Toon posts:

Is on-board ethernet van Asus P4C800 niet goed?!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

In het Asus P4C800 motherboard review op Tomshardware hier
http://www.tomshardware.c...rd/20030519/i875p-05.html zeggen ze
het volgende:

"Rather than using Intel's CSA protocol, the manufacturer has integrated a reasonably priced GBit LAN chip from 3COM-Chip (3C940 PCI), which communicates with the slow Southbridge (PCI). This is done with the sole intention of saving costs, which fans of the brand cannot understand. After all, the board costs around 280 euros, so it should still have CSA GBit LAN."

Kan iemand aub uitleggen wat ze hiermee precies bedoelen?! Wat ik zou willen weten is of dit een minder goeie/snelle ADSL verbinding kan geven?! Als ik ergens lees dat men bespaart op de kosten dan ben ik altijd op mijn hoede. Ik ben geen expert, maar als ze zeggen dat ethernet op dat mobo communiceert via de trage Southbridge (PCI), kan dit dan nadelige invloed hebben op de performance/snelheid van mijn ADSL verbinding?! Waarom is Intel's CSA protocol, dat blijkbaar door de meeste andere mobos in die test gebruikt wordt, beter en in hoeverre is dit relevant voor ADSL gebruikers?!

Kan iemand dit alles aub verduidelijken! Alvast hartelijk bedankt voor de feedback!

Mike.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je ADSL lijntje is 2Mbit ofzo (misschien iets meer) dat ding is 1000Mbit.
Dus ben maar niet bang dat je ineens brakke downloads hebt ofzo, verschil met een 10 of een 1000mbit kaart merk je niet op een relatief langzame verbinding

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18:43
Je kan een eind met google uit de voeten hier. Desnoods laat je een zoekactie los op intel.com.

Maar goed: CSA staat voor Communication Streaming Architecture.
Een gbit lan kaart kan de gehele bandbreedte van de PCI bus opslokken, met CSA is dit probleem 'verholpen'. CSA communiceerd namelijk niet meer via de PCI/southbridge, maar direct met de northbridge. CSA heeft een bandbreedte van (uit mijn hoofd) 266 MB/s, genoeg dus om een full duplex gbit verbinding aan te kunnen.

Kort samengevat : jij zult er met ADSL (en anderen met bijv. kabel) niets van merken dat asus een pci gbit chip gebruikt ipv CSA.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Zoals Asus het nu heeft geïmplementeerd is het net alsof je een 3Com GBit kaart in je PCI slot hebt steken, is niks mis mee (goed spul) :) Echter, Intel heeft de chipset voorzien van CSA (een directe verbinding met de 'northbridge') om juist de PCI bus te ontzien en Asus maakt hier om de een of andere reden geen gebruik van (waarom? Dat mag Joost weten). Dit laatste is vooral een voordeel wanneer je veel data verplaatst over een Gbit verbinding en snelle disken gebruikt die de datastroom kunnen bolwerken, de PCI bus wordt dan namelijk niet helemaal volgepompt/bezet. Zoals gezegd maakt het voor jouw gebruik geen donder uit :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
Domino schreef op 30 May 2003 @ 10:28:
Een gbit lan kaart kan de gehele bandbreedte van de PCI bus opslokken, met CSA is dit probleem 'verholpen'.
Maar als ik je goed begrijp zal mijn ADSL verbinding via gbit lan een deel van de PCI bus opslokken wat bij CSA niet het geval is. Is het juist dat niet wat nadelig kan zijn?! Hoe zit dat precies?!

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2003 10:55 ]

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:33
Verwijderd schreef op 30 mei 2003 @ 10:47:
[...]

Maar als ik je goed begrijp zal mijn ADSL verbinding via gbit lan een deel van de PCI bus opslokken wat bij CSA niet het geval is. Is het juist dat niet wat nadelig kan zijn?! Hoe zit dat precies?!
Je ADSL gebruikt mischien 0.2% van de totaal mogelijke snelheid. Dat zal dus echt geen enkel probleem gaan opleveren :)

Verwijderd

Topicstarter
Cutebritney schreef op 30 May 2003 @ 10:52:
Je ADSL gebruikt mischien 0.2% van de totaal mogelijke snelheid. Dat zal dus echt geen enkel probleem gaan opleveren :)
Je bedoelt dus 0.2% van die Southbridge/PCI bus? Sorry voor de newbie question, maar wat is eigenlijk juist die Southbridge en PCI bus? Is dat één ding waarlangs alles moet passeren? Wat moet daar juist allemaal langs passeren en wat is de maximum capaciteit?!

