Is mét THX per definitie beter dan zonder?

Pagina: 1
Acties:
  • 931 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01-2022
Is een reciever mét THX certificaat altijd beter (qua geluidskwaliteit) dan een reciever zonder THX?

Soms verschillen de prijzen namelijk niet denderend veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFactory
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-10-2024

FunFactory

Vroeger.....waren ze nog samen

Ik vind de smaak van geluid heel persoonlijk... Ik vind met THX beter.

Je kan hier beter niets zetten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Godjira
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-06 17:37

Godjira

To infinity and beyond!

Dat is heel persoonlijk, maar THX is niet zomaar een kenmerk van kwaliteit, het is ZEER moeilijk om goed gekeurd te worden na de THX tests. George Lucas heeft ZEER hoge eisen gesteld, dus je voldoet er niet zomaar aan. Met THX is dus in feite wel degelijk beter.

Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:29
Dus alleen omdat er een THX stickertje opzit is een aparaat beter :?

Rare jonges die audiofielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-05 16:01
vassago schreef op 14 June 2003 @ 22:06:

Gaat niet om het stikertje hee ;)
Is wel wat vooraf gegaan !
:Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-06 16:12
THX is geen algemeen keurmerk voor apparaten, THX is een systeem dat er voor moet zorgen dat het geluid overal hetzelfde is. Als geluidseditor is het namelijk leuk om in de edit room alles goed onder de film te zetten, met de juiste plaating van geluiden, juiste volume, enz enz, echter in iedere bioscoop en tevens iedere huiskamer zal het weer anders klinken.

Met een THX gecertificeerde bioscoopzaal voldoe je dus aan een hele reeks eisen waaronder de kwaliteit van de apparatuur, de akoestiek van de ruimte, de afstraling van de speakers, en nog een hele klap meer.

Maar daarnaast is er ook nog THX voor de huiskamer. Het zou mooi zijn als je hier dus hetzelfde geluid als in de bioscoopzaal kunt krijgen. En daar zit nou net de truuk. Als basis is hier de orginele bioscooptrack genomen. Dat betekent dat je dezelfde bron hebt als in de zaal wordt gedraait. Vervolgens gaat deze thuis door de THX processor waardoor er een reeks aanpassingen aan worden gedaan. De hogo tonen worden bijvoorbeeld iets naar beneden gehaald (die zitten er voor de bioscoopzaal namelijk wat harder in. omdat dat vaak grote zalen zijn), met de-correlatie en andere hocus-pocus op de rearkanalen wordt het reargeluid wat homogener gemaakt, alsof je een hele reeks rearspeakers hebt (je raad het al, net als in de bios :) ), en nog meer dingen worden gedaan. Ook je speakers kunnen 'THX certified' zodat deze meehelpen aan het hele effect.

Wat is dan het voordeel?
Het voordeel is dat 'THX dvd's' qua geluid even goed gaan klinken als in de montage ruimte.

Werkt het ook op andere films?
Dezelfde trukendoos wordt opengehaald, echter wil het zo zijn dat bij andere films de soundtrack wel eens opnieuw wordt afgemixt voor nearfield, zodat het geluid al is aangepast voor gebruik in de huiskamer. Het hele THX effect zou dan eigenlijk overbodig zijn.

Dus?
Dus haal je met THX pas goed voordeel wanneer je een THX certified DVD bekijkt op een THX certified receiver en dan ook nog eens met THX certified speakers. En dat kost flink wat geld, dus persoonlijk zou ik er niet al teveel aandacht aan besteden en gewoon een set uitzoeken welke sowieso altijd goed klinkt. Daarnaast is het zeker niet altijd verplicht om het geluid net zo te hebben als in de edit room. Er is ook nog zo iets als smaak. Het feit dat 90% van de subwoofers te hard staat afgesteld bevestigt dat :P

en een audiofiel heeft en wil weinig te maken hebben met thx ;)

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubix
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Hoe kunnen dan in godsnaam een stel Logitech Speakertjes een THX-label dragen? Zijn er verschillende niveau's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:37

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Je vergeet erbij shittyold man dat je eigenlijk ook nog je huiskamer helemaal THX certified moet inrichten anders heb je er nog nix aan :)

In een Bios is het natuurlijk perfect opgesteld (de betere dan)

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Godjira
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-06 17:37

Godjira

To infinity and beyond!

