Creative Inspire 5100 wissel naar gelijkspanning

Pagina: 1
Acties:

• Roel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-07 15:47

Roel

screen -x addict

Topicstarter
Ik ben bezig met mijn car pc projectje, complet met een creative inspire 5100. Een 5.1 setje met kleine sub dus. Ik heb verstand van solderen, maar m'n electronica kennis is niet meer wat hij geweest is.. :(

Het probleem alleen is dat het setje wisselspanning nodig heeft en een auto gelijkspanning levert. Ik heb al gezocht bij conrad, de enige wisselrichter die ze hebben gaat van 12 naar 230. Om dan weer naar 12 terug te gaan lijkt me een beetje overdreven :)

In de sub zit ook meteen de versterker en electronica om alles te regelen, en die heb ik nu open liggen. Meteen aan de voedinsconnector zitten 4 1N540's. Voor zover ik heb kunnen vinden zijn dit gewone diodes.
Er zit aan die diodes ook een flinke condensator van 4700 uF, en wat kleinere.

Een wilde gok: Dit is een gelijkrichter?

Mijn eigenlijke vraag: Is het verstandig om te gaan solderen in aan de print om hem op gelijktstroom te kunnen aansluiten of zijn er 12 volt 3A wisselrichters ?

Resistance is futile (If < 1 Ohm)

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Dit is niet echt PC-related dus een schopje naar Audio, Video & HiFi Forum

Ik denk toch echt dat een omvormer je beste kans is.

• Roel

Roel

screen -x addict

Topicstarter
Tja, ik dacht meer naar de electronics kant, omdat daar ook veel casemodders/electronica lui zitten..

Verwijderd

Meteen aan de voedinsconnector zitten 4 1N540's. Voor zover ik heb kunnen vinden zijn dit gewone diodes. Er zit aan die diodes ook een flinke condensator van 4700 uF, en wat kleinere. Een wilde gok: Dit is een gelijkrichter?
Dat klinkt inderdaad als een gelijkrichtbrug met een elco voor de afvlakking.

Als je nu achter die diodes/elco meet, weet je gelijk wat er intern gebruikt wordt als DC voeding. Zeg dat dat zo'n 10,3V is, dan kun je bijv. een MC7809 (zwaarder!!! ivm vermogen versterker?) nemen en die tussen je gevonden aftappunt en je autocontact zetten. Ik ga er nu wel vanuit dat er maar 2 punten achter de diodebrug gebruikt worden, nl. de massa en de +(10,3?)V

* edit: ik ben niet meer wakker.... gewoon 12V DC van je autocontact aansluiten op de voedingsingang van je sub, polariteit maakt niet uit want er hangt toch een diodebrug achter.

Voorbeeldje van een gelijkrichtbrug met afvlakcondensator:
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/yvo.lens1/voeding_1.JPG

Wellicht dat je nog wat aan dit topic hebt: [rml][ CM] PC in je Auto. Info en How-to's.[/rml]

Vergelijkbare topics:
- Creative 4.Surround in auto?
- dolby pro logic in auto (v70) what use?

Overigens lijkt mij een surroundsysteem in een auto nu niet echt bijdragen tot de verkeersveiligheid, maar dat terzijde...

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2003 23:48 ]

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Als er verder geen extra sporen direct aan de voedingsingang zitten (dus dat die ingang gelijk naar die gelijkrichtbrug gaat), hoef je weinig anders te doen dan het ding aan de 12v-rail van je auto te hangen.

• Roel

Roel

screen -x addict

Topicstarter
Verwijderd schreef op 21 juni 2003 @ 22:27:
[...]
Dat klinkt inderdaad als een gelijkrichtbrug met een elco voor de afvlakking.

* edit: ik ben niet meer wakker.... gewoon 12V DC van je autocontact aansluiten op de voedingsingang van je sub, polariteit maakt niet uit want er hangt toch een diodebrug achter.

Wellicht dat je nog wat aan dit topic hebt: [rml][ CM] PC in je Auto. Info en How-to's.[/rml]

Vergelijkbare topics:
- Creative 4.Surround in auto?
- dolby pro logic in auto (v70) what use?

<font color="#990669">Overigens lijkt mij een surroundsysteem in een auto nu niet echt bijdragen tot de verkeersveiligheid, maar dat terzijde...</font>
Dan ga ik dat eens proberen.

