Toon posts:

W2k SMB trager dan Novell

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier net een nieuw server binnengehaald met het snelste van het snelste:
Intel P4 3.06 HT
Intel Serverboard
1 gig mem
4 Seagate SCSI 15k in Raid 5 confiuratie

En Windows 2000 SMB

mooi spul dacht ik zo

Nu werken we met M$ MS Access met meerdere (15) users in 1 database. We werkten vroeger met Novell (v3.12) en toen liep het als een speer. Nu met W2K SMB gaat dit zo traag als wat vooral bij het ophalen van record's.....

Tis net of hij de server de boel blokkeert en dan weer een stukje toelaat. Want als ik op de server kijk staat die gewoon uit zijn neus te eten want hij doet het rustig aan.

Nu mijn vraagje HOE KAN DIT NOU en wat is hier aan te doen. Zit ik hier met snel spul en gaat de software in een keer trager. De rest gaat wel snel alleen onze access applicaties dus niet.

Heb wel iets gelezen dat dit mischien met "Oppurtinustic File locking" te maken zou hebben. Maar waar kan ik dit vinden?

Hopelijk heeft iemand hier ervaring mee, want dit moet op te lossen zijn.

Modbreak
De afkorting van Microsoft is MS en niet M$.
Dit wordt als flame aanzien dus gelieve normaal af te korten.

[ Voor 14% gewijzigd door Predator op 20-06-2003 19:25 ]

• RedRose
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

RedRose

Icebear

Wij hebben hier hetzelfde en opportunistic locking uitzetten (zie hier ) werkt wel een beetje, maar ook niet echt. Wat je kan proberen is om de SMB-signing (dat doe je in de Group Policy, even zoeken op GoT) uit te zetten, maar voor zover ik heb begrepen werkt dat alleen voor XP-clients en niet voor windows 2000 clients.

.edit: check ook deze, mocht het van toepassing zijn. En Microsoft als M$ schrijven wordt niet echt gewaardeerd :P

[ Voor 71% gewijzigd door RedRose op 20-06-2003 16:42 . Reden: knip knip ]

Sundown Circus

• Xiphalon
  • Laatst online: 26-04 12:32
En het beste wat je eraan kan doen is natuurlijk de (bewezen in deze configuratie) snelle oplossing terug zetten.

Dus weer Netware installeren :p

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
darkmage schreef op 20 June 2003 @ 18:12:
En het beste wat je eraan kan doen is natuurlijk de (bewezen in deze configuratie) snelle oplossing terug zetten.

Dus weer Netware installeren :p
sorry hoor, maar als je niks nuttigs te posten hebt, blijf dan alsjeblieft buiten spelen :/

smb signing heeft wel degelijk nut ook voor niet XP clients, zonder signing is het behoorlijk sneller. (kan tot 30% schelen)

A wise man's life is based around fuck you

• RedRose
  • Niet online

RedRose

Icebear

zwelgje schreef op 20 juni 2003 @ 19:13:
[...]
smb signing heeft wel degelijk nut ook voor niet XP clients, zonder signing is het behoorlijk sneller. (kan tot 30% schelen)
Ok, ik heb gisteren, vannacht en vanochtend even lopen stresstesten in een Access-applicatie op een W2K server en 15 W2K Professional clients. Met SMB-signing op disabled. Het gaat inderdaad een heel stuk sneller (grote tabellen openen in 2 seconden in plaats van 5 - 15 seconden, ook als er meerdere mensen in de database zitten).

Ik wacht nog even op feedback van de gebruikers, maar het uitzetten van SMB-signing lijkt dus inderdaad ook te werken op W2K clients. :)

Voor de TS: Deze links dus en daar mag je zwelgje voor bedanken ;)

[ Voor 10% gewijzigd door RedRose op 21-06-2003 14:06 ]

Sundown Circus

Verwijderd

Topicstarter
Sorry slip of the key... (betreffede mijn afkortingen), zal nie meer gebeure

thx.. Red Rose, zal het meteen proberen...

Ik laat in de loop van week ff weten hoe het is gegaan.