Alvast hartelijk bedankt voor de info!

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2003 11:04 ]

• Leon T
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Leon T

Ni!

Verwijderd schreef op 30 mei 2003 @ 10:59:
[...]

Je bedoelt dus 0.2% van die Southbridge/PCI bus? Sorry voor de newbie question, maar wat is eigenlijk juist die Southbridge en PCI bus? Is dat één ding (PCI bus) waarlangs alles moet passeren? Wat moet daar juist allemaal langs passeren en wat is de maximum capaciteit?!

Alvast hartelijk bedankt voor de info!
Langs de PCI bus komt dus de data van alle apparaten die erop aangesloten zijn :)
Geluidskaart, nic, pci videokaartje, ide controller enzovoorts. De max. snelheid van PCI is zo'n 125MB/sec. Aangezien dit niet al te veel is zijn er daarom ook standaards als AGp en PCI-X ontwikkeld.

Verwijderd

Topicstarter
Tweakertje schreef op 30 mei 2003 @ 11:02:
Langs de PCI bus komt dus de data van alle apparaten die erop aangesloten zijn :)
Geluidskaart, nic, pci videokaartje, ide controller enzovoorts. De max. snelheid van PCI is zo'n 125MB/sec. Aangezien dit niet al te veel is zijn er daarom ook standaards als AGp en PCI-X ontwikkeld.
Kan het dan niet zijn dat al die apperaten (met uitzondering van videokaart die via AGP verloopt) die 125MB/s opeten en er dus geen plaats meer is voor je ADSL (ook al gaat het maar om slechts 3Mbit/s) als die andere apperaten prioriteit krijgen en de bus gewoon vol is?!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2003 11:14 ]

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18:43
Hier staat een schema van de i865 chipset (die nagenoeg gelijk is aan de i875 op de p4c800). Je kunt hierop ook verschillende snelheden zien die de ondelinge verbindingen hebben.

Een chipset (let op: set!) bestaat uit meerdere fysieke chips, in dit geval twee stuks.
Beide hebben hun eigen taken. Zo handelt de southbridge alle communicatie af met PCI/USB/SATA/IDE apparaten. Hiervan is het belangrijk om te weten dat USB/PCI en IDE samen een bus van 133 MB/s moeten delen. S-ATA heeft een eigen verbinding van 150 MB/s.
Zoals je ook in het schema kunt zien hebben AGP en CSA een directe verbinding met de northbridge, en ontlopen ze zo de drukke(re) interne bussen.

In het geval van de asus krijg jij de data van je ADSL lijntje dus (rechtsonder in het schema) op de PCI bus binnen. Als het op die bus nu erg druk is, bijvoorbeeld met dataverkeer van of naar een ATA100 harddisk, kan hier een kleine vertraging in komen. CSA (links-boven in het schema) heeft hier dus geen last van.

Technisch gezien is de verbinding via de CSA bus dus beter, daarmee wil ik niet zeggen dat de oplossing van asus slecht is, zeker niet.
Maar in de review die jij noemde noemt men als belangrijkste aspect van deze keuze kostenbesparing. Maar wat is nu echte kostenbesparing op een adviesverkoopprijs van 280 euro?

[ Voor 1% gewijzigd door Domino op 30-05-2003 11:19 . Reden: tiepo ]

• Abbadon
Hiero een overzicht v.d. hele chipset:

Afbeeldingslocatie: http://developer.intel.com/design/chipsets/875P/pix/875_schematic.gif

De MCH (Memory Controller Hub) is wat vroeger de Northbridge werd genoemd en de ICH is wat vroeger Southbridge werd genoemd. Als je veel devices aan de PCI bus gaat hangen kan deze bus een bottleneck vormen wannneer je de Gbit verbinding zoals Asus 'm heeft geïmplementeerd (dus via de PCI bus) volledig gebruikt (kan tot 100MB/s oplopen als de disken dat tempo kunnen bijbenen). Echter, al de onboard devices als geluid, ATA/SATA en USB hebben een eigen verbinding met de Southbridge en zullen de PCI bus niet gebruiken (behalve als je een eigen geluidskaart of andere PCI kaart gaat gebruiken). De onboard Firewire loopt wel via de PCI bus (is geen chipseteigen feature). Maar aangezien jij niet continu/vaak datatromen van 100MB/s over de PCI bus gaat gooien is er helemaal géén probleem :)

Tip, lees hier eens wat over als je het zo graag wilt weten ;)

Verwijderd

Topicstarter
Hartelijk bedankt voor de uitgebreide uitleg! Zeer leerzaam! Thanks!

