Wat is er mis met mijn HDD? HDD geluiden..

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 4.578 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-05 16:33
Tja, we zien nogal wat vragen mbt defecte harde schijven voorbij komen.

Om gebruikers tegemoet te treden volgen hier wat defecten en het bijbehorende geluid (van IBM site geplukt... :) ). Naam bestand=defect aan de schijf

Klik hier voor harde Schijf geluiden .

Mod-Edit: de bestanden staan momenteel ergens anders (mirror: http://faq.tweakers.net/om/hdd_geluiden/):
Nulnulnix schreef op 30 december 2003 @ 12:21:
Ik heb de bestanden ondergebracht onder:

http://www.geocities.com/nulnulnix1969/

Ik ga in de loop van komende week/weken een eenvoudige website opzetten, zodat e.e.a. een wat verzorgder uiterlijk krijgt...
Tip en nieuwe geluiden blijven altijd welkom!

[ Voor 52% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 21-08-2004 12:46 ]

We have just one world, but we live in different ones...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629

Cool. In een wrange manier dan :{

Zet deze er ook maar bij (Mijn schijf, en data :'(): Initialisation Failure

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nulnulnix
Anoniem: 4629 schreef op 15 June 2003 @ 08:42:

Gelijk toegevoegd... Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDweep
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-05-2021
mijne maakt ook een geluid zoals een bad head dat doet, alleen doet die van mij dat om de paar minuten. Tis een IBM Deskstar 40 gig schijt *zuigt*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:49

Maximus

There is no substitute

dit komt neer op RMA..

Die hdd klinkt echt NIET gezond :) Tis wel de slechtste die ik tot nu toe gehoord hebt.

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:02
mijn hd tikt gewoon..maar dat is gewoon een beetje tik en gekras..net of er iets over elkaar heen schuift.. maar die geluiden staan hier niet tussen en hij werkt al 1.5 jaar goed ;)

het is trouwens een ibm 80 gig 7200 rpm..staat al 1.5 jaar 24/7 aan, speedfan zegt dat ie nog helemaal toppie is

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:17
op speedfan moet je niet letten, want toen ik mijn WD800JB net had, was die al meteen 80% en een quantum was nog geen 50%, beide werken super!!

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2024

dreeke

outdated icon

Je hebt de Bad Sectors er nog niet bijstaan. Ik zal ff zoeken of ik hem nog heb (geluid) maar ik denk het helaas niet.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bebob_NL
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-04 21:22

Jah, ik heb ook een IBM schijf, die af en toe exact hetzelfde geluid maakt. Dit gebeurd alleen als ik aan de IDE kabels heb liggen kl*ten (1 mm verschuiven kan al genoeg zijn).
Mijn tip voor jou is om de IDE kabel zo recht mogelijk te houden, niet vouwen ofzo, want daar kunnen die krengen van ibm absoluut niet tegen. Vervolgens kan het helpen om de IDE kabel los te halen van de harddisk en van het mb, en er weer opnieuw stevig in te duwen. Het is mij nu 4x overkomen dat mijn IBM (IC35L060AVER07-0 (60.1GB)) dit geluid maakte. De eerste keer was het RMA-tijd, de overige 3x heb ik de schijf weer tot leven weten te brengen door 'm los te halen en ffkes op de grond buiten me pc te leggen. Vervolgens een paar klopjes geven op de behuizing (ongeveer in het midden en met de vlakke vingers, vooral niet slaan, hoe groot de drang daartoe soms is door frustratie >:) ) en dan aanzetten. Blijft ie het geluid maken, dan ffkes aan de IDE kabel frutten, en opnieuw proberen. Soms is het al na twee keer geregeld en gaat ie weer aan het werk, maar de laatste keer ben ik zo 1.5 uur bezig geweest om mijn kostbare data te kunnen recoveren (helemaal gelukt overigens zonder ook maar 1 byte aan data te verliezen). Hopelijk heb je hier iets aan, maar 1 ding is duidelijk: Dood aan IBM schijven :(

Specs: Antec Sonata III 500Watt, Asus P5k, C2D E6750 @ 400*8, 2GB DDR6400 OCZ 4-4-4-12, XFX GeForce 8800GTS/640MB (stock), 120GB WD PATA, 320GB Seagate PATA, 750GB WD SATA, IIyama Vision Master Pro 450.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nee. Dat heb ik allemaal al gedaan en 10.000 andere dingen. Ik ben die data gewoon kwijt. De schijf is uiteindelijk RMA gegaan en ik heb en refurb gehad van exact dezelfde deathstar serie :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nulnulnix
Een ieder die nog geluiden heeft van stervende Harde Schijven:
Post ze!

Ik wil nl. een database gaan aanleggen en deze via een website aanbieden.
Natuurlijk niet zoals ik het nu heb... >:)

Ik houd jullie op de hoogte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:50
Zijn dit nou voornamelijk geluiden die door het draaien van de HD ontstaan? Zoals b.v. met die Head Crash etc, want ik heb namelijk ook een HD die vage geluiden maakt, alleen niet dat schuren ofzo, maar gewoon onregelmatig gekraak. Normaal gaat die HD gewoon kraken bij laden van een programma op iets dergelijks wat normaal is, maar wat ik heb is dat je "ongeveer" hetvolgende hoort: Krrrrrrrrrrr, kr-kr krr... Krrrrrrrrrrr, kr-kr krrr.

Met andere woorden, klinkt alsof hij de gegevens niet kan lezen/vinden, pc loopt half vast, maar na enkele seconden gaat hij gewoon weer normaal verder, misschien een bad sector?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flint
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-06 16:56
Ik heb dr ook eentje van mijn HD gisteren tijdens het formateren.
Zeg maar waar ik 'm kan uploaden/mailen.

Owja, en ik ben natuurlijk benieuwd wat er mis is met mijn schijf want hij werkt nu voor de rest goed. (Hij is ooit eens gecrashed)

Edit: het gaat hier over een IBM DTLA 40GB.

[ Voor 11% gewijzigd door Flint op 23-06-2003 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:15

Hmm, dat geluid maakt mijn IBM ook heel af en toe maar dan gewoon terwijl de PC aanstaat. Schijf werkt verder wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-06 15:52

BaRF

bijna kerst

mn schijffie maakt nogal eens 2 harde tik geluiden bij het opspinnen, maar voor de rest nog geen errors ofzo... dammit ik moet de backup cds weer eens uit de kast trekken.,,,

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Killalot
  • Laatst online: 09-06 19:50
Dit topic had een jaar geleden geopend moeten worden toen ik nog in een PC winkel werkte, ik kreeg nogal veel kapotte HD's terug (wel 2/3 jaar oud) en sommige maakte de vreemdste geluiden 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62270

vassago schreef op 23 June 2003 @ 18:44:
[...]