Cubix schreef op 14 June 2003 @ 22:31:
Hoe kunnen dan in godsnaam een stel Logitech Speakertjes een THX-label dragen? Zijn er verschillende niveau's?
Voor zover ik weet wel ja. Alleen de precieze niveau's weet ik niet.

Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
Op die logitech setjes is er sprake van 'THX multimedia'. Dat betekend gewoon dat je goeie pc speakers hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-05 14:51

Indoubt

Always be indoubt until sure

THX is inderdaad een keurmerk voor het voldoen aan bepaalde specificaties. Voor een stickertje moet je wel betalen aan meneer lucas. De specificaties worden niet vrijgegeven.

De specificaties schijnen echter niet zo bijzonder te zijn. een beetje installatie schijnt ze all met gemak te overschrijden. Een beetje geluidssetje voor de pc is tegenwoordig al THX gecertificeerd. Dat geeft al een beetje een idee van de waarde van zo'n certificering. Er zijn wel meerdere soorten certificering.

Is iets dus beter als het zo'n certificering heeft? Dat hoef dus helemaal niet. Er wordt voldaan aan bepaalde, niet vrijgegeven, mimimum criteria die elke zichzelf respecterende fabricant toch al overschrijd. En aangezien je ervoor moet betalen zullen veel fabrikanten ervoor kiezen om niet zo'n stickertje te plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noedelsupke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-07-2023
ach zoveel wil dat THX certificaat niet zeggen IMO....

je hebt tegenwoordig al de flutste boxjes en die hebben dan THX certificaat
je kunt me niet wijsmaken dat een THX gecertificeerde receiver van 300 euro beter is dan een non thx receiver van 800 euro.........
(niet dat hoe duurder hoe beter altijd waar is, maartoch)

PIII 800@804 Mhz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:33
ViperGTS schreef op 14 June 2003 @ 22:55:
ach zoveel wil dat THX certificaat niet zeggen IMO....

je kunt me niet wijsmaken dat een THX gecertificeerde receiver van 300 euro beter is dan een non thx receiver van 800 euro.........
(niet dat hoe duurder hoe beter altijd waar is, maartoch)
Mee eens.
je hebt tegenwoordig al de flutste boxjes en die hebben dan THX certificaat
Niet mee eens, THX is zeker niet per definitie beter, maar als je iets koopt dat THX-certified is kun je er wel van op aan dat het geen troep is imho.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaius
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Maar daarnaast is er ook nog THX voor de huiskamer. Het zou mooi zijn als je hier dus hetzelfde geluid als in de bioscoopzaal kunt krijgen. En daar zit nou net de truuk. Als basis is hier de orginele bioscooptrack genomen. Dat betekent dat je dezelfde bron hebt als in de zaal wordt gedraait.
Misschien totaal onbelangrijk, maar hoeveel % van de uitgebrachte DVD beschikken over zo'n THX-soundtrack? Afgezien van Star Wars. :P

M.i. is THX net zo waardevol als DTS-EX, voor die paar DVD's die het wel hebben geef je geen honderden euro's extra uit. Toch?

offtopic:
Zegt degene wiens versterker wel DTS-EX ondersteunt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:37

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Thufir_Hawat schreef op 15 June 2003 @ 00:21:
[...]

Misschien totaal onbelangrijk, maar hoeveel % van de uitgebrachte DVD beschikken over zo'n THX-soundtrack? Afgezien van Star Wars. :P

M.i. is THX net zo waardevol als DTS-EX, voor die paar DVD's die het wel hebben geef je geen honderden euro's extra uit. Toch?

offtopic:
Zegt degene wiens versterker wel DTS-EX ondersteunt...
Idd en zoveel mensen zullen niet zo'n dure thx gecertiviceerde set thuis hebben :P

Meesten hebben toch de standaard sony 5.1 set thuis staan lijkt me..

Dus een super dvd hoeven ze toch niet te produceren kost alleen maar geld..

