Toon posts:

Geeft VGA-input op 100Hz TV ook progressive/non-interlaced?

Pagina: 1
Acties:
  • 161 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Goed, op verzoek van Lampje maar een nieuw topic geopend. ;)

(Zie tevens dit topic.)

Goed, mijn vraag:

Wat doet een beetje modern 100Hz breedbeeld-TV met een VGA-signaal?

Converteert die hem eerst (heel zonde) naar een standaard 50Hz interlaced signaal, waarna hij dat signaal het zelfde pad laat bewandelen als een RGB SCART-signaal?

Of (en hier hoop ik op) is de TV zo slim om het VGA-signaal het PAL-gedeelte te laten bypassen en dat (non-interlaced, oftewel progressive) VGA-signaal direct naar de 100Hz processor te sturen?

Met andere woorden: hoeveel 100Hz TV's met VGA-input geven ook werkelijk een non-interlaced/progressive beeld (of ook maar een hogere resolutie dan standaard PAL) zodra je er vanaf een videokaart een non-interlaced VGA-signaal heenstuurt?

Misschien verschilt dit ook wel tussen verschillende TV's met VGA-input. Weten jullie dan van bepaalde specifieke modellen misschien hoe die met VGA-signalen omgaan?

• DustMan4u
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:57
Ehm, ik weet niet of je het weet, maar het rgb signaal van een monitor heeft 5 stuurdraden, drie voor rgb, en een voor horizontale en een voor verticale sync.

De rgb aansluiting van je tv heeft maar 3 signalen, de horizontale en verticale sync zitten daar gecombineerd op de lijn van het blauwe signaal.

[ Voor 1% gewijzigd door DustMan4u op 18-06-2003 19:36 . Reden: typows ]

Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
Er bestaan TV's met directe VGA input maar om zelf die dingen te bypassen, denk ik niet dat het mogelijk is of je moet al de volledige tuner ombouwen

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• BartNL
  • Laatst online: 01-03 11:57
heb een philips TV met VGA in. Typenummer weet ik zo even niet maar ik heb typenummer hier eerder gepost. Het beeld via VGA is onvergelijkbaar veel beter dan een normale TV out. Ik had speciaal een ATI All In Wonder gekocht vanwege de goede TV out kwaliteit. Kom ik er daarna pas achter dat er ook een VGA op mijn TV zit. Die aangesloten en wel zo onvergelijkbaar veel beter omdat het inderdaad volledig progressief beeld is :)

Resoluties moet je je geen zorgen om maken. Weliswaar doet mijn TV 'maar' 640 x 480 progressief op de VGA in maar bedenk dat, dat voor TV veel is. Full PAL is 720 x 576 en dat is wat maximaal (en helaas meestal interlaced) op satelliet TV wordt uitgezonden.

Mijn PC DVD speler is qua beeld superieur aan de yamakawa stand-alone die ik daarom ook vervangen heb door een PC.

Slechte nieuws is dat de TV nu in reparatie is. ik hoop dat reperatie lukt want ik wil wel een TV met VGA-in en die lijken allemaal behoorlijk prijzig :(

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk niet dat jullie het helemaal begrijpen.

Ik heb het dus over TV's met 100Hz en een VGA-input. Dus een VGA-aansluiting op de TV.

Wat doet de TV met het signaal dat die binnenkrijgt via de VGA-connector? Maakt die er eerst een normaal RGB PAL signaal van (zodat je in feite dus totaal geen kwaliteitsvoordeel aan die VGA-connector zou hebben) of is die VGA-input op een of andere manier direct op de digitale logica aangesloten die het uiteindelijke 100Hz beeld genereert?

In dat laatste geval zou VGA zeker een voordeel hebben t.o.v. bijvoorbeeld RGB SCART, aangezien het VGA-signaal over het algemeen een hogere resolutie zou hebben en bovendien non-interlaced (oftewel progressive) zou zijn.

• CornelisJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Zie het antwoord van BartNL.
100Hz TV's werken met een lijnfrequentie van 31.25kHz voor PAL (2 x de standaard PAL lijnfrequentie van 15.625 kHz). Een standaard 640x480 / 60Hz VGA plaatje heeft een lijnfrequentie van 31.5 KHz, een lijnfrequentie dus waar een 100Hz TV prima mee overweg kan.

Het VGA signaal wordt bij zo'n TV met VGA-in dus niet naar PAL omgezet, het wordt gewoon als RGB signaal versterkt en naar de beeldbuis gestuurd.

Let wel, meestal kan een 100Hz TV met VGA-in alleen standaard VGA (640x480 non-interlaced bij 60Hz refresh rate) weergeven. Hogere resoluties of refresh rates zijn niet mogelijk, omdat dan de lijnfrequentie te hoog wordt.

[ Voor 24% gewijzigd door CornelisJ op 18-06-2003 20:55 ]

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:16

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Verwijderd schreef op 18 June 2003 @ 20:37:
Ik denk niet dat jullie het helemaal begrijpen.

Ik heb het dus over TV's met 100Hz en een VGA-input. Dus een VGA-aansluiting op de TV.