Hmm, dat geluid maakt mijn IBM ook heel af en toe maar dan gewoon terwijl de PC aanstaat. Schijf werkt verder wel goed.
Grappig zeg, laat ik nou ook zeggen dat die van mij dat ook wel is doet. Vooral bij het opstarten van de computer, dan wordt de betreffende schijf gewoon niet herkend en wordt het tijd voor rebooten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:34

The Third Man

The Third Jellyfish

Ik herinnerde me dat Hitachi laatst ook geluiden online had gezet zoat je kon horen wat er met je schijf mis was. Het stond in een computijdschrift, alleen kan ik het niet meer vinden. Anyone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Lekkere Kwal schreef op 24 juni 2003 @ 11:00:
Ik herinnerde me dat Hitachi laatst ook geluiden online had gezet zoat je kon horen wat er met je schijf mis was. Het stond in een computijdschrift, alleen kan ik het niet meer vinden. Anyone?
Hitachi = IBM. Wat HDD's aangaat dan.

Vassago: backup nu! :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Anoniem: 4629 schreef op 24 June 2003 @ 12:57:
[...]

Nee: IBM HDD's -> Hitachi. IBM is officieel geen HDD maker meer, dat doet Hitachi nu (maar gebruikt wel nog IBM's merknaam voor zijn HDD's).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
Hij maakt 1 keer dat geluid terwijl de PC aan staat, verder wordt hij altijd direkt herkent door de raid controller.

Ik maak me er niet zoveel zorgen om, hij draait al een flink tijdje met deze geluiden.
Volgens mij is het een 80GXP. (Of was het een 120 :? )

En waar laat ik 80GB aan data....

[ Voor 5% gewijzigd door vassago op 24-06-2003 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wooley
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-01 16:57
ik heb al 2 jaar een pc met 2*ibm 40Gb als raid 0,maar ik heb al 5*een crash gehad van 1 schijf.harde screech geluiden en daarna bad sectors,low level geformat en backups terug..voor mij ook nooit meer ibm zooi

AMD 3900x@5Ghz intellkiller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 87156

Tis al een keer aangeraakt. Maar er is ergens op een forum ( en ik kan het niet meer vinden ) een Hint geweest dat je de IDE kabels niet met TieRips of andere wraps aan elkaar moet knopen. Dit zorgde in een groot aantal van de gevallen voor de geluiden en uiteindelijk crashes. Klinkt on-aannemelijk (is dat een woord?)..

Ik zou zeggen doe je kastje eens open, leg de IDE kabels eens los van elkaar zonder tape rips .. NB, of SCSI / SATA natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nulnulnix
Flint123 schreef op 23 June 2003 @ 18:37:
Ik heb dr ook eentje van mijn HD gisteren tijdens het formateren.
Zeg maar waar ik 'm kan uploaden/mailen.

Owja, en ik ben natuurlijk benieuwd wat er mis is met mijn schijf want hij werkt nu voor de rest goed. (Hij is ooit eens gecrashed)

Edit: het gaat hier over een IBM DTLA 40GB.
Kijk ajb even in mijn profiel, daar zal mijn e-mail adres wel in staan :)
Ik geloof niet dat ik hier een adres mag posten...?

In elk geval bedankt! (En ik ga zoeken naar een ftp server ofzo...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
Na de laatste keer mijn 3e 120 GXP 60GB te hebben geRMAd, heb ik de nieuwe schijf doorverkocht aan een tweakertje hier :). Ik ben toen over gegaan op Maxtor in RAID 1 (Mirror). Maar ja, 2 weken geleden was er een van mijn maxtors dood (na 5 maanden vanaf in gebruik name). Maar gelukkig was er RAID 1 voor mij :), ff snel nieuwe schijf bijgekocht & up & running again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21944

Het kan er wellicht aan liggen dat ik op mijn werk zit maar de site uit de OP is niet te vinden. De titel komt wel boven IE te staan maar voor de rest:

code:
1
2
The page cannot be displayed 
There is a problem with the page you are trying to reach and it cannot be displayed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Killalot
Anoniem: 21944 schreef op 25 June 2003 @ 08:48:
Het kan er wellicht aan liggen dat ik op mijn werk zit maar de site uit de OP is niet te vinden. De titel komt wel boven IE te staan maar voor de rest:

code:
1
2
The page cannot be displayed 
There is a problem with the page you are trying to reach and it cannot be displayed.
De webspees van @Home ligt eruit volgens mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

vassago schreef op 24 June 2003 @ 19:02:

Op een andere 80 gieg schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-06 14:41

Anoniem: 4629 schreef op 17 June 2003 @ 14:33:
Nee. Dat heb ik allemaal al gedaan en 10.000 andere dingen. Ik ben die data gewoon kwijt. De schijf is uiteindelijk RMA gegaan en ik heb en refurb gehad van exact dezelfde deathstar serie :r
Hah, kheb er nu een in RMA procedure die exact het zelfde geluid maakt... dooier
kon bijna niet :-S
vassago schreef op 24 June 2003 @ 19:02:
[...]

Hij maakt 1 keer dat geluid terwijl de PC aan staat, verder wordt hij altijd direkt herkent door de raid controller.

Ik maak me er niet zoveel zorgen om, hij draait al een flink tijdje met deze geluiden.
Volgens mij is het een 80GXP. (Of was het een 120 :? )

Koop een barracuda (I)V

[ Voor 52% gewijzigd door Rey Nemaattori op 25-06-2003 09:59 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Die zijn ook niet heilig. Wel lekker stil trouwens.

Ik heb er 2 die RMA moeten nog :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flint
Nulnulnix schreef op 25 June 2003 @ 08:32:
[...]

Kijk ajb even in mijn profiel, daar zal mijn e-mail adres wel in staan :)

In elk geval bedankt! (En ik ga zoeken naar een ftp server ofzo...)
Ik vind geen e-mail adres. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Killalot
Nulnulnix schreef op 25 June 2003 @ 08:32:
[...]

Je mag gewoon je mail adres posten hoor :)
Flint123 schreef op 25 June 2003 @ 12:57:
[...]

Ik vind geen e-mail adres. :/
Ik kan um ook wel online gooien voor je :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XoReP
  • Laatst online: 22:11
BTW Dat geluid van die slow spindle geval lijkt bijna extact op het geluid van mijn oude 20MB :) Maar dan zonder haperingen.

Het was BTW een oude Seagate (zwart frontje ;) met geelige schijf en met pre-ide aansluiting)

[ Voor 42% gewijzigd door XoReP op 25-06-2003 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flint
Sir_Killalot schreef op 25 June 2003 @ 13:51:

Ik kan um ook wel online gooien voor je :)
Ok, hij staat in je mailbox.

Thx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Killalot
Flint123 schreef op 25 June 2003 @ 16:55:
[...]

Ok, hij staat in je mailbox.

Thx.
En nu staat tie online :Y)

Gare IBM HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaaZ
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:31

HaaZ

Dat wel natuurlijk...

