY
  • Nu online
Deorgere schreef op 22 June 2003 @ 17:58:
[...]

Eigenlijk ook heel logisch, op een aparte kaart zit alles hardware matig. Ook zijn er tegenwoordig mobo's waar standaard goed geluid op zit..

En het is mooi makkelijk voor mij, als ik deze pc weer verkoop gaat de MX300 eruit en zet ik het onboard geluid er weer op, zodat de MX300 weer in mijn volgende pc kan. :)
Zo logisch vind ik het nog niet. De nvidia2 chipsets zijn te vergelijken met een Audigy 2 :D. Ik heb hem eigenlijk maar heel kort aangehad, maar het klonk zeker niet slecht voor onboard sound. Wat dus heel fijn is voor mensen die geen euros uit willen geven voor een geluidskaart ect...
Ik heb hier een onboard 3COM kaartje 10/100/1000 is het verstandiger die aan te sluiten ipv mijn realtek kaart?
Pagina: 1