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 46945

het is niet per definitie beter, maar het waarborgt wel een bepaalde kwaliteit.

Wij hebben bij ons in de zaak een paar THX versterkers staan, ik moet zeggen dat die toch wel fantastisch klinken. Maar we hebben ook niet-THX versterkers staan die in principe even goed klinken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psychops
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-06 16:42
THX is niet meer of minder dan een soort ISO norm (bv ISO 9001). Onkyo bv geeft garantie dat al hun receivers aan eenTHX norm voldoen, maar laat alleen maar op de 2 (of 3) duurste modellen dit certificeren vanwege het prijskaartje dat hier aanhangt.

Een THX Audio track bestaan niet, geeft alleen maar de garantie dat de track onder de zelfde omstandigheden is opgenomen / op DVD gezet als de orginele track zodat het klinkt zoals de filmmaker wil.

Ach, en hoevaak wordt er niet met iso normeringen in het 'gewone' bedrijf gesjoemeld om er maar aan te blijven voldoen.

Kortom, ziet er leuk uit. klinkt mooi (TEEHAAIKS), maar als je gewoon kwalitatief goed materiaal hebt hoef je je echt nergens zorgen om te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
Toch wordt er vergeten dat het niet alleen een norm is, dat het geheel aan een bepaalde kwaliteit moet voldoen, maar dat er ook een stuk processing mee gepaard gaat. Dat laatste is dus nodig om het geluid dermate aan te passen dat het lijkt alsof het een groot theater is. Als er geen THX plakker op de receiver zit kun je er van uit gaan dat deze processing er ook niet in zit. In die zin ontbreekt er dus wel wat. Onkyo kan dan wel een goeie frequency respons, distortion, stabiliteit, vermogen, enz leveren welke door de THX keuring zou komen, maar dan alsnog ontbreekt de processing. Of dat dan een gemis is, is een tweede. (bijv een onderdeel is 'Bass Management Electronic Crossover' wat eigenlijk inhoud dat voor een betere controle en diepgang alle bassen naar de subwoofer gaan, dus ook die van je fronts, nou bedankt, maar ik hoef dat niet :) )
Maar het is dus wel meer dan alleen een norm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scarp
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
ShittyOldMan: ik neem aan dat je dit hebt gelezen. Gaat over een THX certified bios wat gewoon slecht is ... dus dat ze de certificatie hebben zegt niets.

Ik heb eerst een Onkyo receiver gehad die THX select was. Dus had alle dingen aan boord zoals Re-equalisation, timbre matching, blah blah, etc ... ook THX Surround Ex (te gebruiken op Starwars dvd's). Qua geluid vond ik het weinig toevoegen, re-equalisation klinkt sowieso niet en de rest van de thx processing (thx surround ex) is nagenoeg hetzelfde als dd-ex.

M'n huidige pre-amp is niet thx certified, maar klinkt een stuk beter... overigens is de rest van m'n set THX Ultra (zowel, dvd speler, stereo amp en 5 kanaals amp).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 85494

THX gebruiken voor dolby prologic klinkt wel een stuk beter. Een beetje vergelijkbaar met de nieuwe prologic II.
Scarp, Die nieuwe onkyo's zijn niet meer wat het geweest was. Het gaat allemaal qua klank een beetje lijken op yamaha en pioneers. Komt gewoon door die digitale troep die erin zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Laatst online: 21:49
ShittyOldMan: ik neem aan dat je dit hebt gelezen. Gaat over een THX certified bios wat gewoon slecht is ... dus dat ze de certificatie hebben zegt niets.
Kan ik bevestigen, toen ik in de VS woonde ben ik vaak naar de bios geweest (films lekker 3 maanden eerder zien dat mijn vrienden in Nederland en ze vervolgens over de email helemaal gek maken daarmee :) ), en omdat er daar veel meer THX gecertificeerde bioscopen zijn heb ik er redelijk wat ervaring mee. The verdict?

Niets meer of minder dan de gemiddelde bioscoop van een beetje niveau in Nederland. Dit gold zowel voor oudere bioscopen als bioscopen die net hun deuren hadden geopend. Wel zijn het vaak erg prettig bioscopen om in te vertoeven, maar dat ligt meer aan beenruimte, zitcomfort en airco (vooral dat laatste is een onbekend begrip bij veel Nederlandse bioscopen [kuch] Carolus Nijmegen [kuch]).