En zet mijn HDD geluidje er dan ook maar gelijk bij:
http://members.chello.nl/j.vanderzwaag1/hdd.mp3

Probleem? Geen idee, hij deed dit constant als hij iets wou gaan lezen van de HDD, in een andere pc gezet.. en daar doet ie het nog steeds zonder problemen :)
Let ook es op t eind, daar doet ie een downspin zonder afremproces oid

[ Voor 13% gewijzigd door HaaZ op 25-06-2003 17:36 ]

Watch reality into the eyes. Dare to face it, walk towards it, through it and be curious to see what's behind it - HaaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrittyKitty
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-12-2021

GrittyKitty

Happy-Happy Joy-Joy

wow.....wat heavy geluiden zeg als ik alles luistert. Het ergste die ik ooit had meegemaakt is constant tikkende geluid bij een heavy load (maxtor dx serie die net gecrash bij ons fileserver).

Die geluiden: gaat het alleen om IBM schijfjes?

Had net een vervangende schijf gekocht voor de ge-crashed-de schijf, een WD JB serie, maar die is ontzettend heet bij heavy load. kan niet eens mijn vinger 5 sec eraan vasthouden.

Cigarette + Coffee = Breakfast of champion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XoReP
  • Laatst online: 22:11
Jongens blijf die IBMetjes koelen aangezien ze dan het veel langer volhouden (echt lang zelfs). Die van mij (+2 WD Raptors :9~ )word nu gekoeld door frontcasefans :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Master Tweaker schreef op 25 June 2003 @ 20:43:
Jongens blijf die IBMetjes koelen aangezien ze dan het veel langer volhouden (echt lang zelfs). Die van mij (+2 WD Raptors :9~ )word nu gekoeld door frontcasefans :P
De mijne heeft heel z'n leven achter een 80 mm fan gehangen. Toch dood :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nulnulnix
Thanks voor de extra geluiden!!! Ik heb ze alweer toegevoegd.

Ik ga op zoek naar wat webspace om een kleine site op te zetten, tesamen met hints, tips en tricks.

Mailen kan... Via nulnulnix@hotmail.com. (Ik weet niet hoe ik hier een linkje van kan maken....).
Tips ed zijn zeer welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:25

tweakerbee

dus..?

Een IBM (die ik inmiddels niet echt meer vertrouw) geeft ook die initilization error. Je hoort ongeveer twee keer dat geluid en dan is het weer weg. Tijdens dat geluid kan hij ook niet doorschrijven/lezen (wat hij op dat moment aan het doen was). Het gebeurt meestal bij grote file kopieeracties.
'k Gebruik de schijf alleen nog voor als Divx vuilstortplaats.
Aan meer ruimte heb ik niet echt behoeft, met de 500GB die er in m'n huis rondzwerft... :)

You can't have everything. Where would you put it?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nulnulnix
Een schopje om deze topic onder de aandacht te houden :)

[ Voor 9% gewijzigd door Nulnulnix op 20-07-2003 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chop2000
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-06 23:57

Chop2000

Vroem

Appie_NL schreef op 17 June 2003 @ 14:30:
[...]

Jah, ik heb ook een IBM schijf, die af en toe exact hetzelfde geluid maakt. Dit gebeurd alleen als ik aan de IDE kabels heb liggen kl*ten (1 mm verschuiven kan al genoeg zijn).
Mijn tip voor jou is om de IDE kabel zo recht mogelijk te houden, niet vouwen ofzo, want daar kunnen die krengen van ibm absoluut niet tegen. Vervolgens kan het helpen om de IDE kabel los te halen van de harddisk en van het mb, en er weer opnieuw stevig in te duwen. Het is mij nu 4x overkomen dat mijn IBM (IC35L060AVER07-0 (60.1GB)) dit geluid maakte. De eerste keer was het RMA-tijd, de overige 3x heb ik de schijf weer tot leven weten te brengen door 'm los te halen en ffkes op de grond buiten me pc te leggen. Vervolgens een paar klopjes geven op de behuizing (ongeveer in het midden en met de vlakke vingers, vooral niet slaan, hoe groot de drang daartoe soms is door frustratie >:) ) en dan aanzetten. Blijft ie het geluid maken, dan ffkes aan de IDE kabel frutten, en opnieuw proberen. Soms is het al na twee keer geregeld en gaat ie weer aan het werk, maar de laatste keer ben ik zo 1.5 uur bezig geweest om mijn kostbare data te kunnen recoveren (helemaal gelukt overigens zonder ook maar 1 byte aan data te verliezen). Hopelijk heb je hier iets aan, maar 1 ding is duidelijk: Dood aan IBM schijven :(
gne gne ik heb dus ook exact dezelfde ibm 60gxp 60.1 gb gehad, eerst was een klein tikje genoeg om hem weer te laten werken, toen werd het steeds erger
op een gegeven moment moest ik em van 1 meter hoogte laten vallen om hem weer aan de gang te krijgen :P

btw wat mastertweaker zegt, mijn ibm heeft al die tijd in een coolermaster cooldrive gehangen (DCD4002 ofzowiets :P)

[ Voor 4% gewijzigd door Chop2000 op 20-07-2003 11:11 ]

niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 45142

kan je ze ook ergens anders hosten?

members.home.nl is niet vooruit te branden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nulnulnix
Anoniem: 45142 schreef op 20 July 2003 @ 14:44:
kan je ze ook ergens anders hosten?

members.home.nl is niet vooruit te branden :(
Daar ben ik al naar op zoek!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-06 15:09

Brothar

meester

In de week ná het lezen van deze site, en het gehoord hebben van de .wav files, gaf mijn HD (SCSI, IBM, een DVMS type van 36 Gb) opeens een vreemd geluid. Deed me denken aan de eerste initialisation error, met een lagere frequentie van de 'tik' (ongeveer een derde).
Ik heb vervolgens een tool van IBM laten draaien: die gaf aan dat de temperatuur te hoog was geweest. En inderdaad, ik kon er niet met mijn vingers aankomen.
Na de kast een anderhalf uur open te hebben laten staan, startte de PC op zonder dat de HD een (ongewoon) geluid gaf.

eagle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wenamba
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-02-2023
Wat Appie_NL op 17 juni vertelde over IBM, heb ik op dit moment met mijn Maxtor 60Gb. Deed 2 dagen niets anders dan tikken en niet opstarten. Ik haal hem eruit ... tikte er wat op ... zette hem terug en werken als een tierelier. Andere dingen als vervangen van de IDE kabel, of extra koelen door een extra fan werkte niet. Heel vreemd probleem, maar ben wel blij dat het nu weer werkt. :)

http://www.nieuwemaker.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:38

heuveltje

KoelkastFilosoof

Anoniem: 4629 schreef op 24 June 2003 @ 12:57:
[...]

he lollig, bij mij maakt ie al 2 jaar dat geluid :)
doet ie 1 keer in de 2 maanden ofzo, keer rebooten en het is weer goed :)

de eerste keer dat ik het hoorde schrok ik me een ongeluk, ondertussen wen je der aan :Z

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErHa
  • Laatst online: 30-04-2022

ErHa

(more) RPM equals (more) fun

Wat moet ik ervan denken als een HD ineens een continue hoge fluitende/piep toon produceert?
<Geen tikken oid, gewoon een continu geluid>

Ik heb dit hiervoor gehad bij 2x een IBM 40 Gb deskstar HD en nu zit er een WD 40 gb in. Die Wd maakt sinds gistermiddag bij het aanzetten dus ook ineens zo'n geluid, maar de HD werkt nog goed en soms is dat gefluit ook weg :?

