Op welke basis heb je dit vergeleken
Want waarom staan bijv DB2 en Sybase niet in het lijstje?
Wat zijn je eisen/criteria? Snelle en simpele toegang tot grote datasets?
Wat is voor jou een grote dataset? Hebben we het dan over 100MB, 10GB, 100GB??
Zijn er die ik nog moet bekijken? Kent er iemand meerdere daarvan & kan die persoon op basis van zijn ervaring mij zeggen welk de betere is van de 2?
Ik ken ze alledrie maar heb vrij weinig ervaring met Oracle en relatief veel met mysql en postgresql.
In principe zijn alledrie de databases stabiel, Oracle zou het stabielst moeten zijn, met Postgresql en MySQL vrij dicht erna. Vooral met MySQL heb ik nog wel eens echt rare crashes meegemaakt (een query ala 'delete from tabelletje' waarbij de tabel nogal groot was en de boel gewoon helemaal crashte en niet zomaar opnieuw startte).
Een paar belangrijke dingen waar je rekening mee moet houden:
- Oracle is duur/kost naast het beheer ook geld voor aanschaf/gebruik
- MySQL is alleen snel met echt simpele queries, de queryanalyzer/planner van MySQL is zeer slecht vergeleken met die van Oracle en PostgreSQL maar door de eenvoud wint mysql het bij vrijwel alle echt simpele queries kwa performance.
- PostgreSQL en Oracle worden default vrij krap ingesteld kwa performancesettings, dus op het moment dat je dat installeert en dan denkt "wat is dit traag!" moet je nog aan het werk om de optimale parameters uit te zoeken en niet de standaardsettings gebruiken.
Zoals gezegd, ik weet je criteria niet:
MySQL-innodb draait prima stabiel met een dataset van zo'n 25GB hier op GoT en ik zie op de postgresql mailinglists mensen praten over stabiel draaiende postgresql-servers met datasets over de 60GB.
Maar even puntsgewijs:
Je criteria zijn niet duidelijk genoeg om daar een antwoord op te geven.
UITERST stabiel zijn
't Is een beetje een troll, maar als je uiterst met hoofdletters moet schrijven, dan moet je geen mysql gebruiken i
mho. Er zijn mensen die dat niet met mij eens zijn en waarschijnlijk zijn ze dat wel terecht niet met mij eens, magoed
Ik neem echter aan dat je de ACID-eisen gegarandeerd wilt krijgen? MySQL's default install kent geen van de ACID-eisen, pas als je InnoDB gebruikt.
Imho zijn Postgres en Oracle beide beter toegerust om de data _altijd_goed_ op te slaan, ipv zo snel mogelijk op te halen.
gewoon simpele update/select/insert/delete toestaan.
Wat is "gewoon simpel"?
Is dat met subselects, transacties, foreign keys, etc? Of is dat echt alleen maar heel dom "select ... from tabel where ..." ?
Enorm grote data bewaren
Bedoel je grote dataelementen of in totaal veel data? Wat voor records zijn het?
+ zeer goede indexering hebben voor snelle retreival.
Bedoel je ook flexibele index-opties? Dus een functionele index of bitmap index kunnen gebruiken?
Hoe wil je die data ophalen? Denk je dat je queries krijgt die van meerdere indices tegelijk gebruik moeten maken (iets dat mysql niet kan) omdat je er OR's in gebruikt?