-=: Het grote Wireless Topic (Deel II) :=-

Pagina: 1 2
Acties:
  • 13.386 views sinds 30-01-2008

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Matched: netwerk
Aangezien deel 1 alweer de 1000 replies bereikt heeft: Het grote Wireless Topic II

Wil je deel 1 toch nog nalezen, dan moet je hier zijn:
-=: Het Grote Wireless Topic :=-

Korte samenvatting deel 1:

[b]• Er zijn 3 technieken beschikbaar:
- 802.11B
- 802.11G
- 802.11A

B: Deze techniek werkt op 2.4Ghz. Deze frequentie is belangrijk, aangezien het bereik zal afnemen bij een hogere frequentie.
De maximaal haalbare snelheid is 11mbit per kanaal. De meeste apparatuur kan maar 1 kanaal tegelijk gebruiken, maar sommige fabrikanten hebben ook producten welke 2 of 4 kanalen gebruiken, en op deze manier de bandbreedte verhogen naar 22 of 44mbit.

G: Ook deze techniek werkt op 2.4 Ghz, en is de opvolger van 802.11B. De maximaal haalbare bandbreedte is 54mbit. Maar evenals bij 802.11B is het mogelijk om 2 kanalen te bundelen, en zo 108Mbit te halen.
802.11G is backwards compatible naar 802.11B.

A: 802.11A is een techniek welke vooral in Amerika gebruikt wordt/werd. Het werkt op de 5ghz band. De voordelen hiervan zijn de hogere bandbreedtes (54mbit, of door 2 kanalen te bundelen: 108Mbit), maar een groot nadeel is het slechte bereik.
Deze techniek is niet compatible met 802.11B of 802.11G. Waarschijnlijk is dit ook de reden dat het nooit echt een veelgebruikte standaard geworden is.

[b]• Manieren van aansluiten

Een wireless netwerk bestaat uit een Access Point (AP) en een of meerdere clients. Je kunt het vergelijken met een hub, en de aangesloten clients.
Net zoals met een "vaste" verbinding is het is mogelijk om 2 PC's via een soort cross-verbinding te koppelen. In dit geval worden er alleen 2 client kaartjes gebruikt, en geen access point. Deze operation mode noemen we Ad-Hoc.

- Access Point:
Deze zijn in alle soorten en maten te koop. Samengevoegd met een router, met speciale beveiligings opties, of de mogelijkheid om kanalen te bundelen. (En zo een hogere snelheid te halen).
Ze hebben over het algemeen alleen 1 standaard UTP aansluiting, en evt. een USB poort om hem te configureren.
Let bij de koop op of hij de mogelijkheid heeft om een extra Antenne aan te sluiten. Dit is handig om het bereik van je netwerk te vergroten.

- Client in PCMCIA vorm
Dit is de meest goedkope versie van een client aansluiting. Ze zijn bedoeld voor laptops of PC's met een PCMCIA aansluiting.
Let op dat het bij de meeste kaarten niet mogelijk is een externe antenne aan te sluiten. Ze zijn dus niet geschikt voor een groot lange-afstand netwerk.

- Client in USB vorm
De budgetoplossing voor de thuisgebruiker. Is bruikbaar op een normale PC, maar uiteraard ook op een laptop.
Let op dat het bij de veel kaarten niet mogelijk is een externe antenne aan te sluiten. Ze zijn dus niet altijd geschikt voor een groot lange-afstand netwerk.

-Client in PCI vorm
De meestgebruikte versie in standaard desktop PC's. Let op dat deze kaarten normaliter duurder zijn dan de standaard USB of PCMCIA versies.

[b]• Beveiliging
Men is nog steeds bang dat de verstuurde data afgeluisterd kan worden. Ik kan het helaas niet ontkennen: Het is zeker mogelijk. Maar je kunt het wel heel erg bemoeilijken. Mogelijkheden zijn:
- WEP Key
- Authenticatie op basis van MAC adres
- VPN tunnel

WEP key: Dit is de meest gebruikte beveiliging. Het werkt met een soort van sleutel, welke 64, 128 of 256 bits lang is. De data wordt dus versleuteld, en is alleen te lezen als je deze sleutel weet.
Nadelen: Iemand die (bij 128 bits versleuteling) 1 of meer GB aan dataverkeer 'opvangt' kan de sleutel bereken. Let wel: er moet dus minimaal 1GB aan data getransporteerd zijn met dezelfde WEP key, en de code moet gekraakt worden.

MAC adres:
Als deze optie gebruikt wordt, zal iemand met een vreemd MAC adres niet kunnen inloggen op je AP. Helaas valt dit te faken, mits het MAC adres van een wireless kaart (welke wel toegang heeft) bekend is.

VPN tunnel:
Dit is waarschijnlijk de veiligste oplossing, zeker icm bovenstaande mogelijkheden.
Echter, dit is niet standaard op de meeste AccessPoints. In dat geval zul je moeten zorgen voor een VPN gateway 'achter' de draadloze verbinding. Dit kan bijvoorbeeld een Draytek router zijn, welke een VPN server ingebouwd heeft.

[b]• Lange afstand
Mensen zijn eigenlijk sinds het ontstaan van Wifi al bezig met het bedenken en bouwen van draadloze lange-afstanden 'linken'. Dit is mogelijk door het zendvermogen te verhogen. Dit kun je doen door:
- Het zendvermogen van de apparatuur hoger instellen (Kan maar heel soms!)
- Het zendvermogen versterken met een versterker
- Het zendvermogen centreren dmv een antenne.

- Versterker:
Dit werkt zeer goed, maar is niet aan te raden in Nederland. In Nederland geld namelijk een maximaal vermogen van 100mWatt. De meeste versterkers zenden 500+ mWatt uit, en zijn dus illegaal.
Met een 500mWatt versterker en een set goede antenne's zijn afstanden van 10KM of meer te halen.

- Antenne
Dit is de meest gebruikte oplossing.
Een antenne 'versterkt' het signaal niet, het bundeld het alleen. Op die manier wordt op de plek van de bundel het signaal sterker.
Stel dat je een rondstraal-omni antenne gebruikt, en dat deze 100mWatt straalt. Door een andere antenne te gebruiken welke ipv 360 graden maar 180 graden straalt, zal het vermogen dus ook verdubbelen naar 200mWatt. Een antenne van 90 graden zal een vermoging tot 400mWatt veroorzaken etc etc

Soorten antenne's:
-Omni
- Richtantenne's

Omni antenne's zijn rondstraal antenne's. Ze verdelen het signaal dus over 360 graden in het rond.
"Hoe kan hij dan versterken?" zou je denken. Nou, dat is erg makkelijk te verklaren: Hij zend alleen in de rondte, en bijna niet omhoog en omlaag. Bij een goede omni antenne zal het eitgezonden signaal ook maar op 1 hoogte aanwezig zijn. (Maar dus wel 360 graden rondom.)
Hoe beter de antenne, hoe minder speling in hoogte er mogelijk is, maar hoe verder het signaal reikt.

Richtantenne's zijn er in vele vormen. Ze zorgen ervoor dat het signaal in 1 bundel verstuurd wordt, waardoor je verder kunt uitzenden. Hoe beter de antenne, hoe verder je zult kunnen komen, maar hoe smaller de 'straal' wordt. Dit betekend dus, dat je bij het installeren beide antenne's goed op elkaar zal moeten mikken. Als er eentje een klein beetje gedraait staat, zal hij 'naast' de ander stralen, en dus geen contact maken.

[b]• Tot slot nog wat links:
Zelf antenne's bouwen:
http://aditl.com/ham/helical-antenna.html
http://www.wwc.edu/~frohro/Airport/Primestar/Primestar.html
http://www.netscum.com/~clapp/wireless.html
http://www.oreillynet.com/cs/weblog/view/wlg/448
http://www.saunalahti.fi/elepal/antenna_photos.html

Fabrikanten:
www.dlink.com
www.linksys.com
www.orinoco.com
www.lucent.com
www.cisco.com
www.3com.com
www.asus.com
www.draytek.com.tw
www.e-tech.nu
www.intel.com
www.netgear.com

Misc links:
http://www.rdr.nl/nfr/
http://www.wirelessnederland.nl
http://www.wirelessleiden.nl
nieuws: Intel Pro/Wireless 5000 LAN accesspoint review
http://www.frars.org.uk/cgi-bin/render.pl?pageid=999999
http://www.d128.com/wireless/
http://www.netnimble.com/antennas.html#yagi
http://www.vwlowen.demon.co.uk/java/eirpie.htm
http://www.fab-corp.com/
http://ronja.advel.cz/

[ Voor 4% gewijzigd door Xandrios op 25-06-2003 16:10 ]

Verwijderd

Ik ben de laatste paar dagen een beetje aan het kijken wat de mogelijkheden zijn met W-LAN.

De bestaande situatie:
Een goed functionerend netwerk bestaande uit:
- Winroute Server (deelt internet :P )
- 5 PC's
- 1 laptop
- Netwerk printer
Deze zijn verbonden door een 8 poorts switch, allen hebben een vast IP, dus geen DHCP.

Na de zomer komen er 2 laptops bij >:) . Nou is het de bedoeling dat alle (3) laptops draadloos op het netwerk (incl. internet) aan gesloten worden dmv een Accespoint die vervolgens weer op de switch zit (snelheid is niet erg belangrijk).
Omdat het redelijk belangrijk is dat het allemaal toch wel een beetje veilig is wil ik WEP Key en Authenticatie op basis van MAC adres gaan gebruiken (hoe dat allemaal werkt moet ik nog uitzoeken, maar alle info is welkom).

Ik neem aan dat dit prima werkt?

Alleen waar ik nog een beetje mee zit: 2 van deze laptops worden ook op school gebruikt waar ze worden aangesloten op een DHCP netwerk, gewoon aan een UTP kabel.
Kan ik dan zonder steeds weer alle netwerkeigenschappen opnieuw in te stellen wisselen tussen beide netwerken?
Omdat het hier om 2 verschillende NICs gaat, draadloos en non-draadloos denk ik zelf dat het wel kan.
En zo niet, kan je in Windows een soort van snelkoppeling aan maken? Of moet ik het hele netwerk dan omzetten naar DHCP? (Wat zou betekenen dat er ook een printserver moet komen, de printer werkt niet met DHCP :( )

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 19 June 2003 @ 15:06:
Alleen waar ik nog een beetje mee zit: 2 van deze laptops worden ook op school gebruikt waar ze worden aangesloten op een DHCP netwerk, gewoon aan een UTP kabel.
Kan ik dan zonder steeds weer alle netwerkeigenschappen opnieuw in te stellen wisselen tussen beide netwerken?
Omdat het hier om 2 verschillende NICs gaat, draadloos en non-draadloos denk ik zelf dat het wel kan.
En zo niet, kan je in Windows een soort van snelkoppeling aan maken? Of moet ik het hele netwerk dan omzetten naar DHCP? (Wat zou betekenen dat er ook een printserver moet komen, de printer werkt niet met DHCP :( )
Bij mijn laptop (MD6200) zie je gewoon netjes 2 Adapters in je NetwerkEigenschappen staan... En je kunt gewoon afzonderlijk alle TCP/IP-zooi instellen, dus je WLAN Static en je UTP-NIC Dynamic :)

• I_stealth_I
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-12 11:41

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

hier ook. Als je op beide een connectie hebt, dan gaat ie gewoon voor beide nics een dhcp lease aanvragen. Je progs zien vanzelf met welke nic ze verbinding willen maken. Geen enkel probleem dus.

Netwerk configuratie gaat per kaart/nic afzonderlijk

[ Voor 44% gewijzigd door I_stealth_I op 19-06-2003 15:48 ]

/dev/null

• Osiris
  • Niet online
jvhaarst schreef op 19 juni 2003 @ 17:15:
[...]

Lijkt erop alsof die 2 kabeltjes die linksboven zitten de antenne-aansluitingen zijn.
Kun je niet (voorzichtig) proberen of ze los willen ?
Dat is me in #Netwerken al afgeraden... :P Dat schijnt nogal snel kaduuk te gaan ofzo... :(

• tweak_master
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:32
Opzet: beneden servertje met backup HD en printer, boven game -en werkpc's

1)M'n pa wil ook draadloos internet, maar omdat we een speedtouch usb-modem hebben, wil hij een draadloze siemens modem-router met 802.11b standaard kopen...samen met de nodige nics voor de overige pc's...
Heeft iemand hier ervaring mee? Fungeert die modem-router ook als AP, dus kan ik hiermee ook de printer enz...van de serverpc sharen? Ik vind hier niets over op het net...