Net alsof een fan aanloopt ofzo in dat ding, maar er zitten toch geen fans in?

De pc had ook de heel nacht en middag uitgestaan, dus hij kan ook niet te warm zijn geworden in de tussentijd

"When the flag drops, the bullshit stops" by Olav Mol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
heuveltje schreef op 29 juli 2003 @ 10:10:
[...]

he lollig, bij mij maakt ie al 2 jaar dat geluid :)
doet ie 1 keer in de 2 maanden ofzo, keer rebooten en het is weer goed :)

de eerste keer dat ik het hoorde schrok ik me een ongeluk, ondertussen wen je der aan :Z
Hehe, ja zo denk ik er ook over :)

Ik hoef alleen niet te rebooten, de HDD blijft gewoon werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groenewe
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-03-2004
Beetje late reactie, maar deze is zo leuk dat ik 'm toch maar weer even aanhaal:

http://www.cgiaxis.com/us...lang_deathstar_sample.mp3
Om je te bescheuren 8)7 |:( 8)7 |:( 8)7 |:( 8)7 |:( 8)7 |:( 8)7 |:(

Deze sample track (mag je raden welke samples) komt van deze page, met redelijk uitgebreide info over de IBM probleemdrives, oa. firmware patch waarmee het bekende 75GXP probleem zou worden verminderd...
http://www.pheuron.de/deathstar.htm

En nee, dit is geen leedvermaak, want ik heb nog altijd twee 45Gb 75GXP's
(DTLA....) en een 60Gb 60GXP (IC35....) en ze doen het allemaal nog, met hier een daar een low-level format. Alleen veel backups maken, goed koelen en goed opletten helaas... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:01

PD2JK

ouwe meuk is leuk

OMG!!! De platter is een deurbel geworden 8)7 _/-\o_

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DatraxZ
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:13

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Mijn maxtor 20 GB is al even rampzalig...
Soms staat de schijf gewoon niet meer in verkenner , soms is ze niet bereikbaar en noem maar op.
Maakt ook een tikkend geluid , alsof ie eerst iets leest en dan 'vastloopt' (op dat moment kan er niet gelezen/geschreven worden naar de hd) , maar niet zoals in de samples die je hier kan vinden.
Iemand een idee wat het zou kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErHa

ErHa

ErHa schreef op 02 augustus 2003 @ 11:16:
Wat moet ik ervan denken als een HD ineens een continue hoge fluitende/piep toon produceert?
<Geen tikken oid, gewoon een continu geluid>

Ik heb dit hiervoor gehad bij 2x een IBM 40 Gb deskstar HD en nu zit er een WD 40 gb in. Die Wd maakt sinds gistermiddag bij het aanzetten dus ook ineens zo'n geluid, maar de HD werkt nog goed en soms is dat gefluit ook weg :?

Net alsof een fan aanloopt ofzo in dat ding, maar er zitten toch geen fans in?

De pc had ook de heel nacht en middag uitgestaan, dus hij kan ook niet te warm zijn geworden in de tussentijd
Iemand al een idee wat bovenstaande is :?

extra info: het volume van de iritante piep varieert nu. De ene keer harder dan de andere en soms is het ook even een paar minuten helemaal weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

ErHa schreef op 04 augustus 2003 @ 21:30:
[...]

Iemand al een idee wat bovenstaande is :?

extra info: het volume van de iritante piep varieert nu. De ene keer harder dan de andere en soms is het ook even een paar minuten helemaal weg...
Weet je 100% zeker dat het uit de HDD komt? Het menselijk oor heeft als zwakte dat het de positie van geluiden met een erg hoge of erg lage frequentie niet makkelijk kan bepalen. Het is namelijk wel erg raar dat het ook bij een HDD van een ander merk komt. Dit zou bijna impliceren dat er iets in je pc een nadelige invloed heeft op je HDD's (warmte?).

Maar meestal zijn het voedingen en monitoren (lees: apparaten met spoelen) die die fluittonen produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55049

ErHA: Mijn inziens zijn de lagers uitgedroogd of verontreinigd van de spindelmoter. Bijna altijd is dit te wijten aan een te hoge gebruikstemperatuur waardoor de smering te snel verdampt en dus droog gaat lopen. Eenmaal de schijf zover is geweest maakt het niet meer uit of em warm heeft of niet, droog blijft hij. Voorlopig is er nog geen middel om hier iets aan te doen, doch we werken er aan ;-)

DatarxZ: Ik zou je adviseren de bedrading eens extra te checke en anders kijk je maar eens voor meer tips in men draadje Harde Schijven: Preventief Onderhoud, Reviven, en Reanimatie
De reden dat je schijf niet meer benaderd kan worden op dat ogenblik is omdat hij als het ware "reboot" voor zichzelf nadat interne (en constante) diagnose een probleem heeft vastgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErHa

ErHa

Lekkere Kwal schreef op 04 augustus 2003 @ 23:45:
[...]
Weet je 100% zeker dat het uit de HDD komt? Het menselijk oor heeft als zwakte dat het de positie van geluiden met een erg hoge of erg lage frequentie niet makkelijk kan bepalen. Het is namelijk wel erg raar dat het ook bij een HDD van een ander merk komt. Dit zou bijna impliceren dat er iets in je pc een nadelige invloed heeft op je HDD's (warmte?).

Maar meestal zijn het voedingen en monitoren (lees: apparaten met spoelen) die die fluittonen produceren.
Ja 100% zeker de HD, ook in een andere pc geeft deze dezelfde hoge toon.
Met standby stand hoor je em duidelijk downspinnen en hard stopppen en dan is de herrie ook weg terwijl de fans doordraaien.

Temp kan ik niet checken want die WD heeft geen temp sensor on board. De smartstuatus is daarentegen nog OK volgens het eigen testproggie van WD als volgens activesmart.
Die IBM's die ik hiervoor had werden zo rond de 44 graden, das toch ruim onder de max. gebruikstemp. Bovendien kan ik er geen fan voor hangen, want dat past niet in de kast. --> Aopen HQ48

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Laatst online: 21:17
Lekkere Kwal schreef op 24 June 2003 @ 11:00:
Was achterin de c't :) Link Zijn alleen dezelfde bestanden :+

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83328

ErHa schreef op 05 August 2003 @ 19:42:
[...]

Ja 100% zeker de HD, ook in een andere pc geeft deze dezelfde hoge toon.
Met standby stand hoor je em duidelijk downspinnen en hard stopppen en dan is de herrie ook weg terwijl de fans doordraaien.

