IBM 120GXP - vreemd geluid

Pagina: 1
Acties:
  • 69 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds 5 dagen een IBM 120GXP HD 40 gb.
meteen ingebouwd en ingesteld als primary master.
een andere HDD (IBM 60GXP 60gb) hangt aan een promise controllertje
(deze was eerst m'n primary master)
en een CDRW (master) en DVD speler (slave) hangen nog aan secondary IDE.

na de HD ingebouwd te hebben installeer ik het OS erop (Linux, gebruik geen windows meer)

nu draait alles goed en hij is lekker snel en stil maar elke 10 minuten (ik ken er m'n spreekwoordelijke klokkie op gelijk zetten) hoor ik ongeveer 1 a 2 seconden een geluid alsof er iets aanloopt...
et is dus echt precies elke 10 minuten en verder hoor ik tijdens kopieren van bestanden en andere HD activiteit geen enkel (raar) geluid.

Iemand enig idee wat dit kan zijn?, voordat ik alle benodigde data van die 60 gieg ga overzetten naar die 40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Ik geloof HD's van die serie nog wel eens kapot gaan. De 75GXP is iig een van die typen die erg vaak kapot gaat.

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dan is et toch raar dat dat geluid precies elke 10 minuten (op de seconde nauwkeurig) terug komt....
verder is er niks vreemds, hij voelt ook niet warm aan ofzo...niet warmer dan die 60GXP iig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is gewoon normaal, ze doen het bij mij ook. Lijkt me iets van het parkeren van de koppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oh...okay...

gebeurt dat bij andere HDDs niet dan ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
het zou iets van een thermische reset kunnen zijn ofzo? Ik heb hier een seagate 10.000 scsi schijf van 4 gieg, en die doet dat ook continu.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

volgens mij is het niet normaal. Meestal resulteert getik van de HD in een kapotte hd. ik zou dus ff oppassen, vooral omdat je een IBM hebt.

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gladiool schreef op 13 oktober 2002 @ 20:09:
het zou iets van een thermische reset kunnen zijn ofzo? Ik heb hier een seagate 10.000 scsi schijf van 4 gieg, en die doet dat ook continu.
Mijn schijven zijn rond de 32c elk, een thermische reset lijkt me dan nergens voor nodig. Lijkt me meer iets van een soort idle/standby stand als die even niets de doen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Zulke geluiden zijn inderdaad normaal. Maar als je zekerheid wil hebben, check dit eens: OM FAQ - Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot? :)

Als je harddisk gaar blijkt te zijn, dan weet je wat je te doen staat. Anders is het inderdaad niks om je je zorgen om te maken. In de beide gevallen is zo'n geval niet echt een topic waard.. Dicht dus.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.