2)Ik daarentegen stelde voor om de server beneden permanent op te laten staan (dus printer en usb-modem erop), er een AP op aan te sluiten, de overige pc's van de nodige nics te voorzien en internet, printer en backup-HD te sharen...alles met een 802.11G-standaard...

Welk is de beste oplossing volgens jullie, echte netwerk-kenners ;) ?

• Halfkakkende
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:18

Halfkakkende

Vandring

Ik heb een vraagje:

We hebben hier een vast netwerk aangesloten op een edimax router.
Nu krijg ik morgen m'n laptop binnen. Deze bevat standaard 11Mbit wireless lan adapter. Hiervoor wil ik een Access Point kopen die ik aansluit op mijn router, zodat ik in de tuin/op mijn kamer/in de huiskamer kan internetten (niet meer niet minder).
Binnenkort kan mijn vader weer een pcprive project doen. Hij wil dan een laptop kopen, maar dan met een 54 Mbit wireless lan adapter. Deze moet natuurlijk hetzelfde doen als dat die van mij kan (internetten op bovenstaande lokaties).

Nu vraag ik me af, bestaan er access points, die ik aan kan sluiten op een router (uplink :? ), maar die ook beide verbindingen tegelijk aankunnen? oftewel als mijn ouders zitten te netwerken @ 54 Mbit en ik connect dat ik gewoon op 11 Mbit kan werken en zij nog steeds op 54 Mbit.
Ik kwam zelf uit op een Linksys Access Point 54Mbit WAP54G . Deze functioneert ook in combinatie met oude 11 mbps wifi standaard. Maar, ook tegelijk :? .

Hopelijk kunnen jullie deze vraag beantwoorden.

MUZIEK!

• nose
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-04-2018

nose

size matters

Wat ik me afvraag, als ik met 2 AP's 2 LAN's met elkaar wil verbinden door middel van bridging, kan ik dan ook nog gewoon met m'n laptop op dat wireless netwerk?

P R N D

Verwijderd

wie kan mij vertellen hoe ik in dat online discussie/chat kom aangeduid met #netwerk???

• Tux
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-12 19:42

Tux

Verwijderd schreef op 30 June 2003 @ 00:14:
wie kan mij vertellen hoe ik in dat online discussie/chat kom aangeduid met #netwerk???
mIRC installeren.

irc://osiris.parse.nl/netwerk :?

The NS has launched a new space transportation service, using German trains which were upgraded into spaceships.

• Osiris
  • Niet online
offtopic:
Idd, www.mirc.com bijvoorbeeld, maar dan wel #netwerkEN joinen en niet #netwerk ;) Of je moet je eigen chan willen starten :o

Verwijderd

Ik ga studeren aan de hogeschool van Amsterdam aankomend schooljaar :)
Nu hebben ze daar WLAN en ik heb al een eigen laptop, echter zei een vriend die ook op die school zit dat niet alle merken het zouden doen icm het netwerk van HvA :?

Welke kaart kan ik het beste nemen denken jullie voor mn Compaq Evo n160 ?
(heb andere topics gezocht, die ga ik nu ook effe doorlezen.. maar als iemand me ff kan overtuigen enzo... ;))

Edit: en verder wil ik dus thuis ook een WLAN aanleggen, dus heb het liefst een merk dat zowel PCI als PCMCIA levert :)
(Prijs maakt niet zo heel veel uit, als het maar niet al te gek wordt :+)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2003 21:27 ]

Verwijderd

Heeft iemand ervaring met de nieuwe firmware van de 54g access Point/Router van SMC??
Ik heb namelijk na het flashen het probleem dat ik met mijn toshiba satellite 6100 met ingebouwd WiFi kaartje niet meer op het netwerk komt. Hij ziet wel de AccessPoint maar ik kan niet connecten. Dit is alleen met de encryptie aan.

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-12 15:27
je moet wel zorgen dat je geen 802.11a hebt dat werkt idd niet
Verwijderd schreef op 30 juni 2003 @ 00:36:
[...]

Vreemde uitspraken lijken mij dit, 54Mb/sec is toch stiekem 22Mb/sec, helaas heb ik niet de ervaring of de kennis om dit te kunnen controleren en of onderbouwen, maar weet iemand anders wel hoe dit zit, ik zit er namelijk over te denken om de Linksys WRT54G te kopen (Router/Switch/AP(802.11g) in 1.
ik had begrepen dat deze niet kan communiceren met accespoints, denk daar even aan als je op afstand een tweede netwerk wil koppelen.

In de computertotaal test van afgelopen maand kwam de 11 mbit versie van dit apparaat er niet bijzonder goed uit qua ontvangst, werd zelfs afgetroeft door een Sweex (die voor de rest weer weinig voorstelde)

• nose

nose

size matters

Ik wil vandeweek een Sitecom accesspoint gaan kopen en m'n netwerk aan dat van een vriend knopen via WLAN, maar ik vraag me af, want die AP's stel je in om te bridgen naar elkaar, of ik dan in m'n tuin ook nog lekker met m'n laptop kan werken. Of heb ik dan nóg een AP nodig?

P R N D

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 June 2003 @ 21:23:
Ik ga studeren aan de hogeschool van Amsterdam aankomend schooljaar :)
Nu hebben ze daar WLAN en ik heb al een eigen laptop, echter zei een vriend die ook op die school zit dat niet alle merken het zouden doen icm het netwerk van HvA :?

Welke kaart kan ik het beste nemen denken jullie voor mn Compaq Evo n160 ?
(heb andere topics gezocht, die ga ik nu ook effe doorlezen.. maar als iemand me ff kan overtuigen enzo... ;))

Edit: en verder wil ik dus thuis ook een WLAN aanleggen, dus heb het liefst een merk dat zowel PCI als PCMCIA levert :)
(Prijs maakt niet zo heel veel uit, als het maar niet al te gek wordt :+)
Je krijgt daar een cisco kaart met korting :)

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:14
Ik heb dit topic(Probleem netwerk bridge opgelost) gelezen, maar ik kom er niet helemaal uit.
Ik ben gisteren naar Norrod geweest om een wlan usb adapter te halen, opgehaald en heb het nu zo werkend dat er wel een verbinding is, maar dus geen verkeer(ping, data, ftp, internet etc).
Kan iemand mij mischien wat duidelijker uitleggen hoe dit moet?
(ik wist niet of ik nu een nieuw topic moest maken, of het hier doen, dus heb het hier maar gedaan op goed geluk.)

• reapher
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14-12 19:34

reapher

Z POWER

Verwijderd schreef op 11 July 2003 @ 16:13:
[...]

Ja maar ik heb al een linksys set besteld nu :)
/me verwachtte em gisteren al, nog steeds niet binnen :(
Dat is prima als hij maar 802.1x ofzo heeft. De meeste elcheapo ook linksys kunnen dat maar een 3com kan het dus weer niet :S Cisco doet het weer wel maar daar is het netwerk in eerste instantie voor op gezet. Ze gebruiken het EAP-TTLS protocol voor beveiliging wat dus resulteerd in het heel moeilijk geruiken van linux en het niet kunnen gebruiken van windows CE :(

Die actie met cisco kaartje + korting, reken daar maar niet op want ze zijn slecht leverbaar voor school, dus of je wacht 3 jaar :D of je koopt er zelf 1. De actie van cisco's ging uiteindelijk niet door voor mij en nog 29 andere.

P.S. Het wireless netwerk is behoorlijk brak :S er zitten access points bij die uitgaan en dat is dus kut met mijn cisco kaartje. Die kan niet snel genoeg wisselen.

Click hier niet

Verwijderd

reapher schreef op 15 July 2003 @ 14:04:
[...]

Dat is prima als hij maar 802.1x ofzo heeft. De meeste elcheapo ook linksys kunnen dat maar een 3com kan het dus weer niet :S Cisco doet het weer wel maar daar is het netwerk in eerste instantie voor op gezet. Ze gebruiken het EAP-TTLS protocol voor beveiliging wat dus resulteerd in het heel moeilijk geruiken van linux en het niet kunnen gebruiken van windows CE :(

Die actie met cisco kaartje + korting, reken daar maar niet op want ze zijn slecht leverbaar voor school, dus of je wacht 3 jaar :D of je koopt er zelf 1. De actie van cisco's ging uiteindelijk niet door voor mij en nog 29 andere.

P.S. Het wireless netwerk is behoorlijk brak :S er zitten access points bij die uitgaan en dat is dus kut met mijn cisco kaartje. Die kan niet snel genoeg wisselen.
Ah das wel klote ja, ik heb t besteld alleen t wordt deze week verstuurd omdat er nogal veel vraag naar is.

Ik maak me verders niet zon zorgen :+

• JustSomeone
  • Nu online
Ik heb hem vandaag gehaald en ben er tot nu toe wel tevreden mee, ik zit nu buiten terwijl ik dit typ.
Het instellen is wel lastig, vooral als je al een bestaand netwerk hebt, het is uiteindelijk wel gelukt.
De signaalsterkte is hier 60% en downloaden (met ADSL) ging op topsnelheid

Verwijderd

JustSomeone schreef op 16 juli 2003 @ 15:26:
Ik heb hem vandaag gehaald en ben er tot nu toe wel tevreden mee, ik zit nu buiten terwijl ik dit typ.
Het instellen is wel lastig, vooral als je al een bestaand netwerk hebt, het is uiteindelijk wel gelukt.
Hier heb ik wat aan! :)

Gebruik je hem ook tegelijk als router? Hoeveel poorten zitten erop voor je ethernetnetwerk? Zit er een aparte WAN-poort op?

please help! :)

• JustSomeone
  • Nu online
nee ik gebruik hem niet als router, ik heb hem aan mijn switch (bestaand bedraad netwerk) gekoppelt, en er is maar 1 poort aan en dat is dus eigenlijk ook gelijk de wan-poort

Verwijderd

JustSomeone schreef op 16 July 2003 @ 16:26:
nee ik gebruik hem niet als router, ik heb hem aan mijn switch (bestaand bedraad netwerk) gekoppelt, en er is maar 1 poort aan en dat is dus eigenlijk ook gelijk de wan-poort
Maar 1 utp-poort? Dat zou ik niet heel erg prettig vinden moet ik zeggen....Een wireless router met 4 poorts switch zit toch wel op een 160 euro :'(

• nose

nose

size matters

JustSomeone schreef op 16 July 2003 @ 15:26:
Heb jij ook een Asus WLAN kaartje erbij of niet? Want toen ik m gister haalde hadden ze ie niet meer, en toen heb ik bij Dynabyte ff een Sitecom gehaald. Misschien dat het meer aan dat kaartje ligt dat mn bereik niet zo groot is.... ?

P R N D

• shakedown
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-12 18:36
draai je netwerk diskettes nog een keer in alle computers... windows is en blijft appart...

trouwens, heeft iemadn nog meer het kobishi setje? ik heb hem nu een half jaar en moet zeggen at hij me uitstekend bevalt... onze tuin is ongeveer 100 meter diep (ok iets minder... 90 meter dan) en heb zelfs als ik achter in het tuinhuisje zit nog 12a 14 % ontvangst... alleen 1 ding... Als ik een minuut of 10 niets doe dan is mijn signaal weg en moet ik op site servey klikken en dan join... dan pakt hij hem zo weer maargoed. Is dat ook op te lossen?

Verwijderd

shakedown schreef op 16 juli 2003 @ 19:52:
draai je netwerk diskettes nog een keer in alle computers... windows is en blijft appart...

trouwens, heeft iemadn nog meer het kobishi setje? ik heb hem nu een half jaar en moet zeggen at hij me uitstekend bevalt... onze tuin is ongeveer 100 meter diep (ok iets minder... 90 meter dan) en heb zelfs als ik achter in het tuinhuisje zit nog 12a 14 % ontvangst... alleen 1 ding... Als ik een minuut of 10 niets doe dan is mijn signaal weg en moet ik op site servey klikken en dan join... dan pakt hij hem zo weer maargoed. Is dat ook op te lossen?
Hoezo een diskette :? heb alles met de hand gedaan en ik dacht dat het zo wel goed was :(

Ik word er echt niet goed van af en toe, maar het bereik is zo slecht. Denk dat ik t maar terug moet sturen :/ en de 11 mbps serie moet bestellen

edit: waar kan ik instellen in XP welk channel ie moet gebruiken :? ik ziet t niet :/

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2003 20:12 ]

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-12 14:43
Ok, het heeft wat uren gekost, maar ik heb het setje weten te bemachtigen. Eerst naar Utrecht, daar waren ze net uitverkocht. De verkoper heeft toen gebeld naar A'dam, daar waren ze ook weg. Dus toen ben ik maar naar huis gegaan, maar heb vervolgens toch nog even gebeld naar Amersfoort. Daar hadden ze ze nog wel, dus uiteindelijk heb ik 'm daar gekocht.