Verwijderd

Topicstarter
And ofcource thx....Zwelgje voor het linkje

Verwijderd

zwelgje schreef op 20 juni 2003 @ 19:13:
[...]

sorry hoor, maar als je niks nuttigs te posten hebt, blijf dan alsjeblieft buiten spelen :/

Dat was wellicht een serieuze reactie van hem. Wees pragmatisch. Als de Windows-opstelling echt niet op een vergelijkbare snelheid te krijgen valt, waarom dan niet toch teruggrijpen naar Novell?

• Zwelgje
Verwijderd schreef op 22 juni 2003 @ 14:03:
[...]

Dat was wellicht een serieuze reactie van hem. Wees pragmatisch. Als de Windows-opstelling echt niet op een vergelijkbare snelheid te krijgen valt, waarom dan niet toch teruggrijpen naar Novell?
er zijn ongetwijfeld meerdere redenen geweest om te upgraden naar Windows 2000, redenen die het waarschijnlijk onmogelijk maken (licentietechisch nog buiten beschouwing gelaten) om terug te keren naar NetWare

buiten dat het natuurlijk geen oplossing is om terug te gaan, er is gekozen voor een nieuw platform je gaat niet zomaar even terug

Verwijderd

Topicstarter
Xactly en we verwachten op zijn minst dat als je van novell (v3.12 wat vrij oud is) naar W2k gaat dat je op zijn minst weer kan verwachten dat die beter en sneller is dan Novell.

Want anders was iedereen wel bij zijn oude serer gebleven

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
zwelgje schreef op 20 June 2003 @ 19:13:
[...]

En toch is het imho niet zo gek.
Ik heb ook een poosje met Netware en Windows NT server naast elkaar gewerkt, waren beide p75's. De NT-server was stukken trager, zelfs 4 speed bestanden van de NT-server share op CD branden lukte niet wegens gebrek aan snelheid, wat vanaf de Netware server wel lukte. De enige SMB-server die mijn Netware server kon overtreffen was via Samba.

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 22 June 2003 @ 14:14:
Xactly en we verwachten op zijn minst dat als je van novell (v3.12 wat vrij oud is) naar W2k gaat dat je op zijn minst weer kan verwachten dat die beter en sneller is dan Novell.

Want anders was iedereen wel bij zijn oude serer gebleven
Klopt, maar de marketing van Microsoft en onderzoeken van onderzoeksbureaus die door MS zelf werden betaald voor een van tevoren vastgestelde uitslag is ook erg doeltreffend geweest.

Plus dat die oude Netware versie slechts met veel moeite met moderne hardware, zoals grote schijven, werkt. Dan moet er wat nieuws komen..wordt het dan NT of Novell? De Novell Cliënt voor Windows zuigt, de NT cliënt is prachtig in Windows geïntegreerd. Een bedrijf met allemaal Windows werkstations heeft de keuze dan, icm marketing van MS, snel gemaakt, ook al is Novell veel sneller en stabieler.

[ Voor 28% gewijzigd door SvMp op 22-06-2003 14:19 ]

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-04 18:30

Arfman

Drome!

Zolang er geen reden is om expliciet op Windows 2000 te blijven, zou je ook weer terug kunnen gaan naar Novell. Versie 6.0 is al een tijdje uit en is bewezen stabiel. In mijn ervaring is een Novell server voor filesharing veel sneller dan een W2K doos.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• SED
  • Laatst online: 21:16

SED

Arfman schreef op 22 June 2003 @ 14:19:
Zolang er geen reden is om expliciet op Windows 2000 te blijven, zou je ook weer terug kunnen gaan naar Novell. Versie 6.0 is al een tijdje uit en is bewezen stabiel. In mijn ervaring is een Novell server voor filesharing veel sneller dan een W2K doos.
Zet er dan meteen windows 2003 op.
Snelle filesharing en de gewenste functionaliteit.
"even" terug naar Novell lijkt me niet een opmerking van iemand die werkelijk met Novell werkt. Dat even zou best wel eens tegen kunnen vallen.
Daarnaast zijn er allerlei kleine ergernissen met Novell, zoals in relatie met terminal server en Citrix die Novell tot een uitstervend platform gemaakt hebben
( nog los van te late ondersteunig voor simpele zaken zoals CD roms ( 3.12) en nog later tcp/ip enz.)