Er zijn enkele dingetjes wat ik nog niet goed begrepen heb:

1/ Je zegt "Zo handelt de southbridge alle communicatie af met PCI/USB/SATA/IDE apparaten. Hiervan is het belangrijk om te weten dat USB/PCI en IDE samen een bus van 133 MB/s moeten delen."

Maar is het niet zo dat USB een eigen verbinding heeft met de Southbridge, en dus niet de PCI bus belast?! En hoe zit dat met ATA100 disks, want daar kan uiteraard wel heel veel data doorheen gaan, zeker als je meerdere schijven hebt?! Hebben ATA100 disks een eigen verbinding of gaat dat via PCI bus?! Schijven zijn toch geen PCI devices?!

Is het in de praktijk niet zo dat alleen PCI devices zoals je geluidskaart (Soundblaster bvb) je PCI bus gebruikt en dus daarnaast alleen je ADSL verbinding? Hoeveel MB/s neemt overigens zo'n Soundblaster?

2/ tiens, als je apart een 10/100 PCI ethernet kaart koopt, gebruikt die dan ook niet gewoon die PCI bus. Dus dat is in feite even slecht als de Gbit implementatie van Asus?!

Alvast bedankt voor de info!!

Mike.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2003 12:12 ]

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Door een 1Gb verbinding gaat er maximaal in theorie ongeveer 119MB per seconde doorheen.
Als de PCI bus maximaal 133MB per seconde kan verwerken blijft er weinig over voor de overige apparatuur.

Nu heb je er nog geen last van, maar als over een paar jaar Gigabit algemeen wordt, en je hebt een Gigabit netwerk, kan je in de problemen komen met de bandbreedte op de PCI bus. IN THEORIE.

-edit-
goed formuleren kost tijd

[ Voor 5% gewijzigd door Resistor op 30-05-2003 12:14 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 16:34
Resistor schreef op 30 May 2003 @ 12:13:
Door een 1Gb verbinding gaat er maximaal in theorie ongeveer 119MB per seconde doorheen.
Als de PCI bus maximaal 133MB per seconde kan verwerken blijft er weinig over voor de overige apparatuur.

Nu heb je er nog geen last van, maar als over een paar jaar Gigabit algemeen wordt, en je hebt een Gigabit netwerk, kan je in de problemen komen met de bandbreedte op de PCI bus. IN THEORIE.

-edit-
goed formuleren kost tijd
CSA is idd een techniek die behoorlijk vooruit loopt en nu nog helemaal niet van belang is voor werkstations. Tegen de tijd dat 1Gbit net zo ingeburgerd is als 100Mbit nu dan heb je allang andere moederborden die voor minder geld dezelfde techniek bezitten. Zeker voor thuisgebruik is CSA totaal overbodig.

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

Verwijderd

Topicstarter
1/ Wat ik mij nog steeds afvraag: moeten IDE en PCI effectief die bus van 133MB/s delen, of heeft IDE (ATA100) niet zijn eigen verbinding met de Southbridge als ik naar bovenstaande grafiek kijk?

2/ Aja, en hoeveel MB/s neemt een PCI soundcard als Soundblaster?

• Abbadon
Zoals je kunt lezen in m'n laatste post:
Echter, al de onboard devices als geluid, ATA/SATA en USB hebben een eigen verbinding met de Southbridge en zullen de PCI bus niet gebruiken (behalve als je een eigen geluidskaart of andere PCI kaart gaat gebruiken)
gebruikt de IDE interface (zowel ATA100 als S-ATA150) _niet_ de PCI bus. Dit kun je ook makkelijk uit het plaatje afleiden dacht ik.

MB/s zijn veelal niet een issue, de latency is belangrijker; voor welke aaneengesloten periode een device de PCI bus bezet mag houden.

Pagina: 1