Maar helaas heb ik nog geen test kunnen draaien. Ik heb hier drie laptops (twee identieke en een nieuwere Compaq). De Compaq is van het werk en ik kom dus niet door het installeren van de driver heen (ivm. permissies). En op de twee oudere laptops (Toshiba 210cs) past het kaartje niet. Het ingedeukte hoekje naast de connector is bij dit kaartje hoger dan normaal, geen idee waarom. Maar daardoor past hij dus niet in de PCMCIA sloten van die laptops. Terwijl het wel gewoon TypeII aansluitingen zijn. De volgende stap is dus om die notebook te hacken zodat ik als administrator erop kom (om in ieder geval één permissie te wijzigen). Wordt vervolgt ;)

De Asus WL-300g is overigens geen router. Althans, niet de variant die ik heb. En het lijkt me sterk als ze twee verschillende apparaten hetzelfde typenummer geven. Het is gewoon een simpel kastje met een 100baseTX aansluiting. Overigens, de WL-300 (dus zonder g) is nog gewoon een 11mbit versie. Waarschijnlijk hebben ze deze handleiding op die vorige versie gebaseerd, omdat er in de handleiding staat dat het ding alleen 10baseTX ondersteund. Dat is natuurlijk onlogisch, omdat je dan al nooit de volle snelheid naar het netwerk zou kunnen halen (max. 10mbit ipv 54). Op de achterkant van de doos staat wel weer netjes 100baseTX. Maar die handleiding stelt sowieso niet erg veel voor ;)

• eborn
JustSomeone schreef op 16 July 2003 @ 15:26:
Hoeveel haal je op topsnelheid? Dus als je op het Internet netwerk werkt? Kijk, Internet is over het algemeen tussen de 1 en 8 mbit/s, in principe hoort dat voor een AP die 54mbit kan halen een eitje te zijn :) Een kennis van me haalde maximaal 24mbit als hij direct naast de AP zat, vraag me dus af of dat aan eventuele storingen in zijn flat ligt.

• shakedown
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-12 18:36
owh eehm als je een pc in een netwerk laat opnemen dan vraagt hij of hij een netwerk disketten moet maken. ok bij winxp hoeft dat niet maar toch doe ik dat wel... dan werkt het meestal prima...

Verwijderd

shakedown schreef op 16 July 2003 @ 20:45:
owh eehm als je een pc in een netwerk laat opnemen dan vraagt hij of hij een netwerk disketten moet maken. ok bij winxp hoeft dat niet maar toch doe ik dat wel... dan werkt het meestal prima...
Naja dan doe ik dat maar ff want hij doet t nog steeds niet :(

Eigenlijk wil ik ff weten waar je channels in kan stellen :/
Edit: ok dat heb ik gevonden, dat channel instellen...

AAAAARGH :r maak ik zon diskette... is t weer niet voor windows 2000 :(

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2003 22:44 ]

Verwijderd

Ok na lang dubben heb ik de Asus WL-300g gekocht samen met 2 pcmia kaartjes van Asus WL100g.

Ik moet zeggen, het bevalt me uitermate goed. Ik heb de AP achter de bestaande router gehangen. Het ontvangst is redelijk goed, op de hele bovenverdieping 54mbit en beneden terug naar 24 tot 11 mbit afhankelijk van de plaats. Door een aantal dikke muren en plafonds heen haal ik toch nog 60% ontvangst.

De software bij die kaarten is ideaal. Hij vist onmiddelijk uit of je al eens eerder in het netwerk bent geweest, en zo ja dan pakt het de goede instellingen (WEPkey e.d.)

Ik heb de accespoint zonder handleiding weten te installeren, zonder dat ik ervaring had met wireless. Het was dus redelijk intuitief te noemen :)
bureno schreef op 17 July 2003 @ 11:58:
is er ondertussen iemand die de asus combo heeft en wel goede resultaten behaalt qua snelheid?
/me steekt zn hand op! :)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2003 18:02 ]

• JustSomeone
  • Nu online
eborn schreef op 16 July 2003 @ 20:29:
[...]
Hoeveel haal je op topsnelheid? Dus als je op het Internet netwerk werkt? Kijk, Internet is over het algemeen tussen de 1 en 8 mbit/s, in principe hoort dat voor een AP die 54mbit kan halen een eitje te zijn :) Een kennis van me haalde maximaal 24mbit als hij direct naast de AP zat, vraag me dus af of dat aan eventuele storingen in zijn flat ligt.
Precieze snelheid kan ik je niet geven, maar ik heb wel een signaalsterkte van 100% als ik hem naast de AP zet

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

offtopic:
* offtopic: geld de aanbieding van mycom nog, zo ja tot warneer (WL-300G+ pcmcia kaart).

Ik wou eerst de D-link DWL-2000AP+ halen, deze is helaas maar in 2 winkels te krijgen volgens pricewatch, en kost 140 euro+bestellingskosten

Ik wou 4 accespoints halen, en dan de 4 netwerken (iedereen heeft 2 tot 6 pc's) een lan maken en internet delen met 3 chello accounts :D

De "Hybrid" mode leek me hier wel handig voor

[Edit] ik heb trouwens ook nog een excel tabel met 20 Accespoints erin, er staat in welke snelheid/ wep/ mac adres filter/ utp/ usb/ bridge/ client mode/ externe attenne/ gewicht =]/ en de prijs.................... als iemand het excel tabelletje wil hebben mail maar

en ja ik had tijd over ;)

[Edit2] was al uitverkocht :( en vandaag was laaste levering (Amsterdam kinkerstraat)

[ Voor 35% gewijzigd door Dre op 18-07-2003 12:52 ]

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:55
Aangezien mij topic hier op slot werd gezet stel ik de vragen die ik na Koffie's tips nog heb effe hier:

Ik heb dus 2 pc's die ik wireless wil verbinden. de 1 heeft internet de ander niet. ik wilde een usb of pci kaartje gebruiken en dan in adhoc een netwerk vormen.

Er moet een vloer overbrugt worden die een enigszins vreemde samenstelling heeft: Er ziten grote houten balken, met daarop kleinere latjes en daarop een vloer van riet wat aan elkaar gevlochten is met ijzer. Praktisch zitten er dus netten van ijzer tussen de verdiepingen. Dit geheel is aan de onderkant afgewerkt met gipsplaat. Geen beton. Heeft iemand een idee of dit problemen op zou kunnen leveren?

Dan de laatste vraag. De internet verbinding moet met de ingebouwde mogelijkheid van Windows XP gedeeld worden, is dat mogelijk met zo'n usb/pci kaartje? Of werkt dat alleen met standaard netwerkkaarten?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• juanp
  • Laatst online: 06-12 16:20
ik sna er nu helemaal geen fuck meer van, ben al een paar dagen (iets van 3-4) aan het proberen, ik probeer een laptop aan de access point te knopen, dit wil met geen mogelijkheid lukken, mijn eigen laptop pakt hem in een keer en alles werkt, net even de betreffende laptop opnieuw geinstalleerd, is een sony laptop, met de home edition (vaios dinges) en daarna de upgrade naar XP prof. eerder kon ik wel een netwerk zien, maar niet verbinden, nu kan ik niet eens het netwerk vinden.
met mij eigen laptop dus wel.
ik snap er helemaal niets meer van :(

weet iemand wat het kan wezen?

nieuwe installatie van die rescuedisk, dus enkel windows home edition mocht niet baten, wilde allemaal niet helpen.

[ Voor 10% gewijzigd door juanp op 21-07-2003 22:03 ]

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:55

OgWok

U.N.C.L.E.

juanp schreef op 21 juli 2003 @ 21:19:
ik sna er nu helemaal geen fuck meer van, ben al een paar dagen (iets van 3-4) aan het proberen, ik probeer een laptop aan de access point te knopen, dit wil met geen mogelijkheid lukken, mijn eigen laptop pakt hem in een keer en alles werkt, net even de betreffende laptop opnieuw geinstalleerd, is een sony laptop, met de home edition (vaios dinges) en daarna de upgrade naar XP prof. eerder kon ik wel een netwerk zien, maar niet verbinden, nu kan ik niet eens het netwerk vinden.
met mij eigen laptop dus wel.
ik snap er helemaal niets meer van :(

weet iemand wat het kan wezen?

nieuwe installatie van die rescuedisk, dus enkel windows home edition mocht niet baten, wilde allemaal niet helpen.
Kan je niet een andere laptop lenen om daar eens mee te testen?

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 July 2003 @ 14:50:
[...]

Doe een google op "WEP security" of iets dergelijks en je komt genoeg hits tegen. Er schijnen ook tools voor in omloop te zijn.
Alleen zal je wel een paar uur moeten sniffen om voldoende data te hebben om die key te kraken, dus om de gemiddelde wardriver tegen te houden is het wel voldoende.
wep is niet volledig dicht nee,
maar je moet je af vragen of iemand er 1 uur voor over heeft om op jou netwerkje te komen... kijk van een groot bedrijf is het altijd leuk om binnen te komen, maar een particulier... dacht het niet...

zelf hebben wij het hier ons netwerk met een vpn getunneld over het wlan.
dat was heel makkelijk omdat wij achter iedere bridge toch een linux router hebben staan.

Verwijderd

bureno schreef op 22 July 2003 @ 18:00:
[...]

wat vind je er precies onhandig aan? ik heb 'm ook geinstalleerd (asus wlan control center) maar heb 'r niet echt problemen mee ondervonden?
settings die die niet goed onthoud soms. soms pakt tie netwerk niet, terwijl die er toch is. me pa zit dan naast me wireless te internetten. Maar met name het vergeten en herkennen is gewoon shit

• eborn
Volgens

Microsoft Knowledge Base Article - 815485
Overzicht van de WPA Wireless Security Update in Windows XP
(http://support.microsoft.com/?kbid=815485)

heeft Windows XP sinds kort ondersteuning voor WPA. De Asus WL-300g biedt al ondersteuning voor deze nieuwe vorm van beveiliging. Andere AP's bieden deze functies ook al aan of krijgen ze binnenkort d.m.v. een firmware upgrade.
In de standaard voor draadloze netwerken IEEE 802.11i van het Institute of Electrical & Electronics Engineers worden verbeteringen gedefinieerd voor de beveiliging van draadloze LAN's (Local Area Networking). De standaard 802.11i is momenteel nog een concept en moet eind 2003 geratificeerd zijn. In de standaard 802.11i komt een groot aantal van de beveiligingsproblemen uit de standaard 802.11 aan bod. De leveranciers van draadloze netwerken hebben afgesproken om, zolang de nieuwe standaard IEEE 802.11i nog niet is geratificeerd, zich te houden aan een interoperabele interim-standaard die bekend staat als WPA (Wi-Fi Protected Access).
Met betrekking tot WEP:
TKIP (Temporal Key Integrity Protocol)
Voor 802.11 is WEP-codering (Wired Equivalent Privacy) nog optioneel. Voor WPA is codering met TKIP verplicht. In TKIP wordt WEP vervangen door een nieuw coderingsalgoritme dat sterker is dan het WEP-algoritme, maar waarbij voor het uitvoeren van coderingsbewerkingen de berekeningsfuncties worden gebruikt die aanwezig zijn op bestaande draadloze apparatuur.
Meer informatie is ook op deze links te vinden:
http://www.nwfusion.com/n...reless/2002/01626699.html
http://www.wi-fi.com/Open...i_Protected_Access_QA.pdf

Ik heb zojuist mijn WEP instelling in de Asus WL-300g vervangen door WPA-PSK (met AES als encryptie) en dat werkte direct zonder problemen. AES encryptie zal nu nog niet bij alle AP's beschikbaar zijn/komen omdat hiervoor wijziginegn aan de hardware nodig zijn.