Dus THX zegt mij niet zoveel. Ook niet voor HT.

Kenwood heeft trouwens ook een THX gecertificeerde AV amp. Best een goed ding hoor, maar hij kost 500 euro. Betekent dat dat hij beter is dan b.v. een NAD 762 van 3 keer dat bedrag?

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30809

http://www.filmsound.org/terminology/thx.htm
http://www.thx.com/mod/techLib/homeTheatreFAQ.html

Ik heb een harman/kardon amp met THX, en Tannoy speakers zonder THX certificaat. Tsja, het klinkt net ietsjes anders dan DTS/-ES of DD 7.1/6.1/5.1. Mijn neef (écht audiogek) heeft een volledige THX set, maar dat VULT je kamer zo. Die speakers, zeker als je echt THX neemt en niet dat THX-select verhaal, zijn gewoon groter dan andere speakers. THX verzekert je van de mogelijkheid in grotere kamers 'vullend' geluid te hebben, en dat gaat gepaard met conusoppervalk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scarp
  • Niet online
THX vereist bipole speakers, daar ben ik niet echt weg van. Vooral voor surround muziek is het een ramp.

Sommige bedrijven kiezen ervoor om geen THX certificering te doen en maken nog steeds goede producten. Zoals ik al zei, mijn THX Onkyo receiver klinkt een stuk minder goed dan m'n niet-THX Rotel pre-amp. Zelfs met m'n vorige eindbak die ook niet-THX is klonk het beter.

Dus ook al zet je allemaal thx spullen neer, het kan nog beroerd klinken, het hoeft nog steeds niet te matchen.

Ik mis dat THX Surround EX echt totaal niet ...

Overigens .... de meeste high end speakers zijn niet THX certified (bv B&W Nautilus speakers, terwijl ze wel bij een studio van George lucas staan :)), maar nog altijd erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2044

vassago schreef op 14 June 2003 @ 22:06:

waarschijnlijk andersom... als een apparaat beter is ... komt er een stickertje op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scarp
  • Niet online
Als een een bedrijf, de tijd en geld ervoor over heeft om aan THX te voldoen dan komt het stickertje erop. Zijn ze zelf overtuigd van hun product en willen ze toch wat geld besparen op die (dure) certificering, dan doen ze zonder.
Het is maar wat ze zelf ermee willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01-2022
Duidelijk verhaal, bedankt mensen.

Ik vraag me alleen af waarom er niet een ander bedrijf met een keurmerk begint. Een goedkopere certificering en andere / betere eisen.

Speciaal voor thuisgebruik dan.

[ Voor 10% gewijzigd door cornelixnootje1 op 15-06-2003 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanandu
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Xanandu

Xan!>

Scarp schreef op 15 June 2003 @ 10:34:
Als een een bedrijf, de tijd en geld ervoor over heeft om aan THX te voldoen dan komt het stickertje erop. Zijn ze zelf overtuigd van hun product en willen ze toch wat geld besparen op die (dure) certificering, dan doen ze zonder.
Het is maar wat ze zelf ermee willen.
Juist, kijk maar naar Yamaha. Prachtige HT receivers en doen het echt niet onder een niet- THX receiver. Zij steken dat geld voor die certificaties liever in hun producten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Scarp schreef op 15 June 2003 @ 10:18:
THX vereist bipole speakers, daar ben ik niet echt weg van. Vooral voor surround muziek is het een ramp.

Sommige bedrijven kiezen ervoor om geen THX certificering te doen en maken nog steeds goede producten. Zoals ik al zei, mijn THX Onkyo receiver klinkt een stuk minder goed dan m'n niet-THX Rotel pre-amp. Zelfs met m'n vorige eindbak die ook niet-THX is klonk het beter.

Dus ook al zet je allemaal thx spullen neer, het kan nog beroerd klinken, het hoeft nog steeds niet te matchen.

Ik mis dat THX Surround EX echt totaal niet ...