Jammer want Novewll was ooit "het" platform voor netwerking.

Copyright and left by SED...

Verwijderd

T' product is trouwens Netware en niet Novell, als we het over Windows 2003 hebben dan zeggen we ook niet alleen maar MS 2003.
Netware 3.12 stamt trouwens uit de NT 3.51 tijd, wil je die dan met elkaar vergelijken, de keus is dan snel gemaakt, overigens ondersteunt ook Netware 3.12 TCP/IP

Verwijderd

SED schreef op 22 June 2003 @ 17:14:
[...]

Daarnaast zijn er allerlei kleine ergernissen met Novell, zoals in relatie met terminal server en Citrix die Novell tot een uitstervend platform gemaakt hebben
( nog los van te late ondersteunig voor simpele zaken zoals CD roms ( 3.12) en nog later tcp/ip enz.)

Jammer want Novewll was ooit "het" platform voor netwerking.
Novell NetWare is nog steeds een prachig platform voor een netwerk.
En ook Citrix kan gebruik maken van de NDS net zoals het gebruik maakt van de AD van Windows 2000. Of Windows 2000 kan gebruik maken van de NDS ipv AD. Het maakt allemaal niet zoveel uit, het is wat je netwerkbeheerder snapt en of het stabiel en goed(snel) kan lopen. Het is alleen jammer dat Citrix niet kan draaien op een applicatieserver van NetWare simpelweg omdat die er niet is.

Maar de NetWare producten zijn zeker goed om mee te werken. Pak ZEN4, GroupWise 6.5 en zet daar SMS of een goede GPO met Exchange 2000 tegenover en je staat te kijken hoe moeilijk het is om dan nog te kiezen.

Eenmaal goed ingericht kan een netwerkbeheerder zn lol op.

En dat ik dit zeg maakt mij geen NetWare-lover want ik ben een heuze MS fan (SQL, Windows 2000, ISA).

Voor mn werk werk ik met alle smaken en maak ik de gekste mixen. Ik combineer het beste van 2(of 3) werelden en vaak komen daar hele stabiele oplossingen uit voort.

Mijn enige limiet is de TCO en moeilijke managers die veel willen voor extreem weinig.

Waar ik me eerder over verbaas is dat er een verschrikkelijk dikke server staat, waarop 15 users werken met een Access database.

Ik had allang een SQL variant gekozen (MSDE 2000, SQL Server 2000) als het gaat om performance. De access database (userinterface) is goed om te zetten naar een project en voila :)

Systeemprutser heeft dit weekend bij een migratie originele doos met NetWare 3.12 en Enhancement Pack 3.2 gekregen van hele lieve directeur)

• Zwelgje
Verwijderd schreef op 22 June 2003 @ 22:05:
T' product is trouwens Netware en niet Novell, als we het over Windows 2003 hebben dan zeggen we ook niet alleen maar MS 2003.
Netware 3.12 stamt trouwens uit de NT 3.51 tijd, wil je die dan met elkaar vergelijken, de keus is dan snel gemaakt, overigens ondersteunt ook Netware 3.12 TCP/IP
NetWare 3.12 en 4.x ondersteunen wel tcp/ip maar je kan er geen file/print sharing over draaien :z

tis alleen ftp/www dan, of je moet een product als NetWare FlexIP gaan aanschaffen, dan kan het wel

• Arfman
  • Laatst online: 26-04 18:30

Arfman

Drome!

Alsjeblieft, laten we dit niet laten verzanden in een MS/Novell discussie. (Novell Netware uitstervend :X) Feit is wel dat de beste man er in performance flink op achteruit gegaan is sinds de overgang naar MS, daar moet een oplossing voor komen.

Wat zou helpen is wat meer info van de TS: hoe zit alles licentietechnisch, is er budget voor het e.e.a. om bijvoorbeeld TOCVH Netware naar binnen te rijden, of is er geld voor een extern iemand om zich eens te buigen over de W2K doos, etc.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Verwijderd

Ik hoorde toevallig gisteren van iemand dat Windows XP Professional clients die op een Novell-netwerk draaien lokaal als administrator moeten inloggen, waardoor je de clients niet fatsoenlijk kunt beveiligen. Dat zou te maken hebben met het feit dat van XP Professional clients de in te loggen users alleen op afstand te beheren zijn met Active Directory, hetgeen dus niet zou werken met Novell, zelfs niet bij de nieuwste versie (7.0).