Ik zal morgen ook nog eens wat benchmarks draaien, om te kijken wat voor een effect het eventueel heeft op je doorvoersnelheid. Standaard ligt die bij mij op het maximaal haalbare (2,6 mbyte/s) dus dat is redelijk snel te controleren ;)

[ Voor 14% gewijzigd door eborn op 26-07-2003 04:05 ]

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

awaarle schreef op 18 July 2003 @ 12:41:
offtopic:
* offtopic: geld de aanbieding van mycom nog, zo ja tot warneer (WL-300G+ pcmcia kaart).

Ik wou eerst de D-link DWL-2000AP+ halen, deze is helaas maar in 2 winkels te krijgen volgens pricewatch, en kost 140 euro+bestellingskosten

Ik wou 4 accespoints halen, en dan de 4 netwerken (iedereen heeft 2 tot 6 pc's) een lan maken en internet delen met 3 chello accounts :D

De "Hybrid" mode leek me hier wel handig voor

[Edit] ik heb trouwens ook nog een excel tabel met 20 Accespoints erin, er staat in welke snelheid/ wep/ mac adres filter/ utp/ usb/ bridge/ client mode/ externe attenne/ gewicht =]/ en de prijs.................... als iemand het excel tabelletje wil hebben mail maar

en ja ik had tijd over ;)

[Edit2] was al uitverkocht :( en vandaag was laaste levering (Amsterdam kinkerstraat)
http://www.tweakers.net/pricewatch/62131 <<< let met name op de update datum
http://www.tweakers.net/pricewatch/23148

weten jullie of er een nieuwe vooraad binnen is ?
Ik zal maandag wel even bellen als niemand dit weet ;)

Verwijderd

Ik heb een paar vraagjes:

Ik heb nu een acer travelmate 803 tot m'n beschikking. Ik wil nu een wireless netwerk aanleggen tussen m'n PC (aangesloten op printer en isdn) en m'n nieuwe laptop. Ik dacht aan een 11mbps pci wireless kaartje voor m'n PC.

Nu wil ik ook graag i'netten (isdn) via de laptop. wat kan ik het beste doen?

1) Gewoon de PC (dus met isdn kaart) als gateway gebruiken. Het probleem is dan wel dat ik handmatig op de PC isdn connectie moet aanklikken en als ik klaar ben met i'netten ook weer moet disconnecten - althans dat deed ik altijd over m'n oude netwerk. Of zijn er tricks en tooljes dat ik dat van afstand kan doen? bv. via de laptop over het netwerk gaan inbellen (isdn kaart zit dan in de PC) en ook weer disconnecten via de laptop. Als dat kan dan zou ik dat graag wel willen weten.

2) Of een wireless router erbij kopen(Ook meteen een AP en ISDN/ADSL compatible?) + een wireless pci kaartje voor de PC en dan zo instellen dat de 'isdn' router connect/diconnect als ik dat regel via de laptop. (al moet ik daar wel achter komen hoe ik dat voorelkaar ga krijgen over winxp)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2003 00:35 ]

Verwijderd

je kan natuurlijk pcanywhere gebruiken om over netwerk je pc met isdn kaart te besturen (dus inbellen/disconnecten) dat is hoe ik het altijd doe..

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 July 2003 @ 02:05:
je kan natuurlijk pcanywhere gebruiken om over netwerk je pc met isdn kaart te besturen (dus inbellen/disconnecten) dat is hoe ik het altijd doe..
Dan zou iemand met de laptop totale controle krijgen op deze pc? dat heb ik liever niet. Nog meer mogelijkheden?

• eborn
Ik heb vanavond weer eens met eigen ogen gezien hoeveel Access Points er onbeschermt geinstalleerd zijn. Ik zat een stukje in de auto met mijn laptop aan en in de tien minuten dat we reden kwamen er al zo'n 15 netwerken voorbij, waarvan 10 zonder zichtbare beveiliging.

Een paar huizen verderop zit volgens mij ook iemand met een AP want er komt steeds een Linksys verbinding in mijn overzicht. Ook dit netwerk ligt wagenwijd open. En hoe waarschuw je zo iemand nou? Ik bedoel, ik ben niet zo kinderachtig om z'n wachtwoorden te achterhalen of om files te lezen of zelfs deleten. Maar er hoeft maar één grapjas te zijn die het wel doet en je bent de klos.

M'n vingers jeuken om naar één van die machines een smb bericht te sturen, zodat ze in ieder geval weten dat ze tenminste eens WEP o.i.d. moeten aanzetten. Maar aan de andere kant krijg je dan juist weer ellende omdat je dan in andermans netwerk hebt lopen klooien. Voor je het weet wordt zo'n 'goede daad' juist aangezien als 'hackgedrag', en dat moeten we natuurlijk niet hebben :)

Verwijderd

eborn schreef op 31 juli 2003 @ 05:49:
Ik heb vanavond weer eens met eigen ogen gezien hoeveel Access Points er onbeschermt geinstalleerd zijn. Ik zat een stukje in de auto met mijn laptop aan en in de tien minuten dat we reden kwamen er al zo'n 15 netwerken voorbij, waarvan 10 zonder zichtbare beveiliging.

Een paar huizen verderop zit volgens mij ook iemand met een AP want er komt steeds een Linksys verbinding in mijn overzicht. Ook dit netwerk ligt wagenwijd open. En hoe waarschuw je zo iemand nou? Ik bedoel, ik ben niet zo kinderachtig om z'n wachtwoorden te achterhalen of om files te lezen of zelfs deleten. Maar er hoeft maar één grapjas te zijn die het wel doet en je bent de klos.

M'n vingers jeuken om naar één van die machines een smb bericht te sturen, zodat ze in ieder geval weten dat ze tenminste eens WEP o.i.d. moeten aanzetten. Maar aan de andere kant krijg je dan juist weer ellende omdat je dan in andermans netwerk hebt lopen klooien. Voor je het weet wordt zo'n 'goede daad' juist aangezien als 'hackgedrag', en dat moeten we natuurlijk niet hebben :)
hehe ja das wel lastig :+
Maargoed je kan natuurlijk ook zon bericht sturen en uitleggen dat je helemaal niets kwaads bedoelt enzo ;)

En gewoon wil waarschuwen, als iemand dat bij mij zou doen... dan zou ik dat juist perfect vinden en meteen zon WEP ding dr op gooien :D

Verwijderd

Verwijderd schreef op 31 July 2003 @ 00:29:
De 2e augustus is er een grote Wifi dag
klopt ja, kennis van me heeft hem georganiseerd.

Hij gaat daar eens vragen hoe wireless leiden het netwerk heeft opgebouwd. Daar zijn we erg benieuwd naar, omdat er hier in Arnhem ook een dergelijk initiatief, maar hoe ofdat ze het netwerk technisch gezien hebben opgebouwd, kijk dat is handige informatie! :)

edit: Hij neemt overigens een aantal zéér vette antennes mee :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2003 15:09 ]

Verwijderd

Heb problemen met m'n travelmate 803 (Intel Pro/wireless 802.11b) en met m'n Trendnet tew 303pi wireless netwerk kaart. Als ik m'n wireless pci adapter in de PC doe en daarna de drivers install dan loopt hij om de haverklap vast of neemt 99% van de cpu resources in voor 1 a 2 min. Heel soms heb ik een verbinding gehad met m'n laptop maar dan valt de verbinding weg of loopt de PC vast. Toch vond ik het netwerk bereik toch niet optimaal.

Ik gebruik: win xp prof (service pack1)
Heb verschillende PCI sloten geprobeert. Nieuwe drivers meerdere keren geprobeert, eerst software/drivers geinstalled en daarna de hardware maar niks helpt. Heb zelfs meerdere keren Win Xp nieuw erop gezet.
Heb een asus p4s553 (steeds up 2d ate drivers)

Denk erover na om een andere wireless pci 22/11mbps kaartje aan te schaffen. Ik zie dat vele (tweakers) Linksys producten aanschaffen? Komt door de goede kwaliteit/performance kwa wireless bereik?

• tiro
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-12 07:27
Verwijderd schreef op 30 July 2003 @ 00:32:
1) Gewoon de PC (dus met isdn kaart) als gateway gebruiken. Het probleem is dan wel dat ik handmatig op de PC isdn connectie moet aanklikken en als ik klaar ben met i'netten ook weer moet disconnecten - althans dat deed ik altijd over m'n oude netwerk. Of zijn er tricks en tooljes dat ik dat van afstand kan doen? bv. via de laptop over het netwerk gaan inbellen (isdn kaart zit dan in de PC) en ook weer disconnecten via de laptop. Als dat kan dan zou ik dat graag wel willen weten.
Ik doe dat met Razzmon (www.gadec.com). Erg handig en simpel programmaatje.

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-09 20:58

Ruudjah

2022

Met 54G apparatuur kom je in de praktijk meestal niet verder dan +- 2MB/sec. Zit je dus een flink eind van je access point, dan is 1.3MB/sec niet verkeerd. Dat je met een ad-hoc netwerk slechter scoort, heeft meestal niet te maken met het feit dat je met ad-hoc modus werkt. Plaatsing van de antenne achter de PC is vaak funest. Een dikke muur in het midden van het huis wil ook de boel flink vertragen.
Wil je beter bereik, dan is een signaal booster een goede keuze. Beter is meestal een goede antenne op je AP/router monteren, dat is een mooiere oplossing. Het radiosignaal verspreid zich dan stukken beter, en het teruggezonden signaal wordt beter ontvangen.

TweakBlog

Verwijderd

Ruudjah schreef op 03 augustus 2003 @ 00:58:
Met 54G apparatuur kom je in de praktijk meestal niet verder dan +- 2MB/sec. Zit je dus een flink eind van je access point, dan is 1.3MB/sec niet verkeerd. Dat je met een ad-hoc netwerk slechter scoort, heeft meestal niet te maken met het feit dat je met ad-hoc modus werkt. Plaatsing van de antenne achter de PC is vaak funest. Een dikke muur in het midden van het huis wil ook de boel flink vertragen.
Wil je beter bereik, dan is een signaal booster een goede keuze. Beter is meestal een goede antenne op je AP/router monteren, dat is een mooiere oplossing. Het radiosignaal verspreid zich dan stukken beter, en het teruggezonden signaal wordt beter ontvangen.
Tja.. maar ik haal op zo'n 3 meter (in de zelfde kamer) met m'n 54mbit pci kaart maar 400 kB/s in ad-hoc met een 54 mbit pccard in m'n Toshiba. En dat vind ik eigenlijk wel bedroevend weinig :( Had er meer van verwacht.

• eborn
Palomar schreef op 08 August 2003 @ 00:19:
Maar nog even over de beveiliging, niet dat ik me daar zo druk over maak; de omliggende buren vertrouw ik wel en ik heb ook nog geen volk met laptops voor mn huis zien rondspoken ;) Maargoed, ik gebruik nu dus geen beveiliging, ik heb alleen statische IP adressen ingesteld in de 10.0.0.0 range. Stel nou dat er iemand toevallig binnen het bereik komt, kan die dan ook makkelijk achterhalen welke tcp/ip instellingen (ip, subnet etc.) er gebruikt worden zodat ie dat op zijn laptop ook kan instellen? Of wordt dat puur gokwerk? Want als ie daar niet makkelijk achter kan komen is het toch een soort van beveiliging, of niet?
Als hij een beetje verstand van zaken heeft wel. Je start een willekeurige netwerk sniffer op en je krijgt vanzelf pakketjes van andere clients te zien. Dan maakt het niet eens uit of er wel naar dat IP gestuurd wordt (bijv. in een situatie met een switch). Er komen namelijk ook ARP requests langs, waardoor je heel makkelijk kunt zien welke range(s) er gebruikt word(en). Het is dus geen gokwerk en eigenlijk geen beveiliging te noemen.

Overigens geldt dat natuurlijk helemaal als je 192.168.0/1.x of 10.0.0.x gebruikt. Dit zijn voor lokale netwerk nog steeds de meest gebruikte subnetwerken en dus de eerste instelling die iemand probeerd.

Verwijderd

Ik wil thuis graag een draadloos netwerk aan gaan leggen. Ik heb reeds een aantal FAQs hier gelezen en ik wil even zeker weten dat als ik het wil doen zoals ik hier onder beschreven heb, dat het dan goed komt.

