Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

fancontrol vragen : irri brom

Pagina: 1
Acties:
  • 159 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• tweaden
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Sinds kort heb ik een Lian Li PC-60. Op de voorzijde zit een fancontroller met 3 standen. Echter, omdat ik alle fans afzonderlijk wilde regelen heb ik er een aparte controller voor bij gekocht (wil er nog zelf 1 gaan maken, maar deze was niet duur en handig om eens te proberen).

Nu heb ik al diverse fans op het ding aangesloten (bereik: 7V-12V) maar stuk voor stuk beginnen ze akelige bromgeluiden te produceren wanneer ik het voltage verlaag. Eenmaal in de kast trilt deze brom door in de kast zelf, waardoor het geluid nauwelijks te harden is. Alleen op 12V brommen ze niet, maar dan heeft zo'n fancontroller weer weinig nut.

Dus dacht ik, kom laat ik in plaats van alleen de twee voorste fans, eens alle 4 de fans die meegeleverd worden aan de fancontroller van de Lian Li steken. En wat denk je, geen enkel bromgeluid! De standen zijn grofweg: 7V, 9,5V en 12V.

Nu vraag ik me af hoe dit kan? Heeft dit met het traploos zijn van de gekochte fancontroller te maken? En waarom produceren de fans geen brom wanneer ze op de Lian Li controller zitten? Tenslotte, is het 'veilig' om alle 4 de standaard fans aan te sluiten op de Lian Li controller, of is die 'gebouwd' om alleen de voorste twee te besturen, zoals het standaard was?

• intuliegend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-04-2024

intuliegend

Wist ik wel....

tja ligt dan toch echt aan die controller lijkt me....was dan nie voor niks zo goedkoop :)

en wat betreft dat id van 4 fans op die standaard controller-->kan denk ik wel maar ik zou even kijken hoeveel watt :+ dat ding maximaal kan schakelen (als die bijvoorbeeld 4 watt aankan en je hang er 8 op dan wordt die boos geloof ik :) (((correct me if i'm wrong))))
(kan je maybe vinden op site van die case)

[ Voor 3% gewijzigd door intuliegend op 18-06-2003 16:47 . Reden: wat is nog steeds met 2 t's....wat? ja idd ja ]

specs: AMD 8 core+Cryorig Ultimate @ 5,2Ghz - 16GB - 2x R9 290 met wc - HyperX Fury SSD - 2x1TB Raid1

• tweaden
  • Niet online
intuliegend schreef op 18 June 2003 @ 16:45:
tja ligt dan toch echt aan die controller lijkt me....was dan nie voor niks zo goedkoop :)
Ok, maar wat is dan de precieze oorzaak? Is de stroomtoevoer onregelmatig ofzo? Bovendien heb ik er ook wat fans op aan kunnen sluiten die niet of nauwelijks bromden. Kortom, is dit iets wat inherent is aan traploze controllers?
en wat betreft dat id van 4 fans op die standaard controller-->kan denk ik wel maar ik zou even kijken hoeveel watt :+ dat ding maximaal kan schakelen (als die bijvoorbeeld 4 watt aankan en je hang er 8 op dan wordt die boos geloof ik :) (((correct me if i'm wrong))))
(kan je maybe vinden op site van die case)
Ik heb het nu dus zo aangesloten en de fans draaien. Maar wil alleen zeker weten dat ik niet over een tijdje met een kapotte controller zit. Als ze het doen, kan het ding het aan begrijp ik dat goed?

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-10 09:20

Silentpuma

To much mind...

Het kan zijn dat door die andere controller de fans een bepaald RPM gaan draaien waarop ze gaan resoneren. Kort gezegd: een object laat bij bepaalde trillingsfrequentie de omgeving 'meetrillen', dus de case ook. Hoewel dit effect niet zo heftig is, kan het wel een akelig bromgeluid produceren, zeker als de fan niet goed vast zit.