Kan iemand dat hier bevestigen/verduidelijken/ontkrachten? Ik zou dit namelijk een erg groot nadeel van Novell t.o.v. Windows vinden.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2003 15:20 ]

• Jaymz
  • Laatst online: 21:19

Jaymz

Keep on moving !

Voor zover ik weet moet dat uit de lucht gegrepen zijn, maar ik denk dat je dat beter een aparte thread over kunt starten (mist je deze wat concreter kan maken dan waar je nu mee komt ;))

• RedRose
  • Niet online

RedRose

Icebear

Verwijderd schreef op 22 June 2003 @ 22:21:
[...]

Ik had allang een SQL variant gekozen (MSDE 2000, SQL Server 2000) als het gaat om performance. De access database (userinterface) is goed om te zetten naar een project en voila :)
Als je op het Windows 2000 wil blijven, en dat is in dit geval wel aan te raden, dan is dat inderdaad de beste oplossing ja.

Helaas is er niet altijd de kennis,tijd en het geld aanwezig om die conversieslag te maken en zal je je moeten behelpen met het uitvoeren van tweaks.

Heeft de TS al geprobeerd om met een sniffer of een netwerkmeter te meten of er daar bottlenecks zitten? :)

.edit: Wat mij trouwens ook opvalt: als je in je processlist naar MSAccess.exe kijkt en je opent een grote tabel, dan zie het geheugen steeds met gelijke sprongen toenemen met steeds een aantal miliseconden ertussen. Heeft de TS dat ook?

Zijn dat dan toch weer die SMB's die traag zijn?

[ Voor 18% gewijzigd door RedRose op 25-06-2003 19:17 ]

Sundown Circus

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-11-2025

Cheese_man

Waarom kiezen?

Verwijderd schreef op 25 June 2003 @ 15:20:
Ik hoorde toevallig gisteren van iemand dat Windows XP Professional clients die op een Novell-netwerk draaien lokaal als administrator moeten inloggen, waardoor je de clients niet fatsoenlijk kunt beveiligen. Dat zou te maken hebben met het feit dat van XP Professional clients de in te loggen users alleen op afstand te beheren zijn met Active Directory, hetgeen dus niet zou werken met Novell, zelfs niet bij de nieuwste versie (7.0).

Kan iemand dat hier bevestigen/verduidelijken/ontkrachten? Ik zou dit namelijk een erg groot nadeel van Novell t.o.v. Windows vinden.
Geen idee of je een ander draadje hierover hebt geopend...maar even dit:

- Het is GEEN Windows2k tov Novell maar NETWARE. Novell dus lezen als MS...als merknaam. Er zijn vele producten uit de Novell hoek...zoals ZEN, Groupwise, Bordermanager)
- Overnemen van werkstations gaat met het Novell product ZENworks for Desktops (zo ook imaging, PXEboot en software distributie).
- Inloggen en beveiligen is allemaal prima te doen... dus het is NOOIT nodig om als gebruiker in te loggen als admin...tenzij een oud stukje software rare dingen doet die XP nu alleen maar goed vindt als administrator.

En BTW.....nu is Netware 6 uit...ik oktober oid komt 6.5 en versie 7 zal dan over een jaartje of twee jaartjes wel uitkomen...

Sorry voor de off topic.

En ontopic heb ik denk ik weinig toe te voegen vooral omdat de TS de gegeven opties gaat uitproberen en dan wel meldt of het goed genoeg geholpen heeft.

reserveringshouder Tesla Model 3

Verwijderd

Topicstarter
Ondertussen een paar dagen verder en de aanpassingen uitgevoerd die RedRose en Zwelgje hebben aangegeven (thx), maar het heeft helaas niet geholpen..... Heb ondertussen wat nieuws gevonden en ga dat uit proberen als het helpt post ik dit uiterraad.