Ik heb de volgende situatie

Wat heb ik:
- 1 pc
- 1 laptop
- kabelinternet van @Home
- Niet een heel erg groot huis, dus het bereik moet het wel redden dacht ik.

Wat wil ik:
- Draadloos internetten met beide machines
- Bestanden uitwisselen tussen beide machines
- Zo weinig mogelijk draden door huis
- Eventueel wireless PDA verbinding voor agenda synchronosatie.

Wat ik denk nodig te hebben:
- 1 Wireless LAN Access Point / Router 54Mb
- 1 Linksys Wireless LAN PCMCIA Card 54Mb
- 1 Linksys Wireless LAN PCI Card 54Mb

Wat ik denk te moeten doen:
- In de woonkamer de wireless router plaatsen naast het kabelmodem
- Steek de kabel van het kabel modem in de wireless router
- Installeer de pci/pcmcia kaarten in beide machines
- en het moet werken??

Graag een reactie of dit volledig is, of dat ik allerlei dingen over het hoofd zie.
En is de hardware die ik van plan ben te kopen een verstandige keus.

Alvast bedankt voor je reacties.

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Hoi, ik zit hier nu me Wireless AP te instellen... heb nu DHCP ingeschakeld, word niet vermeld of het een DHCP client of Server is, maar et lijkt me logisch in principe dat een Wireless AP ook een DHCP server is voor de wireless kaartjes...
Maar wat ik ook aan instellingen doe, ik krijg geen DHCP op me laptop... alleen de foutmelding DHCP server unreachable...

Wifi kaartje is een Cisco Systems 350 Wireless LAN adapter, AP is E-Tech Wireless Acces Point, verder geen typenummer of wat dan ook...
Ik heb gezocht, tot ik van WhizzCat vernam dat hij ook een soortgelijk probleem heeft, maar met een andere AP...

edit:
In een ander Wireless netwerk (van school) doet DHCP het wel gewoon...

Edit2:

|:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:(
kijk nog een keer in et boekje... staat dus in dat et AP een DHCP CLIENT is :(
dat verklaart waarom DHCP het niet doet dus... grmbl... moet ik alsnog een software DHCP opzetten :( De verkoper van Update Leeuwarden zij dat er een DHCP server in zat... grmbl...

[ Voor 28% gewijzigd door Fludizz op 11-08-2003 22:01 ]

Verwijderd

Ik heb het vervelende probleem dat mijn internet alleen geshared wordt (en de internet gateway pas zichtbaar wordt bij netwerkverbindingen) naar mijn laptop toe op het moment dat ik de optie "draadloos netwerk automatisch configureren" uit- en weer aanvink.
Bij de USB-receiver is dit niet het geval en werkt alles gewoon meteen zoals het hoort.
Ik krijg zodra ik mijn laptop aanzet wel meteen bericht dat het wireless netwerk is gevonden, alleen het internet werkt dan dus nog niet.
Iemand een idee wat dit kan zijn en hoe ik dit kan oplossen behalve door constant aan en uit te vinken?

Het gaat om de wireless router van Sitecom met bijbehorende PCMCIA kaart op Windows XP.

• eborn
Verwijderd schreef op 12 August 2003 @ 09:09:
[...]
Maar kan ik die ASUS 54mbit gewoon op mn 10mbit hub aansluiten?? neem aan van wel he... en over paar maanden gaan we verhuizen en dan nemen we een router, als die dan 100mbit is, draaitie dan gewoon op 54 mbit ??
Zover ik weet ondersteund de Asus gewoon 10 en 100mbit. Als je hem op een 10mbit aansluiting zet zal je tussen de AP en je draadloze device gewoon 54mbit halen. De link tussen je AP en het netwerk is uiteraard maar tien, dus dat zal dan de beperkende factor zijn. Hierdoor hou je dan gewoon 10mbit over.
Btw is het wat die Asus 54 mbit ?? pcmcia + AP
Ik ben er zelf zeer tevreden mee. Het bereik is goed (niet spectaculair, maar goed), hij heeft veel functies (waarvan ik er maar weinig gebruik). De beveiliging is makkelijk in te stellen. Door de Broadcom chipset ondersteund hij al de eerste 'versie' van WPA, inclusief AES encryptie. Hierdoor wordt je netwerk in ieder geval een stuk veiliger dan de standaard WEP encryptie. Broadcom lijkt overigens de AES encryptie (die in deze tijdelijke WPA versie nog niet verplicht was) ingevoerd te hebben omdat hun TKIP implementatie erg slecht is. 15% snelheidsverlies t.o.v. (bijna) geen bij AES of normale WEP.

• Erhnam
  • Laatst online: 07:58

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Ik wil bij iemand de volgende situatie veranderen en vraag mij af hoe ik dit het beste kan aanpakken:

Huidig: Thuis staat 1 pc met een usb-adsl modem. Naast het huis staat een kantoor met drie pc's geschakeld in een klein netwerkje met een hubje.

Nieuw: Het is de bedoeling dat er internet over het gehele netwerk komt. Zowel thuis adsl als aan de overkant. Wat is hiervoor de beste oplossing? Een wireless adsl/router met aan de overkant een accesspoint geprikt in de hub?

Wie weet hoe je dit het beste kan aanpakken?

[ Voor 9% gewijzigd door Erhnam op 14-08-2003 12:36 ]

http://www.xbmcfreak.nl/

• eborn
Erhnam schreef op 14 August 2003 @ 12:34:
Nieuw: Het is de bedoeling dat er internet over het gehele netwerk komt. Zowel thuis adsl als aan de overkant. Wat is hiervoor de beste oplossing? Een wireless adsl/router met aan de overkant een accesspoint geprikt in de hub?
Het is niet mogelijk om gewoon een kabel tussen die twee gebouwen te leggen?

Zoniet, dan zou je twee AP's kunnen gebruiken om het netwerk te bridgen. Alleen is dat USB modem wel een beetje vervelend. Je moet dan namelijk een AP met USB Router aanschaffen. Persoonlijk zou ik dan toch gewoon een Ethernet modem gebruiken, scheelt je weer wat werk. Maar goed, ik zou in de basis al nooit dat USB modem gehad hebben, dus dat scheelt ;)

En over wat voor een afstand hebben we het hier?

• Erhnam

Erhnam

eborn schreef op 14 August 2003 @ 12:53:
[...]
Het is niet mogelijk om gewoon een kabel tussen die twee gebouwen te leggen?

Zoniet, dan zou je twee AP's kunnen gebruiken om het netwerk te bridgen. Alleen is dat USB modem wel een beetje vervelend. Je moet dan namelijk een AP met USB Router aanschaffen. Persoonlijk zou ik dan toch gewoon een Ethernet modem gebruiken, scheelt je weer wat werk. Maar goed, ik zou in de basis al nooit dat USB modem gehad hebben, dus dat scheelt ;)

En over wat voor een afstand hebben we het hier?
Ik zou persoonlijk ook niet voor een usb modem gaan maar helaas die mensen hadden dat ding al gekocht. Bij Mycom heb ik accesspoints met adsl/router en hub gezien. Ik zou de thuis pc dan op de accesspoint kunnen aansluiten met een netwerkkaart en aan de overkant (ongeveer 20m) weer een ap kunnen plaatsen en deze verbinden met de hub van het netwerk. Of heeft er iemand een betere oplossing?

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 10-12 11:34

psy

Het is inderdaad zeer nieuw spul. Even wat meer info, persberichtje op hun site gevonden:
3Com vóórop met producten voor 802.11g draadloze netwerken

Nieuwste IEEE-standaard: hoge snelheden over grote afstanden

Maarssen, 7 juli 2003 - 3Com komt deze en volgende maand met drie producten voor IEEE 802.11g draadloze (Wi-Fi) netwerken op de markt. Het gaat daarbij om het 3Com OfficeConnect Wireless 11g Access Point, de 3ComOfficeConnect Wireless 11g Gateway en de 3ComOfficeConnect Wireless 11g PC Card.

De IEEE 802.11g 'plug-and-play' producten van 3Com zijn bij uitstek geschikt voor kleine kantooromgevingen en voor het realiseren van 'hot spots' in openbare ruimtes.

Aan de 802.11g standaard gaan de 802.11b en 802.11a standaarden vooraf. De 802.11g standaard biedt het beste van deze twee werelden en combineert de hoge transmissiesnelheid (tot 54 Mbit/s) van 802.11a met de grote reikwijdte tot 100 meter van 802.11b. De 802.11g standaard voorziet bovendien in 256-bit Wi-Fi Protected Access (WPA) encryptie waarmee vérgaande bescherming tegen ongewenste indringers wordt geboden.

Het 3Com OfficeConnect Wireless 11g Access Point en Gateway komen volgende maand op de markt en hebben een adviesprijs van 114 respectievelijk 140 euro. De 3Com OfficeConnect Wireless 11g PC Card is al deze maand verkrijgbaar voor een adviesprijs van 66 euro. De genoemde prijzen zijn exclusief btw.

Access point
Het 3Com OfficeConnect Wireless 11g Access Point kan worden geconfigureerd als hetzij een bridge client dan wel als access point. Naast volledige 802.11g compatibiliteit en WPA-beveiliging biedt het access point ook Clear Channel Select en mogelijkheden voor het aanmaken van profielen voor het draadloze netwerk.

Gateway
Evenals het access point beschikt de 3Com OfficeConnect Wireless 11g Gateway over volledige 802.11g compatibiliteit met WPA en Clear Channel Select. Het biedt echter ook een aantal extra beveiligingsvoorzieningen, waaronder een firewall, automatische detectie van hacker-profielen, VPN pass through, NAT en filters voor specifieke URL's.

PC Card
De nieuw 802.11g draadloze PC Card combineert 802.11g compatibiliteit en WPA-beveiliging met gemakkelijke beheerfaciliteiten zoals de Wireless Card Manager waarmee de beheerder de kaarten over het netwerk kan beheren en configureren.
Bron: http://www.3com.nl/pressbox/030707.html

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Verwijderd

Ik heb hier mijn speedtouch in een switch hangen. Ik wil graag mijn netwerk uitbreiden met een wireless access point. Maar router hoef ik niet alleen wil ik wel een mac-filter en WEP128 erop als kan.

Hebben jullie een advies voor mij wat ik het beste kan nemen. Het moet goed beveiligt zijn zit nogal in de buurt van een klein bus-station tegen over mijn huis aan het andere kant van kanaal.

Zat te denken aan de Linksys. Het komt in de combinatie met mijn Acer TM 803 Lcib.

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-12 23:08

ThaHandy

Discovery Channel

oke,

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/thahandy2/got/wlan.jpg
code:
1
2
3
4
5
vriend2

440mtr       vriend1
              125mtr
           ik

ik had zelf ingedachten een wap54g(of wap11) met een Pacific Wireless Parabolische richtantenne 24 dBi ( :? )

deze opstelling is alleen voor vriend1 en ik.
dr staat alleen een klein boomje in de weg (die om gaat >:) )

vriend2 is een vriend van vriend1. Die wil er ook wel meschien bij maar wat voor soort antenne's moet ik dan gebruiken?

is de opstelling voor ik en vriend1 ok?

iets anders, de kabels:
ik heb zelf nog een zooi Coax (netwerk)kabel's
code:
1
2
3
AWM STYLE 1478   MIL-C-17F M17/030-RG-062 EUREL E66175 (vrij dikke kabel) en
                              MIL-C-17F M17/026-RG-058 EUREL              (Dunne)
BELDEN 9269 RG-62A/U AWM STYLE 1478 P/N 323921 VW-1---E-34972 22 AWG POWERLIMITED CABLE CLASS 2

en/of, wat heb ik nog nodig kwa kabels?

[ Voor 4% gewijzigd door ThaHandy op 24-08-2003 19:40 ]

• Carstijn
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-12 21:05
Ik ben van plan deze kit te gaan kopen:

Tijdelijke aanbiedingen: OP = OP

--------------------------------------------------------------------------------

Draadloos Building-to-building bundle 5 Km (SD24) 474,81incl 399,00 excl

OP = OP

Verbind uw netwerken draadloos.

Nu drastisch in prijs verlaagd!!

Eventueel met WAP54G voor € 65,- meerprijs. (aangeven in mededelingsveld bij bestellen)

De firmware upgrade voor deze configuratie vindt u onder support.