Overigens .... de meeste high end speakers zijn niet THX certified (bv B&W Nautilus speakers, terwijl ze wel bij een studio van George lucas staan :)), maar nog altijd erg goed.
Je hebt zeker een van de laatste onkyo's? Ik weet zeker dat je rotel niet tegen een onkyo tx-ds 939 op kan. Ook niet qua klank, daarnaast zitten er de beste dac's in deze onkyo. (die ook in Meridian zitten bv.)

Over die luidsprekers, natuurlijk zijn goede voor muziek geschikte luidsprekers niet thx gecertificeerd. THX luidsprekers zijn nl alleen voor film en absoluut niet geschikt om muziek mee te luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
Scarp schreef op 15 June 2003 @ 07:47:
Had 'm gelezen ja, en ik geloof ook best dat het geluid ruk was. Sterker nog, ik ben zelf nog nooit een bios tegengekomen die qua geluid kan tippen aan een goeie HT set. Maar als het goed is staat ook nergens in mijn posts of ik THX goed of slecht vindt. Ik heb te weinig goeie luisterervaring hiermee om een duidelijke mening te vormen. Ik wil wel aangeven dat het dus niet enkel om de componenten / opbouw / enz gaat (dat is wat veel mensen denken namelijk), maar dat het voor HT meer de signaalverwerking is.

Maar ookal heb ik geen ruime luisterervaring met THX, ik weet wel al dat ik het niet hoef. THX speakers zijn vaak al relatief kleine speakers, dat alleen al staat mij niet aan, tevens de equalisation wil ik graag zelf regelen aan mijn eigen omstandigheden die alleen ik weet, en niet een thx processor, en dipole surrounds wil ik ook niet, ik neem gewoon liever vier gewone :). Wat mij wel interesseert is de 7 kanaals versterkte uitgang welke op de EX receivers zit, maar daar is niet altijd EX voor nodig.

Om op de titel terug te komen, mét THX is dus niet per definitie beter dan zonder THX. Je hebt wel goed spul in handen (geen hakki takki dus), maar het kan ook zeker beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scarp
  • Niet online
Sunbeam:
Ik had een Onkyo TX-NR900e. Ik heb nu een Rotel RSP1066, RB1090 (2x380w en zat om B&W 802's mee aan te sturen wat je niet met een Onkyo wil proberen) en een RMB1075. Qua versterking legt die tx-ds939 het zwaar af, vooral op stereo. Qua klank zijn Rotel en Onkyo heel anders. Mij ligt de klank van een Rotel meer en ik vind het beter dan van een Onkyo. Ook matched Rotel een stuk beter bij B&W.

Maar dat zijn nutteloze discussie's, want in dit soort prijsklasse's kan je niet zeggen "Deze is beter dan de andere". De enige discussie die je kan voeren is "Deze past naar mijn smaak beter bij die speakers en dat klinkt voor mij beter".

Dat die Onkyo betere Dacs heeft kan best, maar betekend niet dat ie beter klinkt. Specs alleen zeggen helemaal niets.

Anyway, dat is allemaal zwaar offtopic.

Als THX speakers niet geschikt zijn om muziek mee te luisteren dan baal je flink want muziek is een belangrijk deel van films. Dus klinkt je film niet.

Ik ben het overigens eens met de conclusie van ShittyOldMan ... Het is niet per definitie beter, maar meestal is het geen rommel. Er zijn zat spullen te koop zonder die certificering die net zo goed (zo niet beter) is.

[ Voor 17% gewijzigd door Scarp op 15-06-2003 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:15
Anoniem: 85494 schreef op 15 juni 2003 @ 11:29:
[...]

Over die luidsprekers, natuurlijk zijn goede voor muziek geschikte luidsprekers niet thx gecertificeerd. THX luidsprekers zijn nl alleen voor film en absoluut niet geschikt om muziek mee te luisteren.
Hmmmm......mijn Mordaunt Short 500 THX set speelt toch een gemeen stukje muziek weg....... :9~ En klein zijn ze ook geenszins.........
Zoals altijd: het kaf en het koren.........