Hmm, je wilt dus zelf een fanbus gaan maken? Zo te horen wil jij er wel een die je echt traploos kan regelen? :p no problemo!
Er zijn 2 manieren om zo`n fanbus te maken:
1. De makkelijke manier. Door een vermogenspotmeter tussen de voeding en de fan te plaatsen kan je het voltage heel makkelijk regelen. Deze speciale draadgewonden potmeters kunnen aardig wat Watt`s verstoken en zodoende kan je makkelijk meerder fans erop aansluiten. Ik heb bijvoorbeeld potmeters van maarliefst 9 Watt kunnen kopen voor maar E4,50. :)
2. De ingewikkelde manier. Je kan met een LM317 en nog wat andere electro-stuff ook een fanbus inelkaar zetten. Hiervoor heb je wel wat kennis nodig om deze inelkaar de kunnen solderen. Ook kan deze opzet niet het maximale voltage (12V) doorlaten als je dat wilt, maar tot ~10,5V. Volgens mij is het nog duurder ook dan de eerste manier.

Mijn eigen fanbus bevat (uiteraard ;)) potmeters om de fans traploos te regelen en het werkt al 9 maanden perfect. :)
Nog niet overtuigd? Hier een link naar het topic van mijn bus, met veel foto`s en uitleg over hoe die gemaakt is.

Suc6 verder! :)

Use the Search Luke...

• tweaden
  • Niet online
Ik ben idd van plan er zelf 1 te gaan maken. Hoeft van mij niet super-fancy te worden. Leds zijn geen must, zo ook draaiknoppen niet. Schakelaars zijn ook ok. Alleen wil ik dan van tevoren wel zekerheid hebben dat ik niet weer dat akelige gebrom krijg :)

Dus de vraag is eigenlijk een beetje of de kans op brommen niet groter is bij een traploze fanbus dan bij een met schakelaar voor 7V/12V. Bovendien wil ik in staat zijn de fans uit te zetten. Ik weet niet of dit kan bij een traploze fanbus?

Tenslotte, daar ik een noob ben op fanbus gebied, zal ik me eerst eens flink moeten gaan inlezen voordat ik ga beginnen.

Verwijderd

Misschien heeft dat ding PWM-sturing, dan wordt de spanning steed in-en uitgeschakeld.
Als je frequentie van dat schakelen te laag is zal de fan ook gaan brommen.
Ik neem aan dat je niet een scoop hebt om even te gaan kijken.....

Een traploze fanregeling kun je ook aan- en uitschakelen, zet je er gewoon een schakelaar tussen.
Bij een gewone regeling waar de spanning wordt gevarieerd gaat er niks brommen.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2003 20:09 ]

• tweaden
  • Niet online
Nee, dat gaat niet lukken. Wat wel vaag is aan het ding, is dat bij het draaien op minder dan 12V het ledje wat achter een knop zit lichtjes gaat knipperen ipv continue te blijven branden. Ook niet echt goed lijkt me.

• koffercomputer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-11 10:37
Dat duidt op een PWM regeling, als het ledje zelfs gaat knipperen worden je fans met een lage frequentie voorzien van spanning, iets dat je dus heel goed kunt horen.

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

• tweaden
  • Niet online
Toen ik dat las van spanning in- en uitgeschakeld moest ik meteen aan die ledjes denken.
Betekent dat ook dat duurdere modellen die in de winkel te koop zijn en controllers die je evt zelf in elkaar sleutelt, geen PWM regeling hebben en dus geen brommende fans veroorzaken?

[ Voor 11% gewijzigd door tweaden op 18-06-2003 23:21 ]

Verwijderd

tegen brommende fans heb je ook speciale geluids absorptie matjes. _/-\o_

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Hey Gaden dat had ik nou ook met m'n 3,5" fancontroller.

Afbeeldingslocatie: http://pearlshed.nl/FancontrollerFront.jpg

Afbeeldingslocatie: http://pearlshed.nl/FancontrollerBack.jpg

Deze heeft blauwe leds.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Verwijderd

Juup schreef op 19 June 2003 @ 13:03:
Hey Gaden dat had ik nou ook met m'n 3,5" fancontroller.