• Zwelgje
Verwijderd schreef op 26 June 2003 @ 15:13:
Ondertussen een paar dagen verder en de aanpassingen uitgevoerd die RedRose en Zwelgje hebben aangegeven (thx), maar het heeft helaas niet geholpen..... Heb ondertussen wat nieuws gevonden en ga dat uit proberen als het helpt post ik dit uiterraad.
eventueel sp4 installeren? is sinds gisteren te krijg, en ik moet zeggen dat mijn servers een stukkie sneller zijn geworden

Verwijderd

Topicstarter
Keej.....ben em aan het downen....

I will reply...

• Zwelgje
Verwijderd schreef op 26 June 2003 @ 15:39:
Keej.....ben em aan het downen....

I will reply...
tis wel voor de engelse versie trouwens...

NL is pas over een paar weken

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik, maar ik sprong een beetje te vroeg... kan SP4 niet zo snel vinden kun je ff een linkje geven?

b.v.d.

• Zwelgje
Verwijderd schreef op 26 juni 2003 @ 15:43:
Heb ik, maar ik sprong een beetje te vroeg... kan SP4 niet zo snel vinden kun je ff een linkje geven?

b.v.d.
meuktracker: Windows 2000 Service Pack 4

Verwijderd

Heb hetzelfde probleem hier, zie topic:
[rml][ W2K] SMB over netwerk soms traag[/rml]

SP4 staat er sinds gisteren op, heeft niet geholpen.

iemand nog ideetjes?

Verwijderd

Topicstarter
Heb SP4 er ook opgesmeten... Still same result. :(

Heb een documentje ondekt:
http://groups.google.com/...h=b0e000e0d30fec22&rnum=1

En hier staat wel wat interesants in nl:
on Windows 2000 sp2 and Access 2000 sp2. Historically NT 4 systems have
excellent performance so I conclude the database is working fine. It is
compacted and repaired frequently. Once we "upgraded" to Windows 2000,
Access performance was terrible. The database backend (only 3.5 MB)
sits on the network in a directory
T:\group\engineering\pdmpcpdesignqc\data. All connections are 100mb.
Grasping at straws, I copied the backend database to t:\ and relinked my
tables. WOW! What a dramatic performance increase! Now it runs back
on par with the NT 4 systems. To further troubleshoot I used "SUBST x:
T:\group\engineering\pdmpcpdesignqc\data" are relinked the tables
through the new drive X:. It was faster but not as fast as on t:\.
This is very strange because the physical location of the database
backend did not change. Going the other direction I buried the backend
10 levels deep on the network and the performance got progressively
worse. Unfortunately it is not practical to move all databases to the
root of the common network drive.

Has anyone seen anything like this? This seems like very strange
behaviour for Windows 2000.

Hier zit wel een waarheid in. Ik ga dit ff testen maar pas na het weekend dus...

Zal ook ff een testje doen met Windows Server 2003 kijken of deze beter is!

tot zo ver....

TO be continued

Verwijderd

dat is wel een heel weird iets, zulle we dan maar alle bestanden in de root zetten :-)

more serious: wel iets om uit te zoeken, zal dinsdag eens mijn best gaan doen

ps. w2003 heb ik hetzelfde mee, voor mij geen verebetering dus

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2003 14:29 ]

• RedRose
  • Niet online

RedRose

Icebear

Even een schopje. Ik heb hier het probleem van trage Access databases nagenoeg opgelost en wou dat hier neerzetten voor toekomstige naslag. :)
Dit is wat ik gedaan heb:

• De backend databases verhuisd naar de root van een nieuwe partitie op de server en die geshared;
• In die nieuwe partitie heb ik nieuwe databases gemaakt en daar alle al bestaande server-tabellen ingeplakt;
• Ook op de client heb ik een nieuwe database aangemaakt en vanaf daar de servertabellen die op de nieuwe partitie staan opnieuw gelinked;
• SP 4 toegepast, de Q's 265396, 324627, 324443 en nog een paar andere zijn in SP4 opgelost.
• 'Digitally sign...' (4x) uitgezet in de Group Policy (Computer Configuration->Windows settings->Security Settings->Local Policies->Security Options);
Optimistic locking uitgezet. Dit kan andere processen vertragen, maar gelukkig was dit hier niet geval. Access over het netwerk gaat er in ieder geval sneller van lopen.
• Alleen die componenten gelinked die ook nodig waren laten verwijzen en de rest eruit gegooid. Denk aan DAO 3.6 en nog een paar anderen.