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

THX speakers voor thuis missen nl een heel stuk hoog.
Dit is gedaan omdat een originele thx soundtrack teveel hoog bevat voor de bios.
Thuis heb je er geen scherm voor staan dus hoeft het hoog ook niet zo hard te gaan. THX thuis speakers zijn dus gedempt in het hoog, wat dus eigenlijk alleen voor films geschikt maakt. Het kan dus prima klinken met muziek maar ze zijn er niet voor ontworpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
Hoeveel hoger dan 22 kHz wil je het hebben dan? Als je gewoon full range speakers hebt (zoals de MS-set), loopt het bereik van 35 hz tot 22 kHz......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 46945

Communicator schreef op 15 June 2003 @ 18:16:
Hoeveel hoger dan 22 kHz wil je het hebben dan? Als je gewoon full range speakers hebt (zoals de MS-set), loopt het bereik van 35 hz tot 22 kHz......
waarom gaat sacd dan ook veel hoger? En zijn er speakers die veel hoger gaan/

Lang leve de harmonieleer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
Ik bedoel hiermee dat 'normale speakers' veelal deze max. frequentie hebben. Voor SACD zijn niet voor niets supertweeters ontwikkeld, die tot (ik meen) 40 kHz gaan. Maar andere bronnen gaan lang niet zo hoog, dus heb je het ook niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62484

Ik ben het er niet helemaal mee eens. Voor de overvloed van hoge tonen gebruiken ze toch een THX postprocessing chip cinema re-eq. Je gaat me toch niet vertellen dat ze gewoon maar passief hoog gaan affilteren omdat ze anders niet thx zijn? Als dat zo is zal ik nooit thx speakers kopen.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 62484 op 15-06-2003 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
Dat zit volgens mij ook inderdaad enkel in het processing gedeelte en is geen karaktereigenschap van de speakers. Die moeten eerder een zo recht mogelijke frequentiecurve hebben. Althans, dat lijkt mij veel waarschijnlijker. Dat het een onderdeel van de processing is weet ik wel zeker, van de speakers niet (maar het lijkt me meer dan logisch :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scarp
  • Niet online
cinema re-eq heeft m'n rotel pre-amp ook, daar hoef je geen thx certificatie voor te hebben. Persoonlijk vind ik het niet lekker klinken. Klonk ook niet op m'n THX select onkyo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-12-2024

FFF

Dr. Strangelove schreef op 15 juni 2003 @ 09:52:
[...]

Kenwood heeft trouwens ook een THX gecertificeerde AV amp. Best een goed ding hoor, maar hij kost 500 euro. Betekent dat dat hij beter is dan b.v. een NAD 762 van 3 keer dat bedrag?
kenwood is bagger, voor dit bedrag koop je een betere receiver.

Voor de liehebber zal ik een verklaring geven voor mijn antwoord:

Kenwood maakt heel leuk spul en is uitstekend, alleen geen merk voor een audioiel, ze hebben vrij voordelige thx receivers, absoluut leuk spul, alleen ik vind het echt zo'n wannabe ding. Goed geluid is geen kwestie van een thx plaatje, en die NAD speelt hem er keihard uit.

Je moet sowieso zel gaan lusiteren, ik zou voor een merk als onkyo gaan zonder thx in de prijsklasse van 500 euro.

[ Voor 39% gewijzigd door FFF op 16-06-2003 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-12-2024

FFF

Communicator schreef op 15 juni 2003 @ 20:55:
Ik bedoel hiermee dat 'normale speakers' veelal deze max. frequentie hebben. Voor SACD zijn niet voor niets supertweeters ontwikkeld, die tot (ik meen) 40 kHz gaan. Maar andere bronnen gaan lang niet zo hoog, dus heb je het ook niet nodig.
Moesten die ontwikkeld worden?
die duitse bandtweeters van mij gaan tot 80000 hz en is absoluut geen nieuwe modere uitvinding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Dr. Strangelove schreef op 15 juni 2003 @ 09:52:
[...]

--------------------------------------------------------------------------------

kenwood is bagger, voor dit bedrag koop je een betere receiver.