- Tot 5 KM overbruggen
- 128bit encryptie
- Veilig
Inhoud pakket:
- 2 X Linksys WAP11
- 2 X SD24 (22,5 dBi)

- 2 X 7 meter H2000 low loss Coax + koppelstukken
- Montage beugels voor paal of mast

- Vulcaniserende tape

Mijn situatie:
Ik woon op ongeveer 1,5 km van een vriend waar mee ik dit wil gebruiken. We hebben een redelijk goede zicht vebinding.

Nu is mijn vraag: Wat voor snelheid haal ik als ik de 54mbits variant neem?

Verwijderd

Hoe kan ik het beste ongeveer 150 meter overbruggen. Er is een goede schone zicht tussen de twee punten!

Ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven wat ik moet doen om internet op afstand ook te kunnen regelen. Ik wil namelijk het volgende:

Op de locatie waar ik ook internet wil hebben, wil ik 3 pc's aansluiten op een netwerk. De drie pc's daar hebben 3 gewone netwerkkaarten (geen draadloze!). Ik wil deze locatie gaan laten internetten via mij thuis. De te overbruggen afstand is ongeveer 150 meter.

Overzicht.

thuis:
internet
|
cable modem
|
edimax router (3pc's + printer verbonden)

?
3pc's aan te sluiten mbv een netwerkje voor internet

Wat moet ik allemaal aanschaffen?

• Cis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-12 20:32

Cis

Omdat ik deze vraag nog nergens heb gezien in de grote wireless topics, bij deze:
ik moet morgenochtned bij iemand een netwerk leggen met win95 en winXP. Nu zit ik op werk en moet ik dus 2 draadloze kaartjes kopen om morgen dat netwerk wireless aan de praat te krijgen

Echter: op de doosjes van sitecom en belkin staat alleen dat ze werken met windows 98 en hoger... moet ik mij zorgen gaan maken dat hij niet werkt met win95? Of werkt het sowieso niet met windows95?

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

• psy

psy

Mijn ervaringen met de 3com wireless 54g accespoint :

Installatie was supergemakkelijk. Eerst PCMCIA geinstalleerd, enige onvolkomenheid was dat er niet vermeld werd dat je zelf een IP-adres moest toewijzen aan de nieuwe netwerkverbinding, dat vind ik toch wel slordig.

Instellen Accespoint was ook makkelijk, de manager vond automatisch mijn AP in mijn netwerk, veranderen van de paramaters sprak voor zich, behalve één ding: WPA is wel in te stellen voor de AP (net als WEP uiteraard en MAC-herkenning), echter in het menu van de PCMCIA is dit dus niet in te stellen. Ik heb nergens in de handleiding kunnen vinden waarom niet, maar ik heb het sterke vermoeden dat Windows 2000 dit gewoon niet ondersteund, wat ik echt een uiterst belachelijke zaak vind, want voor XP is er een update beschikbaar. Waarom dan niet voor 2000?

Mijn woning (nieuwbouw uit 2002, niet-gewapende vloeren, dragende kalkzandsteenbinnenwanden en iets dunnere gipswanden), het bereik:
Tweede etage AP, alleen verbinding op 1e en 2e, maar niet begane grond.
Eerste etage AP, overal verbinding. Op de zelfde (1e) etage is de verbinding ronduit goed, bijna overal de volle 54 Mb/s, maar ga ik OF naar onderen OF naar boven wordt dat wat minder, maar altijd wel 5 tot 24 Mb/s.

Als ik naar buiten ga valt de verbinding pas na 28 meter weg, en mijn tuin is "slechts" 13 meter diep dus dat is prima :) Waarschijnlijk kom ik nog iets verder, maar dan zou ik rustig de laptop moeten kunnen neerzetten in een goede positie, dat vond ik iets te ver gaan.

Hopelijk heeft er iemand wat aan deze info :>

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• psy

psy

Dan hoeft het niet nee. Maar mijn netwerk is static... ik heb liever controle over mijn IP adressen.

• Spyro_the_Dragon
  • Laatst online: 22-04-2013
psy schreef op 07 September 2003 @ 14:42:
Mijn ervaringen met de 3com wireless 54g accespoint :

Installatie was supergemakkelijk. Instellen Accespoint was ook makkelijk, de manager vond automatisch mijn AP in mijn netwerk, veranderen van de paramaters sprak voor zich, behalve één ding: WPA is wel in te stellen voor de AP (net als WEP uiteraard en MAC-herkenning), echter in het menu van de PCMCIA is dit dus niet in te stellen.

Mijn woning (nieuwbouw uit 2002, niet-gewapende vloeren, dragende kalkzandsteenbinnenwanden en iets dunnere gipswanden), het bereik:
Tweede etage AP, alleen verbinding op 1e en 2e, maar niet begane grond.
Eerste etage AP, overal verbinding. Op de zelfde (1e) etage is de verbinding ronduit goed, bijna overal de volle 54 Mb/s, maar ga ik OF naar onderen OF naar boven wordt dat wat minder, maar altijd wel 5 tot 24 Mb/s.

Als ik naar buiten ga valt de verbinding pas na 28 meter weg, en mijn tuin is "slechts" 13 meter diep dus dat is prima :) Waarschijnlijk kom ik nog iets verder, maar dan zou ik rustig de laptop moeten kunnen neerzetten in een goede positie, dat vond ik iets te ver gaan.

Hopelijk heeft er iemand wat aan deze info :>
Ik heb ook net zo'n AP (dan met gateway) en mijn ervaringen:
- Waarvoor dient WPA?
- Bereik: gewapende betonvloeren, AP ter hoogte van de vloer v/d tweede verdieping in het trapgat, bereik op de 2e verdieping excellent, 1e verdieping good en BG marginal (getest met Dell Axim met 802.11b CF kaartje). Met laptop met de bijbehorende 3COM pc-card is ie tussen de 92 en 50 procent. Buiten nog niet geprobeerd.

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

• I_stealth_I
  • Laatst online: 04-12 11:41

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Ik heb spontaan van de ene op de andere dag een probleem met mijn wifi configuratie.

Bereik was super, overal 54 Mbit tot 48 Mbit. Sinds vanmorgen is het ineens ruk geworden. Signaal valt wel naar 24Mbit en verder naar 1Mbit en zelfs regelmatig wegval van het signaal. Ik heb geen radiografische apparatuur extra sinds het netwerk.

Ik wordt er helemaal gek van want nu hebben beide laptops soms een klote verbinding. Ik heb al wat met de kanalen lopen rommelen want er zitten hier in de buurt meerdere draadloze netwerken.

Volgens mij zit er iemand op 'mijn' kanaal sinds kort. Wat kan ik doen om mijn signaal in en om huis sterker te maken zodat ik die andere netwerken kan overstemmen? Kan ik beter weer verhuizen naar een ander kanaal, versterken of heb ik een ander probleem?

spullen: Linksys WAP54G + Linksys WPC54g (pcmcia) met originele firmwares en antennes.

[ Voor 13% gewijzigd door I_stealth_I op 10-09-2003 19:32 ]

/dev/null

• ThaHandy

ThaHandy

Discovery Channel

@home
router 192.168.0.x
AP pc1 pc2
|
wifi
|
AP pc1 pc2 enz
router 192.168.1.X
@home (ik)

welk ip kan ik beter die AP's geven?
mijn heeft 1.200 en welke moet doe andere heben?
Et moet op de maniet dat we elkaar kunnen zien en elkaars netwerk

• Odin
  • Laatst online: 12-12 09:26

Odin

¯¯¯¯¯

Ik ga met Wireless leiden mee doen maar ik heb nog een aantal algemene vragen:

Het plan is om een oude pentium om te bouwen naar een wireless routertje. Hier komt dus de wireless PCI kaart van sweex in, en een normale NIC naar mijn eigen PC. De antenne word een zelfgemaakt Bi-Quad.
De router gaat linux (debian) draaien.

Nou wou ik weten of:
- De sweex een goede kaart is voor weinig geld, en ik die kan gebruiken met me linux routertje.
- Het uberhaupt mogelijk is om via de linux router op het wireless netwerk van leiden te komen met mijn normale pc en alle functies (gratis internet) te benutten.

Ik heb al veel gezocht maar nog geen goede antwoorden gevonden.

• ThaHandy

ThaHandy

Discovery Channel

ThaHandy schreef op 12 September 2003 @ 19:21:
@home
router 192.168.0.x
AP pc1 pc2
|
wifi
|
AP pc1 pc2 enz
router 192.168.1.X
@home (ik)

welk ip kan ik beter die AP's geven?
mijn heeft 1.200 en welke moet doe andere heben?
Et moet op de maniet dat we elkaar kunnen zien en elkaars netwerk
goed andere situatie.. want dat werke dus niet

@home
router 192.168.1.100 dhcp 101-199)
AP pc1 pc2
|ip1.200
wifi
| ip 1.15
AP pc1 pc2 enz
router 192.168.1.1 (dhcp 20 tot 50)
@home (ik)

dr zit zoon hele mooie MAC adres block list op
dus ik voer op bijde AP de 2 mac-lan adressen van de 2 routers (ik wil graag de ip's geschijden houden vanwege gateway)

denk je dat je daar geen last van hebt
tot nu toe werkt dat voor geen reed

ik kan nog steeds 1.100 pingen en hij mijn router 1.1
terwijl ik op bijde AP's de mac adressen heb ingevoerd @ prevent
dan zou et niet meer moetten werken toch?

Verwijderd

Ik heb dus mijn netwerk wireless geinstalleerd en koos daarbij voor het merk U.S. Robotics (die "100" mbps wireless), is dit nu eigenlijk nog altijd een spinoff van 3 com? Verder zou ik graag de ontvangst wat tunen. Ik kan onder andere Beacon Interval (1-1000 default:100), DTIM interval (1-255 default:3), DOT11MOde : mixed, b only, b+only, g only) en authentication Type (open, shared, both) veranderen. Wat betekenen die waarden juist en welke invloed hebben ze? Zijn er ideale waarden en wie heeft er al mee geexperimenteerd?

Bijkomend ding dat ik me afvroeg: geeft een hoger kanaal (bv 13 vs 11) altijd een betere ontvangst (want 13 heeft een hogere frequentie) of is dit afhankelijk van factoren?

Een hele boterham, die hopelijk ook voor andere want klaarheid zal scheppen in je netwerktuninghobby :)

• Erhnam

Erhnam

Ik probeer een draadloos netwerk (bridge) op te bouwen maar er gaat toch iets mis. Hopelijk weten jullie wat er verkeerd gaat:

- Op de lokatie van het adsl-aansluitpunt heb ik een SMC-wireless router (ip:192.168.2.1) neer gezet. Deze heeft een router functie en WLAN functie in een. Tevens zitten er 4 netwerkkaart aansluitingen op deze router. De router maakt succesvol met internet verbinding en pc1 (192.168.2.100) die ik via een utp-kabel aan de router heb hangen kan prima surfen.

- Aan de andere kant staan drie andere pc's (pc2,pc3 en pc4). Deze hebben onderling contact en zijn aangesloten op een 8poorts hub. Met een asus wl-300g probeer ik een brug te maken naar de SMC-wireless router. Het default ip-adres van de asus-wlan is 192.168.1.1. Onder het kopje bridge probeer ik de brug te maken. Ik vul keurig het mac-adres van de SMC-router in en het juiste kanaal (heb ze beiden op 10 ingesteld).

Dit is eigenlijk het moment waarop ik strand. In de asus status opties zie ik nergens iets terug dat de brug succesvol is aangemaakt. Ik heb hem hetzelfde ip geprobeerd te geven die in de range van de SMC ligt en een client (pc2,3 of pc4) ook in de dezelfde range. Verder heb ik de clients met dhcp geprobeerd zich aan te melden en ook met een vast adres en gateway van de asus en/of de SMC. In bijna alle gevallen lukt het mij niet de clients aan de andere kant toe te voegen aan het netwerk en internet op alle pc's mogelijk te maken. Misschien stel ik iets verkeerds in of doe ik iets heel ergs dom? Hebben jullie een oplossing voor die probleem?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 september 2003 @ 19:13:
Ik heb dus mijn netwerk wireless geinstalleerd en koos daarbij voor het merk U.S. Robotics (die "100" mbps wireless), is dit nu eigenlijk nog altijd een spinoff van 3 com? Verder zou ik graag de ontvangst wat tunen. Ik kan onder andere Beacon Interval (1-1000 default:100), DTIM interval (1-255 default:3), DOT11MOde : mixed, b only, b+only, g only) en authentication Type (open, shared, both) veranderen. Wat betekenen die waarden juist en welke invloed hebben ze? Zijn er ideale waarden en wie heeft er al mee geexperimenteerd?

