Ik zit zelf ook al sinds begin 1995 op het Internet. Ik begon nog met Windows 3.11 en Trumpet Winsock en een 14k4 modem

Toen was het nog heel leuk om echt te "surfen" want er was nog niet een gigantische hoeveelheid sites. Netscape 2. Internet Explorer kwam ik pas voor het eerst mee in aanraking op Windows 95, in Augustus van 1995.
Persoonlijke homepages waren toen nog een uitzondering. Ik kreeg maar liefst 2 Mb bij het toen gloednieuwe "Internet Plaza" waar ik een van de eerste abbonee's bij was. Zij gingen de concurrentie aan met XS4All, de eerste Nederlandse provider. Ook ik maakte een persoonlijke homepage. Rare paarse achtergrond, gele letters, een MIDI op de achtergrond die de Netscape bezoekers niet konden horen. (of was het andersom, ik weet het niet meer). Fantastisch was het!
Ik ontmoette mijn huidige vrouw op Internet in 1997, en ook zij had 2 eigen homepages, eentje op Geocities en eentje op Angelfire. Natuurlijk linkten we elkaar, en alsmede de anderen die we in de virtuele wereld ontmoetten.
Het echte "websurfen" is denk ik ook wel voorbij. De meeste mensen (waaronder ik) komen met regelmaat op 10, mischien 15 sites. Alleen als er echt naar informatie over een bepaald onderwerp moet worden gevonden wijkt men af van de dagelijkse routine.
Intussen is er een veelvoud aan informatie te vinden op het Internet, en de sites zijn met PhP, ASP, XML, DHTML en andere scripttalen intussen zo geavanceerd geworden dat je als persoonlijke website niet meer opvalt. Nu moet je minimaal een eigen domain hebben om enigzins op te vallen, want members.lycos.nl/mijnvettewebsite is allang uit de tijd. Mijn vrouw heeft intussen meerdere domains

(eigen zaak) en ik heb er ook wat. Echt geavanceerd zijn de sites niet, maar ze zijn wel vrij specifiek in informatie.
En natuurlijk is het zo dat in 1995 je een "site" had als je een index.html en wat andere html files en plaatjes had staan op een server ergens. Tegenwoordig heb je pas echt een site als je op z'n minst ergens een domain host, en allerlei mooie technieken gebruikt. Je hoort er natuurlijk pas echt bij de grote spelers als je een eigen server hebt en tienduizenden bezoekers per dag.
En TOCH vindt ik het nog wel eens leuk om te kijken naar persoonlijke pagina's. Kijk, ik was van school af in het jaar dat de WWW standaard werdt goedgekeurd, dus op school zitten patsen met websites was er natuurlijk nooit bij. Maar toch is het wel leuk om af en toe oude schoolkamaraden terug te vinden op het internet met een eigen homepage, nadat ik ze JAREN niet meer gesproken heb. Getrouwd. Kinderen. Verhuisd naar vage landen (*kuch*).
Ik denk dat er zeker nog wel belang is bij persoonlijke homepages. Ik werdt onlangs doordat mijn homepage in Google is te vinden ge-emailed door een oude schoolvriend die eens wou weten hoe het met mij ging. (Zie sig voor hoompeetsj) Mijn vrouw vondt een vriendin terug die ze al 10 jaar niet meer had gezien.
De belangrijkste toepassing van Internet en Hompages? Het brengt mensen bij elkaar! Alle tweakertjes komen toch uiteindelijk wel hier terecht, en alle vogelliefhebbertjes komen op de daarvoor bestemde sites terecht. Uiteindelijk denk ik dat je toch terecht komt in de "hoek" waar de meeste intresses liggen. De helft van de favorites van de tweakers hier zullen natuurlijk uitmonden in een computers/internet/games gerelateerde site denk ik zo
En de toekomst? Ik denk dat het "websurfen" slechts een klein onderdeel wordt van de toepassingen die je op het Internet kunt vinden. Eigenlijk zijn we daar nu al overheen.... waar we vroeger MP3 sites afstruinden lanceren we nu gewoon de favoriete P2P applicatie om de queue vol te gooien met muziek. Echte "warez sites" zijn er niet meer. Hoogstens de sites die je de filename geven waar je naar moet zoeken met een P2P applicatie.
Hoe belangrijk "Live Internet" is werd op 11 September 2001 voor het eerst duidelijk. Het is nog steeds de drukste dag ooit op het Internet, en alleen al naar aanleiding van die gebeurtenis zijn veel nieuws providers (waaronder CNN die de halve dag plat lag op 11 September) eens goed gaan nadenken over hoe e.e.a. geregeld moet worden. (En nu hebben we dus Europese en Aziatische mirrors die heel veel traffic aankunnen). De laatste golf oorlog was ook Live te volgen. Je kunt je allemaal nog wel de "Live Streams" topics herrinneren, en hoe sommigen van ons "ooooh" en "aaaah" zaten te roepen tijdens de eerste bombardementen die naast hun IRC schermpje Live in de hoek van het beeldscherm binnen kwamen. Bij voorkeur 3 schermen van 3 verschillende camerahoeken.
En toch werd "Saddam Hoessein" de meest gezochte term in Google voor een paar maanden. Bewijs dat het surfen nog steeds niet over is?