Temp kan ik niet checken want die WD heeft geen temp sensor on board. De smartstuatus is daarentegen nog OK volgens het eigen testproggie van WD als volgens activesmart.
Die IBM's die ik hiervoor had werden zo rond de 44 graden, das toch ruim onder de max. gebruikstemp. Bovendien kan ik er geen fan voor hangen, want dat past niet in de kast. --> Aopen HQ48
zelfde probleem bij mij (ook WD 40gieg). Ik heb me helemaal rotgezocht naar de oorzaak maar kon het niet vinden. Heb hem uit de kast gehaald en aangezet en toen was het weg :| Weer in de kast geschroeft, piep terug :/
toen heb ik 1 voor 1 alle schroefjes losser gedraait terwijl hij aanstond. Toen ik de middelste 2 losser draaide was de piep weg :Y)
't is jammer dat de mic niet altijd aanstaat, een half jaar geleden is dezelfde schijf in elkaar gelopen met een flinke herrie ;) (ging 8x opnieuw upspinnen in een seconde, daanra een vreselijk krassend geluid en een harde tik en het was over :P

edit: dit was dus voordat ik de 3e schijf kocht...

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 83328 op 12-10-2003 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39835

Tjah, mn vaders HD is ook aan het crashen. Ik heb IBM test gedraaid en die zei dat er bad clusters waren ofzo. En vervolgende zei ie dat ik een device failure had. Voor de gein heb ik even met mn mp3 speler het geluid opgenomen. Voor de geïnteresseerden: http://home.planet.nl/~zijde164/VOICE004.MP3

edit:
het gaat om een IBM DTLA en nog wat, 45 GB

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 39835 op 17-08-2003 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39835 schreef op 17 August 2003 @ 10:21:
Tjah, mn vaders HD is ook aan het crashen. Ik heb IBM test gedraaid en die zei dat er bad clusters waren ofzo. En vervolgende zei ie dat ik een device failure had. Voor de gein heb ik even met mn mp3 speler het geluid opgenomen. Voor de geïnteresseerden: http://home.planet.nl/~zijde164/VOICE004.MP3

edit:
het gaat om een IBM DTLA en nog wat, 45 GB
ik denk vervaagde gray-code
maw: uw schijf staat op de rand van de helling
er is GEEN oplossing hiervoor tot op heden om dit probleem te verhelpen.

backup en vervangen is de boodschap.

mag ik em dan hebben voor men project? Hulp gevraagd inzamelactie DEFECTE HD's
Harde Schijven: Preventief Onderhoud, Reviven, en Reanimatie
plzzzzz? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39835

Hmm je bent net te laat. K heb die schijf weggegooid :? Ik heb gelukkig alles nog kunnen backuppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Laatst online: 09-04 12:20
Een WD1200BB heeft vandaag besloten mij ook lastig te gaan vallen met een onaangenaam concert... :'( :'(

Wat mijn microfoon ervan denkt:
http://members.lycos.nl/pcdump/trash/HDD%20geluiden.wav

Als iemand mij kan vertellen wat dit is... datalifeguard vindt de smart status wel oké, maar ik heb toch het idee dat dit niet fijn is :o (neem dit geluidje ook maar mee in je rare HDD concerten cabinet als je wilt)

Ik heb iig handmatig ff een raid 1 gemaakt door de data van hdd 2 naar 1 te copyeren en omgekeerd. En ik ga dadelijk ff scandisken(bat-sectors -clusters) en defragmenteren want dat is goed voor data recovery.

Zal trouwens ook eens aan mijn ide kabels zitten, hopelijk is dat het probleem O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

pcmadman schreef op 31 August 2003 @ 03:53:
Een WD1200BB heeft vandaag besloten mij ook lastig te gaan vallen met een onaangenaam concert... :'( :'(

Wat mijn microfoon ervan denkt:
http://members.lycos.nl/pcdump/trash/HDD%20geluiden.wav

Als iemand mij kan vertellen wat dit is... datalifeguard vindt de smart status wel oké, maar ik heb toch het idee dat dit niet fijn is :o (neem dit geluidje ook maar mee in je rare HDD concerten cabinet als je wilt)

Ik heb iig handmatig ff een raid 1 gemaakt door de data van hdd 2 naar 1 te copyeren en omgekeerd. En ik ga dadelijk ff scandisken(bat-sectors -clusters) en defragmenteren want dat is goed voor data recovery.

Zal trouwens ook eens aan mijn ide kabels zitten, hopelijk is dat het probleem O-)
Klinkt erg terminaal. Volgensmij zijn het de koppen die te ver doorknallen een kant op en zo gaan tikken tegen de rand van de 'koppenbestuurmagneet'. Dat is dat ding waar de koppen beginnen en dmv een magnetisch veld regelt welke kant de koppen gaan. Nu gaat daar niets niet goed en knallen ze tegen de rand van de magneet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Laatst online: 09-04 12:20
ben er achter wat de oplossing was voor mijn 'HDD' probleem 8)7

Het was een defect 40mm fannetje dat tussen mijn HDD's en behuizing in zat om ze een beetje te verkoelen 8)7 8)7 8)7 8)7 |:( |:( |:( |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dit is een stukje resultaat uit men onderzoek ( Harde Schijven: Preventief Onderhoud, Reviven, en Reanimatie ), maar ik vond het zeker de moeite hier ook te zetten.

object:
een scsi schijf, digital, RZ26L, 1G020, 4platters, 8heads.

story:
veel ge"TAK" en extreem onbetrouwbaar in gebruik. soms veel badtracks, dan ook eens weer niet, bij het formateren.

na openschroeven vond ik de platters echt vuil, een soort smerige afzetting was duidelijk te zien. zoals sigaret-teer op ramen. (mijn vermoeden is dat dit gecondenseerde smeerolie is uit de spindellagers)

-actie: smeer verwijderen van de platter, doch niet van de koppen

terug opstarten, geluid en foto ...

geluid: (zet luidsprekers goed hard 8) )
http://intersecting.info/projects/hdmaint/powerup2.mp3 (450Kb+-)

Afbeeldingslocatie: http://intersecting.info/projects/hdmaint/discscreem1.jpg

uitleg bij foto: de schijf heeft na reinigen maar zeer kort gelopen, je kan het geschreeuw ZIEN op de platter waar smeer een soort spoor heeft achtergelaten.
het geluid is afkomstig van de voicecoil die probeert een track te localiseren. (zigzaggen)

uit verder onderzoek kan ik vaststellen dat de actuator-lagering niet meer vast zit op zen plaats. de as staat gewoon los in het frame.

ff vastzetten eerst...

Afbeeldingslocatie: http://intersecting.info/projects/hdmaint/pointactuatorbase.jpg

terug reinigen van de platters, en koppen.

na verdere inspectie blijkt de topplatter altans, ernstig ingehakt te zijn met putjes. waarschijnlijk door trilling van de koppen op de platters.
ik monteer de zaak terug af, en het geluid is behoorlijk gedaald, doch nog steeds aanwezig, verder onderzoek volgd .... maar nie vandaag meer ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 94351

gister begon mijn hd wat irritant te piepen (WD 40gb 7200RPM), helaas heb ik het niet kunnen opnemen sorry,
en toen ging ik vandaag maar es naar de pc-shop en ze zouden er wel ff naar kijken maar dan moest ik thuis maar ff backuppen.

Nouja ik naar huis, pc aan, ff alle partities samenvoegen om het wat simpeler te maken (de backup) en nadat de 1e en 2e partitie (ik had er 3) waren samengevoegd in partition magic (winxp) gaf de pc een error.