Voor de liehebber zal ik een verklaring geven voor mijn antwoord:

Kenwood maakt heel leuk spul en is uitstekend, alleen geen merk voor een audioiel, ze hebben vrij voordelige thx receivers, absoluut leuk spul, alleen ik vind het echt zo'n wannabe ding. Goed geluid is geen kwestie van een thx plaatje, en die NAD speelt hem er keihard uit.

Je moet sowieso zel gaan lusiteren, ik zou voor een merk als onkyo gaan zonder thx in de prijsklasse van 500 euro.
't was een rhetorische vraag ;)

[ Voor 29% gewijzigd door Dr. Strangelove op 16-06-2003 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78969

Ik heb zelf een THX gecertificeerde reciever van hk (de 250 AVI om precies te zijn) maar ik vind het niet beter als andere recievers eerlijk gezegd.

Ik denk dat het belangrijkste is dat die sound track THX gecertificeerd is.
Hierdoor zou hij vele male beter moeten zijn als een normale sound track

Ik weet het niet zeker maar als we de vergelijking gaan maken bij muziek bijv:
Goede versterker, goede cd speler, goede speakers maar een slechte muziek op namen (wat ik de laatste tijd heel veel tegen kom)
dan heeft je installatie ook geen nut.............

Ik kan het fout hebben.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Ik denk dat het belangrijkste is dat die sound track THX gecertificeerd is.
Hierdoor zou hij vele male beter moeten zijn als een normale sound track
Nogmaals: het is meer een proces waaraan voldaan moet worden dan dat het bepaalde niveau's moet halen. Ik heb net de DVD van 20,000 Leagues Under the Sea gekregen (erg mooi film in een erg mooie uitgave BTW), deze is opgekalefaterd en THX gecertificeerd.

De film is uit 1954.

Iemand die wil komen luisteren naar de fantastische THX soundtrack die beter klinkt dan, b.v. Saving Private Ryan DTS die niet THX is?

Het zegt mij dus geen moer. Reclame, meer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik vind dat THX logo wel mooi. Alleen daarom zou ik al extra geld uitgeven.
Dr. Strangelove zou het ook graag willen maar heeft er geen geld aan uitgegeven. Iemand die dus in een SEAT rijdt ipv van een audi of VW. Beetje het zelfde verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noedelsupke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-07-2023
Dr. Strangelove schreef op 16 June 2003 @ 20:59:
[...]

Nogmaals: het is meer een proces waaraan voldaan moet worden dan dat het bepaalde niveau's moet halen. Ik heb net de DVD van 20,000 Leagues Under the Sea gekregen (erg mooi film in een erg mooie uitgave BTW), deze is opgekalefaterd en THX gecertificeerd.

De film is uit 1954.

Iemand die wil komen luisteren naar de fantastische THX soundtrack die beter klinkt dan, b.v. Saving Private Ryan DTS die niet THX is?

Het zegt mij dus geen moer. Reclame, meer niet.
tja oude films kun je sowieso al niet vergelijken.....

ik vind het altijd knap hoe ze oude films met DD/DTS/THX remasteren, maar als je het vergelijkt met een film van nu dan komt het niet eens in de buurt.....

en dat geldt voor alle 'remastered' films, het klinkt wel aardig, maar niet extreem

bv Predator S.E. met DTS valt gewoon in het niet met Gladiator DTS.......gewoon omdat ze predator jaren later pas hebben geremixed tot dts....zo is dat ook met THX

PIII 800@804 Mhz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuncanVR6
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-06 17:56
Volgens mij zijn er een aantal merken die de THX voor hun (goedkopere) versterkers zowiezo niet aanvragen. Dit voornamelijk vanwege de licentiekosten die ze moeten betalen aan George Lucas (yamaha en onkyo??).

Zelf ben ik gaan luisteren in de prijsklasse rond 1000 euro. Onkyo was niet echt het geluid waar ik op zat te wachten, NAD trouwens ook niet. Yamaha, Denon en Marantz (stond ik ook van te kijken) vond ik wel lekker klinken en uiteindelijk is het een Yammie geworden.

Wat ik eigenlijk wil zeggen, bespaar je de thx stickertjes en ga luisteren wat je mooi vindt. Alles met THX stickertje zal geen bagger zijn, maar als je een merk koopt is dit zowiezo geen bagger.