Wat doet de TV met het signaal dat die binnenkrijgt via de VGA-connector? Maakt die er eerst een normaal RGB PAL signaal van (zodat je in feite dus totaal geen kwaliteitsvoordeel aan die VGA-connector zou hebben) of is die VGA-input op een of andere manier direct op de digitale logica aangesloten die het uiteindelijke 100Hz beeld genereert?

In dat laatste geval zou VGA zeker een voordeel hebben t.o.v. bijvoorbeeld RGB SCART, aangezien het VGA-signaal over het algemeen een hogere resolutie zou hebben en bovendien non-interlaced (oftewel progressive) zou zijn.
Beeld kwaliteit is super met vga aansluiting heb er nog wel een picje van die bij een vriend is genomen :

Afbeeldingslocatie: http://madmac.student.utwente.nl/duke/got/a.jpg

Super dus (tough wel vette tv :P)

Maar als je dan op 100hz zet moet het beeld gewoon strak zijn lijkt me

[ Voor 1% gewijzigd door tweakduke op 18-06-2003 22:30 . Reden: plaatjes iets beter rezise... ]

Tweakers Discord

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, ik had inderdaad de post van BartNL goed moeten lezen. Maar als ik zijn reactie en die van CornelisJ goed lees, dan klinkt dat inderdaad veelbelovend! :)

Dat 60Hz is als ik het begrijp door zo'n 100Hz processor wel te pruimen, mits de "lijnfrequentie" dus hetzelfde is (misschien dat iemand anders hier dat verder kan uitleggen).

Maar nog even over de resolutie: is 640x480 dan werkelijk ook de ideale resolutie om naar zo'n TV met VGA-input te sturen? Als je namelijk puur naar het aantal beeldlijnen kijkt, dan zou dat bij NTSC weliswaar wel kloppen (480 zichtbare beeldijnen), maar voor PAL eigenlijk niet (576 beeldijnen). Dus in het geval van PAL zou 800x600 toch een betere resolutie lijken, toch? Horizontaal misschien wel te fijn, maar qua beeldlijnen zou het dus beter aansluiten, toch? Of hou ik nu ergens geen rekening mee?

Oh ja, nog iets: geldt dit bij alle 100Hz TV's met VGA-input? Zijn er echt geen TV's die stiekem een Trust-Televiewer-achtig intern convertortje naar interlaced PAL achter die VGA-connector hebben zitten?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2003 21:00 ]

Verwijderd

tweakduke schreef op 18 June 2003 @ 20:51:
[...]

Beeld kwaliteit is super met vga aansluiting heb er nog wel een picje van die bij een vriend is genomen :

[afbeelding]

Super dus (tough wel vette tv :P)

Maar als je dan op 100hz zet moet het beeld gewoon strak zijn lijkt me
is die tv niet dat plasma ding van grundig?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 18 June 2003 @ 21:01:
[...]

is die tv niet dat plasma ding van grundig?
Ik weet van een ander model/merk plasma-tv dat die ook een mooie resolutie haalt via de VGA-input, maar het gaat mij dus om wat normale (CRT dus) 100Hz TV's met zo'n VGA-input doen.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:16

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Das een plasma tv van loewe d8 ik.

Kan iig een zeer hoge resolutie aan :)

Een 100hz tv tjah.. Staan er niet specificaties op de site of in de handleiding? (ik denk niet dat de resolutie zo hoog als die plasma kan maar tot 800*600.

Tweakers Discord

• wokkie15620
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-11-2023
Ik heb een Grundig TV met VGA ingang. MAximale refresh rate = 60hz. Superstrak beeld overigens, wel maar een maximale resolutie van 640x480.

Verwijderd

Topicstarter
wokkie15620 schreef op 18 juni 2003 @ 21:25:
Ik heb een Grundig TV met VGA ingang. MAximale refresh rate = 60hz. Superstrak beeld overigens, wel maar een maximale resolutie van 640x480.
En als je dan een 640x480@60Hz signaal naar die TV stuurt via die VGA-connector en dan op 100Hz, hoe zien de bewegende beelden er dan uit? Heb je een progressive/non-interlaced beeld, of is het niet goed te zien? Heb je het al eens met RGB PAL vergeleken?

• CornelisJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Veel 100Hz TV's geven PAL signalen 100Hz interlaced weer, en NTSC signalen 60Hz non-interlaced (=progressive). Hiermee wil ik zeggen dat de meeste 100Hz TV wel 60Hz vertikale frequentie aankunnen, en zeker 100Hz TV's met VGA ingang.

Verwijderd

Topicstarter
CornelisJ schreef op 18 June 2003 @ 23:42:
Veel 100Hz TV's geven PAL signalen 100Hz interlaced weer, en NTSC signalen 60Hz non-interlaced (=progressive). Hiermee wil ik zeggen dat de meeste 100Hz TV wel 60Hz vertikale frequentie aankunnen, en zeker 100Hz TV's met VGA ingang.
Hmmm... Dat begrijp ik niet helemaal. Ten eerste is NTSC van oudsher al 60Hz en ten tweede is het nog altijd interlaced.