Toen moest ik de pc restarten..... en toen gebeurde het weaar ik bang voor was..... winxp ging niet meer aan, nix deed het meer :'(

en ik heb niet de tijd gehad om te backuppen..... :'( :'( :'( :'( :'(
nu is de hd weg naar de pc shop en ze zullen proberen alles op de nieuwe (ik had nog garantie) te zetten maar het lijkt me sterk als dat nog lukt.... :?

oftewel, de moraal van die verhaal, backup om de zoveel weken want dit is egt om te huilen :'(
al me programmas zijn waarschijnlijk weg, sites, schooldocs, andere docs, foto's ..... :'( :'( :'( :'( :'(

ik post binnenkort wel ff of ik de data nog terugheb kunnen krijgen....

ps. de harde schijf is maar een halfjaartje oud ongeveer, februari gekocht... dat kan tog bijna niet als je er geen bijzondere dingen meedoet...? :?
en weten jullie misschien of ik me oude hd mee terugkrijg of dat ze die naar WD sturen??
ik post de status binnenkort nog wel ff..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het geluid van een NIEUWE en normaal werkende Maxtor 6Y080L04 (manu date : 17sep2003 Singapore, 80gig, ATA133)
De schijf ligt los op tafel en maakt behoorlijk wat leven. http://intersecting.info/...not-mounted-normalrun.mp3

meer info en achtergronden in Twee Harddisks geeft Golvend geluid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ehm, het blijkt dus dat mijn hd niet helemaal kapot is, zelfs niet genoeg kapot om hem terug te sturen naar Western digital...
De data is gelukkig allemaal bewaard en ik heb hem nu weer als enige hd in me pc.
Ik natuurlijk blij want hij doet het weer goed, zit ik vandaag te computeren en na 5 uur ofzow begint de hd weer te piepen :'(
Nouja hij piept nog steeds als een gek en het is ook om er gek van te worden, een hele hoge pieptoon die constant doorblijft gaan :'(
Maar hij kan nog niet terug omdat hij in theorie helemaal niet kapot is want ze hebbe m daar aan een diag. test ofzow gestopt en daar kwamen geen errors uit ed.

En ik was nog wel van plan om de pc vannacht aan te laten staan om wat shit te dl/en maar hierbij kan ik egt niet slapen...
weet iemand misschien een oplossing voor die errug irritante piep...?
ik begin er al hoofdpijn van te krijgen ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
Neem je hele PC mee naar de pc shop en laat 'm daar een paar uurtjes draaien. Als hij dan weer begint te piepen, dan moeten ze 'm wel innemen.

En anders zelf met RMA naar Western Digital sturen. Dus de helpdesk bellen.

[ Voor 25% gewijzigd door -DarkShadow- op 12-10-2003 20:18 ]

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik wacht er nog wel even mee, want ik heb op het moment geen 2de hd, dus anders ben ik alles kwijt en das niet de bedoeling :P

Maar kan deze piep ook resulteren in opeens een dikke hd crash zodat ik egt alles kwijt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hee, ik heb die piep ook bij 3 WD schijven (beide 40 gieg, 2 met 2 mb cache en een 8 mb cache) :(
Ik wordt er schijtziek van, en het ding crashed maar niet :(
Op een gegeven moment hoorde ik gewoon een snerpend geluid uit m'n hdd komen, leek net een cirkelzaag, na 2 dagen was het weer weg en de schijf doet het nog steeds :?
Mijn vertrouwen in WD is de laatste tijd erg afgenomen, imo hoort een schijf geen enorm hoge fluittoon te geven :/
de 1e schijf is wel gecrashed maar op de een of andere manier was die schijf ook een heel stuk warmer (liep tegen de 50 graden aan tegen handwarm van de schijf die ik nu heb -zonder koeling)...
edit: dit is dus een uitbreiding op bovenstaande post van mij

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 83328 op 12-10-2003 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Eindelijk iemand met hetzelfde probleem (ok niet leuk voor jou :9 ) maarja ik had deze tread dus niet helemaal goed doorgelezen |:(

Maar wat nou het rare is, bij mij stond ie dus ongeveer 5 uur pieploos te functioneren en toen op een gegeven moment kwam het weer terug...
Toen ik de schijf kocht in februari bij de lokale pcwinkel vroeg ik of het ook nodig was er een cooler bij te kopen, want dat hoorde ik bij een andere winkel maar ze zeiden dat dat geen problemen zou opleveren (het is een 7200rpm dus) en altijd als ik de HD aanraakte was ie wel warm maarja, ik dacht dat zij er meer verstand van hadden.

Nu heb ik er wel een cooler onderliggen die koude lucht ertegen aan blaast maar dat is dus niet echt voldoende meer want hij piept nog steeds als een }:O
En zoals ik zei bij ik iets aan het downloaden wat ik nu NIET ga stoppen want het is al bijna op de helft :)
Dus dat wordt watjes in me oren doen vannacht :Y)

[ Voor 2% gewijzigd door Anoniem: 94351 op 12-10-2003 22:42 . Reden: Moeheid.. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErHa

ErHa

IK heb ook zo'n hoge irritante fluittoon gehad bij een 40 Gieg WD. En het stommme is: Na 2 dagen was het weer weg.

Het was toen buiten wel erg warm en er hangt geen koeling voor.
Ik heb toen een uurtje er een fannetje op gezet en die weer weggehaald. Het geluid bleef, maar toen ik die pc 2 dagen later aanzette stopte die fluittoon om de zoveel tijd en was die weer stil.
Dan kwam die toon weer terug en zo bleef het wissslen!

Nu een tweetal maanden later hoor ik de schijf niet meer en doet tie het nog steeds perfect.. <afkloppen> :?

Maar ik begrijp dat het ding een pokkeherrie maakt en dat je daar hoofdpijn van krijgt. Hopelijk gaat het bij jou ook vanzelf weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja ik hoop het ook, want ik kan er niks aan doen met me garantie want er zit geen fout in die ze bij die winkel kunnen vaststellen zodat zij hem niet terug kunnen sturen naar WD.

Hehe misschien moet ik hem zelf maar es kapot maken }) ff aan de accu van de auto gooien :P
Hehe modjes is dat illegal? ik houd al op :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23408

valt me op dat t hier in dit topic ibm is wat ik t meest leest
(ik heb een 20gb ibm in mn m700) :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb je hetzelfde probleem dan :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 29855

Lekkere Kwal schreef op 24 June 2003 @ 18:39:
[...]
Nee: IBM HDD's -> Hitachi. IBM is officieel geen HDD maker meer, dat doet Hitachi nu (maar gebruikt wel nog IBM's merknaam voor zijn HDD's).
Ik heb hier 2X Deskstar 180GXP 120GB 8 mb cache!!

Daar staat toch met GROTE letters Hitachi op, geen IBM!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Anoniem: 29855 schreef op 13 oktober 2003 @ 09:12:
[...]

Ik heb hier 2X Deskstar 180GXP 120GB 8 mb cache!!