Bijkomend ding dat ik me afvroeg: geeft een hoger kanaal (bv 13 vs 11) altijd een betere ontvangst (want 13 heeft een hogere frequentie) of is dit afhankelijk van factoren?

Een hele boterham, die hopelijk ook voor andere want klaarheid zal scheppen in je netwerktuninghobby :)
Beacon interval: tijdsijnterval tussen de beacons die het ap uitzend -- gewoon op 100 laten
DTIM: geen idee -- gewoon laten staan
Dot mode: indien je maar 1 soort clients gebruikt kan je eventueel 1 soort selecteren anders op mixed laten (maakt waarschijnlijk weinig verschil)
authentication type: open is veiliger
Kanaal: maakt geen verschil tenzij er storing zou zijn op een bepaald kanaal
Voor extra veiligheid de beacon uitschakelen en wep activeren.

• RedHead
  • Laatst online: 14-12 02:15
Ik heb die 3COM aanbieding van de routershop binnen (accespoint+pc card) en alles werkt naar behoren. Het enige is dat ik in de 3Com Wireless Card Manager bij het netwerk profile\security geen WPA kan selecteren maar alleen maar WEP 40/128.

Natuurlijk wel de Q815485 geinstalleerd & de laatste drivers van 3COM en wirless configuration services aangezet. Maar nog geen WPA mogelijkheid in de Wireless Card Manager. WEP en WPA staan aan op de AP

Komt dit bekend voor bij anderen? Iemand die wel WPA security kan selecteren?

• RedHead
  • Laatst online: 14-12 02:15
RedHead schreef op 19 September 2003 @ 23:33:
Ik heb die 3COM aanbieding van de routershop binnen (accespoint+pc card) en alles werkt naar behoren. Het enige is dat ik in de 3Com Wireless Card Manager bij het netwerk profile\security geen WPA kan selecteren maar alleen maar WEP 40/128.

Natuurlijk wel de Q815485 geinstalleerd & de laatste drivers van 3COM en wirless configuration services aangezet. Maar nog geen WPA mogelijkheid in de Wireless Card Manager. WEP en WPA staan aan op de AP

Komt dit bekend voor bij anderen? Iemand die wel WPA security kan selecteren?
Om mezelf nog even te quoten...

zonder de 3Com Wireless Card Manager lukt het dus wel!

Verwijderd

Ik heb vrij weinig ervarig met Wireless netwerken. Ik ben wel van plan om er eentje op te zetten. Althans, tussen 2 computers. Ik wil een verbinding gaan maken tussen mijn server en een laptop. Deze server staat alleen één verdieping lager dan mijn kamer. Het signaal moet (hemelsbreed) een afstand van ongeveer 5 meter afleggen, en door een muur en een plafond heen (beide beton). Kan dit zonder het gebruik van een AP? Ik zet in die server dus gewoon een PCI WiFi kaart.

• Osiris
  • Niet online
YellowCube schreef op 23 September 2003 @ 13:00:
[...]

450 Kb/s voor 11 Mbit is volgens mij heel redelijk.
Ik haal met WEP max 375 Kb/s en zonder WEP hetzelfde als jij. (is trouwens een 3Com Gateway met AP).
Het is vrij normaal dat je hooguit de helft van je snelheid haalt (i.v.m overhead etc).
Mjah, dat is mij in #Netwerken ook wel vertelt, overhead, maar f*cking de helft van je bandbreedte??? Is dat niet beetje erg veel?

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:38

YellowCube

Wait...what?

is inderdaad een beetje veel, maar wel normaal. Probleem is alleen dat nagenoeg geen enkele fabrikant je dit vertelt.
Maargoed, dat zie je bij heel veel computer related products. Een Ultra133 HD zal nooit van z'n leven 133/8 = 16,5 Mb/s halen. Bij een netwerk valt het gewoon eerder op.

[ Voor 22% gewijzigd door YellowCube op 23-09-2003 14:25 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-12 01:02

zAo

GPLv2 Fanboy

Weet iemand een tooltje om je signaalsterkte te testen? Ik heb net een nieuwe AP i.c.m. een Swallow NWN 1100. Het tooltje wat hierbij zit kan alleen joinen en scannen naar nieuwe netwerken! Das dus niets.
Iemand een tooltje met wat meer mogelijkheden? :)

• Osiris
  • Niet online
YellowCube schreef op 23 September 2003 @ 14:24:
is inderdaad een beetje veel, maar wel normaal. Probleem is alleen dat nagenoeg geen enkele fabrikant je dit vertelt.
Maargoed, dat zie je bij heel veel computer related products. Een Ultra133 HD zal nooit van z'n leven 133/8 = 16,5 Mb/s halen. Bij een netwerk valt het gewoon eerder op.
Maar c'mon, geen 16,5, maar ook geen 7/8 MB/s ofzo, wel sneller :X En mijn netwerk is meer dan de helft slomer :r

Btw, wtf is overhead eik? :o Header-meuk enzo? Misschien moet ik anders somehow de packet-grootte veranderen, zodat er minder headers en grotere pakketjes verstuurd worden?
zAo schreef op 23 September 2003 @ 17:18:
Weet iemand een tooltje om je signaalsterkte te testen? Ik heb net een nieuwe AP i.c.m. een Swallow NWN 1100. Het tooltje wat hierbij zit kan alleen joinen en scannen naar nieuwe netwerken! Das dus niets.
Iemand een tooltje met wat meer mogelijkheden? :)
NetStumbler :)

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:38

YellowCube

Wait...what?

Hertog_Martin schreef op 25 September 2003 @ 12:53:
wat is nou eigenlijk het voordeel van 802.11G?

ja je hebt veel snellere (54 ipv 11) datadoorvoer maar als je alleen maar draadloos wil internetten en je max is 180KB/s dan heb je toch niets aan die 43mb extra?

Ik wil namelijk een wireless router kopen.. oftewel enige waarvoor ik het gebruik is dat ik chelloverbinding heb op mn laptop, en het verste dat ik ermee kom is buiten in de tuin en dat zal niet meer dan 20 meter van de acces point zijn

dus is in mijn geval 11mb genoeg? tuurlijk is 54 beter maar wil er niet teveel geld aan uit geven en mn laptop is ook maar 802.11b en dan moet daar anders weer een pcmcia kaart in
het is prima om 11b te gebruiken als je alleen maar op je laptop wilt internetten en verder geen bestanden wilt uitwisselen met andere pc's/laptops op je netwerk.

Wil je dat wel, dan scheelt 11g opeens een slok op een borrel.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Verwijderd

Moffin schreef op 28 September 2003 @ 14:40:
[...]

Nou ik ben eruit voor degene die het zou willen weten >> bij deze 3com moet je je xdsl/kabel (upload) niet gebruiken, in een wanhopige actie heb ik het internet gewoon in een poort gedaan ipv de upload, en het werkt allemaal perfect, echt strange maar het werkt :D odo aan mijn eigen kennis _/-\o_ :P
ik voelde me, gezien de manier waarop je iedereen adresseert en de manier waarop je vragen stelt, niet heel erg genoodzaakt je te gaan helpen...

Odo is trouwens een personage uit Star Trek Deep Space Nine :) :p

Even een ander vraagje: als je meerdere AP's bridged, en stel je hebt 3 AP's in een rij staan:

Client1 --- AP1 ---- AP2 --- AP3 ---- Client2
Wordt dan het verkeer doorgeroute? Zie je dit als hops of wordt het 1 fysiek netwerk zeg maar?

Houd die bridgefunctie ook rekening met de belasting op interlinks tussen verschillende AP's (pakt hij de snelste route?)

Of moet je als je dit heel intelligent wilt gaan regelen gewoon gebruik gaan maken van OSPF of iets dergelijks?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2003 14:46 ]

Verwijderd

Mmmm, het probleem is sinds vandaag weer terug.
Op mijn computer duurt het per internet pagina gewoon 10 minuten om te laden en het signaal van Wlan staat op 'geen signaal'. Wel raar dat 'normaal' (gister dus nog) er ook 'geen signaal' bij de status staat maar ik wel gewoon met 60kb/s op het internet zit.

Anyway, bij mijn broertje doet het het allemaal nu wel met een signaal van 2/5 a 3/5.
Komt dit echt omdat ik tever van de router af zit?? Het zijn maar 2 verdiepingen (1 meer als mijn broertje) en het is lang niet die 100 meter die op de verpakking staat dat ie kan halen...

edit//
nu wordt ik toch weer helemaal gek. Ga ik gewoon normaal een bestand proberen te d/l en nu gaat ie met 90kb/s. En nog steeds status op 'geen signaal'. Hoe kan het in godsnaam dat hij zo selectief te werk gaat met het verzenden en ontvangen. En last but not least waarom haalt deze pc bij kazaa niet hogere snelheden als 10kb/s terwijl hij van i-net met 90kb/s download en de andere pc's allemaal wel met 90kb/s van kazaa kunnen d/len ??
Ik snap echt geen fuck meer van mijn netwerk :)

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2003 15:34 ]

Verwijderd

okee ik zit met een vraag.

ik wil misschien samen met mijn buren een adsl aansluiting nemen. we hebben nu allebei een kabel aansluiting. en allebei gedeeld via een router.
deze netwerken hebben nog niks met elkaar te maken.

nu wil ik dus deze twee routers via WIFI met elkaar verbinden en dat dan 1 router de adsl aansluiting krijgt waarmee onze beide netwerken samenvoegen en dus ook internet krijgen.

Nou heb ik ff lopen zoeken en kijken.

Ik kwam tot de conclusie dat het beste is om twee AP te kopen en die aantesluiten op de routers. nu heb je de twee netwerken samengevoegd. als je dan vvan 1 router zijn router functie uitschakeld en gewoon als switch functieneerd. en op de andere router sluit je adsl aan.
zou dit dan werken met de juiste instellingen?

Verwijderd

Zo, ik heb nu dus een draadloos netwerkje (allemaal linksys, 2x WPC11 PMCIA en 1x WAP11 AP) gekoppeld aan het reeds bestaande netwerk. Ben er inmiddels achter dat er meer van die WLAN netwerkjes in de buurt zijn, internet doet het, na lang klooien óók via ons eigen netwerk. (het was de bedoeling dat het met DHCP zou gaan maar dat lukte me niet) Het probleem is nu de beveiliging.

Op de doos staat dat er MAC-filtering en WEP mogelijk moet zijn. Maar...

Als ik WEP (zowel 64 als 128) aanzet kan ik vanaf mijn laptop geen verbinding meer maken met de internet. Wel kan hij verbinding maken met het AP. Wat doe ik hier fout??

Verder kan ik in de manual niets vinden over MAC-filtering. Hoe kan ik dat regelen?

Ik kan wel de instellingen van het AP veranderen met bijgeleverd tooltje, maar daar kan ik niet alles mee doen. Er wordt gesproken over een Web-based Utility (o.a. om het standaard PW mee te veranderen). Maar ik kan helemaal niets in de manual vinden over dat Web-based ding :? .

Wie kan mij vertellen wat ik moet doen?