Het belangrijkste echter was wel de database in de 'root' van een share zetten en nieuwe databases aanmaken. :)

Sundown Circus

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Even voor de duidelijk met dat acces bestand naar root van de share zetten..

Is dat gewoon een kwestie van je maakt een share aan op de map waar die al in staat en dan -> daar vandaan laten opstarten?

Of mis ik hier een punt

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Verwijderd schreef op 22 juni 2003 @ 14:14:
Dat verwachtingspatroon is onterecht. Ik heb nog nooit een upgrade gezien die een gegeven systeem sneller maakt. Het is altijd groter, zwaarder, logger, trager. Netware 3.12 kun je comfortabel draaien op een pentium 75 met 64Mbyte. W2K op zo'n systeem is alles behalve bruikbaar.

Maggoe. Da's een zijdelingse opmerking.

[ Voor 5% gewijzigd door burne op 02-07-2003 13:16 ]

I don't like facts. They have a liberal bias.

• RedRose
  • Niet online

RedRose

Icebear

The Real Falcon schreef op 02 juli 2003 @ 13:04:
Even voor de duidelijk met dat acces bestand naar root van de share zetten..

Is dat gewoon een kwestie van je maakt een share aan op de map waar die al in staat en dan -> daar vandaan laten opstarten?

Of mis ik hier een punt
Je mist hier een punt. ;) Een share is in principe een gedeelde map van een serverdirectory. Bijvoorbeeld, als je op de server het pad: W:\data\splut\mooh\bla hebt en je zet een share op 'bla' dan is dat de 'root' van de share, maar niet de rootmap op de server.

De bedoeling is dat je je database zo dicht mogelijk tegen de root van de directory van de server zet. In bovenstaand voorbeeld zou W:\ dus ideaal zijn. Dus dan zou je W:\ sharen en van daaruit je database laten opstarten.

capiche? ;)

Sundown Circus

Verwijderd

Er lopen hier wat dingen door elkaar geloof ik, maar voor de TopicStarter:

Ik had een Netware 4.11-server (Pentium-pro 180 MHz, 96MB :) ) met W2K workstations met Novell-client. De Netware server is vervangen door twee P-IV 2,4 GHz, 1,5 GB RAM met W2K-server. De Novell-client is verwijderd van de workstations, een aantal laptops die op andere locaties gebruikt worden hebben nog wel de Novell-client.

Performance van workstations: hopeloos :(

Ik heb al wat af gegoogled/geforumed om het te vinden, maar de oplossing bleek uiteindelijk: workstations opnieuw installeren.

Alle machines die de Novell-client hebben of hadden, werken belabberd. De opnieuw geïnstalleerde machines werken nu uitstekend (Ik ben dus nog steeds zoekende naar een oplossing voor de laptops :( )

Misschien dat dit probleem ook speelt bij de TS?

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

RedRose schreef op 02 July 2003 @ 13:20:
[...]
Je mist hier een punt. ;) Een share is in principe een gedeelde map van een serverdirectory. Bijvoorbeeld, als je op de server het pad: W:\data\splut\mooh\bla hebt en je zet een share op 'bla' dan is dat de 'root' van de share, maar niet de rootmap op de server.

De bedoeling is dat je je database zo dicht mogelijk tegen de root van de directory van de server zet. In bovenstaand voorbeeld zou W:\ dus ideaal zijn. Dus dan zou je W:\ sharen en van daaruit je database laten opstarten.

capiche? ;)
Vandaar dat ik effe zat te twijfelen ... ennuh yep.. capiche it is!

ci@o!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 July 2003 @ 13:40:
Ik had een Netware 4.11-server (Pentium-pro 180 MHz, 96MB :) ) met W2K workstations met Novell-client. De Netware server is vervangen door twee P-IV 2,4 GHz, 1,5 GB RAM met W2K-server. De Novell-client is verwijderd van de workstations, een aantal laptops die op andere locaties gebruikt worden hebben nog wel de Novell-client.