Daar staat toch met GROTE letters Hitachi op, geen IBM!!
En waarom zie je dan nog steeds IBM schijven aangeboden worden? Juist ja, doordat Hitachi nog steeds IBM als bekende naam gebruikt. Ik heb niet expliciet gemeld dat ze dat bij ELKE schijf doen, vooral niet als je hem ook als Hitachi aangeboden zit staan :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Laatst online: 22:04

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Heb hier een 40gb IBM. Heb hem nu een goed jaar.

Hij maakt zo af en toe een soort van kreungeluid, komt niet voor bij de wavjes :)

Vraag het me echt af wat het is, vooral om dat die ook al een jaar gewoon z'n rondjes draait..

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Laatst online: 13:38

heuveltje

KoelkastFilosoof

Mijn 40GB 75xgp heeft het nu ook begeven
maar wel op de wazigste manier ooit

Hij maakt geen vreemde geluiden
(typisch hij maakt al 3 jaar de raarste geluiden, nu ie daar mee stopt is het pas raak)
Hij loopt nog wel. sterker nog, ik kan er nog alles prima vanaf lezen
alleen van de 10MB die je wegschrijft raken er 6 verneukt...............

als ie er nou compleet mee stopte OK. maar alleen het write gedeelte :?

[ Voor 3% gewijzigd door heuveltje op 14-10-2003 01:12 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

... Hij maakt zo af en toe een soort van kreungeluid...
is dat niet uw vriendin? ;)
sorry, ik kon het niet laten :-)

kan je het niet ff recorden tweakduke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

grrr, dat snerpend geluid is weer terug :(
Some day this HDD will meet my hammer 8)7
http://members.lycos.nl/freedosgames/stuff/knakeherrie.mp3 :'(
En het meest irritante is is dat hij nog 'prima' werkt (voor zover je het 'prima' kan noemen...). De SMART geeft ook niets bijzonders aan 8)7
edit: rechtermuisklik -> doel opslaan als...

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 83328 op 28-10-2003 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Klopt, zelfde geluid als mijn wd :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okyah
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

Mhm... Mijn WD80gig jb schijfje maakt een geluid hier lichtelijk op lijkend. Tis hier alleen met een mooi patroontje, het volume fluctueert :P

Tis ongeveer zo: WHIIEEIEIEIEIEIEIEIIEIEIEIEIieieieieieieieie........ieieieieieieieieieieieIEIEIEIEIEIEIEIEIEIEIE

En het geluid lijkt verder op die mp3 hierboven :/

Deze schijf loopt wel al een maand of 14 non-stop (nja, pauze van 4 weken vorige zomer, maar dat is t). Geen SMART meldingen of andere vreemde dingen. Valt het aan te raden deze schijf voor minder belangrijke doeleinden te gaan gebruiken en een nieuwe aan te schaffen voor het herbergen van m'n OS, spellen en progjes? :)

Alone at last
Just nostalgia and I
We were sure to have a blast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik ga de mijne omruilen (heb nog garantie dus...), ik wordt gehoorgestoord van dit ding :X
Benieuwd of ze hem aannemen, opzich werkt hij dus nog goed alleen dat geluid is niet te harden :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat wil ik dus ook maar als de harde schijf gewoon goed is zullen ze hem niet zo gauw inmenen omdat hij dan niet rma kan gaan.
Dat komt omdat ze een errorcode met de hardeschijf mee motte sture en bij mij zat er geen error in, alleen een piep, ze hebben hem ook met een diag. programma getest maar er zaten geen herkenbare fouten in om um rma te sturen :'(

Kunnen we niet gewoon een fonds oprichten voor deze arme mensen ?? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okyah
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

Ja, hier ook geen enkel probleem met enige test, maar het geluid begint luider te worden :X
Kheb de belanrijke dingen al gebackupped :)
Maar RMAen gaat niet werken, en ik heb via de winkel ieg geen garantie meer :/
Nieuwe schijf kopen dus, is toch weer een eypo of 100 :/

Alone at last
Just nostalgia and I

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick Name
  • Laatst online: 21:14

Nick Name

SinFest!

Ook mijn WD (80GB/8MBcache) weet mij wakker te houden met deze 'muziek'.

Vanaf het begin was ik al niet blij met de geluidsproductie (in vergelijking met mijn Seagate Barracuda IV), maar sinds deze week is het wel heel vervelend. Toen ik maandagochtend nog ff de mail 's wilde controleren hoorde ik een soort van cirkelzaag in mijn pc (ik was wel meteen wakker en dat zonder koffie :) ). Mijn eerste gedachte was dat er een draadje tegen mijn cpufan aan was gekomen, maar nader onderzoek leerde dat het mijn WDtje was.

Ik heb direct een copy gemaakt en 'm een uurtje rust gegeven. Hij heeft dezelfde dag nog één keer een lichtelijk snerpend geluid afgegeven en nu draait ie al weer heel wat uurtjes op 'normaal' geluidsniveau (geen bad sectors / beschadigde clusters oid)...

Maar goed het is een schijfje met 3 jaar garantie ;)

http://www.sinfest.net | Q: Does it ever get windy in Australia? I have never seen it rain on TV, so how do the plants grow? (UK) A: We import all plants fully grown and then just sit around watching them die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:34

sphere

Debian abuser

Ik heb hier een 536DX Maxtor van 60G, en deze maakt bij het formatteren een geluid dat lijkt op: ketik-ketok. Meestal is het een paar, zoals vermeld, maar heel soms is het ook alleen ketik of ketok. Dit komt echter veel minder voor. Tot nog toe heb ik niet geluidjes gevonden die er op lijken (link uit de startpost).

Ik heb braaf de PowerMax tool gedraaid, maar volgens die tool is alles dik in orde. Alle testen tot en met de Burn-In test zijn PASSED. 8)7

Momenteel ben ik op zoek naar een microfoon zodat ik het kan opnemen, kunnen jullie ook meegenieten :Y) Er is gesuggereerd dat het eventueel recalibratiegeluidjes zijn, maar dat is dus gewoon een gok. Voor de goede orde: er zit nog garantie op deze schijf tot tot OCT 04.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91421

zoals al geopperd is. geef je puter 1 dag (ZO LANG B), ja zo lang :) ) aan die winkel en ze zullen dat gepiep ook horen en RMA sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere

sphere

Debian abuser

Anoniem: 91421 schreef op 23 november 2003 @ 15:49:
zoals al geopperd is. geef je puter 1 dag (ZO LANG B), ja zo lang :) ) aan die winkel en ze zullen dat gepiep ook horen en RMA sturen.
Eh, tegen wie heb je het :? Ik heb deze schijf in ieder geval gekocht bij een webwinkel dus computer daar afleveren zal niet gaan.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere

sphere

Debian abuser

Woei, de burn-in test gedaan over 5 passes en toen met de hond gaan wandelen aan het strand:
PowerMax schreef:
Error Code: W40S57
This drive has failed oe or more tests.
Please write down the error code and contact Maxtor via the internet.
www.maxtor.com

Press any key to continue.
Kan ik lekker die drive RMA'en :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerflux
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06:26

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

wat mij vooral opvalt aan de IBM's is dat ze een enorme takkeherrie maken (relatief) ook als ze gloednieuw zijn. is voor mij al genoeg reden om ze niet te kopen.

okyah: schijf te warm? voeding niet dik genoeg? want dat lijkt alsof ie niet constant draait. en als ie te warm word gaat dat geluid inderdaad steeds harder worden. en dan gaat ie stuk.