[afbeelding]

[afbeelding]

Deze heeft blauwe leds.
he die heb ik ook alleen in het zwart.
bij mij gingen ze ook allemaal brommen dus ik de multimeter gepakt.
toen aan de potmeter gedraaid maar de voltage ging niet naar beneden.
toen maar op de ampere stand gezet, en dan blijkt dat ampere's geregeld wordt.
en dat is nou veroorzaakt de brom

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-11 13:15

Stoney3K

Flatsehats!

Silentpuma schreef op 18 June 2003 @ 17:42:
[...]

2. De ingewikkelde manier. Je kan met een LM317 en nog wat andere electro-stuff ook een fanbus inelkaar zetten. Hiervoor heb je wel wat kennis nodig om deze inelkaar de kunnen solderen. Ook kan deze opzet niet het maximale voltage (12V) doorlaten als je dat wilt, maar tot ~10,5V. Volgens mij is het nog duurder ook dan de eerste manier.

Mijn eigen fanbus bevat (uiteraard ;)) potmeters om de fans traploos te regelen en het werkt al 9 maanden perfect. :)
Nog niet overtuigd? Hier een link naar het topic van mijn bus, met veel foto`s en uitleg over hoe die gemaakt is.

Suc6 verder! :)
Dan is er nog een manier voor de echte hobbyisten: PWM... dan kun je net als op je mobo je fans traploos regelen door de 12V op bepaalde momenten aan en uit te schakelen... Opbouw is een zaagtandgenerator en een comparator met referentiespanning die je instelt met je potmeter. De uitgangsspanning van je comparator stuur je door een vermogenstrap waarop je je fans aansluit.
Hinderlijk bijverschijnsel: Bij zeer lage snelheden hoor je duidelijk dat de voeding aangestuurd wordt, te horen als een hoge pieptoon. Voordeel is een zeer precieze regeling van stilstand tot vol vermogen, en het kan allemaal ook nog digitaal aangestuurd worden, wat een DigiDoc dus ook doet.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Hier zijn trouwens nog wat interessante pagina's

Rheobus (Traploze regeling)
5V/off/12V geschakeld met LED's
Idem als boven maar nu 7V/off/12V

Allemaal van Virtual-HideOut.Net :+

[ Voor 7% gewijzigd door Stoney3K op 19-06-2003 15:44 ]

Verwijderd

Het kan zijn dat de PWM regeling reflectie/storing geeft waardoor de leds gaan knipperen in de maat van de storing.
offtopic:
Er staat trouwens een prachtig overzicht van de voor/nadelen van verschillende ventilatorregelingen in de CME Faq toevoegings feedback:
- AcouSE in -De CME FAQ: Geef hier je feedback
- euss in -De CME FAQ: Geef hier je feedback

• tweaden
  • Niet online
O jee, ik heb dus precies dezelfde fancontroller als Jaaap en poekelen.
Kennelijk produceren ze bij anderen precies dezelfde brommende fans.
Is wel super irritant :X

Zit me ff af te vragen of ik die bestaande fancontroller niet kan slopen, heb ik in elk geval al een opzetje om mee te beginnen.
Wel lekker voor een noob als ik ;)

Maar goed, in dat geval moet ik dus kiezen tussen alleen potmeters of een lm317?
Waarbij ik gebruik makend van de search, als nadeel van de potmeters de hitte-afgifte vond, en als nadeel van de lm317 het feit dat de fans 'maar' tot 10,75V komen.

[ Voor 86% gewijzigd door tweaden op 20-06-2003 08:58 ]

Verwijderd

De warmteafgifte van potmeters en LM317 is hetzelfde, de overtollige energie wordt omgezet in warmte en of dat nou in een regelaar of in een potmeter gebeurt dat maakt niet uit.
Bij 12V ingangsspanning levert een LM317 hooguit 10,3V dus de constructie met potmeter is beter.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2003 11:07 ]

• tweaden
  • Niet online
Wat is dan precies het voordeel van LM317 boven alleen een potmeter?
Omdat ik hier steeds lees dat LM317 'beter' zou zijn dan potmeter, althans LM317 wordt vaak aangeraden boven potmeter.