Het surroundsysteem is alleen maar voor de muziek. Er komt een klein lcdschermpje in, film kijken gaat dus niet. En het volume is zachter dan wat de gemiddelde gast in z'n gaar Golfje.. :)
Als er verder geen extra sporen direct aan de voedingsingang zitten (dus dat die ingang gelijk naar die gelijkrichtbrug gaat), hoef je weinig anders te doen dan het ding aan de 12v-rail van je auto te hangen.
Hmm, eens goed doormeten...

• Roel

Roel

screen -x addict

Topicstarter
Na een tijdje meten ben ik hier achter gekomen:

Ik kan niet meten of ik snap helemaal niks van 't ding...

grote Koelrib: Massa kabel: 6 volt gelijk,
grote koelrib: kern kabel: 6 volg gelijk,
als ik daar wissel probeer te meten doet ie niks.. ?
Over een grote condensator: 14 bij gelijkspanning, 32 wisselspanning (??wth is het dan??)...

Ik denk dat ik een nachtje ga slapen en ga kijken wat een 12->220 ding kost, weinig watt...

Verwijderd

Niet nodig:

gewoon 12V DC van je autocontact aansluiten op de voedingsingang van je sub.

• Roel

Roel

screen -x addict

Topicstarter
Toch maar geprobeert, hij draait nu op 12 volt op een oude computervoeding, morgen in de auto proberen en kijken wat ie doet... :)

• BYM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-01 14:50

BYM

In memoriam : De Gulden

Sorry dat ik dit oude topic omhoog trap, maar ik zit strax met exact dezelfde set die ik "in" wil bouwen in de auto, zodoende :

Is dat direkt aansluiten van deze 12v wisselspanningset op 12volt gelijkspanning nou nog gelukt of wilde het niet ?

Als ik een goeie signature zou weten, zou ik die hier neerzetten.

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Als het op een 12 volt pc voeding werkt zal het zeker weten ook in de auto werken.
Kijk eens welke wisselspanning de trafo levert, als je die vermenigvuldigt met 1,41 en dan 1,4 eraf haalt dan heb je de gelijkspanning die je na de gelijkrichter overhoudt.

Het enige probleem wat je kunt krijgen is dat de gelijkrichter maar voor de helft belast wordt, de diodes kunnen hierdoor te heet worden en kapot gaan.
De diodes die erin zitten kunnen 3 Ampere aan, daar wil je eigenlijk nog iets onder blijven.

Let ook op of de trafo een symmetrische of asymmetrische spanning levert, in de auto is alleen maar een asymmetrische spanning beschikbaar.
Zoiets kun je makkelijk zien, als er maar 2 draden van de trafo op de versterker zijn aangesloten is het een asymmetrische spanning, als er 3 draden aangesloten zijn is het vaal een symmetrische spanning.

[ Voor 59% gewijzigd door bobo1on1 op 13-05-2004 20:54 ]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• BYM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-01 14:50

BYM

In memoriam : De Gulden

bobo1on1 schreef op 13 mei 2004 @ 20:50:
Als het op een 12 volt pc voeding werkt zal het zeker weten ook in de auto werken.
Kijk eens welke wisselspanning de trafo levert, als je die vermenigvuldigt met 1,41 en dan 1,4 eraf haalt dan heb je de gelijkspanning die je na de gelijkrichter overhoudt.

Het enige probleem wat je kunt krijgen is dat de gelijkrichter maar voor de helft belast wordt, de diodes kunnen hierdoor te heet worden en kapot gaan.
De diodes die erin zitten kunnen 3 Ampere aan, daar wil je eigenlijk nog iets onder blijven.

Let ook op of de trafo een symmetrische of asymmetrische spanning levert, in de auto is alleen maar een asymmetrische spanning beschikbaar.
Zoiets kun je makkelijk zien, als er maar 2 draden van de trafo op de versterker zijn aangesloten is het een asymmetrische spanning, als er 3 draden aangesloten zijn is het vaal een symmetrische spanning.
Nou dat scheelt dan weer, want er zijn maar twee draden aangesloten op de stekker :)

Misschien binnenkort maar eens kijken of ik hem open kan maken dan, en die gelijkrichter by-passen :/

Als ik een goeie signature zou weten, zou ik die hier neerzetten.

Pagina: 1