Performance van workstations: hopeloos :(

Ik heb al wat af gegoogled/geforumed om het te vinden, maar de oplossing bleek uiteindelijk: workstations opnieuw installeren.

Alle machines die de Novell-client hebben of hadden, werken belabberd. De opnieuw geïnstalleerde machines werken nu uitstekend (Ik ben dus nog steeds zoekende naar een oplossing voor de laptops :( )

Misschien dat dit probleem ook speelt bij de TS?
Kan ik ook nog ff proberen. thx

Verder ben ik er achter gekomen dat Access een
lock bestand (*.ldb) aanmaakt in de dir waar de mde zich bevindt. Wanneer dit bestand voor het eerst wordt aangemaakt (de eerste user dus), loopt alles als een trein... Komt er een tweede user erbij, dan wordt er een tweede ldb bestand aangemaakt voor deze user. Zo wordt voor elke user extra een ldb bestand aangemaakt.

Ik heb een test gedaan:
1) Meerdere user in 1 database;
2) gevolg is database traag;
3) Vervolgens op de server "Computer managment" opgestart;
4) onder -> Shared Folders -> Open files;
5) Alle geopende Ldb bestand handmatig gesloten;
6) en vervolgens is de database weer snel;

Pas als er weer een user inlogd en de database weer opvraagt komt er weer een lock en is het weer traag.

Dus m.a.w. dit ldb bestand moet eigenlijk niet worden aangemaakt.

Ik wil nu een test doen met een read only database directory, en dan kijken of er een ldb bestand wordt aangemaakt. Als het goed is moet het dan goed gaan....

We zien wel..

to be continued

• Loesje
  • Laatst online: 02-07-2025
Als de users geen ldb aan kunnen maken, kan er maar een user tegelijkertijd in de database werken.

Leven is meervoud van lef

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Loesje schreef op 04 July 2003 @ 12:44:
Als de users geen ldb aan kunnen maken, kan er maar een user tegelijkertijd in de database werken.
Klopt!.. maar je moet zo ook niet alle rechten geven op een map want dan worden ook geen anderen toe gelaten. De best "recht" die je kunt geven in CHANGE.

Verwijderd

Topicstarter
The Real Falcon schreef op 04 July 2003 @ 13:53:
[...]

Klopt!.. maar je moet zo ook niet alle rechten geven op een map want dan worden ook geen anderen toe gelaten. De best "recht" die je kunt geven in CHANGE.
Zal het meteen proberen....

• Loesje
  • Laatst online: 02-07-2025
Maar je moet zo ook niet alle rechten geven op een map want dan worden ook geen anderen toe gelaten. De best "recht" die je kunt geven in CHANGE.
Dat is dan weer nieuw voor mij. Moet je niet gewoon 'shared' instellen en vervolgens werkt het wel met alle rechten? (ga ik een keer testen)

Leven is meervoud van lef

Verwijderd

Topicstarter
Probleem Opgelost.

ZO na toch zeer veel pijn en moeite zijn we achter het volgende gekomen:

Het is dus duidelijk dat de ldb bestand een beetje de boosdoener is, de snelheid is perfect totdat er zich een tweede user in de database bijkomt. Door deze lock probeert access met de tweede user de lock vrij te maken, dit kan ongeveer een aantal seconden in beslag nemen omdat er natuurlijk een retry routine wordt afgewerkt.

Dit blijkt een probleem te zijn met Access, maar er is een oplossing:
De oplossing ligt in de "record sets", je moet eerst een dummy record set openen en deze op de achtergrond laten meedraaien vervolgens op je je eigen record set database waarmee je aan het werk gaat. De lock wordt gezet op de "eerste" record set en niet op de "tweede" en volia de snelheid is terug.

Dit alles kun je nog een keertje duidelijker terug lezen in het volgende linkje:
http://www.granite.ab.ca/access/performancefaq.htm
onder het kopje "LDB locking which a persistent recordset connection fixes"

Hierbij wil ik alle mensen bedanken die me toch in de goeie richting hebben gesmeten.

En ik moet zeggen W2k SMB Server draait nu gewelldig.
Pagina: 1