Ik heb inmiddels de oude controller uit elkaar gehaald.
Wil nu wat ledjes achter de knoppen stoppen, zodat die blauwe verlichting houden en dan gewoon op elke knop (zijn er 4 zie boven) 1 fan aansluiten, behalve op 1 knop, want daar moeten er twee op.
Met deze opzet kan ik dus het beste 4 potmeters nemen zonder LM317?

Verwijderd

Het voordeel van een LM317 is dat de uitgangsspanning onafhankelijk is van de belasting.

Dus of je nou 1 fan aansluit of 3, de uitgangsspanning verandert niet.

Bij gebruik van een potmeter is de spanning over de potmeter altijd afhankelijk van de stroom erdoor, dus als je een tweede fan aansluit loopt er meer stroom door de potmeter, de spanning over de potmeter wordt hoger en de spanning over de fans wordt lager.

• tweaden
  • Niet online
Aha, ik snap het denk ik.
Wanneer je alleen potmeters neemt, ben je dus minder flexibel omdat je eigenlijk per fan de juiste potmeter moet uitrekenen.
Ga je meer fan aansluiten, heb je soms een andere potmeter nodig met bijkomende kosten vandien.
Bij LM317 vervalt dat probleem.
Begrijp ik het zo goed?
Voornaamste wat ik hier uit opmaak, is dus dat ik zonder LM317 niet zomaar andere/meer fans op die potmeters kan gaan aansluiten, omdat de fans dan ofwel te langzaam zouden kunnen gaan draaien ofwel gaat de potmeter eraan.

Hieruit maak ik dan ook op dat de fancontrollers uit de winkel vaak LM317 zijn?

Verwijderd

Precies, het nadeel van een spanningsregelaar is dus dat de uitgangsspanning niet gelijk kan zijn aan de ingangsspanning.
Er zijn ook wel "low-drop" regelaars, daar is de verliesspanning veel kleiner. Zijn dus ook aanzienlijk duurder.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

't is je eigen keus... PWM heeft als nadeel het hele irri bijgeluid (heb ik gemerkt met SpeedFan), een LM317 heeft als minpunt dat je fans niet meer op 12V kunnen draaien en een potmeter heeft als nadeel dat je regeling verre van lineair is. Vermogenspotmeters zijn duurder, LM317 zou mijn keus zijn... daar kon je d8 ik gratis samples van opvragen bij bepaalde halfgeleiderfabrikanten...

Weet iemand trouwens wat de maximale stroom is door een 317? Was dat niet 1A net als de LM78xx?

Verwijderd

Dat is 1,5A maar dat hangt ook weer af van de spanning die over de regelaar staat.
Je kunt wel meer stroom van een LM317 afnemen maar da nmoet ie wel heel goed gekoeld worden.
Ik heb er wel es 10A door gejast, maar dan wordt ie zo heet dat de uitgang afgeschakeld wordt door z'n thermische beveiliging.

• tweaden
  • Niet online
Tot zover reuze bedankt allemaal voor de info.
Het heeft me erg geholpen de juiste keuze te maken.
Uiteindelijk heb ik besloten om toch maar voor gewone tuimelschakelaars te gaan.
Die voldoen gewoon het beste voor wat ik wil.
Ik hoef geen traploos systeem, en leds ben ik eigenlijk niet zo'n groot fan van.
Bovendien wil ik persé bepaalde fans op 12V kunnen draaien (LM317 valt dan af).
En potmeters zijn me om eerder genoemde redenen toch wat te inflexibel.
Vandaar dus toch maar de ouderwetse tuimelschakelaars.
Er zullen er vast ook zijn die gruwen van deze schakelaars op een kast, maar goed ieder zijn of haar smaak nietwaar :)
Rest me nog wel 1 laatste vraag.
Ik wil dus een uit/7V/12V schema met 4 schakelaars op een 3,5 inch frontje van de kast maken, waarvan ik al een overzichtje heb gevonden op fanbus.com.
Alleen nu kom ik overal twee soorten schakelaars tegen.
Zogenaamde 2-polige en 1-polige.
Ik denk dat ik gewoon de 1-polige moet hebben, maar wil dit als laatste toch nog even hier checken.