Wat doet een 100Hz TV dan om van een 60Hz NTSC-signaal een 60Hz non-interlaced/progressive signaal te maken en waarom doet die dat dan niet ook met interlaced PAL-signalen?

• wokkie15620
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-11-2023
Verwijderd schreef op 18 June 2003 @ 22:05:
[...]

En als je dan een 640x480@60Hz signaal naar die TV stuurt via die VGA-connector en dan op 100Hz, hoe zien de bewegende beelden er dan uit? Heb je een progressive/non-interlaced beeld, of is het niet goed te zien? Heb je het al eens met RGB PAL vergeleken?
Als jij me vertelt hoe ik kan zien of het progressive/non-interlaced is, ga ik voor je kijken. DIVx films zien er geweldig uit, Internet Explorer etc. ietsje minder maar zeker niet slecht. Het beeld van films vanaf mijn DVD speler zijn ietsje betere kwaliteit, maar dat zie je in de praktijk niet.

Ik kan overigens het VGA signaal niet hoger dan 60HZ instellen => dan krijg ik een soort kleuren sneeuwbui op mijn scherm.

• BartNL
@ motown
een TV interlaced nooit maar probeert juist zo goed mogelijk te de-interlacen. Enige storing die je zou kunnen hebben is dat je TV non-interlaced materiaal gaat de-interlacen. Wat daar de effecten van zouden zijn heb ik geen idee van.

Ga astublieft eens kijken in een RTV winkel waar ze een dergelijke TV verkopen. Theoretisch er over praten is alleen zinvol wanneer mensen weten waar ze over praten. Dat is hier, inclusief mijzelf, niet direct het geval dus kun je beter in de praktijk testen. Ikzelf en anderen in deze thread hebben je al aangegeven dat VGA in de praktijk perfect werkt terwijl jij theoretische onzin ( denk ik dan ;) ) vragen blijft stellen.

No-offense maar ik denk dat je met hier vragen niet veel verder komt.

Verwijderd

Topicstarter
BartNL schreef op 19 juni 2003 @ 15:32:
@ motown
een TV interlaced nooit maar probeert juist zo goed mogelijk te de-interlacen. Enige storing die je zou kunnen hebben is dat je TV non-interlaced materiaal gaat de-interlacen. Wat daar de effecten van zouden zijn heb ik geen idee van.

Ga astublieft eens kijken in een RTV winkel waar ze een dergelijke TV verkopen. Theoretisch er over praten is alleen zinvol wanneer mensen weten waar ze over praten. Dat is hier, inclusief mijzelf, niet direct het geval dus kun je beter in de praktijk testen. Ikzelf en anderen in deze thread hebben je al aangegeven dat VGA in de praktijk perfect werkt terwijl jij theoretische onzin ( denk ik dan ;) ) vragen blijft stellen.

No-offense maar ik denk dat je met hier vragen niet veel verder komt.
Mee eens dat zelf gaan kijken en zelf oordelen natuurlijk het beste is, maar om nou een laptop mee te shouwen naar een winkel met de vraag of ik hem op de VGA-input kan aansluiten gaat natuurlijk wel erg ver.

Ik heb al rondgesnuffeld hier op GoT en ik zag dat er hier Tweakers tussen zitten die echt het naadje van de kous kennen, zoals bijvoorbeeld Prince_of_Darkness. Ik zat dus te hopen dat een van die Tweakers die daar alles vanaf weten hier het een en ander over dit onderwerp zou verduidelijken.

Maar goed, aan een aantal van jullie te horen die het zelf hebben geprobeerd, is er dus wel degelijk een verschil in kwaliteit tussen RGB SCART en VGA-input op 100Hz TV's die dat ondersteunen.

De reden waarom ik hier zo moeilijk over doe is omdat ik me afvraag of het uberhaupt mogelijk is om op de een of andere manier de beperkingen van PAL en NTSC te doorbreken op sommige mainstream breedbeeld-TV's? Dit omdat DVD-kwaliteit op PAL/NTSC naar mijn idee niet optimaal tot z'n recht komt en progressive scan TV's nu nog te duur zijn en op dit moment bovendien alleen progressive scan via NTSC ondersteunen.

VGA kan signalen leveren in hogere resoluties en met hogere refresh/framerates. Maar als 100Hz TV's werkelijk altijd gebruik maken van de hogere kwaliteit van een VGA-connector, waarom zit VGA-input (een standaard van meer dan 15 jaar oud volgens mij) dan niet op alle 100Hz TV's? En waarom hebben dan ook niet alle stanadlone DVD-spelers een VGA-uitgang? Dan heb je meteen een vervanging voor interlaced PAL/NTSC, toch? Dus waarom doet men dit dan niet altijd, dat vraag ik me af.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2003 16:23 ]

• BartNL
Je naar mijn idee niet een Laptop mee te nemen? Zo wat elke RTV zaak verkoopt tegenwoordig ook PC's.

Alternatief en waarschijnlijk wat jij liever hoort is dat wanneer je het op www.htforum.nl vraagt je waarschijnlijk binnen een dag een akelig nauwkeurig antwoord hebt ;)
Pagina: 1