Laat maar weer zitten... Op de cdrom staat ook een gebruiksaanwijzing... had die helemaal doorgelezen, dacht ik. Na het Franse, en Duitse en nog wat voor mij onbekende talen staat een Userguide. En die had ik nog niet gezien. Nu wel, en nu weet ik ook hoe ik alles moet instellen :)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2003 20:02 ]

Verwijderd

Ik zit in de situatie dat ik een netwerk op wil zetten met mijn broer. Het enige probleem is dat hij niet in hetzelfde huis woont als ik. De afstand tussen onze woningen is +/- 100 meter. Nu hebben we ook twee DECT toestellen waarvan het basisstation en één telefoon hier staat en één bij hem en dit werkt prima. Met 801.11G gaat het soms perfect en soms niet... Op het ene moment zie ik dat de netwerkontvangs goed is en op het andere moment weer erg slecht. Nog even voor de duidelijkheid, er staat niets tussen onze woningen. Aangezien de verbinding vrij onstabiel is dacht ik eraan om de antenne van de pc te verleggen; nu staat de pc vrij in een hoekje met de antenne naar achteren. Mijn idee is om deze antenne wat meer naar het raam te plaatsen door middel van een verlengkabel. Het accesspoint staat al voor het raam.
Weet iemand of dit reeel is? En zo ja, waar koop ik in godsnaam _/-\0_ een SMA-Reversed verlengkabeltje? :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 October 2003 @ 00:22:
Ik zit in de situatie dat ik een netwerk op wil zetten met mijn broer. Het enige probleem is dat hij niet in hetzelfde huis woont als ik. De afstand tussen onze woningen is +/- 100 meter. Nu hebben we ook twee DECT toestellen waarvan het basisstation en één telefoon hier staat en één bij hem en dit werkt prima. Met 801.11G gaat het soms perfect en soms niet... Op het ene moment zie ik dat de netwerkontvangs goed is en op het andere moment weer erg slecht. Nog even voor de duidelijkheid, er staat niets tussen onze woningen. Aangezien de verbinding vrij onstabiel is dacht ik eraan om de antenne van de pc te verleggen; nu staat de pc vrij in een hoekje met de antenne naar achteren. Mijn idee is om deze antenne wat meer naar het raam te plaatsen door middel van een verlengkabel. Het accesspoint staat al voor het raam.
Weet iemand of dit reeel is? En zo ja, waar koop ik in godsnaam _/-\o_ een SMA-Reversed verlengkabeltje? :)

Verwijderd

Is het niet mogelijk om een utp kabel naar beide AP's te trekken? Gewoon op je bekabelde netwerk hangen zeg maar? :)

• Xandrios
  • Nu online
802.11g: http://www.linksys.com/pr...?grid=33&scid=36&prid=545
802.11b: http://www.linksys.com/pr...?grid=33&scid=36&prid=432

Deze kastjes gedragen zich als Client voor de accesspoint. De accesspoint denkt dus dat er gewoon een PC / laptop is verbonden, terwijl dit kastje eigenlijk een bridge vormt tussen het vaste en wireless netwerk.
In zo'n doosje moet je dus ook precies de gegevens invoeren die je normaal invoert op je pc / laptop; denk aan de SSID van de AP, WEP key van de AP, kanaal etc etc :)

[edit]
Voor de duidelijkheid: Je accesspoint blijft gewoon werken als accesspoint, en dit doosje maak de verbinding tussen wireless en ethernet :)

[ Voor 13% gewijzigd door Xandrios op 19-10-2003 14:16 ]

• mickael
  • Laatst online: 16-12 22:20
Een vriendin van me heeft me gevraagd haar vader even te helpen met zijn wireless netwerk.

Vanmiddag even een inventarisatie gemaakt:

Ze hebben:

1 pc w98 uitgerust met USB Benq WLAN adapter (weet niet exact wat voor type)
1 laptop Dell Latitude met wederom onbekend wlan adapter
1 laptop Compaq met standaard wlan adapter
1 laptop compac met standaard wlan adapter

In het laboratorium achter het huis dat ongeveer 15 meter van het huis verwijderd is komt de ISDN lijn binnen waar een Tiscali ethernetmodem aan zit. De internetingang zit dus in het lab. Dus het signaal moet een middelgrote villa door kunnen boren plus 15 meter buiten en daar nog een laboratorium waar op de 1e verdieping alle apparatuur plus AP zou komen te staan.

Het is de bedoeling dat men in het complete laboratorium en in het gehele huis op alle verdiepingen gebruik kan maken van internet en netwerk.

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/~residentiekakkerlak/kaart.GIF

Na wat research:
Wil ik in het lab gebruik maken van de ASUS WL-500g en in het huis nog een AP om op te bridgen de ASUS WL-300g. Nu heeft ASUS een soortement van protocol om zonder kabelverbinding toch te kunnen bridgen (dus bij wijze van spreken alleen voeding op de WL300g en dat het dan het huis bereik heeft),ASUS WDS support, heeft iemand ervaring met dit systeem en is dit in bovenstaande situatie toepasbaar?

[ Voor 29% gewijzigd door mickael op 26-10-2003 00:32 . Reden: kaartje toevoegen + asus verhaal ]

• tweak_master
  • Laatst online: 13:32
Heeft er iemand hier al zo'n US Robotics turbo setje getest? (100mbps)
Komt als beste uit de tests van PCM (PCM Keuze Beste Product) en lijkt me ook goedkoop. Wij zijn van plan zo'n turbo acces point & router, in combinatie met zo'n pci-kaartje te gebruiken, en een pc als internet-en printerserver te gebruiken (usb-adslmodem)...met het vooruitzicht op een ethernetmodem...
Gaat dit werken, of klopt er iets niet aan deze opstelling???

*dus: "pc met usbmodem" -> router/AP -.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-> "mijn pc met pci-kaartje"
*later: "ethernetmodem -> router/AP -.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-> mijn PC & PC2 (met pci-kaartje)

Mijn excuses voor mogelijke stommiteiten, maar ik ken weinig van netwerken ;)

[ Voor 29% gewijzigd door tweak_master op 11-11-2003 12:33 . Reden: mss duidelijker :) ]

• Mike78
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-12 21:52

Mike78

Always

tweak_master schreef op 11 november 2003 @ 12:26:
Komt als beste uit de tests van PCM (PCM Keuze Beste Product) en lijkt me ook goedkoop. Wij zijn van plan zo'n turbo acces point & router, in combinatie met zo'n pci-kaartje te gebruiken, en een pc als internet-en printerserver te gebruiken (usb-adslmodem)...met het vooruitzicht op een ethernetmodem...

*dus: "pc met usbmodem" -> router/AP -.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-> "mijn pc met pci-kaartje"
*later: "ethernetmodem -> router/AP -.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-> mijn PC & PC2 (met pci-kaartje)

Moet volgens mij gewoon werken zo.

24 uur per dag, 24 biertjes in een krat. Toeval?

• Weerz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-12 11:34
tweak_master schreef op 11 november 2003 @ 12:26:

Je moet alleen wel opletten wat voor adsl je hebt, namelijk BBned werkt niet op de acces point(router) van US want ik wou het namelijk ook halen alleen dan was het alleen maar voor internet maar dat feest ging dus niet door
:'(

Instagram | Flickr | Nikon D500 -> Sigma Art 18-35MM F/1.8 | NIKKOR AF-S 50MM F/1.8G | TAMRON 70-200MM G2 F2.8 | TAMRON 150-600MM G2 F/5-6.3

Verwijderd

Hmmm,

Is er iemand die ervaring heeft met het aansluiten van een Wireless netwerk vanuit een Xp laptop (met WiFi card) en een Alcatel 570 ?

Een kennis heeft zo'n modem gekocht bij Corrupt in Rotterdam en daarna bij Planet ADSL aangevraagd. Krijgt dus braaf een splittertje toegezonden zonder moden en dergelijke, alleen zit er bij dat modem geen instructie en bij het pakket van MXStream geen instructie of CD.

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-12 19:48
Hi folks,

Heb dus vandaag dat artikel gelezen van PCM over de slechte resultaten met 3Com AP. Nu had ik dus helemaal in mijn hoofd om het wireless DSL Gatway setje van 3com aan te schaffen.

Nu woon ik een een nieuwbouw appartement (met tussenmuren van kalkzandsteen)...voorzien jullie problemen wanneer ik toch dat setje aanschaf? Ik hoef helemaal niet naar een andere etage toe om te kunnen I'netten en netwerken, ik blijf gewoon op dezelfde verdieping.

Ik ben nu aan het twijfelen geslagen....
Uit de PCM test kwam de US Robotics als beste uit de test, maar ik heb ergens gelezen dat die niet gaat werken met BBned (wat ik dus krijg..).
OF kan ik beter nog voor de Belkin gaan, die wel weer een stukkie duurder is dan die mooie aanbieding van 3Com!

Kortom wat raden jullie mij aan?

Greetz, Bas

Verwijderd

Ik heb pas ook een revieuw gelezen van die US Robotics Wireless Turbo Access Point en dat sprak me wel aan aangezien ik al een tijdje een netwerk wil aanleggen maar geen zin heb om weer allemaal nieuwe draden te trekken ;).
Dus ik ben van plan om een Wireless accespoint te kopen + 2 pci kaartjes.
Ethernetmodem --> Accespoint --> PC1
--------------------------------> PC2
Wat ik me dus afvraag moet je omdat je dan eerst een accespoint tussen pc en modem dan veel snelheid inboeten?

Tevens vraag ik me af of dit werkt onder Win 95?

Of zijn er nog goedkoper oplossingen (wireless) te vinden dan dit?

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Verwijderd schreef op 19 november 2003 @ 12:40:
Wat ik me dus afvraag moet je omdat je dan eerst een accespoint tussen pc en modem dan veel snelheid inboeten?
Afhankelijk van je verbinding (wireless) zal draad sneller zijn voor je netwerk. Voor internet maakt het niets uit als je een standaart verbinding hebt. De snelheid van je netwerk zal hoger zijn dan de snelhied van je internet verbinding. Dat ga je dus niet merken, tenzij de kwaliteit van je wireless echt beroerd is.
Tevens vraag ik me af of dit werkt onder Win 95?

Of zijn er nog goedkoper oplossingen (wireless) te vinden dan dit?
1) ik weet niet of Win 95 wireless ondersteund, maar met de drivers zou het goed moeten komen (geen garantie)
2) Ja, een .11b oplossing (max 10mb) is een stuk goedkoper dan de g setjes en zeker goedkoper dan die US Robotics. Maar een stuk langzamer.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Ik heb vandaag mijn 3com OfficeConnect .11g A.P. binnen, maar nou heb ik een probleempje met het configureren van mijn laptop (denk ik)

Het is een laptop met zowel een ´Realtek RTL8139/810x Family Fast Ethernet NIC´ 10/100 kabelaansluiting als een ´PRISM 802.11g Wireless Adapter (3890)´

Met de gewone netwerkkabel kan ik gewoon ´netwerken´ (en het internet op), maar de WLAN doet het niet, het icoontje geeft aan dat de verbinding niet beschikbaar is, en het 3com Discovery Programma (een applicatie om het A.P. in te stellen) geeft aan dat de draadloze netwerkadaptor geen IP adres heeft, hoewel ik dat wel heb ingesteld.

De ´vaste´ netwerkadaptor heeft IP 10.0.0.153, de WLAN adaptor heeft .154, ze hebben beide het zelfde subnet en werkgroep.

Ik heb de oplossing uit Draadloze netwerkverbinding niet beschikbaar werkt bij mij ook niet, waarom snap ik niet helemaal, maar volgens mij heb ik een totaal ander probleem.

Volgens mij is de WLAN A.P. (op de beveiliging na, maar dat is hier nog niet zo belangrijk) goed geconfigureerd, maar misschien heb ik iets over het hoofd gezien.

En de faq´s/search geven ook niet echt een duidelijk antwoord, ik heb het vorige deel van dit topic niet doorgelezen (schaam schaam), en in dit topic is het voor zover ik het kunnen vinden niet voorbij gekomen (of iemand mag mij slaan)

Ik dacht dat ik aardig wat wist, een bedraad netwerk heb ik niet veel moeite mee, maar nu voel ik mij echt wel n00b.

-edit-
Kan een modje mij voor een paar dagen even de titel ´WLAN n00b´ geven?
Het was eigenlijk te simpel: Bij de eigenschappen de WLAN adaptor configureren => Status => enable Radio

|:( |:( |:(

[ Voor 8% gewijzigd door Resistor op 21-11-2003 17:54 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• jeroendevries
  • Laatst online: 31-03 23:00
Ik heb een Benq awl 700 accespoint, en een benq awl100 pcmcia kaartje. Om zo het internet te delen met me buurman maar die pc die het internet daar deelt die met die awl100 heeft het begeven.

Is het mogelijk om mijn netwerk met internet uit te breiden door daar ook een benq awl 700 accespoint neer te zetten?

Duz zo internet -> switch -> Benq AWL700 ~~~~~Lucht~~~Benq AWL700 - > switch -> pc's
:?

Sex is like hacking. You get in, you get out, and you hope you didn't leave something behind that can be traced

Pagina: 1 2

Dit topic is gesloten.