[ Voor 26% gewijzigd door tweaden op 20-06-2003 17:41 ]

Verwijderd

Dan heb je enkelpolige wisselschakelaars nodig, ofwel SPDT, ofwel 1 x om.
Maar wel met middenstand (OFF).

• tweaden
  • Niet online
Perfect, gaat wel lukken zo denk ik.
Schema's op het web zijn duidelijk zat.

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-10 09:20

Silentpuma

To much mind...

Stoney3K schreef op 20 June 2003 @ 13:12:
't is je eigen keus... PWM heeft als nadeel het hele irri bijgeluid (heb ik gemerkt met SpeedFan), een LM317 heeft als minpunt dat je fans niet meer op 12V kunnen draaien en een potmeter heeft als nadeel dat je regeling verre van lineair is. Vermogenspotmeters zijn duurder, LM317 zou mijn keus zijn... daar kon je d8 ik gratis samples van opvragen bij bepaalde halfgeleiderfabrikanten...

Weet iemand trouwens wat de maximale stroom is door een 317? Was dat niet 1A net als de LM78xx?
ardon? Ik heb een vermogenspotmeter van 9 (!) Watt voor maar 4,50 euro! Daar maak jij geen LM317 van hoor. En met een potmeter ben je gelijk klaar, je hoeft niks te solderen (op de aansluiting na)
En het argument dat potmeters niet flexibel zijn door hun verschillende vermogen is maar gedeeltelijk waar. Uit ervaring ben ik er achter gekomen dat je met een potmeter met een weerstand van 100 Ohm alle fans die je maar wilt regelen, kan regelen. Mijn fanbus gebruikt zelfs 50 Ohm potmeters en zelfs me zwaarste fan (Enermax 92x92mm 0,39A) kan ik hiermee perfect regelen. Met 100 Ohm zit je dus helemaal gebakken. :)

Je kan het natuurlijk ook zo doen: 3-standen schakelaar en een potmeter:
Stand 1: aan 12V
Stand 2: regelbaar via potmeter
Stand 3: uit

Een potmer is en blijft gewoon de makkelijkste (en naar mijn mening beste :p) oplossing.

Use the Search Luke...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 juni 2003 @ 14:15:
[...]

he die heb ik ook alleen in het zwart.
bij mij gingen ze ook allemaal brommen dus ik de multimeter gepakt.
toen aan de potmeter gedraaid maar de voltage ging niet naar beneden.
toen maar op de ampere stand gezet, en dan blijkt dat ampere's geregeld wordt.
en dat is nou veroorzaakt de brom
sorry voor het omhoogschoppen maar ik snap het niet meer.

Ik heb dezelfde controller en idd een brom... De brom komt van de fans en niet van de controller. Dat wil zeggen: bij voluit is er geen brom en bij lagere snelheid wel.

Wat kan ik hiertegen beginnen? Heb dat ding niet voor niks gekocht...

• Clawz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-08 19:05
Verrek, ik heb precies dezelfde controller (zwarte versie, Revoltec 4kanaals ding), en inderdaad, die brom.
Hang ik echter ipv een standaard normale fan een Enermax regelbaar ding ertussen dan was de brom weg. Maar ja, dan is het nut van de fancontroller ook weg :P

Kan ik die brom bij alle fancontrollers met PWM verwachten, of is het gewoon een goedkope versie in die Revoltec :?

[Systeem]

Pagina: 1