[ Voor 38% gewijzigd door powerflux op 23-11-2003 18:59 ]

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2211

Ik heb ook zo'n splinternieuwe Hitachi-IBM 80,3Gb drive met 2mb ram. (verleden week als aanbieding gekocht bij Alternate).

Zit nu in mijn Xbox. 8)
Werkt als een tierelier en is tijdens gebruik redelijk goed stil. (Dit was voor mij belangrijk) De motor hoor je vrijwel niet draaien en de koppen maken alleen wat ratelende geluiden bij lezen/schrijven van data. plain normal behaivior dus..... :)

Maarre... Toch heb ik een vreemd iets?.... :?

Om de ca. 5 minuten gaat de drive opeens eventjes hoogfluitend 'knerpen' en het lijkt net of hij de koppen in een bepaalde hoek wil duwen, maar niet verder kan komen. duurt ook maar 2-3 sec. elke keer. Maar wel een irritant hoogkrakend en best wel hard geluid. Echt stukken harder als bij normaal lees/schrijfacties. Net als een versnellingsbak van een auto, waar je niet goed schakeld en de tanden over elkaar ratelen.... Klingt niet echt gezond, maar anderzijds is het altijd hetzelfde geluid, duurt maar 2-3 sec en komt exact om de ca. 5 minuten terug. :/

Is dit die beruchte smart-functie van de drive? Gaat hij om de zoveel tijd (als hij niet benut wordt) even de drive controleren op betrouwbaarheid ofzo? Of is dit niet een normaal gedrag voor die HD? Al mijn andere HD's heb ik dit nog niet eerder gehoord, maar dit waren Maxtors of WD's. Nimmer IBM's.

Herkent iemand anders dit gedrag? of moet ik me zorgen maken?
Als het normaal is voor deze Hitachi (IBM) drives; kan ik dit dan uitschakelen of de tijden veranderen naar 1x per uur ofzo? Ik wil mijn Xbox stil hebben en niet tijdens een film of game elke keer dat vervelende geluid horen. Als het nu zacht was, maar het klingt mijnsziens veels te hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

sphere2 schreef op 23 november 2003 @ 15:55:
Eh, tegen wie heb je het :? Ik heb deze schijf in ieder geval gekocht bij een webwinkel dus computer daar afleveren zal niet gaan.
ik heb het tegen iedereen met een echte irritande piep dat te goed hoorbaar is. lever je puter in en laat het 1 dag daar. ze zullen niet anders dan moeten toegeven dat het niet zo kan en RMA sturen. trouwens horen zij de piep dan niet als ze alleen de hdd zelf krijgen? ligt het misschien niet aan de voeding? is een topic over geweest over rare geluiden uit de hdd en het bleek aan de voeding te liggen (hij had al 4 nieuwe hdd omgeruild)

ik ga a.s. vrijdag een maxtor 80 gieg sata kopen en ik hou me hart vast dat ik niet hier kom posten met aaaargh mijn hdd doet piep.... |:(

JohnHoek-->
powerflux schreef op 23 november 2003 @ 18:58:
wat mij vooral opvalt aan de IBM's is dat ze een enorme takkeherrie maken (relatief) ook als ze gloednieuw zijn. is voor mij al genoeg reden om ze niet te kopen.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 91421 op 24-11-2003 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PC-Medic
  • Laatst online: 30-05 12:40
ik dacht dat mijn HDD een raar geluid maakte maar dat bleek de fan van mijn Nvidia GF4 Ti4200 van point of view te zijn.
De fan sleept aan bij een koude start :(

Ik ga em maar vervangen door een passieve koeling van Zalman

[ Voor 88% gewijzigd door PC-Medic op 27-11-2003 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okyah
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

powerflux schreef op 23 november 2003 @ 18:58:
okyah: schijf te warm? voeding niet dik genoeg? want dat lijkt alsof ie niet constant draait. en als ie te warm word gaat dat geluid inderdaad steeds harder worden. en dan gaat ie stuk.
Nee, ik denk niet dat dat het is. Schijven zitten in een rack met 2 8cm fans ervoor en ik heb een 480W Antec TruePower, volgens mij trekt die mijn systeem met gemak :)
Verder is de performance van de schijf ok, alleen hij maakt een vreemd geluid :/
IIIIIIIiiiiiIIIIIIIIIiiiiiiiiiIIIII met een MMMMMMMmmmmmmMMMMMmmmm ondertoon :P
Het gaat om een golfverschijnsel met een kleine tijd tussen toppen, zeg maar.
Ik vrees dat het gewoon de schijf is, de motor waarschijnlijk. Deze schijf draait wel al een ruim een jaar 24/7. Ik denk dat ik een Raptor haal en daarmee deze schijf vervang en deze dan ga gebruiken om relatief onbelangrijke dingen op te zetten. Als de schijf niet draait gaat hij ook niet kapot, dus dat zou moeten kunnen :D

Alone at last
Just nostalgia and I

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21792

Mijn Hitachi 7k250 40GB (RMA voor een 120GXP 40GB) maakt om de 10 minuten een raar geluid. Een geluid zoals mijn ingewanden maken wanneer de spijsvertering net op gang is gekomen. Erg vaag he.
Een beetje zoals hier is beschreven, maar dan zonder het gevoel te hebben dat er iets aanloopt. Meer alsof mijn hdd een fijn scheetje laat. De hdd hangt aan een Promise Ultra66 controller. Weet iemand hier meer over en hoe ik er eventueel vanaf kan komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21792 schreef op 01 december 2003 @ 19:17:
Mijn Hitachi 7k250 40GB (RMA voor een 120GXP 40GB) maakt om de 10 minuten een raar geluid. Een geluid zoals mijn ingewanden maken wanneer de spijsvertering net op gang is gekomen. Erg vaag he.
Een beetje zoals hier is beschreven, maar dan zonder het gevoel te hebben dat er iets aanloopt. Meer alsof mijn hdd een fijn scheetje laat. De hdd hangt aan een Promise Ultra66 controller. Weet iemand hier meer over en hoe ik er eventueel vanaf kan komen?
wat eet jij in godsnaam? :+

ok to the point: een tool zoals maxtor heeft om schijf stil te maken moet toch ook 1 zijn voor hitachi/ibm? en als dat niet helpt, een sterkere voeding erin? het is een paar keren gebeurd dat de meest vreemde geluiden uit een harde schijf door voeding kwam die niet genoeg kon leveren. helpt dat ook al niet dan rest de vraag: zit er dan nog garantie op? zo ja RMA voordat ie echt overlijdt?

hmmmmmmm....?
Pagina: 1 2 Laatste