Elk verhaal heeft 3 kanten, het jouwe, de mijne en de waarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Ik vind dat THX logo wel mooi. Alleen daarom zou ik al extra geld uitgeven.
Dr. Strangelove zou het ook graag willen maar heeft er geen geld aan uitgegeven. Iemand die dus in een SEAT rijdt ipv van een audi of VW. Beetje het zelfde verhaal.
Ik sta op het punt een SEAT te bestellen :)

En dat meen ik dus serieus.

Maar wat hifi betreft heb ik toch liever een stevige B&W/Arcam combi dan een Kenwood/MS setje :)

Verder is dat THX logo inderdaad erg moooooooooooi. Prachtig. En dat DD/DTS muziekje dat erbij hoort is altijd leuk om indruk te maken op andere mensen.

[ Voor 16% gewijzigd door Dr. Strangelove op 17-06-2003 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
Toch wel jammer dat de Dr. denkt de waarheid in pacht te hebben........Ik kan je verzekeren: Dat MS-setje klinkt heeeeeel goed.......En tja.....iedereen kan wel een veilige B&W kopen..... Want wat iedereen heeft, is goed........Beetje kort door de bocht allemaal.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:41

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dat MS setje kan wel prima klinken, maar misschien VINDT jij dat wel mooi en VINDT hij dat niet mooi. over smaak valt niet te twisten. Over het nutteloos zijn van een THX logo als eis wel, dat is het namelijk.

Gewoon luisteren en kopen wat je mooi vindt, en niet de kenwood kopen "omdat daar het thx logo opstaat", dat is jezelf oogkleppen opzetten

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
JvS: Je zegt het wat mooier, maar we bedoelen hetzelfde.........

Over dat THX logo: Voor mij was het geen 'musthave', maar feit is dat de MS 500 THX set gewoon beter klinkt (meer afgestemd en opener) dan de redelijk vergelijkbare 900 serie. Dit komt óók uit de specs naar voren (range is groter).

En er is natuurlijk nix mis met B&W, maar ik vind het een beetje de Golf onder de HT-speakers.....ik hoor ze net iets te vaak zeg maar.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
De discussie gaat toch helemaal niet over B&W of MS? De herr Doctor heeft de wijsheid niet in pacht, hij weet alleen wat ie zelf mooi vindt. Ik vind B&W mooi, jij MS, onafhankelijk van welk speakers THX gecertificeerd zijn. Pointless om het er verder over te hebben.

Het gaat hier over de vraag of met THX per definitie beter is dan zonder. Volgens mij zijn we het er allemaal over eens dat dat dus niet zo is.

Tweede discussiepunt was de meerwaarde van THX. Daar verschillen we van mening: Ik vind dat er voor elk product dat THX gecertificeerd is en X kost, er vaak 10 producten zijn die ook X kosten en minstens zo goed presteren. Dat betekent voor mij dan dat THX certificering niks toevoegt: het betekent immers geen onderscheid tussen de producten, het is alleen maar een label. En als ik vervolgens al de hype erom heen hoor, met logo's, en plakaatjes, en trailertjes voor de film, en geremasterde edities, dan schreeuwt het in mijn hoofd: 'marketing'.

Natuurlijk zit er een hele hoop achter THX certificering, en zal een bedrijf vast een hoop moeite en geld aan een product (en de certificering zelf!) moeten uitgeven. Maar, en opnieuw, dat is persoonlijk, als het eindresultaat dan niks beter blijkt dan concurrerende producten, dan denk ik bij mezelf: zonde van het geld, had het ding 10% goedkoper gemaakt en jezelf EN je klanten een plezier gedaan.

[ Voor 59% gewijzigd door Dr. Strangelove op 17-06-2003 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
Dr. Als je het zo samenvat, ben ik het al aardig met je eens.....tja....die woorden toch he!

Maar ik denk wel dat een certificering beter KAN zijn. Dit vanwege de toch vaak betere onderlinge afstemming en afstelling. Maar dit kun je bij een complete non-certified set natuurlijk ook hebben....

THanX

[ Voor 55% gewijzigd door MasterMaceMichu op 18-06-2003 11:05 ]

Pagina: 1